A Borrajongó

Hétvégi fehérborok

2013. június 17. 06:20 - drbarta

Semmi előzetes összehasonlítási célom nem volt ezekkel a borokkal, nem is egy ligában játszanak. Konkrétan először kinyitottam az elsőt, csalódott voltam, de nem hagytam annyiban, kinyitottam a másodikat, még mindig nem jött a kielégülés, aztán beborult aggyal kidugóztam egy tuti befutót.

2013-06-16 06.21.33.jpg

Sauska Tokaj Cuvée 111 2011

60% sauvignon blanc, 40% furmint, Király, Thurzó, Medve dűlők. Citrusok, alma, fehér virágok, sok-sok fa, kókusz, vanília. Közepesnél alig nagyobb testű korty. Tiszta, finoman krémes közeg, közepes ízintenzitás, diszkrét citrusos-almás gyümölcsösséggel, és koránt sem ilyen diszkrét hordófűszeresség. A kortyközép viszonylag lazább, sok struktúra nincs, a lecsengés közepes, sajnos utóízéből is ömlik a sok vanília és kókusz, amiért nem tudok rajongani. Az egyensúly mindenestre remek, a felszínek simák. Az alapanyag jó 5 pontos lenne, de számomra levon belőle és kissé közhelyessé teszi, hogy szemlátomást korántsem ehhez a koncentrációhoz lett szabva a hordó. A Stockkultur után visszakóstolva konkrétan fa ízesítésű alkoholos víznek tűnik. 4390 Ft.

Kreinbacher Öreg tőkék bora 2011

Zárkózott illat, a lehető legsemlegesebb almával, tűzköves jegyekkel. Közepes test itt is. Nincs sok íze, a gyümölcs mintha ki lenne belőle spórolva, ami önmagában nem baj, csak nincs helyette másból se túl sok.  Szerkezetileg egy árnyalattal talán tömörebb, mint az előző, de messze van attól, hogy legalább strukturával elismerést csikarjon ki. Közepes lecsengés, utóízében kifejezett cseresség. Alapvázát tekintve itt is 5 pont körül kéne gondolkodni, de élvezeti értéke ettől jóval alacsonyabb. Ha belegondolok jónéhány 3 pontos fröccsborban/nyári italban több örömet tudnék találni. 2950 Ft.

Prager Grüner Veltliner Smaragd Achleiten Stockkultur 2011

Szenzációsan gazdag illat, szuperérett, de túlérettség nélküli trópusi gyümölcs-kavalkád, maracuya, papaya, színes keleti fűszeresség, mély ásványos tartalom ígérete, mindez csupa fineszes és tiszta köntösben. Bele lehet bódulni. Közepesnél nagyobb test, mély, intenzív ízek, gyümölcsös-fűszeres-ásványos rétegek váltják egymást. Kristályosan tömör szerkezet, igen hosszan fejlődő korty, újabb és újabb impulzusok. Elegendően feszes, cizellált, de kiválóan integrált savak kísérik a gazdagság kibontakozását. Az egyensúly végig beleköthetetlen, az egész bor makulátlanul tiszta, a tartalom és elegancia magas szintű találkozása. Ez bizony 8 pont. 35 Euro. Minden centjét megéri, megvenném újra.

15 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr115364556

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rszabi · http://borrajongo.blog.hu/ 2013.06.17. 10:00:29

Sauska 113 cuvée 2011-est kóstoltad már?

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2013.06.17. 11:06:06

A 2010-est kóstoltam a tavalyi szegedi borfeszten. A jegyzeteim alapján hasonló élmény lehetett, bár ennyi fát nem emeltem ki..

Szegediszomelijé 2013.06.17. 22:46:27

Én az alap furmintot kóstoltam, csavarzáras kivitel (ez nem baj). Árban közel 2000-hez. Vártam, hogy egy Royal Furminthoz hasonlót kapok, esetleg többet. A produktum azonban egy könnyű alföldi fehérbor szintje volt minden tekintetben. Híg, kevés íz, villámgyors lefutás, majd eltűnik a nagy semmiben. Teljes kiábrándulás, nem győztem csodálkozni az árszabáson. Bizony, a Royal alatt van lényegesen. Ebből kiindulva, nem keresem a következő találkozást -én ezt a becsapás kategóriájában helyezem el. Van Tokajban jópár kiváló, és sok szerethető, jó borászat. Minek ez?!

Szegediszomelijé 2013.06.17. 22:47:15

Így persze könnyű dolga van a Pragernek:-)

akov · http://borrajongo.blog.hu 2013.06.18. 08:18:54

@Szegediszomelijé: nem értem a dogmatikusságod. Miért ne lehetne akármit is termelni Tokajban??

Egy-egy '11-12-es fehérbor íztelenségére lehet magyarázat a száraz időjárás. Borvidéke és területe válogatja.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2013.06.18. 08:36:21

@Szegediszomelijé: Az én tapasztalataim is nagyjából ezek, még nem nagyon sikerült a Sauska-Tokajtól az új érájukból nekem tetsző bort találni. Megjegyzem a Royal alapfurmint se mindig ugyanolyan, de tény volt már olyan évjárata, amikor túlmutatott az árkategóriáján.
A Pragert, mint írtam nem összehasonlításképp nyitottam, csak meg akartam menteni az estémet :)

@akov: Természetesen lehet akármit termelni Tokajban. De azért 2011-ből (és 2012-ből is) tudnék mondani jónéhány igencsak zamatos száraz tokajit

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2013.06.18. 08:45:47

@akov: szerintem pont az a baj, hogy a Sauska itt "akármit" termelt. :-)

akov · http://borrajongo.blog.hu 2013.06.18. 08:48:46

@drbarta: bocsesz, az ízetlenség kapcsán a Kreinbacherre gondoltam.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2013.06.18. 08:52:21

@akov: Hát az tényleg az volt. :) De tulajdonképpen rizottóhoz főzni teljesen megfelelt :)

Octopus 2013.06.18. 09:38:54

nekem sokkal jobban tetszik a Sauska alap furmint, mint a Royal, egyensúlyosabb, profibb bor

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2013.06.18. 09:51:19

@Octopus: Tudod mi azzal a baj? Hol van benne a terroir? Se gyurma, se agyag, se semmi?? Hogy van ez már? :))

Octopus 2013.06.18. 10:05:40

@drbarta: na igen, az tiszta, mint minden Sauska, így nem olyan egyszerű elméleteket gyártani rá :) Noha van benne egy kis redukció

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2013.06.18. 12:13:22

@Octopus: Így is meg lehet közelíteni, de én mégiscsak csalódott vagyok, ha egy tokaji furmint annyi karaktert se mutat, hogy származási hely gyanánt legalább a féltekét el lehessen találni.

Octopus 2013.06.18. 20:14:29

@drbarta: a Sauska? Ilyen egy alapfurmint tisztán elkészítve. Ha megtoldják egy kis fával (pl Royal), attól még nem lesz karakteresebb

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2013.06.18. 21:05:09

Nekem tényleg mindegy. Mindenki igya, ami neki tetszik. Igazából egyiket se szoktam venni. Ha már reduktív furmint, én rászánnék még egy bő ezrest és vennék inkább egy Susogót.
süti beállítások módosítása