A Borrajongó

Sauska: Cuvée 7 Villány 2009

2013. március 28. 06:00 - drbarta

2013-03-23 17.16.49.jpgOrrbamászó illat, érett szeder, áfonya, vanília, kókusz, fekete olíva. Elég nagy testű korty. Telt ízek,  remek minőségű, krémes közegbe ágyazott vastag feketebogyós gyümölcsösség, szintén minőséginek tűnő hordófűszerek, tulajdonképpen egyik se nyomja el a másikat. Az ízek koncentrációja szépen kitölti a korty teljes hosszát egy közepes-plusz lecsengés erejéig, de kifejezett fókuszáltság nem jutott eszembe róla. Sok tannin, érett, jól integrált, valamint szintén érett, szélesebb savak jól emészthető, bársonyos tapintatú, puhább konzisztenciát tartanak fenn. A végén az alkohol kissé kilóg, de ettől még teljesen jóérzéssel lehet fogyasztani. Nem a stílusom, de műfajon belül jó anyag jól megcsinálva. Magabiztos 6 pont. (88)

32 komment
Címkék: villány sauska

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr115174828

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2013.03.28. 08:41:31

Miert lenyeges ez most? Teljesen jo es rendezett formaban volt a bor. Egyebkent az remlik hogy decemberben vettem a BT nel, tehat feltehetoleg az elott;-)

emoss 2013.03.28. 10:57:09

Szia!

Te egy ilyen nagy testű, komoly borban mennyi potenciált látsz, úgy értem meddig javaslod eltenni, hány évig? Illetve az évek múlásával mennyire érzel benne még tartalékot, 1-3-5 év múlva meddig kúszhat a pontszám? Köszi.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2013.03.28. 12:33:55

@emoss: Szia! Hát nem mondanám magamat nagy potenciál-szakértőnek :), így csak sejtés szinten tudok válaszolni. Annál is inkább, hogy meglehetősen korlátozottak a tapasztalataim érett nagy villányiakkal.
Gondolom nem számítana még túl merésznek, ha azt mondanám, hogy 6-8 év biztonsággal van ezekben a borokban, sőt valószínűleg még azon túl is elvegetálna pár évig tisztes, meglett kor erényeivel, hátrányaival.
Mindazonáltal a fenti bort én nem éreztem akkora anyagnak, hogy késztetést érezzek palackos érlelésre. Azt sem hiszem, hogy feltétlen magasabb kasztba fog kerülni pár év múlva. Változni fog, de nem feltétlen minden tekintetben előnyére.

emoss 2013.03.28. 14:49:41

Köszi a kimerítő választ!

akov · http://borrajongo.blog.hu 2013.03.28. 20:21:19

@drbarta: Hogy hordóminta mivoltát levetkezte-é már (azaz buja, sűrű, de egyszerű). Múltkor ittam egy 9-es St-Estephe-t, ami jó ideje nálam van, és kb. hordómintának tűnt. No, de 3 nap múlva a hűtőben kivirult. Esetleg eltetted napokra?

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2013.03.29. 08:23:26

@akov: Nem jutott róla eszembe hordóminta. Nem tudom mennyire derült ki a leírásból, de nekem alapvetően tetszett, talán legjobban az utóbbi másfél évben kóstolt cuvée 7-ek közül. Nyugodtan tégy vele egy próbát, szerintem jobb, mint akármelyik 08-as tavaly ilyentájt.

emoss 2013.03.29. 12:56:53

:))

Érdekelne hogy Te/Ti hogyan vezettek bornaplót? Van most már jópár feljegyzésem és szeretném rendszerezni őket. Én úgy gondoltam hogy szőlő fajtánként csinálnám hogy később visszakereshetőek legyenek a tételek ill. ha van vmi nagyobb sor amit kóstolok pincénél stb. akkor azoknak meg lenne külön fejezet, azok nyilván egyben "mutatnak jól", vélemény? Az időrendet elvetettem mert ha van egy konkrét bor aminek teszem azt kóstolom egy másik évjáratát akkor nehezen kereshető vissza. Viszont ha tudom h pl. merlot-t keresek akkor ott ütöm fel a füzetet.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2013.03.29. 13:05:15

@emoss: Indíts blogot! Komolyan. Nagyon könnyen vissza tudod keresni a borokat. Én is ezért indítottam :)

emoss 2013.03.29. 13:13:18

Á, az nem jó. Nem akarok meg nem is tudok vele így foglalkozni. Ha maradunk a füzetes felvetésnél akkor mit javasolsz? Illetve Te már abszolút nem is írod papírra a megjegyzéseidet? Amikor írtad hogy csináltad?

akov · http://borrajongo.blog.hu 2013.03.29. 14:09:46

@emoss: Nekem egy Excel táblám van, vagy 15 oszloppal, ebbe mindent beírok: bor neve, termelő, borvidék, ország, évjárat, fajta, szárazsági fok, kóstolás ideje, EUR/Ft ár, kóstolási jegyzet, technológiai jegyzet.

Csak ajánlani tudom.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2013.03.29. 14:10:44

@drbarta: Ezzel az a gond, hogy minden áldott kóstolási jegyzetet nem fogsz blog formában beírni. Én inkább az Excel táblát javaslom. A blog másrészt meg nem is jól kereshető. Sok találat (pl. termelő név) esetén el vagy veszve.

emoss 2013.03.29. 15:10:09

Hát, Excel táblát sem fogok levinni egy egri pinyóba :)
Te/Ti azért más szinten nyomjátok így értem az Excelt, nekem egyelőre marad a füzet.
És csak érdekességképpen, azt lehet tudni akár csak megközelítőleg is h mennyi bor (hány tétel) adatai szerepelnek benne? Vmelyik blogon olvastam ( itt, máshol?) h az író kb. 20.000 bort kóstolt eddig, ledöbbentem, iszonyú mennyiség :)

rszabi · http://borrajongo.blog.hu/ 2013.03.29. 17:15:31

@emoss: Szerintem senki nem visz le excel táblát pincébe. :)
Ott jegyzetelsz papíron és később beviszed egy excel táblába. Papíron semmi esélyed hosszú távon jól visszakereshető jegyzetet készíteni.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2013.03.29. 17:21:45

@emoss: Nekem nincs külön adatbázisom a kóstolt borokról a blogon kívül. Ha jegyzetelek, akkor kallódó füzetekbe, vagy papírfecnikre, melyeket záros határidőn belül bepötyögök egy erre kijelölt word-dokumentumba. Ezután a papírokat eldobom. A doc fájl egy átmeneti hely a jegyzeteknek, onnan szemezgetek át belőlük a feltöltendő posztokba.
Amikor indult a blog tényleg a legfontosabb funkciójának az adatbázis jellegét jelöltem meg, és ennek megfelelően szinte minden kóstolt és lejegyzetelt bor szerepelt benne.
Ez már rég nincs így, jónéhány bor egyáltalán nem kerül megörökítésre, de az emlékezeteseket továbbra is megírom. (ez persze nem azt jelenti, hogy minden megírt bor emlékezetes lenne)
Valójában egyre gyakrabban érzem úgy, hogy semmi szükségem jegyzetekre, a mérföldkő borokra azok nélkül is emlékszem.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2013.03.29. 19:15:03

@emoss: A 20EFt tulzas, tudom is hol olvastad. Ha nekiduralom magam, evi kb. 1500 tetel jon ki. Ehhez iszonyu sokat kell inni, rendezvenyre jarni. Ez kb. 3 eve van meg, elotte felet ha kostoltam evente. Ha 1500-al szamolok per ev, akkor kb. 13 ev kellene a 20.000-hez.

Fiskális 2013.03.30. 01:16:08

A google drive is lehet jó megoldás, egy okos telefonról is kezelhető, könnyen megosztható. Én mondjuk erre nem használom, de másban bevált. Esetleg google keep, de tkp. az is felhő...
A következő évet ittam különben (Souska), szerintem nem volt ilyen jó, ill. nem érdemelt volna ennyit. Pedig én amúgy kedvelem, többször kaptam is tőlük bort, vettem is.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2013.03.30. 12:39:46

@emoss: @Fiskális: igen, az is jó lehet. Gyorsjegyzetelésre mobilon az Evernote-t használom, nagyon jó kis kliense van. Automatikusan szinkronizál, azaz, amikor "kinyitom" a laptopom, azonnal ott a jegyzet. Még egy szimpla bevásárláshoz is ezt használom!

dagadtos 2013.04.01. 04:49:05

@akov: Azért nekem ennél volt sokkal több, mikor nekiduráltam magam. Kérdés, mit számolsz be? Ha elmész a mondovinóra, és megkóstolsz két nap alatt 100 tételt, az 100? A várban megint 100? Mert ha így nézzük, nekem simán volt 5000-es évem, egy profinak meg lehet ennél jóval több is. Én mondjuk jártam fogorvosokhoz, hogy zsibbad a nyelvem, azok meg hülyének is néztek rendesen, szóval nem tudom, a fizikai részét a profik hogy kezelik. Mostanában, már vagy két éve ehhez képest nagyon laza, pár százas éveim lehettek, de nem is bánom igazán.

Amúgy ez a 7-es cuvée lassan a legmegbízhatóbb villányi nagy bor lesz, igaz, modern stílusú, amiért rajongani nem tudok igazán, de legalább mindig nagyon jó.

dagadtos 2013.04.01. 05:09:53

@drbarta: És ha nem ebből élsz, tényleg a világon semmi szükséged nincs is rá, ezt csak a tanfolyamok sulykolják. Nem véletlenül - akik ebből élnek, megpróbálnak megkínálni a palacsinták szaros végével is, nehogy már mindent élvezni tudj, ha már ők nem tehetik, és közepes borok maradékcukrát, illóját, fajtáját kénytelenek találgatni vakon, meg az árat, amiért eladható. Én már rég nem viszek sehova tollat vagy papírt - pedig pár éve még értetlenül néztem AG-t, amikor ezt mondta. Majd ha valaki engem fizet, és nem én fizetek, majd akkor viszek.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2013.04.01. 11:28:04

@dagadtos: Igen, mindent felírtam, az utolsó Nyakast is, ami hétfő este kinyílt. Fogproblémám nekem is volt a borkóstolástól. Ha nem írod fel a borokat, becsülni nagyon nehéz, mert az ember képtelen felmérni a darabszámot. Nagyon soknak tűnik pl. egy borfeszt, de ha felírod szépen és megszámolod, ha 100-ig eljutsz, hát nagyon ügyes vagy.

Nem tudom, a profik mennyit kóstolnak, de ragadjunk le ennél az 1500-nál. Ez hetente közel 30 bort feltételez, szünet nélkül, télen-nyáron. Ehhez elég sokat kell mozgolódni, rendezvényre járni, saját kóstolókat szervezgetni, pincéket látogatni.

A "profik", akik borversenyeken bírálnak, beutazzák a fél világot azok ha ennek a kétszeresét lekóstolják, akkor az már bőven sok, hetente átlagosan 60-70 bor.

Szerintem e felett valóban szétcseszed a fogad, a nyálkahártyád és totálisan eleged lesz a borból. Hamar. Szerintem. Persze vannak toleranciaszintek.

Ha az évi 1500-2000 bort már feszített ütemnek vesszük (szerintem semmiképpen sem átlagos), akkor a 3-4000 már szinte kibírhatatlan. Nem tudom elképzelni, hogy hosszú évekig valaki ennyi időt erre szán, ekkora intenzitással és közben a családja, gyereke stb. nem igényli a jelenlétét.

A 20000 bor még ehhez képest is rettentően sok. Ha valaki ilyet állít, csak akkor hiszem el, ha listát mutat róla. Mikor nem vezettem listát, én is azt gondoltam, hogy nagyok a számok, de nem azok, a lista azért relatíve lassan hízik.

A Cuvee 7-el kapcsolatban egyet is értek, Drbartával sokat szoktunk ezen a boron vitatkozni. Azt hiszem nekem a 2008-as Villány tetszett a legjobban eddig.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2013.04.01. 11:30:41

@dagadtos: Bocs, még valami. Nekem a jegyzet azért fontos, mert képtelen vagyok megjegyezni ennyi bort. Pl. 2 hónap után már nem tudom mi volt a bor pontos neve vagy, hogy a 7-est vagy a 8-as évjáratot ittam e. Ennek utána tudok nézni, ennyi. Nem emlékszem rá, hogy tanfolyamon sulykolták ezt valaha (nálunk biztosan nem).

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2013.04.01. 14:25:08

@akov: @dagadtos: Jól nyomjátok. Szerintem én évi 5-600 tételnél nem hiszem, hogy valaha is többet vettem magamhoz, és úgy érzem, mintha ez lenne a felső határa annak, amivel még harmonikus családi élet összeegyeztethető. Sejtéseim szerint egyébként a következő években ez még tovább fog csökkenni.

Én egyedül akkor jegyzetelek, ha valamilyen kóstolót, eseményt ide fel szeretnék rakni. Ha egy nap úgy döntök, hogy belefáradtam a blogolásba, akkor a magam hasznára/örömére már egy sort nem fogok leírni.

A 08-as cuvée 7-ek nekem nem tetszettek, korábban a 07-es villány, illetve mostanság a két 09-es az szerintem is teljesen oké.

dagadtos 2013.04.01. 16:34:50

@akov: Én biztos vagyok benne, hogy ilyen számítással, ha mindent beleveszel, volt 5000-es évem. Akkor még minden varázslatosan izgalmas volt, kihagyhatatlan, ráadásul ami a személyes részét illeti, időm is korlátlanul volt, az anyagiak sem jelentettek nagy akadályt. És érdekes egyébként, hogy amíg ennyire érdekel a bor, sokkal kevesebb szüksége van az embernek jegyzetre is, hihetetlenül jól emlékeztem, mit kóstoltam és milyen volt, mert semmi a világon nem tűnt olyan fontosnak és érdekesnek, minthogy minek milyen az íze, illata.

Most már brutálisan felejtek, ha írnom kéne róla, muszáj lenne jegyzetelnem, sőt, ami azelőtt teljesen elképzelhetetlen lett volna, ha olyan borokat kóstolunk, ami nem mozgat, muszáj odaírnom a jegyzethez a borok neveit is, különben egyszerűen nem tudom utólag, hogy melyikre írtam, és melyikre hány pontot adtam. Sajnos, ahogy az érdeklődés mérséklődik, a felejtés komoly erőre kap.

Visszatérve a számokra: az még, hogy technikailag mekkora szám jön ki, szerintem nem sokat jelent. Azok a fesztiválok, ahol lekóstolsz két nap alatt 2*50-60 bort, azok a valóságban nyilván nem jelentenek 100-120 kóstolást. A végén már rég szétment az ember szája, de mentálisan sem tudok én pl ennyi tételt normálisan megkóstolni, főleg hogy egy fesztivál rengeteg zavaró körülménnyel árnyékolja közben az érzékeket. Ma már nem is kóstolnék ilyen mennyiségeket, de akkor tényleg minden érdekelt, amit nem értem el könnyen (pl minden külföldi bor). Egyébként messze a legjobb időszaka volt a boréletemnek - attól tartok sosem fog már annyira érdekelni az egész, és már a legjobb borok sem tudnának hasonló izgalmat kelteni bennem, mint amit akkor éreztem.

A 08-asból a Siklóst kóstoltam, teljesen rendben volt, nálam kapna 7 pontot, persze nem venném meg magamnak.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2013.04.01. 16:41:57

@dagadtos: Sajnos én komoly érdeklődés mellett is felejtek, pl. a Mondovinon kóstolt 120 bort évjáratra, mindenre tuti nem tudom megjegyezni. :D

Nem elvitatva, hogy komoly erőbedobással lehet évi 5000 tételt kóstolni, azért álljunk meg ennél a számnál egy pillanatra. Egy évben legyen mondjuk 50 hét, akkor hetente kell 100 bort megkóstolnod, hetente kell menned olyan nyitott sétáló kóstolóra, ahol ezt megteheted. Vagy otthon minden estére szervezel egy 12-14 boros kóstolót. Ha a következő héten ezt kihagyod, akkor az átlagod lement 50 borra és még többet kell innod, hogy visszahozd. Én csak azt mondom, ez nem egészen életszerű. A 20.000 borhoz ezt kell csinálni 4 kerek évig. Nem hiszem, hogy ezt bárki kibírja...

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2013.04.02. 23:53:49

furcsa, hogy a fogak romlanak, nem a májak... kérem mindenkinek a GPT-jét, azonnal!:-)

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2013.04.03. 08:10:54

@drbarta: Mármint a fogak meg a GPT is hálaistennek:)
süti beállítások módosítása