A Borrajongó

Tegnap ittam - Bussay Esküvé 2013

2015. október 24. 06:00 - furmintfan

Jó dolog, ha vannak biztos pontok az ember életében, akár a borok terén is, nos, számomra a Bussay Esküvé valami ilyesmi. Nem tudnám 100%-os biztonsággal visszaidézni, hogy melyik volt az első évjárat, amelyikkel találkoztam, mert akkoriban még messze nem jegyzeteltem borokról... valószínűleg a 2009-es, vagy talán már a 2008-as lehetett. Az viszont egészen biztos, hogy 2009 óta minden évjáratban veszek belőle és sosem okoz csalódást. Bár ez a pincészet egyik legolcsóbb bora - és amennyire tudom, az egyetlen házasítás, amit készítenek - sohasem éreztem úgy, hogy alárendelt szerepet játszana a fajtaborok mellett, sőt...

bussayeskuve2013.jpg

Az Esküvé főszabály szerint olaszrizling és rajnai rizling házasítása. Eddig nagyjából 50-50% vagy 60-40% volt a két fajta aránya, de néhány évjáratban színesítette az olasz-rajnai alapot más szőlőfajta is: szürkebarát, tramini, sárgamuskotály, vagy ezek valamilyen kombinációja. Az arány a 2013-as Esküvében megváltozott: 80% olaszrizlinget egészít ki 20% rajnai, de a stílus és a minőség hasonló maradt. A bor spontán erjedt, vegyes hordókban, majd hordóban is érlelődött 15 hónapig.

Első nap kicsit zárkózott volt az illata, némi mandulát és neutrális fehér húsú gyümölcsösséget sikerült kipörgetni belőle, de ahogy idővel - jelen esetben leginkább másnapra - kitárulkozott, egyre több édes fehér húsú gyümölcs - golden alma, őszibarack, körte - bújt elő, majd vette át a főszólamot, harmadnapra még mintha pici virágosságot is éreztem volna.
Kóstolva erős közepes testű bor, szélesen lüktető savakkal, a korty magjában minimális krémességgel. Savakban nincs hiány, de az olaszrizling olajos karaktere is érvényesül, hol egyiket, hol másikat éreztem hangsúlyosabbnak; ez a játék is hoz egy kis izgalmat a borba.
Az ízek teljes kibontakozásának is időt kell adni, először a hordó fűszeressége, nyári alma, grapefruit és pici leveszöldség érezhető, finom fával, majd egyre több gyümölcs jelenik meg az illatban megismert őszibarack, körte, golden alma, valamint édes citrusok formájában. Szépen betölti a szájat, de nem lustul el, nem hömpölyög. Elég szilárdan tartanak a savai ahhoz, hogy a struktúra arányos maradjon és a kellemesen, mandulásan fanyar végű lecsengés is közepesnél hosszabbra nyújtózkodjon. Nálam behúzta a 6 pontot, és így az áráért igen jó vétel. (2150 Ft - Bortársaság)

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr298007875

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Syntax Error · http://vino.syntaxerror.hu/ 2015.10.24. 08:11:17

Nekem finoman szolva is vegyes a tapasztalatom ennek a bornak az evjarataival. Lehet hogy a setalo kostolos kozeg nem fekszik neki hiszen tobbnyire olyanokon kostoltam, de valahogy sose vett le a labamrol, mi tobb keptelen voltam felfedezni benne hogy miert rajong erte a boros kozelet szinte egyhanguan. Mindenesetre ennyi penzert lehet hogy egy otthon elfogyasztott palack jobban megeri mint ismerkedes, szoval meglatjuk :)

furmintfan · http://borrajongo.blog.hu/ 2015.10.24. 08:21:46

@Syntax Error: Azt nem állítom, hogy minden évjáratban ugyanolyan jó volt az Esküvé, de az árát nekem mindig megérte. Konkrétan ez a palack másnap mutatott jobb formát, első nap inkább 5 pontra tettem volna.

Syntax Error · http://vino.syntaxerror.hu/ 2015.10.26. 09:26:59

@furmintfan: köszi, arra jutottam hogy veszek egyet, és megkóstolom nyugodt körülmények között
süti beállítások módosítása