A Borrajongó

Dűlős Nobilis furmintok

2014. január 20. 06:00 - ungert (törölt)

Régóta halogatott adósságomat törlesztettem, amikor végre közelebbről is megismerkedtem a bodrogkeresztúri szőlőbirtok dűlős boraival. A korábbi évjáratokkal többször találkoztam már rendezvényeken, ahol rendszerint ízlettek, de valahogy soha nem jutottam el odáig, hogy a futtában szerzett tapasztalatokat otthoni kóstolással megerősítsem, vagy épp megcáfoljam. Mindenestre tavaly elégedett voltam az ajándékba kapott 2009-es cash-flow muskotállyal, ráadásul a 2011-es borok kapcsán meg is jegyeztem, hogy a Bárdos Sarolta által igazgatott szőlőbirtok tartja a legokosabban árazott szortimentet. Ez az állítás szerencsére igaz a 2012-es borokra is: a dűlős furmintok négyezer alatt maradnak, a birtokborok alig kerülnek többe, mint kétezer, ami extrém alacsonynak számít a borvidéki kontextusban (sírtunk is miatta eleget). Az ár és a minőség kapcsolatának milyenségét két 2012-es csúcsszáraz dűlős furminton keresztül igyekeztem faggatni több napon át.

18012014305.jpg

Tokaj Nobilis Szőlőbirtok Susogó Furmint 2012

Ez az évjárat már teljesen hordótlan; tartályban erjedt érett. Színe halvány szalmasárga. Az illatot kezdetben zavarja egy furcsa, kommersz háziboros jegy, de ez idővel szerencsére eltűnik, és csak érett sárgahúsúak, mentol, vanília marad vissza. Az illat összességében sűrű, kissé nehézkesnek tűnik, de gazdagsága kárpótol a frissesség hiányáért. A korty alátámasztja az orrpróba során szerzett tapasztalatokat: a konzisztencia olajos, a savak nem sziporkáznak úgy, mint szeretném, és bár összességében finom, hiányzik belőle a lendület és a vibrálás. Ilyen sűrűség mellett szinte furcsa a hordó hiánya. A búcsúja tiszta, a szesz melegít, de nem csíp. Biztosan vannak, akik szeretik ezt a furmint-stílust, én jobban szeretem, ha a vastagság mellé több sav társul. Emiatt gyengébb 5 pont a jutalma. (3 000 Ft, Bortársaság)

Tokaj Nobilis Szőlőbirtok Barakonyi Furmint 2012

Hordóban, spontán erjedt és érett, de az illat sokkal frissebb, élénkebb és egyenesebb, mint a Susogónál tapasztalt: méz, kissé túlérett sárgahúsúak, trópusi gyümölcsök, chardonnay-ra hajazó vajasság, nem tolakodó, de észrevehető hordósság. Élénk és modern, tiszta és friss; behízelgő és nem túlzó. Kóstolva félszáraz érzetű, a minimális édesség a korty teljes hosszát végigkíséri, miközben intenzív gyümölcsösséggel, elegáns, jól kidolgozott savakkal kényeztet. Hosszan, tisztán búcsúzik. Nemcsak kevésbé megosztó, mint a Susogó, de közérthetősége ellenére is hordoz kellő mélységet és termőhelyet. Sima 6 pont, aki most lemaradt róla, annak érdemes lesz kivárni a tavaszi forgalomba kerülést. (3 800 Ft, Bortársaság)

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr995768913

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner.Bor blogajánló 2014.01.20. 09:52:01

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner.Bor blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2014.01.20. 20:06:29

Khmmm... egy 3000 forintos, 5 pontos furmint már igen kedvező ajánlatnak számít - a többihez képest - Tokajban?
Ez nagyon kemény... hamarosan bontok egy Danubiana fehér házasítást (3 pont/500 pénz) vagy egy Csernyik olaszrizlinget (5+/1400)... a furmintokat meghagyom a nálam értőbbeknek...

pecz 2014.01.20. 21:26:57

Hát ez érdekes, mert amikor én kóstoltam (pontosabban megittam egy üveggel) a Barakonyi furmintból, akkor egyáltalán nem tetszett. A kifogásaim mondjuk pontosan olyanok voltak, hogy NEM "hordoz kellő mélységet és termőhelyet". A konklúzióm az volt, hogy maradni kell a Hársnál, mert az mindig jó Sacitól.

ungert (törölt) · http://borrajongo.blog.hu 2014.01.21. 08:10:09

@Hepci: Ahogy gondolod... : )

Egyébként a Danubiana nagyüzemi fehérborait én is próbálgattam mostanság, a vörösekkel nem merek kísérletezni. Olcsóak, korrektek, hibátlanok, ezer alatt nem lehet belekötni.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2014.01.21. 09:01:39

tán mégiscsak sikerült elindítanom az ár/értékarány forradalmat, mert egyre több ilyen hozzászólást találok - nem magamtól.:-)

kicsit ugyan fáj, hogy ez most az egyik legolcsóbb tokaji termelő borát érinti, valszeg kénytelen leszek beszerezni egy 2012-es Barakonyit. @pecz: te ezt kóstoltad vagy a 2011-est???

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2014.01.21. 09:20:34

@ungert:
A syrah-cabernet kombinációt nyugodtan kipróbálhatod, színtelen/szagtalan/hibaszegény, kiszállított pizzához tökéletes. :)
A pinot borzalmas.

pecz 2014.01.21. 17:26:43

@szenvedély S.: Nem vagyok benne egészen biztos, de karácsony előtt vettem a Bormániában, valószínűbb, hogy a 12-es volt.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2014.01.21. 18:56:13

@pecz: úgy tudom, ott még nem fogyott ki a 11-es, de holnapra mindenképpen megtudom és ha tényleg 12-es volt, veszek, mert a 11-es nem volt igazán meggyőző.

furmintfan · http://borrajongo.blog.hu/ 2014.01.23. 06:26:25

@szenvedély S.: Érdekes, engem a 2011-es győzött meg inkább, a 2012-esből kissé hiányoltam a lendületet, de egyszer megkóstolom már őket egymás mellett is.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2014.01.27. 20:22:23

@furmintfan: már megkóstoltam a 2012-est is (@pecz: biztosan nem ezt kóstoltad, mert a múlt hét végén érkezett először a Bormániába!), de a 2009-es etalonhoz nekem a 2012-es jobban passzol, mint a 2011-es. abban viszont igazad van, hogy a kettő eltérő. nem tagadom: kedvelem a 2009-es és 2012-es teltségét és lustaságát. ha lendület kell, majd iszom Csontos vagy Farkas furmintokat.:-)

pecz 2014.01.27. 20:53:18

szenvedély S: Ha jól értem, neked sem tetszett a 2011-es, nem? Számomra egyértelműen csalódás volt.
süti beállítások módosítása