A Borrajongó

Öreg Tőkék hét és öt

2012. június 20. 06:00 - akov

Időben váratlanul közel került poharamban a Kreinbacher Birtok klasszikus „Öreg Tőkék” borának két évjárata. A 2007-est többször kóstoltam, sőt egy évvel ezelőtt vakon egy komolyabb somlai sorban is meggyőzően szerepelt. Van még pár palackom belőle, évente bontok egyet, hogy lássam, merrefelé tart a bor szekere. A 2005-öst sosem kóstoltam, így kapva kaptam az alkalmon mikor az egyik élelmiszerlánc prémium kínálatában találkoztam vele.otokek2.jpg

Kreinbacher Nagy-Somlói Öreg Tőkék 2007

65% olaszrizling, 30% hárslevelű és 5% furmint. Tölgyfahordóban erjedt, majd ugyanott érett 10 hónapig. Színe egy fokozattal sötétebb lett az elmúlt egy évben. Illata fülledt, erőteljesen a túlérett gyümölcsös irányba indult el, de csak a palackérés játszik velünk, hiszen ez a bor a frissebb és izgalmasabb somlóiak táborát gazdagította. Kis szellőzés segít rajta. Fehér virágok, méz, aprócska zöldes érzet, fehér húsú gyümölcsök és egy adag fa. Kóstolásra sűrű, elég vastag, aromái sajnos már visszafogottak és kevés frissességet találok benne. A szép savasságot fehér húsú gyümölcsök, citrusok és olajos magvak ellensúlyozzák. A lecsengés közepes, jelentős keserűség zárja. A meleg évjáratnak köszönhető magas alkohol már rendesen kilóg az építményből, nincs aroma és intenzitás, ami integrálja. Úgy tudom, a pincészet ezeket a borokat sosem szánta hosszabb érlelésre, de azért Somlótól én 5 éves korban többet vártam! 5 pont. 2.700Ft anno. 14,0%

Kreinbacher Nagy-Somlói Öreg Tőkék 2005

A fajtaösszetételről nem találtam információkat. Szintén hordóban erjedt és érett, ezúttal 12 hónapig. Erőteljes vaníliás-fűszeres illat, itt a hordót valaki rendesen felcsavarta, neki meg esze ágában sem volt lehalkulni. Jelentős palackbukés és oxidációs jegyek díszítik, méz, alma, kevés virág és öreg bútoros hangulat. Kóstolásra már-már a spektrum kellemetlen tartományában tanyázik, nagyon jelentős palackos érlelési jegyekkel és oxidációval. A vastagság jelzi a szép beltartalmat, a hordó szájban is jelentősen érezhető. Az utóíz nem túl hosszú, az oxidációnak köszönhető keserű aromák uralják. A „fading” fázisában már jelentősen benne, bár egyéni ízlés kérdése, hogy fogyasztunk-e ilyen bort. Csak azért pontozom, mert kapható a kiskereskedelemben. Valahol 3 pont körül. Ehhez képest egy picit drágán mérik. 3.500Ft. 13,2% (CBA Príma, Budapest, Corvin Bevásárlóközpont)

(A képet a pincészet honlapjáról vettem kölcsön.)

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr564599147

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ungert (törölt) · http://borrajongo.blog.hu 2012.06.20. 06:03:03

a Kreinbacher borokkal nekem sem volt szerencsém manapság, a Syrah-hoz pedig még mindig csóró vagyok. a durva lefelé ívelő teljesítmény a '05-ösnél nem lehet, hogy a boltpácolás eredménye?

akov · http://borrajongo.blog.hu 2012.06.20. 09:20:50

@ungert: Nekem semmi bajom a Kb borokkal. Sajnos a 07-en látszik, hogy 1-1.5 év alatt nagyot öregedett. 2 pontot zuhant, ami nagyon sok (nem ízlésváltozás áll a dolog mögött). A 05 a palackban öregedett meg szerintem, megette a ként. Az adatlapok szerint 100mg körüli a teljes kén, ami nem sok, felzabálja a bor, aztán rákerül a lefelé tartó görbére...

fiatalborivo 2012.06.20. 11:02:06

Voltunk 2 hete a Fekete Béla bácsinál és ha jól emlékszem az Ő boraiban sincs több 100 körüli össz kénnél, és a hordóból, tartályból 2008asokat is kóstoltunk. Olyan volt a frissességük mint egy primer bornak. Nagyon igaza van az Öregnek! Egyben kell érlelni mert 3-4-5 évesen adja ki Somló az igazi ízeit, viszont ha hordóban, tartályban van akkor azért a ként mindig a kívánatos, szinten lehet tartani. 4 év után be a palackba és még 10 évesen is szépek lesznek! Hatalmas élmény volt. Érdekesség hogy a SAP lemondta az utolsó pillanatban a látogatásunkat, hívtam a Kreinbachert, aki már akkor nem tudott fogadni, így mentünk a Béla bához, de szerintem jobban jártunk így!

akov · http://borrajongo.blog.hu 2012.06.20. 11:38:58

@fiatalborivo: Szepsy is pl. 100 körül áll meg. Dunno. Mindenesetre a 07-es lejtőre kerülése meglep, nem hiszem, hogy lehetne más magyarázatot találni rá.

Béla bácsinál azért van egy jópár bor, ami inkább egy amontilladora hasonlít, mint egy somlaira. :) Kérdés, hogy 4-5 éves hordóban tartott bornak mennyi az össz kénje Béla bácsinál (ha nem ment el sherry irányba).

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2012.06.20. 12:20:56

a 07-es azokból az időkből származik még, amikor sokszor "túlfáztak" a KB-nál vagy a későbbi időszakból?

akov · http://borrajongo.blog.hu 2012.06.20. 15:20:23

@szenvedély S.: Szerintem a 07 ilyen szempontból rendben van. A 05-n sokkal több fát éreztem, ami a gyümölcsök halódásával még előtérbe is került.

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2012.06.21. 10:04:13

@akov: műanyagtartályban tarja sokáig a bort Béla bácsi...nekem is nagy élmény volt amikor nála kóstoltunk, legszebb somlói élményem hozzá kötődnek, és a somlói képemet is az ő borai határozták meg elginkáb...

demisec · http://thepit.blog.hu 2012.06.21. 11:06:27

@akov: egyet értek. Én is kb két hete voltam Béla bácsinál, valóban szépek a tartályban tartott 8-as borok, de egy részüknek szerintem régen palackban kéne lenniük, ha teszem azt inkább az eleganciát keressük a borban. Persze nem csak azt keressük minden áron. És mindenképp tiszteletet érdemel a stílusa, munkája és a borainak karaktere is.

fiatalborivo 2012.06.21. 19:49:09

Én nem ittam nála olyat amire azt mondtam volna hogy mar palackban a helye, ellenben nagyon tanulságos volt számomra hogy mennyit tesz a nem palackos érlel és akar éveken keresztül. Ha és azért visszaolvasva lehet nem volt egyértelmű, nem azért mentünk a Béla Ba hoz mert a SAP utolsó pillanatban csak úgy lemondta hanem azért mert megbetegedett a Zoli és ezért nem tudott fogadni bennünket.
süti beállítások módosítása