A Borrajongó

Tokaji évjáratkörkép a Bortársaságnál – 2012

2014. január 27. 06:00 - furmintfan

Még el sem érkezett a furmintot a középpontba helyező februári rendezvények ideje, de tokaji borokból már januárban extra adagban részesültem. A Bortársaság 2012 decemberében hagyományteremtő célzattal tartotta meg első évjárat-bemutatóját, az aktuálisan piacra kerülő 2011-es tételekkel és a borokat készítő borászatok képviselőinek részvételével, óriási érdeklődéssel övezve.

A 2012-es évjárat bemutatójára idén januárban került sor, az első bemutatóhoz hasonlóan két részletben. Az érdeklődés idén sem csökkent: mindkét kóstoló betelt alig néhány nap alatt. A borokat a borászatok képviselői – többnyire maguk a borászok – is elkísérték. Az idő legnagyobb részében beszélgettem így nem jegyzeteltem különösebben részletesen, és azon is gondolkoztam, hogy eltekintek a pontozástól, tekintettel arra, hogy a borok még nagyon fiatalok. Több borász is úgy értékelte, hogy ha csak rajtuk múlna, ezek a borok piacra kerülés helyett még érlelődnének. Végül maradtak a pontok, amolyan jelzésértékkel. Következzenek a borászatok, és a borok, távirati stílusban.

btbt.jpg

I.

Balassa Bor

Talán nem túlzok, hogy ha azt mondom, Balassa István a 2011-es évjárat boraival még inkább megszilárdította helyét a tokaji családi pincészetek élvonalában: száraz furmintjai sorra söpörték be a díjakat, a Villő pedig visszatérő szereplő volt a különböző borblogok legmagasabbra értékelt magyar borai között. A 2012-es szortiment 2011-hez képest kiegészül a Thurzó furmintjával, a Betsek terméséből egy külön tétel pedig csak magnumpalackba került. A bemutatón két száraz és egy édes furminttal ismerkedhettünk meg.

Nyulászó Furmint 2012

Gazdag illat, őszibarack, ananász, fűszerek, trópusi gyümölcsök érett formában. Aránylag lágyabb karakterű savak, ananász, körte, édes alma, fűszerek, ásványos jegyek az ízben. 6+ (4950 Ft)

Betsek Furmint 2012

Illatban sok fűszer és édes gyümölcs, trópusiak, őszibarack, szegfűszeg, fahéj, kis virágosság, telt, húsos, krémes korty, amelyből picit kilóg az alkohol. Őszibarackos, fűszeres, ásványos íz, kis trópusi gyümölcs, minimális még integrálatlan cseresség. 6+/7 pont. (6390 Ft)

B-37 Furmint 2012

Ananász, licsi, trópusi gyümölcsök, fűszerek az illatban, trópusi gyümölcsök, körte, kis egzotikus fűszeresség az ízben. Tiszta, könnyed, elegáns. 6 pont. (0,5 l, 3950 Ft)

 bt_balassa.jpg

Demeter Zoltán Pincészet

Demeter Zoltán is három bort hozott magával, és végre volt alkalmam vele egy kicsit beszélgetni is. A 2013-as évjárattól nagy változások lesznek a palackozott borokat illetően: a dűlős borokból csak a Veres, a Szerelmi, és az Őszhegy marad meg, úgyhogy egyelőre úgy tűnik, a Kakas utolsó önállóan lepalackozott évjáratát kóstolhattuk.

Birtokbor Dry 2012

Illatban gyurmás ásványosság, őszibarack, mellette citrusok, kis virágosság, kevés mogyoró. Arányos szerkezet, 5 gramm maradékcukorral. Ízében citrusok, zöldalma, őszibarack, kis zöldfűszer, ásványos jegyek, kevés grillázs. 5+/6 pont. (3950 Ft)

Kakas Furmint 2012

Más arcát mutatta, mint legutóbb, kissé bezárkózott. Eléggé visszafogott illatot mutat, kevés zöldalmával. Ízben is viszonylag neutrálisnak mondható, citrusok, grapefruit, zöldalma, zöldfűszerek. Jó savak, elegáns struktúra. Erős 6 pont. (7350 Ft)

Szerelmi Hárslevelű 2012

Gazdag illat, édes, érett gyümölcsökkel, fűszerekkel, némi virágossággal. Jó savak, eléggé telt, sűrű, kicsit kikandikál belőle az alkohol. Kerek, húsos, jól kitöltött korty, grapefruit, körte, finoman sós ásványosság, fűszerek, csipetnyi édességérzet. 7 pont. (7350 Ft)

 bt_dz.jpg

Tokaj Oremus Pincészet

Az Oremust Ujfalussy Szabolcs kereskedelmi vezető képviselte, nála is leragadtam egy kicsit. Két Mandolást hozott magával, a legfrissebbet, és a legjobb évjáratok között számon tartott 2006-ost. Egy Mandolás-kóstoló egyébként is szerepel a terveim között, most kaptam egy kis ízelítőt abból, hogyan érik a 2006-os tétel.

Mandolás Furmint 2012

Tavaly decemberben kóstoltam már, akkor egészen más formát mutatott. Most a hordó uralta az illatot, kókusz, vanília, a háttérben alma és körte. A hordó jelenleg az ízre is eléggé ráül, de nincs okom kételkedni, hogy ebből is szép bor lesz. 5+/6, most talán inkább az előbbi, hamarosan kétségkívül az utóbbi. (3490 Ft)

Mandolás Furmint 2006

A bor korát tükröző érett illat, tercier aromákkal: avar és gomba, kevés érett gyümölcs és fűszer. Savai érettek, kissé lelágyultak, de még tartanak. Ízében érett őszibarack, alma, fűszerek. Nem nagyon tartogatnám sokáig. 5+/6 pont. (4450 Ft)

Sauska Pincészet Tokaj

Sauska Krisztián és Garai Georgina a fajtatiszta furmintokat mutatta be, valamint meglepetésként egy pinot noirt is hoztak. Talán a tavalyi Tokaj Nyitányon hallottam először, hogy Sauskáéknál a pinot noir és a chardonnay fokozatosan kivezetésre kerül Villányból, és ezután inkább a tokaji dűlők termését palackozzák le, mert ott mindkét fajta izgalmasabb borokat ad. A furmintokat kóstolva meglepő volt, hogy amíg sok pincészet borainál a 2012-es meleg évből lágyabbak, tompábbak lettek a savak, a Sauska furmintoknál erről szó sincs.

Birtok Furmint 2012

Két szüreti időpont, fele részben hordós, fele részben tartályos érlelés. Illatban alma, fűszerek, kis mogyoró. Élénk, szinte citromos savak, kissé nyers hatás, az ízben citrusok, alma, ásványok. A bor még nem állt össze, kissé rendezetlen. Jelen formájában eléri az 5 pontot. (4980 Ft)

Birsalmás Furmint 2012

Illatban alma, fűszerek, kis virágosság. Élénk, citrusos savak, citrusos, hordófűszeres, kókuszos, vaníliás íz, kis fával. 6 pont. (10980 Ft)

Medve Furmint 2012

Fehér húsú gyümölcsös, almás, citrusos illat, kis mogyoróval. Belekortyolva élénk savak, ásványok, citrusok, zöldalma, fűszerek jellemzik. 5+/6 pont. (10980 Ft)

Pinot Noir 2011

A sárospataki Megyer-dűlő termése. Izgalmas illat, avar, gomba, sós ásványosság, piros bogyós gyümölcsök, fűszerek, kis marcipán és mogyoró. A tannin most még elég markáns, picit nyers. Ízében meggy, hecsedli, fűszerek, ásványos jegyek, kávé. Ígéretes. 5+/6 pont.

bt_sauskapn.jpg

II.

Gizella Pince

Szilágyi Lászlónál az eddigi tulajdonképpeni birtokfurmint, a Furmint Battonage, 2012-től csak a Kastély terméséből készül, ennek megfelelően változott az elnevezés is. A címkék letisztultabb, elegánsabb stílusúak lettek. A kóstolón a borász két hárslevelűt és egy furmintot mutatott be. A Szil-völgy borai természetesen kiemelt szerepet kaptak most is.

Szil-völgy Hárslevelű 2012

Szép, vonzó illat, barackvirág, kajszibarack, alma. Arányos szerkezet, relatíve lágyabb karakter. Barackos, almás, finoman fűszeres. Erős 6 pont. (4950 Ft)

Szil-völgy Furmint 2012

Kóstoltam már korábban, többször is. Finoman vaníliás, kókuszos, őszibarackos, kicsit virágos illat. Jól kitöltött korty, jó arányok. Ízben citrusok, őszibarack, fűszerek, finom fa. 6+/7 pont. (6390 Ft)

Barát Hárslevelű 2012

Szintén volt hozzá szerencsém korábban. Érett, édes trópusi gyümölcsök, narancshéj, méz. Félszáraz tétel. A maradékcukor, a viszonylag lágyabb savak és talán a magasabb alkohol miatt is picit édesbe fordul a korty. 5+ (3790 Ft)

bt_gizella.jpg

Homonna Szőlőbirtok

Homonna Attilánál 2012-ből készült Határi furmint, újdonságként Rány Furmint, és szokás szerint a Birtokbor, furmint és hárslevelű házasításából. A borok árazása szívbajosnak éppen nem mondható, különös tekintettel a dűlős tételekre, már csak ezért is nagy volt az érdeklődés.

Birtokbor Furmint-Hárslevelű 2012

Nagyjából 60-40% a két fajta aránya, a furmint javára. A hárs jelenléte tagadhatatlan. Vonzó illat, virágok, őszibarack, gyógynövények, alma, kis édesfűszer, és némi új tornacipős vonal. Jó savak, moderált alkohol (az összes Homonna bornál). Ízében őszibarack, édes alma, szegfűszeg és más fűszerek, ásványos jegyek. 6+ (5580 Ft)

Határi Furmint 2012

Ásványos, kicsit gumis, fehér húsú gyümölcsös illat, alma, őszibarack, és egy érdekes süteményes vonal. Gazdag, citrusos, ásványos íz, lendületes, hosszan tartó savakkal. 6+/7 pont. (9750 Ft)

Rány Furmint 2012

9 gramm maradékcukor maradt a borban, de a 7 gramm sav van a mérleg másik serpenyőjében. Enyhén off-dry érzetű, telt, ásványos karakter, őszibarackkal. 6 pont. (9750 Ft)

Szepsy Pince

A Bortársaság honlapja szerint Szepsy István 2012-ből nem készített dűlős bort, az eredetileg dűlős borokba szánt alapanyag is az egyetlen 2012-es furmintba került. A meghökkentő hír hallatán valószínűleg a szokásosnál is nagyobb kíváncsiság övezte a bemutatásra kerülő tételt. A bort maga Szepsy István mutatta be. A mádi borászlegendánál a 2012-es évben a szüret időpontja kissé túlságosan későre tolódott, a dűlős borok nem mutatták a kívánt egyensúlyt, ezért döntöttek végül a házasítás mellett. Szepsyéknél érdekes változások lesznek 2013-tól, a hordók mellett szerepet kapnak az acéltartályok, és igyekeznek korábbi szüreti időpontokat választani.

Furmint 2012

A mádi Szent Tamás és Nyulászó, valamint a tállyai Hasznos termésének házasítása, amelynek kétharmada újhordóban érett. A száraz Szepsy-boroknál gyakran leírt fülledtséggel itt nem találkoztam. Ásványos, hordófűszeres, gyümölcsös jegyek. Vanília, sok fűszer, érett alma és barack, kis fa, ami még nem integrálódott teljesen. Fiatal még. 6 pont. (5950 Ft)

Tokaj Kikelet Pince

A Kikeletnél néhány 2012-es száraz bor már tokaji palackban került forgalomba. Májusban jártam a pincénél, akkor részben már palackból, részben még hordóból kóstoltam néhány 2012-es bort, azóta kettővel találkoztam újra. Berecz Stéphanie és Berecz Zsolt kísérte el a Kikelet-borokat. Stéphanie saját borainak bemutatása mellett a többi termelő borait is nagy érdeklődéssel kóstolta. :)

Birtok Furmint 2012

Mint kiderült, ez a bor tulajdonképpen a Kassai-dűlő terméséből készült. Illatában ásvány, minimális tejszín, ananász, citrusok. Lendületes, tartós savak, lédús, friss citrusok, lime, narancs, grapefruit, a háttérben kis hordófűszer, vanília, grillázs. Friss, zamatos, elképesztően jó inni. 6+ (3950 Ft)

Kassai Hárslevelű 2012

Berecz Stéphanie szerint a hárslevelűk közül a Lónyai adja a csiszoltabb, elegánsabb, a Kassai a kissé markánsabb savszerkezetű, de populárisabb bort. Illatában grapefruitos zöld tea a vezető jegy, ami ízben is visszaköszön. Élénk savak, jó arányok, kis bodza, szőlő, zöldalma. 6 pont. (4390 Ft)

Váti Furmint 2012

Örültem, hogy 2012-ben a Váti-dűlőből ismét palackoztak önálló tételeket a Kikeletnél. A Váti Hárslevelű a Tokaji Borárverésen az Onyx étterem tulajdonába került, a furmint-tőkék borából szélesebb közönség is részesülhet. Illatában kókusz, alma, fűszerek. Elég fiatal még. Teltebb az előző két bornál, az alkohol hangyányit magasabb az ideálisnál. Almás, barackos, körtés, fűszeres íz, némi integrálatlan fával. Jelenleg 6+ (6490 Ft)

bt_kikelet.jpg

Tokaj Nobilis Szőlőbirtok

A Nobilis borokat illetően annyi előnnyel indultam, hogy mindkét bort kóstoltam többször az ősz folyamán, így volt némi viszonyítási alapom. A borokat bemutató Bárdos Saroltának az a szándéka, hogy 2012-től a Birtokbor stílusban még inkább elváljon a dűlős tételektől, ezért igyekezett kicsit könnyedebbre hangolni ezt a bort.

Furmint Pezsgő 2011

Üdvözlő ital volt a második kóstolón, nem jegyzeteltem róla. Emlékezetem szerint jó savú, finom habzású, apró buborékokkal, leheletnyi édességérzettel, érett almás, és élesztős, kekszes jegyekkel. 6 pont. (4950 Ft)

Birtokbor 2012

90% furmint, 10% hárslevelű, 70% tartályban, 30% hordóban érlelve.Édesfűszerek, zöldalma és körte érezető az illatában. Arányos szerkezet, talán még nem teljesen élmentes. Ízében zöldalma, körte, zöldfűszerek, citrusok. 5 pont. (2350 Ft)

Susogó Furmint 2012

Ungert is mostanában kóstolta. A Csirke-mál andezites tetejének terméséből készült tartályos erjesztésű és érlelésű tétel. Izgalmas illat: mentol, gyógynövények, ásványos jegyek, csipetnyi ánizs. Kissé lágy savak, ásványos, mentolos, zöldalmás íz, a végén kis kesernyével. 5 pont. (3100 Ft)

(A két kóstolóra önszorgalomból látogattam el, és fizettem érte.)

14 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr645781572

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fiskális 2014.01.27. 11:04:46

Köszönet az írásért. Elsőre csak az jut eszembe, hogy elég jó az átlag, az értékelésed alapján, szerintem közel 6 pont.
DE: ehhez elég jók az árak is, a öt és hat ezer körülieket, főleg a sokkal többet, túlzásnak érzem. Nem minden esetben vitatom, de így átlagban és összességében az, hogy 5 pont feletti fehérek saját hazájukban 15 Euró körüli vagy feletti áron lehet venni, szerintem sok. (S most nem a bukszámból indultam ki, de lehet, hogy csak azzal van a baj, s ha annyit keresnék, még pályatársam a Lajtán túl, eszembe sem jutna fenti megjegyzés...)

Fiskális 2014.01.27. 11:23:22

Persze lehet, hogy az árak annak szólnak, hogy majd 3 évesen mind 7 és 7+ pontosak lesznek, s ugyanilyen árban, főleg, ha a saját tárolódban vártak. :-)

Octopus 2014.01.27. 12:55:20

@Fiskális: vagy szimplán és otrombán túl vannak árazva

dagadtos 2014.01.27. 16:17:04

Hát nem tudom, ha a Határi ebben a mezőnyben gazdag, akkor mi nagyon más palackot kóstoltunk... Kikelet Váti engem is érdekel, hogy hova megy, sokkal gazdagabb, mint a birtok, de valóban vannak kérdőjelek (alkohol, hordó, almás aromák), nyárra kiderül. Onnan a Lónyai hárs 12-es most a legjobb szerintem, nálam 7p minimum.

furmintfan · http://borrajongo.blog.hu/ 2014.01.27. 18:32:07

@dagadtos: Nem voltam egyértelmű, a gazdagot inkább arra értettem, amit utána írtam: szóval akkor inkább citrusban, ásványban, savban gazdag, mindenesetre nekem tetszett, a 7 pont már inkább a potenciálnak szól, legalábbis amit én láttam bele. :)
Nálam a Nobilis Birtokborral esett meg, hogy amikor a kóstoló vége felé visszakóstoltam, mást mutatott, a későbbi palackkal lehetett valami gond.
A Vátira én is nagyon kíváncsi vagyok, mintaként nagyon ígéretes volt, de ahogy mondod: nyárra kiderül.

pecz 2014.01.27. 20:32:51

Természetesen hasznos írás, de nálam kicsit máshol voltak a súlypontok. Ja, Bocs, csak a második kóstolón voltam.
Gizellától csak a furmint tetszett, a hársak nem. Homonnától a Rány nagyon tetszett, de eszm,életlenül túlárazott és a mai napig nam értem, hoyg a Határi amit én kóstoltam egyáltalán nem volt szép.
Kikelettől legjobban a birtokfurmint tetszett, de elismerem a Kassai hárs is nagyon szép volt. Korábban tetszett a Váti, ez a mostnai tulajdonképpen nem igazán. (Persze azért ezek mind egy magas színvonal feletti borok)
Számomra egyértelműen a Szepsy furmint volt a legszebb, leggazdagabb.
Ugyanakkor csak másnap jöttem rá, hogy ha ár/érték arányt nézünk, akkor valószínűleg Bárdos Saci nyer a Nobilis Birtokborral és a Susogóval.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2014.01.27. 20:48:21

@furmintfan: +1 Váti furmint;-)
a Váti hársról nincsenek infóid? megint Szamorodniba/birtokborba került?

Szepsynek nincs nagyon más választása mint előrébb hozni a szüreti időpontokat, mert a 2011-es méregdrága(!!) dűlős borai hamar tönkremennek. a múlt héten egy furmintpárbajban a 2011-es Csontos darabokra szedte a majdnem 2,5x olyan drága Szt Tamását; csupán csak egyensúlyban, érdekességben, finomságban, kifogástalanságban.

számítógépes nyelven szólva most konfigurálhatja újra az egész rendszert.:-)

némi kajánsággal fogalmazva: azon sem csodálkozom, hogy DZ egyre kevesebb dűlős bort készít, hiszen két évvel ezelőtti Verese még 5500-ba, míg a mostani már usque 2000 huffal drágábba kerül!

mindez nem homályosíthatja el azt a tényt, hogy két évvel ezelőtt még a birtokborok is csak 3000 forintosak voltak, de - hogy, hogy nem - az elmúlt évtized legalacsonyabb éves inflációi mellett, ezen borok árát is sikerült gyenge 25%-kal 4000-re megemelni.

kinek is van bármiféle baja a Nobilis boraival???

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2014.01.27. 20:58:35

@pecz: alapvetően egyetértek, bár az eseményen nem voltam ott, nagyrészüket így-úgy, de kóstoltam és nincs az a pénz, hogy Szepsy, DZ vagy Homonna dűlősöket vegyek...

furmintfan · http://borrajongo.blog.hu/ 2014.01.27. 21:25:07

@szenvedély S.: A Váti Hárslevelűt a Tokaji Borárverésen megvette az Onyx, de ezt írtam is. Én még hordóból kóstoltam, szép alapanyag volt. Talán Stéphanie eltett néhány palackot emlékbe.
Nekem aztán az égvilágon semmi bajom a Nobilis-borokkal, fogyasztom is őket elég rendszeresen, és örülök, hogy valakinél maradtak a moderált árak dűlős borok szintjén is.

Úgy tűnik, hogy eléggé eltérnek most a vélemények a kóstolt borokról, de fél év-egy év múlva valószínűleg okosabbak leszünk.

terroir 2014.01.28. 09:00:15

@szenvedély S.: Hétvégén bontottam két 11-es Szepsy furmintot, mindkettő nagyon szép arcát mutatta /Nyúlászó, Birsalmás/. Van még a borhűtőmben pár dűlős tétel, amit pár év múlva nézek meg, nagyon kíváncsi vagyok a végeredményre. Ugyanakkor eljött az idő, hogy kicsit finomítsanak az árakon, mert a teljesítmény még nincs ezen a szinten.

furmintfan · http://borrajongo.blog.hu/ 2014.01.28. 10:05:32

@terroir: Egy Nyúlászóm nekem is van félretéve, szerintem hamarosan én is kipattintom. Viszont azt jegyezzük meg, hogy abban van 30% hárslevelű és 30% muskotály is.
A Birsalmást decemberben kóstoltam, összességében véve tetszett, egy sima 6 pontot adtam rá.

Octopus 2014.01.28. 10:05:51

A Kikelet Váti 2012 nekem pár hete egyáltalán nem tetszett, a jövőjét illetően pedig még inkább aggódok (hordós reszelt alma jelölt).

terroir 2014.01.28. 10:42:55

@furmintfan: a 2. kóstolón voltam én is, 3 bor kivételével /Szepsy Birtok, Homonna Rány és talán a Kikelet Váti/ átlagos tételek voltak, sőt Szilágyi Lacinál beleszaladtam egy kifejezetten üres borba /azt hiszem a Barát furmint/.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2014.01.28. 11:53:30

@terroir: @furmintfan: a Birsalmás tetszett nekem is, de mégiscsak egy 6 pontos bor 6000-ért. a Nyulászót nem ismerem.

általánosan jelzem, hogy ezek az árak ideálisak a sörfőzdéknek.:-)
süti beállítások módosítása