A Borrajongó

Ha Villány, akkor cabernet franc

2012. április 02. 14:00 - akov

malatinszky.jpgFolytatva a VinCE-vel kapcsolatos kalandozásokat, a Spurrier-féle sauvignon kóstoló után jöjjön Villány és a cabernet franc. A 2007 és 2009 közötti tételek kóstolója előtt Malatinszky Csaba egy igazán remek előadást celebrált a szőlőfajta jellemzőiről és optimális termesztési körülményeiről. Természetesen részletesen hallhattunk Villány és a franc nexusáról is. Elhangzott, hogy különleges ajándék a Villányi borvidék elhelyezkedése, hiszen a kontinentális klímazóna déli része mediterrán hatással kényezteti a szőlőket. A csapadék optimális mennyiségének hála a bordeaux-i fajták kiválóan alkalmazkodnak a borvidékhez, a legtöbb évjáratban megbízhatóan elérhető a fiziológiai érettség.

A franc egyébként Villányban – átlagos évjáratot tekintve – a merlot után kb. egy héttel érik. Középérésű fajta, a szüretek jellemzően szeptember vége és október eleje közé esnek. Malatinszky a franc kiváló tulajdonságai közül a jó fagytűrő képességet, valamint a lisztharmattal és a rothadással szembeni ellenállást emelte ki. A franc kis-közepes hozamú, fürtje közepes nagyságú, átlagosan 100g tömegű. A kisméretű, gömbölyű bogyók hamvasak, héjuk vastag és szívós, tannintartalmuk magas. A kiváló minőségű alapanyaghoz jó vízelvezetésű talaj és minimálisan 5000 tőke/hektár sűrűség tanácsos.

A borok kóstolása nem vakon történt. Az egyes tételek kóstolása előtt a pincészetek képviselői mondtak néhány szót a bor készítéséről, ezek lényegét szintén megpróbálom közre adni. Lássuk:

Gere Tamás & Zsolt 2009

20% újfa, 5 hektós hordók, 1-2% francia. Nemrég került palackba, érnie kell még, majd 1.5 év múlva kerül piacra. Fülledt illat, kevés lekvár, virág, érett piros és fekete bogyósok, hordós fűszerek. A közepesnél teltebb, nem túl friss, érett és túlérett bogyósok, visszafogott fa, közepes lecsengés. A tannin közepes, az alkohol nem magas. Vajon miért kellene még 1.5 évet tartogatni ezt a bort? Luxus! Erős 5 pont.

Kiss Gábor Code 2009

Újfa, 225 és 500 literes hordók, kb. 1800 palack készült belőle. Puncsos, virágos illat, eléggé zárt, poros-krétás érzetű. Jó koncentráció, érett és aszalt cassisos és fekete bogyós gyümölcsösség jellemzi. A tannin sok, de nem túlzó, az utóíz hosszú, az alkohol éget. Lehetne frissebb, de tetszik. Erős 6 pont.

Malatinszky Kúria CF 2009

500 literes hordók, 60%-ban új. Virágos, friss fekete bogyós és áfonyás illat, nincsen túlérés, tiszta, szép fűszerekkel, minőségi fahatással. Melegedés és szellőzés után előbújik egy pici lekváros karakter és a hordó fahéjas jegyei. Telt, de nem hömpölyög, picit talán zárt, gyümölcsössége szikár, nem túl intenzív. A tannin sok, poros textúrájú, egyelőre uralja az így is szép lecsengést. Az alkohol rendben van, besimul a borba. A sor leghaladóbb tétele, tetszik, de fiatal, fel kell még szednie egy kis komplexitást. 6/7 pont.

Maul Lator 2008

18 hónapos kisfahordós érlelés. Illatban brutális mennyiségű fa, uralkodnak a kávés, kapucsínós, csokis és pörköléses jegyek. A fekete bogyósok itt másodhegedűn játszanak, éppen csak kibukkannak az eszpresszóból. Természetesen telt a bor, ízben is a kávé és a szenes pörkölés a meghatározó, mellettük azért érezhetők a fekete bogyósok is. A tannin sok, szárazporos állagú, hosszan felrakódik. Az utóízen szintén tort ül a fa. Nagyon meg lennék lepve, ha képes lenne ezt a famennyiséget integrálni. Eléri az 5 pontot.

Csányi Pincészet 2008

18 hónap hordós érlelés. Virágos, szörpös és lekváros illat, visszafogott fás jegyekkel. Szájban a többi borhoz képest kissé híg, kevés friss gyümölcsöt mutat, a fahatás visszafogott, a tannin sok és poros szerkezetű. Végül kevés fűszerpaprika is felüti a fejét. Eléri az 5 pontot.

Heumann 2008

Fűszeres, édeskés, olajos-petrolos illat, pici virággal és vaníliával. Elsősorban túlérett, nem túl friss gyümölcsökkel, kávéval, kapucsínóval, nagyon sok durván extrahált tanninnal, amely zöldes és kesernyés érzettel távozik. Az alkoholt magasnak érzem, az intenzitás kevés ehhez a tanninhoz. 5 pont.

Tiffán Ede & Zsolt 2008

225 literes francia hordók, fele-fele arányban első- és másodtöltésűek. Illatban elsőként egy szardellakonzervre emlékeztető (kén?) fura jegy fogad, mellette tökmag és fekete bogyósok. Összességében eléggé zárt. A korty telt, közepesen intenzív, fekete bogyósok, kávé és kakaó, valamint közepes sav jellemzik. Eléggé durva a tanninja, a lecsengésben főszerepet visz. Eléri a 6 pontot.

Gere & Weninger CF Selection 2008

45 éves tőkék, Csillag-völgy. Szerintem minden évben konzisztensen a top 5 villányi cabernet franc között. Korábbi évjáratai itt és itt szerepeltek. Kávés, virágos, parfümös és ánizsos illat, aprócska vegetálissággal és brettel. Ez utóbbi kordában van, fokozza komplexitást, nem tiltakoznék ellene. Telt, kissé túlteng az alkohol, de a korty szép magja kárpótolja a kóstolót. Aszalt és sötétre érett fekete bogyósok, ánizs és egyelőre a kelleténél picit több hordó határozzák meg az aromákat. A sav emelkedett, frissességet ad, a lecsengés szép hosszú. Erős 6 pont, de bőven van miből fejlődni.

Bock Fekete-hegy 2007

2 év újhordós érlelés. Túlérett, szörpös világ, finom virágokkal, parfümmel, áfonyával. Elég jó a korty közepe, sok a túlérett jegy, ahogy melegszik úgy veszít a frissességből. A fa jó minőségű, de kissé több a kelleténél. A lecsengés hosszú, a nagyon magas (15,5%) alkohol sajnos ráül a borra. Erős 5 pont.

Polgár Pince 2007

500 literes hordók, 20 hónap. Puncs, kapucsínó, kávé, mentol, ánizs, virág, fűszerek és friss fekete bogyósok az illatban. A szájban szikár gyümölcsösség, sok és durva csersav, fahéj, fűszerek és kávé. A sav csak közepes, nem teszi túl élettelivé a bort. A hosszan felrakódó tannin kibillenti szegénykét az egyensúlyból.  5/6 pont.

mandi.jpgVylyan Mandolás 2007

60%-ban zempléni és mecseki újfa, 40%-ban másod- és harmadtöltésűek. A legjobb hordók válogatása kerülhet csak ebbe a borba. Zárt, picit hűvös és zöldes hatású, fekete bogyósokkal, vaníliával. Nagy test, szép koncentráció, meggy, szilva, áfonya, cassis és édesre érett és túlérett gyümölcsök egyaránt jellemzik. A tannin nagyon sok, a lecsengésben uralkodik, de azért így is hagyja érvényesülni a gyümölcsöket. Enyhe édeskés érzet marad a szájban, ami rombolja a bor tekintélyét. Erős 6 pont.

A margóra annyit, hogy borhűtő hőmérsékletről indultak a borok, kaphattak volna több szellőztetést. A 2009-es tételek hátrányból rajtoltak, hiszen nem túl rég kerültek palackba. Ezzel együtt néhány bornál talán túlzottan is meghatározó volt a fa alkalmazása és a magas alkohol. A Malasztinszky tétel például jól mutatja, hogy lehetséges a jó hordóválasztás és a szesz kezelése. Még mindig sok a meghatározóan túlérett jellegű tétel, több sav és frissesség, valamivel kevesebb édesség csodákat művelhetne.

28 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr504352169

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2012.04.02. 16:52:49

érdekes, amit írsz, különös tekintettel arra, hogy vörösborban a CF és a merlot sokkal esélyesebb arra, hogy Magyarországon (Szekszárd, Villány) megtalálja a helyét, mint pl a kadarka vagy a portugieser. mivel azonban ízre, gondolkodásmódra és ár/értékben is jobbnak tartom Szekszárdot Villánynál, így néznék onnan is egy ilyen sorozatot, ha lehet.:-))

röviden: az előadást irigylem, a borokat kevésbé, sőt, megdöbbentő, hogy a Vylyan dűlőszelektált, sztem drága Mandolása nem tudott 6 pontnál többet elérni - igaz, sosem kóstoltam, de ez most újra arról győzött meg, hogy ne adjak érte pénzt.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2012.04.02. 17:08:10

@szenvedély S.: A 2006-os Mandolásból ittunk múltkor egy privát palackozás sorozatból, az 7p volt simán.

kukko 2012.04.02. 17:15:37

5-6 pontos borokra nem lehet hírnevet alapozni.
Csak ha Villány tényleg a Cabernet Francban látja a jövőt, akkor kellene 3-4 olyan emblematikus bor, ami 7-9 pont között szór. Ezeket ki készíti el? Enélkül korrekt borok kissé túlzó áron (tisztelet a kivételnek).

shiraz 2012.04.02. 21:06:51

ennyire gyenge sorral próbáljuk megmutatni, hogy Broadbentnek volt-e valami igaza?

tunderninja 2012.04.02. 21:54:06

Szerintem van Szekszárdon a Kadarka tudna referenciát adni.
Továbblépés a Portugieseren és nem akar gyaluló alkoholbomba lenni.
Jó ivású jó zamatú.S megfizethető.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2012.04.02. 22:41:19

@akov: 10.000 huf-ért ez azért a minimum. 5-6 pont ugyanennyiért kevés.

@tunderninja: kérlek, bocsáss meg, de az utolsó gondolatodat nem teljesen értem. picit olyan érzésem van, mintha már a 3. teli pohár után lettél volna vmilyen nagyszerű cuccal.:-D

@kukko: teljesen egyetértek, eltekintve a "kissé" szótól, ami nem szükséges sztem.

tunderninja 2012.04.03. 08:07:23

@szenvedély S.: Bocsánat csak sok volt az infó.
Szekszárdon szerintem születtek már referencia Kadarkák vagy legalább utat mutatók.
A mondat további része pedig magyaros:)

kukko 2012.04.03. 08:49:02

@tunderninja: Nekem a referencia Kadarkáról Eger jut eszembe.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2012.04.03. 09:07:43

@tunderninja: Lehet van pár referencia kadarka, de egy kezeden meg tudod számolni mennyi. A többi meg egyszerűen - számomra - alig fogyasztható. Az összes nagyszemű, rothadékony klónt (P9) ki kellene irtani. Nem kérdés, hogy a kadarkával kell kísérletezni, de ez egy hosszú út, a fejlődés jelei is alig látszanak. A franc ezzel szemben ezt-azt legalább már mutatott, pl. tudnak belőle 6 pontos borokat készíteni. Ez sem elhanyagolható... :)

tunderninja 2012.04.03. 11:12:32

@akov: Maybe talán igen de lehet azért már lassan meglesz az a 2kéz is.:)
Lehet 6pontos Franc és mutatja ő is jeleit,hogy érdemes az odafigyelés erre,de ez drága nagy többségben.
Kadarka meg még megfizethető pozícióban van.
A Szekszárdi Franc-ok is olcsóbbak,mint a Villányiak.
Nekem ez a 9-10Eft Villányi vörösborért egy matrix kb.
Ennyi pénzért inkább iszom Tokajt,vagy választok egy Burgundit.

felvetés 2012.04.03. 12:35:46

@akov: Én a Spurrier utáni csalódottságomban be se mentem erre, kint kóstoltam később néhány Franc-t. Ezek közül valóban Malatinszky borai voltak igazán szépek, 6-7,5 pont közé tettem őket, emlékeim szerint a 2006-os és 2008-as a szebbek. Sajnos a hordóhasználatot még tanulni kell Villányban, és az alkohol is legtöbbször kikandikál. Majd otthon megnézem a jegyzeteim, de talán 6 pontra adtam a Heumannt, és 6,5-re a Vylyant.

zoli 2012.04.03. 19:16:05

@akov: Tavaly a szekszárdi szüreti napokon az összes elérhető kadarkát végigkóstoltam, konkrétan 4-el nem voltam elégedett a 27-ből, 6-8-at egyenesen parádésnak találtam - ez az arány engem is jócskán meglepett.
A kiirtós rész ellenben kissé mettkrémeresre sikeredett. A P.9-est én nem vetném el, nagyon finom fűszeres bora van, 2006-tól számítva minden egyes évben szép egészséges termést lehetett szüretelni 19-22 mustfok között, kivéve természetesen 2010-et, de jelezném akkor a többi klón se nézett ki sokkal jobban...szóval kár lenne hirtelen felindulásból cselekedni.
A kadarka igen gazdag fajtaváltozatokban, most meg már elég sok klónját vizsgálják, egy csokorra való ígéretes közülük, amiben helye lehet akár a P.9-esnek is. Ha hirtelen átváltanánk sötétebb, lazább fürtű, apró bogyójú klónokra, azzal épp a kadarkás bájától fosztanánk meg a fajtát.
Szerintem felesleges fajtákat összehasonlítgatni, kadarkát franc-nal egyenesen lehetetlen, de azért az is egy szempont a termelő számára, hogy pl. a Szt. István Korona 2007-es kadarja vásárolt dömpingszőlőből is egy igazán ivós, tetszetős, sokoldalúan felhasználható bor volt cirka 700 bolti ft-ért, vajon ez a teljesítmény hasonló körülmények mellett megismételhető lenne-e a franc-nal?
Őszintén szólva, a te leírásaidból és pontszámaidból kiindulva, én sem érzem túlságosan megalapozottnak, hogy Villány és a franc valóban olyan szép kettőst alkot, mint nemrég a Vénusz és a Jupiter...

akov · http://borrajongo.blog.hu 2012.04.03. 21:04:24

@zoli: kösz a hozzászólást! Természetesen nem várnám el a kadarkától, hogy olyan mély színű és tanninos bora legyen, mint a franc-nak. Annyit mondok csupán, hogy franc-ból legalább lehet találni jót, ha a csúcsok csúcsa még messze is van. Az Alkeszen bonyolított Tour de Franc sorozaton jelen voltam, hát valóban gyengécske volt a felhozatal...

alkoholista.blog.hu/2012/03/26/tour_de_franc_iii

A házilag rendezett kadarka kóstolókról a legnegatívabb emlékeim vannak. Számos bor utóízében a rothadás evidens volt. A St. Andreánál azért nem fog készülni Magyalos Kadarka, mert még 2011-ben is lerohadt (!) a P9-es klón. A kadarka még sok-sok kísérlet előtt és közben áll, ez nem vitás.

Leírhatnád, hogy mely kadarkák tetszettek Neked, szivesen megkóstolnám őket! Kösz.

zoli 2012.04.03. 21:52:09

@akov: elsősorban Sebestyén Csaba 9es simáját és Iván-völgyijét ajánlom, szép nagyon Márkvárt Janié is, Vesztergombi József és Bősz Adrián 8asa is igen komoly anyag. Mindig megbízható Eszterbauer, Heimann, Mészáros, utóbbi Szent Grál kadarkáját érdekességképpen érdemes megkóstolni, mondjuk nem éppen olcsó anyag. A kicsit tanninosabb vonalban Vida, Tüske pince jók.
Rohadtast én nem mondanék, de halványan töppedtes, mazsolás íze szokott lenni a kadarnak, ez elüt a megszokott "klasszikus" vörösbor-képtől, sztem viszont tovább színezi a kadarkát, nagyon szép tud lenni az egyszerre édes-savas-kesernyés hatást keltő ízélmény, sőt az öreg hordós érlelés is jól tud állni, a megszokottnál több levegőn tárulkozik ki igazán a fajta.
Hozzáállás kérdése, én pl. attól szenvedek, hogy a cabernet-t ritkán találom ihatónak aránytalan tanninkészlete, szögletessége miatt, no az 10-ben se rohadt kicsit se. Ahhoz képest sokkal kerekebb bor számomra kadarka.

Lőrincz Gy. személyes problémájának érzem inkább a 11es rothadást, valószínűleg az új szemlélet hozadéka...

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2012.04.04. 00:25:51

@zoli: nagyon érdekesek a hozzászólásaid. jómagam csak annyit tudok hozzátenni, hogy míg egy jó francért csaknem lemennék s térképről egy jó kadarkáért ugyanezt nehezen tudom elképzelni magamról. valszeg a fajta nem tett rám olyan mély benyomást.

akovnak abban valszeg igaza van, hogy a CF-nek kevesebb kísérletezésre van szüksége ahhoz, hogy Mo-n is sztenderd jó bort lehessen belőle készíteni. években nem tudnám megtippelni, mert nem értek hozzá + a közeljövőben "kadarka robbanás" is lehet, de a különbség minimum 5-10 év.

a neveket/évjáratokat mindenesetre köszönöm!

zoli 2012.04.04. 00:55:06

@szenvedély S.: szerintem csupán annyi a helyzet, hogy az újkori magyar vörösborkultúra alfája és omegája, a viszonyítási alap a bordói fajták. Egy másik dimenzió. Ilyen karakterrel, cser-, alkohol- és színanyagkészlettel egyetlen hagyományos itteni szőlőfajta nem bír, mi mégis hozzájuk mérjük őket, pedig összemérhetetlenek.
Sztem a franc pusztán annyival értékesebb nálunk a kabszavnál, hogy azzal ellentétben képes a legtöbb évben érett tanninokat produkálni, illetve inkább mentes a zöldes, nyers ízektől, de legfőképpen mégis az szól mellette, hogy fajtatisztán nem sok helyütt készítik (nomeg a broadbentes elszólás).
Előrébb tart a franc? Lehet, többet is törődnek vele, nomeg hát annyiért illik is neki.
Az az érdekes és ellentmondásos szerintem inkább, hogy egyszerre várunk el pontokban vagy "nagyborként" élményt a kadarkától és tiltakozunk egy-egy merészebben árazott tétel kapcsán. Kékfrankos, oportó esetében dettó.
Én bőven elégedett vagyok, ha egyensúlyos csúszós a bor vagy éppen illik a kajához. Apropó, hány kaja mellé lehet egy nagy franc-t párosítani és mennyi mellé egy jó kadart? Ez se éppen egy elhanyagolható szempont...

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2012.04.04. 06:17:38

Én Zoli álláspontján vagyok inkább. Én alapvetően szeretem a kadarkát. Akkor is ha épp nem szórom agyon pontokkal.:)Az ajánlott Sebestyén alap 09, a Bősz Adrián 08, Vesztergombi József 08, és a héten a 09-es nekem is megvoltak és tetszettek. Ezek mind kétezer körüli borok, és nálam 5-6 pont környékén/között tanyáztak. Az hogy melyik klónból vannak azt nem tudom, de ha bármelyik is p9-es, akkor én már semmiképp nem támogatom a kiírtásukat :) (én egyébként se érzem magam elég felkészültnek, hogy bármilyen fajtáról, klónról ki tudjam ezt jelenteni) Hozzám mindenesetre közelebb állnak, mint sok hazai cab.fr., akkor is ha az a fajta szerintem is alkalmasabb a nagyborra. Ja és szerintem a kétezer forintos kadarkákat nem a 8-10 ezres cabernet franc-okkal érdemes hasonlítani, hanem mondjuk az 1700-1800 forintos villányi oportókkal.

pinotnoir_777 · http://murtzi.blog.hu/ 2012.04.04. 08:25:57

p9 és rothadás témában. először csak idéznék Bukolyi Lászlótól, aki szinte elátkozta a fajtát, mondván minden odafigyelés ellenére 5 évből minimum háromszor lerohadt. Ez volt az ő tapasztalata. Mi meg amikor 2005-ben Szentesi Józsival lementünk egy öreg szekszárdi ültetvényre szüretkor szelektálni, azt láttuk, hogy a tőkék kb kétharmada full le volt rohadva, még fehérpenész is volt bőven, ellenben volt egy rész ami a lazább fürtszerkezet miatt teljesen egészséges volt, ráadásul finomabbak is voltak a szemek. Ezekből oltott át Szentesi Józsi, és véleményem szerint készíti el évek óta az ország legszebb kadarkáit. Persze a terhelése és a terroirja sem átlagos, de ezek a kadarka borok, bár töményebbek, vastagabbak, mint amit megszoktunk, azért még messze nem terjednek túl a fajta karakterén, megtartották annak minden báját, csak az átlagnál sokkal intenzívebb formában.
Maguk a szekszárdi borászok is elmondták, hogyha ősszel jön egy komoly eső, akkor két (!!!) napon belül le kell szedni a kadarkát, különben lefolyik a tőkékről. Ha viszont még nem érett a szőlő, akkor meg zöld lesz a bor is. Ez kétségkívül a fajta árnyoldala. Persze ezzel együtt hajrá kadarka!
Ezzel együtt is azt mondom, hogy legyen egyik a sok klón közül a p9, de amíg a telepített felület kb 90%-a ebből áll, addig ez komoly korlátot jelent a minőség terén.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2012.04.04. 09:13:44

@pinotnoir_777: kösz a hozzászólást! Igen, én is részben a Szentesi által elmondottakra támaszkodtam (no meg a sok penészes ízű kadarkára). Ha a pontozást nézzük, akkor nagyon sok kadarka eljut 4 pontig, kevesebb 5 pontig, de a 6 pont már csak keveseknek jut. Ha zászlóshajónak tekintünk egy fajtát, akkor legyenek már borok ennél magasabban is. Egy kezemen meg tudom számolni, hogy hány 7 pont körüli kadarkát ittam (pl. Orsolya Görbesoros 2009, Szentesi 2009).

kukko 2012.04.04. 09:31:59

@zoli: Én azért vitatkoznék veled. Persze nem a bordói fajtákkal kell megküzdenie a Kadarkának, de a Pinot Noirral, a Kékfrankossal, stb. Mondjuk én személy szerint szeretem a Kadarkát, de ha egy "nagyboros élményt" akarok ebben a stílusban, akkor előbb jut eszembe egy Ráspi vagy Luka Kékfrankos, egy Kreinbacher Syrah, vagy a 2 HA Tabunello. Egyik sem a színével vagy a nagysággal akar hódítani, mégis többet nyújtanak, mint a legjobb Kadarkák. Képes ilyen nagyságokra a ez a fajta? Rémlett régebbről egy írás a művalkeszen, alföldi merlot a Buttler szortimenttel kapcsolatban írta a következőket: "Nekem egy kis nagyvonalúság hiányzik belőle, és bármennyire drukkolok a kadarkának, struktúrában kétségtelenül nem érhet a syrah-k vagy a pinot-k nyomába."... "Akinek van a bogarászáshoz affinitása, vagy hívő kadarkista, annak mély élmény, de az alig több, mint féláron adott Pinot-hoz semmilyen szempontból nem érnek fel"
Ha ezt nem csak a Buttler szortimentre értette, hanem általánosságban, akkor inkább ezzel a gondolatmenettel tudok azonosulni.

Jó kis Kadarkáka veszek én is 2000 Ft körül, mostanában ittam Vidától, Matiastól, Szabó Zoltántól, jók is voltak ennyiért, de kérdés, hogy csúcsot várhatunk-e a fajtától?

zoli 2012.04.04. 09:49:44

@pinotnoir_777: kérdés van/volt-e a Bukolyinak vagy éppen Lőrincznek kontroll parcellája másik klónból? Illetve melyik 3 évről beszélünk?
Én mindenesetre 2010 kivételével (akkor valóban lefolyt a tőkékről) nem találkoztam komolyabb rothadással a javarészt P.9-essel betelepített parcelláról szüretelve, a tavalyi évben még a nyomát se láttam, ilyen száraz időjárás mellett minden tiszteletlenség nélkül állítom, hogy kizárólag elégtelen növényvédelem mellett rohadhatott le a szőlő.
Ettől eltekintve nem vitatom, hogy a P.9 a legrothadékonyabb klón, gyakran beszélgetek a klónszelekcióban részt vevő pécsi kutatóintézetesekkel, de sajnos a többi klón legjava is kifejezetten érzékeny a rothadásra, arra senki ne számítson, hogy megtalálják a rothadásnak ellenálló klónt.
Régi szekszárdi elmesélések szerint amikor ócska időjárás volt érési időszakban, akkor bizony lekapkodták féléretten a szőlőt és fehérbort készítettek belőle, pedig akkoriban még nem beszélhettünk klónokról, de még tiszta telepítésekről se nagyon.
A mai helyzet más: ahogyan mondod kb. 90%-ban P.9-es van eltelepítve, a kb. 40 évnél fiatalabb ültetvények közel 100%-a. Ez nem is annyira minőségi korlát, nagyobb baj, hogy egyetlen klónra szűkült be a fajta, egyoldalúvá vált, elveszítve sokszínűségét és megannyi fajtaváltozatát. Éppen nemrég akadt a kezembe egy 1828-as összeírás a régi szekszárdi szőlőfajtákról, 6 különböző kadarkát említenek benne, ráadásul nincs is érdemi átfedés a Németh Márton-féle - még nagyobb számú - fajtaváltozatokkal.

@akov: @kukko: különösebben nem fogunk összeveszni, ugyanis én magam se várom el a nagyborságot a kadarkától, ebben nem túl tág határokkal rendelkezik. Viszont műfajon belül sokkal kisebb erőfeszítéssel képes kerek, élményt adó bort nyújtani nálunk, mint pl. a cf. Korábban már példálóztam ezzel: világbajnoki cím pehelysúlyban vagy jó középmezőny nehézsúlyban, lehet választani.
Arról nem is beszélve, hogy mennyivel gyakrabban kívánok meg egy kadart, illetve mennyi hagyományos fogásunkhoz illeszkedik istenien a bora...

akov · http://borrajongo.blog.hu 2012.04.04. 09:54:03

@zoli: így van, a fehér kadarkának pontosan ez az eredete. Sokszor az egészséges szőlőfürtöktől leválogatták a sérülteket és abból készült a fehér kadarka, azonnali présesléssel. Az 1828-as összeírást ismerem, valóban lehengerlő a fajtaválaszték, már csak kadarkában is. No, melyek azok a parádés kadarkák?

zoli 2012.04.04. 10:13:51

@akov: fentebb már említettem a favoritjaimat, ha viszont tényleg nagyborosabb élményt várnál el a fajtától, akkor talán tetszeni fog a Mészáros Szent Grál kadarkája ( www.meszarosborhaz.hu/hu/bor/st-gral-meszi-kadarka-reserve/12 ), mondjuk nekem abból már kissé hiányzik a fajtára jellemző kellem és báj.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2012.04.04. 10:18:26

@zoli: bocs, nem láttam a posztot, csak most olvasom. Igen, a Mészárost én is kóstoltam, jó kis bor, de talán már nem kadarka. Sőt, szőlészek szerintem sem kadarka a Mészi klón.

Jó kis agytrösztölés megy a kadarkáról egy franc-os poszt alatt! :)

zoli 2012.04.04. 10:25:35

@akov: ((a szóbeszéd szerint csóka))
Ennek viszont nem tudok ellenállni:
"Egy kezemen meg tudom számolni, hogy hány 7 pont körüli kadarkát ittam" - én meg fél ujjamon, hogy a posztban mennyi kabfrant:)
Na jó, húztam...

Octopus 2012.04.06. 08:50:17

de hogy cabernet francból milyen remek friss, jóivású bort is lehet készíteni... persze ilyenek a Loire-völgyben készülnek, nem itthon.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2012.04.06. 10:29:47

@Octopus: Így van! Én is örülnék, ha ez a stílus is terjeszkedne a hazai franc-ok között.
süti beállítások módosítása