A Borrajongó

Szepsy Szamorodni 2008

2011. november 03. 06:00 - drbarta

Nagyon kedves és tiszta illat, enyhén aszalódott kajszival, trópusi színezetű gyümölcsökkel, mangóval, papayával, plusz leheletnyi mandula, marcipán, valamint nagyon finom botritisz. Közepesnél teltebb korty, jelentős édességgel. Mély zamatok, közepesnél hosszabb lecsengéssel, komplexitása egyelőre inkább a gyümölcsök színességéből ered. Cizellált, hosszan kibontakozó, és igen csiszolt savak kísérik az ízeket. Nagyon kulturáltak, de az édességhangsúlyt nem tudják tökéletesen középre terelni. Selymes felszínek, gördülékenyen illeszkedő részletek, finom, de leheletnyit még integrálatlan cseresség az utóízben. Letisztult világú, komplex szerkezetű, közel perfekt szamorodni. Jelenleg erős 7 pont.(91)

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr73346607

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dalton1 2011.11.07. 07:50:57

Ez a közel perfekt szamorodni nálam 8-9 pont...:)

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2011.11.07. 07:54:34

@dalton1: Hát akkor mi marad az aszúnak? :)

dalton1 2011.11.07. 07:57:07

@drbarta: Hát van 6-7 pontos aszú, meg 8-9 pontos szamorodni...ilyen erővel egy kékfrankos 3-4 pont...:)

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2011.11.07. 08:08:56

@dalton1: Konkrétan a Szepsy-aszúra (még konkrétabban mondjuk a 2005-ösre) gondoltam, mely szerintem nagyságrenddel komplexebb és hosszabb, mint a mester szamorodnija.
Nem arra, hogy az aszú általánosságban többet kell hogy érjen, mint a szamorodni, mint műfaj...

Szegediszomelijé 2011.11.07. 20:10:52

No, egy Szepsy Szamorodni után nincs sok hiányérzete az embernek! De ha a 2005-ös Aszut kóstóljuk a Szamorodni után, azért kitárul a világ! És nem fajtán múlik, de sajnos a Kékfrankosok zöme 3-4 pont. Amúgy ha az embernek van -vagy lesz szerencséje igazán komoly Aszukat inni, érezhetővé válik, amiről a Doki ír. Sajna, ez igen ritka lehetőség -legalábbis nagyon keveseket kivéve.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2011.11.11. 17:45:56

idetévedtem és jó a blog. ráadásul Albert gazda háttérbe vonulásával hiánypótlóvá is előlépett. plusz örülök, hogy sok német/osztrák bor van.:-)

a magam részéről dalton1-gyel értek egyet! a szamorodnit nem aszúk, hanem a szamorodnik között kell vizsgálni és ezek közül - elsősorban magasabb savtartalma miatt - nagyon elől jár Szepsy 08-asa. hozzá képest a 07-es (asszem ez még Sepsy cuvée néven fut) sokkal kevésbé izgalmas. egy édesebb, egyszerűbb bor.

és mindkettő jobban ízlett, mint a mester '05-ös 6 puttonyosa...

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2011.11.11. 19:56:08

@szenvedély S.: Szia, üdv az oldalon, örülök, ha találtál számodra érdekes olvasnivalót!

Ízlések és pofonok...de, tudd, hogy rendkívül bejött nekem ez a szamorodni. Ez mellett is számomra kicsit édességhangsúlyos volt, illetve komplexitásban is el tudok képzelni magasabb szinteket. A Szepsy cuvée 07-hez csak tavaly évvégén volt szerencsém, az bennem mélyebb nyomot hagyott, rá kéne újra nézni. Az aszú pedig tagadhatatlanul sokkal komplexebb, mélyebb, hosszabb, mely tényeket "kénytelen" vagyok értékelni akkor is , ha esetleg a szamorodni jobban csúszik.
De ígérem fogom még máskor is kóstolni a bort, más kontextusban, ha változik a véleményem rögvest jelzem.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2011.11.12. 19:18:19

@drbarta: picit úgy érzem, mintha óvodást küldtél volna az egyik Klicskó fivér ellen. jó, a párhuzam, nyilván sántít, de a lényegen nem változtat: nem én vagyok az első és nyilván nem is az utolsó, aki úgy véli - például a Pannon Bormustrán - külön kéne venni az édesborok és az aszúk kategóriát, lévén (egy-két kivételtől eltekintve) az édesek nem állják az összehasonlítást az aszúkkal. egyszerűen más kategóriát képviselnek és más is a funkciójuk.

más példa: ilyen erővel egy pinot-val is összehasonlíthatnád az aszút! ezesetben sokkal kevésbé lenne érthető, hogy a pinot azért nem kap 9 pontot, mert az az aszúé. alma és körte.

és szerintem ez nem ízlés. jobban külön kéne választani a kategóriáidat...:-))

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2011.11.12. 20:24:42

@szenvedély S.: Nem látom a posztban, hogy kifejezetten bármihez hasonlítottam volna ezt a szamordodnit. Úgy látom, hogy EGY bort elővettem, megkóstoltam és írtam véleményt.
Aztán valakik jelezték, hogy esetlegesen alulértékeltem, mire én válaszoltam, hogy egyszerűen léteznek nagyobb magasságok számomra. Az aszúval soha nem kóstoltam ezt a bort együtt, egyszerűen felhoztam egy példát olyan borra, mely emlékeim szerint nagyobb és komplexebb.
De ha ezt nem találod fairnek, hogy műfajon kívül akár csak példálózzunk, akkor mondhatom azt is, hogy NEKEM mélyebb benyomást tett akár a Királyudvar Ilona 2008, akár a Demeter Z. Főbor 2007, akár a már említett Szepsy Cuvée 2007. Ezek ugye már abszolút műfajon belül vannak ha jól értelmezem. De például egy kicsit távolodva,más fajtát és terroirt alapul véve, de beltartalmat, előállítás technológiáját alapul véve szerintem még mindig műfajon belül maradva, a közelmúltban a Loire mentéről is volt szerencsém komplexebb édes borokhoz is. Zárójelben, nem együtt kóstoltam velük, így csak az emlékeimre hagyatkozhatok.
Egyébként be kell valljam, nem önmagában kóstoltam a bort, de épp a műfaji különbözőség miatt nem írtam a másik borról. Meg persze azért, mert az már szerepelt. :) Szóval : Fritz Haag Juffer Sonnenuhr riesling spatlese 2007
Kb. Fele akkora cukortartalom, sokkal kisebb súly, és mégis komplexebb, intenzívebb, hosszabb ízekkel bírt, valamint szerintem jobb egyensúllyal is. Az a bor korábban is, és most is 8 pont volt nálam. Ezzel csak annyit akartam mondani, hogy nálam a súly nem szempont, egy pehelysúlyút is nyugodtan küldhetünk Klicsko ellen :)
Mint ahogy egy Romanée Conti pinot sem hiszem hogy védelemre szorulna, akkor se ha akármilyen vegyes sorba berakjuk, akkár nálánál sokkal vaskosabb versenyzők közé...

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2011.11.13. 13:34:27

@drbarta: provokatív felvetéseim célja az volt, hogy jobban megismerjem a pontozásodat.:-) a többi meg ízlés kérdése. fontosabb, hogy több dologban vélekedünk hasonlóan - van tehát miért rendszeresen visszatérnem.:-)

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2011.11.14. 08:45:57

@szenvedély S.: A pontozásról jobbra találhatsz információt,az így pontozunk -linkkel, valamint itt:
borrajongo.blog.hu/2011/02/14/pont_atszamitas

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2011.11.14. 16:37:36

@drbarta: sosem merült fel, hogy valamennyire az árral súlyozd a pontszámot?

mondok egy konkrét példát:
'09-es Szepsy Szt. Tamás - annyira ízlik, hogy egy barátom megfogalmazása szerint: "majdnem sírtam". de sokallom az árát (50€), amiből nem ennyire káprázatos, de nagyon finom borokat 2-3 palackkal is vehetek, ár/érték szempontjából sokkal kifizetődőbben. emiatt biztosan nem adnék a bornak 10, max: 8 pontot.

hangsúlyozom: pontozási rendszerem egyáltalán nem olyan aprólékosan kidolgozott, mint a tiéd. inkább az "útkeresés" jelzőt akasztanám rá.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2011.11.14. 19:40:50

@szenvedély S.: Nem, a pontszám, nálam legalábbis, teljesen független az ártól. Azt pedig mindenki eldöntheti magában, hogy ez ér -e neki annyit.
Én csakis így tartok bármiféle értékelést használhatónak.

demisec · http://thepit.blog.hu 2011.11.17. 16:04:22

No, én is ide tévedtem. Én is dalton1-el és Szenvedély S-el értek egyet. Ez a bor a szamorodni szobra, de nem csak ezért érdemelte ki nálam a 8+ pontot. Utána jöttek a Szepsy aszúk a sorban (2005-ös, és a még szebb 6-os), de bármelyik mellé oda lehetett tenni ezt a szamorodnit. Azok ugyan 9 pontos élményt nyújtottak, de ebben a kontextusban is a szamorodni bőven megugrotta szerintem a 8-at. Nálam is főként a savak és a szerkezet miatt. De ez már tényleg ízlés dolga. Nálam akkor az édes sorban (és pár hónappal utána is) tarolt ez a bor. A 2008-as tokajiakban hatalmas lehetőség rejlik szerintem (Ilona, Főbor, Szepsy Szamó).

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2011.11.18. 16:29:18

@demisec: egyetértek :-)

tedd hozzá ezekhez a Patricius Katinkáját, a Nobilis Amicusát, vagy egy-két olyat, ami még nincs a piacon. sok aszút le fognak verni!

de ha szerencsénk van, mindez csak felvezetés lesz a még jobb 2008-as aszúkhoz...:-)))

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2011.11.19. 07:56:00

@szenvedély S.: ...és ha azok a bizonyos 2008-as aszúk beváltják reményeidet, értsd. olyan szintet fognak képviselni, hogy a csúcs szamorodnik tényleg mintegy "felvezetik" a sort, akkor azok már 10-11 pontosak lesznek?

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2011.11.19. 10:50:15

@drbarta: érdekes felvetés, kóstolás nélkül még nem pontoztam...:-)

komolyan: fogalmam sincs. lehet, a '08-as édesek csak nekem ízlenek jobban a korábbiaknál. az év a körülötte lévőkhöz képest csapadékosabb volt és a borok sava magasabb, ÍGY NEKEM kiegyensúlyozottabbak.
más kérdés, hogy volt-e elég aszúszőlő pl. vagy azért ilyen jók a '08-as főborok, mert aszúalapanyagból készültek. erről nincs infóm. s mivel teljesen amatőr vagyok, nem is biztos hogy érdekel. mindenesetre van egy jó kínai mondás: "lépjünk a hídra, ha odaértünk!" :-))
süti beállítások módosítása