Amennyiben ahhoz szükséges hozzászokni, hogy a Lidl a hazai nagyboltok átlagánál komolyabban tolja a borkülföldet, ám legyen. Múltkor hirtelen nekifutásból egy horvát palavac vizsgázott egészen ügyesen a saját műfajában, most pedig itt egy francia fehérbor sok kérdőjellel, de annál meggyőzőbb összhatással. Kezdjük először a kérdőjelekkel, amelyek elsősorban azok számára okoznak ideológiai és erkölcsi dilemmákat, akik nem táraznak be reflexszerűen egy borból csupán amiatt, mert egy nyakátmérőjű arany plecsni hirdeti a palackon Robert Parker kilencven pontját. Ezen kívül ugyanis csak annyit tudunk biztosan, hogy ’16-ból érkezett, házasították és dél-francia. Egészen konkrétan Languedoc-Roussillon-ból hozták, ha hinni lehet a hivatalos kereskedői forrásnak, ami megszokott módon elfeledkezik az évjárat feltüntetéséről – mintha az valamifajta eretnek szokás lenne. Az internet mindenesetre azt állítja, hogy létezett előd, amit muskotály, viognier, sauvignon blanc és vermentino alkotott, ráadásul eggyel konkrétabb, Côtes Catalanes (IGP) eredetmegjelölést kapott. Hogy ebből lehet-e extrapolálni a friss évjáratra, azt nem tisztem eldönteni. Végeredményben úgysem ez a lényeg, hanem a palack belső felületén fekvő anyag érzékszervi élménybehatása.
A Bastide Sobirana magyarítása előképzettség hiánya miatt nem volt számomra egyértelmű, de mintha félig francia, félig pedig katalán alapokon elhelyezkedve szuverén, független házat jelentene, és ebben az esetben sokkal inkább márkamegjelölést, mintsem pinceazonosítást takarna, ami áruházi termék lévén nem különösebben meglepő. A Vue sur Mer pedig kilátás a tengerre, ami egyértelmű utalás a származási hely tengerközeli sajátosságaira. A bor egyébként remek, nekifutásból ugorja túl az elvárásokat, méterekkel. Az illata gazdagon gyümölcsös ananásszal, barackkal és citrusfélékkel, visszafogott fűszerességgel, bergamottal, vaníliával. Ügyesen egyensúlyoz a közérthetőség és a mélyebb, gazdagabb, szálazhatóbb karakter között. A korty a közepesnél vastagabb, élénk és kifejező, az orrpróbával teljesen azonos gyümölcsökkel dolgozik élénken és kifejezően. Érzetre szárazanalitikától függetlenül is félszáraznak tűnik, kellően koncentrált és színes, ráadásul tisztán, hosszan búcsúzik. Úgy tud komoly lenni, hogy közben egyértelműen a gyümölcsökről szól. Finom, szórakoztató és elegáns fehérbor. Sima 6 pont, melynek minden egyes részpontjáért nagyjából háromszáz forintot kell leszurkolni. Jutányos ajánlat, nem? (2000 Ft, Lidl)