A Borrajongó

"Nagy mesterek hordóiból" - Szepsy

2014. december 05. 06:00 - furmintfan

A Borkollégium „Nagy mesterek hordóiból” című kóstolósorozatából természetesen nem maradhatott ki a Szepsy Pincészet. A novemberi kóstoló meghirdetését követően nem sokkal, már nyáron teltházas volt. Az óriási érdeklődésre tekintettel a Borkollégium kóstolóterme helyett az Andante Borpatika adott helyet az eseménynek. Szepsy István sajnos nem tudott eljönni az estre, így Mészáros Gabriella ezúttal egyedül mutatta be a borokat.

Időben visszafelé haladtunk a 2012-es évjárattól. A kóstoló második felében több évet átugorva jutottunk el a dűlős száraz furmintok ősatyjáig, végül a szamorodni aktuális évjáratával zártuk a sort.

szepsybk1.jpg

Nem hiszem, hogy szükség lenne a pincészet és a borász bemutatására, de néhány aktuális dologról azért érdemes szót ejteni. Az egyik legfontosabb változás a Szepsy Pince életében az acéltartályok hadba fogása: a 2013-as évjárattól már nem csak hordóban, hanem tartályban is erjednek borok. Szepsy István lassan faggatni kezdi a tállyai dűlőket is, a 2012-es Furmint alapanyagának egy részét már a Hasznos termése adta. A Király kikerült a szortimentből, mert a borász nem volt maradéktalanul elégedett a dűlőből készített hárslevelű borok minőségével, így ebből a tételből a 2010-es volt az utolsó évjárat.

Birtok furmintokkal kezdtünk, majd a dűlős borokkal lépegettünk visszafelé az időben. A 2011-es borok sajnos nem muzsikáltak túl szépen, viszont talán némi meglepetésre a 2010-es évjárat borai hozták a legjobb formát aznap este.

szepsybk2.jpg

Szepsy Furmint 2012

50%-ban a Szent Tamás, 30%-ban a Nyúlászó, 20%-ban a tállyai Hasznos termése alkotja. Édeskés illatában körte, birsalma, őszibarack, édesfűszerek, vanília, szegfűszeg dominál. A kelleténél kissé melegebben kaptuk, ami jobban kihangsúlyozta az emelkedett alkoholt. Az évjáratnak köszönhetően kevéssé lendületes, édeskés, inkább szétterül a szájban, a szélesebb, lágyabb savak mellett 6 g/l maradékcukor is gömbölyíti, de lustának azért nem nevezném. Íze az illatra rímel: körte, birsalma, nyári alma, vanília, szegfűszeg, sok fűszer, pici só, fanyar lecsengés. Hidegebben is kóstoltam már, akkor jobban tetszett, most 6p. (5950 Ft - Bortársaság)

szepsybk3.jpg

Szepsy Furmint 2011

Fülledtséggel, kis gumival, szúrós redukcióval nyit az illat, szellőzés után pici petrol, vaj, toast-os aromák következnek, gyümölcsösség épp csak nyomokban. Szerkezete elég jó egyensúlyt mutat, az egyenes savak stabilan kitartanak, az alkohol csak kicsit emelkedett, enyhe cseresség is érezhető, de a szikár vázra elég kevés díszítés jutott. A korty elejében termálvizes, citrusos, némi halványuló neutrális fehér húsú gyümölcsösség jelenik meg, majd a korty kissé megbicsaklik, végül toast-os, vaníliás, gyógyfüves jegyek jutnak szerephez a második felében. 5p

szepsybk4.jpg

Szepsy Furmint 2010

Az első palackunk dugós volt, szerencsére jutott a másikból. Visszafogott, hűvös karakter, neutrális fehér húsú gyümölcsök, alma, vanília, méz és kicsi tea. Hosszan tartó, feszes savak és utóíz, lineáris, egyenes szerkezet, csavarok és komolyabb koncentráció nélkül. Ízében fehér húsú gyümölcsök, vanília, sós citrom, finom fa. 5p+

szepsybk5.jpg

Szepsy Nyúlászó 2011

Furmint, hárslevelű és sárgamuskotály. Hasonlóan fülledt, mint a 2011-es Furmint: nehezen kiűzhető, szúrós illatjegyek, savanyúkáposzta, termálvíz. Hosszú szellőzés után mutat fűszereket, érett fehér húsú gyümölcsöket. Idővel megjelennek a muskotály aromái is: szőlő, keleti fűszerek, boróka. Szerkezete egyensúlyban van, de nem különösebben tömör, lecsengése közepes hosszúságú. Ízében minimális mérsékelt égövi gyümölcs, vanília, zöldfűszerek, kis toast, vaj, majd jó idő elteltével itt is megérkezik a muskotály fűszeressége. 5p (7550 Ft - Bortársaság)

szepsybk6.jpg

Szepsy Úrágya 2011

Enyhe fülledtséggel nyit ez is, de viszonylag gyorsan kiszellőzik, ezután visszafogott körtés, sós, fűszeres jegyek jelennek meg. Testes bor, széles savakkal, a korty tartalmas, telt, selymes, a 2011-esek közül mégis ez mutatja a legjobb egyensúlyt. Markáns sós-kövesség mellett sós citrom, kevés őszibarack, vanília, gyógynövények és édesfűszerek keretezik a szerkezetet, a finis környékén kevés vajjal, pörkölt aromákkal. 6p

szepsybk7.jpg

Szepsy Király 2010

Illata tiszta, hozza a fajta jegyeit egy kevés késői szüretes árnyalattal: méz, virágok, vanília, édesfűszerek, őszibarack, leheletnyi viaszosság. Kifejezetten lendületes, hosszan tartó savai vannak, a korty öblös, tartalmas, ízében őszibarack, citrusok, pici vaj, zöldfűszerek az oregánós-kakukkfüves fajtából, majd egy kevés kamilla. Egy kis komplexitás és koncentráció hiányzik a klasszis szinthez, de így is az aznapi száraz sor egyik legjobbja. 6p+

szepsybk8.jpg

Szepsy Szent Tamás 2010

Az első palack itt sem volt tökéletes, nagyon fedett, tompa volt az illata. A második palack érezhetően jobb volt, az illatban édes gyümölcsökkel és édesfűszerekkel, őszibarackkal, sós-köves jegyekkel. Tömör, feszes szerkezet, rétegzett korty, citrusok, sós-köves ásványosság, őszibarack, vanília, majd idővel trópusi gyümölcsök is megjelennek, a korty vége felé pedig egy gyógynövényes vonal is bekúszik a képbe. 6p+

szepsybk9.jpg

Szepsy Szent Tamás 2006

Már a tercier aromák kezdik átvenni az uralmat illatban: petrol, méz propolisz, aszaltas édes gyümölcsök. Nagy testéhez képest savai már lágyak és rövidek, az alkohol kissé magasnak hat. Ízében sült alma, aszalt barack, némi fűszer és só, majd fanyar lecsengés. Van még benne tartalom, tartalék viszont már nem túl sok. A levegővel való hosszasabb érintkezés sem válik előnyére. Tartja még magát, de érezhetően öregszik és az oxidáció is megcsípte már. 5p

szepsybk10.jpg

Szepsy Urbán 2006

Sötét színű, illatban érettséget és oxidációt mutat: konzerv-kukorica, aszalt gyümölcsök, reszelt alma, mazsola, édesfűszerek, karamell, vanília. Szájban lágy, savai kezdenek kifogyni alóla, felülete picikét cseres, a maradékcukortartalom kilóg a kortyból. Ízében reszelt és sült alma, mazsola, fűszerek, finom fa. Úgy tűnik, hogy ez a palack lassan útja végére ér. 4p

szepsybk11.jpg

Királyudvar Úrágya 2000

A Legenda, a 0. kilométerkő a dűlőszelektált száraz furmintok útján. A tervek szerint édes bornak indult, de szárazra erjedt ki, a többi pedig már történelem. Akov 2 éve kifogott egy remek állapotban lévő palackot, talán az azóta eltelt idő, talán a palackvariáció, talán mindkettő, de hasonló katarzisról nem tudok beszámolni, bár a bor korát meghazudtolóan tartja magát.
Érett illat, kis konzerv-kukoricával, petrollal, mézzel, avarral és dohánnyal, csipetnyi aszalt gyümölccsel. Olajos, telt, sűrű textúrájú bor, nagy testtel, pici maradékcukorral. A simára csiszolódott, közepes mennyiségű savak már lágyulnak, de még dacolnak az idővel, az alkohol bizony nem kevés - 15% -, kicsit fűti is a kortyot, de a bor nagyságába ez még bele is fér. Gazdag ízében is a mézes, dohányos, avaros vonalat kapjuk, némi fűszerrel, birsalmasajttal és sós lecsengéssel. Korához képest mindenképpen jó állapotban van. 6p

 szepsybk12.jpg

Szepsy Szamorodni 2009

Vonzó illatában kajszilekvár, narancslekvár, mandarinolaj, trópusi gyümölcsök, karácsonyi fűszerek és narancshéj. Gömbölyű savai és a 170 g/l maradékcukor mellett arányait illetően kissé édesség-hangsúlyos, közepesen tömör, de kétségtelenül gazdag. Kifejezetten finom, bár intenzitásban van feljebb: felezett őszibarackbefőtt, trópusi gyümölcsök, narancshéj, fűszerek, kis tejcsokoládé. A 2008-as előd gazdagságához és szerkezetéhez nem ér fel, de összességében véve szép. 7p (9550 Ft - Bortársaság)

 

 A kóstolóra saját költségemen látogattam el.

57 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr526933575

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pecz 2014.12.05. 06:11:15

Irigyellek.

Emlékeim szerint a 06-os Szent Tamás nemrég gödörben volt, a 12-es Furmint viszont eddig mindig ragyogó volt. Ezek szerint a 10-esekre érdemes lesz rákóstolni a 10-esekre az ünnepek alatt.

terroir 2014.12.05. 08:17:53

Pár hónapja még 8 pontot adtál a 6-os Urbánra, jó nagy mélyrepülésbe kezdett.

furmintfan · http://borrajongo.blog.hu/ 2014.12.05. 08:34:08

@terroir: Tény, akkor és ott az a palack nagyot ütött, de ez most nagyon nem.

2014.12.05. 08:50:40

Piaci értékén kb. 100 ezer forint ez a sor, ha leveszem az édes bort, akkor sikerült 6 pontig is eljutni, vagy mondjuk a 7-es aljáig.

Egyébként pont tegnap néztem a Bortársaság legfrissebb, karácsonyi kiadványát, és hát olyan számok röpködnek benne, amit egy tapasztalt, élvonalbeli hegymászó is megirigyelhetne...

Mindegy, megyek is a dologmra, amúgy is, tériszonyom van... :D

silvousplait 2014.12.05. 08:58:57

@szeretemadragaszarborokat: Igazad van. Ennyiert ennyit: nem egy vilagra szolo mutatvany. Szerencse, hogy a Bortarsasag honlapjat az en keresom (gepem ?) csak igen korlatozott mertekben hajlando letolteni. Biztos megereztek rajtam a szkeptikus hajlandosagot, igy aztan rosszul sem lehetek az araktol.

furmintfan · http://borrajongo.blog.hu/ 2014.12.05. 09:02:44

@terroir: Lehet, hogy azon a kóstolón fogtuk ki a bor tökéletes palackját, ahogy a Királyudvar Úrágyából 2 éve Akov. :)

terroir 2014.12.05. 09:10:24

@furmintfan: egyébként kössz az infot, karácsonyra egy Urbánnal akartam meglepni magam, de ha ilyen nagy a szórás, inkább keresek mást. Lett volna nagy pislogás. :)

dagadtos 2014.12.05. 09:33:05

Már jó ideje nem kóstoltam ezt a 2000-es úrágyát, de az a bor folyamatosan gazdagodni szokott, hihetetlenül komplex, így még a strukturális hibáit is el szoktam felejteni, pedig nem jellemző rám ez. Persze a 2003-as Szent Tamás még nagyobbat szokott varázsolni, sajnos egy éve azt sem kóstoltam már. A pontszámok önmagukban elég kemény, de azt hiszem, jogos kritikát fogalmaznak meg egyébként.

furmintfan · http://borrajongo.blog.hu/ 2014.12.05. 09:46:11

@dagadtos: Köszi.
"...az a bor folyamatosan gazdagodni szokott, hihetetlenül komplex, így még a strukturális hibáit is el szoktam felejteni..."
Igen, ha így nézzük, akkor a 7 pont megvan. Nekem sajnos nincs összehasonlítási alapom korábbi élményekkel, életemben először kóstoltam ezt a bort.

2014.12.05. 10:21:25

@Takács Kr.: Igen! És még büszke is vagyok rá! :D

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2014.12.05. 10:45:37

@szeretemadragaszarborokat: írtam, mert a St. Andreánál leolcsójánosoztál minket.

szeretemadragaszarborokat (törölt) 2014.12.05. 10:50:12

@Takács Kr.: Tudom, viccnek szántam, szerintem annak is vettétek (legalábbis remélem...:D).

Én is megpróbálok józan maradni, már csak a borászoknak és/vagy kereskedőknek kéne így tenni az árazásnál, hogy ennek eredményeként senki ne maradjon józan... :D

akov · http://borrajongo.blog.hu 2014.12.05. 15:55:27

Szepsy krízisben. Már hosszú évek óta. Nagyon sajnálom, mert komoly ember és tévútra futott az egész pince. Nemsokára ezeket a borokat külföldön sem veszik majd még. Akkor mi lesz vajon???

loading 2014.12.05. 19:32:31

@akov: Azért korábban nagy volt a hype, ami ezen a blogon is jelen volt. Most mintha már temetnétek.

Kb. öt éve voltam (a sok költözés miatt nem találom feljegyzéseimet) egy hasonló méretű kóstolón, ott kb. 20% volt a dugós palackok aránya. Már akkor halkan mondogatták, hogy a szárazak eltarthatóságával többeknek volt problémája.
Személy szerint nem kedvelem a száraz borait. De az édesek azok remekek.

Nekem úgy tűnik, hogy ismét valamilyen határhoz, paradigmaváltáshoz ért el a magyar bor...., nem tudom pontosan megfogalmazni a közeget, és kezdenek láthatóvá válni a hiányosságok az elmúlt időszak nagy neveinek boraival kapcsolatban.
És lesznek olyanok, akik bár korábban végigrajongtak valakit, hirtelen elfelejtik majd ezen időszakukat.

dagadtos 2014.12.05. 21:59:07

@loading: ez így szerintem féligazság, mert azt sugallja, hogy a borok ugyanolyanok, csak a befogadók változtak. Ez pedig egész egyszerűen nem igaz, a 2003-as Szent Tamást én még egy éve is szerettem, és sokkal jobb állapotban volt, mint a 4 évvel fiatalabb Urbán ugyanazon a kóstolón.

dagadtos 2014.12.05. 22:03:48

@loading: Egyébként egyszer talán pont Neked volt egy olyan kommented, ami teljesen belém égett, hogy Szepsy száraz borai túl savasak. Azóta se értem ezt, mert éppen a másik irányba szoktak elbillenni. Aztán lehet, hogy nem Te voltál, de néha még ma is eszembe jut ez. Abban egyetértünk, hogy az édesekben nagyon jó, én kifejezetten kedvelem ezt a vastagabb, krémesebb, gazdagabb stílust édesben, szeretem, hogy van sav, de nem túlzó sosem, és tetszett az is, hogy a szamorodnit egy alkoholosabb-tanninosabb irányba vitte, és tényleg arcot adott neki.

loading 2014.12.05. 22:51:49

@dagadtos: A borok stílusa ugyanolyan, néha kevésbé sikerülten.

loading 2014.12.05. 22:59:45

@dagadtos: Kommenteltem ilyet. Szerintem azt is írtam, hogy analitikusan nem biztos, hogy valóban magas az általam savasnak tartott borok savtartalma.
Továbbra is érzékeny vagyok a savakra, ezért bár elolvasom a rizlingekről szóló beszámolót, de magam nem kultiválom. És nem örülök a támadó savak divatjának.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2014.12.06. 12:04:46

@loading: Abszúlt egyetértek, hogy édesben Szepsy a legeslegjobbak között mindig (bár az itt kóstolt 2009-es szamorodni nem tetszett, nyílván a száraz év, kevés botrytis viccelt meg). Abban viszont Dagadtossal értek egyet, hogy itt nem mi, azaz a kóstolók változtunk, hanem a borok nem tudnak felnőni a tízezres elvárásokhoz. Nekem 2008-2009-ben még nem voltak ilyen érzéseim, de azóta, a sok csalódást keltő palack miatt már vannak. A 2000-es Úrágyát, vagy a 2003-as Szent Tamást ma is kiváló bornak tartom, gond egy szál se ezekkel.

Hogy mi lehet a gond? Túl nagyra nőtt a birtok, és nem tudták kezelni? Túl sok a fa, a szesz és kevés a sav a maradékcukros édességhez. Stilisztikai probléma, amely pl. igen jól lekövethető az itt is kóstolt Furmint 2012-ben (fele Szent Tamás).

Mégis, van aki külön blogot szentel ezeknek a boroknak:

imad.blog.hu/

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2014.12.06. 15:45:26

@akov: egyetértek. Sztem technológiaváltásra van szükség. A dűlőszelektált borok hasonlók, a stílusuk egyforma, farnehéz, savszegény.

Az árak magasak. 6k egy birtokborért sok, még ha fele Szt. Tamás, akkor is. Más kérdés, hogy egy túlnőtt birtokon, amely kezelhetőség szempontjából nagyobb falat, mikén véghezvihető ez??

Az is lehet, a furmint kizárólagosságát is végig kell gondolni. Bár nem az én stílusom, de Szilágyi Laci a 13-as Szil-völgy furmint/hársával nagyot dobott. Lehet, új irányt adott. Lekóstolnátok a kedvemért?

furmintfan · http://borrajongo.blog.hu/ 2014.12.06. 15:54:29

@Takács Kr.:
"Sztem technológiaváltásra van szükség."
Mint írtam, 2013-tól már acélban (is?) erjednek a száraz borok, de ezt nem elsőkézből tudom. Ha legközelebb arra járok, utánakérdezek személyesen.

"Az is lehet, a furmint kizárólagosságát is végig kell gondolni. Bár nem az én stílusom, de Szilágyi Laci a 13-as Szil-völgy furmint/hársával nagyot dobott. Lehet, új irányt adott. Lekóstolnátok a kedvemért?"
Megtörtént, bár "premier" előtt, lehet, hogy azért nem vetted észre:
borrajongo.blog.hu/2014/09/23/hegyaljai_hetvegek_iv_gizella_hetszolo_demeter_zoltan_anyukam_mondta
Kóstoltam azóta többször is, nagyon tetszik, 7p+.
Szerintem is több teret kellene adni a hárslevelűnek és a dűlős házasításoknak. Épp a Gizella Szil-völgy kapcsán írtam erről, csak akkor még nem volt biztos, hogy házasított bor lesz.
borrajongo.blog.hu/2014/04/17/marciusi_tokaji_hetvege_ii_holdvolgy_gizella_pince_es_egy_kis_raadas

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2014.12.07. 02:18:42

@akov:
Nem Szepsy van (csak) válságban, hanem a nagy(on drága) száraz tokaji (furmint) projekt.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2014.12.07. 07:31:46

@Hepci: Miért gondolod? Épp az utóbbi egy-két évben érkezett el az idő a tömeges áremelésre.

loading 2014.12.07. 09:06:46

@akov: Szerintem ti is változtatok, beleértve engem is. A blogot olvasva más ízeket preferáltok, mint korábban. Szerintem megkérdeznéd Szepsyt magát, ő azt mondaná, hogy alapvetően ugyanúgy készítette borait.

@Hepci: Igaz. Vagy a furmint nem olyan jó alap, vagy a módszer nincs meg még hozzá.

@drbarta: Mi zavar jobban? Hogy kedvelt boraidat már csak 1,5x áron kapod meg? Vagy az, hogy rossz borokat adnak drágán?
Az árképzés nehéz dolog. Bár magam is jobban kedvelem ha egy bor nem kerül többe, mint 2e Ft, de dőreség lenne azt állítani, hogy ne legyen drágább a magyar bor 5eFt-nál, mert valahol a világban ittál ennyiért nagyon jó bort.

szeretemadragaszarborokat (törölt) 2014.12.07. 15:28:03

Azért kicsit tréfás ez a nagy (nem is értem, mitől lett az, egyáltalán?) száraz tokaji történet.

Amikor minőséget, érlelhetőséget, állandóan magas színvonalat kér számon az ember, akkor jönnek, hogy hát kérem, még az út elején járunk, idő kell, stb. Ok, eddig pipa.

Amikor meg árképzésre terelődik a szó, akkor meg hirtelen előveszik azokat a nyugati példákat (ami minőségi, érlehető, és állandóan magas színvonalú - persze akad ott is kivétel), hogy hát kérem, ott mennyi az annyi, tessék csak megnézni, gyorsan!

El kéne dönteni, hogy akkor most melyik ligában indulunk: BL, kőkemény meccsekkel - és ehhez mérten nagy zsugával. Vagy NB1, langyos víz - és olyan is az árképzés. De ez az egyszer itt, egyszer ott nekem kicsit tréfás megoldásnak tűnik...

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2014.12.07. 16:05:50

@szeretemadragaszarborokat: Tetszik ez a komment! Így gondolom én is, és így korrekt.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2014.12.07. 17:26:26

@Hepci: jaja, de micsinájjanak a termelők, drága a szallagos riolit.

hegyaljai 2014.12.07. 19:06:51

@akov: Akkor a szallagos rioliton minden bor jó? :(

akov · http://borrajongo.blog.hu 2014.12.07. 21:55:51

@hegyaljai: ironikus próbáltam lenni. Több drága száraz Tokaji leírásában láttam a szalagos riolitra való hivatkozást.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2014.12.08. 01:15:00

@akov:
A magam részéről meghagyom a 4-6 pontos, 2 rugó/pont egységárú riolitot másoknak, s persze, távolból irigykedem, hogy a menő csávóknak telllik a riolitra, tán bé lehet dugni az egyenpalackot a Coccinella tatyóba (most láttam az Andrássyn), fene tudja.
Igazából csak a honfiúi érzület tart vissza attól, hogy a 4000 Ft feletti kategóriában kizárólag külföldi bort vásároljak, ha már.
[K. sok memóriát zabálhat ez a gyönyörűséges (?) új dezájn, szaggat tőle a muzeális laptopom. Ha ez így marad, úgy jártok, mint a 444!!!!!!!!!!!!!!!!!!, amit bojkottálok.]

akov · http://borrajongo.blog.hu 2014.12.08. 08:04:15

@Hepci: kösz a visszajelzést. Minden böngészdével ezt játsza? Ha már drága Tokajikról írunk, legalább zarkozzunk fel, gondoltuk.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2014.12.08. 08:15:03

@loading: Úgy érzem hogy az első/második vonalas tokaji szárazak ahol most tartanak, bármennyire jól is sült el a bemutakozásuk 15-20 Euronál nem kéne, hogy drágábbak legyenek. Europában sok olyan borvidék van amely szintén nem engedheti meg magának a burgundi árazást, ugyanakkor mégis sokkal több évjárat és tapasztalat van mögöttük, lehet mondani száraz fehérben előrébb járnak.
Ugyanakkor konkrétan Tokajban sem látom a megadott tartomány feletti szegmens előbbrevalóságát. Ha 3.5 és 6 ezer közötti árazású borokból állítok össze egy sort és összehasonlítom vakon a 6 és 12 ezer közöttiekkel nem érzem hogy utóbbiak feltétlen kimagaslanának egy ilyen sorból akár fiatal, akár korosabb formájukat alapul véve.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2014.12.08. 11:45:09

@rszabi: Ha törlöd a cache-t... javít valamit?

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2014.12.08. 12:28:28

@drbarta: @szeretemadragaszarborokat: egyetértek. az a baj, hogy én 4000 és 6000 huf között sem mindig találok olyan orbitális különbséget, ami e 7 € eltérést igazolná a tokaji furmintok között.

sztem a tokaji borászok között nincs olyan, aki kisebb-nagyobb mértékben ne emelte volna az árait, egyes esetekben DRASZTIKUSAN, az elmúlt 3 év során. csak összehasonlításként a 2011-es árak néhány "kulcsterméknél."

Nobilis Barakonyi furmint 3000, most 4600.
Gizella Medve furmint 3000, most 5000.
Szepsy birtok furmint 4000, most 6000.
DemeterZ birtok furmint 3000, most 4000.
Bott Pincészet Csontos 4000, most 6000.

viszont a piac így is felszívja. én is veszek. egyetlen tiltakozási mód lehet, ha nem veszek többet, de ennél azért sokkal jobbak és az önfegyelmem is gyenge. :-)

kevesebbet veszek.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2014.12.08. 12:29:46

@Takács Kr.: apropo. az új oldal szép és gond nélkül bejön.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2014.12.08. 14:49:32

@akov:
Chrome, mást nem próbáltam: lenyomom a PgDn-t, 2 másodperc spéttel lapoz.
De még a szimpla beírás (komment) is késleltetve jelenik meg, ilyet még sehol nem láttam.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2014.12.08. 14:52:50

OK, írtam nekik, kérve valami tippet. De olyan szép, nincs szívem megszűntetni.

löszagyú 2014.12.08. 17:02:17

Urak! Rengeteg igazságot féligazságot de sajnos valótlanságot is olvastam a hozzászólások között. Csak pár szóban reagálnék. Nemrég jártunk a Mesternél és a konklúzióval kezdeném. Pista bátyánk azt mondta a félnapos kóstoló után, hogy"gyerekek az igazság az hogy mi még semmit nem tudunk". Elsősorban a szárazakról volt szó. A furmint mint fajta kérdése szerinte és szerény véleményem szerint is megkérdőjelezhetetlen. Azonban beszélt az almasavbontás újragondolásáról amitől fokozódik az üdébb savérzet és a gyümölcsösség továbbá az eltarthatóság illetve a komolyabb érlelési potenciál. Említette az alkohol visszafogásának fontosságát. A furcsa fedettségre reagálva elhangzott hogy valószínű hogy az erjedés folyamán tápanyag hiány jelentkezhet itt pedig emberi segítségre lesz szükség. És beszélhetünk természethű borászkodásról igen is az érzékszervi szempontok a döntőek. A sok dugó problémát ő maga említette de ne feledjük nem a borász készíti a dugót. Át fog térni az üveg dugóra. Hogy mennyibe kerül a bor? Kérdezzük meg azért a kereskedőket is, de ne feledjük olyan termőhelyen, annyi kézi munka igénnyel és olyan tőketerheléssel dolgozik ami teljesen igazolhatja a magas árfekvést. Azt hiszem maga a cikk is a kommentek és ez a pár mondat is tükrözi hogy a tokaji nagy száraz furmint ügye nincs lefutva, hagyjuk a borászokat alkotni és bízunk Szepsy Istvánban.

loading 2014.12.08. 18:11:01

@drbarta: @Takács Kr.: kérdés, hogy maga a termelő vagy a kereskedő emelte-e meg az árat. Mert ugye nem 100% kerül a termelőhöz.
Illetve örök kérdés a termelési hatékonyság. Szerintem kevesen árulják el, hogy a borért kapott összeg mit fedez valójában. Lehet, hogy egy palack neki (nettó) 1500Ft-ba kerül, mire palackozás után visszakerül hozzá. Sok-sok kérdés, amely adódik ebből. Persze lehet egyszerűen ezeket a számokat dobta ki valami.

@Hepci: IE10 vagy 11, Firefox; működik és kevésbé vagy része google-testvérnek :)

@löszagyú: Szép és jó, amit írtál. Több dolgon is lovagolhatnék, de nem teszem, mert alapból gondjaim vannak a száraz furmintokkal. Egy kivétel: a dugót a borász választja. Ha olyan visszajelzései vannak, hogy sok a hibás, akkor vált. Mert a palackon az Ő neve szerepel és az Ő bora buggyant meg. És van már akkora választási lehetőségem, hogy olyat válasszak, akinél kisebb eséllyel történik meg mindez.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2014.12.08. 20:09:07

@loading: minden ár borásztól származik.
@löszagyú: fontos infókat mondtál. Biztos a furmint szerepe, mert azt tapasztalom (például az Egri Csillagnál) , hogyha egy küvébe nem kerül egy markáns szőlőfajta, fröccsbornál alig lesz jobb. Ezt a karaktert pedig a furmint, a chardonnay, a rajnai és még egy pár adhatja. Azt is elfogadom, hogy a furmint szerepe megkérdőjelezhwtetlen és még nem ismerik eléggé. A kérdés, h a furmintmak szüksége van-e kiegészítőre vagy megáll-e önmagában? Ezt sem tudjuk még, de kevés a kísérlet...

furmintfan · http://borrajongo.blog.hu/ 2014.12.08. 20:14:14

@Takács Kr.: Nos, nem egészen. Sok esetben a kereskedő és a borász együtt alakítja ki az árat.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2014.12.09. 09:45:08

@furmintfan: konkrétan melyik említett bornál tudsz ilyenről?

furmintfan · http://borrajongo.blog.hu/ 2014.12.09. 12:41:37

@Takács Kr.: Két idei példa:
1. Családi borászatnál kóstolom az aktuális évjárat borait szinte frissen palackozva. Amikor árakat kérdezek, a borász elmondja, hogy még nem tud pontos összegeket mondani, még tárgyal a fő kereskedőjével. Elmesélte, hogy az egyik dűlős borra a kereskedő olyan magas bolti árat javasolt - azzal az indokkal, hogy egy másik borászat sokkal magasabbra árazza az ugyanabból a dűlőből borát -, amit ő személy szerint soknak talált, és úgy gondolja, hogy ő nem adhatja annyiért azt a bort, egyrészt mert drága, másrészt a szortimentjében szereplő többi borhoz képest kialakított rangsor alapján sem.
2. Nagyobb méretű borászat borászával beszélgetek, elmondta, hogy az egyik debütáló boruknak milyen árat szánnak, bár még nem egyeztettek a kereskedővel. A bor jó két hónappal később került a polcokra, kb. 20%-kal olcsóbban. Hozzá kell tenni: az eredetileg tervezett és a végleges ár sem alacsony.
Neveket nem szeretnék említeni, a lényeget nem is érinti, de legyen annyi elég, hogy a piacon meghatározó szerepet játszó kereskedőknek simán van beleszólása az árba.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2014.12.09. 16:14:20

@furmintfan: most, hogy mondod, emlékszem, majdnem minden tokaji bor ára jelentősen megugrott, mióta a bt-nél van, gondolom ők hajtják fel az árat. Persze bizonyítékom nincs, de a tokajiaknál megfigyelhető volt és hallok olyat, hogy az eredeti árat. - másoknál - túlságosan lenyomták. Tudom, hogy az általam megjelölt, 2011-es árakhoz még a bt-nek semmi köze sem volt, mert egyik borász sem volt még nála...

nick: 2014.12.09. 23:01:28

azért a Mestert nem véletlenül hívják Mesternek
(és egy ideje Seigneur du Vin-nek)

...az ő tudásához képest mindannyiunk együttes tudása is kevés - még akkor is, ha egyeseknek olykor talán maguknak sem bevallottan, de jóleső érzés pont őt és/vagy a borait másoknál sokkal szigorúbban meg/elítélni
de ez egy jól megfigyelhető tendencia egy ideje bizonyos körökben - piszológusoknak még külön szakszavuk is van erre a jelenségre :-)
(na persze nem Szepsy-re, hanem úgy általánosságban)

viszont szerencsére van rá megoldás: ne vegyél belőle - több marad nekünk, többieknek! :-P

...ha itt visszaolvasod a különböző pontokat és azok "indoklását", azért hamar kiderül, mennyire megalapozott az egész, illetve mennyire nem

...de azért persze písz van és risztekpö ;-)

akov · http://borrajongo.blog.hu 2014.12.10. 07:57:27

@nick:: mi ez a nyalizás? Azt hiszem pontosan körüljártuk, hogy mi a boraival a probléma. Ezt a mestered is pontosan tudja, hiszen több helyütt önkéntesen ismerte be a problémákat. Ld. pl. 2012.

szeretemadragaszarborokat (törölt) 2014.12.10. 08:28:58

@nick:: Értem. Akkor nem kritizálhatok egy operaénekest, ha hamisan énekel, mert nem tudok úgy énekelni? Nem mondhatom, hogy formán kívül játszik egy játékos, ha minden helyzetet kihagy, és már az edzője is jobbnak látja lehozni a pályáról, mert nem tudok úgy focizni? Folytathatnám.

Hogy több marad - na ennél a résznél kacagtam fel hangosan... Édes Istenem, mintha hiánycikk lenne a tokaji, és nem állnának eladatlan készletek halomban!

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2014.12.12. 01:09:46

@nick:: G.B. Shaw mondta, hogy azért mert nem tudok tojást tojni még kritizálhatom a rántottát - vagy vmi ilyesmi. S mint vásárló ezt a jogomat fenntartom.

tezu 2014.12.12. 18:14:37

@Takács Kr.: Ugy latom ,hogy, elszabadultak az indulatok es teljessen rossz iranyba vetödtek.
Kär hogy igy latjatok a dolgokat.En örülök annak hogy van egy Szepsy-nk ,aki vilagszerte elismert dolgokat alkot ,mar evek ota,,talan nem mindig azt amit szeretnenk,de a vilagban ez igy, jol elismerik!
(a Szent Tamas -Urban,regebbi evjaratok nagyon jol teljesitettek legutobb külföldi kostolo körökben)
Bar szemely szerint en is az Aszut! tartom az elsö helyre!

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2014.12.12. 18:29:34

@tezu:
Miért gondolod, hogy elszabadultak az indulatok?
Szerintem az árak szabadultak el, az indulatoknál legalábbis biztos nagyobb mértékben.
Elég csak a saját szerénytelenségem példáján bemutatni: soha nem vettem tokaji sztártól a jelen árfekvésben furmintot, és nem is fogok. Amit időnként ajándékba kapok ebből a 6000 + Ft kategóriából, az bőven elég meggyőző ahhoz, hogy pénzt ne adjak érte.
Hozzáteszem (és ismétlem): ez nem - az általam egyébként kiemelten tisztelt - Szepsy István borainak problémája, hanem teljesen általános a magasra árazott tokaji furmintok körében. Ezek egyszerűen nem olyan finomak (nekem), hogy ennyit fizessek értük.

tezu 2014.12.13. 17:04:49

@Hepci: Persze ertem en hogy sokan mar mast kivannak,arfekvesben ,es minösegben is.
Talan eljön az idö amikor mindenki nagyo jo bort ihat ,es meg is tudja fizetni.nem tudom.
A minösegi bor ,pezsgö,utjat ,sok magassan kepzett ember ertekeli ,vilagszerte!
Hogy nekik igazuk van-e .-vagy sem a vasarlo dönti el vegül is.

En szemely szerint ,több mint 20 ev gyakorlataban ,a vilag összes nagy minösegü boraiban szerzett gyakorlat alapjan a Tokaji aszut a Mestertöl mindenkeppen a legmagasabb katagoriaba teszem.
Ha valaki mar kostolta az 1999-es Esszenciat azt hiszem hogy semmi ketsege nem merül fel.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2014.12.13. 19:37:10

@tezu: senki sem vitatja, hogy édesben Szepsy a legnagyobb.
süti beállítások módosítása