A Borrajongó

Meinklang – Az emberarcú biodinamika

2012. november 06. 06:00 - akov

A „Természethű borkészítés Somlón” c. rendezvény Hollóvárt bemutató része után most jöjjön a nemrég Somlón is termelésbe fogó biodinamikus osztrák birtok, a Meinklang. A rendezvény vendége, Werner Michlits a hallgatóságot egy képekkel gazdagon illusztrált előadással vezette be a biodinamikus farmerkedés rejtelmeibe. Werner a téma – még Nicolas Joly szerint is – elismert nagykövete, nyílt és jól érthető előadásmódja hamar beszippantja a hallgatóságot. Ezúttal sem történt ez másképp, aki a megfelelő nyitottsággal érkezezett a rendezvényre, kicsit közelebb kerülhetett a biodinamikához.

werner_m.jpg

A Fertő-tó mellett, közvetlenül a határ túloldalán Pomogyban (Pamhagen) található Meinklang igazi családi vállalkozás. Az első hallásra fura Meinklang név egy igen elmés kis szóösszetétel. A kezdőbetű a Michlits családnévre utal, a német „Einklang” jelentése pedig összhang, harmónia. A nagymama révén a Michlitsek magyar gyökerekkel is rendelkeznek, amelyet inkább megélni, semmint elnyomni próbálnak. Amennyire ki lehetett venni, Werner egészen jól ért magyarul, de ahogy utalt rá, a beszédet egyelőre nem erőlteti. A gyerekek ellenben két tannyelvű iskolába járnak és használják is a „titkos nyelvet”, így előbb-utóbb majd a szülők is kénytelenek lesznek hozzájuk felzárkózni.

Visszatérve a farmra, a gazdálkodás valamikor húsz évvel ezelőtt kezdődött és tíz éve váltottak biodinamikus gazdálkodásra. 2005 óta a komoly elismertségnek örvendő Demeter minősítést is magukénak mondhatják. Az állattenyésztésre, növény- és gyümölcstermesztésre épülő farm önálló ökoszisztémát alkot, minden tevékenységnek fontos helye van a természetes körforgásban. Az állatok legelnek, majd trágyáznak, a trágyát a talaj újbóli megtermékenyítéséhez és preparátumok készítéséhez használják fel. A preparátumokkal a terményeket kezelik, a gyümölcsösökben pedig a takarmányozáshoz és más preparátumokhoz szükséges növényeket termesztik.

A farm négy jól definiált lábon áll. Az állattenyésztésben elsősorban a szarvasmarhákra koncentrálnak. Összesen 600 angus (!) marhát legeltetnek 300 hektáron. Emellett rendelkeznek lóval, de saját fogyasztásra tenyésztenek birkát, disznót és csirkét is. Az állatok szabadon legelnek, stressztől mentes életet élnek és levágásuk is kíméletesen történik. A másik fontos tevékenység az almatermesztés, a farm anno ezzel indult el. A gyümölcs mellett takarmány és gabonafélék is vannak. Ezek között olyan 2000 éves, már a mezopotámiaiak által termesztett fajták is megtalálhatók, amelyek a nagyipari mezőgazdaságnak köszönhetően szinte már eltűntek. A negyedik láb pedig a szőlő- és borgazdaság, ez előadásunk fő témája is egyben.

Werner átszellemülten beszél a modern vegyipar alakította függőségek ördögi köréről. Kb. száz évvel ezelőtt jelentek meg az első gyomirtók, amelyek egy csomó földmunkától, kapálástól kímélték meg a gazdákat. A gyomirtó teljesen kiöli a talaj mikroflóráját és a növényi növekedés gátlásával jelentősen csökkenti a talaj humusztartalmát. A föld termőképességének fenntartásához ezért műtrágyát kezdtek alkalmazni. A műtrágyákban lévő sók felvételével a növény vízigénye jelentősen megnő. Gondoljunk arra – mondja Werner –, amikor egy jó sós levest eszünk: hiába a sok elfogyasztott folyadék, mégis innunk kell, hiszen a szervezetünk hígítással állítaná helyre a kívánatos egyensúlyt. A növényekkel sincs ez másként. A szőlő majd kicsattan a víztől, de a sók miatt fellépő ozmotikus nyomás által még több vizet vesz fel. A víztől duzzadó növényen a végül a természet segít. A talaj közeléből jönnek a megváltást hozó gombák, megtámadják és feltárják a növény leveleit, amely vízveszteséget indít el. Ha már gomba, akkor a modern gazda gombaölőhöz nyúl. Így zárul aztán be a kör, a szegény gazdálkodó pedig háromszoros függésbe került a vegyipartól.

sziget.jpgA Meinklang Pamhagen környékén 55 hektár szőlőterületet művel, a viszonylag újnak számító somlói kaland összesen 2,8 hektárt számlál. Az osztrák birtokrészen zweigelt, kékfrankos, pinot noir, st. laurent és kevés cabernet sauvignon, illetve olaszrizling, pinot blanc, zöldveltelini és szürkebarát, a somlói területen juhfark, hárslevelű és olaszrizling képezi a felhozatalt. A szőlősorok között haszonnövényeket, illetve a biodinamikus műveléshez szükséges preparátumokhoz zsurlót, cickafarkat, kamillát, gyermekláncfüvet és csalánt termesztenek. A növények jelenléte egyrészt egy egészséges víz- és tápanyag-stresszt okoz a szőlőnek, másrészt levelük és gyökérzetük menedéket nyújt a rovarok és mikroorganizmusok számára. Amennyire értettem, évente csak néhány sort forgatnak meg és hagynak pihenni parlagon. A szőlőtermesztés diktálta monokultúra kényszerűen alacsony biodiverzitását további rovarmenedékek létesítésével próbálják helyrebillenteni. Korábban ehhez mesterséges „rovar hoteleket” építettek, de ezt nem találták elég természetesnek, így helyettük ma már növényszigeteket létesítenek. Ehhez pár sorból néhány tőkét kiemelnek, helyükre fákat, bokrokat, virágokat és fűszernövényeket ültetnek (ld. kézi illusztráció). A kis sziget tényleg természetes menedéket biztosít a rovarok számára, ötletes kialakításának köszönhetően még a traktor is könnyedén képes megkerülni.

szarvak1.jpgKülön szőlészeti érdekesség, hogy egy szürkebarát táblát metszés nélkül művelnek. Ez nem valami fura szófordulat, hanem tényleg nulla metszés mellett hagyják a szőlőt növekedni és teremni. Az eddigi tapasztalataik szerint az így művelt tőkék rendkívül apró fürtöket és bogyókat hoznak, amelyet egy természetes extrakt-növelésként is fel lehet fogni. A dolog hátránya, hogy esetenként létra is kell a szürethez, de hát ki mondta, hogy a természetességre törekvés egyszerűséget is jelent?

tragya.jpgA farmon készített komposzthoz állati trágyát, törkölyt, növényi részeket és kvarcot használnak. A növényvédelemben alkalmazott teák a már említett növényekből készülnek, fontos alkotóelem a szarvba töltött és elásva „érlelt” tehéntrágya. Ehhez a megtöltött szarvakat – védve a lefolyó csapadéktól – lefelé fordítva temetik el úgy 30-40cm mélyre. A következő idényben a szarvakat kiássák, a trágyából kézzel apró gombócokat formálnak (ld. kép), majd a komposzt és a teák készítésénél használják fel. Egy másik fontos kezelés kvarchomokkal történik, hektáronként négy grammot permeteznek ki bizonyos időszakokban. Ezzel – állítja Werner – információt közölnek a növénnyel, a kvarckristályok által összegyűjtött fény növekedésre serkenti a szőlőket. Megmondom őszintén, hogy sok-sok rettentően ésszerűnek és hasznosnak tűnő művelési elem után itt kezdtem kicsit elbizonytalanodni. Ilyenkor aztán előkerülnek a Föld le- és felfelé áramló erői, a kozmosz, a csillagállások és miegymás, amelyeket mindenféle logikát nélkülöző, sokszor befogadhatatlan magyarázatokkal támasztanak alá. Itt jön a biodinamika azon része, amelyben – nincs mese – hinni kell.

(A Werner Michlits portré kivételével a képek a vetítővászon fényképezésével készültek. Ezek a Meinklang tulajdonát képezik, remélem nem haragszanak, hogy itt megosztom őket. A minőségért elnézést kérek.)

(Folyt. köv.)

24 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr194889370

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

shiraz 2012.11.06. 12:37:42

remek cikk, köszi :)
két apróság:

nincs Furmint ültetvényük Somlón

amit kiásnak fél év után az mér nem trágya, hanem humuszpreparátummá alakul. nem büdös, és nem is haonslít a trágyához.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2012.11.06. 12:40:04

@shiraz: Köszönöm a korrekciót, a furmintot kivettem.

A másikat is kösz, de ezt már nem vezetném át a cikken. Nincs mese, meg kell tanulni a szóhasználatot...

európai 2012.11.06. 14:15:46

Az egyik legjobb cikk a Borrajongón. A biodinamika nagyon fontos téma számomra. Évek óta hiszek, de nem baj, ha Magyarországon, sok-sok más mellett az emberek nem hisznek ebben sem.
Régi jóbarátom a nyáron saját borait mutatta, két dugós palack után önszántából döntött úgy, hogy áttér a csavarzárra. Tavaly még hallani sem akart róla. A biodinamika ideje is eljön Magyarországon, ha más nem, de unokáink látni fogják.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2012.11.06. 15:38:06

@európai: Köszönöm a visszajelzést. Elnézést kérek az ilyen hosszú posztokért, de én részemről tanulni akarok, azt gondolom, hogy aki igazán érdeklődik, szintén tanulni akar, talán elolvassa.

Kösz.

Bodomi 2012.11.06. 17:21:54

Milyen szarvba tömik a trágyájukat? Meg nem értem, honnan van ennyi kézi munkára emberük. Az a legnehezebb dolog, az emberi munka.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2012.11.06. 17:22:53

@Bodomi: Tehénszarvba. Mivel az Angusnak nincs szarva, ezt szerzik valahonnan. Azt hiszem vagy évi pár ezret is megtöltenek.

Szegediszomelijé 2012.11.06. 20:48:58

Érdekes lehetett! Amúgy a "varázslós" dolgoktól eltekintve, nagyon hasonlít Spiegelberg somlói szőlészkedése ehhez: növényi alapú permetezés, rovarszigetek, a gyalog Olaszrizling kis beavatkozású művelése. Nem erőltetetten természetes -a fentiek számomra már kicsit műviek.

Bodomi 2012.11.07. 09:52:12

@akov: nehezen érthető ez a dolog. A szaru ui. nehezen bomló fehérje, abból jó lassan szedi ki a trágyalakó népség a N-t. (vagy akármit) Okosabb volna döglött halakat, vizeletet, madár guanot és efféle finomságokat ásni el a szőlő földjébe.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2012.11.07. 09:58:54

@Bodomi: Kösz. Ahogy shiraz írja, ebből humusz lesz a következő évadra. Ezt szedik ki. Nekem is fura. Egészen kis mennyiségben használják fel a cuccost. Igazából emögött valami biodinamikus alapvetés/főtétel van, azaz azt állítják, hogy átalakul a cucc (a nem hagyományos értelemben).

A praktikáról itt olvashatsz, illetve láthatsz egy csomó képet:

www.biodynamics.in/BD500.htm

Ez az un. 500-as preparátum.

Hívő messze nem vagyok, csak szeretném átlátni a dolgot, ha már ennyien ennyire sokat beszélünk róla.

Bodomi 2012.11.07. 11:32:01

@akov: én se látom át ezt az indiai praktikát, hogy mennyivel jobb a normál hazainál. Sok a hókusz-pókusz, a tehén szarva jó, a bikáé meg nem. Hogy ennek 1 fél fürtre is volna vmi kiemelkedően hasznos hatása, azt én nem hiszem el.

kegyetlenkirály 2012.11.07. 11:52:28

Jó a cikk ,érdekes téma.A józan ész határán túl .... már hinni kell benne. Minőségi produktumok nélkül nem fogják benyelni.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2012.11.07. 11:56:54

@Bodomi: A vicc az, hogy a biodinamika kitalálásában egy Osztrák-Magyar Monarchiabeli mókus, Rudolf Steiner oroszlánrészt vállalt.

Bodomi 2012.11.08. 08:14:36

@akov: oké, de bizonyított dolog-e, hogy ehhez képest a normál szerves trágya használata rosszabb bort hoz ki a szőlőből, mint ez a tehénszarvba töltött hókusz-pókuszos? Ha nem rosszabb, hanem kb. ugyanolyan jó, akkor máris beljebb van az a gazda, akinek kevesebb kézi munka kellett a borához.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2012.11.08. 09:11:06

@Bodomi: Így van, egyetértek ezzel. Én sem hiszek ezekben, de szeretném testközelből megismerni a biodinamikát. Az eseményről igyekeztem dokumentarista módon tudósítani.

Bodomi 2012.11.08. 11:53:16

@akov: az rendben van, én kételkedem az eredményben. Egy rendes adag érett marha vagy birka trágya bedolgozása után termő szőlőből való borral össze merném azért vetni ezt a biodinamikusan termelt bort, hátha nem lenne az se rossz.:)

Octopus 2012.11.09. 09:05:38

@kegyetlenkirály: ott a pont. Tegyenek le elém kimagaslóan jó bort, ami bizonyítja, hogy jobb bor készül így. Utána lehet beszélni a részletekről.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2012.11.09. 09:52:16

@Octopus: Sokan állítják, hogy a biodinamikusan művelt szőlőből eredező bor jobb és fel lehet ismerni. Szerintem ez vastagon smafu. Legalábbis jelen tapasztalataim szerint.

Egy dolgot elfelejtetek. Ezek az emberek nem feltétlenül a hatásossága miatt alkalmaznak ilyen fura műveleteket, hiszen az egyes lépések, preparátumok hatásosságát senki sem igazolta egyenként és megismételhetően. Ezek az emberek ettől jól érzik magukat és valószínűleg ez több, mint lényeges... :D

Octopus 2012.11.09. 10:05:09

@akov: pontosan. Ahogy Jamie Goode remekül megfogalmazta, gyakran a folyamaton van a hangsúly ezeknél a pincéknél, és nem pedig a végeredményen (de ők nem ezt állítják!).

Mit érdekel az engem, mint fogyasztót. hogy mitől érzi jól magát a borász...

Bodomi 2012.11.11. 09:57:28

@Octopus: Ha én lennék egy borász, akkor jobban érdekelne, hogy minél több vevőm legyen és minél jobb áron keljen el a borom. Ja, ha ehhez az 1001 éjszaka meséi kellene olvasnom a hordóknak a pincében, már elég viccesnek tartanám a sztorimat.

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2012.11.12. 00:13:01

@Octopus: Így jár, aki nem jár a Domaine Leroy kóstolókra. De a pl DRC is biodinamikus :)

@akov: Miért, azt is elhiszed, hogy az autószerelő tényleg megcsinált valamit az autódon, és éppen azt, amit mondott... Ellenőrizni nem áll módodban.
Az orvostudomány meg a pszichológia is meglehetősen mérsékelt megértéssel bír az emberi folyamatokról. Csak a biodinamikában meg nem hiszel, ennyi.
Szerintem több DRC-t kéne innod :)
(mindannyiunknak, egyébként)

Octopus 2012.11.12. 09:35:13

@Szomjas Gödény: hogy jön ez ide? Nem állítottam, hogy egy BD bor ne lehetne kiváló. A DRC éppen egy olyan példa különben, ahol nem a próbálnak a körítéssel téríteni, a bor minősége a lényeg, ami mellesleg önmagáért beszél. És ha már:

"The domaine has been organic for 25 years, and part biodynamic for a while. With the 2008 vintage it is fully biodynamic. Yet Aubert thinks the big quality gain is switching to organics from conventional farming, not the move from organics to biodynamics. ‘We chose to go fully biodynamic because it was complicated to have just one part of the vineyard in biodynamics. Frankly, I don’t see a superiority in the quality of the wine. A lot of people have gone directly from conventional viticulture to biodynamics and they see what we saw going from conventional to biodynamics’. "

www.wineanorak.com/DRC2006.htm

akov · http://borrajongo.blog.hu 2012.11.12. 09:40:57

@Szomjas Gödény: Ha a kocsi jó lesz csere nélkül, akkor teljesen mind1. Ezért is mind1, hogy biodin., organikus vagy ésszel konvencionális-e a művelés. Együtt is ittunk már 8-9 pontos bort, ami biztosan nem volt organikus-biodinamikus.

Ha csak részemről a Vega Sicilia Únicora gondolok, de ott az Alión, ott a Sandeman, a Lustau, szóval sok-sok példa van annak az ellenkezőjére is, amit írsz...

shiraz 2012.11.12. 10:23:52

jó szórakozás egyben elolvasni a beszélgetésetek :)

akov · http://borrajongo.blog.hu 2012.11.12. 10:32:18

@Szomjas Gödény: Orvostudomány. Lehet, a nyugati orvoslás szenved pár problémától, nem is kevéstől. De hogy jön ez ide??? Mert ugye van egy gyógyszer, beteg vagyok, bevettem, meggyógyultam. Szerencsés esetben. Az egész mögött sokezer kísérlet és az ezek alapján megfigyelt statisztika van. Ezért nem értem a felvetésed...

A biodinamika preparátumainál pont ezt nem látom, igaz nem vagyok biodinamikus termelő. Senki sem igazolta, hogy a biodinamikus trágya jobb bort eredményez.

Erre le is írtam egy kokrét példát.
süti beállítások módosítása