A Borrajongó

Olaszrizling Október - Rizling vagy Riesling

2015. október 19. 06:00 - rszabi

img_1652.JPGMár megint egy rajnai-olasz sor, de én nem bántam, szerintem ugyanolyan érdekes és tanulságos lehet egy vegyes fehér sor is, mint egy fajtatiszta. Nem is merném állítani, hogy minden esetben olyan szembeötlő a két fajta különbsége, vakon sokszor az első szippantásra magabiztosan megtippelem melyik a német és melyik a magyar rajnai, ellenben néha nem is olyan egyszerű kitalálni egy hazai borász két fajta bora közül melyik az olasz.

A kóstoló vakon történt. Bár az előadás elején külön figyelmeztettek, hogy ne hagyjuk hogy az aromatika megvezessen bennünket, maradjuk a BLIC szentnégység határain belül, de nekem ez mindig nehezen megy, továbbmegyek, nem is igen szeretek kizárólag ebben a koordinátarendszerben gondolkozni. Egyetértek abban, hogy egy bor alapjait jól meg lehet fogni ezen kritériumok mentén, de egye meg a fene az egészet, ha nincs jó illata és íze, vagy legalább érdekes karaktere.

Egy ilyen kóstolón fejet hajtok egy olyan bor előtt ami tökéletes arányokat villant, de ha aromatitkilag nem nyűgöz le, akkor biztosan nem vinném haza, márpedig nekem sok esetben a legnagyobb bajom a “komolyabb” (Megfelelő alapanyag, hordós érlelés) olaszrizlingekkel pont ebből fakad. Nagyjából olyan seízűek, ezért is kapják sokszor az ásványos jelzőt, jobb híján. A szeánsz nekem nem hozott újszerű tanulságot: a rajnai jobb fajta mint az olasz, a németek pedig még mindig jobbak ebben a műfajban mint mi (vagy bárki más).

Káli Kövek Rezeda Olaszrizling 2014

Illatában, citrom és fehérhúsú őszibarack. Szájban puritán, tiszta és egyenes, nem túl komplex szerkezete mellett, valószínűleg a savai miatt valószerűtlenül hosszú. Tetszett. 5+ pont

Bott Frigyes Olaszrizling 2013

Az első ‘13-as Bott bor amitől nem dobok hátast örömömben. Nyomát sem találtam benne a Super Granumban, furmintban vagy hársban talált hihetetlen szerkezetnek és frissességnek. Túlérettségbe váltott az egész, még a botritisz sem kizárt, amit nem tartok ördögnek valónak még egy száraz bornál sem, de itt a korty végét már simán kesernyésbe fojtotta. Beltartalmi értékeit is figyelembe véve is maximum egy gyenge 5 pontig futott nálam.

Dr. Bürklin-Wolf Gaisböhl Riesling 2013 Grosses Gewächs

Első szippantásra, biztos voltam benne, hogy az egyik német versenyzővel van dolgom. Hihetetlenül feszes, intenzív, profi de egy kicsit rideg karakterű. 6+

Légli Gesztenyés Rajnai Rizling 2013

Itt nagyon mellélőttem, azt hittem ez a Bakó Olasz, de észak helyett déli part, olasz helyet pedig rajnai volt. Sokkal ásványosabb karakterű, mint egy átlag rajnai, viszont a savai hozzák azt amit a fajtától elvárok. 6- pont

Bakó Ambrus Badacsony 039/29 Olaszrizling 2013

A következő értékelést fokozott fenntartásokkal olvassa mindenki, mert a kóstoló végi szavazáson kiderült, hogy ez volt az egyik legjobb bor, csak nekem nem esett le valamiért. Első szippantásra olyan művi édescukorkás illat csapott meg, ami úgy megragadott, hogy nem tudtam szabadulni a hatása alól. Amikor megtudtam, hogy mi ez, leesett az állam. 4-5 pont

Dr. Von Bassermann-Jordan Riesling Auf der Mauer 2014

Egy igazi X-faktoros versenyző. Az első bor volt ami tele volt izgalommal és gyümölcsökkel és az egyetlen amit gondolkozás nélkül hazavittem volna. Mégis a kóstoló vezetője és a társaság nagy része szerint is ez a bor kócos és rendezetlen. Talán egyedül emeltem fel a karom arra a kérdésre, hogy ki tenné első helyre ezt a bort. A kócosságát nem vitatva, de azt inkább pozitívumnak, mint negatívumnak betudva, nálam simán 7 pontig futott ez a bor.

Bakó Ambrus Badacsony 023/18 Rajnai Rizling 2013

Komplex illat, szájban komoly szerkezet, nagy bor lenne, ha vége nem lenne hordóba fojtva. 5+

Figula Sáfránykert Olaszrizling 2013

Hasonlóan jó bor lenne, de itt meg a cseres kesernyék tesznek keresztbe a végén. 5+

Villa Sandahl Rake & Scoop 2012

Megint egy olyan bor, ami jól szerepelt a végső szavazáson, nálam viszont már az első szippantásra elvérzett. Az én mércém szerint az oxidáció legjobb esetben is csak dísz lehet egy összetett karakterű bor részeként. Az a bor konkrétan nem szólt másról, mint a túlérettségről és a sötétbarna reszelt almáról. 3 pont

Villa Tolnay Rajnai Rizling 2007

Hoppá, szépen érett Magyar Rajnai. Ilyenhez nem sok szerencsém volt eddig. Igaz a 10-es vibrálást nem közelíti meg (Nekem a legkedvesebb hazai rajnaim volt ez a darab), de fajtajelleges zamatos, finom mandulás sütis ízével engem nagyon megfogott. A nap második legjobb bora és a legjobb hazai. 7-


A Rendezvényre meghívót kaptam,amit ezúton is köszönök a rendezőknek.

 

41 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr147959154

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.10.19. 06:58:56

Jó kóstoló lehetett. Nekem a Bott Frici olaszáról egyel jobb emlékeim vannak, de ez persze nem jelent semmit.

Amúgy ki szervezte ezt a kóstolót? Vagy pusztán a véletlen műve, hogy csak a Bortársaság borai szerepeltek?

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2015.10.19. 08:06:58

Újabb példa, hogy az olasz, mint fajta, nem versenyezhet a rajnaival. Utóbbi izgalmasabb, sokoldalúbb, mélyebb, ízesebb, ízletesebb. Röviden: ha nem tolják el, sokkal többet képes nyújtani.

És igen, tudom, hogy elfogult vagyok, de akkor is.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2015.10.19. 08:14:08

Huh. Ezek nagyon fura jegyzetek. A Bott Frici olasz 2013 a sétálókóstoló legjobb bora volt. Sem nem túlérett, sem botrytisz. Bakó Ambrus Rajnai hordóba folytva? Érdekes. A Rake & Skoopból megkínált vki a mesterkurzus után és nem volt jó, de oxidált biztosan nem volt...

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2015.10.19. 08:16:06

Apropó. Bott olasz. Nem lepett meg az eredmény. Úgy érzem, a borász is sokkal jobban bízik a fehér szőlőfajtái közül a hárslevelű, juhfark, furmint, rajnai négyesben, mint a pinot blanc, olasz, tramini, sauvignon blanc és egyebekben. Nem véletlen, hogy előbbiekből Super Granum, utóbbiakból Granum készül.

furmintfan · http://borrajongo.blog.hu/ 2015.10.19. 08:51:50

A rendezvényen ugyan nem voltam ott, de nyáron kóstoltam a sorból néhány bort, igaz, nem vakon. A 2 Bakó-bor az itt leírtaknál simán jobbnak tűnt (a hordóba fojtást én sem igazán értem), a Sáfránykertben sem fedeztem fel zavaró cseres kesernyéket, a 2007-es Villa Tolnay viszont tényleg remek. A Rake & Scoopot tavaly nyáron kóstoltam, akkor még nem volt rossz.

@BZoltan: A winelovers (Trinety Media Kft.) szervezte (ahogy eddig is), és a honlapon egyértelművé tették, hogy a Bortársaság tételei lesznek a mesterkurzuson.
olaszrizlingoktober.hu/mesterkurzusok

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.10.19. 09:00:56

@furmintfan: Köszi :) Nem rosszallásból mondtam. Csak elsőre furcsáltam. De alapvetően jó dolog ha kereskedők így szponzorálnak boros eseményeket. Főleg ha ezt nyíltan csinálják.

rszabi · http://borrajongo.blog.hu/ 2015.10.19. 10:37:13

@akov: lehet gyökérnaom volt..:) de annyit hozzatennek, hogy direkt mindig eloreszaladtam a kostolassal, hogy ne vigyen el a tobbiek velrmenye. Ennek ellenere a kostolo vezetojenek a velemenye több kerdeses ponton megegyezett az enyémmel. (Pl: Bott olasz, vagy Bako rajnai). Ennek ellenere persze siman tevedhettem. Egy dologban azpnban egészen biztos vagyok: a Sandhal rémesen oxidalt volt. Még most is az orromban van a reszelt alma illat,, :)

bazaltrajongó 2015.10.19. 10:37:14

Nem voltam ott, így természetesen jóval nehezebb hozzászólni ahhoz, milyenek voltak a borok.

Kedves RSzabi!

Erre azért szeretnék rákérdezni: "ha vége nem lenne hordóba fojtva"? Hogy jelent ez meg a borban? Milyen hordóba fojtva? Milyen ízekről van szó?

Köszönöm szépen!

Bakó Ambrus

rszabi · http://borrajongo.blog.hu/ 2015.10.19. 10:49:35

Elnezest kerek a helyesíràsom miatt, par napig telefonrol tudok csak irni es nem igazan vagyok jo benne.

bazaltrajongó 2015.10.19. 10:58:37

@rszabi: Kedves Szabolcs! Köszönöm szépen!

Mivel nem voltam ott, ezért csak egy részére tudok igazán reagálni:
"a lecsengesben fasnak ereztem". Ez azért lepett meg, mert csak erjedés alatt volt fában a bor (az érlelés 100% acél), és mert a hordók közül a legfiatalabb is 8 éves volt. Szóval faíz aligha van a borban. Más lehet, ami fának érződik.

Még egyszer köszönöm!

Ambrus

akov · http://borrajongo.blog.hu 2015.10.19. 12:58:52

@rszabi: Engem Ambrus fásítása lepett meg, ld. fent. De az R&S biztosan nem volt oxidált. Miért nem kértél másik palackból? Gabriella is ezt mondta, hogy oxidált? Mindenki ezt mondta?

rszabi · http://borrajongo.blog.hu/ 2015.10.19. 13:17:30

@akov: Elismerem Ambrus boranal lehet tulzoan fogalmaztam. Az is benne van a pakliban, hogy nem vagyok eleg jo erzeku vagy eleg gyakorlott kostolo. De a Sandhal bor oxidalt volt. Mészáros Gabriella szerint is, igaz szerinte elfogadhato mertekben. Szerintem viszont eroteljesen az volt es ritkan mondok ilyet borkostolassal kapcsolatban, de ebben 100%-ig biztos vagyok.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2015.10.19. 13:21:20

@rszabi: Volt benne egy enyhe alma, ez tény. De nem cider és nem elfogadhatatlan.

planina 2015.10.19. 18:32:15

Mivel a leírt tételek közül csak kettőt kóstoltam nem szólnék hozzá konkrétan ( bár hozzátenném hogy a leírásukkal teljesen egyetértek), a rajnai vs. olasz csatához kapcsolnék néhány gondolatébresztő adalékot. A kicsiny hazánkban ma születő olaszok elsöprő hányada egy B 20-as nagyüzemi klón ültetvényeiből készül. Véleményem szerint ennek a klónnak a mai minőség-orientált szegmensben nincs keresnivalója. Jellegtelen, tömegtermelésre szelektált. Azonban kóstoltam elképesztő jó talijanski , laski, welsch rizligeket, grasevinákat. Ezek a borok felveszik a versenyt a rajnaiból készült borokkal. Természetesen a szerbek, szlovének, horvátok, osztrákok más (sokkal jobb) klónokkal rendelkeznek. Iszonyú energiát fektetünk a kadarka és a furmint klónszelekciójába viszont az olasz egy kicsit ma ilyen szempontból mostohagyermek.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2015.10.20. 09:12:26

@planina: köszi a szemfelnyitást. Bár továbbra sem győztél meg, ám ha adnál néhány borötletet megpróbálnám. Apropo. Az osztrákoknál csak friss rozéstílusú olaszokkal találkoztam. Nem is szánták őket másra, mint könnyű nyári fogyasztásra. De ha létezik nagyboruk (jó) kipróbálnám.

silvousplait 2015.10.20. 10:00:30

@rszabi: Azt szeretnem megkerdezni, hogy a Bürklin-Wolf Gaisböhl eseteben mit jelent a "rideg karakter" ? Szikar ? Baratsagtalan ? A francia "austère" is rideget jelent (masik jelentese "különc"), de ezt a kifejezest inkabb akkor hasznaljak, ha a bor meg nem a legszebb arcat mutatja, magyaran fiatal. (Egy GG eseteben ez amugy is elkepzelheto.)

silvousplait 2015.10.20. 10:03:26

@planina: Ertekes (egyben elszomorito) informacio, koszonom szepen :)
Ugyan ki fogja eltakaritani a rossz klonokat egy jovobeni, minosegi(bb) termeles erdekeben ??! A reklamriport es a PR meg mindig olcsobb, sajna...

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.10.20. 10:10:35

@planina: Hát én azért iszonyú energiákat nem látok sem a furmint sem a kadarka klónszelekciója mögött. De érdekelne, hogy te mire gondolsz.

Azt pedig egyenesen badarságnak tartom, hogy B20 klónt egy ez egyben leírja bárki. Tisztességes művelésmódban, alacsony terheléssel, jó termőhelyen teljesen korrekt bort lehet ebből is készíteni. Ahogy egyébként _BÁRMIBŐL_ másból is.

rszabi · http://borrajongo.blog.hu/ 2015.10.20. 12:08:42

@silvousplait: igen a szikár a legjobb szó rá. Szerintem érleléssel kevésbé lesz az, de biztosan nem tudom megmonadi, hogy tenyleg így lesz-e.

rszabi · http://borrajongo.blog.hu/ 2015.10.20. 12:11:20

@akov: a borravalon most jelent meg egy iras errol. A Bottnal megemliti a tulerett jegyeket, s Bakó rajnainal a fa hangsulyt a Sandhalnal az oxidaciot. Lehet megsem en voltam a helikopter.. ;)

akov · http://borrajongo.blog.hu 2015.10.20. 13:00:35

@rszabi: a sandahlból szerinszerintem rossz palackot kaptatok. A hordóval kapcsolatban pedigpedig egyikőtöknek sincsen igaza. Amúgy a Sandahl bornak is volt egy hordó-like karaktere, de talán nem is ért fát sosem.

silvousplait 2015.10.21. 08:41:52

@BZoltan: Tisztesseges hozzaallas = barmibol korrekt bor, ezzel en maximalisan egyetertek :) De a "korrekt bor" vegtelen mennyisegben hozzaferheto barhol a vilagon. A kerdes az, hogy mibol lehetne egyedit es nagyot kifacsarni (egy vallalhato, homogen es allandosult alapszint mellett persze).

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.10.21. 09:10:46

@silvousplait: Az egyediség és a nagyság szerintem csak kisebb részben múlik a fajtán. Nagyobb részben ez a termőhelyen és a termőhely mint ökoszisztéma gazdagságán, egészségén és hkhm.. dinamizmusán múlik. Legalábbis az én tapasztalatom szerint.

Provokatív leszek... hiába nemesebb fajta mondjuk a furmint vagy a sándorné mint az olasz. A fejemet teszem rá, hogy a világ sándornéinak 99.99%-nál és a magyar furmintok 90%-nál messze egyedibb, izgalmasabb és konkrétan jobb bort csinálunk mi a Somlón a mi ültetvényeink terméséből. Egyszerűen azért mert a szőlő művelésmódja, a feldolgozási technológia és a borászati szemlélet csilliárdszor nagyobb truvájság mint pusztán a fajta.

gergo16 2015.10.21. 10:23:16

A megfelelő művelésmódoknak mit tartasz? Nálatok például milyen művelésben vannak a szőlők?

silvousplait 2015.10.21. 13:39:06

@BZoltan: Oke, oke, ugyis lyukat beszelsz a hasamba :) Gimnaziumi tornatanarunk szokta volt mondani, hogy nincs rossz ido, csak nyavalyas ember (ertsd a novemberi jeghideg eso nem akadalya a szabadteri gyakorlatozasnak - bar ez most mellekes). Tehat kabe rossz klon sincs, ha jol ertelek, csak nyavalyas borasz ?

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.10.21. 14:22:18

@silvousplait: Igen :) lényegében erről van szó. Az olaszrizling gyengesége inkább akkor látszik meg amikor pontosan ugyanolyan nevelést kap mint egy furmint-juhfark-hárs és rendre ezen három mögött teljesít.

@gergo16: Összetett kérdés. De alapvetően alacsony terhelés, kíméletes növényvédelmet, gyomirtók, rovarírtók teljes mellőzését. Gondos zöldmunkát és teljes érettséget.

planina 2015.10.24. 16:52:14

@BZoltan: Én úgy gondolom hogy a szekszárdiak a pécsi kutatóval közösen nagyon sokat tettek a kadarka klónok vizsgálata terén. Ugyanitt a furminttal is sokat dolgoznak és jó dolgokat adnak át a termelésnek, ezt a tokaji termelők is elismerik. Sajnos a B20-as meg sem közelíti a szerbiai SK klónokat az osztrák A3-1, A3-2 klónokat a Turkovic-féle horvát klónt. Egyébként a nemrég említett Bussay Esküvéről sem tudják sokan hogy P-2 vagy P-10 klónú olasz van a háttérben és a megboldogult doki is szarozta a B20 ast. Arról hogy neked vagy nekem is ezt dobta a sors nem tehetünk.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.10.24. 22:20:47

@planina: Én nem ismerem sem a szekszárdi sem a pécsi kutatóintézet termelésbe átadott eredményeinek a borát. De az az én tájékozatlanságom. Ha tudnál mondani olyan magyar olaszokat amik ezen kutatás eredményeiből születtek azt megköszönném.

Az említett Esküvé bor engem még soha nem tudott meggyőzni. Híg, almás, olykor metsző savú unalmas bornak találtam mindegyiket amelyikkel találkoztam. Bevallom sosem értettem ezt a bort.

Én továbbra is azt tartom, hogy a klón önmaga semmire nem garancia és a gyengébb klónból is kihozható jó bor ha jól bánnak vele.

Amúgy én nemrég vettem egy 1920-as években telepített olasz vágót és kiváncsian várom, hogy mit tud. Apró fürtű, kis szemű olasz. Szerintem is jobb alapanyag lehet ez. Meglátjuk.

planina 2015.10.25. 06:22:59

@BZoltan: Pont azon sopánkodom hogy az olasszal nem igazán foglalkozik senki. Kadarkáról és furmintról írtam azt hogy vannak eredmények. De ha a Szabó Zolit megkeresed Hosszúhetényben úgy tudom már kóstolható az új telepítéséről származó olaszrizling és nincs benne B20-as. Persze ebből is lehet hozamkorlátozással koncentrált bort készíteni, főleg ha töpis is van benne de egyébként ez a legrothadékonyabb változat is. Az aromatikájával van igazán gondom, a fajtajelleggel ami nem igazán van neki.
És hogy nem tetszenek a doki borai... Hát ízlés dolga. Kérdés hogy mindig a tömör, vastag koncentrált, túlérett alapanyagból készült bor e a legnagyobb. Lehet hogy a harmóniához nem a leghangosabb hangszer szükséges. Várom a régi olaszt. Hajrá olaszrizling.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.10.25. 07:01:14

@planina: Ó, én a kutatóintézetek által a termelésbe átadott furmintokat és kadarkákat is szívesen megnézném. Nekem is van furmint, nem a kutatóintlzettől kaptam és nem érzem azt, hogy elmaradna bármelyik másik magyar furmint mögött.

A hetényi Szabó Zoli szőlészeti munkájáról tudok és nagyra is tartom azt amit csinál. De a puding próbája az evés... majd ha lesznek nem béhuszas olaszok a kereskedelmi forgalomba és odarakhatóak lesznek a többi olasz mellé akkor meglátjuk, hogy merre hány lépés a történet.

Én továbbra is azt mondom, hogy amikor te hiányolod a fajtajelleget és rossznak tartod az arimatikát akkor simán lehet, hogy nem a klón tulajdonságairól hanem a művelési, feldolgzási technológiáról.

A doki esküvé boraiból pedig én soha nem a koncentráltságot hiányoltam, hanem egyszerűen zavart a nyerssége és a zöldsége. Szerintem gyenge alapanyagból készül.

Itt nem hangerőről van szó, hanem egy nagyob rendszer kifinomultabb hangolásáról.

Én nem tudom, hogy ki milyen klónnal dolgozik. Engem ez a kérdés nem is igazán érdekel. Szerintem a klónok közötti különbségekről majd akkor lesz érdemes beszélni, ha amúgy a hozamkorlátozás, talaj mikrobiológia, aljnövényzet, növény és rovartársulások, szőlészeti figyelem, szüreti technológia, erjesztéstechnológia terén előreléptünk.

Én majdhogynem morbidnak találom, hogy egy klónt ekéz valaki úgy, hogy közben gyomirtótól tocsogó, növényvédőszerekben ázó agyonterhelt ültetvényekről szed le éretlen szőlőt, hogy azt utána ülepítve-szűrve, tápsózva, élesztőzve megcsinálja bornak... Most ez nyilván retorikai túlzás, de érted és érzed nyilván, hogy miről beszélek.

Szóval a magyar olaszrizlingnek nem a klón az elsődgeleg minőségi féke.

Syntax Error · http://vino.syntaxerror.hu/ 2015.10.26. 09:26:12

@BZoltan: "Az említett Esküvé bor engem még soha nem tudott meggyőzni. Híg, almás, olykor metsző savú unalmas bornak találtam mindegyiket amelyikkel találkoztam. Bevallom sosem értettem ezt a bort." - végre valaki rajtam kívül :) ahogy annál a posztnál is írtam, nekem se jött be soha. Mondjuk arra most rászántam magam, hogy vegyek egyet a '13-asból, hátha.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2015.10.26. 11:20:29

@BZoltan:
Az Esküvé ügyében csatlakozom: én se értettem soha, mit szeretnek rajta, pár évjárat kóstolása alapján. Még azt is megkockáztatom, hogy annyit se produkált, mint az ára alapján vártam.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.10.26. 13:38:26

@Syntax Error: A 13-asnak jobban kell lennie. Az az év annyira jó volt, hogy még az általában középszerű borok is tudnak villantani.

@Hepci: Pontosan. Szerintem a doki személye sokat nyomott a latban sokaknál. Ezt meg is értem amúgy és nincs is ezzel semmi baj. Ezzel együtt szerintem nem egy nagy kunszt az a bor.

beardfish 2015.11.20. 20:30:02

Kedves Szabi!
A Dr. Von Bassermann-Jordan Riesling Auf der Mauernél a fotón 2014-es a címke, az értékelésnél 2013.
Bortársaság boltban találkoztam mindkét évjáratú palackkal, pedig a webshopban csak a 13-as látható.
Melyik évjárat volt az, amit kóstoltál és neked 7 pontra jött?

rszabi · http://borrajongo.blog.hu/ 2015.11.21. 08:24:42

@beardfish: Kedves Beardfish,
Annak ellenére, hogy a 13-as volt meghirdetve, (olaszrizlingoktober.hu/mesterkurzusok) úgy tűnik változtattak a soron és a 14-es került bele, itt is ez szerepel: borravalo.hu/rizling-vagy-riesling/

Köszönöm, hogy felhívtad a figyelmet a pontatlanságra, javítom is a bejegyzésben.

beardfish 2015.11.21. 09:59:18

@rszabi: Köszönöm a pontosítást. Így valószínűleg a kócossága is fiatalabb korának köszönhető. Akkor kicsit még várok a bontásával, mert én is a 14-esből szereztem be egy BT akcióban.

A Rajnai Rizling a kedvenc fajtám, de sajnos kis hazánkban csak kevesen tudják igazi szépségeit megmutatni (Villa Tolnay, Bussay, Szentesi és persze Bott Frigyes RR-jei között voltak-vannak kiemelkedő tételek). Úgy tudom Losonci Bálint is telepített nemrég, én nagyon kíváncsi leszek rá, milyen eredményt mutat majd a gondozásában.

Azért az Olaszrizlinget sem írnám le, bár tény, hogy nagyon sok a középszerű tétel ebből a fajtából. De a "csillagok kedvező állása" és a megfelelő gazda ebből is tud produkálni olyan élményborokat, amit akár a német csúcsrizlingek mellé is oda lehetne állítani - Fekete Béla 2007 (Somló), Palota Vesperas 2007 (Sümeg), Tamás Ervin 2007 (Csopak), Losonci Úrráteszi 2007 (Mátra) - hogy csak a legmeghatározóbb emlékeimet idézzem (és ezek a borok még 5-8 éves korukban is úgy álltak, mint a cövek).
Igen, érdemes déli szomszédaink Grasevina borait is tesztelni, nekem pld. a Vina Belje Prémium kategóriája nagyon bejött.

furmintfan · http://borrajongo.blog.hu/ 2015.11.21. 11:18:41

@beardfish: Losonci Bálint 2014-es rajnaiját nem rég kóstoltam, tetszett, és ha jól tudom, hamarosan forgalomba kerül, csak akkor még az nem dőlt el, hogy kinél. Bálint egyébként nagy potenciált lát a Mátra-rajnai rizling együttállásban.

rszabi · http://borrajongo.blog.hu/ 2015.11.21. 17:03:59

@beardfish: Egyetértek, Fekete Béla 2007-ese számomra minden idők legjobb olaszrizlingje.

MádiN. 2015.11.24. 08:46:10

@beardfish: Bősz Adriánnak jók a rajnai rizlingjei, a 09es gólyás címkés különösen...
süti beállítások módosítása