A Borrajongó

Sandahl, kontextus, meglepetés

2012. szeptember 17. 06:00 - drbarta

 

DSC_0317.JPG

 

Eléggé megy manapság a Sandahl-téma, konkrétan nálunk is már többször szerepelt az elmúlt hetekben. Ígérem, részemről ez lesz jó darabig az utolsó, de a helyén-kezelés érdekében meg kellett, hogy nézzem őket nemzetközi kontextusban is.

Koncepció, vesszük a két top Sandahl-rieslinget, melléjük tesszük érdekességképp a borász saját neve alatt kihozott rajnaiját is. Itthonról még jó választásnak tűnik Pannonhalmáról a Prior, ami stílusban várhatóan szintén olyan, hogy összehasonlítható külföldi rieslingekkel, ugyanakkor fele annyiba kerül, mint a címszereplők, így ár-érték irányú tapasztalatok is leszűrhetők lehetnek.  Három nemzetközi referenciával egészül ki a sor, érintve különböző termőhelyeket, évjáratokat, árkategóriákat.

Érdekes tapasztalat volt. Vakon kóstoltunk, a jegyzeteken kívül megosztom azt is, hogy miket tippeltem a leleplezés előtt.

Íme:

 

DSC_0319.JPGVilla Sandahl: The Stamp 2010

7500 Ft. Citrusok, főleg grapefruit, kőporosság. Szép fajtajellegzetes, de nem túl intenzív. Közepes test, tiszta, áttetsző hangulat. Arányosan telt ízek, élénk, feszes savak, egyenesség, közepes, vagy attól alig hosszabb lecsengés. Szép, de semmi extra. Eléri a 6 pontot.  (tipp: Pannonhalmi Prior)

 

DSC_0318_1.JPGJamek: Riesling Smaragd Klaus 2011

37 Euro. Sokkal mélyebbről jövő és sokkal bujább illat, trópusibb hangulatú gyümölcsökkel. Szájban közepesnél nagyobb test, és az előzőtől sokkal intenzívebb,  vastagabb gyümölcsökkel. Tartalmasabb közép, érett, de kellően élénk és cizellált savak, elég hosszú lecsengés. Kicsi fiatalos rendezetlenség van az egységben, de akkora feljebblépés az előzőhöz képest, amit talán nem is fejez ki eléggé a most adott egy pontnyi különbség.  7 pont. (tipp: rögtön érezhető volt, hogy komolyabb osztrák,  kedvessége, gyümölcsorientáltsága végett a Petra Ungerra tippeltem)

 

DSC_0321.JPGBakó Ambrus: Badacsonyi Rajnai Rizling 2011

2750 Ft. Az előző bor után sokkal kevesebbet nyújtó illat. Édeskés, selyemcukorkás, semlegesebb hangulatú almás-körtés gyümölcsösség, pici méz. Közepes test, finoman krémes konzisztencia, csiszolt, kidolgozott felszínek. Kellemes, de visszafogottabb ízek.  Sajnos nagyon puhák a savak,  nincs rajnais gerince a bornak. Ettől függetlenül is jóval kevesebb, mint az eddigiek, főleg, mint az előző. 5 pont. (tipp: ugyanez)

 

DSC_0323.JPGPannonhalmi Apátsági Pincészet: Prior 2011

3550 Ft. Sokkal mélyebb illat, koncentrált, de kicsit kortalannak ható citrusokkal, kőporossággal, gyógynövényes fűszerességgel, érintésnyi petrollal. Egységet és korrekt kraftot ígér. Közepes test, áttetszőség, nagyon arányos korty. Hűvös, de telt zamatok, citrusokkal, zöldalmával. Szépen fókuszálódó közép, feszes, cizelláltan lefutó savgerinc, elég hosszú lecsengés. Nagyon szép. 7 pont. (tipp: először külföldi tételre asszociáltam a magas minőség végett, de mivel nem olyan volt, mint amilyenre azok esetében emlékeztem, így végül a Stamp lett a tippem. Leleplezés után bomba-meglepetés!)

 

DSC_0320.JPGVilla Sandahl: Magic Rain 2011

6800 Ft. Érett gyümölcsök, citrusok, fehérhúsúak, némi közhelyesebbnek ható tutti-frutti, zsírkrétás mineralitás.  Kedves,  de kevésbé komoly, mint az előző.  Közepes test, tisztaság, viszonylag telt, édeskés, melegebb karakterű íz, de azért volt már a sorban sokkal koncentráltabban érvényesülő gyümölcsösség is.  Érett, de kellően élénk savak, kellemes cizelláltság. Rendben van, de visszalépésnek tűnik, az előző bor fókuszáltabb és elegánsabb volt. Az egységet se éreztem annyira meggyőzőnek, mint amennyire mások ezt megírták. 6 pont. (tipp: ugyanez)

 

DSC_0322.JPGVan Volxem: Scharzhofberger Perkentsknopp 2010

30 Euro. Igen mély illat, valóságos gyümölcskosár, leheletnyi méz, érintésnyi vajasság, igen kifinomult ásványosság. Egyszerre áraszt komoly és könnyed hangulatot. Közepes test, nagyságrenddel intenzívebb ízek, mint eddig bármelyiknél, hosszan, rétegzetten kibontakozva. Magas, élénk kiváló feszességű, mégis tökéletesen integrált , finom állagú savak.  Nagyon komoly fókusz, messze a legtartalmasabb közép a sorban, újabb és újabb impulzusok érkeznek, mégse az erő az első gondolat, hanem az elegancia a magától értetődően gördülékeny kortyvezetés végett.  Tisztaság, mégis lehelet-finom krémesség a konzisztenciában.   Hamisítatlan moseli zamatok, tökéletes, egységes struktúrába ágyazva. Oktatja a mezőnyt.  Erős 8 pont legalább, jó volna egy erősebb sorba is egyszer berakni a pontosabb pozícionálás végett. (tipp: ugyanez)

 

DSC_0324.JPGPetra Unger: Riesling Kremstal Reserve Gaisberg 2011

15 Euro. Jellegzetes rajnai illat, kortalan citrusok, pici petrol, kőporos ásványosság. Közepes test,  korrekt teltségű ízek. Fordulatszám, vibráció, pezsgés, kicsit szokatlanul sok a co2, pedig igazán megszoktam már a jelenlétét, illetve a savak se tűnnek tökéletesen integráltnak. A közép szépen strukturált, van fókusza a kortynak, a lecsengés közepesnél hosszabb, az utóízben kicsit erőteljesebb kesernye viszont levon picit a fogyasztási értékből. Nagyon hálátlan helyre került, az előző bor után komoly visszalépés volt, de visszakóstolva, más borokkal is összehasonlítva már látható, hogy igen korrekt tétel ez, beleolvadva a mai sor középmezőnyébe. Stabil 6 pont. (tipp: kizárásos alapon ekkor már a Jamek Klaus-ra számítottam, de kóstolva éreztem, hogy ez nem lehet az, tehát bizonyára borulni fog az eddig feltételezett sorrend. És lőn… :))

 

Vegyes érzelmek. A Sandahl-borok kellemesek voltak, de messze nem villogtak ebben a sorban. Feltételezem önmagukban kicsit magasabbra lettek volna helyezve. Ahogy múltkor már éreztem, azt most is tartom, 15 Euro-nál szerintem nem érnek többet, legalábbis érzékszervi értékeik alapján számomra biztos nem.  A maguk árkategóriájában a nemzetközi mezőnyben nem igazán versenyképesek, legalábbis ezen az áron rengeteg elismert, generációk óta sokat bizonyított termelőtől kaphatunk ezt a szintet magabiztosan túlteljesítő tételeket, melyekről nem mellesleg az is már ismert, hogy az idő múlásával hogy viselkednek. Ezzel együtt is tényleg örülök, hogy jelen vannak, és még mindig jobb így "csalódni", hogy közben azért finom, szívesen fogyasztott borokat kaptam legalább a pénzemért.

 A Prior-on viszont nehéz napirendre térni. A maga alig több, mint háromezer forintjával, teljesen underdog-ként simán dobogós lett egy ilyen sorban. Nem kis fegyvertény, szinte el se hiszem! Nem tudom, hogy azért szólt-e ekkorát, mert a túlzottan puha Bakó-rajnai után következett, de azért az is beszédes kell, hogy legyen, hogy a Magic Rain épp utána sorra kerülve nem tudott kiemelkedni, sőt! Sajnos nem volt lehetőség megfelelően visszakóstolni, így benne van a pakliban a tévedés lehetősége, de ez alkalommal ez a bor nyújtotta a legtöbbet a "magyar csapatból". Biztosan fogok még venni belőle és up to date-elni.

 P.S. Elég sok és elég vegyes hozzászólás érkezett, és a megfelelő visszakóstolások híján magam is bizonytalan voltam Prior ügyben. Úgy határoztam minél előbb újra kóstolom, konkrétan ma (hétfő) este nyitottam még egyet. Határozottan primer (ezúttal semmiképp nem kortalan) citrusok, citromfű, menta, gyógynövények, kövek. Közepes test, kellemesen telt íz, hűs karakterű gyümölcsökkel. Korrekt struktúra, kitöltött közép, közepesnél hosszabb lecsengés. A savak magasak, feszesek, cizelláltan több hullámban érkeznek. Szépen kiemelik az ízeket és segítik fókuszt, de a végén valóban mutatnak némi kilógó élt.  Továbbra is pozitív az összkép, és habár a 7 pont túlzásnak tűnik, de egy magabiztos 6 pontot továbbra se vonnék kétségbe, ahogy a fajtajelleget sem.  Annyit nem tartok merész kijelentésnek, hogy a Villa Sandahl borok lényegében nem  képviselnek különb minőséget.

49 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr214778267

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2012.09.17. 08:30:16

Bakker, a Priort most kóstoltam a Tokaj löszön, max. 5p, nagyon-nagyon domináns savval, nagyon sok zöld jeggyel. Tényleg meglepetés!

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2012.09.17. 08:55:47

@akov: Számítottam rá, hogy szét leszek szedve :) Szóval nekem is bődületes meglepetés volt, de ha egyszer így jött le a vakkörben, akkor ezt kellett, hogy leírjam.
Bevallom, nem először kóstolom a Priort, néhány hónapja megkínáltak vele. Akkor is tetszett és megállapítottam, hogy jobb, mint a 09-es volt, de egy szűkebb 6 pontnál akkor nem adtam volna magasabbra. (viszont nekem akkor is egyensúlyos volt, a fajtajelleggel teljesen összeegyeztethető mennyiségű savval)
Van, hogy egy bornak nagy napja van...:) a Priornak ez a pénteki volt az.
De meg fogom újra nézni...
Sandahl-bort viszont ezen az áron nem hiszem, hogy veszek többet...

akov · http://borrajongo.blog.hu 2012.09.17. 09:05:48

@drbarta: Hát nem tudom, most már én is azon leszek, hogy megnézzem a Priort, nekem borzasztóan nyersnek tűnt szerdán a Tokaj Löszön, alap furmintok köröket vertek rá, sem nem koncentrált, sem nem fajtajelleges nem volt.

Fura, hogy egy 6p- pontszámmal megküldted a Stampet (eléri a 6 pontot az ugye 85-86p a százason), ez nagyon kevés szerintem, mikor egy csomó borversenyen aranyat kapott a cucc (Riesling du Monde, DWWA).

rszabi · http://borrajongo.blog.hu/ 2012.09.17. 09:16:55

@akov: Tudom, hogy nincs egységesen elfogadott módszer a 100 pontos konvertálásra, de én ezt használom:
albertgazda.blog.hu/2009/11/29/igy_pontozok_en

Itt a 6 pont 87-től indul.

kegyetlenkirály 2012.09.17. 09:22:53

Nagyon unalmas már ez a szandál történet ! Jönnek a hidegebb napok , nyugodtan eltehetjük a szekrény mélyére minimum a következő nyárig.Nekem biztosan nem fog hiányozni ! Az összehasonlítás hasznos és szükségszerű is volt !

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2012.09.17. 09:30:23

@akov: Furák az emberek :)
Mondjuk engem a legkevésbé szoktak érdekelni hogy milyen borversenyen milyen érmet kapnak a borok. Attól még az is mérvadóbb, hogy Parkernál hány pontos volt :)

Érdekesen működnek ezek a sorok. Általában mindig csak a szomszédos borokhoz tudunk hasonlítani, a távolabb eső tételekhez csak közvetve, ha ez ennyivel gyengébb volt amannál, amaz meg ennyivel erősebb emennél akkor kb így és így. Általában szeretem figyelni a többiek reakcióját is. Itt most kb. így volt. Kitöltjük az első bort( Stamp). Mindenkinek tetszik, megjegyzi a nép (9 fő) , hogy egész jó, de remélik, hogy lesznek még sokkal jobbak a sorban. Jön a következő (Jamek), mindenki lelkes, elégedetten cuppog, na valami ilyesmi. Jön a harmadik (Bakó), nagyjából lincshangulat alakul ki (mi ez a cukros víz, ezért nem fogunk fizetni stb..) néhányan vagyunk (kisebbségben) akik azért értéket is éreznek benne. Jön a negyedik ez aztán megint igen, (Prior), mindekinek helyre áll a békéje. Körbekérdezgetem a többieket hogy tetszik, legtöbben eddig az első helyre teszik! Jön az ötödik. Továbbra is alapvetően elégedett a nép, de senkin nem látok eksztázist. Néhányan kicsit közhelyesebbnek, édeskésen komolytalanabbnak tartják az előzőtől. Jön a hatodik (Volxem) nagyjából mindenki kifeszül. Jön a hetedik (Unger) vegyesek az érzelmek.
Általános első hely Volxem, dobogó másik két tagja Jamek és Prior.
A Priort sajnos csak egyszer tudjuk visszakóstolni, és akkor mindenki a Volxem mellett kíváncsi rá, melytől természetesen határozottan elmarad (de alázás hangulat nélkül)
A legtöbb ember háromezer körül húzta meg a Sandahl borok általuk reálisnak vélt értékét.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2012.09.17. 09:51:25

@rszabi: Én konkrétan így váltok át:
borrajongo.blog.hu/2011/02/14/pont_atszamitas
Az eléri a 6 pont nálam 86-nak felel meg.

dalton1 2012.09.17. 13:43:30

A Priort én is épp pénteken kóstoltam, előtte többektől hallottam hogy érdemes várni vele, meg soknak tűnik még a sava, de szerencsére ebből semmit nem érzékeltem. Sem zöld, sem túl savas nem volt, teljesen egyensúlyos, üdítő...a leírással és a pontszámmal is teljesen egyet értek.

Leonardo Di Cabrio (ex-Fidel Castrol) 2012.09.17. 14:40:12

A cikk alapvetően jó, a leírások korrektek, a sor szép, a blogíró lelkes, stb.

De egy kicsit grammar- és borleíró fasisztázzunk.

"kortalannak ható citrusokkal"

A kortalan kifejezést már többször olvastam a blogon. Már kissé idegesít.

Mit jelent ez? Hogy nem tudod, milyen állapotú a gyümölcs? (friss/dzsemes/kompótos/oxos?) Egyszerűen nem érthető, mit akar üzenni ez a jelző. És nem a wset szerinti iskolázáshoz ragaszkodom, csak ahhoz, hogy legalább nagyjából behatárolható fogalmakkal operáljunk.

"Ez mellett persze tényleg örülök"

Ilyen magyartalanságot már hallottam szóban, de leírva még nem láttam soha, főleg nem egy orvostól.

Üdv,
exFidel

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2012.09.17. 15:13:56

@drbarta: a reakciókkal együtt nagyon érdekes kóstoló lehetett. az biztos, hogy bár nekem a Stamp még nem megfelelő hidegen is ízlett, de 28€-t nem adok érte ezekután, sőt, a Jamekért sem 37-et.:-)

viszont nagyon kíváncsi vagyok a Priorra, amiből - ezért az árért - egy palackkal bevállalok. nekem a pannonhalmi borok mindig savasak voltak egy kicsit, s ez nagyban lecsökkentette az élvezhetőségüket. Bakó Ambrus boraiért viszont - úgy látom - érdemes pénzt adni...

most sokkal kíváncsibb vagyok a Klausra. előbb-utóbb neki kell ugranom egy palacknak csak vmi méltó versenytársat keresek. hol rendelted az Ungert?

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2012.09.17. 16:11:47

@Leonardo Di Cabrio (ex-Fidel Castrol): Köszönöm a dícsérő részét a kommentnek.
1/Kár, hogy nem tetszik a "kortalan", mert szerintem jópofa, kifejező és sok borra ráillik. :) Kortalan gyümölcsösség alatt épp azt értem, amelyikre egyik példád sem illik. Semmiképp nem friss, nem is lekváros, vagy kompótos és nem is oxos. Olyan, mintha a gyümölcs "mumifikálódott" volna :) Mintha a friss változat főbb vonásait is őrízné, de mégis van egy kicsit "állottabb" hangulata. Ilyenkor nehéz a bor korára is következtetni. Vannak olyan érleltebb hangulatú borok,melyek már fiatalon se harsogóak, de x-év elteltével se változnak sokat. Sokszor champagne-okban is érezni vélek ilyesmit.
Nem tudom sikerült-e közelebb jutnod, ha van jobb javaslatod a jelenségre, akkor hajrá. De nekem találónak és elég könnyen befogadhatónak tűnik a kortalan.
2/Javítottam ezzel együtt-re. Remélem megfelelő. Sajnos elég körülményes alak vagyok, ezért a furcsán hangzó,nyakatekert fordulatok számomra általában nem hangzanak idegenként. Kijelenthetem nyugodt szívvel: tisztában vagyok vele, hogy csapnivalóan írok. A blog-nak részemről nincsenek irodalmi céljai, borokról szeretnék kommunikálni, tapasztalatot cserélni. Aki ennyi idő után is olvasó maradt, annak valószínűleg elfogadható a jelenlegi forma.
Szóval szeretném, ha nem lenne a jövőben ez téma. Ha valami csúnya hibát elkövetnék, lehet jelezni, igyekszem javítani, de sokkal jobban örülnék, ha témába vágva lenne csak párbeszéd

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2012.09.17. 16:17:19

@dalton1: Örülök neki, már kezdtem nagyon bizonytalan lenni, hogy nem -e mi cseréltük össze a "vak"-üvegek jelöléseit...:)

demisec · http://thepit.blog.hu 2012.09.17. 16:20:09

@akov: @drbarta: @dalton1: én is akovval együtt kóstoltam a löszön. Mit mondjak: Gizellák, Kikeletek, Bottok és Balassák közt nyilván nem volt könnyű dolga, de számomra szintén egy szürke élmény maradt meg belőle (6 p). Semmi különös... A Sandahlokra szavazok. Stamp & Recept szerintem k.jók(:

demisec · http://thepit.blog.hu 2012.09.17. 16:21:21

@demisec: Mármint a kommentem eleje értelemszerűen a Priorra értendő.

demisec · http://thepit.blog.hu 2012.09.17. 18:05:09

@szenvedély S.: én a priortól semmi újszerű élményt nem kaptam. Ha ebből a szemszögből nézem, akkor igen. A Receptből fogok is venni. De hogy a 7500-as Stampet megvenném-e úgy, hogy már 2-szer kóstoltam, az jó kérdés(:

ungert (törölt) · http://borrajongo.blog.hu 2012.09.17. 19:18:45

én személy szerint örülök a Sandahl-borok rendkívüli tisztaságának és egyenességének, még ha sokallom is azt a pénzt, amit ki kell csengetni értük (a pacsis-kutyás olaszrizlingen kívül másért biztos nem fogok kifizetni egy teljes palacknyi összeget). a Priorért viszont be fogok ugrani a héten mindenképpen a győri vinotékába.

icce 2012.09.17. 19:26:40

Kóstolta valaki a Villa Tolnay rajnai-ait? Gyakorlatilag azonos termőhely, csak még a Villa Sandahl felett.
Bortársaságnál volt évekig.
Na a kettőt ne hasonlítsuk össze, s nem a Sandahl javára.
Emlékszik valaki Szeremleyék 1997-es Rajnai Rizlingjére? Ha jól rémlik az itt is megénekelt Strassbourgi Rizling világversenyen Champion díjas lett! Még mindig pompás.
Az árazás meg üzletpolitika. Nem kispályáznak, de ha jól tudom a Costesben is forgalmazzák a boraikat, a Bortársasághoz is bekerültek, a szeptemberi Hírlevél címlapján Bakó Ambrus és Christer Sandhal szerepel az aktuális kinálatukkal.

tomlaker 2012.09.17. 20:42:41

a sandahl 6 pont vs semmi extra vagy nem meggyőző egység a másikról? csak nekem nem kerek?

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2012.09.17. 21:14:26

@szenvedély S.: Abban igaza van demisec-nek, hogy a Prior nem nyújt újszerű élményeket, ha ittál már rajnai rizlinget. De nekem ugyanez elmondható a Sandahl-okról is. De ha meggondolom, akkor a Volxemről is, mégis azt ajánlom legmelegebb szívvel, mert valami iszonyat jó :)

ps. Priort ma este újra kóstoltam, lásd fenn! Továbbra is tetszik, de ma inkább tűnt reálisnak ismét egy 6-os. Lehet csak kedvező "sorsolást" kapott pénteken, de akkor is nehéz elmenni az mellett, hogy utána Magic Rain nem volt képes újabb dimenziókat nyitni.

@tomlaker: Nem értem a kérdést,át tudnád fogalmazni? :)

@icce: Köszi a látogatást. 08-as Villa Tolnay rajnait kóstoltam, az rendben volt, bár nem hiszem, hogy veszélyes lenne a fenti esemény dobogójára. (bár ugye ki tudja ?:), a Priornak se volt több esélye)
A Szeremley 97-ről legendák keringenek, én a 98-ast kóstoltam, az eléggé le volt lakva. :) 97-ből olaszrizlinghez volt szerencsém, az meglepően jó volt tizenegy évesen.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2012.09.17. 22:35:15

@drbarta: még mindig nem árultad el honnan az Unger...:-)

@ a többiek: tényleg van egy pontnyi különbség a VS és a Bakó borok között?? nem kóstoltam, orientálódni próbálok, de a bakó rajnai ennyivel semmitmondóbb a 7000 huf-os VS-nél???? és az olaszai? a 09-es naygszerűen sikerült. ennyivel rosszabbak a 11-esek???

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2012.09.17. 22:39:39

@icce: a kérdés az, kapható-e még a 08-as Villa Tolnay???? a BT-nél nem találom...

kortytalan 2012.09.17. 23:46:49

Bocs, hogy folytatom a nyelvtant, de sajnos az "ez mellett", a "nem-e?", és a "lehet csak..." valóban nyelvhelyességi hibák. Ezek helyett az "emellett", a "nem mi cseréltük-e össze?", illetve a "lehet, hogy csak..." kifejezéseket volna jobb használni.
Emellett minden elismerésem.

Grétsy László

tomlaker 2012.09.18. 08:48:52

@drbarta: persze
hogy lehet 6 p egy szép,semmi extra jelzővel illetett bor the stamp?

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2012.09.18. 10:11:50

@tomlaker: Sor szintjén értve. Ha esetleg negatívabbnak tűnnek is a leírások, a 6 pontot minden további nélkül értek a Sandahl-ok.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2012.09.18. 10:12:54

@szenvedély S.: Az Unger -bort tőle vettem személyesen.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2012.09.18. 11:38:27

@drbarta: Engem a prior ekkora felértékelése lepett meg, nem a Sandahl, az csak kisebb mértékben. Az egy héttel ezelőtti látogatáskor kóstoltam kvázi az össze borukat és hát 4 ponttól indultak a régiek. Teljesen világos, hogy a Stamp és a Magic Rain 6 fölé kell tenni, akkor különbség volt a borok között.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2012.09.18. 11:42:23

@drbarta: Bocs, még egy dolog. Volt belövő bor? Hirtelen eszembe jut a január eleji BDX vs. Villány, ahol nem volt és senkinek fogalma sem volt, hogy hol a 6-7 pont és hülyeségeken vitatkoztunk. Nehéz úgy kóstolni, hogy csak csúcsprémium borok vannak egy sorban. Előtte kell valamire rápróbálni.

Mondjuk ehhez a Prior tökéletes lett volna!

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2012.09.18. 11:54:23

@akov: Minket is az lepett meg a legjobban. De vakon a Bakó és a Magic Rain között igen jónak hatott.
Hidd el, vakon sok minden máshogy jön ki, össze lehet kicsit a sorrenddel zavarni az érzékeket.De emlékeim szerint már veled is történt ilyesmi...:)

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2012.09.18. 11:59:26

@akov: Igen, nekem is a BDX Vs. Villány jutott az eszembe, többek között..:)
Nem volt külön belövő, mert engem nem csak az érdekelt, hogy a két top külföldi mellett mit fognak mutatni a Sandahl-ok, hanem a felennyiba kerülő tételek mellett tudnak-e újat nyújtani.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2012.09.18. 12:02:05

@drbarta: Nekem nem kell a vak kóstolásról érvelni, nagyon sokat kóstolunk vakon. A Priort tuti kiszúrtam volna 5p-ra, ezt eliheted.

BDX vs. Villány: persze, de ennek ellenére mégis egy abszolút és NEM relatív skálára rakjuk fel a borokat. Ezért nem működik ez.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2012.09.18. 12:12:36

@akov: "A Priort tuti kiszúrtam volna 5p-ra, ezt eliheted"
Persze, de nem lehet mindenki akkora Istenkirály, mint Te :)

Többször megvitattuk, és többször is nem működött a belövő. Pl. a Loire kóstoló előtt szerettem volna egy mindenki által elfogadottan 6 pontos fehérbort. Megtörtént,mindenki elfogadta, utána meg szépen vissza lett minősítve 5 pontra...

akov · http://borrajongo.blog.hu 2012.09.18. 13:35:15

@drbarta: Nem Istenkirályság kérdése, csak azt próbálom elmagyarázni, hogy minden prémium kóstoló elé miért érdemes egy 4 pontos szart betenni.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2012.09.18. 13:59:01

@akov: A belövő bor jelenléte valóban nem Istenkirályság kérdése, viszont kijelenteni ország-világ előtt, hogy Te egy adott bort akármilyen sorban biztosan felismersz, mitöbb konkrétan csakis 5p-os elemként, már súrolgatja annak határát :)

akov · http://borrajongo.blog.hu 2012.09.18. 14:14:00

@drbarta: Én ilyet nem írtam. Egy csupa 7 pontos sorban azonban megismerem az 5 pontosakat. Még rajnaiba is. :)

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2012.09.18. 14:28:59

@akov: Hacsak nem, az 5 pontos az nem 5 pontos, a 7 pontos meg nem 7 pontos :)

akov · http://borrajongo.blog.hu 2012.09.18. 14:40:45

@drbarta: hát igen, ez lehet az egyetlen megoldás. :D

töppedt 2012.09.18. 14:45:56

@drbarta, @akov:
Aranyos ahogy így évődtök egymással.
Én mondtam: akov egy "zsírkirály"
Kár, hogy akov nem volt ott, vakkörben megmondta volna prior 5 pont alá és akkor senkit nem ér meglepetés. Így aztán szívtunk mind a nyolcan, vagy kilencen ?

dalton1 2012.09.18. 17:56:33

Nem tudom...az a jó/jobb bor ami újszerű élényt ad...?
Egyszer valahol megkínáltak egy 2 literes PET-palackból egy halovány barnás színű, félédes Pikador nevű asztali bornak nevezett itallal...nagyon újszerű élmény volt! Még annak is aki kínált...

Nem a Sandahl-borok ellen beszélek - nem kóstoltam még őket - hanem a Prior mellett...

dalton1 2012.09.18. 17:59:49

@kortytalan: Az 'ez mellett' nekem elég idegennek hangzott mindig is, de nem akartam kukacoskodni...

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2012.09.19. 08:05:42

@akov: Találtam egy régebbi bejegyzést :borrajongo.blog.hu/2010/12/16/riesling_szeminarium_ii
Érdekes elolvasni, kis "kísérletet" csináltam akkor a többieken. Én adagoltam a borokat egymás után, számukra full-vakon, és aljasságból ugyanazt a bort kétszer is kitöltöttem, a sor leggyengébb tétele előtt és után. Több olyan kóstoló személy is ült ott, akinek mai napig sokat adok a véleményére, de átlag másfél ponttal többre adták ugyanazt a tételt, ugyanabban a sorban második nekifutásra. (az én jegyzeteimet kár olvasni, mert "rendezőként" számomra nem volt vak a sor)

akov · http://borrajongo.blog.hu 2012.09.19. 09:41:40

@drbarta: Nem emlékeztem a posztra, de valóban tanulságos. Annyi komment, hogy ez inkább csak, vagy fokozottan csak rajnai rizlingekre igaz. Sokszor vitáztunk már ezen, hogy pár rajnai után milyen nehéz kóstolni, mennyire lehet érezni a hordót a borokon stb. Szóval ha ugyanezt megismétled olaszrizlinggel, cabernet-tel vagy bármi mással, simán lehet, hogy más eredményt kapsz...

töppedt 2012.09.19. 10:46:57

Nem akarok újabb fajélesztő vitát, mégis megjegyezném igen könnyen azonosíthatóak voltak a VS borok.(Bár nem vagyok Elzász fajélesztő szakos). Lehet, csak az azonos technológia miatt. De megkockáztatom, ha lenne szürkebarátjuk az is könnyen hozzájuk köthető lenne. Jobb is, hogy nincs, nem adnék érte 7 és felet.
Akit érdekel itt egy rövid fajélesztő szeminárium AM-től.
alkoholista.blog.hu/2011/10/13/florakincs

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2012.09.19. 13:51:32

@Leonardo Di Cabrio (ex-Fidel Castrol): Ez a csúcs screenshot lesz a mai napra, Fidél hálát ad Fidélnek :) Nagy főtitkárság!

akov · http://borrajongo.blog.hu 2012.09.19. 19:19:09

@töppedt: ld. a leírásom az olaszukról. A savakat kivéve rajnai. Ez pedig fajélesztőt jelent.

borrajongo.blog.hu/2012/09/12/villa_sandahl_vizit
süti beállítások módosítása