A Borrajongó

Válogatás rieslingek a Balaton déli partjáról - Légli Gesztenyés Riesling 2019 és Kislaki Riesling Válogatás 2019

2024. február 01. 06:00 - furmintfan

Az idei első magyar borpár a Balaton déli partjáról érkezett, a borvidék meghatározó borászaitól, a Légli testvérektől. Rajnai rizlinggel a Balaton északi és déli partján is több borászat foglalkozik, a déli parton éppen Légli Ottó volt az, aki az első ambiciózus borokat zárta palackba a fajtából, majd Légli Géza választékában is helyet kapott a fajta. Mindkét pincénél készült válogatás tétel is a rajnai rizlingből, ezeket bontottam ki a hétvégén.

leglikislakiriesling2019.jpg

A két borász két különböző stílusban készítette el ezt a két rajnai rizlinget 2019-ben - az egyik száraz, a másik félszáraz, előbbi nem látott hordót, utóbbi igen -, mégis úgy gondoltam, érdemes és érdekes lesz őket együtt megnézni.

Légli Szőlőbirtok Gesztenyés Riesling 2019
Ebben az évben kizárólag tartályban, irányított erjesztéssel, kilenc hónapos érleléssel készült a Gesztenyés-dűlőből készült válogatás tétel.
Az illat fejlettséget mutat már, első nap visszafogottabb, második nap nyíltabb. Petrol, neutrális érett gyümölcsös jegyek, alma, némi érett citrus bontás után még egy pici kakukkfű is színezi. A korty elég telt, aránylag széles savakra épít, a közepétől jobban érezhető a savak jelenléte és kissé rusztikus karaktere, valamint némi fenolos húzás is. Száraz, csak egészen minimális maradékcukor van benne, és nem egy gyümölcsbomba. A visszafogott gyümölcsösséget érett alma és őszibarack és némi grapefruit képviseli, almahéj, enyhe petrolosság, némi tonikos kesernye kíséretében. Nem mondanám, hogy bájos, kedves bor, de legalább karakteres és még van is benne szufla. 6p-

Kislaki Riesling Válogatás 2019
Az alapanyagot a Jánoshegyen található, 2015-ben termőre fordult ültetvény adja, egy Egon Müller klónszelekció Muzsláról. A bor 1500 és 1750 literes ovális ászokhordókban érlelődött, félszáraz, 12 g/l maradékcukorral.
Az aranyba hajló szín és az illat kifejezetten érett bort sejtet, egyszerre van egy kis késői szüretes és alacsony kénes beütése is. Őszi gyümölcsök, érett alma, birsalma mellett barackbefőtt, dió és halványan bélyegenyv elegyedik benne. Az élénk savak és a maradékcukor összjátékának köszönhetően off-dry érzetű a bor, csak finoman kerekíti a cukor, főleg a korty második a felében. A végén van egy pici húzása, enyhe szárító érzete, a lecsengés közepes. Édes sárga húsú gyümölcsök, barackfélék, alma, némi édes citrus alkotja az ízprofilt, amelyet szintén átsző egy érett karakter. 5p+

Felemás érzésekkel ürítettem ki a két palackot. Mindkét bornak vannak értékei, de messze nem voltam maradéktalanul boldog velük. Kóstoltam már idén hasonló korú német és osztrák riesling-eket is, azokhoz képest ez a két magyar rajnai előrehaladottabbnak, a Kislaki egyenesen koravénnek tűnt. Kedvesség és elegancia terén is van még behozni való.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr6518312077

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Oscar Matzerath · http://hozamkorlat.blog.hu/ 2024.02.01. 12:37:57

Vicces, 2021 decemberében kóstoltam vakon, párban a két bort. 5,5 pontot adtam mindkettőre.
A Gesztenyés már akkor is fáradni látszott, enyhe oxidációt éreztem benne. Nem két évesnek tűnt a bor. Ezek szerint tartja magát és a formáját.
Mindkét bor csalódás volt igazából, egy kifejezetten jó évjáratból. Plusz alapvetően kedvelem a boraikat, ha nem is sűrűn kóstoltam őket mostanában. Ittam már szebb vagy engem igencsak lenyűgöző rajnait mindkét testvértől.

furmintfan · http://borrajongo.blog.hu/ 2024.02.01. 12:56:59

@Oscar Matzerath: Köszi.
A Gesztenyésben oxidációt én nem éreztem, a Kislaki az én benyomásaim alapján közelebb állhat hozzá, de tény, hogy mindkét bor az indokoltnál fáradtabbnak tűnt.
Más kategória, de a héten nyílt otthon egy Leitz Roseneck 2013, az ezekhez képest sokkal virgoncabb volt, meg persze minden szempontból köröket ver rájuk.
süti beállítások módosítása