A Borrajongó

Tegnap ittam – Gizella Barát Hárslevelű 2015

2016. november 20. 09:00 - ungert

Az elmúlt hónapokban komolyabb, tapasztalati alapokon nyugvó általánosításba bonyolódtam kettőezer-tizenöt Tokaját illetően. A szűkebb-szubjektív bekóstolásaim ugyanis azt mutatták, hogy az év – dacára a közismert és sokszor felesleges konzekvencialevonásokon alapuló elvárásoknak – furmintban szebbet, izgalmasabbat, hovatovább szórakoztatóbbat villant a hárslevelűnél. Mintha szerepcsere történt volna a neutrális, szikár termőhely-megmutogatás és a néha oktalanul kevesebbre tartott, de kétségkívül egyenesebb, szórakoztatóbb bort adó hárslevelű között. Aztán az imént megkóstoltam a következetes munkával, önerőből a borvidéki elit legjobbjai közé fejlődött Szilágyi László hárslevelűjét, amely háromnegyed liter erejéig mindenképpen visszabillentett a klasszikus koordináták rendszerébe. Tanulság nincs, hacsak az nem, hogy felesleges értelmetlen általánosításokba bonyolódni. És hogy a hárslevelű köszöni szépen, jól érzi magát. Főleg efféle kiváló kezekben, mint amilyenekben a Gizella Pince ajtajai mögött van már évek óta.

img_0747.JPG

Ez egy fantasztikus száraz tokaji ugyanis, hovatovább a borvidék árazási mátrixában is kifejezetten demokratikusnak mondható, ami bevallva-bevallatlanul is a fontos szempontok egyikének számít. A legjobb az egészben, hogy arányosan mutat a pincére jellemző komolyságból, a fajta aromaértékeiből és a Szilágyi-féle ügyes hordóhasználatból. Éteri tisztaságú, nem a neutralitásra, sokkal inkább a kifejező trópusi gyümölcsökre és a tökéletesen besimult hordóra építkezik. A korty arányos, visszafogottan krémes, ugyanakkor épp' elegendő sav húzza hosszúra és egyensúlyosra az összhatást. Nem bukik bele a savtúltengésbe, ugyanakkor ügyesen tart távolságot a sokszori hibaként elkönyvelt túlsúlyosságtól. Szórakoztató, finom és elegáns hárslevelű született kettőezer-tizenöt Barátjában, az ilyesfajta közérthető és szerethető száraz tokajira pedig igen nagy szükség van. Magabiztos 6 pont. (3950 Ft, Bortársaság)

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr9611975880

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2016.11.20. 09:09:00

Csak 6?? Akkor most a TOP 100 bírálói nem értenek hozzá? (Bocs T! Gonoszan provokálok, tudom.)

MádiN. 2016.11.20. 11:50:29

Sztem is 6, a Balassa kvarc és Orsolyák betsek hársa, hozza a 7est, ez a tétel azokhoz képest elmarad.

Amúgy szépek ezek a 15ös hársak, kóstoltam cirka 20-at, bár még pici érés sztem kell nekik.

dagadtos 2016.11.20. 14:43:54

2015 baromi jó évjárat Tokajban, kellett is már nagyon. Mondanám, hogy az érésükben nem bíznék, de eleve a tokaji szárazak érése katasztrófa, szóval attól tekintsünk is el.

ungert · http://borrajongo.blog.hu 2016.11.20. 17:43:31

@dagadtos: Nagyon hullámzó minőségben érnek ezek a borok, az biztos, hogy én egyet sem raknék félre. Most szépek, most kell inni őket, aztán ennyi.

A tizenötös év pedig valóban kiváló lett, nem futottam még bele rossz borba, ami Tokajt illeti.

loading 2016.11.21. 08:33:11

@MádiN.: Orsolyák Furmint-Hárs még szebb. Nem vagyok nagy furmint rajongó, de jelen időpillanatban egyetértőbb vagyok, hogy a furmint jobb 2015-ben, mint a hárs.

MádiN. 2016.11.21. 09:50:55

@loading: kóstoltam, de én maradnék a hársnál:)
süti beállítások módosítása