A Borrajongó

Tegnap ittam - Homonna Rány Furmint 2012

2016. június 29. 06:00 - furmintfan

Mostanában elég sok 2011-es, 2012-es tokaji száraz bort kóstolgatok, mondjuk úgy, hogy fokozatosan felélem a maradék készletet (talán majd lesz beszámoló is). Természetesen mást is kell inni/kóstolni, így - bár év eleje óta szemezgetek a 2 évjárat boraiból - szerintem év végéig biztosan el fog húzódni a projekt, szerencsére a borok állapota alapján azt mondhatom, hogy ennyi belefér. A két egymást követő meleg és száraz évből készült borok többségükben persze most is magukon hordozzák az évjáratból adódó jellegzetességeket - átlagosnál nagyobb test, lágyabb savak, magasabb alkohol, érett gyümölcsös jegyek, kerekebb, hömpölygősebb korty - és az érés sokukban csak még jobban kidomborította ezeket a vonásokat. Aztán jött egy palack, ami nagyot borított a papírformán, bár, ha jobban belegondolok, ez is papírforma szerint történt. :)

homonnarany2012.jpg

Régen kóstoltam ezt a bort, van már két és fél éve is, hogy egy évjárat-körkép apropóján először találkoztam vele. Drbarta is akkoriban kóstolta, kettőnk közül kivételesen én voltam a szigorúbb, bár a kóstoló jellegéből adódóan csak futó ismeretséget kötöttem akkor ezzel a borral. A hétvégén felbontottam a félretett palackomat, és bizony, megérte vele kicsit bíbelődni.

Az olaszliszkai Rány-dűlő öreg (kb. 40 éves) tőkéi gyakorlatilag termőréteg nélküli riolitos alapkőzeten küzdenek a túlélésért. Ahogy Homonna Attila egyszer mesélte, a kutyának sem kellett az a terület, amit birtokba vett. Nem emlékeztem rá fejből, de utánanéztem az analitikának: 7 g/l sav, 9 g/l maradékcukor, 12,5% alkohol. Az első és az utolsó paraméter nem éppen 2012-es tokaji szárazakra jellemző, de Homonnánál évről évre következetesen viszik a kitűzött irányvonalat a borok. Az ő száraz borai évek óta olyan stílust képviselnek, amely felé egyre több hegyaljai kollégája igyekszik igazodni az utóbbi időben: tiszta gyümölcsös ízek, zéró botritisz, élénk savak, alacsony alkohol, a termőhelyet közvetítő karakter. Ez a bor sem kivétel, vakon biztos nem is 2012-esnek tippeltem volna.

Zárkózott, neutrális indítás, érdemes volt kicsit szellőztetni a pohárban. Különösebben intenzívvé, áradóvá így sem vált, de szépen fokozatosan tárultak fel újabb rétegei: őszibarack, citrusok, diszkrét fűszeresség, gyurmásság, pici só. Meglepően hűvös karakterű és mély. Kristályosan tömör anyag, szikár és nagyon feszes, inkább magas szerkezetű, miközben megvan a teste, a szélessége is, még ha ez nem is tűnik fel különösebben. Penge savai szinte eltüntetik a maradékcukrot, bár utóbbi észrevétlenül is szelídebbé teszi az összképet. A korty tiszta, szép ívet húz és hosszan megmarad a szájban. Citrusok, lime, citromvelő, narancs, halvány fűszeresség és egy csipet só adja az ízprofilt, a hordó megmarad a háttérben. Nem egy buja bor, inkább kikezdhetetlen szerkezetével, mintsem aromagazdagságával emelkedik ki a mezőnyből, engem viszont megfogott. Annyira, hogy szerintem az egyik legjobb száraz tokaji 2012-ből. 7p

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr578847602

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2016.07.03. 14:02:14

@furmintfan: @Szegediszomelijé: 9g/l maradékcukor 7g/l titrálható össz savtartalommal még pont száraznak minősül hivatalosan is.

furmintfan · http://borrajongo.blog.hu/ 2016.07.03. 14:17:03

@BZoltan: Lehet, hogy az analitika nem pontos, mindenesetre a címkén az szerepelt, hogy a bor félszáraz.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2016.07.03. 14:23:13

@furmintfan: Akkor kizárólag a Nébih vizsgálati eredmény ismeretében lehetne megmondani a frankót :)
süti beállítások módosítása