A Borrajongó

Clos Mogador 2007

2013. január 29. 06:00 - akov

Amikor először került Clos Mogador a poharamba, csak egy kiváló spanyol vörösbort vártam. A Mogador viszont jóval többnek bizonyult ennél. Őrjítően izgalmas, komplex és intrikus volt, sem spanyol, sem francia, de mégis valahogy mindkettő. A „végtelen mélységek mellett Bordeaux Dél-Rhone-nal randevúzik” – írtam első találkozásunkkor és ma is emlékszem arra a váratlan robbanásra, amellyel René Barbier korszakalkotó és „borvidékcsináló” bora térdre kényszerített.

mogi07.jpg

A dél-francia származású Barbier valamikor a hetvenes években érkezett először Prioratba. Különös ez, hiszen ma a Spanyolország első számú borvidékei közt számon tartott Priorat akkoriban inkább taszította, mint vonzotta a befektetőket. A meredek dűlők oldalán füzérként futó, száraz és rideg palateraszok nem passzoltak a hetvenes évek termelési filozófiájához. René azonban meglátott valamit ebben a kemény tájban és francia, illetve francia-spanyol szőlőfajtákkal kezdett kísérletezni. Az öntözés nélkül, nevetségesen alacsony hozamok mellett trenírozott alapanyagot francia hordókban érlelte. Kezdetektől hirdette, hogy a bor nem a pincében, hanem a szőlőben készül el. Szuperkoncentrált, komplex és erőteljes, mégis elegáns bora hamar hírnevet szerzett Renének, sőt úttörő munkájának köszönhetően Priorat kihalt falvaiba újra élet költözött.

A Clos Mogador első évjárata – hivatalosan – 1989-ben látott napvilágot. A Gratallops falucska mellett, 13 hektáros területen termelt alapanyag öreg tőkés garnacha (grenache) és cariñena (carignan), valamint fiatalabb ültetésű cabernet sauvignon és syrah tőkék gyümölcséből áll össze. A termőréteg nélküli palás talajba (licorella) a szőlő gyökérzete akár 25 méter mélységbe is lehatol az életet jelentő nedvességért. A 450 méteres tengerszint feletti magasságban elhelyezkedő dűlők mikroklímáját a meleg nappalok és a hűvös éjszakák jellemzik, de a viszonylag közeli Földközi-tenger moderáló hatása is érvényesül. Hektáronként átlagosan 1000 bokorművelésű tőkét találunk, amelyek a hihetetlenül alacsony, 9-10hl-es (!) hozam mellet adják a koncentrációjáról és intenzitásáról híres Clos Mogadort. Külön érdekesség, hogy a lé kinyeréséhez Barbier a mai napig egy olíva prést használ, amellyel nagyon kíméletesen, kb. 50%-os lékinyeréssel dolgozik. Az érlelés új francia hordókban történik 18-20 hónapig.

Érdemes megemlíteni, hogy a Mogador mellett Barbier még három másik bort is jegyez. A Clos Manyetes gerincét öreg tőkés cariñena adja, amelybe némi garnacha és egy egészen kevés syrah visz nőiességet. Az acéltartályban, hordóban és betonban nevelt fehér Nelin garnacha blanca, macabeo, marsanne, rousanne, pinot noir és pedro ximinez fajták változó arányú házasításából áll össze. Ez a két bor szintén Prioratban készül és további 10 hektárral járul a birtok méretéhez. A közeli Montsant appellációban készülő Espectacle pedig 120 éves garnacha tőkék bora, amelynek 2004-es évjáratát Robert Parker 99 pontra értékelte!

Clos Mogador Priorat 2007

Korábban futólag a 2008 és a 2009-es évjáratot is kóstoltam és megállapítottam, hogy mindkét bor elképesztően izgalmas. Pontosan ezt vártam – némi palackérési plusszal – ettől a 2007-es példánytól is. 40% garnacha, 20% cariñena, 20% syrah és 20% cabernet sauvignon. 20 hónapos hordós érlelés. Robert Parker 96 pont.

Meglehetősen sötét szín, fiatalos beütéssel. Intenzív, tiszta illattal nyit, medvecukorral, kék virágokkal, friss és érett fekete bogyósokkal, parfümmel, mentollal. Nem kevés, de varázslatosan finom és klasszis hordós aroma, a vaníliával kiegészülve szinte édeskés hangulatot teremt. Érdekes, hogy a szedres és fekete cseresznyés gyümölcsösségével mennyire emlékeztet 4-5 éves palackos érésen átesett tempranillókra. Kóstolásra telt és sűrű, intenzív, az illatban megismert fekete bogyósokkal kosárszám, de akad medvecukor, fekete föld és még ki tudja mi. Eszméletlen jó állagú, emelkedett savtartalom, sok, de kiválóan textúrált érett tannintartalom adják az alapot. Érett is és fiatalos is, szinte robban a szájban és messzire elsodor. A hordós jegyek fantasztikusak, együtt dolgoznak a borral, rémesen szép fűszerekkel gazdagítják az amúgy sem egyszerű anyagot.  A több perces, egyenletesen halkuló lecsengés szinte vibrál, és sokáig emlékeztet rá, hogy valóban valami rendkívülit ittunk. Félelmetes csiszoltság és egység, nem lehet hol belekötni. Talán 4-5 év érleléssel még több lehetne. A híréhez és ritkaságához képest egészen elfogadható ár. Félelmetes belegondolni, hogy hány magyar csúcs vörös kerül ennél többe! Erős 8 pont (94+). 14,5%. 53,0 EUR (Decántalo)

18 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr725046272

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

demisec · http://thepit.blog.hu 2013.01.29. 19:02:36

"rémesen szép"...ugye tudod, hogy ez egy képzavar? Távol álljon tőlem, hogy valaha bárkinek a borleiro stílusát biraljam (lehetne az enyémet is). Ráadásul te jól is írsz, de emellett most nem tudtam elmenni, bocs(:

akov · http://borrajongo.blog.hu 2013.01.29. 20:38:15

@demisec: Hát megesik az ilyesmi, elnézést, ha felzaklattalak. :)

Amúgy kösz a visszajelzést!

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2013.01.30. 08:38:32

@demisec: nem gondolom, hogy képzavar. a magyar nyelv használja az egymással ellentétes jelzők eszköztárát, fokozás céljából. a "szörnyen jó", az "irtó szép", a "rettentő okos" és társaik mind megférnek ebben a nyelvben.

demisec · http://thepit.blog.hu 2013.01.30. 11:35:34

@akov: @szenvedély S.: Sajnos nem értünk egyet. Igazad van, pont olyan, mint az 'iszonyat jó': nincs értelme (ami remes, az sem lehet szep, ettol kepzavar). Egy haveri beszélgetésben talán elfér, meg elhiszem én, hogy a print (minden formai követelményével) halott, és az online tartalom sokmindent elbír, de engel pl kizokkentenek olvasás kozben az ilyen egyertelmu nyelvi bukfencek (holott az itteni borleirasok alap színvonala igen komoly). Pici, apró részlet, de engem pl megakasztott.
De az alkotói szabadság persze a fontosabb(:

akov · http://borrajongo.blog.hu 2013.01.30. 11:55:54

@demisec: Harc a békéért. Nekem ez a kedvencem. :D

dalton1 2013.01.30. 13:43:17

@demisec: Azért ezen elmosolyodtam...engem egy ilyen kifejezés kevésbé zavar, mint amikor te ilyesmit írsz:

"Obligát, konvencionális, friss, laza és fröccsös rosé lesz így."

demisec · http://thepit.blog.hu 2013.01.30. 17:08:33

@dalton1: ez nem tudom, mennyire kapcsolodik a fenti targyhoz: ahogy mondtam, az én mondataimat sem egy elismert kortárs író szerkeszti. De köszi, hogy szolsz. Ezert a kritikaert mar megérte foldobni a témát(:
@akov: Abszolút építő jelleggel jegyeztem meg, amit mondtam. Én harci hangulatot nem látok benne(: Talán majd egyszer személyesen...

akov · http://borrajongo.blog.hu 2013.01.30. 17:10:38

@demisec: Ja, nem azért írtam! Nem sértődtem meg, csak ez a kedvenc képzavarom: "Háború a békéért." :D

dalton1 2013.01.30. 17:26:27

@demisec: Nyílván mindenki stílusában van kivetni való és akiében nincs az sem szólhat mindenki nyelvén.
Ahogy te sem támadólag írtad úgy én sem, csak megjegyeztem. Van akinek számomra olvasmányos a stílusa és van akinek nem.

Azért írtam hogy elmosolyodtam mert alkalmazol néha hajmeresztő kifejezéseket, aztán belekötsz egy ilyen apróságba, de nem hiszem hogy az egésznek ekkora lenne a jelentősége. :)

akov · http://borrajongo.blog.hu 2013.01.30. 17:28:47

@dalton1: @demisec: Na, legyen béke és igyatok valamit. :D

dalton1 2013.01.30. 17:29:53

@akov: Kegyetlenül békés vagyok! :D

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2013.01.30. 22:55:12

@demisec: nemtom ki mondta, de tényleg nem akkora a jelentősége.

ha van kedved, olvass nyugatos költőket, nem kevesen használtak ilyeneket. úgy emlékszem tán Jókai is, de itt most nagyon bizonytalan vizekre eveztem. annyi bizonyos, hogy ez nem az új évezred "nyelvújításának" eredménye, hanem mögötte áll már vagy kétszáz év.

demisec · http://thepit.blog.hu 2013.02.01. 10:16:03

@szenvedély S.: Köszi, az irodalom érettségi azért nekem is megvan(((:
(Amire te gondolsz az az oximoron lesz, ami valóban hasonló retorikai, költői kép, de azért az egy adott szövegkörnyezetben nem egészen ilyen módon érvényesül...szerintem.)

demisec · http://thepit.blog.hu 2013.02.01. 23:50:09

@szenvedély S.: Nagyon elrugaszkodunk ezzel a témával. Egy oximoronnak mindig erős jelentestartama van szerintem, vagyis a szembeallistasnak konkrét és világos az üzenete. Szerintem ez itt most nem ez a kategória (nekem nem illeszkedik a szöveghez ennyi, neked igen; ez mondjuk nem egy szépirodalmi mű, így régen tultargyaltuk a temat szerintem, nem akartam ennyire felrevinni a kommenteket).

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2013.02.02. 08:57:24

@demisec: két dologban sem értünk egyet. az egyik a blog félrevitele: sztem kimondottan szórakoztató, hogy VAN MA OLYAN BOROS BLOG, ahol ilyesmiket meg lehet beszélni. (sőt, mint a korábbi GM-s lehetőségem bizonyítja, még más boros blogokon felmerülő kérdéseket is.) ez nemcsak jó, de sokkal színesebbé teszi a blogot/az életet.:-)

az oximoronnak valóban van egy költői része, ami tényleg kimondottan erős jelzős szerkezeteket használ, ugyanakkor van egy hétköznapi használata is, aminek pld a "békehadtest" (és egyéb) jelzős szerkezetek köszönhetők.

amit most itt teszel, azzal azt mondod: "akov ne írjon oximoronokat, mert nem tud olyan szépeket írni, mint a költők és ilyeneket csak költők tudnak igazán" - emelsz egy minőségi korlátot. én meg azt mondom, ha a költőkön múlt volna, sosincs olyan "szép" kifejezés, mint a békehadtest (hö-hö), egyébként is akov azt ír, amit akar, mert övé a blog.:-)

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2013.02.02. 21:00:32

@dalton1: az a gyilkos nyugalom...

@szenvedély S.: akov kifejezetten jól költ, lásd pl a poszt tárgyát.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2013.02.02. 21:13:58

Jaj nekem, kellett a Mogadorról írnom. :p
süti beállítások módosítása