A Borrajongó

Sauvignon blanc-ok mindenfelől

2010. július 20. 10:34 - pardi norbi

 

A sauvignon blanc-t nagyon nehezen kedveltem meg. Boros pályafutásom kezdetén nem szerettem, ugyanis nehezen viseltem azt a bizonyos macskapisis jegyet, ami a honi példányokban azért rendszeresen benne volt. Az új-zélandi borok segítettek átesni a holtponton, azokból ugyanis ez a kellemetlen íz-, és illatkomponens hiányzott. Volt helyette frissesség, egy általam kedvelt vegetális karakter és jó arányok. Azért minden évben csipegettem Magyarországról is egy-egy sauvignon-t, hátha jó irányba terelődtek a dolgok, és mostanában több tisztességes darab is poharamba került. Bejegyzésemben egy nemrégiben tartott sauvignon blanc fajtakóstolón szerzett tapasztalataimat osztom meg:
 
Béla és Bandi: Sauvignon blanc 2009. Nagyon világos szín, szinte vízszerű. Illata közepesen intenzív, tiszta és vegetális (füves konkrétan). Nem bonyolult ízében sem, a vágott füves, bodzás jegyek az uralkodóak. A savak szépen frissítik a kortyot, az egész könnyed. Jól esik fogyasztani, zamatos, de rövid utóízű. Eléri a 4 pontot.
 
Etyeki Kúria: Sauvignon blanc 2009. Világos citromszín. Illata és íze is nagyon visszafogott, tiszta és egyszerű (füves, bodzás). Ez még nem lenne gond, mert az előző bor sem a komplexitásával hódított, de friss és zamatos volt. Ez a tétel viszont kifejezetten lapos, a savak valahol elvesztek. Két palackkal is kóstoltam rövid időn belül, és mindkettő a leírtaknak megfelelő volt. 3 pont.
 
Pannonhalmi Apátság: Sauvignon blanc 2009. Világos citromszín. Közepesen intenzív, az előző borhoz képest összetettebb illat: egres, vágott fű, citromfű és mangó. Közepes testű bor, ízében leginkább egressel. A korty jó tartású, frissítő savakkal és kellemes, közepesen hosszú lecsengéssel. Sok ilyen honi sauvignon blanc kellene. 5 pont.
 
Montes: Sauvignon blanc 2009. A Montes sauvignon-ját az elmúlt 4 évben mindig megkóstoltam és sztendereden jó minőségűnek találtam. Nincs ez másképpen a 2009-es évjárattal sem. Közepes citromszín. Illatában és ízében is kristálytiszta, intenzív és „zöld” (leginkább a már előzőekben említett sauvignon-os jegyek bukkannak fel ebben a chilei példányban is). Nem kifejezetten komplex, de frissítő, hibátlan, profin elkészített. A klasszikusnak tartott fajtajegyek felfedezésére tökéletes bor. 5 pont.     
 
Metis: Sauvignon blanc 2008. Új-zélandi bor, de nem Marlborough-ból, hanem az északi sziget déli részén található Hawkes Bay-ből származik. Közepes citromszín. A Montestől nagyobb testű sauvignon, a klasszikus újvilági fajtajegyekkel: csalán, egres, bodza és határozottan érezhető mangós jegyek. Tiszta, intenzív és zamatos. Rá lehet sütni, hogy körzős-vonalzós bor, de ettől függetlenül nagyon jó fogyasztani. Komplex és profin elkészített, a komolyabb izgalmat hiányolom csak belőle. 6 pont.
 
Légli Géza: Sauvignon blanc 2008. Eddig nem sok fahordós sauvignon-hoz volt szerencsém, ez kapott hordót rendesen. Közepes citromszín. Mind ízében mind illatában a fahordó dominál: vanília, mogyoró, vaj. Ezen felül némi trópusi gyümölcsös jegyet érzékeltem. A korty gömbölyű és bársonyos érzetű, a savak elegen vannak, egyáltalán nem lapos a bor. Nehéz értékelni ezt a nedűt. Akár fahordós chardonnay is lehetne, akkor simán adnék rá 4 pontot is, sauvignon blanc-ként nehezen tudom értelmezni.   
 
Hollóvár pince: Sauvignon blanc 2008. Közepesen intenzív citromszín. Nem mindennapi illattal lep meg: erőteljes patikás, gyógyszeres jegyek (kis levegőzés után tompulnak), valamint vegetalitás (frissen vágott fű, csalán, egres) és visszafogott ásványok (illetve valószínűleg az intenzíven érezhető egyéb komponensek szorítják háttérbe). Teljesen hasonló jegyeket lehet érezni ízében is, bár ott kevésbé gyógyszeres. Akár a legtöbb Takács Lajos bor, ez is kissé szigorú és főként a szerkezetével hódít. A savak érettek és összetettek, markánsak és biztos tartást adnak a bornak. A korty zamatos és összetett, a savak izgalomban tartják az ízlelőbimbókat. Remek, egyedi bor. 7 pont.  
18 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr792163084

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2010.07.20. 14:49:56

A Takács Lajos-féle bor OK ugyan, de nem SB-s, egyáltalán nem. Nekem az a bajom vele, hogy ha SB-t iszom, akkor a fajtajegyekért iszom. Ha jól tudom volt tartályban egy része, egy része meg akácban, stb.

Hova tennéd ezen a skálán a wset tanfolyáson kóstolt Új-Zélandi SB-t? (asszem, Villa Maria volt, csak akkor érdekes, ha a jegyzeteid még megvannak).

pardi norbi · http://borrajongo.blog.hu 2010.07.20. 15:55:56

@akov: Szia! Viszonylag ritkán iszok SB-t és akkor én is a frissességet keresem leginkább. Fura somlói SB-t inni, mert a somlói karakter és a SB fajtajellegek egyaránt benne vannak a borban és teljesen egyedivé teszik azt. Takács Lajos bora valóban távol áll attól, amit a világ borkedvelőinek nagyobb része gondol a fajtáról. De kiváló bor. A bor szerkezetét és egyediségét tekintve szerintem helytálló az értékelésem.

Emlékszem a Villa Maria borra. Én a Metishez hasonlónak éreztem: intenzív illatú és ízű, zamatgazdag, hibátlanul elkészített, finom bor. Ott ugyan nyilván nem pontoztam, de szerintem 6-ost adnék arra is. A magasabb pontszámhoz további összetettség kellene.

Tájbor 2010.07.20. 22:38:19

@akov: Hello, én azért azt mondanám, hogy azért mert valami nem fajtajelleges, még kell tudni értékelni. Ezen túlmenően halvány emlékeim szerint a legjobb Sancerre vagy Pouilly-Fume borok sem elsősorban a frissességükkel hódítanak, hanem pont az ásványos jegyek jelennek meg, némileg nagyobb test kíséretében. Attól még SB-k és ráadasul egy olyan borvidékről ami etalon SB-ban.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2010.07.21. 00:29:32

@pardi norbi: A Hollóvár értékelésed nem vitom, egyetértek vele.

A Villa Maria-t biztosan 7-re tenném, mert rettenet sok különféle, tisztán definiált gyümölcs volt benne és mindez elegánsan.

@Tájbor: hát igen, emellett és a másik megközelítés mellett is vannak érvek. Nekem még hordós SB-t nem sikerült igazán jót innom, bár tudom, hogy Pouilly-Fume-ben is sikerrel kísérleteznek vele. A SB firssessége hal meg a hordóval (nyilván a mikrooxidáció miatt "mennek" el a gyümölcsök). Ettől még lehet remek a bor, csak a funkcionalitás hiányzik belőle. Legalábbis számomra. :)

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.07.21. 07:20:46

Off: szervusz Tájbor, van-e már bármi új tapasztalat a wachaui zsákmányokkal?

felvetés 2010.07.21. 18:14:44

@akov: Nekem ezzel a fajtajelleggel mindig bajom van, főleg a SB esetében. Amikor a szőlőt tudatosan kissé éretlenül szüretelik. Nincsen ezzel semmi baj, csak így bajos kijelenteni egy érett alapanyagról, hogy nem fajtajelleges.

felvetés 2010.07.21. 18:16:28

@drbarta: Ha már off: Kóstoltad már az Orsolya 2008-at? Én újra leteszteltem, nekem még mindig 7 pont. Enyhén behűtvbe a legjobb.

2010.07.21. 18:18:17

@akov: asszem a 2008-as még tölgyfában is volt az általad említetteken felül (mondta Lajos, de elfelejtettem, röstellem is). a 2009-esről viszont tudom (emlékszem), hogy 2:5 az akác:acél arány.

töppedt 2010.07.21. 18:23:28

Azt azért nem mondanám, hogy a macskapisi magyar specialitás. Én például először Matt Skinner-től (Jamie Oliver sommelier) hallottam, olvastam először erről. A multkori Kaló borozásotokból kimaradt a 2007-s Sauvignon Blanc, de ide betehettétek volna. Kiváncsi lennék a véleményetekre. Az tulajdonképp a Kaló tanitvány Hollóvár kategóriája. Az meg hogy ki mit tart fajtajellegnek azon lehetne vitázni. A legjobb Sancerre-i vagy Pouilly-Fume sem a fűves, bodzás vonulatról nevezetes

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.07.21. 19:18:41

@felvetés: Nem, még nem került sorra:(
Ami késik nem múlik:)

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.07.21. 19:23:25

@akov: Én az említett Hollóvár SB-t kifejezetten fajtajellegesnek éreztem frissen palackozva, tavaly ősszel.Nekem akkor tetszett a legjobban, egyszerre volt Hollóvár bor és egyszerre SB. Azóta a terroir egyre erősebbnek bizonyul:)

Más: kicsit talán off is, egy bor megítélésénél miért érték, hogy bizonyos gyümölcsökre emlékeztető jegyek jól definiáltan jelenjenek meg? Azon kívül, hogy a jelenség megkönnyíti a kóstolási jegyzet megkreálását?:)

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.07.21. 19:25:49

@töppedt: Kicsit nehezen értelmezem: a 2007-es Hollóvár SB-re gondolsz?

töppedt 2010.07.21. 21:10:01

Nem, a Kaló 2007-SBre gondoltam, bár a 2007-es Hollóvár SB sem lett volna rossz, ami viszont édes volt, ha jól emlékszem, igy az kilógott volna ebből a sorból

töppedt 2010.07.21. 21:21:16

Van viszont egy ajánlatom. Ha ujra SB-oztok, vinnék egy üveg SB-t Sonomából ami biodinamikus termesztésből származik, csak a pincénél elérhető, ill amerikai cimre szállítanak. Ezzel kicsit elfogult vagyok, mert távoli híres rokonom házatáján készült. Most jártunk ott a lányaimmal két hete.
www.bartpark.com/

Tájbor 2010.07.21. 23:44:51

@drbarta: Off - wachaui zsákmányok: Lassan haladok, egy Nikolaihof tételt nyitottam ki, Steiner Hund Riesling Reserve 2006, nekem simán 8 pontos volt, és lehet hogy inkább 9-et kellene adni rá. Ez a tétel a Nikolaihof kevés északi parti területéről származik, viszont hajszálnyira a wachaui régió határán túlról, emiatt viszont nem használhatják a tradicionális besorolást. Rövidített jegyzeteim: mély, elsőre petrolos, később virágos-bodzás, őszibarackos illat és mineralitás. Szájban közepes test, struktúráján nem lehet fogást találni, a savak szépen teszik a dolgukat, de tudják a helyüket, nincsenek szólózgatások, megiramodások, a korty tömör, a harmónia az összhangzatban érvényesül. Tökéletesen csiszolt, kitüremkedésektől mentes korty. Száraz aábor, de talén kis maradékcukor is lehet. Ízjegyekben őszibarack, egzotikus gyümölcsök, mangó, grapefruit, érett szőlő. A korty nem akar véget érni, lenyelés után még percekig ott van, az utóízben ismét végigvonul a korty minden rétege. Hát körülbelül így hatott rám ez a tétel, egyszerűen imádtam...Harmadik nap még a jegyzetekhez biggyesztettem, hogy nem is tudom miért nem 9pont....

pardi norbi · http://borrajongo.blog.hu 2010.07.22. 10:12:19

@töppedt: Szia!

Nem állítottam, hogy a macskapisi a magyar SB-ok specialitása és máshol nincs, csupán annyit mondtam, hogy egy időben az elém került példányok hordoztak ilyen jelleget, míg például az Új-Zélandiak nem.

Kaló mester SB-ját még nem ízleltem sajnos, de igyekszem pótolni ezt a hiányosságot, köszi, hogy ajánlottad!

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.07.22. 18:17:16

@Tájbor: Köszi a beszámolót!
Egyedi borok voltak ezek. Nekem ebben a fajtában mégse az ő általuk képviselt "érleltebb" stílus az ami leginkább tetszik.A nagysága persze elvitathatatlan. Ironman viszont lecsücsült a boraiktól:))

Ha újabb wachauiak kerülnek megbontásra, szívesen veszem továbbra is beszámolóidat!

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.07.22. 18:18:39

@töppedt: Nem vagyunk mi semmi rossznak elrontói!:)) Ha valamikor Szeged felé visz utad, jelezd előre, és igyekszünk összhozni valami közös borozást!:)
süti beállítások módosítása