A Borrajongó

"Istenmeredekje" -Laposáékról

2010. április 26. 21:22 - drbarta

A fenti jelző Laposáék új sorozatának címkéit díszíti. Nem sűrűn fogyasztok mostanában Laposa-bort, pedig régebben nagy kedvenceim voltak, sőt meghatározó szerepet játszottak abban a folyamatban, mikor egyik napról a másikra gyakorlatilag teljesen átszoktam a vörös borokról a fehérekre. Kb. 2 évvel ezelőtt a Borkalauz remek értékelése végett a helyi Tesco-ban vásároltam egy palack 2006-os Bazalt-cuvée-t, amelyet igen nagyszerűnek éreztem, pláne annak fényében, hogy korábban nekem csak nagyon könnyű, reduktív fehérekhez volt szerencsém, elsősorban vörösbor-termelőktől.  Az említett Bazalt-cuvée persze a szortiment bevezető-szintű tétele, nem sokkal az eset után természetesen minél több borukat szerettem volna megismerni, és a náluk egyébként igen jó 06-os évjárat remek olaszrizlingekkel, és egy igen emlékezetes juhfark-válogatással kényeztetett el (csak pincénél volt kapható, nem ugyanaz, mint a kereskedelemben megjelent alapjuhfark). 

Szintén az ő nevükhöz fűződik eddigi pályafutásom talán legszebben érő bora, a 03-as somlói olaszrizlingjük. Gyakran igyekszem régebbi borokat is kóstolni, de elképsztően ritkának érzem azt, hogy nem egyszerűen tartja a bor az értékeit, hanem nemesebbé válik az idővel, olyan finom konzisztenciát, komplexitást, harmóniatípust nyert, mely fiatal borokban nem tud meglenni. Eddigi tapasztalataim szerint, az hogy idővel talpon van még egy bor, nem öregedett meg, közel sem jelenti azt, hogy feltétlen ilyen értékeket tudott volna gyűjteni. Ennél a tételnél viszont zseniálisan szép érettség alakult ki, amihez elengedhetetlen volt, hogy nem szupermarkettben, hanem egy pince mélyén töltötte az ehhez szükséges éveket.

Múltkorában elkezdett furdalni a kíváncsiság, milyenek lehetnek a 08-asok, így kettőt beszereztem.

Következzenek:

Laposa kéknyelű 2008

 Illatában érett, de üdének ható tutti-fruttis, licsis gyümölcsösség, a korty telt, az illathoz képest visszafogottabban aromás, selymes felszínűnek indul, ezmellett savai kellő ívben emelkedve kezdik meg a test kitöltését, az ígéretes kezdet után a korty második felére az alkotók kissé összekuszálódnak, az aromák túlzottan fanyarba fordulnak, a savak élesek, az alkohol mellette mégis kilóg. Több napig kóstolva a savak talán túlságosan is kisimulnak, az alkohol pedig méginkább uralja a lecsengést. Gazdag alapanyag, de nálam így ez most 4p.
 
Laposa szürkebarát 2008
 
Virágos-gyógynövényes-édesen gyümölcsös illat és ízvilág, a fajtajelleges aromák előtérben, a badacsonyi sósság nehezen észrevehető. A korty telt, vastag, kellemes tapintatú, de savvilága nem ad neki kellő magasságot, lendületet, inkább szétterül, a lecsengés gyorsan véget ér. Ez is 4p erejéig tetszett.  

 

A Laposa-borok az utóbbi két évben érezhetően másak, mint azok a borok, amelyeket "Bazaltbor" néven ismerhettünk meg. A megszokott hamisítatlanul sós, feszes, férfias, klasszikusan elegáns borok után egy kerekebb, intenzívebben gyümölcsös, kevésbé a sós ásványosságra épülő stílust érzek kialakulóban, ami önmagában nem lenne baj, a 07-es Rizling-négyzet például tavaly nekem nagyon meggyőző volt, gyümölcsössége mellett szépen megfért ásványossága, a rajnai rizling határozott, struktúrált savgerince is sokat hozzáadott a házasításhoz. Itt most azt éreztem, mintha a borok tanácstalanok lennének, milyenek is akarnak lenni, persze könnyen lehet, hogy én voltam az. :) 

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr731953980

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pardi norbi · http://borrajongo.blog.hu 2010.04.29. 10:18:19

Az a helyzet, hogy én kissé csalódtam az "új" Laposa stílusban. A borok szerintem sokat uniformizálódtak és bár ez lehet eladhatóbb, nekem kevésbé tetszenek. A 2006-os évjáratig egy sor Laposa bort ittam, amelyek nagyon bejöttek, az utóbbi időben azonban egyre kevesebbet fogyasztok belőlük. Jók a borok, csakhát az egyediség, a plussz hiányzik nagyon...

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.04.30. 06:14:05

Annak ellenére, hogy most egy nem túl jó szérián vagyok túl, én azért bizakodó vagyok, szerintem lesz még az asztalunkon olyan Laposa-bor, amire felkapjuk a fejünket. Én látok fantáziát az új stílusban, de ha már a gyümölcsösségé a főszerep, akkor legyen élénkebb, ropogósabb, egyáltalán arányosabb, ha pedig a fenti borok méretéről a beszélünk, akkor egy ekkora testbe sokkal több kraft kellene: magas-hosszú savak, markánsabb ásványosság, több mélység stb...
A szortimentet mondjuk még hírből nem ismerem teljesen, könnyen lehet van benne már most elképzeléseimnek megfelelő bor..

töppedt 2010.04.30. 13:43:00

@drbarta: Amennyire tudom a kéknyelű 20-30 évig is érlelhető. Ranolder János pincéjében a legdrágább borok nem a tokajiak voltak. Sajnos ez a tudás/tapsztalat elveszett. Feltett szándékom volt azt a hat palack Laposa kéknyelű 2006 válogatást/amit őrizgetek hosszú időre eltenni,de most kiváncsivá tettél a véleményeddel. Tegnap majdnem felbontottam egyet a barátoknak, de visszatettem. Lehet, hogy mégis meg kéne inni, vagy várni hátha csoda történik.
Amúgy gratulálok a bloghoz

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.04.30. 15:40:04

@töppedt: Üdvözöllek itt, köszönöm a látogatást!
A 06-os kéknyelű-válogatást én nem kóstoltam sajnos, de sok jót hallottam felőle, és egyáltalán nem hiszem, hogy annak jelenlegi állapota bárhogyan is összefüggne a most kóstolt 08-as tapasztalataival. Számomra egyébként a 06-osok általában másfajta stílust képviseltek, mint a mostani 08-asok.
A 08-asról is hangsúlyozom egy palack alapján született ez a kóstolási jegyzet, szóval ez még egyáltalán nem mérvadó a bor potenciálja, sőt jelenlegi formája megitélése szempontjából sem.

off: Milyen volt a Hirtzberger Riesling Smaragd Hochrain?

lackó 2010.05.01. 09:01:58

@töppedt: érdekes dolog a kéknyelű-kérdés. Jelen pillanatban szerintem a magyar piacon Szászi 2009-ese van csúcson.

Egy észrevétel: barátaim 6 éve ünnepeltek egy fontos eseményt, egy '94-es Szeremley Kéknyelűvel tettek volna koronát éveikre. Mielőtt bontották, találkoztak Hubával, aki mindent megadott volna érte (aki ismeri, tudja, hogy ez így van). Nem adták, bontották. Atomjaira hullott bor volt, tökéletes tárolási körülmények mellett. Tudom, 1 palackból nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni, de kéknyelű-szempontból talán érdemes. Nem mellesleg ez a '94-es kéknyelű csoda volt a maga idejében, amivel azóta sem találkozni...talán egészen mostanáig. (A Rózsakőre meg érdemes figyelni!!!)

töppedt 2010.05.01. 12:41:21

@drbarta: Ha összejön egy akármilyen kéknyelű kóstolás szivesen felajánlok egy üveggel a nagytapasztalatú borisszáknak. Szászitól is van egy üveg 2007-s.
A Hirtzberger Riesling kicsi csalódás volt nekem, de itt most nem részletezném, esetleg privátban, vagy ha arra járok (még ebben az évben)szivesen találkoznék veletek. A lackó által említett rózsakőre meg figyelek. A kertben a hiatusok azzal lettek betelepítve. Na jó nem nagyképüsködöm elültetve (a badacsonyi kert házastúl 600 négyszögöl.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.05.01. 14:34:12

@töppedt: Természetesen nyitottak vagyunk célirányos kéknyelű-kóstolóra, illetve tényleg jelezd, ha erre jársz, össze lehetne hozni valamit. Kíváncsiságból volt már szerencséd a következő bejegyzésben szereplő Istvándy édes kéknyelűhöz?

töppedt 2010.05.01. 16:48:49

@drbarta: Nem, de nagyon kiváncsi vagyok. Ezen a nyáron feltétlenül megkóstolom. Már régen tervezek ellátogatni a Tóti-hegyre

Féllábú 2010.05.02. 15:06:44

Ha ehhez hozzáteszem a múltkori két Laposa élménytelenségemet, hát, jönnek a kérdőjelek, sajnos. Nemsokára Szeged borfeszt, ha ott lesznek, v. őket bemutató kereskedő, ránézek a témára.
A kéknyelű felvetés tök jó. Bár kevesen művelik, egy kóstolóra valót össze lehet belőle szedni, csak akarat kérdése.
süti beállítások módosítása