A Borrajongó

Kadarkák a "Klubban"

2017. április 22. 09:00 - drbarta

Egy ideje már a klubban a Kárpát-medencei fajták ápolgatása szegediszomelijé barátunk reszortja. Így olaszrizling, Szentesi-ritkaságok, kékfrankos kóstolók után ezúttal egy kadarka-sorral örvendeztetett meg bennünket. 

Évjárat megkötés nem volt. Innen is, onnan is válogatott barátunk, lehetőséghez jutottak felkapottabb, valamint számomra ismeretlenebb, vagy csak érintőlegesen ismert nevek is.

img_2746.jpg

Vakon kóstoltunk.

Mivel a sort nem én állítottam össze, így háttérinfókat se gyűjtöttem róla, amiről lustaság okán így utólag is lemondanék. Következzen tehát néhány kadarka-jegyzet csak úgy lecsupaszítva.

 

Hagymási József 2012:  Piros bogyósok, hecsedli. Szájban alig közepesen intenzív, nem nélkülözi még a gyümölcsöket sem, viszont tanninosabb a szokásosnál, így kissé sorjásan száraz emléket hagy. Eleinte csak némiképp rusztikusnak tűnik, a többi bor után visszakóstolva viszont befigyel egy kis állott krumplis dohosság.

Bott Frigyes 2015:   Nagyon buja illat. Piros és fehér ribizli, virág és fűszerözön. Arányos test, intenzitás, selymesség, lendület. Nem sok tannin, viszont kifejezett szép savak. Nagyon jó. Visszakóstolásnál kicsit soknak éreztem, már-már giccsbe hajlónak tűnt a színessége, ha lehet ilyet mondani. Bár először picit 6 fölé tettem, végül marad ez.

Mucsi Zalán- Grál Borpince 2015:  Lédús, savanykás meggyes gyümölcsösség, köményes fűszeresség. Inkább enged következtetni egy jóféle kékfrankosra, de annyi baj legyen, korrekt ízletes darab. 5.5- 6

Gróf-Buttler 2013:   Elég vastag anyag, univerzálisabb gyümölcsösség jól megküldve hordóval. Szájban is ilyen, direkt, jól összerakott, de leginkább semmilyen. 5p

Szentesi 2015:  Tipikusnak mondható kadarka jegyek, szép, de mégis halvány gyümölcsösség, inkább sok-sok fűszer. Szájban nem nagy, de  mégis beleköthetetlen. Elég intenzív, de semmi túlzás, kiváló, selymes textúra, tanítanivaló egyensúllyal. Én kezdettől fogva kifejezetten szerettem, mégis meglepő volt, ahogy a második körre szép lassan már-már az élre tört, rávilágítva szinte mindegyik vetélytársának a hiányosságaira. 6+

Bősz Adrián 2013:   Elég furcsa illat, sajtos fülledtség ül rá némi szegfűszeges fűszerességre. Szájban pofonegyszerű, kissé citromos savakkal. Nem tetszett.

Dukay-Sagmeister 2015:    Tiszta, nyílt illat sok fűszer, málnás gyümölcsösség. Szájban finom, jó súlyú szerkezettel, de ezen túl még kifejezett cizelláltságot is mutat. A sor legszebbje. 6/7

Illyés Kúria 2015:   Jellegzetes, szép fajtajellgzetes ízek piros bogyósokkal, fűszerekkel. Átlagon felüli beltartalom, kicsit túlzó hordó. Ezzel együtt is kifejezetten szerettük. 6-

 

13 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr4712445083

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Sztárom az italom 2017.04.24. 21:14:11

Mit üzen a web?Heti alkoholos hírek, költemények. A Heti sajtó lenyűgöző, benne adok-kapok, tekintet nélkül nemre, korra, kivagyiságra, s pont ez benne a legszebb ,mert ritka tilalom az italom, nem válogat. Hétszentség'17/16 2017. 04. 17. Eg...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dagadtos 2017.04.22. 10:44:48

Csak kóstolón volt hozzá szerencsém, de erős túlzásnak érzem mind a pontszámot, mind a leírást a Dukay-Sagmeister esetén. Simán lehet, hogy egy kortyból elkóstoltam magam, vagy a problémás pinot noir feketíti az emléket, de azért meglep a leírás. A 13-as volt ebből igazán jó.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2017.04.22. 11:43:22

@dagadtos: Engem is meglepett. Kóstoltam már korábbi évjáratokban pinot-t is, kadarkát is. Volt közte olyan amelyikkel nem volt minden rendben és még ha a zömük tetszett is, azért nem ennyire :)
Viszont ha már egyszer vakon ez lett a végeredmény, akkor ez lett. Lehet nem vakon, nem ez lett volna. A visszakóstolásnál egyébként közvetlenül a Bott meg a Szentesi mellett is tartotta nyerő pozízióját, ezt az estét így nyugodt lelkismerettel adtam neki. További palackokhoz nem volt még szerencsém.

dagadtos 2017.04.22. 12:19:44

@drbarta: Nekem olyan dolgok rémlenek, mint túlérett-töppedt aromatika, kissé édesnek ható korty, de majd remélem, még fogom kóstolni.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2017.04.22. 12:23:25

@dagadtos: Hát, ha így is van, én ezektől nem félek úgy, mint a tűztől :)

szergo 2017.04.22. 14:06:42

Végre valaki megkóstolta tőletek az Illyés kúria kadarkát. Örülök, hogy tetszett..A legjobb árérték arányú kadarka volt a piacon 2015-ből szerintem. 2500 ft ért volt kapható Szekszárdon a Garay pincében.
Sagmeister kadarka mikor lesz elérhető a boltokban? Tudtok róla valamit?

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2017.04.22. 16:31:52

@szergo: Nem az én érdemem, hanem a barátunké :) Én ugyanis most hallottam róla először. De tényleg jó volt, annyi pénzért meg pláne.
A Sagmeister-kadarkáról nem tudok sajnos közelebbit, ez a palack a pincétől származott.

Szegediszomelijé 2017.04.22. 22:49:56

@szergo: @dagadtos: A Sagmeister semmiképp sem túlérettes (viszont kellően érett)-ezt az 5. palack után mondom, illetve, ha számít, Tarnóczi Zolinak is kifejezetten tetszik. Ernőnél 2500 Ft a palckár, ez a minőség ennyiért bolti viszonylatban nem nagyon elérhető. Szegeden lesz Ernő saját standdal a Borfeszten, és májusban forgalomba is kerülhet -ha lesz még annyi, hogy érdemes legyen kereskedésbe vinni. (Nálam amúgy a Bott Frigyes vitte a pálmát egy kicsivel, de kérdés nélkül nem nőtt fel más ehhez.)

dagadtos 2017.04.22. 23:01:17

@Szegediszomelijé: Kösz, megnézem akkor, bár így nem tudom, ezt kóstoltam-e egyáltalán, most már elbizonytalanodtam. Volt mellette egy évjáratazonos (?) pinot noir, amikor kóstoltam, az nem volt rendben.

Szegediszomelijé 2017.04.22. 23:11:18

@dagadtos: Igen a PN-nál előfordultak(nak) kilengésen, ezt én is tapasztaltam. A 16-ost kóstoltuk mintaként, nagyon ígéretes.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2017.04.23. 19:11:37

És a 13-as Bott egy fokkal jobb a 15-ösnél

Szegediszomelijé 2017.04.23. 22:06:14

@Takács Kr.: Merthogy az egy lényegesen jobb év volt.
Közben a Sagmeisterről: Júniusban fog piacra kerülni a Kadarka itthon. Emellett: az átalakulás miatti újra hatósági dolgok miatt sajnos a Szegedi Borfeszt jelenlét úszni látszik...

szergo 2017.04.24. 07:23:57

@Szegediszomelijé: Köszönöm a az infót! Várni fogom.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2017.04.24. 08:26:02

@dagadtos: várjatok. Ez amúgy melyik kadarkája a Sagmeisternek? Nem többféle van ebből? Amit az Artizan Openen mutattak, nekem sem tetszett, az itt leírtakon felül még savanyú is volt.
süti beállítások módosítása