A Borrajongó

A Somló koncentrált oldala

2010. május 01. 08:56 - drbarta

A korábban beharangozott "hard-core" somlói kóstoló végre megtörtént. A szokottnál nagyobb létszámban voltunk jelen, ugyanis a Művelt Alkoholistától alföldi merlot-ék is csatlakoztak hozzánk erre a kóstolóra. Ennek megfelelően egy palackkal bővült a kóstolandó borok listája.

A sor a várakozásoknak megfelelően igen erős volt, de az az elképzelés, hogy a különböző stílusok, édességi fokozatok esetleg felerősítik egymás értékeit nem biztos, hogy összejött, az egységesen koncentrált és gazdag borok egyes esetekben esetleg leárnyékolhattak bizonyos részleteket a többi értékeiből, így lehet egy-egy tétel most nem nyújtott akkora élményt, mint amit magában, vagy másik sorban tudott volna.

P.s. Időközben elkészültek a kóstolón szintén résztvevő pardi norbi jegyzetei is:  http://pengyomhegyi.blog.hu/2010/05/04/somloi_esszencia

Következzen a sor:

Somlói Apátsági Juhfark 2008

Intenzív gyümölcsös-ásványos illat, gazdag telt korty, a pince szortimentjéhez képest relatíve élénkebb gyümölcsösséggel, a savak gyönyörűen vállukra veszik a hatalmas testet, a végén az alkohol kicsit mégis kilóg. Eleinte jól érezhetően, de később csökkenő mértékben van jelen egy kis (talán kénes?) kesernye. Rendkívül gazdag bor, kissé összesimulásra váró alkotórészekkel. 6 és 7 pont között, közelebb az utóbbihoz.
 
Somlói Apátsági Juhfark 2007
 
Illata hasonlóan intenzív, de sokkal érettebb-mézesebb-aszaltgyümölcsösebb karakterű. Az előzőtől még vastagabb a korty, több cserességgel, sok aszaltgyümölccsel és határozott sóssággal, kerekebb, de még így is kicsit túl dinamikus savakkal. Itt sem éreztem, hogy az alkotók teljesen összrázódtak volna, az alkohol is jobban kilóg, kicsit kevésbé magával-ragadó. 6 pont (érdekes jelenség, hogy jelenleg a 07-es sorból a Hilla tetszik a legjobban, pedig eleinte az volt a legkevésbé kedvencem)
 
Hollóvár Furmint 2008
 
Illata kevesebb kedvességet, mégis nagyobb összetettséget, gombás ásványosságot kínál, az ominózus szúrósság is háttérben. A bor egésze aromáiban sokkal szigorúbb az előzőeknél, de szerkezetileg mégis gördülékenyebb, kevesebb éllel, jobb arányokkal, a teljes harmóniához talán kicsit túl erős dinamizmussal, de igazán pazar. 7 és 8 pont között .
 
Tornai N.71 Juhfark 2006
 
Nagyon sokat vártam tőle. Eddigiektől édesebb, kedvesebb illatvilág, de ásványosság terén sem szenved hiányt. A korty első fele zseniális: telt, de viszonylag könnyed, sok gyümölccsel, köves ásványossággal , kicsit érezhető maradékcukorral, vele egyensúlyban levő savakkal, kis tejszínnel, plussz egy kis könnyedséget fokozó szénsavassággal. Áradó, finom, de ott ahol nagyon kellene, elkezdenek a savak idő előtt hanyatlani. Egyébként nagyszerű bor, sima felszínekkel, lekerekedett élekkel, a többi borhoz képest "nőiesebb" somlói. 6 pont.
 
Hollóvár Hárslevelű 2005
 
Jellegzetes hollóváras-illat- gombás ásványossággal, komplex egyedi karakterrel. A bor vastag , de nagyon jó arányokkal rendelkezik, a maradékcukor jelentős részét letagadhatná, a tapintat kiválóan porhanyós, a savak hosszúak, de teljesen integráltak és dinamikusak. Az első talán mindezidáig legkiválóbb Hollóvár-bor, legoptimálisabb arányban tartalmazva azokat a kompenenseket, amiért szeretjük őket. 8 pont.
 
Istvándy Szemelt Kéknyelű 2006
 
A kakukk-tojás badacsonyi bor. Eddigiektől sokkal simább, kevésbé cseres, selymesebb tapintatú bor, érett fehérhúsú és kevés fanyarabb gyümölccsel, (bár kevésbé élénk kiadásban, mint egy évvel ezeleőtt), finom badacsonyi sóssággal. Jó arányok, kiváló konzisztenciájú, és mennyiségű savak. A sorban nem a legizgalmasabb, legkomplexebb bor, de az előző borral együtt talán a sor legjobb egyensúlyát felmutató tétele. Erős 7 pont.
 
 
Somlói Apátsági Kései Furmint 2007
 
A pincészetre jellemző illat, igen intenzív kiadásban, különösen olajos test, tokaji aszúkat idéző konzisztencia,  aszalt gyümölcsekkel, somlói ásványextraktummal, amit szárnyaló savak támasztanak alá, a végén mégis valami émelyítőbb, édeskés-halolajas aromát nem éreztem teljesen odavalónak, (korábban sose éreztem, illetve a többiek most sem) de eléri a 7 pontot.

 

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr451965943

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kabócás 2010.05.01. 10:24:42

Hála és köszönet, hogy most végre létrejött ez a várva várt kóstoló. Kicsit még zúg a fejem, hiába azért a minőség most mennyiséggel is párosult :) Nekem a korábban többször kóstolt tételek közül szinte mindegyik gyengébben teljesített tegnap, vagy csak túlzott elvárások voltak?! A 3 juhfark közül nekem a 07-es SAP tetszett leginkább, itt a No71-től vártam volna többet. A régi nagy kedvenc 05-ös Hollóvár hárs volt az este bora, de valahogy azt éreztem, hogy eddig minden alkalommal 1 árnyalattal izgalmasabb volt. A 08-as Hollóvár furmint egy nagyon összetett, letisztult, harmónikus, hosszú és egyben vibráló bor, én most találkoztam vele először. Nem mellesleg kiváló ár/érték arányú, igaz ez szinte az összes kóstolt borra. Az Istvándy szemelt kéknyelű is 1 kicsit gyengébb formáját mutatta. De azért ezek a "gyengébb formák" 7 pont körüli magasságokat jelentenek, ami önmagában elég magas szint. Végül az SAP kései furmint, itt a megszokott gazdagság, lendület jött és méltó zárása volt az estének.
Nehéz lenne ezt überelni.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.05.01. 12:48:29

Korrekt merítés, de ezt már írtam.

Az én tapasztalatom szerint a juhfark nagyon közel áll az olaszrizlinghez és a kesernyés utóíz is közös. A kén az nem utóízben jelenik meg, hanem már az illatban.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.05.01. 12:49:10

@Kabócás: Nem olyan nehéz ám ezt űberelni :) Ugyanez a sor, csak a Somlón.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.05.01. 14:42:23

@BZoltan: Igen, az bizonyára még hozzátenne:)
Mindenesetre ütős volt ez így is. A közeljövőben egyébként mindenképp szeretnék nyitni egy 07-es Hillát is, nagyon kíváncsi vagyok rá még addig, míg ezeknek még "számban érzem az ízét".:)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.05.01. 16:06:14

@drbarta: Miért nem 08-as hárslevelűt? Szerintem egyértelműen az az évjárat legjobb forgalomba került tétele.

alföldimerlot 2010.05.01. 16:35:15

Köszönet az estéért. Remek borok voltak. Egyik ámulatból estünk a másikba. A Hollóvár és a SAP boraiban olyan erő és egyediség lakik, amit egyetlen más borvidéknél sem tapasztaltam még. Ezek a borok képesek a kóstolót áthangolni a saját frekvenciájukra.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.05.01. 17:04:21

@BZoltan: Nekem tavaly a juhfark 08 jobban tetszett a hárs 08-nál, persze lehet, hogy igazad van. A 07-esek esetén a Hárslevelűnek úgy éreztem jót tett az 1 év palackérlelés, ezért a 08-assal is még kicsit várnék. A juhfark 07 viszont nekem jobban tetszett 1 évvel ezelőtt. Most a Hilla bontását azért tervezem, hogy a 07-es juhfarkkal próbáljam gondolatban összevetni.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.05.01. 17:11:21

@alföldimerlot: Köszi, hogy benéztél!
Az egyediséghez, erőhöz nem fér kétség, és szerintem is nagyon erős volt a sor, most úgy éreztem, hogy Hollóvár borok tudták leginkább függetleníteni magukat a többi "árnyékoló" hatása alól. Az N.71 Tornai esetén egy kicsit többet vártam most, afféle" titkos fegyvernek" szántam, amivel "meglephetem" az alapvetően SAP és Hollóvár fanokból álló kis csapatot:) Mindenesetre az is szép volt!

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.05.01. 17:34:23

@drbarta: Azt hiszem, hogy nagyon ízlés kérdése, hogy frissen avagy 1-2 évesen szeretjük jobban az ilyen iskolázású borokat. Én a legjobban az első fejtés után szeretem a borokat :) Azokat az illatokat és aromákat soha nem érzem a kész borokban.

Ahogy az is ízlés kérdése, hogy az alapvetően markánsabb és pokróc juhfark vagy az elegánsabb és barátságosabb hárslevelű jön be az embernek.

A 07-es Hillának én keveslem a savait, de én még egy pohár akumlátorsav után is csettinteni tudnék :) Ebből a szempontból a 08-as hárs és Hilla szerintem szerencsésebbek.

Bár érthető módon elfogult vagyok :) szerintem egy ilyen sorban csak a hangulaton és ízlésen múlik, hogy 6-8 pont között hova rakod a borokat.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.05.02. 06:19:38

@BZoltan: Valóban, a fenti sor mindegyike eddig 6 és 8p között szokott mozogni, függően a borok és a kóstoló személy pillanatnyi formájától, illetve a sor összetételétől.
Én is savtoleráns vagyok, ha lehet inkább több legyen, mint kevesebb. :)
Viszont az utóbbi hónapokban a egyre inkább nagyobb hangsúllyal veszem figyelembe az egyensúlyt, harmóniát, textúrát is. Ebből a szempontból meg úgy emlékszem a Hilla 07-nél a pont, de már azt is több hónapja kóstoltam, így benne van, hogy rosszak a megérzéseim:)Ezért szeretném mostanság majd azt is megnézni újra.:)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.05.02. 07:02:02

@drbarta: Az egyensúly, harmónia és a textúra ha lehet még sokkal szubjektívabb és hangulatfüggőbb mint bármi más. Az egyensúlyt még csak-csak megérzi gyakorlatilag bárki, de a harmónia és a textúra már jóval nehezebben megfogalmazható dolog.
Szóval azért vigyázz, hogy ne tulajdoníts túl nagy jelentőséget annak amit csak te vélsz érezni.

Sokan beleesne ebbe a hibába... na ők szokták a Szentesi "Bátyus" borát túl fásnak mondani :)

Szerintem nagyon fontos, hogy különbséget tudjunk tenni a kóstolás során felmerülő asszociációink és a valódi ízérzet között.

Vagy ahogy egy jó cimborám szokta mondani :) van úgy hogy a bor kóstol minket :)

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.05.02. 07:21:15

@BZoltan: A harmónia tényleg rendkívül szubjektív, de a felszín, textúra kevésbé,most nem arról beszélek, hogy kapok egy bort és objektíve mérni lehet, de egy sorban el lehet különíteni, hogy melyek részletei voltak símábbak, melyek élesebbek, darabosabbak.

"ne tulajdoníts túl nagy jelentőséget annak amit csak te vélsz érezni."

Túl nagy jelentősége nincsen, de egy borleírásnál én azt fontosnak tartom, hogy legalább a saját értékrendem szerint objektív legyek. Tehát ha valamit "úgy" érzek, akkor "azt" írom le. Attól még persze nem "olyan" bor, de legalább, ha egy év múlva visszakeresek rá, akkor elolvasván fel tudom idézni, hogy én "milyennek" éreztem.
Ha holnapután másmilyennek érzem, más környezetben, más hangulatban, akkor arról is születni fog jegyzet.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.05.02. 09:18:02

@drbarta: Igazad van. Mondjuk azt azért fontos szem előtt tartani, hogy például a juhfark az mindig egy kicsit darabosabb, érdesebb fajta mint ugyanolyan technológia mellett, ugyanabból a pincéből a hárslevelű :) Egyszerűen más stílus a két fajta.

Féllábú 2010.05.02. 14:54:02

Itt Ironman, technikai okokból most álnéven.
Hát nagyon várt kóstoló volt! A bevezetőkben írtakkal egyetértek, és ez biztosan az utolsó kóstoló volt, ahova nem viszek -épp meiatt- egy könnyebb bevezető tételt:-)
Épp ezért is talán kissé alacsonyabbak lettek a doktor Úr pontszámai szerintem.
Nekem a Hollóvár 05-ös Hárs volt a top -a leírtakon túl egy teljesen érett bor.
Utána a vállalatirányítási 07-es Juhfark -mely tavalyi kóstolása óta érettebb lett, és -az én gusztusomnak- minden fronton komoly erényeket mutatott. Megjegyzem, nekem ez nem volt kilógó alkoholos.
A Hollóvár 08-as Juhfark következik számomra, ám a most fiatalosan rakoncátlanabb SAP 08-as meglehet, hogy magasabbra fog érni.
A többi bor is igazán remek volt, különlegességek a javából:-)

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.05.03. 06:55:42

@Féllábú: A 07-es juhfarknál azt éreztem, hogy az alkohol és a sav mintha kissé külön utakon járna, nem illeszkednek szerves egységgé. Tehát nem azt, hogy ekkora alkoholhoz , kevés lett volna a sav, sőt:)
Egyébként félreértés elkerülése végett nekem nagy mérföldkő volt ez a bor, tavaly a müvalkeszes évvégi szavazáson ráadtam az év fehérbora voksomat, de ebben a sorban most nem ő volt a kedvencem.

@BZoltan: Igen, most tényleg nehezen tudnék selymes tapintatú, kerek, kedves juhfarkot felidézni:)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.05.03. 12:09:48

@drbarta: Hulk Hogant sem a selymes tapintása és a kedvessége miatt szeretjük :)

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.05.03. 14:17:16

@BZoltan: A somlói juhfark ezek szerint a borok "Hulk Hogan"-je? :)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.05.03. 16:44:52

@drbarta: Hát semmiképpen nem a Audrey Hepburn-je :)

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.05.04. 06:02:13

@BZoltan: Hihetetlen dolgok pattannak ki a fejedből! :))
süti beállítások módosítása