A Borrajongó

Pinot-párbaj II.

2013. január 28. 06:00 - drbarta

A Bortársaság frissen kijött pinot-i közül ismét kiválasztottam kettőt. Közeli árkategóriák, egy alap burgundi, illetve egy rendszeresen jónak mondott hazai tétel.

2013-01-25 18.23.12.jpg

Etyeki-Kúria: Pinot Noir 2011

Határozott fajelenlét, toast, tejeskávé. Mellette szerephez jutnak ugyan az édeskés málnás-ribizlis gyümölcsök is, de újra meg újra beleszagolva mindig a hordó pörkölési aromái az elsők, amiket észre lehet benne venni, és én ezt nem feltétlen szeretem. Közepes test. Ízében jobban dominálnak a gyümölcsök, mint illatban,  bár a finisre ismét hangsúlyosabbá válik a hordó. Pinós felépítés, korrekt gyümölcskoncentrációval, kellő élénkségű, jóízű, de integrált savakkal, alig közepes, de mindenképp jelenlévő szintén jól integrált finomszemcsés tanninokkal. Lekerekedett, sima felszínű, mégis elegendő dinamikájú felépítés, különösebb kanyarok nélküli, egyszerűbb kortylefolyás,  közepes lecsengés.  Erős 5 pont.

Thibault-Liger Belair: Bourgogne Rouge Les Grands Chaillots 2010

Kicsit murcis cigánymeggy, szokatlan vegetális jegyek, zellerszár, kovászos uborka, fülledtség. Bizarr. Idővel szellőzik, és tisztul a jellege, de végig megmarad benne valamiféle parasztboros hangulat. Közepes test. Sok piros bogyós gyümölcs, van koncentrációja, illetve tetszik, hogy hordófűszer nélküli körítésben érkezik, de nem lehet szabadulni a zöldes hangulattól. Feltehetőleg részben a gyümölcs túlontúl fanyar jellege miatt, részben pedig az itt is megjelenő uborkás-száras vegetális aromák végett, illetve a savak is túl vannak a feszességen,  a másik bor mellett kóstolva kifejezett élük van, szinte agresszívek, az egyébként finomszemcsés tannin is mutat némi poros szárítást. Nem bonyolult felépítés, közepes lecsengés. Mint kiderülhetett eddig, nem nehéz a borban belekötnivalót találni, de önmagában, nem hasonlítva más borral kiütköztetve ziláltságát, azért egészen élvezhető itóka tud lenni. Félő, hogy az áráért ezt sokan kevesellni fogják, ahogy én is.  4 pont

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr975045946

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner.Bor blogajánló 2013.01.28. 14:26:02

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner.Bor blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2013.01.28. 06:58:05

mivel nen írsz árakat, kénytelen voltam megnézni a bt oldalát is, ahol megtaláltam a második bor leírásának egyik részletét: "természetes bor a termőhely egyedi karakterével" - írják, ami nagyon eufémisztikus megfogalmazása annak a disszonanciának, amiről írsz.:-)

arra is emlékszem, hogy egyszer egy 7 pontos 35€-s francia bor kapcsán (tán éppen pinot??) elmondtad "megint rájöttem, milyen sokat költök borra." sztem ez a cca. 35€ a két borra nagyobb pénzkidobás volt, mint az akkor.

az a baj, hogy a pinók nagy részében az általánosan elfogadott(????) savasság, amit eleganciának neveznek, ugyanúgy tönkrevágja a borokat, mint a sok fa (amit szintén "jár" a pinot-val).

nem csoda, hogy Magyarországról évek óta nem ittam jó pinot-t (beleértve az évről-évre dícsért Etyeki Kúria/St Andrea/Pannonhalma szentháromságot is), míg a franciák közül válogatni, végigkóstolni is meglehetősen költséges mulatság, míg az ember megtalálja a jót. és túl sok csalódással jár.

lehet, hogy meg is változtatom a nickemet "a borpiac Arsene Wengere"-re.:-)

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2013.01.28. 08:32:55

@szenvedély S.Úgy emlékszem azt írtam, azért nem írok árakat, mert ijesztő szembesülni azzal, hogy mennyit költök borra :) Valószínűleg továbbra is így van, mert valahogy mindig elmaradnak az árjelzések :)

Pinot-khoz tényleg sokszor kell savtolerancia, dehát aki rieslingen szocializálódik abban csak meg kell, hogy legyen :)

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2013.01.28. 11:54:10

@drbarta: látod, van nekem saját gyomorsavam, nem kell azt még meg is támogatni.:-) hozzáteszem: a nyugati társadalmak táplálkozása mindig is a test elsavasítása felé haladt.:-)

nekem nem bírja már a szervezetem ezt a hajszát, megpróbálok jó rizlingeken szocializálódni.:-)

viszont a dolognak van hátulütője is, mert már nem tudok minden borral olyan toleráns lenni, mint te. megint arra jutottam, hogy nem indítok blogot.:-)

loading 2013.01.30. 13:01:13

@drbarta: A 2010-es Etyeki rendben volt. Fásnak sem mondanám. Úgy érzem ismételten nagyon gyorsan jelennek meg a borok: "túl frissek". Hajtja a kereskedőket az elfogyó évjárat.
Egyet tudok érteni a leírtakkal:legutóbb egy új-zélandi pinot-t éreztem fásnak és idegennek (Pegazus Bay, Main Divide 2008).
A Szentesi alap 2011-es Pinot jó lesz kb. 6-12 hónap múlva, most még nagyon friss.

A Weninger 2009-est pedig, döglöttsége miatt, a lefolyóba öntöttem.
Szóval nem kevés pénz a pinot szerelem.
A rizlingeket nem szeretem, mert savérzékeny vagyok egy ideje.
süti beállítások módosítása