A Borrajongó

Somló újratöltött – így láttuk mi

2015. április 28. 06:00 - ungert (törölt)

Zseniális, párját ritkító ötlet az, amit a Somló borászai másodjára összehoztak a Gellértben. Talán ez a legfontosabb kijelentése a prológusnak. Az újratöltés olyan üzeneteket volt képes hitelesen és közhelymentesen közvetíteni a sokszor önnön problémáiból kimászni képtelen hazai szeszközélet már-már visszataszító atmoszférájában, mint az összefogás és a kritika elfogadásának képessége. A szabdalt, sokféle érdek által többféleképpen irányított magyar borászszakma dacára a somlói termelők a tavalyi botrányos visszhangú mélyrepülés után másodjára is összehoztak egy húszboros, reprezentatívnak mondható borvidék-mintát, és megmutatták azt az úgynevezett hangos-véleményformáló közepes- és nagyfogyasztóknak. Akik tavaly is végigitták magukat a Cartwright Éva és Balogh Zoltán vezette rendezvényen, szinte egybehangzóan állították, hogy a mélyrepülésből még a becsapódás előtt sikerült visszahozni a gépet. Én idén estem át a tűzkeresztségen, ezért nincsen viszonyítási pontom, de talán megfelelően fogalmazok, ha azt mondom: a mezőnyt nem volt nehéz differenciálni, a sor lefedte a teljes élménypalettát a botránytól a klasszisig. Az arányokon viszont lesz még mit finomítani, ez egészen biztos.

sut.jpg


A Borrajongót ezúttal hatkezűen képviseltük, ami a bejegyzés tekintetében négyre redukálódott, akov ugyanis az átlag feletti náthájának köszönhetően bár végiggyúrta magát a teljes soron, de érzékszervi kiszolgáltatottságának köszönhetően kénytelen volt a mi félmondatos élménybeszámolóink alapján tájékozódni. Az rszabi-val közösen összepakolt, a kóstolási idő rövidségének megfelelően rövid jegyzetek nekem azt mutatják, hogy Somló okkal keres és talál magának előkelő pozíciót a hazai borvidékek széles skáláján. Azt mondom: a jelen gyengeségei a jövő lehetőségei lehetnek, ha van széleskörű szándék a fejlődésre. És ahol a kritikára hangolt fülek nyitva vannak, ott olyan nagy baj talán nem is lehet a többivel. Sajnálatos viszont, hogy az árcédulákat író tollak már túlnyomóan a fényes jövő szellemében vastagon fognak.

Somlói Vándor Pince Olaszrizling 2014
12% V/V alkohol, 6.2 g/l cukor, 8.2 g/l sav, 4000 Ft

A vonzó és tiszta karakterű illat kezdetben adott okot némi reményre, de a korty a maga citrompótlós savasságával úgy berúgja az ajtót, hogy onnan már nehéz berendezkedni bármiféle eleganciára. Húz, mar, az egysíkú neutrális ízeken túl semmi élményszerűt nem kínál. Komoly probléma lehetett az érettséggel, súrolja a fogyaszthatóság alsó határait. Gyenge 3 pont.

Az évjárat, a termőhely és a fajta párharcából sajnos az évjárat diadalmaskodott. Kár érte arányosan elkészített bor, remek virágos illattal, de sajnos a sav mindent visz. 4 (rszabi)

Hollóvár Pincészet Olaszrizling 2013
12.5% V/V alkohol, 1 g/l cukor, 6.3 g/l sav, 4500 Ft

Precíz, hibamentes, jó arányokkal bíró olaszrizling. Nagyítóval vizsgálva sem lehet belekötni. A tanítható tisztaság mögött viszont szubjektív módon hiányzott némi karakter, abból a jól felismerhető fajtából, amit a pince régebbi borai simán hoztak. Bármikor innám, viszont a borvidéki karakter hiánya némi ürességet hagy maga után. Sima 5 pont.

Aki a régebbi Hollóvár borokért rajongott (én is klubtag vagyok), annak kicsit csalódás lesz. Aki egy tiszta savú, moderált alkoholú, fajtajelleges olaszrizlingre vágyik, annak jó választás lehet. 5- (rszabi)

Csetvei Pincészet Nagy-Somlói Juhfark Barrique 2013
12.52% V/V alkohol, 1 g/l cukor, 5 g/l sav, 2500 Ft

Múltidéző hordó-hívószó, orrban vanília, vanília és vanília. A gyümölcs háttérben, puha textúra, hiányzik belőle az élet, a lendület és a vibrálás. Stílusában persze profi munka, de nem tartozom a célközönséghez, továbbá a fajta jellemvonásait sem sikerült felfedeznem benne. Gyenge 5 pont.

Hordós és túlérett jegyek forgataga, mazsolával és fekete teával. Sajnos kevés a sav és érthetetlen a barrik alkalmazása, mivel elnyomja az amúgy nem rossz alapanyagot. 4+ (rszabi)

Kolonics Pincészet Juhfark 2013
13% V/V alkohol, 1.5 g/l cukor, 5.7 g/l sav, 2900 Ft

A Somló klasszikus, súlyosabb, de ügyesen kivitelezett, műfajon belül hibátlan arca: van benne koncentráltság, aroma és textúra tekintetében is élvezetes, szálazható, és a lehető legjobb értelemben tipikus. Inkább termőhely-tipikus, talán a gyümölcsök kárára is. Kedvelem az ilyesmit, simán be is talált. Szép. 6 pont.

Klasszikus somlai bor, annak minden előnyével és hátrányával. Illatában pörkölt magvak, ízében szintén hordós aromák dominálnak, mellette sós ízek gyümölcsöket nem érdemes keresgélni benne. 4+ (rszabi)

Barcza Bálint Pincéje Juhfark 2013
13.06% V/V alkohol, 2.6 g/l cukor, 7.7 g/l sav, 2400 Ft

Korrekt, jó ivású, a mézes-trópusi gyümölcsös vonalról közelítő juhfark. Stílusát tekintve a könnyedebb vonalat hivatott képviselni, ennek megfelelően nem túl bonyolult, finom, de a savassága megosztó lehet. Kifejezetten szerettem, erős 5 pont.

Megosztó bor, a savak adják a szerkezet és az aromatika nagy részét, nekem a sav tolerancia szintem felső határán mozgott, néha úgy éreztem hogy talán túl is lendült rajta. Illatában zöldfűszerek és zöldalma, szájban is hasonló aromát vonultat fel verjusos hatást keltve. Lenyelve rendesen megmarad a gyomorban a sav érzet, refluxosoknak nem ajánlanám. 5- (rszabi)

Somló Kincse Kézműves Kispince "Bolyongó" (Késői Olaszrizling) 2013
13.91% V/V alkohol, 1.5 g/l cukor, 5.7 g/l sav, 4100 Ft

Egyértelmű mélypont: az orrpróbát a mindent átható pacsulis muskátliszag határozza meg, szájban kócos, zavaros, értékmentes. Büntet, ember legyen a talpán, aki megissza. 2 pont, alulról.

Muskátli parfüm. Ha van is mellett/mögötte valami azt nem sikerült felfedezni. (rszabi)

Géró Péter Pincéje Juhfark 2013
13.3% V/V alkohol, 5.8 g/l cukor, 6.5 g/l sav, 2700 Ft

Kellemes meglepetés. Fűszer és gyümölcs egyaránt van, arányaiban kifogástalan, ihatóság tekintetében csillagos ötös. Klassz juhfark, egyértelműen élményszámba megy. Sima 6 pont.

A borász első palackozott bora, nagyon kedvező összképet mutat. Arányos tiszta és jól iható. A legjobbak között volt. 5+ (rszabi)

Tornai Pincészet Prémium Juhfark 2013
13.44% V/V alkohol, 5.1 g/l cukor, 7.9 g/l sav, 1900 Ft

Ár/érték-bajnok. Sűrű, gazdagon gyümölcsös, szinte áradó összképet mutat. A számszerűen merész analitika ellenére egyensúlyos, hosszú és nagyon finom. Kellemes meglepetés, remek ajánlat. Megcsípi a 6 pontot.

Új kategória a pincénél, az alap és a selection közé lőtték be, árban inkább az előbbi, értékekben inkább az utóbbi felé tendál. Populáris illat, sárgadinnyés, cukorkás, de elegáns kivitelben. Van tartása és azon kevés borok egyike volt, akik szájban is matattak némi gyümölcsösséget. 1900 forintos árával nagyon jó vételnek tartom. Nagyon pozitív meglepetés volt. 5-6 pont (rszabi)

Polgár-Mátyásfalvi Pincészet Olaszrizling 2013
14.31% V/V alkohol, 4 g/l cukor, 5.3 g/l sav, 3100 Ft

Zöld, kissé neutrális illat, komplexitástól mentes korty. Nem túloz, de átlagon felüli élményeket kár keresni. 4 pont.

Nagyon tömény, fülledt illat, barack konzervvel és mézzel. Szájban is sűrű, de sajnos mégsem igazán tartalmas a szó jó értelmében. 3+ (rszabi)

Somlói Apátsági Pince Juhfark 2013
13.5% V/V alkohol, 10.8 g/l cukor, 6.8 g/l sav, 3600 Ft

A délután vitán felül legjobb bora. Még úgy is, hogy épp a bezárkózós szakaszában jár. A hordó elől, a vonzó, mézes-trópusi gyümölcsök hátul, vastag, de feszes struktúra, lendület, tisztaság és finesz. Veszélyesen jó inni, de a legminimálisabb szöszölést is meghálálja. Lesz még szebb is, de a 7 pont most sem túlzás.

A Nap legjobb bora. Malibu illat, finoman kókuszos hordós hatás. Egyelőre a fa dominál benne, de van mellette egy jó adag déligyümölcs is. Pár hónapos fektetés után majdnem biztosan még jobb lesz. 6+ (rszabi)

Szent Margit Pince Juhfark 2013
11.8% V/V alkohol, 27.7 g/l cukor, 8.0 g/l sav, 4200 Ft

Könnyű,  tiszta és veszélyesen jól iható. A cukor ugyan megtartja a sav, de összetettségről, rétegekről szó sincsen. Karakterét tekintve egy jól elkészített ivóbor, se több, se kevesebb. 5 pont.

Egyszerű, de korrekt félédes ivóbor. De mi kerül ezen több mint 4000 forintba? Ha egy Tokaj Nobilis kövérszőlő több mint egy ezressel olcsóbb és tisztaságban, intenzitásban legalább egy kategóriával jobb, akkor ki fogja ezt választani? 4- (rszabi)

Tóth Pince Kőfejtő Cuvée 2012
12.5% V/V alkohol, 1.2 g/l cukor, 5.8 g/l sav, 3100 Ft

Olaszrizling, juhfark és hárslevelű. Orrban túlzó hordó és tolerancián túli illó. A korty krémes, tartása alig, gyümölcs nyomokban. Gyorsan múlik, de nem különösebben vágyunk rá, hogy hosszabb legyen. Minden szempontból kevés, 3 pont.

Illatában több bizonytalan tényező is van, illó és kesernye is. Szájban a hordó dominál. (rszabi)

Barnabás Pince Hárslevelű 2012
12.8% V/V alkohol, 1.1 g/l cukor, 6.7 g/l sav, 4200 Ft

Büdös,fülledt. Szájban szikár, eleganciától mentes. Nem venném, nem innám. 3 pont.

Érett sajtszag. Élesztős, vastag korty, nem tudom, hogy volt-e battonage, de érzésre volt és több is, mint amennyit én szívesen befogadnék. 3+ (rszabi)

Györgykovács Imre Hárslevelű 2012
13.39% V/V alkohol, 2.2 g/l cukor, 5.4 g/l sav, 4500 Ft

Az este második legszebb bora. Tisztaságán túl egyértelműen reprezentálja a termelő és a borvidék karakterének klasszikus együttállását. A gyógyvizes alapokon túl bővelkedik részletgazdagságban, és átlagon felüli szikársága ellenére is élvezetes, nem csak izgalmas. Sima 6 pont.

Finom kókuszos naptej illat. Ahogy Györgykovácstól már megszokhattuk, profi, tiszta, hibátlan bor, de talán túlontúl egyenes, nem sok megfejtenivaló van benne, aromatikailag kissé zárkózott. 5-6 (rszabi)

Dénes Hegybirtok Rajnai Rizling 2012
14.3% V/V alkohol, 5.8 g/l cukor, 5.9 g/l sav, 2400 Ft

Kakukktojás, ha úgy tetszik. Orrban némi gumi, ami nem, vagy csak nagyon lassan szellőzik. Rendezett és tiszta korty, némi feszességet hiányoltam. A korrektségen túl sok erényt nem mutat fel. Erős 4 pont.

A fajtajelleg mellett is somlóias stílusú, attól függetlenül, hogy a Sághegyről származik nem tagadhatná le a somlóis-sós jegyeket.  A pincétől már szinte elvárt tercier jegyeket ezúttal nem kaptam meg, ez amiatt is lehet, hogy olaszrizlingből jellemezően idősebb darabokkal találkoztam eddig. 4-5 (rszabi)

Kreinbacher Birtok Öreg Tőkék 2012
14.13% V/V alkohol, 5.5 g/l cukor, 5.7 g/l sav, 3200 Ft

Hárslevelű, olaszrizling és furmint. Tiszta, trópusi gyümölcsös-ananászos alapokra építkezik. A korty kissé lapos, puhának hat. Az érdekességhez némi súly még hiányzik belőle, így nem több, mint korrekt. 5 pont.

A Kreinbacher pince egyik védjegye volt (vagy még ma is az?) a jelentős hordó használat. Szerencsére ez a bor, nem szenvedte meg a túlzott tölgy behatást. Korrekt bor, viszonylag nagyobb palackszámban, de a másik somlói mammut a Tornai ezúttal sokkal jobb áron hozott legalább ilyen jó bort. 4-5 (rszabi)

Szabó Pincészet Juhfark 2011
12.5% V/V alkohol, 0.5 g/l cukor, 6.5 g/l sav, 2500 Ft

Az első minta dugógyanús volt. A második töltés egyszerűen csak brutálisan kénes. Durva, nyers, zöld, szaggat, kellemetlen. Gyenge 2 pont.

Kén és gyógyvíz. Csupán ez a két szó került be jegyzetembe. (rszabi)

Zsirai Pincészet Somlai 2011
13.28% V/V alkohol, 1.1 g/l cukor, 5.6 g/l sav, 2500 Ft

Olaszrizling, juhfark és hárslevelű. Ordas hibája nincsen. Kár, hogy ezen kívül semmi más emléket nem hagy. 4 pont.

Azt hiszem erre lehet mondani, hogy tisztes középszer. Nincs komolyabb hibája, sem eget rengető erénye, ára is ésszerűnek tűnik. 5- (rszabi)

Fekete Pince Juhark 2009
13.1% V/V alkohol, 0.3 g/l cukor, 5.7 g/l sav, 3800 Ft

Csalódás. Rusztikus, karcos, durva és kócos. A sav sok, gyümölcs alig, a hordó kilóg. Nem szívesen fogyasztanám. Alulról karcolja a 3 pontot.

Szokás szerint már a színéből számítani lehet rá kinek a bora van a pohárban, de sajnos a pazar ‘07-es évjárat után, sem a ebből, sem ‘08-as évjáratból nem kóstoltam eddig emlékezetes Fekete bort. 4+ (rszabi)

Pápa Családi Pince Juhfark Késői Szüret 2013
14.4% V/V alkohol, 67.2 g/l cukor, 7.9 g/l sav, 8300 Ft

Veszélyesen büntet. Túlérettsége mellett határozottan illósnak tűnt, a korty kénes, kócos, élvezeti értéket alig találni benne, dacára a magas cukornak. A polci ár érthetetlen, így nem is látom a célközönséget. 2 pont.

Tartalmas illat, igaz kis illó is kikandikál belőle.  Igazából ennek a bornak az ára az egyetlen amiről igazán lehet beszélni. Egy semmilyen szempontból nem kiemelkedő édesborért ( és ez még igen finom megfogalmazás) olyan árat elkérni, amiért teszem azt akár egy Oremus 5 puttonyost is lehet venni, több mint optimista hozzáállás. (rszabi)

Köszönet a meghívásért a szervezőknek. A fotót innen emeltem át. Ha valaki múltidézni akar, akkor a tavalyi beszámolót itt és itt találja. Elegendő kedv és idő birtokában menjetek a hegyre június 20-án éjszaka pincetúrázni.

113 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr1007401744

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Unger Tamás: Somló újratöltött – így láttuk mi 2015.04.28. 09:13:01

Sajnálatos viszont, hogy az árcédulákat író tollak már túlnyomóan a fényes jövő szellemében vastagon fognak.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szten00 2015.04.28. 13:00:16

@furmintfan: Igen, nyilván ez az első, ami nekem is eszembe jut. Ugyanakkor a második már egy kicsit más. A kereskedő azért eldöntheti, hogy mit árul és mit nem. Odaviszi a László (remélem jól emlékszem a nevére) a tételt, Anti megkóstolja, és eldönti, hogy kívánja-e forgalmazni, avagy sem. Ha irgalmatlanul rossz, mint amit az itteni leírás sejtet, akkor, ha csak nem önmaga ellensége, nem kezdi forgalmazni, hanem azt mondja, hogy Lacikám, ez most nem jött össze, szóval jövőre veled ugyanitt. Ha elkezdi forgalmazni, akkor gondolom arra alkalmasnak találta, őszintén. Ráadásul a bor egy bizalmi termék. Bízol egy kereskedőben, annak az ajánlásában, és ha igen sok pénzért igen rossz bort ad el, akkor abban a kereskedőben meg fog rendülni a bizalmad. Ilyen értelemben, ha nem veszi át ezt a bort, és nem kezdi forgalmazni, sok baj nem történik (kb semmi), ha meg átveszi, és nemcsak elkezdi forgalmazni, hanem igencsak erősen felmagasztaló, dícsérő szavakkal illeti (és azért ismerem a kínálatát és leírásait - ennyire dícsérni ő is nagyon ritkán szokott egy bort), miközben a fogyasztóknak élből helyet cserél a két szeme, ha megkóstolják, akkor nem csak rajta maradhat a tétel indokolatlan hosszú ideig, hanem bizalmat veszt, vásárlókat veszt, pénzt veszt. Épp ésszel ilyet nem csinál valaki, aki ebből él...

Szóval pusztán racionális alapon is nehezen hiszem, hogy ezt a borleírást kereskedelmi szempontok szülék - pont kereskedelmi szempontok alapján nem kellene ilyet írni, hanem gondolja így. És innen lesz érdekes a dolog.

Homoky Dorottya véleménye amúgy ugyanerről a borról:
"Kicsit fülledt, tömör illat. Jönnek a késői szüretes jegyek. Szép, érett savak, de elmegy az alkohol felé az egyensúly. Sűrű bor, most kissé zárkózottnak érzem. Barack, mandula, kis keserűség a végén."
bor.mandiner.hu/cikk/20150427_husz_somloi_pince_husz_bora
Valahol az eddigi vélemények között félúton.

Még meglátom, mennyire leszek merész. Egyszer csináltam ilyet a Tarjányi bouvier-el, amit eléggé lehúztak a művalkeszen:
www.gaultmillau.hu/muvelt-alkoholista/a-bouvier-szinrelep
de engem pont ezért kezdett el érdekelni, szóval bevállaltam, hogy rápróbálok és beleinvesztálok... nem kellett volna.

Barcza Bálint '13-as juhfarkja nekem amúgy valami baromira nagyon bejött, simán az 5 pontos kategória felett.

emoss 2015.04.28. 13:05:13

@BZoltan: az újakról valóban nem hallottam viszont remélem - és kívánom Nekik - hogy egyre többször halljak/halljunk Róluk. Ha félreérthető voltam akkor nem jól fogalmaztam, a véleményem a nagy átlagra vonatkozik természetesen.

furmintfan · http://borrajongo.blog.hu/ 2015.04.28. 13:13:17

@Szten00: Anti gondolom úgy érezte, hogy el tudja adni a bort, de lássuk be, a muskátliszag leírásával ez elég nehéz lenne.
Van itt egy másik leírás is:
borravalo.hu/somlo-megint-ujratoltott/
"Birskörtés, mézes illat édesfűszerrel, ízben nekem kissé bizonytalan, a narancs, narancshéjas kesernye, ásványosság dominál. A behízelgő illat után ízben nincs meg benne az a kedvesség amit várnék, nincs összhangban a kettő. Szerkezetét tekintve az alkohol sajnos kilóg, nincs hozzá test, és a sav sem tudja ellensúlyozni."
Az ilyen eltérő elemeket (is, mert azért bort a leírások alapján azért egyik kritikus sem szerette és a szerkezeti hiányosságokra is mindenki hivatkozott) tartalmazó értékelések egyébként engem is mindig kíváncsivá tesznek... egy bizonyos határig.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.04.28. 13:46:51

@emoss: A nagy átlaggal mi a baj? 4.25 pont. Tudván, hogy a borrajongó bloggerei egyértelműen a legszigorúbb és legőszintébb kritikusok az egész borszkénában (pont ezért hívtam el őket erre a kóstolóra) ez azért nagyon jó eredmény.

@Szten00: Szerintem te túlgondolod ezt az egészet. Egyrészt tény, hogy nem ugyanazt érezzük ki egy borból. A kóstolósor, az előzmények, a társaság befolyásol. Másrészt egy 2013-as Somlói bor még változik. Lehet, hogy amikor a Tóni beválogatta akkor még ez az illatjegy nem volt ilyen intenzív, esetleg fedte azt valami ami azóta háttérbe vonult. De az is lehet, hogy a Tóninak ez az illat bejött és ő harmóniában találta ezt a borral.

De nézd meg: borravalo.hu/somlo-megint-ujratoltott/ A Mia például behízelgőnek és birskörtésnek meg fűszeresnek érezte ugyanezt az illatot. Azt amit a Dorottya fülledtnek talált.

Egyébként ez ilyen kóstolós és az azt követő sajtó maraton a kritikusoknak is tanulságos. Lám milyen sokféleképpen érzünk egy bort.

Pár hét múlva amikorra minden visszajelzést megkapok összeszedem az összes leírást és szívesen megosztom a közzel. Egyértelműen látszani fog, hogy vannak konszenzusosan jó és rossz borok és vannak amolyan megosztó borok amiket az egekbe is dícsérnek meg a sárba is taposnak.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2015.04.28. 14:01:49

@BZoltan:
Ne viccelj már, Zoli...
A brutális muskátli vagy éppen technokol nem olyan dolgok, amiket az egyik érez, a másik meg nem, sőt, esetleg kedveli.
Az Antival meg az a helyzet, hogy barátaim által látogatott rendezvényeken ismétlődően lejáratta magát az össze-vissza h....ával. Maximálisan tolerálok mindenkit, aki a megélhetése érdekében járatja le magát, nem pedig azért, hogy a X5 Bömbit Q7-re cserélje, de azért mondjuk ki a dolgokat, akkor is, ha kivételesen neked nehezedre esne...

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.04.28. 14:16:36

@Hepci: Te figyusz Hapci :) Az megvan, hogy ez itt linkelt és idézett kritikáknak sem mindegyike tartalmazza a muskátli/technocol szagot? Én nem akarok állást foglalni a kérdésben, mert nekem ezen a kóstolón mint konferanszié szerepem volt és én Somlói borokat nem minősítek.

De vegyük észre, hogy ha mondjuk Miának és Dorottyának nem úgy jött le egy bor mint a borrajongóknak akkor simán feltételezhetjük, hogy a Tóninak sem úgy jött le. A közszolgálatiság itt abban merül ki hogy elfogadjuk a bor megosztó jellegét. De persze mehetünk torokra is, hogy ki mekkora amatőr hülye, hogy hát nem érzi ki ezt vagy azt a borból :) de az meg hova vezetne.

Szten00 2015.04.28. 14:33:52

@BZoltan:
"Pár hét múlva amikorra minden visszajelzést megkapok összeszedem az összes leírást és szívesen megosztom a közzel."
Szuper, én ezt nagyon nagy örömmel venném!
Az igazsághoz még hozzátartozik, hogy ezen egyetlen egy tétel kivételével konkrétan az összes 2013-as borát kóstoltam már a Somló Kincse kispincének, és egyik sem volt rossz, sőt, így még jobban érdekel, hogy ezzel itt mi is a helyzet. Én tényleg elfogadom, meg értem, hogy idővel változik a bor, meg mindenki kissé, vagy akár jelentősen mást érez, csak az abszolút ellentétes végletek furcsák a megítélésben. Azt hiszem, meg fog érni nekem ez 4 ezret, hogy kipróbáljam :)

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2015.04.28. 14:35:51

@BZoltan:
Megvan, persze, de a dolog másik oldala meg az, hogy az itt író pár emberen kívül már alig olvasok valakit, mert többségében írtak már olyat, ami után nem töltöm velük az időt. Nem azért, mert drága az időm, egyáltalán nem az, hanem azért, mert minek olvassak bújtatott promókat meg rosszul megírt nettó faszságokat.
Egyébként a két hölgyet nem ismerem, de ha két pacák, akiknek hajlandó vagyok elhinni az eddigi tapasztalataim alapján, amit írnak, azt írja, hogy az adott bor sz*r, a két hölgy meg mást ír, akkor nem kapok kedvet, hogy olvasgassam őket (is).
Amatőr borleírásokat bőven hallhatok baráti társaságban is, múltkor például a "klubunkban" valaki 10 pontot adott 10-ből egy elemeire esett, oxidált pinónak. :)

Syntax Error · http://vino.syntaxerror.hu/ 2015.04.28. 15:10:01

@Hepci: @Szten00: @BZoltan: itt van még egy leírás, nem lettünk okosabbak :)

"Somló Kincse Bolyongó Olaszrizling 2013
Száraz késői szüret. Narancsos, mézes, barackos, teás illat, egész más, mint bármi korábban és mégcsak nem is fajtajelleges, sebaj. Kesernyés íz, visszafogott sav, testes, hosszú és tüzes bor. Némileg lusta és nehéz, alkoholos. 4+"

tancolomedve.hu/1458-somlo-ujratolt2015

shiraz2 2015.04.28. 17:36:17

fiúk,
a Szent Margit Juhfark 2990 Ft. ezt az árszintet tökéletesen hozza, ahogy le is írtátok.
mitiszol.hu/termek/st-margit-pince-szemtelen-juhfark-2013/
4200-ért valóban aránytévesztés lenne. hol kerül ennyibe?

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.04.28. 17:50:25

@shiraz2: András, azokat az adatokat írtuk fel a jegyzetekre amiket a termelők adtak. Ha nem adtak akkor az Éva beszorozta az áfával és valami egyhármas kisker árrésel azt amennyiért ő kapja.

Sajnos szomorú tény, hogy jópár termelő kétszer annyiért adja a Somlói Borok Boltjának a borokat mint a többi kereskedőinek. De ez a termelők és az Éva dolga.

shiraz2 2015.04.28. 17:57:01

@BZoltan: hamis adatokat akkor sem érdemes közzétenni, mert mint látod készpénznek veszik őket. amúgy Te tudod a legjobban, h a gugli a barátod :) szóval meg lehet nézni az árakat a neten. ha már ilyen proffi kóstolót tartasz.
azt a kétszeres árszorzót sima kacsának gondolom és Rólad ennél több józanságot feltételezek. ilyen amikor az elfogultság megtámadja az érzékszerveket :)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.04.28. 18:05:51

@shiraz2: Én nem mentem utána egyetlen adatnak amit a termelők megadtak, meg az Éva sem. Így is komolyabb logisztika volt 20 termelőtől 20 féle bort begyűjteni és minden adatot bekérni mint egy olajfúrótornyot elvinni és felszerelni Ulanbatorból Osloba.

De az is lehet, hogy csak egy baki ez a szám. Ha minden termelő időben elküldte volna az adatokat és nem kellett volna például a Lacival az utolsó pillanatig órákon át iszapbírkózni :) hogy döntse már el milyen bort akar küldeni akkor nyilván lett volna idő mindenkinek ellenőrizni és láttamozni a kóstolójegyzetfüzetet.

Ebből is tanulunk :)

shiraz2 2015.04.28. 18:31:55

@BZoltan: lényeg, hogy van tanulság :)

akov · http://borrajongo.blog.hu 2015.04.28. 18:59:56

@Syntax Error: @BZoltan: @Hepci: urak. Tegyük tisztába, hogy ha valaki a tea, s méz és a birs jelzőket használja, akkor arról a borról leírta, hogy oxidált. Ha barackos is, akkor a 2013-as évet látva azonnal tudod, hogy botryiszes is a bor. Ekkor pedig menekülsz...

Táncolómedve pedig egy gentleman... Ennyi

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2015.04.28. 20:09:41

@akov: Most ez micsoda? Ha barackot érzek egy borban akkor lefolyó?

akov · http://borrajongo.blog.hu 2015.04.28. 20:12:31

@drbarta: nyilván nem feltétlenül. A botrtiszes száraz borok érésével kapcsolatban nekem sok a rossz tapasztalatom. De a németek sem véletlenül kerülik, vagy ha van is, legalább nem nagyon áztatnak.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.04.28. 20:18:34

@shiraz2: Persze, hogy van. Ezer meg egy dolgot csinálhattam volna jobban ennek a kóstolónak a kapcsán. Jövőre pár dolgot módosítani fogunk. Egyrészt az Éva tényleg embertelen munkát végzett és ez nem tartható. Lényegében több fejfájása volt ezzel a kóstolóval mint az egész pincetúrával. Mondjuk szerintem szakmailag hatalmas jelentősége van ennek a kóstolónak, de nem mindenáron.

A Somló borász közössége is mint minden más borvidék közössége nagyon diverz. Vannak agilis és ngyon lelkesen mindenben segítő arcok és vannak akiket noszogatni meg győzködni kell még a legkisebb dologra is. Vannak lojális csapatjátékosok és vannak örök gyanakvók és aggódók :)

De ha ez egyszerű lenne akkor már rég megcsinálta volna valaki :D

@akov: Igen, a jegyzetek akkor is beszédesek ha nincsen bennünk sem koki sem pedig saller. Ezzel együtt a nehézség az az, hogy sokan tényleg az ilyen jegyeket keresik. Erre buknak és ezt zabálják... sőt ezért adnak örömmel sok pénzt. Láttad a kóstoló után is volt aki abból borból vásárolt amit ti tapasztalt kóstolók elég kemény szavakkal írtatok le. Szóval nehéz ám elmagyarázni pár termelőnek, hogy a bora alapvetően hibás, ha egyszer ő azt látja, hogy zuhannak a díjak, sorban állnak a vevők és megy a bolt.

Syntax Error · http://vino.syntaxerror.hu/ 2015.04.28. 20:59:21

@akov: az oxidáltig megfejtettem, de a muskátlit nem tudtam kiolvasni belőle. Meg a 2 és 4+ pont közötti különbség is soknak tűnt, de lehet hogy csak egyénenként változik ki mennyire viseli el az oxidációt

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2015.04.28. 21:07:58

@BZoltan:
Benne van a nevében, hogy szemtelen juhfark.
Tehát szemtelenül drágán adja a termelője.
Az Évának.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2015.04.28. 21:15:23

@akov:
Ez rendben (bár a birs minimum véleményes), de a muskátli tudtommal nem oxidáció.
Szóval én nem látom a koherenciát az itteni nemdzsentlemenek meg a dzsentlemen R. G. és az említett hölgyek leírásai között.
Ráadásul ez nem olyan különbség, mint hogy az egyik ki tudja szálazni az illatból a bissau guineai színeváltó borsot, míg a másik enyhén rothadó csomolungmai kikericsnek véli. Aki elemi borhibákat nem ismer fel, vagy nem ír le, az komolytalan.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.04.28. 21:15:26

@Hepci: Mint kiderült inkább valami félreértés volt az ár... sub 3k alatt megvehető ez a bor. Amúgy én kóstoltam többször a Jász Laci juhfarkját és szerintem is egy korrekt anyag. Az ára engem nem érdekel, szerintem egy Somlói Juhfark nehezen vethető össze egy Tokaji Hárslevelűvel. Részben azért mert a nagyon kis volumen önmagában emeli sokaknál az árat.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2015.04.28. 21:30:12

@Hepci: muskátli egyenlő kálium szorbát. Még én is éreztem a náthám mellett, orrcseppel.

Szten00 2015.04.28. 21:55:05

@akov: Tudtommal a pince filozófiája az az, hogy semmiféle segédanyag, és egyéb nem kerülhet a borba kénen kívül... szóval ez a kálium-szorbát gyanú még furcsábbá teszi ezt az egészet...

dagadtos 2015.04.28. 22:04:36

@akov: Nem tudom, melyik borról van szó, és ki írta le, de nekem ez nem ennyire evidens. Inkább mondanám túlérettnek ilyen leírás alapján az alapanyagot, mint szükségszerűen oxidáltnak a bort. Birset én kifejezetten fiatal édesekben szoktam inkább érezni, oké, pl száraz tokaji furmintoknál valóban éréssel jön elő sokszor, de azért ott sem oxidációt jelez feltétlenül. A méz tipikus palackos érési aroma, és persze egy csomó oxidált borban ott van, de attól még nem szükségszerűen oxidált, amiben van. (Rengeteg burgundi chardonnay leírásában ott van a méz egy-két év után, mikor még egyáltalán nem mondaná őket senki oxidáltnak.) Szóval nekem legfeljebb gyanús lenne a leírás alapján ez, de közel sem egyértelmű. Ha valaki szerint oxidált, akkor írja oda, hogy oxidált. Ha ez nincs leírva, és a jegyzet nem tartalmazza az (reszelt) alma, cider, sherry, acetaldehid szavakat, nekem ez nem egyértelmű.

Syntax Error · http://vino.syntaxerror.hu/ 2015.04.28. 22:07:59

@akov: a kálium szorbát nem cukortartalom növelésére használatos a pancsolt édesborokban? akkor egy száraz (bár késői) tételnél mi lehet a funkciója? nem volt elég érett az alapanyag hogy kierjedjen rendesen, de akkor hogy kerültek bele túlérett aromák?

akov · http://borrajongo.blog.hu 2015.04.28. 22:36:55

@dagadtos: na ja, jogos, meg minden, de amikor ezekhez hozzájön a tea, és egy fiatal borról van szó, akkor ez nekem majdnem egyértelmű, hogy nem veszem meg.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2015.04.28. 22:41:58

@Syntax Error: meggátolja az erjedést. Pont ezen vitatkoztunk ott a helyszínen. Miért használna vki kálium szorbátot száraz borban? Simán lehet, hogy nem is volt benne, csak így alakult, én nem tudom. Mindenesetre az erős muskátli fura egy borban.

@BZoltan: jut eszembe valamelyik borotok 2008 v. 2009-ből muskátlis volt. Talán a hárs? Mi lett vele az évekkel?

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.04.29. 05:52:10

@akov: Jól emlékszel igen. A 2009-es Hárslevelűnknek van egy vicces illata amit valóban mondtak pár kálimszorbátosnak. Én nem muskátlisnak érzem mert a muskátli a büdösebb, ez az illat nekem inkább a fekete ribizli vagy at aronia bogyóra emlékeztet. Bőrösebb, parfűmösebb illat. A Takács Lajos 2009-es Hársában is volt ilyen illat.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2015.04.29. 08:35:21

@BZoltan: de ez benne maradt? a ribizliszár pirazinra utalhat, mint a cabernet-nél? (gondolom igen, mert a szőlő tele van pirazinnal, kérdés, 2009-ben mitől lett volna pirazin a SAP-érettségben lévő szőlőben)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.04.29. 10:03:01

@akov: Nem ribizliszár, hanem magánk a feketeribizi bogyónak az aromája van benne. Olyan mint amikor a feketeribizlinek kinyomod a belét és a héjját szétdörzsölöd az ujjaid között. Annak az aromája.

Igen, finomabban még most is benne van. Szerintem nem rossz illat, de tudom, hogy nem mindenki rajongott úgy érte mint én :) Hogy miből jött azt nem tudom, előtte nem volt, utána nem volt. A 13-asnak volt az első fejtéskor egy kicsit ilyesmi illata, de azóta elsimult.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2015.04.29. 10:39:25

@BZoltan: értem. Még a redukció furcsa formájára is lehetne gondolni. Főleg akkor, ha csak bizonyos tételeknél, ritkán jön elő.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.04.29. 10:48:23

@akov: Lehet, nem tudom... nálunk csak a Hárslevelűnél jött elő eddig kétszer, 2009-ben intenzívebben, 2013-ban alig észrevehetően.

Szerintem olyan sok nyitott kérdés van még a fajtajellegek és a termőhelyi jellegek területén, hogy simán jelenhetnek meg teljesen természetes körülmények között, teljesen egészséges folyamatok következményekén egészen meglepő jegyek.

Szoktam mondani, hogy majd ha lesz 10-15 konzisztens évjárata a borvidék 4-5 kizárólag természetes technológiával dolgozó borászatnak a 3 fő fajtából (ez 180 darab 5+ pontos bort jelent) akkor majd beszélhetünk valódi fajta és termőhelyi jellegekről... ez a 180 most szerintem úgy 20. Szóval úgy 10%-nál tartunk a fajtajellegeink és termőhelyi jellegeink megismerésében. Ilyenkor a homályban levő maradék 90%-ból tudnak nagyon furcsa dolgok alkalmanként megjelenni.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.04.29. 13:43:15

@rszabi: Szívesen megmutatom alkalomadtán a 2009-es Hársat a mai formájában. Szerintem az egyik legjobb borunk :) Én legalábbis nagyon szeretem. Amúgy nagyon sokat alakult az a bor a 2-4 éve között, azóta betonstabilan tartja magát. Félévente rákóstolok és 2012 óta nem változott. 2010-2011 környkénén még alakult.

Tök nosztalgia fogott el olvasva ezeket a régi posztokat :) Milyen sokminden megváltozott azóta :)

nick: 2015.04.29. 19:39:13

@BZoltan: az a '09-es Hárs tényleg igazán nagyon kiváló volt
csak az volt a baja, hogy vmiért mindig extrém gyorsan elfogyott :-)
...kapható még vhol?

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.04.29. 19:55:47

@nick:: Jól esik hallani, hogy nem vagyok egyedül a 2009-es Hársért való rajongásommal :) Nekem még van úgy 20 palack. Ha lesz valami nyilvános kóstoló akkor gyere el és viszek egyet. Áruba bocsátani csak valami jótékonykodás céljából horror áron tudom elképzelni :)

2015.05.03. 06:13:18

Még így is kurva belterjes az egész.

@Hepci: Antinak szólhatna valaki, hogy a sok lidlis rendelése fos.

Szten00 2015.05.03. 12:49:49

@Lion K: Egész pontosan mi és hogyan is belterjes?

Egyébként a Lidl borok egy jó része teljesen rendben van az árához mérten, meg amúgy is. A művalkeszen is időről időre feljön egy-egy belőlük, abszolút pozitív értékeléssel. Csak pár így hirtelen:
www.gaultmillau.hu/muvelt-alkoholista/az-albino-pinot
www.gaultmillau.hu/muvelt-alkoholista/hiperes-best-buy-chateau-vieux-manoir-2011
www.gaultmillau.hu/muvelt-alkoholista/best-buy-voros-a-lidlbol-lirac-2013

Meg amúgy sem tudom, mennyi szerepe van Antinak a borok kiválasztásában.

loading 2015.05.03. 14:30:09

@Lion K: Én sehol sem olvastam, hogy ő lenne a beszerzője a Lidl boroknak. Ezt egyik Lidl katalógus, sőt a cég weboldal sem tartalmazza.
Ő kóstolja és leírást, valamint ételajánlást ad. Egyszer beszéltem vele erről és minden bort pontoz. Az egy másik kérdés, hogy miért csak a 80 pont felettieket írja ki a Lidl.
Btw: a legutóbbi spanyol eresztésből a 84 pont felettiek igen rendben voltak. 600-900Ft/palack áron pedig verhetetlen kombinációk.

Másrészt az ő ízlésvilága nem biztos a tiéddel egyezik (sőt sokunkéval sem). Neked kell kitapasztalnod, hogy mi az "átváltás" a te és az ő ízlése között. Persze lehet üres halmaz is, de azt azért kétlem.

fer88i 2015.05.03. 15:18:55

@Lion K: ha ezen lidl borok nem lennének, komolyan gondban lennék mit vegyek magyar kínálatból ebből az árkategórián belül. azt hiszem semmit.
nem mind jó. de tényleg egy része igen is megéri azt az árat. és iható, és nem teljesen zsákbamacska kerül a pohárba

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2015.05.03. 16:38:48

@fer88i:
Megbízható fehéret bőven kapsz magyart is 6-800 forintért. 1000 pénz alatt nem sok iható magyar vörös akad, de 1000-1500 között már simán.
A magam részéről ritkán vesződöm azzal, hogy próbáljak valami leírásra visszaemlékezni, melyik nevenincs sató 990 forintos vörösbora jobb 1 nüansszal a többinél és bármelyik "vacsoráhozjó" 1100-1200 forintos magyar vörösnél...

Syntax Error · http://vino.syntaxerror.hu/ 2015.05.03. 20:45:57

@Hepci: a "vacsoráhozjó" vörösbor kategóriában pont hogy általában jobbat vettem külföldit (Lidl, Aldi, whatever), mint magyart. Sőt, hogy konkrét legyek, 1500 alatt egyetlen darab magyart se tudok felsorolni amit megvennék ha bor kéne holnap a marhához, míg pl a Lidl franciák közül tudok néhányat. Szerintem a "vacsoráhozjó" 1100-1200 forintos magyar vörös egy nem létező kategória, de javíts ki ha tévedek.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2015.05.04. 10:25:41

@Syntax Error:
Ebben a kategóriában nem jegyzetelek, meg az is lehet, hogy nálam alacsonyabban van a "vacsoráhozjó" kategória határa. Konkrétan néhány Feind-vörösre (Balaton, shiraz-merlot) és a Twickel olcsóbb szériájának kadarkájára emlékszem az elmúlt hetekből.
Arra is emlékszem, hogy a 999 forintos Twickel (3 pont) alulmaradt az ugyanott (Lidl) vett 888 forintos rhone-i noname valamivel szemben, de annyit megér nekem a honi termelők támogatása, hogy kicsit szarabb bort iszom vacsorához kicsit drágábban. :)

Szten00 2015.05.04. 12:11:43

Én most lehet hülye vagyok, de alapvetően nem értem ezt a "vacsoráhozjó" kategóriát. Én, ha ételhez iszom bort (tipikusan hétvégén és/vagy családi összejöveteleknél), akkor jóval jobban meggondolom, hogy mit is szeretnék bontani, és inkább rápakolok kicsit összegben, ha szükséges, mintha csak egy baráti csevejhez bontanánk egy bort. Szóval a "vacsoráhozjó" kell, hogy legyen a legjobb.... nekem. A mindennapok étkezéseihez meg nem iszom bort. Nem is tudom, mennyit kéne akkor innom. Így is, ebben az évben kereken 30 palack bort vettem/kaptam, abból 29 nyílt eddig ki és még csak május eleje van. Ha átlagos vacsorákhoz is bontanék, uhhh.... vagy az csak nekem sok már?

Syntax Error · http://vino.syntaxerror.hu/ 2015.05.04. 13:34:51

@Hepci: Valszeg tényleg máshol húzzuk a határt, a 888 forintos rhone-it én is vettem, nálam az a beugró szint. Támogatom szívesen a hazai termelőket én is, de inkább úgy, hogy veszek a 1500-3000es kategóriából tőlük borokat, mert abban a kategóriában tudnak olyat ajánlani, amelyiket érdemes.

Syntax Error · http://vino.syntaxerror.hu/ 2015.05.04. 13:37:22

@Szten00: én majdnem minden este szeretek meginni egy pohár bort a vacsorához. Sőt a feleségemmel ketten vagyunk így, szóval 1 palack max 2 napig tart :) A hétvége / összejövetel / stb, az már alkalom, oda már jobbat veszek, de a hétköznap estékre van ez a "vacsoráhozjó" kategória.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2015.05.04. 21:12:30

@Szten00:
Ha nem megyek vidékre, jellemzően minden ebédhez és vacsorához iszom kb. 1-1 decit, ez a "vacsoráhozjó" kategória. A bor többnyire 1000-1500 forintos vörös vagy 1000 alatti/körüli fehér.
Ennél komolyabbat főleg alkalmakra és étteremben fogyasztok.
Van még eggyel lentebbi kategória is, ez a "mirelitpizzáhozjó": évi 3-4 alkalommal megkóstolok valamit a fentieknél olcsóbb, de a Dankó fölötti kategóriából. Ez már inkább a kíváncsiságom és a bloggeri ténykedésem része, mert mirelit pizzát régóta nem eszem.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.05.05. 08:54:56

@Hepci: Ezer alatt milyen fehéret iszol?

ungert (törölt) · http://borrajongo.blog.hu 2015.05.05. 08:57:18

@BZoltan: A Danubianának ezer alatt korrekt, arc nélküli SB-je, irsaija és olaszrizlingje van például. Egész iható, persze tök arctalan.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.05.05. 09:15:47

@ungert: Ja, őket hallomásból ismerem. Nyilván a bortörvény kimaxolva. Sőt az ő volumenükkel és forgalmukkal nyilvánvaló, hogy masszívan benne vannak abban a lobbi kartellben akik kedvéért a törvény az ami. Részben az ő saruk a felvásárlási árak béka segge alá nyomása is. Ahogy az ő szeszesitalakon keresztül azonosítja sok német, svéd, angol fogyasztó a magyar borokat az alsópolcos vedelhető kategóriával.

:) Én még annyira nem voltam szomjas, hogy ilyent vegyek a számba. Sokkal szívesebben iszom egy felest egy kancsó vízzel kisérve ha már a szesz kihagyhatatlan...de inkább vizet iszom. Persze őszintén sajnálom, hogy vannak olyan honfitársaim akiknek az anyagi lehetőségük az ilyen termékek fogyasztását teszik csak lehetővé bor helyett.

Szten00 2015.05.05. 09:33:42

@Syntax Error: @Hepci: Köszi a válaszokat. Így értem, bár nekem tényleg sok lenne ez a szeszmennyiség :)

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2015.05.05. 12:29:19

@BZoltan:
Pl. Danubianát és aldis Kreinbachert.
Danubianát túl sokat is, van valami barterjük a párom munkahelyével, így még olcsóbb, mint az Aldiban.

@Szten00:
Nem vagyok masszív alkoholista, én tényleg napi 1-1 decit iszom, gyakran meg is punnyad a palack maradéka. Viszont nehezen tudok elképzelni meleg étkezést bor nélkül, és jólesik az esti csípős kalbászhoz is. :)

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2015.05.05. 12:34:05

@BZoltan:
Ne ess túlzásokba, Zoli, a Danubiana nyilván nem kézműves cucc, de nem is a tablettás kategória.
Hilltop fehéreket is lehet venni hasonló áron, hasonló beltartalommal, meg Szent Istvánt.
Ezeket azért túlzás leihatatlanozni, s nem azért mondom, mert én szívesen megiszom babfőzelék mellé.

Syntax Error · http://vino.syntaxerror.hu/ 2015.05.05. 12:51:32

@Hepci: az aldis Kreinbachert én is iszom, kifejezetten kedvelem is, ezer alattinak mondani viszont erős jóindulat ;) (999 forint)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.05.05. 13:45:03

@Hepci: Az, hogy "tablettás" szerintem egy kártékony kifejzés. Mert ugye magabiztosan mondhatja a gyáros, hogy hát ő nem tablettázik és ezzel kivédve érez minden kritikát. A klasszikus "tablettázás" mára nagyon marginális probléma. Messze nem arról van szó amiről jópár évvel ezelőtt még szó volt, hogy földbe ásott olajostartályokban műtrágyából és répacukorból pancsolnának nagy mennyiségben kereskedelmi tételeket.

Inkább azt mondom, hogy ezen a szinten én érték alapú döntést hozok és nem érzékszervi alapút. Ezzel együtt örülnék ha lennének ebben az árkategórában könnyen hozzáférhető borok. De attól tartok, hogy a jelenlegi fogyasztói szokások és a kereskedelmi modellbe ez nem igazán lehetséges.

Azt szoktam régebben mondogatni, hogy ha te budapesti vagy akkor neked kéne egy etyeki, mátrai, nadapi borászatod ahova havonta egyszer elgurulsz (amúgy is) eszel ott egy hurkát, fröccsözöl egyett a gazdával, megbeszélitek, hogy az egyik megyekettes csapat éppen hogy kapott ki a másik megyekettes csapattól és feltankolsz 10 darab másfél literes csatosüveget amiket a budapesten hűvösre tudsz tenni. Ennyi kéne... közben esetleg még zöldséget és gyümölcsöt is beraknál pár rekesszel a cosmagtartóba, vagy lekvárt, tört diót, mandulát, esetleg egy tepsi süteményt vagy egy vajling töltöttkáposztát. Amit épp az a gazda vagy a szomszédja csinál.

Csakhát ugye a pesti proli mindent a százméterre levő aldi/lidli/teszkó/ósan szemétdombról akar azonnal és de rögtön a pudvás segge megmozdítása nélkül megvenni lehetőleg szaréhugyé... így jut el a német virsli és a francia lőre hamarabb a magyar asztalra mint egy mátrai bor vagy egy etyeki kolbász.

Ennyike... szopó ez... Na, szóval én ezért nem veszek ilyen szeszesitalokat.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2015.05.05. 14:21:58

@BZoltan:
Mondjuk én pont nem vagyok jó példa, mindjárt kifejtem.
Először is, a seggem ugyan pudvás, de nálam jobban kevésbé utálják a szupereket-diszkontokat, a hiperekről nem is beszélve. Viszont rájuk vagyok azért kényszerülve, a nehezen mozgó mamámat leginkább egy közeli CBA-ba vagy a gazdagréti Aldiba viszem heti egyszer bevásárolni. Ahol aztán kifejezetten nehéz őt lebeszélni arról, hogy húst is vegyen...
Ettől függetlenül, jó érzéssel iszom a vacsorához Danubianát, érzékszervi alapon. A borfogyasztási szokásaimnak a folyó bor egyszerűen nem felel meg - amit Pilisborosjenőn vagy Balatonföldváron vett másfeles-kettes PET-palackok legalább fele mindig rám romlik.
Bonyolult a világ.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.05.05. 14:26:19

@Hepci: Jaja, nyilván nem rád utaltam :) mivel te nem is vagy proli :) Inkább csak szomorkodom, hogy mennyire kihalt illetve életképtelen az a modell amiben az olcsó de tisztességes boroknak lehetőségük lenne.

rszabi · http://borrajongo.blog.hu/ 2015.05.05. 14:46:48

@BZoltan: Azért ez elég durva egyszerűsítés, ráadásul legalább úgy utálom a pesti proli/panelproli kifejezést, mint ha valakit le vidékiparasztoznak. Tudom, hogy nem ez a lényeg a hozzászólásodban, de az én tapasztalataim szerint aki az aldiban vásárol német virslit és a francia lőrét, annak baromira nem opció az, hogy hétvégén beül a kocsiba és oda-vissza autózik 100km-t, hogy vegyen ezt-azt. Egyrészt rengeteg embernek vagy nincs autója, vagy olyan szinten napi problémákkal küszködik, hogy elég jót röhögne egy ilyen felvetésen. Akinek ez már nem okoz problémát az viszont általában már megengedhet magának komolyabb palackos borokat is. Amúgy általában nekem is sok egy 0,75-ös palack is, nemhogy egy nagyobb kiszerelésű folyóbor, nem is értem itthon miért nem palackoznak 0,375-ös (csavarzáras) borokat.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2015.05.05. 15:44:53

@BZoltan:
Szívesen vállalom a proliságot. Ez látszik időnként a netes megszólalásaimon is. :)
Egyébként meg tényleg bonyolultabb annál a világ, hogy így leegyszerűsítsük értékek mellett kiálló kézművespártiakra és sz*rfaszú hulladékzabáló konzumidiótákra.
Nyilván van rengeteg ember, aki nem engedhet meg magának jobbat, mint a teszkós párizsi és az ottani zsemle, meg a dankópista. Ezek nyilván süthetnének kenyeret otthon és lesüthetnének mondjuk oldalast zsírban, máris jobbakat ennének, de ehhez tán nincs kedvük, van bajuk elég.
Aztán vannak olyanok, akik ezeknél jobb dolgokat is ehetnének-ihatnának, csak nincs rá igényük, vagy szimplán lusták/fáradtak összeszedni őket piacról-termelőktől, így aztán beesnek a zárás előtt a diszkontba este.
Van olyan is, aki megengedhetné magának a csúcstermékeket, csak nincs rá igénye, vagy nem olyan kifinomult az érzékelése, hogy ezeket meg tudja különböztetni vakon is, akkor meg minek. Az ilyenből a sznob verzió megveszi a legjobbat ennek ellenére.
És végül mindenkinek vannak olyan dolgok, amik különösen fontosak, míg mások kevésbé. Van, akinek a bor vagy a étel, de az ilyen kevés. Másnak pl. a horgászbot vagy a zeneberendezés, esetleg a hit az alfa szint elérésében. Megint másnak, hogy lehetőleg megdugjon minden nőt, aki megtetszik neki.
Nem lehet mindennel foglalkozni, szelektálni kell...

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.05.05. 17:39:13

@rszabi: @Hepci: Tényleg a nem a proliságon van a hangsúly abban amit írtam. Vidéken és falunk manapság pont annyi proli van mint a nagyvárosokban. Ez egy külön szociológiai probléma amiről órákat lehetne beszélni.

A probléma amiről beszélek az az, hogy teljesen beteg a regionális agrártermékek piaca és a társadalom 99%-nak a fogyasztási szokásai.

Nálunk a pomázi nagyszülőknél még a 80-as évek végén is teljesen természetes dolog volt, hogy a zöldséget-gyümölcsöt a helyi szerb zöldségestől vették és a meglehetősen pesti hátterű nagyfaternek a legtermészetesebb dolog volt hetente elhévezni abba a pesti borkimérésbe ahonnan beszerezte a heti termelői borát. Ahogy a család másik ágában a világ legtermészetesebb dolga volt (ma is az), hogy a szentkirályszabadjai nagynénivel a veszprémi piacon árultuk ki a felesleges málnát, meggyet, egrest... sőt simán piacra hordtuk a Somlón termett epret is amikor túl sok volt. Ahogy a nagyfater borával 4-5 ajkai bányászt láttunk el. Mindez busszal, hévvel és gyalog. Mert a 80-as években és a 90-es évek elején még messze nem volt triviális hogy autóval járunk.

Mindez 20-30 éve volt.. nem száz, nem százötven, hanem konkrétan a gyerekkoromban, a szüleim fiatal felnőttkorában. Szóval valami nem stimmel, valami nagyon rossz vágányra futott.

Meg azt is értem amit Hepci mond, hogy hát nem mindenkinek van ereje, kedve utánamenni a dolgoknak vagy rászánni az időt, hogy ne ipari szemetet egyenek. De ezt én bajnak tartom. Gáz az, hogy egy kivagyi, látványbunkó csak a látszatra adó bunkó lett a társadalom... igen a prolitól az értelmiségig a többség. Igen, szerintem drámai módon gáz az, hogy mindenki mantrázza a csóróságot, miközben tésztát gyúrni blazírt, kenyeret csak a tarisznyás, jógázós faölelgetők sütnek és igen lusták piacra járni. De faluhelyen is megvan ennek a párja... menj végig egy átlag magyar falun és azt fogod látni, hogy nincs háztáji, nincs veteményen, nincsen baromfi. A teszkóban megveszi a proli és ennyi. Proli, mert a paraszt az megtermeli magának a háztájit, de a paraszt egy kihalófélben levő fajta.

Bonyolult ez ...

Syntax Error · http://vino.syntaxerror.hu/ 2015.05.05. 18:27:09

@BZoltan: azért erősen sarkítasz. Mi a feleségemmel például sütünk is kenyeret, meg termesztünk is zöldséget (sőt talán majd szőlőt és más gyümölcsöt is, ha lesz pénz lekeríteni előtte a telket, mert amúgy megeszik az őzek), meg döntő részben magunk főzzük a vacsorát, piacra is járunk, van bejáratott hentesünk, satöbbi. Ezzel párhuzamosan viszont teljesen vidáman megyünk be az Aldiba / Lidlbe megvenni azokat a dolgokat, amiket ott érdemes. Mert vannak ilyenek, és határozottan komolyan gondolom, hogy a külföldi borok az egyik kifejezetten ilyen kategória. Vannak még mások is, pl az ázsiai alapanyagok, meg bizonyos érdekességek amiket néha hoznak különféle országokból. Mert nagyon szeretjük a változatosságot, és néha mondjuk szusit akarunk tekerni, meg vindalut főzni, és ennénk a magyar mellett spanyol olasz és francia sonkát is. Szóval kicsit furcsa elvárásnak gondolom azt hogy ne tegyek ilyesmit hanem csakis a helyit fogyasszam, egysíkúvá és beszűkültté lennék. Ha az alternatíva az, hogy konzumidióta proli legyek, akkor büszkén leszek konzumidióta proli, de legalább változatosan élek. :)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.05.05. 18:48:48

@Syntax Error: Az, hogy vannak kivételek az nem sarkítás. Ahogy azt sem mondtam, hogy mindenki csak és kizárólag helyi terméket fogyasszon.

Syntax Error · http://vino.syntaxerror.hu/ 2015.05.06. 16:32:36

@BZoltan: oké, én csak nem tudom elfogadni a diszkontok fikázását, mert a ló túlsó oldalára való átesésnek gondolom. Felnőttnek kell lenni és helyén kezelni az összes ilyesmit. Azt venni a diszkontban, amit érdemes, amit meg nem, azt beszerezni máshonnan. Persze ez időráfordítást igényel, sokmindent ki kell próbálni, utánajárni, egyebek, míg az ember kitapasztalja hogy mi az optimális az ő ízlésének és pénztárcájának, de ezt nevezik tudatos vásárlónak. De asszem kimaxoltuk a témát :)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.05.06. 17:18:59

@Syntax Error: Kicsit kellemetlenül érzem magam, mert mintha neked az jött volna le az én hozzászólásomból, hogy fikáznám a diszkontokat vagy azt mondanám, hogy mindenki konzumidióta aki nem kizárólag helyi termelőktől szerzi be a mindennapit.
Merthogy én még csak közelítőleg sem erről beszéltem.

Én csak szomorkodtam, hogy mennyire megváltoztak a fogyasztói és a vásárlási szokások röpke 20-30 év alatt és hogy a hétköznapok olcsó és egyszerű termékeit manapság elenyésző kisebbség termeli meg magának vagy szerzi be közvetlenül a termelőtől.

Syntax Error · http://vino.syntaxerror.hu/ 2015.05.06. 20:56:22

@BZoltan: valóban így jött le, ha nem ezt akartad mondani akkor sorry.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.05.07. 05:17:03

@Syntax Error: Nemcsak, hogy nem ezt akartam mondani, hanem nem is ezt mondtam. De okés, semmi probléma.

dagadtos 2015.05.21. 21:38:52

Inkább a kritikára adott reakció az, ami a jó magyar szokásokat mutatja, az a helyzet. Örülök, hogy kimaradtam ebből az egészből, ha őszinte akarok lenni, pedig a próbálkozás dicséretes volt, tényleg. De hát termelői oldalról is van, aki keményen égeti magát, mert nem bírja elviselni, ha nem ajnározzák éppen. Az oxidáció az nem ízvilág-jellegzetesség (?) amúgy, ennyit azért elárulok. Elég nevetségesnek tartom a kereskedelmi fogyással való takarózást, bár nagyon tipikus, számtalanszor belefutottam már én is, ez mindig nagy adu a termelők kezében. És hát nyilván a sok-sok hozzáértő fogyasztó VALÓS borkultúrája hordozza a helyes irányt, nem holmi külföldi borokat kóstolgató idióták fura "ízlése". Csak azért nem szabad arról elfeledkezni, mennyi szar elfogy minden területen, borban itthon aztán meg pláne. Persze amíg jön a pénz, addig nem számít, csak egy ilyen kicsi borvidéknek, mely prémium borvidékként akarja magát definiálni, nem biztos, hogy ez egy jó hozzáállás.

Nem olvastam el, csak néhány beszámolót, ott azért érdekes módon én le tudtam szűrni bizonyos tanulságokat. Az tény, hogy sajnos itthon bőven akad olyan borról író ember, akiben még mindig élnek olyan reflexek, hogy ahova szépen hívnak és kedvesen megitatnak, oda nem szarok. Szóval a szigorúbb leírásoknak kell hinni, ez a ráadás rossz hírem van.

dagadtos 2015.05.21. 21:42:26

@dagadtos: Volt egyébként előkóstolás? Valaki ellenőrizte, hogy az adott bor olyan-e, mint lenni szokott, vagy voltak gyanús palackok esetén cserepalackok?

furmintfan · http://borrajongo.blog.hu/ 2015.05.22. 00:10:03

@terroir: @dagadtos:
A kritikákra adott reakciót illetően: amennyire emlékszem az első (tavalyi) kör boraira érkezett reakciókra, nagyjából ugyanúgy minősítette mindenki a borokat, bár tény, hogy, ki kedvesebben, óvatosabban, ki direktebben mutatott rá az adott erényekre, hiányosságokra, hibákra. Emlékeim szerint nagyon kevés volt a megosztó bor, és azok sem olyan nagyságrendben, hogy valaki az egekbe magasztalta, mások pedig porig alázták azokat , tehát nem volt igazán nagy szórás (legalábbis a publikált vélemények alapján). Az idei sorról kóstolás hiányában nem tudok nyilatkozni, de úgy látom, hogy a beszámolók alapján talán több volt a megosztó tétel.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2015.05.22. 08:01:53

@terroir: láttuk, kösz. Szánalmas hülyének nézésnek gondolom.

Szten00 2015.05.22. 11:18:15

@akov: Kifejtenéd ezt kérlek bővebben? Márhogy úgy gondolod, hogy valójában nincs éles kontraszt, sőt, ellentét az egyes borok népszerűségi mutatói és a szaksajtó ítélete között? Vagy ha van, akkor sem kéne, hogy ez megzavarja a szervezőket, termelőket? Vagy miért minősíted hülyének nézésnek? (Nem provokáció, tényleg szeretném megérteni.)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.05.22. 11:20:41

Ha már előkerült a téma...

Itt van a teljes sor összes olyan jegyzete amit megkaptam vagy amit a kóstolón résztvevők publikáltak: docs.google.com/document/d/1oTxVgi8Mf86tG1yr6wLCfkS7weCb6EgZXCmb1JncZN4/edit

Ez 8 azaz nyolc kritikus vélemény. Két borász, egy borkereskedő, egy borakadémiai oktató és négy blogger. Szerintem egy meglehetősen jó és korrekt merítése ez a 8 ember a magyar boros közélet kritikusaiból.

@furmintfan: Szórás volt tavaly is és idén is. Ez a műfaj sajátja. De igen, így együtt olvasva a kritikákat egyértelműen látszik, hogy miről van szó. Ha 8-ból egy azt írja, hogy oxidált és három pedig dícséri a mézes illatokat, akkor tudjuk, hogy miről van szó. Ha nyolcból egy azt írja, hogy büdös és kettő azt, hogy sajtos, egy meg azt, hogy petrolos... akkor tudjuk, hogy az illatban van valami bugi.

@dagadtos: Hogy volt-e előkóstolás? Én próbáltam érvelni a borászoknál, hogy ne legyen.. kapja meg mindenki a sallert ha olyan hülye, hogy szar bort küld. Az akinek annyira fából van az orra, hogy beküld egy koppra ecetes bort (tavaly megtörtént) az kapja meg a magáét. Aztán hagytam magam meggyőzni, mert való igaz, hogy tavaly a 2-3 hibás bor miatt szerintem a többi bor is hendikeppel indult. Na, de válaszolva a kérdésedre :) Igen, volt. Én nem vettem benne részt, de összeült egy tucat borász és vakon megkóstolták a delegált borokat. Párat ki is szórtak, de amit vittünk azt a többség átengedte. Persze ezen az előválogatón is voltak olyan borok amik ellen szavaztak páran... felmerül a kérdés, hogy egy többségében keveset kóstoló társaság mennyire kompetens az ilyen előválogatásra. Szerintem semennyire.

Na, de ezzel együtt szerintem nem a legszigorúbb kritika mutatja a valódi képet. Sőt, szerintem itt is érdemes a műkorcsolyában és a szertornában ismert legjobb/legroszabb pontot kiszóró módszer. Ha a szélsőségesen szigorú és lojális kritikákat lesorjázzuk akkor a maradék 6 kritika (ez nem kevés) minden bor esetében kiadja a reális képet.

Az, hogy a fogyasztói igény és a csiszolt nyelvű kritikusok elvárása között oltári nagy a szakadék azt eddig is tudtuk. Az Éva ezzel szerintem semmi újat nem mondott. Pontosan tudom én is, hogy a Somlón vidáman eladják akár 3-4 ezer forintos áron azokat a borokat amiket a legtöbb budapesti kereskedő, sommelier, kritikus inkább nem erőltetne. Ez tény...ezen nincs mit vitázni.

Erre hivatkozva elzárkózni a szigorú kritikától szerintem sem vezet sehova.

Amiben nem értek egyet az Évával az az, hogy szerintem ha egy bor megfelel a kritikusoknak az a most még oxidált/dohos/kénes/szeszes/éretlen/akumlátorsavas bornak is jóízűen csettintő helyi fogyasztónak is tetszeni fog. A két kóstolón alapvetően pozitívabb kritikát kapó mondjuk 6-7 borász borait a helyi fogyasztók is szeretik. Szóval messze nem igaz, hogy ha olyan bort csinálnának a termelők amelyek elnyerik a pesti kritikusok elismerését az eladhatatlan lenne helyben.

Ahogy egyértelműen tévedés és csúsztatást azt állítani, hogy a somlóiasság az az oxidáltságban, ecetességben, kénességben, szeszességben, dohos hordósságban lakna. Szerintem pont az a botrányos, hogy valaki az én szent hegyemet ilyen technológiai hibákkal próbálja einstandolni.

Pontosan ugyanez a vita folyt le Tokajban amikor az "oldschool" borászok a bagarolos, kenyérhéjas, melaszos, gyümölcstől mentes barna bort tartották tokajinak...

Egyszó mint száz... Én azt mondom, hogy jövőre is lesz ilyen kóstoló. Hogy kiknek a borai lesznek ott és hogy hogyan kerülnek oda ezek a borok az egy másik kérdés. De lesz.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2015.05.22. 11:30:33

@Szten00: Igen, bocs, csak mobilról írtam. Amit Éva ír nemtelen hülyének-nézésnek gondolom, egyben szánalmas és sértő is, nem biztos, hogy ez a kommunikáció a célra vezető itt. Azt állítani, hogy ezek a kritikusok újvilági műborokat kérnek számon Somlón, egy agresszív és szélsőséges álláspont. Évából a sértődöttség beszél, illetve az, hogy most már hetek óta cseszegetik azok a Somlói borászok, akik a tiszta bort és az oxidáltat/dohosat nem tudják megkülönböztetni egymástól, ámbár nyócezret kérnek el a borért.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2015.05.22. 11:32:09

@dagadtos: köszönöm ez a hozzászólást. Pontosan megfogtad a lényegét, sokan úgy állnak a meghíváshoz, hogy nem kritizálnak (ld. pl. Gabi néni tavalyi, IGEN-IGEN diplomatikus kritikáját), mert ez náluk nem fér bele.

Szten00 2015.05.22. 11:43:59

@akov: Azt nem látom, hogy úgy érezné, hogy ti újvilági műborokat kérnétek számon rajta. Mondjuk az nagyon érdekes, mert az a mondat "mert akkor kis túlzással nem tudnám, hogy egy jó francia dél-afrikai vagy amerikai bort iszom–e" nekem kis túlzással, hogy idézzek, azt jelenti, hogy Éva szerint az óvilági francia borok és az újvilági dél-afrikai, amerikai borok között nem tudna/nem lehet különbséget tenni. Érdekes.
Viszont, ami még jobban érdekel, az a dolog azon része, miszerint a bírálatok "gyökeresen ellentmondanak a kereskedői tapasztalatoknak". Ez vajon mit jelent... BZoli is pedzegette itt fent, meg jelenthetné akár azt is, hogy a bírálók által hibásnak, vagy csak simán rossznak minősített borokat is el tudja valahogy adni a kereskedő, kb bármilyen áron. Előbb-utóbb. Mert úgyis lesz, aki ezeket is megveszi. De jelentheti azt is - és a gyökeres ellentmondás valójában konkrétan ezt jelentené -, hogy az általatok hibásnak ítélt borok valójában nem csak valahogy elpasszolhatóak, hanem konkrétan azok a népszerűbbek, a gyorsabban fogyók, a vásárlók által többre értékeltek.
Értitek, más az, ha valahogy azokat is eladjuk, és más az, ha azt látják, hogy konkrétan van egy egyértelmű fogyasztói trend, és vannak előnyben részesített, a többihez képest népszerűbb borok, és úgy látják, hogy jé, pont ezek lettek lehúzva. Ha ez a helyzet, akkor beszélhetünk gyökeres ellentétről, és akkor nagyon érdekelne, hogy mik ennek az okai, miért alakulhatott ez ki. Ha nem erről beszél az Éva, csak arról, hogy a leminősített borok is eladhatóak, akkor viszont a gyökeres ellentét csupán finom barokkos túlzás.

szeretemadragaszarborokat (törölt) 2015.05.22. 11:53:29

@Szten00: Szerintem meg az a helyzet, hogy itthon nincs kritikai érzéke és készsége sem a széles tömegeknek. Még az ún. elitnek sem.

Erre jó példa, hogyha elmész az Andrássy úti operaházba, minden este tömött sorokat látsz, és vastaps lesz a produkció végén. Mint a legszebb Rákosi időkben. Pedig azt a produkciót, ami ott megy (remélhetőleg, nem minden előadás, de amihez nekem volt szerencsém vagy inkább szerencsétlenségem), azt Milánóban nemhogy kifütyülnék, de atomjaira bontanák le az épületet. Is.

Így aztán a közönség kritikájára hivatkozni (akár pro- akár kontra) kb. annyi értelme van, mint Zámbó Imre megboldogult csepeli lakos esetében a lemezeladásokat felhozni a produkciója kiválóságát bizonyítandó...

akov · http://borrajongo.blog.hu 2015.05.22. 11:56:05

@Szten00: Hát persze, mert szar bort iszik a magyar, minimális fogyasztói kultúra sincsen és ezek szerint simán kiadnak 4000Ft-ot egy ilyen borért. Az oxidált szamorodnik világa rémlik fel előttem, arra is, a mai napig van kereslet és minden magyar szinte azt gondolja, olyan az aszú, oszt életében sem ivott egy normálisat...

EGY BAROMI NAGY RÖHEJ ERRE HIVATKOZNI.

Ebből is pl. tonnaszám adtak és és valakik megvették és meg is ették:

444.hu/2015/05/21/kolbaszokrol-ilyen-szomoru-video-meg-nem-keszult/

Ez egy ilyen ország ennyi.

A külföldi borokkal kapcsolatban pontosan erre az idézetre gondoltam, amit bemásoltál. Pontosan azt mondja, hogy műborokat kérünk számon Somlón. A borzalmas borokat készítő termelő szövege ez ("azok aztán mindent tesznek bele, ipari cucc, gumibogyó szörp, aromával, stb."). Ezt a vonalat meg azért nem kellene erőltetni, mert Somlón is tudvalevő, hogy az adalékanyagosok jó köröket futnak, megy ott is mindenféle. A másik meg, hogy kiderül, hogy azon emberek, akik ezeket a kemény kritikákat írták, komoly nemzetközi, sokszor organikus/biodinamikus, spontán erjesztő, pincében be nem avatkozó pincéket tekintenek etalonnak.

shiraz2 2015.05.22. 12:10:38

@akov:
ja, eszem megáll az ilyen cikkektől... amúgy a kulcsmondat ez: "szerencsére nem ebből kell megélnem"

shiraz2 2015.05.22. 12:12:24

@BZoltan: "Szerintem egy meglehetősen jó és korrekt merítése ez a 8 ember a magyar boros közélet kritikusaiból. " Zoli ezt te komolyan gondolod?

Szten00 2015.05.22. 12:59:33

@szeretemadragaszarborokat: @akov: Akkor, tegyük fel, hogy ezeket az oxidált, ilyen-olyan hibás, nem túl jó borokat viszik, mint a cukrot - mint ahogy , úgy tűnik, tényleg ez is a helyzet. Tegyük fel, hogy adott esetben jobban is, mint a rendeseket (ezt próbáltam boncolgatni fent, ezt jelentené a "gyökeres ellentét"). Ha ez így van, akkor hogy látjátok, mi a feladata egy termelőnek? Szembe kell mennie a közízléssel, megpróbálva így kényszerítve alakítani azt? Hogy lehetne hatásosan hatni a közízlésre, egyáltalán, kell-e hatni a közízlésre és ha igen, kinek és milyen módszerrel?

akov · http://borrajongo.blog.hu 2015.05.22. 13:04:48

@Szten00: Persze a kérdésed jogos. Én mint termelő - ha az lennék - biztosan NEM tudnám vállalni, hogy oxidált szart csinálok, mert az a szakma alja. Olyan ez, mint borról íróként nem tudnék mondjuk szövegszerkesztőbe megírni egy cikket, kb. ez a szint. A pincénél ezeket a borokat nem lehet szerintem sokért eladni, még ha palackosak is. Ha valaki vált és kiváló borokat kezd gyártani, szerintem pár év alatt övé az országos ismertség, esetleg beveszi 1-2 nagy kereskedés, borvacsorákra hívják, stb. Ez már egy másik level...

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.05.22. 13:10:24

@shiraz2: Persze, hogy komolyan gondolom. Az adott értelmezési tartományból ez a nyolc név egy korrekt és jó merítés. Ha van egy 10 hektós gulyásűgyúd és abból merítesz egy vödörnyit akkor az az egy vödör akkor jó éskorrekt merítés ha arányaiban és minőségében annyi répa, krumpli hús és lé van a vödörben mint a kondérban. Saját magunkat nem tudjuk átlépni.
De a somlói gazdák között is volt aki kritizálta a kritikusokat. Nekik is azt mondtam, hogy mondjanak jobbakat. Állok elébe. Mondj te is olyan neveket (akár magánban) akik eljönnének, kóstolnának, érzenék azt amit érezni illik és _publikálnák_ is a a meglátásaikat. Mert itt az is egy fontos dolog volt, hogy legyen a kóstolónak sajtóviszhangja.

@Szten00: Az a rész, hogy "a bírálatok gyökeresen ellentmondanak a kereskedői tapasztalatoknak" pontosan azt jelenti, hogy az Évánál nagy sikere van azoknak a boroknak amiket esetleg a kritikusok kemény szavakkal illettek. Értelem szerűen nem arról van szó, hogy azok amiket dícsértek azok eladhatatlanok lennének. Az én boraim alapvetően jól jöttek ki ebből a kóstolóból és pontosan tudom, hogy ezzel együtt népszerűek a boraink a Somlói Boroko Boltjában. Szóval van híd a szakadék két oldala között. Ezért is csodálkozom az Éva álláspontján. De szerintem itt ő inkább közvetíti azoknak a somlói borászoknak a véleményét akik nagyon rosszul vették le a negatív kritikákat.

@szeretemadragaszarborokat: Pontosan. Arra hivatkozni, hogy milyen jól fogy egy bor nem áll meg a lábán. Ilyen alapon a teszkós párizerrel és a dankópistával sincs semmi baj, mert azok is milyen jól fogynak.

@akov: Azt, hogy a somlói borászok mimindenre nem hivatkoznak az külön megérne egy misét. Én inkább azon csodálkozom, hogy az Éva tulajdonképpen beállt azok mögé akik sértésnek vették a kóstolók eredményét. Én nem vettem annak. Pedig

szeretemadragaszarborokat (törölt) 2015.05.22. 13:10:37

@Szten00: Hát, ezek nagyon jó kérdések... szerintem a termelők feladata korrekt, és hibáktól mentes borok szállítása.

A közízlést mi változtatja meg? Talán majd az idő. Közhely, de így van.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.05.22. 13:28:22

@Szten00: @akov: Szó sincs arról, hogy az Éva ne tudná eladni azokat a borokat amelyek tetszenek a kritikusoknak.

inkább arról van szó, hogy azok a "jegyek" amiket a a kritikusok botrányosnak tartanak azok majdhogynem előnyszámba, sőt termőhelyi jellegnek vannak elkönyvelve azon fogyasztók nagy részénél akik megfordulnak a Somlói Borok Boltjában. Erre rendesen rá is dolgozik sok helyi borász. Persze főleg az öreg motorosok. A Kis Tomi, Barcza Bálint, Stefán, Kolonics Karcsi, Géró Péter, Zsirai lányok és én messze nem ezt a vonalat képviseljük. De úgy látszik, hogy idén hangosabbak voltak azok akik szerint az oximaxi-brutálsav az igazi Somló.

shiraz2 2015.05.22. 13:29:36

@BZoltan: köszi, most már tudom hogy komolyan gondoltad. értem az indokaidat a merítés kapcsán. más út is van.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.05.22. 13:42:05

@shiraz2: Persze, hogy van. Részemről nem egy ad-hoc döntés, hogy egy kóstolóra kit és miért hívok el. Elhiheted, hogy egyetlen név sem került fel ok és cél nélkül a listára. Igen voltak olyanok akiket pontosan azért hívtam el, hogy ellensúlyozza azoknak a szigorát akiket pontosan azért hívtam el, hogy valaki azért kemény is legyen.
A céltól függ, hogy kiket és hova hívok. Nyilván nem meglepő, hogy az SAP évjáratbemutatómra 40 emberből csak 10 volt sajtós... 30-an sommelierek voltak és olyan emberek akik konkrétan a frontvonalban dolgoznak a borral.

De magánban mielőtt forgalomba hozom a boraimat mindig megszondáztatom... például a 2013-as boraimat mielőtt beáraztam volna és útnak engedtem volna többek között a Karner Gábor is megkóstolta... anélkül, hogy tudta volna előre :) nem az én társaságomban. Mert az ő véleménye nekem messze többet ér majd mindenkiénél. De a Planzner Sanyi és a Csite Norbi véleményét is minden évben kikérem... ahogy nem titok, hogy akov véleményét és fontosan tartom, mert ő az egyetlen tapasztalt, nemzetközi kitekintésű kritikus aki bevallottan nem a mi stílusunkat szereti. Pont ezért jó mérce ő. Ha neki tetszik egy borunk akkor az biztos, hogy nagyon jó :)

dagadtos 2015.05.22. 16:09:55

@BZoltan: Köszönöm a korrekt választ. Első ránézésre a Géró Péter-féle juhfarknál látok olyan eltérést, ami már szerintem sem fér bele. (Biztos van még.) Ugyanazt a palackot kóstolta mindenki?

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.05.22. 19:36:41

@dagadtos: Nem, két palackkal indultunk, eggyel előről és egy másik hátulról. Egyébként alkalmanként érezhető volt az asztalonkénti frakciózás :) De azt hiszem, hogy ez egy ilyen rendezvénynél természetes.

A szórás amit a 8 jegyzetben látni lehet szerintem természetes. Lehet lázadozni azért, hogy hát milyen durva dolog "büdösnek" mondani egy bort... de ha 8 kritikusból egy azt írja, hogy büdös, ketten érett sajtszagot éreznek, egy fáradt termálos illatot, egy pedig petrolos illatot akkor egyértelmű, hogy az adott bornk az illatában van valami boogie ami nem százas.

dagadtos 2015.05.22. 19:51:59

@BZoltan: Szerintem a jó része természetes, valóban. Az viszont nem az, ha egy bor sok embernél az első ötben van, másoknál meg hibás, és nem egy emberről van szó. Legalábbis én ezt már nem fogadom el természetesnek. Épp akartam kérdezni ezt, hogy mennyi kommunikáció volt a kóstolók között.
Amit a második bekezdésben írsz, azzal teljesen egyetértek.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.05.22. 20:14:23

@dagadtos: Természetesen volt kommunikáció ami értelem szerűen torzít. Sőt az is érezhető volt, hogy az erősebb személyiségű és vokálisabb kóstolók véleménye ragadós volt. Én amennyire lehetett igyekeztem minden palackot helyben megkóstolni és ha valahol akárcsak a gyanúja felmerült a dugósságnak vagy más problémának akkor vita és kérdés nélkül nyúltunk a kontrolpalackhoz. Azt hiszem, hogy a lehetőségekhez képest szakszerű volt a kóstoló.

Persze steril laborkörülményeket nem tudtunk és nem is akartunk csinálni. Az ilyen anomáliákat én a mennyiséggel próbáltam kiegyenlíteni. Szóval azért 8 írott és publikált jegyzet soha, semmilyen broversenyen, bormustrán vagy hasonló workshopon nem született. Szerintem már itt is ki lehet szórni a triviális bakikat.

Pont ezért nem látom, hogy mi alapja lenne bármilyen méltatlankodásnak. Én sokszor átolvastam a jegyzeteket és nem értem, hogy miért tartaná bárki bántónak bármelyik leírást.

Egyetlen somlói borász nem kérdőjelezi meg, hogy le lehet írni bárhol, hogy mondjuk a Suzuki Swift egy kalap szar, senki nem csodálkozik azon ha valaki azt írja le, hogy a Nokia 5110-es hulladék fos telefon. Bárki leírhatja akár újságban, hogy Zámbó Jimmy egy idegesítő ripacs volt. Simán le lehet bloggolni, hogy a teszkósparizernél egy két hetes roadkill is gusztusosabb... de ha leírja valaki, hogy egy bor rossz akkor beindul a háddekéremezés. Mintha valami szent joga lenne a borászoknak a kizárólag pozitív kritikára. Hallottam már olyant borásztól, hogy dehát a negatív kritika az rontja az üzletet és hát ezzel kárt okoz a kritikus... Hát vaze, ha a Micsodanőről leírom, hogy egy okádék nyáltenger akkor azzal én ártok a filmgyártónak és ejnyebejnye.

szeretemadragaszarborokat (törölt) 2015.05.22. 20:17:21

@BZoltan: Szerintem az egyik kóstolótok ehetett egy gyros tálat nagy adag hagymával a zsúr előtt, és bizony a csípős se maradt le... Annyira elüt a véleménye a többiekétől, ráadásul mindegyik borból kiérezte a somlói jelleget és a fickós savakat. Ahogy olvassa az ember, az az érzése, hogy egy pohár tisztított vízből is képes lenne kiérezni ugyanezt... ez persze nem a szervezők hibája, csak megjegyeztem.

Én azt mondom: ha te leszel a tréner jövőre is, fontold meg a kispadoztatását! :)

dagadtos 2015.05.22. 20:43:09

@BZoltan: Ja, és még valami, persze okoskodni kívülről mindig marha könnyű. Engem valami elképesztően idegesít az, hogy a leírásokban hivatkoznak a termelőkre a kóstolók, a Tomikázástól én egyenesen a falnak megyek, komolyan. Ezek szerint nem vakon ment?Mert az megfontolandó volna. Nincs Tomika meg ezmegaz, ráadásul Neked se lenne kínos, hogy a borodat hozzák ki győztesnek, ha vakon kóstoltak. Ha most is így volt, akkor elnézést.

dagadtos 2015.05.22. 20:44:03

@BZoltan: Amúgy én nyilván teljesen egyetértek azzal, amit most leírtál, de gondolom ez egyértelmű.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.05.22. 20:57:02

@szeretemadragaszarborokat: Erre szokta mondani a magyar borvilág egyik élesnyelvű fenegyereke, hogy olykor a bor kóstolja az embert :D Komolyra fordítva. Ahogy shiraznak mondtam, senki nem véletlenül került fel a meghívottak listájára. Minden véleményből profitáltunk. Persze nem mindegyikből ugyanazt és nem is ugyanazon a területen. De ez legyen az én titkom :)

@dagadtos: Gondolkodtam a vak kóstolón. Mellette szólt az amit te is írsz. Így utólag lehet, hogy az lett volna a jó módszer. Ellene az szólt, hogy így volt lehetőségem beszélni a termelőről. Hogy hol van a szőlője, mekkora területe, milyen fajtákkal dolgozik, mi a manifesztje és hasonlók. Azért ennek a 20 névnek a bő fele még a szakmabelieknek is új. Az egyik cél pedig az volt, hogy bekerüljenek ezek a nevek a boros köztudatba. Ennek valóban a nevesített kóstoló minden átka volt az ára.

Minden hiszti és az Éva kifakadása ellenére én úgy érzem hogy a Géró Péter és a Barcza Bálint meg a Jász Laci nevének a megpörgetése már nagy hozadék volt. Rájuk most sokan figyelnek és ezt ők is tudják. Ma beszéltem a Bálinttal és azt mondta, hogy ő akarja ezt a kóstolót jövőre is, a Péter is támogatja, a Jász Laci sem fél a kritikától. Szóval van értelme nevesítve kóstoltatni.

A Tomikázás meg Pistázás nekem sem tetszik, de van akinek fontos jelezni, hogy valakivel jó kapcsolatban van. Szerintem ez árt a professzionalitásnak.

Az meg, hogy mi egyetértünk az külön félelmetes :) Ilyenkor zsírbiztos, hogy igazunk van.

rszabi · http://borrajongo.blog.hu/ 2015.05.22. 21:59:19

@BZoltan: Nem csak hogy félelmetes, de nagyon jót tesz a blognak, hogy már konstruktívan tudtok egymással beszélni. Rengeteg plusz információ a hozadéka a kommenteknek, néha érdekesebb a diskurzus a bejegyzés alatt, mint maga a bejegyzés. :)
Itt ragadnám meg az alkalmat és megköszönöm minden hozzászólónak, hogy a kérdéseitekkel és véleményeitekkel segítetek nekünk értelmes és hasznos tartalmat készíteni.
süti beállítások módosítása