A Borrajongó

Felemás zöldveltelini

2011. április 14. 08:00 - drbarta

A most következő bor nem került kereskedelmi forgalomba. Azon érdekes "kísérlet" révén született, miszerint Kaló Imre zöldveltelini alapanyagot adakozott különböző borászok (ha jól emlékszem Demeter Zoltán, Takács Lajos, Bott Frigyes) részére, amelyből aztán ki-ki a saját belátása szerint készített bort.

Természetesen az lenne igazán érdekes, ha az összes változat együttesen lenne megkóstolható, erre sajnos nincs lehetőségem, de örültem neki, hogy a napokban legalább az egyikhez lehetett szerencsém, esetünkben a Demeter Zoltán-féle verzióhoz.

 

Kaló Imre-Demeter Zoltán: Szomolyai Zöldveltelini 2008

Nagyon zárkózottan induló illat, kezdetben szinte semmit nem mutat. Szellőzés után még mindig visszafogott, de alapvetően kifinomult. Félénk, de tetszetős veltelinis egzotikus gyümölcsösség, diszkrét fűszerek, vanilia. Szájban alig közepesen telt. A korty nem mutat túlzott nagyvonalúságot, aromákban elég visszafogott, pláne a fajtához viszonyítva. A testtel arányos mennyiségű savkészlet. Csiszoltak, játékosak, kifinomultak. Csontszáraz lecsengés, utóízében egy pici cseresnek ható szárítás. Szép szerkezete, csiszolt arányossága, eleganciája mellett sajnos nagyon hiányoltam belőle a nagyobb mélységet és megragadást. Lehet kicsit szigorú vagyok, de nálam ez most 5 és 6 pont között állapodott meg.
Érdekes kérdés, hogy egy bor arculatát milyen mértékben szabja meg az alapanyag és így a terület, illetve a borász keze munkája. Privát benyomásom az volt, hogy a fenti bor, bár tartalomban elmaradt a többi "megszokott" Demeter Zoltán-féle száraztól, de letisztult, sallangmentes stílusát, csiszolt jellegét mégis inkább a borász "védjegyének" éreztem. 
8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr222823335

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

töppedt 2011.04.14. 20:51:10

Én ugyan megrögzött terroir hívő vagyok, de teljesen egyetértek az utolsó két dőlt betűs mondatoddal. Ez a bor valóban DZ védjegyű. A többihez sajnos nekem sem volt szerencsém.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2011.04.15. 09:48:38

@töppedt: Mindig öröm, ha egy véleménnyel nem marad egyedül az ember :)

beragadt 2011.04.15. 09:49:48

Szívesen végig kisérnénk az összehasonlítás további fázisait is...

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2011.04.15. 09:56:29

@beragadt: :) Én is szívesen felvállalnám, de a többiből sajnos nem tudok szerezni :(

Fkj 2011.04.18. 19:05:46

Sziasztok!
Érdeklődéssel olvastam a bejegyzést és néhány gondolat eszembe jutott. Úgy tudom öt borász kapott a szőlőből. Én kóstoltam a Bott Frici féle változatot és Demeter Zoliét is. A kettő nagyon különbözik egymástól a DZ féle variánsról írtakkal maximálisan egyetértek. A Bott Frici féle változat számomra nagyságrendekkel jobb. Hordóban erjedt, természetes élesztővel, spontán almasavbontással és felkeverték a finomseprőt. Ettől krémes, nagy testű, nagyon komplex szerkezetű bor lett. Kb 1 éve kóstoltam akkor szép fehérhúsú gyümikkel indított az íze.Krémes hömpölygős test. Vakon biztos Wachauinak gondoltam volna.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2011.04.18. 21:22:24

@Fkj: Szia! Köszönöm a látogatást és a hozzászólást!Hát, sikerült felkeltened az érdeklődést! :) Ha egyszer szembejön velem, biztos nem fogok kitérni...:)

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2011.04.20. 20:21:48

@drbarta: Igen, valahogy azt szoktam visszahallani ezekről a kísérletekről, hogy a borász keze nyoma érezhető leginkább az eredményen. A leírás alapján számomra is hasonló volt a DZ-veltelini.

@Fkj: az előbbi gondolatba beleillik, amit írsz Wachau-ról, Bott Frigyes kedveli Wachaut, ha jól tudom, és ezt többen érezni szokták a borain is. Nekem a rajnai rizlingje volt nagyon tipikus, de valszeg a Wachau-analógia fogott meg engem is.
süti beállítások módosítása