A Borrajongó

SAP-borok

2011. december 19. 06:00 - drbarta

Mostanában ritkán kerül elém SAP-bor. Egykor nagy kedvenceim voltak, viszont mára jónéhány fronton már nem azt a stílust keresem, melyet akkori boraik képviseltek.

A stílus részben tán változik, részben maradt.

Természetesen már csak a nosztalgia végett is tervezem követni a pince történetét.

Következzen két bor a pincétől:

 

 

Somlói Apátsági Pince: Nagy-Somlói Juhfark 2010
Érett és aszalt kajszi, méz, sósság, nagyon pici ázott avar. Szájban arányosabb és virgoncabb korty, mint amire az illat alapján, illetve az analitika ismeretében számítanánk. A test „mindössze” erős közepes lehet, a 13 g körüli cukrot majdnem elnyeli, nem telepszik rá a kortyra. Ízeiben kellemes, érett, de szinte ropogós primer gyümölcsösséget (főleg sárgabarack) találunk, zavaró mellékzöngék nékül. Kimagasló mélységet, hosszúságot, összetettséget ugyan nem nyújt, de arányosan kitölti a szerkezetet, a kortyközépre és lecsengésre már jelentősen elveszítve intenzitását, majdhogynem magukra hagyva a savakat. Ez utóbbiak kifejezetten magasak, élénkek, egyértelműen dominánsak, olyan 2010esen savanyúcukorkás jellegűek is, de ezzel együtt is szívesen fogyasztottam. Az utóíz még kellemesség határaiba beleférően fanyar, pici cseresség és a savak mellett a gyümölcsök emlékét is őrzi, nincsennek zavaró mértékű kesernyék, érdességek, kilógó alkoholos égetések.  Kissé darabosabban illeszkedő szerkezete mellett is csupa jó érzést váltott ki, friss és szerethető, olyan mintha a szó legjobb értelmében hordómintát kóstolnánk. Amíg ennyi gyümölcsöt kínál, addig szívesen megvenném újra. Viszont az a megérzésem, hogy az idő nem neki dolgozik. Erős 5 pont.
 
 
Somlói Apátsági Pince: Nagy-Somlói Furmint 2009
Illata zárózott, kis fülledtség, komolyabb „nagyborosabb” ásványosság, némi érett csonthéjas gyümölcsösség. Közepesnél teltebb korty. Kicsit lehetne megnyerőbb, aromagazdagabb indítása. Ízben is kissé zárkózottabb, akár illatban. Sima, krémes konzisztencia. Visszafogott gyümölcsösség, fűszeresség, jelentős ásványosság. Kicsit más, mint szokott lenni, lehet vakon nem gondoltam volna, hogy ezen pince gyermekéről van szó. Tömörebb mag, a kortyközép kitöltöttebb anyaggal, hosszabban kitart. A savak a korty nagy részét tekintve lágyan kísérik a történéseket. Az utóízre egy picit összekuszálódnak a dolgok, kicsit érdesebb, húzósabb érzet marad vissza, mint a tényleges korty alatt várnánk. Nagyobb, komolyabb tétel, de mégis több örömem volt az előzőben. Szintén egy jó masszív 5 pont.
13 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr493473947

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

demisec · http://thepit.blog.hu 2011.12.19. 09:47:19

most kóstoltam a múlt héten a 10-es Juhfarkot, szerintem hatalmas bor. Ebből a nehéz évből kevés jobbat kóstoltam eddig. És szerintem amúgy az idő nagyon is neki dolgozik(:

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2011.12.19. 10:08:45

@demisec: Először is leszögezném, hogy tetszett a bor. De a "hatalmas" -tól nálam igen messze volt. Az egyébként telt ízek nem túl hosszúra nyúlnak, a bor hosszáért inkább az intenzív savérzet felelős, mint aromaintenzitás, vagy komolyabb struktúra. Komplexitásban sem kiemelkedő. Az alkohol dicséretesen nem magas végre, de a savak hírből nem integráltak. De ezek mellett is szerintem egy tényleg finom és szeretetre méltó bor, sok lédús primer gyümölccsel.

Az időfaktor: csak a játék kedvéért, mert ugye nem vagyok jós :) Szerintem a bor biztos nem fog összeesni, vagy hamar megöregedni, csak szerintem nem szerethetőbb irányba fog változni. Szerintem idővel sem fognak ezek a savak integrálódni, az utóízben mindig is külön úton, magára fog maradni a savérzet. Viszont a jelenlegi forma legkívánatosabb tulajdonságát a primer, lédús gyümölcsösséget levetkőzvén esetleg olyan aromák kerülhetnek előtérbe, melyek nem pozitív irányba befolyásolják az összképet.
De ne legyen igazam. A jelen forma viszont számomra tényleg szerethető, még ha a pontot sokan kevesellni is fogják.

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2011.12.19. 10:45:20

@drbarta: Náluk sosem voltak túl magasak az alkoholok, vagy rosszul emlékszem?

Ezzel nekem is gyakran van gondom, pláne ha valamit 5 pontra taksálok, és innám, venném, ajánlanám nagyon. Mert vannak ilyen borok, és szeretem is őket.

@demisec: mit várnál tőle idővel?

felvetés 2011.12.19. 12:23:55

Mostanában nem kóstoltam ezeket a borokat, de azért annyit hozzátennék az éréshez, hogy tavaly a SAP 2008-as hárslevelűjéről voltál hasonló véleménnyel, megjegyzem BZoltán sem osztotta véleményemet, hogy idővel szebb lesz a bor, s mostanra gyönyörűen összecsiszolódott. Nemrég volt hárslevelű kóstolónk, és a 2008-as Hollóvár és Szerelmi után a harmadik lett, megelőzve Szepsy, Fekete Béla, Balassa István és még jópár komoly borász tételeit.
Szóval nekem mostanra egyértelműnek tűnik, hogy ezeket a borokat is érlelni kell, hogy igazi formájukat meg tudják mutatni.
Persze ettől még tény marad, hogy eléggé testesek-lehengerlőek, s nem mindig erre vágyok én se.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2011.12.19. 12:31:31

@felvetés: Lehet :) Nehéz ezt megjósolni.

A SAP juhfarkok nekem mindig legkorábban fogyasztva voltak élvezetesek. Újra kóstolva őket egyre kevésbé. Hársnál és Hillánál nekem is volt már olyan tapasztalatom,(mondjuk jó régen már) hogy előnyére változott volna idővel.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2011.12.19. 12:34:37

@Szomjas Gödény: Azért voltak már ott is 15 környékiek, de általában is 14 fölött volt a jellemző. Ez ugye egyáltalán nem horrorisztikus, de a mostani 13-13.5-ek nekem jobban tetszenek.

demisec · http://thepit.blog.hu 2011.12.19. 20:19:36

@Szomjas Gödény: jó a kérdés. szerintem hazai viszonylatban már önmagában a hosszú élet ígérete is nagy dolog egy (2010-es) száraz fehérbor esetében. Ezért bátorkodtam azt mondani, hogy az idő ennek a bornak dolgozik. Szerintem van benne olyan tartalom (40-es az extraktja), hogy még sokáig érlelhessük, s ez nem sok 10-es bornál forog fönn. Azt is megkockáztatom, hogy a savak is megszelídülnek, kerekebb lesz, változik, alakul...ki tudná ezt megmondani(: Csak így éreztem.

Szegediszomelijé 2011.12.19. 20:24:12

Na, veszek is holnap, hogy jobban bele tudjak pofázni:-) Amúgy ha 2010-ből tartalmas a bor, az már önmagában is +1 pontot megérne. Persze attól még nem jobb, de az évjárat hatást én nem hagyom figyelmen kívül. Pontoktól függetlenül, én azt szeretem a SAP-ban, hogy van egyedi karaktere. Lehet, hogy x bor mondjuk 7 pont, de ha különösebb egyedi arculatot nem mutat, "csak" (nagyon idézőjelben!) kiváló szerkezetű stb stb., meglehet, hogy egy egyedi arculatú bort a hiányosságai mellett is többre becsülök, ill. szívesebben iszom és pláne veszem.
A leírásból az derül ki, hogy ez egy tartalmas tétel, ami azért 2010-ből a kárpát-medencéből biztos nem lesz tömegével. Ám e nehéz évből is tudok nem savanyú cukorkás hatású, kiváló tételről -és még megvehető árú is.

Szegediszomelijé 2011.12.19. 20:26:42

Bocsánat: Kárpát-medence persze

akov · http://borrajongo.blog.hu 2011.12.21. 11:36:52

@demisec: A 2010-es Juhfarknak 10.5 g/l sava van, ami brutális. Emellett az extrakt is nagy és van benne 13.4 g/l cukor. Biztosan kihúzza pár évig, annál is inkább mert a héjonáztatásos technológia miatt kissé cseres is. Drbarta talán arra gondol, hogy amikor az amúgy sem túlzottan intenzív 2010-es aromák kezdenek halványulni - ahogy minden bornál előbb vagy utóbb - akkor a savak magukra fognak maradni és egyre kellemetlenebb lesz az élmény. A savak szintje minimálisan változik, ahogy a bor érik, 10%-nál több biztosan nem tűnik el, de inkább kevesebb. Az is kérdés persze, hogy mennyi kén van benne...

1 hete kóstoltam a bort, engem bántott a savtartalma és savanyítósnak éreztem. Persze nem mindenki érzékeny a 10-es savra. :)

demisec · http://thepit.blog.hu 2011.12.24. 09:48:38

@akov: hát. Még az alkeszen volt anno talán egy Matt Krameres okfejés, hogy mitől lehet sejteni, hogy egy fiatal bor jól eltartható lesz-e vagy sem. Ott szóba került ez a kortyközépi komplexitás, amivel én akkor egyet tudtam érteni. Ezt pedig ennél a bornál is éreztem. Bár az is tény, hogy valljuk be változatos sőt egészen váratlan érési görbét tudnak produkálni a SAP borok. Ha valamelyikben, hát ebben a borban éreztem tartalékokat bőven...aztán simán lehet, hogy nem lesz igazam, én azért egyelőre bízom a borban (de legalábbis nem temetem:)

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2011.12.24. 11:46:36

@demisec: Az bennem is megragadt. És azóta jónéhány borban érezni is véltem. "Kortyközépi sűrűség".
A legtöbb bor esetén szerintem megfigyelhető, hogy van a korty elején az ízeknek egy kiugró intenzitása, külföldi leírásokban ez lehet az "attack".
Számomra klasszis-mérő tényező mindenképp, hogy mi történik az attack után, a kortyközépre érve. Szerintem a legtöbb bornál ezután az ízek fokozatosan halványulnak, nem tartogatnak újabb meglepetéseket. Szerintem a fenti SAP -juhfarknál is ez van. A kortyközépen, azaz midpalate-en, nincs már különösebb "mag", "sűrűség-érzet", "szűnni nem akaró aromaintezitás", hanem egész egyszerűen a savak átveszik a főszerepet.Azért tűnik hosszúnak a korty, mert a kortyból kissé kilógó masszív savak érzete tényleg hosszan megmarad.
Sok esetben ,általában öreg tőkékről és szerintem kizárólag kiemelkedő terroirokról szűrt boroknál, viszont tényleg megfigyelhető, hogy az attack után a midpalate mennyire szépen bontakozik ki. Olyan mintha az intenzitás új erőre kapna, a kortynak "magja" van, a sűrűség mintegy beleivódik a nyálkahártyába és egyszerűen véget nem akar érni. Ilyenkor van, hogy a feléledő savérzet nem marad magára, hanem mintegy "kíséri" a bor kibontakozó tartalmát.
Ezeket a borokat tartom igazán hosszúnak, ahol egy "egység" felelős a lecsengés elnyúlásáért és nem kilógó szerkezeti alkotóelemek emléke.
Vigyázat. A fent említett "kortyközépi sűrűségnek" szerintem semmi köze a bor szárazanyag-tartlmához. Szinte légiesen könnyű német rieslingnél is bele lehet futni, csak ott mondjuk lehet, hogy 100 éves saját gyökerű tőkék vannak a háttérben.
Szóval türelem :)

akov · http://borrajongo.blog.hu 2011.12.24. 23:36:50

@drbarta: nekem is ue. a megfigyelésem, egy darabig eltartott, amíg rajöttem, hogy mire gondol Kramer...
süti beállítások módosítása