A Borrajongó

Burgundia a Bortársaságban

2012. április 19. 06:00 - drbarta

A Bortársaság beerősített Burgundia-fronton. A Mondovino című filmből megismert Montille-család borai közül néhány most már nálunk is kapható.

A távolabbi gyökerekre visszanyúló "Domaine" mellett a "gyerekek", Étienne és Alix  2003 óta működtetik a hasonló névvel fémjelezett Masion-t is, azaz felvásárolt szőlőből bort készítő négocian házat. Nem lenne szerencsés, ha bárki ebből valamiféle negatívumot szűrne le, léteznek piszkosul jó borok a világban, melyek vásárolt szőlőből vannak. Sok helyen van ennek a tradíciója, és nem feltétlen a felhozatal alját kell, hogy ezek a borok képezzék.

A most vásárolt és kóstolt borok, viszont tényleg a szortiment alját képviselik, egy alap vörös és egy alap fehér. A kóstolás másnapján, a maradékokhoz nyitottam egy szintén alap Louis Jadot-vöröset is.

 

Maison Deux Montille: Bourgogne Rouge 2009

Édeskés málna és ribizli illat. Először olyan egyszerűen gyümölcsös, „univerzális”  asztali boros világúnak tűnik, kis idő elteltével pici meszesség, pinós fűszeresség is csatlakozik. Karcsúnak ható korty. Nagyon primer jellegű piros bogyós gyümölcsösség, de viszonylag sekélyebb ízek, rövidebb lecsengéssel. Tiszta, majdnem áttetsző, laza szövésű konzisztencia. Érintésnyi tannin, élénk savak, jó egyensúly. Kellemes, letisztult világú, remek lehet gasztrohoz, de alapvetően igen egyszerű tétel. 4 és fél pontról indulva, kis időt rászánva eléri az 5 pontot.

Másnap, a Louis Jadot után mintha nem is ugyanaz a bor lenne. Csupa gyümölcs, de mélyebb, földesebb, komplexebb, érettebb az illat. Szájban is teltebb ízű, kiválóan érett, ugyanakkor abszolút friss. Hosszabb is, ásványosabb is, szerkezetileg pedig cizelláltabb. Nem szoktam hinni a borok egyik napról másikra történő metamorfózisában, leginkább annak szoktam örülni, ha másnap is még megközelítik az első napi élményt. Most is nehéz eldönteni, hogy a szellőzés, vagy a kontextus felelős-e jobban, vagy csak első nap volt gyökér napom, de második nap simán megugrotta a 6 pontos lécet.

 

Maison Deux Montille: Borgogne Blanc 2008

Egy picit mélyebb illat (az előző első napi formájához képest). Ananászos gyümölcsösség, pici vajasság, finoman pörkölt aromák. Közepesnél karcsúbb korty. Tiszta, szellősen telt ízek, kellemes gyümölcsösséggel, almával, ananásszal, érintésnyi meszes ásványossággal. Élénk savak, finoman krémes konzisztencia, visszafogott,  profi hordó. Lazább közép, alig közepes lecsengés, sima felszínek, jó egyensúly. Letisztult, fajtajellegzetes, de szintén nem egy bonyolult, inkább gasztroban jól felhasználható bor. Ez a bor másnap is elég hasonlóan teljesített. A kompromisszumok nélküli, jó szívvel adott erős 5 pont mintapédánya. 

 

Louis Jadot: Bourgogne Rouge Couvent des Jacobins 2009

Málnás, ribizlis, kissé éretlen szedres illat. Közepesnél karcsúbb korty, de a gyümölcsösség mégis koncentráltabbnak tűnik, mint amire az első pinot esetében emlékeztem. (a visszakóstolás viszont ezt nem fogja megerősíteni) Érintésnyi tannin, poros, talán nem is tökéletesen érett. Élénk savak, közepesnél rövidebb lecsengés, kissé zöldes utóíz. Ez utóbbi ellenére zamatos, szerethető, pinós, de nagyon alap. Az első pinot visszakóstolása után egyre szembetűnőbb a zöldesség, és egyre kevésbé koncentrált a gyümölcsösség. Első nekifutásra 5 pontot gondoltam, a visszakóstolások során viszont inkább alsóbb szegmensek kezdtek megvillanni. No mindegy, maradjunk az első gondolatnál.

34 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr734457687

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kukko 2012.04.19. 07:19:26

Hát ha Burgundiáról van szó, akkor minden egyes pontért mélyen a zsebünkbe kell nyúlni, sajnos :(

ungert (törölt) · http://borrajongo.blog.hu 2012.04.19. 07:22:21

igen, és kérdés, hogy megéri-e. árhoz képest ezek a borok elég gyengélkedő teljesítményt mutattak. pedig gondolkodtam rajta, hogy megpróbálom..

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2012.04.19. 07:36:09

@ungert: ritkán mondom ezt: de minden szavaddal egyetértek!:-)
Burgundiával már az ottani kóstolásoknál az volt a problémám, hogy "nagyon nehezen vált el a tüdő a májtól" és rengeteget kell arra költeni, hogy jó borokat találj. bezzeg a sancerre-i cf-ek!

akov · http://borrajongo.blog.hu 2012.04.19. 07:50:48

@szenvedély S.: sancerre-i cf??? vagy sb vagy pinot, nem? :)

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2012.04.19. 10:07:25

@kukko: @ungert: @szenvedély S.:
Én az ár-értékarányoknál mindig a külföldi, esetünkben a franciaországi árat veszem figyelembe.
A Jadot a wine-searcher tanulsága szerint 9 Euroért megvásárolható, és ízletes, ropogós, tiszta, egyszerű bort kapunk érte. A pici zöldesség ellenére is abszolút élvezetes, sőt igazi pinós gyümölcsösséget kapunk, ami kevés hazai pinot-ról mondható el. Nekem nagyobb élmény, mint egynémely gazdagabb, esetleg magasabb pontra is adott hordóorientált, uniform stílusú vörösbor, de ez tényleg egyéni ízlés kérdése.

A Maison Montille pinot Franciaországban 15 Eurós tétel, szerintem nyugati viszonylatban az se világ verő összeg egy megbízható bugundiért. A bor második napon mutatott formájáért bármikor adnék annyi pénzt.

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2012.04.19. 10:17:43

@ungert: @kukko: talán azért érdemes kipróbálni ezeket a cuccokat, mert egészen más jellegűek, mint sok hazai pn. Ezt a különbséget a pontszámok értelemszerűen nem jelzik. Ha kíváncsi az ember arra, hogy a világ más tájain mit gondolnak a pn-ről, vagy némi látókörbővítésre, nyitásra vágyik, akkor érdemes nekifutni és megpróbálni megérteni a burgundi borokat. Nem nyilvánvalóak azonnal a válaszok, azt hiszem,

meg ez egy kicsit borbuzis-kutatós-érdeklődős, semmint hedonista téma.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2012.04.19. 10:28:46

@Szomjas Gödény: Egyetértek!

Ezek a borok pedig az átlag 5 pont mellett is tényleg burgundiak.
Nálam sokszor nem csak a pontszám adja meg egyedül az élményt. Ha burgundi pinot-t akarok inni, akkor egy 5-6 pontos burgundi pinot is nagyobb kielégülés, mint egy 7 pontos villányi kishordóban érlelt kaberné-házasítás.

shiraz 2012.04.19. 11:23:33

@kukko: erről nem Burgundia tehet, hanem az alacsony magyar jövedelmi viszonyok, meg a gyenge forint.

shiraz 2012.04.19. 11:26:05

@shiraz: most jöttem meg Norvégiából, hát amit ott a vinmonopolet nagy boltjában láttam. Hegyekben állt a burgundi, rajnai, loire-i, osztrák bor. Huet külön teljes polcelem, évjáratok 1948-ig visszamenően stb. persze nem ebből kell kiindulni, de nem is a magyar valóságot tekintem a normálisnak.

shiraz 2012.04.19. 11:26:37

@shiraz:
ja és louis jadot alsópolc. :)

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2012.04.19. 14:12:12

@shiraz: 1/Egyetértek
2/Klassz lehetett! Én tavaly Párizsban láttam egy két igen impresszív borboltot.
3/Alsópolcos bizony, de annak épp megfelelő.Nem feltétlen várok jobb vörösborokat a 8-10 eurós tartományban semelyik másik nevesebb borvidékről. (persze van, csak úgy átlagosan értem)

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2012.04.19. 16:33:22

@shiraz: és azért a norvég sem az a hagyományos bortermelő-fogyasztó nemzet.

@drbarta: ez már kezd úgy hangozni, mint "ha teázni szeretnék, nem akarok helyette 8 pontos kávét inni" :)
és ezek mellett persze igaz.

loading 2012.04.19. 17:28:33

@shiraz: Max. eggyel felette a helye. Mármint itthon.
Jó kedve volt a szerzőnek aznap, mikor 5 pontot adott. "visszakóstolások során viszont inkább alsóbb szegmensek kezdtek megvillanni" - egy átlagos napon onnan hozna pontokat (3-4).
Egyre inkább hajlok Új-Zéland felé, ha jó pinot-t szeretnék inni, biztosat, normális áron.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2012.04.19. 17:41:20

@loading: Lehet. Egy erősebb pinot-kból álló sorban könnyen lehet, hogy nem jutna 5 pontig a Jadot. Ha valakinél csak 4-ig fut, azt is érthetőnek találom. Viszont nekem a 3 pont éppúgy irreálisnak tűnik erre a borra, mint az 5-nél magasabb értékelés.
Legalábbis az én értékrendem által berublikázott skála szerint.

töppedt 2012.04.19. 20:57:35

Kíváncsi voltam megkóstoltam. Neked van igazad.Már ami a különböző szájízt illeti.Csak azért egy kis fricska....

Előfordulás:
rublika 43,300.-
rubrika 8,660,000.-
::))

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2012.04.19. 21:27:15

@töppedt: Fejembe véstem, köszönöm :)
Viszont nem esik le, hogy mi volt a véleményed és melyik borról?

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2012.04.20. 09:36:41

@akov: 6,5 éve voltam ott és a mai napig azt hittem cf-et vettünk és ittunk (egyébként vörös volt). mi több a fehérekről is úgy tudtam: aligoté. sőt, lehet, hogy a várost is keverem egy másikkal.

finoman: halmozottan hátrányos helyzetű vagyok.:-)

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2012.04.20. 09:38:24

@drbarta: @akov:

apropo. off-topic: Velich tapasztalatotok van?

akov · http://borrajongo.blog.hu 2012.04.20. 09:42:13

@szenvedély S.: nem kizárt, hogy van ott CF, de marginális, az biztos! Ha vörös, akkor inkább pinot noir. Még chasselas-al lehet találkozni, de sancerre v. pouilly fume nevet azokra NEM lehet ráírni!

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2012.04.20. 09:48:30

@szenvedély S.: Nekem nem sok. Kóstoltam a 2007-ből az alap és Sankt Georgener Moric kékfrankosokat. Emlékeim szerint 5- 5 és fél pontnál egyik se tudott többet.
Megmondom őszintén, nekem általában eddig semmiféle kimagasló osztrák vörös élményem nem volt. Sőt megkockáztatok egy keményet, szerintem túlárazottabbak, mint Burgundia. :)

töppedt 2012.04.20. 12:02:02

@drbarta: Louis Jadot: Bourgogne Rouge Couvent des Jacobins 2009-ra gondoltam. A véleménynyilvánítás (igazad van) az AM és közted lévő eltérő ízlésre vonatkozott. Ami a magyar pinot-k gyenge szereplését illeti : én ittam már nagyon burgundi típusút (Bott F 2009)ami akkor a VINCE-n (nagyon gyümölcsös, vibráló savú, élénk, elegáns) hordóminta volt. Sajnos 1 év múlva palackból kóstolva már a hordóminta közelébe sem ért. Ennek ellenére én találok számomra kedves magyar pinot-kat a "halpiacon" nem burgundi áron

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2012.04.20. 14:18:56

@töppedt: Én nem mondtam olyat, hogy nincs jó magyar bor pinot noir címkével. Egyszerűen csak néhány burgundi tétel után körvonalazódik egy pinot-kép és úgy érzem, hogy ennek sokszor nem felelnek meg a hazaiak. Ami nem feltétlen baj. Pl. egy remek Orsolya-pinot nekem is öröm, csak előbb érzem egrinek és orsolyának, mint pinot-nak. Nekem talán még az Etyeki kúria volt fajtajellegben a legközelebb a fenti pinot-képhez. Távol álljon, hogy bárkit lebeszéljek hazai pinot-k vásárlásáról, sőt, meggyőződésem, hogy rengeteg borkedvelőnél fasorban nem lennének a fenti alappéldányok egy hazai, ütősebb pinot-sorban. De attól még tény marad az, hogy az echte pinot-ra vágyó borbuzi igényeinek csak részben tudnak megfelelni.

Olyan ez mint a riesling-kérdés. Az életben nem fog készülni olyan rajnai itthon, ami el tudna veszni egy moseli/rheingaui sorban. Ettől még vannak szép hazai rajnaik, de hogy miről szól a fajta, azt jelen állás szerint nem azokkal demonstrálnám.

shiraz 2012.04.20. 16:19:06

@akov: kis ponotsítás: a Sancerre nevet lehet használni Pinot Noir-ból, Sancerre-ben készült rosék és vörösek esetében is.

shiraz 2012.04.20. 16:21:56

@loading: mely új-zélandi pinot noirokat említenéd a kóstolásaidból, amelyik biztos minőséget normális áron ad?

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2012.04.20. 17:13:42

@drbarta: Velich fehérborász, Apetlonból, ajánlom figyelmedbe.

sztem kevered: a www.velich.at -t a www.moric.at - val; utóbbinál egy bizonyos Roland Velich beszél a nem túl bőbeszédű weboldalon.

töppedt 2012.04.20. 21:21:19

@drbarta: Tulajdonképpen teljesen igazad van. A helyzet az, hogy minden szőlőnek megvan a saját hazája, ahol jól érzi magát, és a legszebb arcát mutatja. Be lehet telepíteni a merlot-t a CS-t Toszkánába, még akár az árát is fel lehet srófolni az egekbe, Bordeaux akkor is Bordeaux marad. Ugyanez van a rizlinggel és a pinot-val amit nem biztos, hogy érdemes elvinni máshová, mert nem lesz olyan jó. Nekünk meg talán az a feladatunk, hogy mutassunk olyan szőlőfajtát/bort a világnak, amit nem érdemes innen elvinni mert máshol nem lesz olyan jó. Persze attól, hogy a diófa a felső-Tisza vidékén otthon érzi magát még sokan fognak hódolni máshol is a diótermesztésnek és uram bocsá még jóízűen esznek is belőle. Amúgy éljenek a "borbuzik"

loading 2012.04.21. 00:38:36

@shiraz: Pegasus Bay-től volt, erre emlékszem így hirtelen. Volt még 3 remek, köztük biodinamikus is, de azokra nem emlékszem.
(Nem most volt, s mert nem kóstolok, iszom bort annyit, mint 2-3 éve, archiválódnak az adatok).

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2012.04.23. 11:42:00

@szenvedély S.: Bocs, most vettem észre a kommentedet. Elnézést, nem tudtam, hogy többszörösen oda kell figyelni a Velich-névre.

117 2012.04.24. 00:00:15

@drbarta: Jelen esetben egyet kell értsek a pinot noir és a riesling vonatkozásában, bár korántsincs hatalmas tapasztalatom. Én sem ittam még "olyan" rieslinget vagy pinot-t itthonról, amely teljesen hozta volna azt a stílust, amiért e fajtákat szeretem. Az is igaz, hogy a palackárak sem ugyanazon kategóriát képviselnek.

Ebből felmerül a kérdés: A talaj, a klónok (szőlő), az élesztő és egyéb járulékos hozzávalók kérdése, az eltérő közízlésé (szerintem különösen a francia borok stílusukról felismerhetők) az, hogy hasonló KALIBERŰ borokat készítsenek a magyar borászok ezen fajtákból? Vagy csak idő és pénz kérdése lenne, és létrehozható (csak nem lehetne eladni megfelelő áron)?

Szerintem részben ez utóbbi...

emoss 2013.05.30. 12:39:45

Sziasztok!

Most bukkantam erre az írásra...a Pannonhalmi Pinot-ról mik a vélemények, nem kóstoltam még, erősen ajánlották.
süti beállítások módosítása