A Borrajongó

Centurio fehérborok

2013. október 16. 06:00 - ungert (törölt)

Lehet, hogy én látom rosszul, de a Ludányi Balázs nevével fémjelzett gyöngyöstarjáni Centurio szőlőbirtok borai kevesebb publicitást és figyelmet kapnak, mint amennyit borvidéki kontextusban érdemelnének. A nagyjából három hektárnyi területtel rendelkező borászat még tavaly keltette fel a figyelmemet egy átlagon felüli rozéval és egy több, mint korrekt kékfrankossal. Utóbbit meg is írtam, előbbit sajnos csak futtában kóstoltam, jegyzetelés nélkül. Ezek után nem volt kérdés, hogy a szortiment fehérboros oldalával is meg kell ismerkednem. A borászat lényegre törő adatlapja alapján testesebb, nagy komplexitást hordozó fehérborokat vártam. Az elvárásaim csak részben teljesültek, de a remek ár/érték miatt panaszra még így sem lehet okom.

 

15102013147.jpg
Centurio Birtokbor 2012

A belépő fehérbor; sárgamuskotály, hárslevelű és rizlingszilváni házasítása. Közepesen mély, citromsárga szín. Illatában érett sárgahúsú gyümölcsök, citrusfélék, trópusi gyümölcsök, minimális zöldfűszer. Tiszta, vonzó, de meglehetősen súlyos és tartalmas is. A korty tömör, de sajnos savhiányos, és a magas, tizenötös alkohol is kilóg. A lecsengés közepesen hosszú, kissé cseres. Érezni, hogy kiváló alapanyagból készült, de a frissességet és az izgalmakat sajnos nélkülözi. Nem az én stílusom; kevesebb alkohollal, több maradékcukorral talán jobban kedvemre lenne. Ételek mellett működhet. 3,5 pont.(1 890 Ft)

Centurio Hárslevelű 2011

A birtokbor után kissé szkeptikusan nyitottam ki, de az a helyzet, hogy a Fáy-domb hárslevelűje szólóban tökéletesen működött egy évvel korábban. Izgalmas, komplex, a szó jó értelmében tipikus hárslevelű; nem kizárt, hogy vakon tokajinak tippelném. Halvány citromsárga szín. Illatában kandírozott citromhéj, mangó, csipetnyi méz. Gazdag és rendkívül vonzó. Kóstolva vastag, a korty jól kitöltött, a magas alkoholt moderált, de elegendő mennyiségű sav tartja meg. Nagy, de nem az ihatóság rovására. Tisztán búcsúzik. Most is jól fogyasztható, de érlelhetőnek gondolom. Kötelező mátrai hárslevelű-tananyag. 5 pont, remek vétel.(1 890 Ft)

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr175572893

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner.Bor blogajánló 2013.10.18. 14:13:04

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner.Bor blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2013.10.16. 08:52:56

Én egy nagyon jó 2012-es szürkebarátot kóstoltam ettől a pincétől (érdemes rápróbálni, csak ajánlani tudom!), meg egy 2011-es cabernet franc-ról hallottam szépeket. Jönnek fel a mátraiak, mint a talajvíz, hál' Istennek!

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2013.10.16. 15:07:37

@szeretemadragaszarborokat:
Esetleg az öröm (mátrai feljövetel) mellett azt is érdemes megemlíteni, hogy most már sajnos árban is jönnek fel a mátraiak.
Először feljött a kézműves pionírok közül a Tőkés trió, de a fenti két bor közül az első se nevezhető besztbájnak.
Valahogy rengeteg hazai termelőnél látom ezt, minap rá is kérdeztem egy nem boros termelőnél: mire fel a helyenként 50 százalékos áremelés?
Az volt a válasz, hogy már elég sokan ismerik a termékeit...
Hát, szerintem picit több türelem és piacépítés kellene, tisztelt honpolgár hölgyek és urak, mert ebből még könnyen nagy pofáraesés is lehet a közeli jövőben.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2013.10.16. 17:25:43

a 2012-es szürkebarátjukat kóstoltam, nagyon jó, sajnos azt nem kóstoltad, talán már el is fogyott a piacról.

@szeretemadragaszarborokat: a cf-re én is kíváncsi vagyok, ha valaki kóstolta, kérem, írja meg.

ungert (törölt) · http://borrajongo.blog.hu 2013.10.16. 18:01:31

@szenvedély S.:

Még van a piacon, igyekszem rá sort keríteni. Akárcsak a vörösekre.

Octopus 2013.10.16. 19:48:12

@szenvedély S.: még mintaként, a beltartalom komoly, már túlzásokba is esik, édeskés, szeszes, túlérett. Illetve másfél éve ilyen volt.

loading 2013.10.17. 11:30:06

@Hepci: Szerintem ez azoknál igaz inkább, akik nagykereskedőn/forgalmazón keresztül értékesítenek.
Btw: a 2012-es Csernyik Turánt érdemes megkóstolnod. Elméletileg az ára változatlan (1490Ft) a tavalyihoz képest. (A Mátrai borok házában biztos, a Borfaluban nem tudom, mert 2-3 hete még nem akarták kirakni mondván van még 2011-es).

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2013.10.17. 12:02:12

@loading:
Időközben érdeklődtem Csernyik úrnál, 1800 közvetlenül és a Borfaluban is.
Így jobban járunk az utóbbival, ott van 10% kedvezményünk. :)

loading 2013.10.17. 12:55:11

@Hepci: Kár. Mondjuk még mindig kedvezőbb árú és jobb, mint a 2012-es Szecskő.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2013.10.17. 15:30:26

@Octopus: sajnálom, nekem ez ízlik.:-) magas alkohol, némi félédesbe hajló, már-már túlérett. ha kevesebb alkoholra vágyom, fröccsöt készítek belőle.;-)

loading 2013.10.25. 17:02:40

@Hepci: Az a 1800 Ft a kedvezménnyel csökkentett összeg lehet, mert 1990Ft a Borfaluban (mai, friss beszerzés).

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2013.10.26. 13:48:35

@loading:
Igazad van, kissé kevertem az árakat/kedvezményeket.
Időközben vettem, rögtön meg is ittunk egyet, komolyabbnak tűnik, mint az előző évjárat.
süti beállítások módosítása