A Borrajongó

Tizenötös furmintok vakon

2016. december 03. 06:00 - drbarta

Nemrégiben jelentek meg a piacon a 2015-ös tokajiak. Elméletileg remek évjárat, ráadásul úgy hírlik már korán fogyasztva is megmutatja magát. Nosza, dobjunk is össze egy csokorra való furmintot.

Elsősorban a Bortársaság kínálatából csemegéztem kiegészítve egy  Bott-tétellel, mert hát ugye ők egy ilyen sorból kihagyhatatlanok. :)  Tisztán furmintokat igyekeztem válogatni 4 és 10 ezer Ft. közti kategóriából, elsősorban csupa ismert “nagyágyú” névtől, de a Montium révén lehetőséget kapott egy ezeddig számomra ismeretlen pince is. 

Vakon kóstoltunk (azaz félvakon, mert hogy a sort alkotó borok listáját megosztottam az elején).

Balassa: Mézes-Mály “Villő” - 9950 Ft. Bortársaság. Buja illat, érett, vastag trópusi gyümölcsök, felnőtt adag hordó. Szájban nagy testű, krémes, ízgazdag, mély. Hömpölygős korty, kicsit elbírna több savat, a végén az alkohol se észrevétlen, de annyira nagyvonalú, hogy csak szeretni lehet. Jó kezdés, nehéz dolga lesz a következőnek. 6/7

Homonna: Rány - 9750 Ft. Bortársaság. Citrusos- sósan-gyurmásan minerális illat. Szájban közepesnél nagyobb testű, az előző bortól izmosabb, szikárabb korty, de mégis közel ott van mélységben is, legfeljebb kevésbé színes. A korty második fele kifejezetten szépen, fókuszáltan fejlődik, sav, alkohol abszolút besimul. Remek folytatás, 180 fokkal más stílust vezet fel, mint az előző anélkül, hogy elhalványulna mellette. ( A visszakóstolásnál fordított sorrendben azért rájöttem, hogy mégis jobban tetszik a  Mézes-Mály) 6+

Szepsy: Birtok  - 6950 Ft. Bortársaság.  Termál vizes fülledtség, toastos hordó, fogpasztás-sós fűszeresség. Az előző kettő kellemes élménye után először leblokkol, szinte büdösnek is hat, de ha a zavaró tényezők mögé nézünk, azért van benne kifejezés, termőhelyi karakter. Közepesnél nagyobb testű, szikár, ásványosabb jellegű korty. Először ízben is elég visszafogottnak tűnt, a második körben a Demeter után viszont már elég szemrevaló volt az intenzitás. Savai sokan vannak és bizony egyáltalán nem szépek, se az elején, se a végén, jóleső élénkítés helyett kellemetlen, “öreges” savanyát hagynak a szánkban. Csalódás, sajnos már sokadik alkalommal.

Tokaj Montium: Barna-dűlő - 3950 Ft. Bortársaság.  Nagyon tiszta, érett gyümölcsösség, trópusi színezetek, finom tejszínes krémesség. Szájban is ilyen, zamatos, nagyvonalú, miközben teljesen arányos, savban is kellően élénk, mindene a helyén. Nagyon tetszett, személyes kedvencem volt, mégha nem is ez volt a legnagyobb. Elsőnek nem tudtuk, eldönteni, hogy csak szerencsés helyre került- e a vakkörben (Abszurd-ugye? Szepsy után következni minősül szerencsés sorsolásnak…), de a visszakóstolásnál a sor legjobbjai mellett is tartottam a véleményem. 7

Bott: Határi -  4500 Ft. Mitiszol, Gólyásborház. Nehezen nyíló illat. Jelentős fa, kissé csokoládésnak ható hordófűszer. Elég zamatos a korty, jó súlyú gyümölcsösség, átlag fölötti beltartalom, de az előző után kicsit fakónak tűnt, a hordó meg egy kicsit soknak. Visszakóstolásnál más sorrendben (a Szepsy és a Homonna között) úgy tűnt a Rányval abszolút partiban van. A sor végén, a legjobbak utánra is maradt még egy pici és hát most azokhoz nem nőtt fel. Októberben sokkal meggyőzőbb formában volt. 6

Demeter Zoltán: Veres -  7950 Ft. Bortársaság. Bizonytalan cukorkás illat, nehéz megfogni benne bármit. Közepes test, visszafogott íz, némi cseresség. A viszonylag élénk sav ellenére is elég lapos élmény. Megosztó volt. Már nem olyan értelemben, hogy bárki is ne az utolsó helyre rakta volna, hanem voltak akik hibásnak gondolták, mások meg egyszerűen gyengének. Nem tudom, hogy egy ilyen fiatal bor esetén üvegdugó alatt mennyire játszik palackvariáció…mindenestre ez most minden várakozást alulmúlt. 

Tokaj Nobilis: Barakonyi - 4750 Ft. Bortársaság. Intenzív illat, érett, vaskos körtés gyümölcsösséggel, mélyről jövő ásványossággal, határozott fajelenléttel. Szájban telt ízű, vastag, ugyanakkor izmos és lendületes. Szép hosszú. Kicsit még rakoncátlan, de itt most ez volt a legkomolyabb anyag a sorban, legtöbb résztvevőnél ő is nyert. Szintén kóstoltam októberben, a Határival ellentétben (azt vártam egyébként ide a leleplezéskor) ez most volt a nagyobb formában. 7

42 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr6912016039

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2016.12.03. 07:38:13

Érdekes eredmény, sok szempontból beigazolódott az előzetes várakozásom. Viszont meglepő, hogy Heston Blumenthal londoni éttermében 105 fontért vesztegetett Veresnek ez a palackja mennyire gyenge.

Nekem egyébként az egész 15-ös Bott szortimentből a Határi tetszett legkevésbé. Miért nem Csontos?

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2016.12.03. 07:45:13

@Takács Kr.: Azért, mert októberben végigkóstoltam a szortimentet és akkor nekem meg épp a Határi furmint tetszett a legjobban. Akkor a Csontos volt inkább zárkózottabb.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2016.12.03. 08:00:20

Gumiló 5 fürt :( Ennyi. A G&M inspektoroknak ezen el kellene gondolkozniuk.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2016.12.03. 08:26:44

@BZoltan: Hát őszintén szólva nálunk is felmerült a téma.

furmintfan · http://borrajongo.blog.hu/ 2016.12.03. 08:39:28

Hát, akárhogy is, a Veresnek az itt leírtaknál többet kellene mutatnia. Eléggé fura a viszonyom a 2015-ös DZ borokkal, egyszer szeretem őket, másik alkalommal kevésbé, de pont a Veresnél kevésbé volt hullámzó a tetszési index.
A Szepsynek nagyon sok idő kell, hogy kinyíljon, mondjuk nálam 3 kóstolásból egyszer jutott 6 pontig.
Ami a Bottokat illeti, csatlakoznék drbartához, szoros versenyben nekem is a Határi tetszett jobban októberben.
A Montium nekem is nagyon tetszett és a Barakonyi is.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2016.12.03. 08:59:41

@furmintfan: Én is úgy gondolom, hogy többet kéne mutatnia, leblokkolt eléggé a kóstolón, annak ellenére, hogy egy ideje nem eléggé győznek meg a DZ-szárazak. Valahogy az elegancia hajszolása, "wachaui stílus-átültetés" révén egyre inkább semlegesek. Emlékszem még, amikor 2010-ben elém került néhány a 08-asok közül. A Szerelmi, de főleg a Lapis 08-tól az állam zuhant a padlóra. Fantasztikus ízkavalkád, nagyvonalúság, mégis kristálytiszta és komoly. Na azoknál éreztem azt, hogy azonnal kéne egy következő pohárral hiába 14.5 az alkohol.
A Szepsyben tényleg találtam értékekeket és valóban nyílt sokat a második körre, de nagyon durván rossznak éreztem a savait.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2016.12.03. 11:56:30

Kétszer is bontottunk '15-ös Szepsy birtokfurmintot mostanában, szerintem a saját esetleges hangulatingadozásomat jóval meghaladó különbség volt köztük. Az első fedett-fülledt volt és a szép egyensúly mellett másnapra is alig voltak ízei (max. 5 pont), a második, pár héttel később meg szinte balassásan ízgazdagnak/zamatosnak tűnt (6+/7-). Bántóan gyengének viszont egyiknek a savait se éreztem, tehát az a kocsmaboros-citromos "savanya" nekem igen meglepő.
A fent látható is árak többségében - magyar körülmények között - leginkább a szürreália világába tartoznak... mi pénzért már gyakorlatilag semmit nem veszünk "híres" tokaji borásztól...

fer88i 2016.12.03. 16:12:51

Jó a cikk. tanulságos, hogy érdemes e ilyen borokra áldozni. .. (száraz tokaji furmint topra gondolok)
Hiányolok egy végső következtetést, magánvéleményt, valamit. Nem akart az író ebbe belemenni úgy érzem.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2016.12.03. 16:54:06

@Hepci: Hát, ha két palack Szepsy már teljesen máshogy viselkedett nálad, miért is ne lehetne egy harmadik úgyszintén egész más, mint az első kettő :)
@fer88i: Szia. Nem éreztem szükségét. Megkóstoltunk 7 bort, ezek közül némelyek nem hozták azt, amit vártunk tőlük, némelyik meg épp túlteljesítette azt a szintet. Ebből még nehéz magvas igazságot levonni.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2016.12.03. 17:05:47

@drbarta:
Hát, valóban, nyilván az egy harmadik féle volt. Az enyimek között meg az lehetett a különbség, hogy egészen más formában voltak a palackok 2-3 hét különbséggel. :D
Azért hozzáteszem, hogy például egy korábbi DZ-"élményemhez" (elegáns savakkal ellátott, viszont totálisan steril/ízmentes Kakas furmint) ezt a 2 palack Szepsyt akár savanyának is lehet nevezni...

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2016.12.03. 18:27:09

@drbarta: Az ember azt gondolná, hogy ezek az igényes kiadványok inspektorai alapvetően képben vannak. De néha úgy érzem, hogy az egész ország lefedése azt jelenti, hogy egy csomó termelőt nagyon felületesen vizsgálnak meg.

Az árról meg ne is beszéljünk. Azt értem és látom, hogy erőből tolják ezt a 7-10 ezer forintos sávot. Ami engem kisértetiesen emlékeztet a kétezres évek közepéig tartó délpannon meneteléshez.

Mondjuk szerintem ez az árpolitika részben kamu.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2016.12.03. 19:52:41

@Hepci: Lehet nálunk is a kontextus tette olyanná, amilyennek éreztük. :)
@BZoltan: Én sem érzem jogosnak se Szepsy, se Demeter Zoli 5 fürtös besorolását. De valamiért úgy tűnik, hogy ez megdönthetetlenül így van, és így is lesz. Ha a szárazakat veszem alapul, akkor személy szerint még a négyet is túlzásnak érzem, annyira hullámzik a szint. Meg egyáltalán a "stíluskeresés" , hogy most burgundi stílt kéne tolni, aztán meg inkább wachauit meg elzászit, de leginkább még ez formálódik, az nem a legfelső kategóriának az ismérve.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2016.12.03. 20:08:07

@drbarta: Nekem a legfőbb kifogásom a két ötfürtössel pusztány annyi, hogy az ő minőségi szintjüket sokkal konzisztensebb stílusban csont nélkül hozza Tokajban a Bott-Bodó, Nobilis, Homonna, Dobogó, Barta, Oremus, Királyudvar és a Kikelet pincék. Ráadásul mindketten a Királyudvar köpenyegéből fordultak ki. Mindezt mondom úgy, hogy a Zolit én kimondottan szeretem, a borait is szeretni szoktam. Nagy ásznak és fantasztikus gondolkodónak tartom. A Szepsy István borait kevésbé ismerem, mert nem vagyok krőzus :) De a nagy intézményi elalélás és pajzsra emeléshez képest túl sok helyről hallok olyasmi kritikákat mint amit te is írtál ide.

furmintfan · http://borrajongo.blog.hu/ 2016.12.03. 20:30:14

@drbarta: Igen, van ebben a DZ-féle stílusváltásról írtakban valami. Önmagában a stíluskereséssel nekem nincs bajom, ha eredményes. A DZ-borok szerintem most nagyon egységes stílust képviselnek. Ezzel együtt lehet, hogy a 2015-ös akármelyik száraz könnyebben csúszik, mint néhány korábbi évjárat bora, de ha a legemlékezetesebb DZ-szárazak közül kellene szemezni, most én is szinte biztosan a 2010 előtti időszakra mennék vissza.

MádiN. 2016.12.03. 21:26:42

A Montiumtól vettem 2 hársat, remélem az is hozza ezt a szintet.:)
Amúgy meg jókat kacagok, hogy a 3-4 ropis borok között rengeteg olyan van, amik felmossák a padlót a "nagyokkal", legyen szó bármely fajtáról és borvidékről.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2016.12.04. 02:37:02

@BZoltan:
A borászok komolyan veszik ezeket a fürtöket? Az étteremkalauz melléktermékének tűnik a kívülállónak a borászok listázása...
A felsorolásodhoz meg hozzátennék annyit, hogy a számomra legmagasabb élvezeti értékű száraz tokajikat Balassától és a Gizellától ittam az elmúlt években - tudom, hogy Balassával nem szimpatizálsz... a Gizella is hasonló eset, vagy tőle (Sz. L.) csak simán nem nagyon kóstoltál?
[Azt is hozzáteszem, hogy maximális tiszteletem azoké az élvonalbéli tokaji pincéké (az általam pohárból ismertek közül pl. Bott, Kikelet, Nobilis, Patricius), akik nem léptek az ár/érték arány végletes felborításának csábító útjára.]

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2016.12.04. 07:16:43

@Hepci: az utolsó zárójeleddel teljesen egyetértek! És egyszerűen nem vagyok hajlandó 20-30 eurós árakon finanszírozni DZ és Szl útkereséseit, 24 órán át szellőztetendő ingatag borait.

Minőségben, a stílus kifinomultságában és árban is mára megverték őket a fiatalabb és kevésbé nagynevű termelők. Nekem Botték és a Gizella a kedvencem, de Balassa borait is kedvelem. Ugyanakkor a Nobilis vagy a Kikelet pincék elegánsabb vonala is messze előttük jár.

Az meg sosem volt kérdés, hogy a Barakonyi furmint 4000-ért minőségben agyonveri a kétszer annyiba kerülő Verest.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2016.12.04. 07:24:58

@drbarta: ez biztos ízlés kérdése akkor, így érdemtelen bármiféle vitára. :)

Volt szerencsém idén háromszor kipróbálni őket (májustól idáig), de a Csontos mindig sokkal többet adott. Még amikor zárkózottabb is volt, éreztrm, hogy a palack mélyén egy tűzokádó sárkány bújik meg, amihez képest a Határi max szárnyatlan kígyócska. (Remélem értékeled az asszociációkat... :D)

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2016.12.04. 07:54:59

@furmintfan: Én azon kevesek közé tartozom, akiknek nem az alkoholon múlik az, hogy mennyire csúszik egy bor. A zamatos-vastag alkolos sokkal könnyebben megy le, mint arányos, elegáns, ízetlen. Ez nem csak ide igaz. Amikor a Hollóvár stílust váltott alig bírtam egy-két pohárral meginni az újakból, rendre napok után is félig volt a palack. Bezzeg a régieket nem bírtam abbahgyni :)
@MádiN.: Egyik társunk kóstolta a hársukat a posztban szereplő kóstoló előtt, és azt mondta, hogy közel se szólt akkorát, mint a furmint. Nekem nincs vele személyes tapasztalatom.
@Takács Kr.: Értékelem az assziciációkat, csak épp nekem nem ez volt a tapasztalatom az egy szem korábbi találkozás alkalmával. Nekem, mint anyag partiban voltak, a Csontos zárkózottabbnak tűnt. Aztán persze simán lehet igazad van, elvégre most a Határi épp nem igazolta a két hónapja ráruházott értékeket.

BobArctor 2016.12.04. 11:09:31

Látom, hogy többeteknek volt szerencséje a 2015-ös Bott szortimenthez. Én egy Palánkos Furmintot spájzoltam be a sorból. Bár a poszt alapján elég megjósolhatatlannak tűnik, hogy a 2015-ös furmintokat mikor milyen formában csípi el az ember, de esetleg van tippetek, hogy érdemes-e várni még a Palánkossal vagy már bontható állapotban van?

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2016.12.04. 11:17:15

@BobArctor: Szia! A Palánkos nekem úgy általában a lehető legfiatalabb állapotában szokott tetszeni. A 15-öst szintén októberben kóstoltam, teljesen kész, nyitott állapotban volt, egy lépéssel kisebb anyag persze a Csontos/Határi vonaltól.

BobArctor 2016.12.04. 11:22:19

@drbarta: Köszi, akkor pont jó, hogy nem terveztem már sokáig fektetni.

PPetrvs 2016.12.04. 13:07:06

@BZoltan: Nem beszélve Bott Frigyes hármasra való értékelésénél - aki szvsz innovációban, stíluskeresésben és persze a tradíciók újradefiniálásában _legalább annyit tett le az asztalra, mint a nagy tokaji nevek.
Egyébként olvasgatva az idei kiadvány szöveges értékeléseit a borászatokról, némelyiknél lassan harmadik éve betűről-betűre ugyanazt olvasom. Pl. az Orsolya Pincéről írtakat szinte szó szerint vissza tudom mondani biflázás nélkül, emlékezetből. Egyszerűen a kalauz boros része nevetséges és bántóan felszínes.

Amúgy meg ON: Bárdos Saci & Balassa for President! Utóbbinál '13-től, de '15-től mindenképp arányosabbak a borok, érzetre a szesz sem lóg ki, de a gazdagság és teltség megmaradt. Fogalmam sincs, mit vesz be könnyen Anglia, Japán vagy az USA borpiaca, de ezzel a (kétségtelenül még finomításra szoruló) teltséget felvállaló, érettebb zamatú borstílussal egyediek és populárisak lehetnek a tokajiak.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2016.12.04. 18:03:47

@Hepci:

Hát az, hogy ki veszi komolyan ezeket a fürtöket azt nem tudom. De meglepően jó kérdés. Annyira kevés az érdemi kritika és annyira gyenge a borral foglalkozó sajtó, hogy belekapaszkodni nem nagyon lehet másba.
Hogy melléktermék-e a borászatok listázása a Gumilóban? Nyilván az. De kik figyelnek a legjobban a G&M-re? Az éttermesek. Kinek is akar a legtöbb borász brot eladni? Na, ennyiben van jelentősége. Ha ez valami.

A Szilágyi Lacit kimondottan kedvelem és nagyon jó borásznak tartom. A borait amennyire tehetem rendszeresen kóstolom. Legutóbb egy 2009-es Medve dűlő Furmintjától aléltam el. Korrekt anyag.

Az ár/érték dolog pedig szerintem kamu. Ezek a tízezres száraz furmintok szerintem mind blöffök. Letöltenek a borászok párezer vagy párszáz palackot ezekből a tízezres borokból (ami ugye 5.5 ezer nettó pinceárat jelent) aztán kiteszik a Bortársaság polcára ahonnan néha-néha egy-egy kőgazdag balek vagy mitsemsejtő külföldi meg-megvesz pár palackot. De szerintem a pincénél csorognak ezek el max ötezerért, vagy sokkal kevesebbért. Persze így is jó biznisz ez. Ha nincsen eladási kényszer egy pincén akkor anyagilag megengedheti magának ezt a blöfföt.

@PPetrvs: A Bott Frigyest én is nagyra tartom, szerintem is megérdemel minden elismerést. Ezzel együtt a három fürt szerintem egy nagyon-nagyon komoly kategória. Nem szabad a 4-5 fürtös kategóriát inflálni azzal, hogy felöltjük. Szerintem 10-15 olyan pince van amit én 4 fürtre tartanék és 5 fürtre senkit nem tartok. A négy fürt nálam azt jelenti, hogy évek óta még az évjáratos borok között sem találni bizonytalan tételt és minden bora, még a belépő szinten is egyedi és izgalmas anyagok. Ugyanígy a hitelességet és elérhetőséget is fontosnak tartom.
A Gumiló boros szekciója pedig tényleg copy&paste. Szerintem érdemes lenne visszajelzést adni a szerkesztőknek erről.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2016.12.05. 08:53:57

@akov: Igen, valóban van analógia. Csak nálunk most egészen fiatal, nemrégiben kereskedelmi forgalomba került tételekről van szó, ahol még kevésbé kéne játsszon palackvariáció.

loading 2016.12.05. 16:05:46

@BZoltan: annak az ársávnak a tolása nagyjából azt eredményezi, hogy 4000Ft alatt nem nagyon van száraz furmint szinte sehol. Sőt közelít az 5eFt-hoz. S ezek általában a belépő vagy a szortimentben felette eggyel lévő borok (pince függően).
Ha összekötöm, hogy egyre többször hallottam nyilatkozatokat tokaji termelőktől (vagy az ismétlés volt sok), miszerint a rajnai, a wachau-i stíl felé mennek, akkor megértem azokat, akik inkább az eredetit választják olcsóbban vagy legalábbis nem drágábban.
De talán nemsokára megtalálja saját stílusát a borvidék. Bár nem tudom lesz-e még elegendő vásárlója (gondolom, aki felvitte az árait, az nem nagyon akar belőle érdemben engedni majd).

@Takács Kr.: Nem kell finanszíroznod. Én sem teszem azt. Bár jórészt más, nem tokaji, termelők voltak az én célkeresztemben.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2016.12.05. 18:45:53

@loading: Szerintem azok a 4-5 ezer forintos Furmintok is nagyrészt blöff árazásúak. A fogyasztók akármennyire is hülyének nézik őket sokan, nem bolondok. Ha 2-4 ezer forintért is kap jó bort akkor pusztán egy Tokaji Dry Furmintért nem fog 4-5 ezret adni. vagy nem egynél többször.

Ezzel a rajnai/wachaui stílussal pedig pontosan az a baj amit te is írsz Az ami olyan az nem az!

Engedni nem szerintem sem fognak... mert már engednek. A valódi árak nem azok mint amiket a polcon te látsz. Ez a parasztvakítás, a blöff. Valójában ha tényleg ilyen borokat akarsz inni akkor megkapod őket olcsóbban is. Tény, nem a Bortársaság polcairól.

loading 2016.12.05. 19:12:44

@BZoltan: Nem teljesen értelek a "valódi árakkal". Múlt hónapban voltak arrafele és a pinceáron sem sikerült 4200Ft/palack áron beszereznem semmit. Kivéve egy "hagyományos" termelő borát, de az más minőségi szint.
A pincék, akinek van hivatalos forgalmazója, az a forgalmazó által meghatározott kisker áron adta (van aki számlával, van aki nem.). De te mindig is ezt a hozzáállást preferáltad.
A kartonárak sem voltak annyira olcsóbbak. Szóval lehet neked olcsóbb, de én mint mezei fogyasztó nem érzékelem még. Komment számra és fórumtagságra nem jár kedvezmény.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2016.12.05. 19:19:33

@loading: Én konkrétan hallottam vendéglősöktől és kereskedőktől, hogy élesben nem annyi az ára ezeknek a boroknak. Én jellemzően csereberélni szoktam azokkal akiknek a borai érdekelnek, vagy álruhában megveszem a boltban a boraikat :) Mondjuk az 5-10 ezer forintos sávra én immunis vagyok. Nem vagyok krőzus :)

PPetrvs 2016.12.05. 21:18:57

@BZoltan: Ja, nyilván, az általad vázolt viszonyítási-értékelési rendszer rendben van - ahogy egyébként ezt a GM szellemisége (legalábbis az éttermek tekintetében) sugallja a maga 20 pontos rendszerével.
Én nem önmagában a három "fürtöt", mint egy wannabe abszolút értékelés relevanciáját firtattam. Arról beszéltem, hogy ha (az egyébként általam rendkívülimódon tisztelt) DZ és Szepsy 5 csillag (vagy fürt...), - bizonytalan száraz borokkal, palackvaríácókkal, és magyar pénztárcához mérve vaddisznó árazással - akkor _ahhoz képest BottFr (és még sokmindenki más) 3 csillagja nevetséges.
De kár is egy olyan dologgal ennyit bíbelődni, amibe láthatóan maguk a készítői is belesz.rnak.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2016.12.06. 00:40:11

@loading:
Hát, azért ekkora drágaság még szerencsére nincs, a Bortársaság normál árain is találni bőven birtokfurmintot komoly termelőtől 4000 alatt, sőt, 3000 alatt is.
Az más kérdés, hogy ezek élvezeti értéke miként viszonyul pl. a legjobb balatoni/somlói termelők vagy éppen a közös kedvencünk ilyen árú vagy olcsóbb fehérboraihoz...

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2016.12.06. 07:19:58

@PPetrvs: Maga az abszolút értékelés tényleg irreleváns. Én minden listázáskor az egyes osztályokat nézem és azt, hogy ki kivel van egy kaliberben vagy éppen milyen távolságra helyeznek el borászatokat.
Ebből a szempontból én sem Szepsy Istvánt, sem Demeter Zoltánt nem tartom kiemelkedőnek abból a 30-40 magyar borász mezőnyből akiket én nagyon nagyra tartok.

Amúgy van egy olyan érdekes érzésem, hogy ha egy tisztességes borász történetesen Tokaj-Hegyalján dolgozik akkor az aszúborok végett sokkal könyebben lesz sztár mintha Mátrában, Egerben vagy a Balaton környékén dolgozna. Ha az itteni pontozást nézzük akkor is azt látom, hogy ha egy általában korrekt borász aszút csinál akkor mindig 6-9 pont közé fut be. Ugyanakkor egy nem tokaji pincéknél az 5-6 pontos sávból kitörni elképesztően nehéz. Engem azért szoktak felségsértéssel megvádolni, mert el szoktam mondani, hogyha a Szepsy édesborokat leszámítjuk akkor Pista bácsi nem biztos, hogy beférne egy top30 balatoni borász listába. Ahogy szerintem ha a top10 balatoni borásznak (Györgykovács, Léglik, Bakó Ambrus, Fekete Béla, 2HA, stb, stb...) lehetne aszúbora akkor ők lennének a sztárok. Szóval, hiába van állítólag krízisben az édesbor, ha szinte automatikusan a csillagokba repíti a termelőt :)

pinotnoir_777 · http://murtzi.blog.hu/ 2016.12.06. 08:08:34

Szerintem az árazással kapcsolatban azért van egy markáns tényező, a sznob-faktor. Ha xy bizonyos társadalmi státusszal és pénzzel is rendelkezik egyszerre és győztesnek akar látszani (vagy szimplán önjutalmazásból), akkor sokszor belepörgeti magát a luxusfogyasztásba. Sokszor egyszerűen azért, mert azok, akikkel rendszeresen együtt ebédel-vitorlázik-síel bizonyos borokat iszik, akkor ő is. A tokaji árazással is ez történt: a honi árcédula-ivók kb 20-30%a legalább részben átszokott Villányról Tokajra. Ha nem lennének ebben az ársávban magyar borok egyáltalán, akkor még többen innának csak külföldi nagy márkákat. És itt most semmiképp a feketeöves bormániásokra gondolok, akik szenvedélyesen kutatják a mezőnyt, hanem akik kizárólag Whispering Angel-Opus One-Moet stb fogyasztókra. Mindenesetre Montiumot vegyetek amíg még akadd, nayon precíz, tartalmas borok tokaji viszonylatban bagóért. Meg tavaly a furmint február nagy kóstolón megnéztem pár Sárospatak környéki új kis pincét és volt köztük nagyon ígéretes, most sajnos nem emlékszem a neveikre.

loading 2016.12.06. 09:58:51

@Hepci: szerintem egyre kisebb számban. És nem vagyok ilyen téren optimista.
Igaz kevésbé érint, mert nem én vagyok a száraz furmint legnagyobb rajogója.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2016.12.06. 12:08:42

@pinotnoir_777: A Somlói Borok boltjában tapasztaltuk, hogy ha ki van rakva egy bor akár 19 ezer forintért akkor azt elviszik. Mert adott, hogy mondjuk 100 betérőből lesz 1 aki a legdrágább bort akarja megvenni. Ajándékba vagy magának. Így simán el lehet még egy világvége helyen is adni párszáz palack csillagászati árú bort.

Az persze egy másik kérdés, hogy az aki egy ilyen bort megiszik az megnézi-e a címkét, hogy a mindenségi, de jó volt ez a bor, kéne még belőle venni. Mert aki annyira jómódú, hogy ilyen árú bor vegyen az rendszerint eléggé befolyásos, hogy egy-egy céges buliba, lagziba vagy a hétvégi betonozáshoz vegyen nagyobb mennyiségben a másod vonalbeli borokból. A borvidéket és a borászokat pedig a második vonal tartja el... illetve tartaná el.

De én azt látom, hogy az ilyen blöff árazások inkább csak a tejszínhab lenyalása a tortáról. Jóllakni ettől senki nem tud...

silvousplait 2016.12.07. 10:19:33

Szelhamossag es kapzsisag az van mindenutt, de magunkforma kisebb orszagok jobban szenvednek tole. Nagyobb orszag szelesebb, valtozatosabb izlessel rendelkezo fogyasztokozonseget es szamosabb / hatekonyabb ellensulyokat jelent. Ott a mi borasz-bohocaink (ezzel a teljesitmennyel es ezekkel az arakkal) nagyobb esellyel csusznanak a jol megerdemelt marginalitasba.

zoli 2016.12.07. 11:40:47

@silvousplait: megfigyeltem, hogy te rendszerint akkor tűnsz fel, ha egy jóízűt lehet "magyarborászozni", "pofátlantokajozni", "bezzegnálunkozni", esetleg "nemvagytokelégbiókozni". Olyasmi ez, mint Cato viszonya Karthagóval. Vettük az üzenetet, legközelebb azért villants vmi mást, vmi érdemibbet is, ha akad az eszköztáradban, köszi.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2016.12.07. 12:50:39

@zoli: Mindenkinek megvan az amire harap. Ne akadj ezen fel. Mert én meg azt figyeltem fel, hogy te hajlamosabb vagy feltűnni amikor felmerül a felségsértés gyanúja.

silvousplait 2016.12.08. 07:21:27

@zoli: Vitatkozz es / vagy cafolj meg, de ne horogj, s'il te plaît.

zoli 2016.12.08. 12:18:44

@silvousplait: hörgök? nem te bohócozol menetrendszerűen? Szimplán uncsi, hogy ez az egy mantrád van.
Magam is úgy gondolom, hogy messze nem kiforrott ez a "nagy furmint" dolog, ettől függetlenül sikerül differenciáltabban gondolkodnom a méregdrága kamu vs. világelit szélsőségein túl.
Vitatkozást, meg a cáfolatot számonkérned külön pikáns, hiszen amikor éppen a szakmába merülnénk bele, akkor rendre nincs ínyedre a tudomány. Szóval egy kicsivel több következetességet és érdemi mondanivalót, ha kérhetlek, monámi.
süti beállítások módosítása