A Borrajongó

Mátrai forduló: Losonci + Szecskő

2015. február 17. 06:00 - akov

Régi adósság nekem a Mátra, bevallom, sosem jártam erre pinceszeren. Ha ide jövök – és ez gyakran megesik –, akkor gombáért kajtatom az erdőket. A bor szempontjából a Mátra is Etyekhez hasonló zsákba került: túl közel van Budapesthez. Pedig nagy hiba kihagyni az éppen poraiból feltámadó Mátrai borvidéket, mert a táj gyönyörű, harapni lehet a levegőt, a Tőkéseknek és az egyre szaporodó új arcoknak köszönhetően meg egyre jobb borokat lehet itt kóstolni. Messze még persze a Kánaán, de már jól látható annak a kőkemény munkának az eredménye, amelyet Losonci Bálint, Karner Gábor és Szecskő Tamás valamikor tíz évvel ezelőtt elkezdtek. Akárhogyan is nézzük, nekik köszönhetően írják ma újra nagyobb betűkkel a bortérképre: Mátra.

losonci-szecsko.jpg

Egy igen hűvös és szeles februári reggelen kezdünk Gyöngyöspata határában, a Gereg felső részén. Egymást cserélik a frontok, igen tiszta a levegő, messze ellátni mindenfelé. Szó szerint csontig hatol a zimankó. A Gereg nevét Bálintnak és Tamásnak köszönhetően jól ismerjük már, de nem szabad hozzászokni, két okból sem. Egyrészt a közelmúltban a régi kataszteri térképek alapján – pont a Tőkések beadványára – a tervgazdálkodásos elnagyoltságban „legeregezett” terület visszakapta régi dűlőinek nevét. Acélos, Borsos, Tamás-hegy, Vár mege és pár másik, ezeket kellene most már tanulgatni (ld. Gyöngyöspata térkép). Másrészt szintén a közelmúltban Bálint és Tamás címkéiről lekerültek az általuk felépített dűlőnevek, mert némi vita kerekedett a Mátrai Borbíráló Bizottság tevékenységével kapcsolatban, így a borok eredetmegjelölés nélkül kerülnek forgalomba. Szomorú ezt hallani, de reméljük talán megoldódik majd a dolog. Mindenesetre egy olyan borvidéken, amely az elmúlt évtizedekben az illatos, gyengén elkészített olcsó ipari fehérborokról volt híres, talán nem éppen az innovátorokkal, a magas minőséget megcélzókkal kellene kibabrálni. Ezzel együtt persze az ultramagas terhelés és a PET palack még mindig belefér a Mátra eredetvédelmi leírásába…

gyongyospata.png

Gyöngyöspata dűlőtérképe. Jobbra fent a Gereg és ami lett belőle (Forrás: FŐMI, http://www.fomi.hu/)

Szóval éppen a Havas-hegy (599m) oldalában, a (Nagy-)Gereg dűlő tetején, a Borsosban vagyunk. Az alapkőzet vulkanikus, kötött vasoxidos termőréteggel, amely ha megforgatják, hamar vörösre oxidálódik. Az andezit tufa darabokkal tarkított termőtalaj jó vízelvezetésű, a délnyugati tájolásnak köszönhetően ideális kitettségű. Növényvédelmi szempontból is optimális, hiszen állandóan szél járja a szőlőket. Tamás elmondása szerint akár évi három permetezés elég, amikor a Pata környéki alsóbb részeken ennek a duplájára is szükség lehet. Losonci Bálint 2014-től kezdve organikus/bio utakra tért, a kén és a réz mellett csak a biogazdálkodásban engedélyezett készítményeket alkalmaz. Szecskő Tamás is a vegyszerhasználat minimalizálása törekszik, nála fürtzáródáskor van egy felszívódós kezelés, utána rézzel és kénnel kell meglennie a szőlőnek.

szecskot.jpg

Átmegyünk még a közeli „lakossági” kőbányához, ami tulajdonképpen egy szép kis lyuk a vörösre színeződött andezit tufában, szépen mutatja a talaj keresztmetszetét. Masszív mennyiségű, mállékony vulkanikus eredetű szikla egészen a gödör aljáig. Végül – a hideg időre való tekintettel – a falu túloldalán lévő Kecske-kő (325m) tetejére gurulunk fel. Eszméletlen a kilátás, mondanom sem kell. A kilencvenes évek elejéig itt egy szovjet katonai létesítmény volt, bunkerrel, radarral, de ez már történelem, helyét mobiltelefon átjátszók vették át. Alattunk a katonai őrzés megszűnése után a kisebbség által teljesen felszámolt, hosszan elnyúló Fencel dűlő látható. Mindent elvittek, faoszlopokat, vezetőszálakat, az elszórtan még látható kis présházak tetőanyagát kibontották. Szörnyű látvány az egész, minden az enyészeté…

gereg_andezit.jpg

Az elmúlt évek fogyasztói tapasztalatai szerint igen nehéz volt követni, hogy a fiúknak milyen területei és milyen fajtái vannak éppen, ezért megpróbáltam összegyűjteni a kurrens állapotot.

Szecskő Tamás

Nagy-Gereg: A Borsosban 3.500 tőke pinot noir, valamint 3.500 tőke cabernet franc. Az Acélosban 0.3ha 2.400 tőke rajnai rizling, valamint ugyanekkora területen 900 tőke turán. Ezen túl Tamás három hektár parlaggal is rendelkezik még itt, amely betelepítésre vár.

Peres (Nagyréde és Gyöngyöspata között): 1.2ha chardonnay (35 év körül), 0.5ha rubintos (35 év körül), valamint egy hasonló korú 1.3ha területű muscat ottonel ültetvény.

Ördöngős-tető (Szűcsi határ): 1.1ha szürkebarát (első saját telepítés).

Csákberek: 1.8ha zöldveltelini (20 év felett).

Hótó: 1.4ha királyleányka (30 év felett), 0.3ha hárslevelű (30 év felett).

Kopár-hegy: 0.9ha irsai olivér (30 év felett).

gypata_havas-gereg.jpg

Losonci Bálint

Nagy-Gereg: 0.25ha rajnai rizling a Vár mege (Vár megetti) dűlőben, 0.3ha pinot noir a Gereg aldűlőben (2006-os telepítés, 2011-ben termett először, 777-es klón), 0.3ha-0.3ha kékfrankos és pinot noir (777) a Tamás-hegy részen, egy kevés rizlingszilváni a Virág-dombban. Tervben van továbbá syrah és kékfrankos telepítése 0.6ha területen.

Alsóhatár (Gyöngyöspata, műút alatt): 0.6ha zöldveltelini.

Csákberek: 0.5ha szürkebarát.

Hótó: 0.3ha hárslevelű.

Peres: 0.3ha magyarfrankos.

Jelenleg bérlésben művelt területek:

Lógi (Gyöngyöstarján): 2ha olaszrizling (45 éves)

Diós (Gyöngyöstarján): 0.3ha cabernet franc és kékfrankos

Sárosberek, Külső-Kajnár (Nagyréde): 1.5ha pinot noir (alap pinot-nak), turán és furmint.

(Ha megkeveredtél volna, és nem tudod hol lehetnek ezek, akkor szuper borvidéki dűlőtérképekért kattints ide!)

A kóstolás előtt röviden térjünk még ki az elmúlt két évjáratra, amelyek nem éppen kiválóként vonultak be az évkönyvekbe. Ezzel ellentétben a Mátrában mind a 2013-as év (már forgalomban), mind a 2014-es év az országos átlagnál jobban sikerült, amelynek kulcsa, hogy a régió jóval kevesebb csapadékot kapott, mint a Dunántúli részek. Ennek köszönhetően 2013 nagyon jó évjáratnak mondható, szép savakkal, kifejezett gyümölcsösséggel, várhatóan jól érlelhető borokkal. 2014 azért itt sem fog a valaha volt legjobb évként ismertté válni, de szinte össze sem hasonlítható más borvidékekkel. A jelentősen kevesebb csapadéknak, de hűvösebb időjárásnak hála szintén tiszta, szép savú borok születtek, amelyek esetenként a koncentrációt sem nélkülözik. 2013-2014 enyhe tele a kemény fagyok hiányának árnyoldalát is megmutatta. Bizonyos ültetvényekben rendkívül elszaporodott az ékköves faaraszoló hernyója (milyen szép neve van a kis rohadéknak, nem?), amely az éppen kihajtani készülő rügyek közepét rágja ki. Védekezni nehéz volt ellene, az idősebb helyiek 30 éve nem láttak ilyen pusztítást. Szecskő Tamás chardonnay-ja majdnem teljes egészében áldozatul esett.

A kóstolt borok:

Losonci Rajnai Rizling 2014 (minta)

Opálos, még tisztulnia kell. Testes, nagyon tiszta, nagyon intenzív, kifejező és lendületes savakkal, abszolút fajtajelleges. Talán az optimálisnál több cukor van benne, de még nem állt meg a pötyögés. Ígéretes és mutatja a rajnai potenciálját ezen a területen!

Losonci Zöldveltelini 2014 (minta)

Visszafogottan gyümölcsös csak, de tiszta, korrekt, jó savval.

Losonci Olaszrizling 2013 (minta)

Függönyös művelés, idősebb tőkék, kb. 70dkg/tőke terhelés, még nulla kénen erjedget, hamarosan palackba kerül. Illata inkább érleltes-fűszeres, mint gyümölcsös, bár elég jó egyensúlya van, kevésbé fajtajelleges. Nyilván kénezés és palackozás után kellene megnézni.

losoncib.jpg

Losonci Hárslevelű 2013 (minta)

Három napot ázott héjon. Illatában virágok és némi reszelt alma. Kóstolva már felismerhetően narancsboros, zamatos, virágos, remek savakkal és támogató tanninnal. Itt is kénezés után volna fair ránézni.

Losonci Rajnai Rizling “TBA” 2013

A száraznak szánt rajnai közül kiválogatták a botrytiszes szemeket (80%), majd egy üvegballonban készült belőle édes bor, összesen kb. 20 palack. Testes, elegáns, nagyon tiszta, kiváló savakkal, jó sav-cukor aránnyal. Nagyon hosszú, szinte felrobban. Kiemelkedő!

Losonci Pinot Noir Válogatás 2013

Most fog piacra kerülni. Kifejezetten fajtajelleges, jól definiált pinot noir-os gyümölcsösséggel, szépen tartó, emelkedett savtartalommal. A háttérben jó minőségű fa-fűszerek dolgoznak, az egész bor nagyon vonzó, friss és zamatos. Az eddigi legjobb pinot noir Bálinttól.

Losonci Gereg Kékfrankos 2011

Ezt a bor még novemberben kóstoltam, nem sokkal palackozás előtt, elég vad dolognak tűnt, szerencsére kezd talán lenyugodni. Három évet töltött fában, a 14.5%-os szeszhez 7.9g/l sav jutott. Szép vonzó illat, cseresznyével, meggyel, érleltes hatású, de tiszta. Savanyú gyümölcsök által dominált aromatika, nagyon intenzív a bor, szinte felrobban. Nagyon magas sav egyengette szerkezet, közepes-magas mennyiségű tanninnal, szép fűszerekkel, hosszú lecsengéssel. Biztosan időre van még szüksége, de már most is látszik benne az érték bőven.

Losonci Turán 2014 (minta)

A sokszor nagy testű, hömpölygősen vastag turán antitézise. Könnyed, laza szövésű, sok porosan textúrált tanninnal, muskátlis mellékzöngékkel, jó savval. Nem az én világom, de turánnak turán, az tény.

Szecskő Szürkebarát 2014 (minta)

Még nem volt fejtve, seprőn van tartályban. Lendületes, citrusos, seprős, kissé zárt, de jónak tűnik, kívánja a fejtést és a kénezést.

Szecskő Zöldveltelini 2014 (minta)

Szintén még fejtés előtt. Hasonló stíl, seprős, élesztős, de jó szerkezetű bornak tűnik.

Szecskő Rajnai Rizling 2014 (minta)

Szűztermés. 349-es klón, valamint Bott Frigyes által a híres Egon Müllertől kért fajtaváltozatokból. Na, ez szíven ütött. Traubis, élesztős és seprős, de rendkívül tiszta és szép gyümölcskaraktere van, zöldalmával, őszibarackkal. Fantasztikusan intenzív, de mégis könnyed, a remek savak frissen és lendületben tartják. Nagyon ígéretes és megint csak villan a rajnai-potenciál!

Szecskő Chardonnay 2013

A tőkék átalakítás alatt voltak, a visszavágás miatt 30dkg/tőke szőlő termett. Tartályban készült, 4-5g/l cukor maradt benne. Finoman vonzó, elegáns, jó savú, nagyon tiszta és szépen elkészített, a seprőkeverés jegyei éppen annyira érezhetőek rajta, amennyire kell.

Szecskő Szürkebarát 2013

Országszerte nagyon jót tett a 2013-as év hűvös őszi időszaka a szürkebaráttal. Ez a bor itt ennek egy kiváló példája. Tiszta, virgonc savú, nagyon szépen definiált gyümölcsökkel, szép lecsengéssel, miközben a fajtajellegen sem esett csorba.

Szecskő Cabernet Franc 2012

Szűztermés, 100% tartályban készült. Rendkívül vonzó illat, ismét csak nagyon tiszta, kék virágokkal, meggyel, fekete bogyósokkal és diszkrét fűszerpaprikával. Kóstolva testes, kakaóra, fekete bogyós gyümölcsökre és aszalványaikra emlékeztető aromákkal. A tannin jó, a sav szintén, utóbbi talán kicsit lehetne több. A hosszú lecsengést fűszerek és mazsola színezik, amely némi túlérésre utal. A tőkék fiatalok, van hova nőniük és balanszot találniuk, de a bor jól mutatja, hogy ebből még valami nagy dolog is lehet, ott fent a Geregben.

(Nagy köszönet a kiváló borokért és a látogatásért. A Mátra jó, menjetek a Mátrába és támogassátok a Tőkéseket lelkileg, szellemileg, anyagilag, mert megérdemlik!)

Kapcsolódó lapok:

Losonci Bálint: http://www.losonci.hu/

További információ: http://www.tokesek.com/

 

 

43 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr887177065

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rszabi · http://borrajongo.blog.hu/ 2015.02.17. 07:47:28

"Messze még persze a Kánaán, de már jól látható annak a kőkemény munkának az eredménye, amelyet Losonci Bálint, Karner Gábor és Szecskő Tamás valamikor tíz évvel ezelőtt elkezdtek. Akárhogyan is nézzük, nekik köszönhetően írják ma újra nagyobb betűkkel a bortérképre: Mátra."

Jó írás nagyon, de a fenti mondatoknak kicsit van egy olyan sugallata, hogy a 3 tőkés előtt nem indult még semmi minőségi változás a borvidéken, pedig ugye maga Bálint nyilatkozta egyszer, hogy részben Németh Attila borai miatt kezdett el itt dolgozni.

silvousplait 2015.02.17. 08:49:44

Hianypotlo, etvagygerjeszto beszamolo. Gondolom, errefele lesz erdemes ismetelt beszamolokkal visszaterni. A Matranak is megvan a maga varazsa, mar gyerekkent erezni lehetett. Ezek a "fickok" pedig eleg elszantnak tunnek, hogy le is tudjak forditani ezt a varazst materialisabb formara. Sok sikert nekik.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2015.02.17. 09:08:33

@silvousplait: köszi.

@rszabi: Hát igen, nem volt célom a történelmi analízis. Amiért én ezt leírtam - eszembe sem jutva Németh Attila Gábor - az az, hogy szerintem a Tőkéseknek nagyobb a hatása. Nem azt írtam, hogy miért kezdett el pl. Bálint borászkodni, hanem, hogy az újak, akik azóta bújtak elő, bizonyára példának tekintették Bálint és Tamás tevékenységét. Miközben a NAG borok szinte alig hozzáférhetőek (pl. vörösek), publicitás siincsen a pince körül, stb. Ezért gondolom a hatását limitáltnak.

loading 2015.02.17. 09:10:34

"Ennek köszönhetően 2013 nagyon évjáratnak mondható" - Gondolom nagyon jó évjárat akart lenni eredetileg. Én ezzel személy szerint nem teljesen értek egyet: savhangsúlyosak a borok, több érlelést kívánnak (ki van erre berendezkedve?!). Valamint a szőlőmunkát be lehetett nézni és ennek megfelelően vékonyabb borok készülnek.

Valószínűleg megkóstolom majd a 2014-es turánt, de már a 2013-as is visszalépés volt. Ha a 2014-es még "könnyebb", akkor ez nagy tévedés lesz, hasonlóan a Malatinszky 2013-ashoz. Könnyű vörösbornak nem ezt a fajtát választanám.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2015.02.17. 09:13:35

@loading: kösz, javítottam a hibát. Nem érdemes általánosítani, mert azt könnyű cáfolni. Azért lenne gyenge év, mert a turán nem lett koncentrált? És mi van a többi borral, a pinot-tal, a rajnaival, a szürkebaráttal?

emoss 2015.02.17. 09:53:24

Nem lettek pontozva a már kész tételek sem, ennek mi az oka?

Szten00 2015.02.17. 10:01:18

"Ennek köszönhetően 2013 nagyon évjáratnak mondható"
Itt kimaradt egy szó, feltételezhetően a "jó". :)

Szten00 2015.02.17. 10:02:07

@Szten00: És milyen jó lenne néha ráfrissíteni az oldalra, ha már órák óta megvan nyitva, mielőtt kommentet küldök. Sorry :)

loading 2015.02.17. 11:25:03

@akov: A turán az egy másik szakaszhoz tartozik. Ugyanakkor erősíti a szőlőmunkára utalásomat: elmérték, nem lett igazán jó.
Sokan lehetnek így: az előző évekből kiindulva végezték el, de másként alakult az az év. Tudom, hogy nehéz belőni. Nem is bántok érte senkit, de a "jó évjáratot" erősen át tudja értékelni, szerintem.

pinotnoir_777 · http://murtzi.blog.hu/ 2015.02.17. 14:24:45

Köszönjük a nagyszerű cikket.
Elnézést kérek, nem akarok itt ide nem szorosan tartozó dolgokkal fárasztani senkit, tény, hogy a borról alkotott elképzelések terén elég széles a spektrum a borvidéken (mint ahogy sok más borvidéken is) de azt fontosnak tartom tisztázni, hogy a Tőkések borait sosem dobta vissza a bizottság, mert nem is neveztük azokat. Egyre több pozitív jel mutatja, hogy a borvidék az utóbbi időkben ráállt egy fejlődési pályára, egyre több az ígéretes új birtok.
És a második mondatra reagálva, sajnos szerintem az összes magyar borvidék szabályozására igaz, hogy az alap "minőségi" vagyis OEM szint túl megengedő (meg úgy tudom a PET palack is minden alap OEM rendszerben engedélyezett), akár a hozamokat, akár az elvárt paramétereket vagy engedélyezett borászati eljárásokat tekintve, tehát ez nem Mátraspecifikus kérdés.
Szóval jön föl a Mátra mint a talajvíz, ez a legfontosabb.
Az évjáratkérdésre kitérve, 2004 óta dolgozva számomra kiemelkedően a 13-as évjárat adta a legizgalmasabb fehérborokat, és ezt szinte minden borvidéken tapasztalom (persze az alapvetően magas minőségre törekvő szőlészeti munkát végző birtokokon igaz ez). Losonci Bálint

pecz 2015.02.17. 20:11:16

Persze, én mindkét borászt (és boraikat) kedvelem, de azért tényleg tisztelet Németh Attilának, aki már korábban is nagyon jó borokat készített a Mátrában. Szerintem most is több bora kapható BT-ben (is, máshol is) , köztük vörösbor is.

Cirfandlia 2015.02.17. 20:47:23

Bálint, a napokban ittuk a 13as alap Pinot-okat, de azon a korábbi évjáratoktól elérően nem a Mátra szerepel termőhelyként, hanem "Felső Magyarország". Mi az oka ennek, nem csak a borvidékről származik az alapanyag? üdv, Rosti

Szegediszomelijé 2015.02.17. 21:09:34

Nagyon klassz cikk, köszi!
A dűlős bor megnevezésekről: Akkor lehetegydűlő nevét használni (tudomásom szerint), ha az adotdűlőben egységes művlés történik. tudom mindezt Tarnóczi Zolitól, mert hiányoltam a cimkefeliratokat. Így nem lesz sem Orsolya Sík hegy Leányka, Hermány Leányka stb., sem egy adag Tőkések dűlős bor -legalábbis névben. Szóval,az OEM rendszert felejtsük! Nem abban kell gondolkodni, hanem, hogy tudjuk, hol -mi terem, érik, és hogyan formálódik.
Bálint nagyon óvatos a kénezéssel -olvasom -egyérelmű a minnél tiszább borászati szádék, és ez jó! Talán legutóbb a Nyitnikék palack (amit nagyon szeretek) ennek áldozatul esett -mintha újraforrna, csíp is, szúr is. De 10 év alattnem lesz minden tökéletes, páne a Kárpát-medence kiszámíthatatlan éghalata mellett. A Turán ugyanígy kísérleti fázis még. Nekem a fajta léte nem kérdés, izgalmas, egyedi, vibráló --tapasztalat kevés még vele. 30 év múlva lényegesenstabilabb lesz.
Izgalmasnak hangzik pl a 2011-es Gereg Kékfrankos. Most lesz palackozva -és gondolom, még ott is kéne neki idő jócskán ekkora savval -bevállalhatná vki, hogy 3 év múlva ír róla:-)
Szecskő CF 2013 izgalmas ez a hordónélkülé CF dolog, működik! Túlérettség, kevesebb sav? Ne feledjük azv évjárat hatást- ez mégsem borgyár szerencsére:-)
A lényeg: hajrá!

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.02.18. 06:27:23

Én is nagyon örültem a cikknek. Lelkesítő és szívmelegítő amikor szó esik a borok szálazásán túl arról is, hogy mi van a bor mögött. Ezt én nagyon fontosnak tartom, mert napról napra egyre biztosabb vagyok abban, hogy egy bor választása a maximális élmény után egyben értékválasztás is. Minden forintunkkal amit borra költünk egyben egy termelési modellt, egy szemléletet és embereket is támogatunk. Ezért fontos minél többet tudnk a jó borok hátteréről.

@pinotnoir_777: Azegész OEM dolog egy sületlen baromság. Ezt többször elmondtam minden döntéshozónak személy szerint. AZ OEM semmit nem biztosít, semmit nem garantál és az amit az OEM-mel vállal egy termelő azt senki nem ellenőrzi. Igen, azon túl, hogy arcprítóan megengedő mindegyik OEM leíárs még az is húzza, hogy a kutya sem ellenőrzi még ezt sem.

Ráaádául nekünk rendszeresen dobják vissza a borainkat a bizottságból. Minden évben izgulok, hogy most éppen melyiket golyózzák ki azok az emberek akik szerintem egy eszpresszót nem tudnának megkülönöztetni egy palóclevestől.

A 2013-as év ekézését már hallottam pár helyről. Én értetlenül állok az ilyen vélemények előtt. A 2013-as nálunk 15 évjárat kimagaslóan legjobb évjárata lett. Soha, ilyen zamatos, ízes, tiszta borokat nem adott egyik évben sem a szőlő. A Balaton felvidéken a 13-as év kulcsa az volt, hogy hol mennyire harapta meg a szőlőt az október eleji fagy. A laposban, mélyen fekvő szőlőket egyetlen nap alatt kivégezte a reggelli fagy. De a déli és délkeleti fekvésű lejtős ültetvényeket a korai nap szépen megmentette. Ráadásul a hűvös napsütés szép lassú, kimért érést hozott. Nem szaladtak el a cukrot, de ki tudtak alakulni a legjobb ízekért felelős molekulák.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2015.02.18. 08:25:41

@pinotnoir_777: Kedves Bálint! Köszi a hozzászólást. Csak diszkréten emlegettem meg ezt a vitát, de várjuk a fejleményeket.

@BZoltan: Ha van kedved írni egy cikket arról, hogy mi a gond az OEM rendszerrel, most welcome, szívesen megjelentetjük.

loading 2015.02.18. 10:55:11

@BZoltan: Fogyasztóként a 2013-as évjárat eddig nem okozott revelációt. Borvidéktől függetlenül jelentős savakkal, beleértve a citrompótlóstól a maróig minden szintet is, valamint "híg" ízvilággal örvendeztettek meg. Csak kereskedelmi forgalomban elérhető borokról beszélek.
Én most kerülöm a 2013-as évet. Vagy ha mégis kapok, hozzájutok egy-egy palackhoz, akkor 1 évre elteszem. Vagy elajándékozom.

Borász szemszögből biztosan igazad és igazatok van, de a jelenleg piacon lévő borok többsége szerintem most nem ezt tükrözi.
Az, hogy pl. 5 év múlva remek borok lesznek, akár hihető is lenne. Ugyanakkor addigra vagy elfogy, vagy mégsem lesznek időtállóak (az eddigi tapasztalatok alapján). Valószínűleg ismételten átvezetne egy másik témához, amelyet többször feszegettünk, most nem tenném.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.02.18. 11:04:35

@loading: Én nem azt mondom, hogy 5 év múlva remek borok lesznek, hanem azt, hogy már most is remek borok. Hogy te az "eddigi" tapasztalatok alapján miért tartod látatlanban rövid életűnek a 2013-as borokat én nem értem.

Ma Magyarországon nincsen egyséegs zőlészeti és borászati technológia. Az évjárathatást mérni elsősorban az azonos szemlélettel dolgozó termelők azonos évjáratú borainál lehet.

De érdekelne, hogy mely termelők mely borai alapján érzed te azt, hogy elegendően nagy a mintavételed ahhoz, hogy a saját élményeidet felskálázzad.

Én a Somlón nagyon sok 2013-as bort kóstoltam és egyértelműen az a véleményem, hogy a tápanyaghiányos, aszályos, túlságosan szikár 12-es valamint a gyakran kényszerérett, és ugyancsak aszályos 2011-es, valamint az elképesztően nagy minőségi szórást mutató 2010 után azok 2013-as borok amikkel a gazdája jól bánt azok bizony kimagasló évjáratot jeleznek.

De a legfontosabb tény, hogy a 2013-as fehérborok többsége csak mostanában kerül forgalomba. Én személy szerint helytelennek tartom leírni és nyomatni azt a szakmailag megalapozatlan és statisztikailag sem alapos tévedést, hogy a 13-as borokkal úgy általában baj lenne. Ha vacak borba futottál bele akkor ekézd a termelőt és ne az évjáratot.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2015.02.18. 11:14:13

@loading: Én is óvakodnék az efféle sarkos véleményektől. Milyen borvidéken és milyen fajtáknak lett volna rossz? A koraiaknak, a középérésűeknek vagy a késeieknek? Ez már így egy szép mátrix...

Nekem a furmint februáron pont ellentétes volt a tapasztalatom. A lusta, alkoholos, édes 2012-esekhez képest üdítőek a 2013-asok.

rszabi · http://borrajongo.blog.hu/ 2015.02.18. 11:25:49

@akov: Nekem szintén ilyen tapasztalataim vannak. Ahol tudok választani 12 és 13-as borok között, ott mindig az utóbbit választom.

loading 2015.02.18. 11:54:20

@akov: @BZoltan: Mátra, Sopron, Etyek-Buda, Eger, Bükk, Kunság, Villány, Siklós, Tolna, Dél-Balaton, Pannonhalma. Pinot noir, turán, zweigelt, cabernet franc, kékfrankos, chardonnay, sauvignon blanc, olaszrizling, irsai, ha már így nekem szegeztétek a kérdést. A házasítások egyedi részeire nem emlékszem. + rozét nem iszom.
@akov: te szeretted, de a fogaid nem a 2013-as tokajiakat. A leírásod alapján.
@BZoltán: Nézd, a magyar borok egyik hátránya és úgy gondolom, ebben egyetértés van (vagy csak volt, amíg más témában nem lett nekem eltérő a véleményem), hogy érlelésük bizonytalan. Lehet, hogy pont a 2013-as évjárat lesz a fordulópont, de mint írtam, nem feltétlenül hiszek ebben. Ilyen gyors változásban.
@rszabi: Én pl. a Losonci 2012-es Pinot-t jobban kedvelem most, mint a 2013-ast.

loading 2015.02.18. 11:55:46

@loading: és lehagytam Szekszárdot, elnézést.

shiraz2 2015.02.18. 12:24:53

@loading: nem a megfelelő borokat kóstolod :)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.02.18. 13:16:44

@loading: Én eleve tagadom a létjogosultságát minden olyan véleménynek ami úgy általában a magyar borokra vonatkozik. Az eltarthatóságnak pedig szerintem semmi köze nincs ahhoz, hogy szerintem elhamarkodott és helytelen dolog a 2013-as évjáratot ekézned.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2015.02.18. 13:22:45

@loading: Pl. lehetetlen, hogy a 2013-as irasi olivérekkel különösebb gond lenne. Augusztus első traktusában szedik, brutális meleg és kánikula volt, plusz a fajta könnyen elveszíti a savát. Akkor a savpótlást kritizáld, ne az évet!

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.02.18. 13:45:20

@akov: Nálunk például a 13-as fajtaborok savtartalma 6-7.6g/l között van. Ez magasabb mint a 12-es évjárat savai, de alacsonyabb egy lépéssel mint a 11-es évjárat és messze elmarad a 2010-es savaktól.

Syntax Error · http://vino.syntaxerror.hu/ 2015.02.18. 15:58:00

@loading: nem ittam még nagyon sok '13-as bort (jellemzően még mostanában kerülnek forgalomba azok amiket majd fogok), de azok tetszettek. Pl Sabar olaszrizlingek nagyon jók, a kéknyelűjük is, a Jásdi Lőczedombi olasz is remek, egy Pannonhalmi sauvignon blanc volt amit fel tudok idézni, az is egy kellemes bor volt, meg a Béla és Bandi '13-as borai is tetszettek bár azoknál tényleg érezni a sok savat. Több helyen elhangzott már hogy '13-as borokban sok a sav, ezt általános megfigyelésként semmiképp nem tudom megerősíteni, de ha így is van, sok esetben pici maradékcukorral kombinálva ugyanúgy oké a dolog, sőt. Nyilván különbözőek vagyunk, de szerintem a '13 semmiképp nem egy rossz évjárat, legalábbis fehérborokat tekintve. Vörösből nem a friss műfaj a kedvencem úgyhogy még nem sok '13-as került a poharamba.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2015.02.18. 16:01:51

@Syntax Error: @loading: Kösz. Azt se feleddjük el, hogy frissen palackozott tételeknél a sav elég furcsa és nyers tud lenni, ezeknek min. 3 hónapot azért kell adni, néha többet is.

Az is igaz, amit itt írt valaki, hogy a nagy termésre készülő gazdák megszívták a dolgot, mert mondjuk tőkénként 4kg szőlővel sokkal nehezebb valamiféle egyensúlyt elérni, az savanyítani fog.

loading 2015.02.18. 19:01:24

@shiraz2: Lehet, de nem jelentéktelen része TH-s :)
@BZoltan: Mindig elfelejtem másképp kell veled beszélgetni, mert vannak bakugrásaid. A 2013 az én fogyasztói szemszögemben nem egy kiváló évjárat, ld. a fent leírtakat. Ettől függetlenül, mint korábban is írtam, borászként értékelheted kiválónak. Nekem ezzel nincs bajom. Neked se legyen az egyémmel.
A forgalomba nem került borokról nem tudok mit mondani.

Az eltarthatóság téma a savak miatt jött elő: 2013=jó savak (nekem sok)=jó eltarthatóság tétellel vannak fenntartásaim. És ez miatt előfordulhat, hogy nem is tudok később meggyőződni arról, hogy tévedésbe estem 2013-at illetően. De szerintem a témát több helyen kiveséztük, legutóbb a Furmint február poszt alatt.
@akov: Nézd, az volt ráírva Irsai Olivér 2013. Meg zweigelt 2013, pinot noir 2013, stb. (volt valentin, jázmin és bianca is, de ezeket nem hozom fel érvként :) ) Vásárláskor nem mindig olvasok utána, ha lehet egyáltalán, miként készült a bor. Van akiről tudom, hogy nem pótol, stb., de az én fejem sem káptalan. Gondolom a tavalyi ~kétezer tételes kóstolásod minden tételéről te sem tudod megmondani, hogy miként készült.
Egyébként a friss palackozásról írtakkal egyetértek.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.02.18. 19:15:34

@loading: Nem kell velem máshogy beszélni és nagy tisztelettel megkérlek, hogy ha lehet hanyagoljuk az építő beszélgetésnek csak ártó személyeskedést.

Az eltarthatóságról senki nem beszélt rajtad kívül. Egyelőre ez a kérdés a 2013-as borok esetében nem időszerű.

A 2013-as évjárat ekézése részedről minden alapot és értékelhető indokot nélkülöz. Egyszerűen sem elegendő statisztikai merítésed, sem pedig mérvadó példáid nincsenek. Persze kötheted az ebet a karóhoz, akkor is ha összességében többszáz 2013-as fehérbort lekóstolt gárda egyöntetűleg állítja neked, hogy a 2013-as egy kivételesen jó évjárat volt. A 2010-2014 öt évjáratának egyértelműen és kimagaslóan a legjobbika. De élnék a bátorsággal, hogy az elmúlt 15 legjobbjának is minősítsem.

Mindezt nem, nem termelőként, hanem borivóként.

shiraz2 2015.02.18. 21:51:58

@loading: példák nélkül nincs miről beszélni :)

zoli 2015.02.19. 06:54:12

Gondolom termőtájanként másképp volt, de ha visszagondolok, én messze 2006-ot tartom a az elmúlt tíz év legjobb évjáratának. Enyhe nyár volt, kevés hőségnappal, amit egy tankönyvbe illő vénasszonyok nyara követett (meggyőződésem szerint ez az időszak határozza meg elsősorban a végső minőséget). Még novemberben is bőven voltak napok, amikor rövidujjúban lehetett mászkálni. Hosszú tenyészidő, el nem égett gyümölcsök, savak és aki kivárt tökéletes érettségben szüretelhetett, sőt kiváló kései szüreteket, édesborokat lehetett olyan borvidékeken is készíteni, ahol az sokkal ritkább jelenségnek számít. Ennek az évnek a borai sokkal tovább álltak(/állnak, akinek még van), mint az azt követő 2007-eseknek, pedig azt jobban felmagasztalták a termelők, gondolom mert az a tuti, ha már a tőkén elkopik az almasav legjava és bejön a túlterhelt szőlő is elég cukorral.
Mindenesetre annak idején én is örültem két aszályos, illat- és zamatszegényebb évjárat után 2013-nak, bár az akkori vénasszonyok nyara azért nem érlelt annyira szépen.

silvousplait 2015.02.19. 15:05:57

@loading: Sajnos, a magyar borok erlelhetoseget illetoen (ti. hogy az finoman szolva bizonytalan) egyet kell ertenunk. Ahol egy 5 euros francia szovetkezeti bor vidaman elbir 4-5 evet, ott a 10-15 euros, agyonajnarozott magyar csodak csatornalere rohadnak szet nehany esztendo alatt.
Sem 2012-t, sem 2013-at nem ismerem kulonosebben, de ne legyen az utobbi azert jo, mert az elobbi rosszabb volt.

pinotnoir_777 · http://murtzi.blog.hu/ 2015.02.19. 22:20:47

" A Balaton felvidéken a 13-as év kulcsa az volt, hogy hol mennyire harapta meg a szőlőt az október eleji fagy. A laposban, mélyen fekvő szőlőket egyetlen nap alatt kivégezte a reggelli fagy. De a déli és délkeleti fekvésű lejtős ültetvényeket a korai nap szépen megmentette." Idézet fentebbről BZoltantól. Ez nálunk is pont ugyanígy volt, és erős a gyanúm, hogy még sok borvidéken. Szóval a későbbi fajtáknál ez a termőhelyi kérdés kulcsfontosságú volt, mondhatni fekete vagy fehér. 2013-ból akkor még egy pozitív példát hadd hozzak: Bott Juditék korábban is óriási borokat produkáltak, de a 13-as sor, élén a nemsokára megjelenő Excellencziással, számomra minden korábbit felülmúlt. Aki nem hiszi, járjon utána:) De számomra a magunkéi közül az eddigi legszebb fehérborunk (illetve 2 a TBA-val együtt), a rajnaink is ebből az évből született. Meg tényleg az eddigi legszebb pinot-nk (a geregi Válogatás tétel, ami ebben a cikkben is szerepel)
A másik meg a terhelés, amit a két kolléga is írt: egész más viszonyokat teremt egy-egy évjárat kapcsán pl 1kg/tőke versus 4 kg/tőke, hűvösebb évben utóbbiból nemigen lehet sok jóra számítani.

Boroshordos 2015.02.23. 10:01:32

@loading: Az általad felsorolt borvidékek és fajták között nekem sok a kérdőjel : Eger fehérben és vörösben is egyaránt az egyik hanem a legjobb évjáratát tudhatja magáénak. Bükkből az általam ismert két borász közül csak Sándor Zsolt 13-as zweigeltjét láttam forgalomban, fogyasztói szempontból is jónak találtam vesztesnek pedig erős túlzás lenne beállítani a borvidéket és a fajtát is...
Olvasgatva a kommenteket pedig úgy veszem észre a borászoknak is pozitív véleménye van a 13-as borokról.
Érlelhetőségi potenciál tekintetében messze felülmúlja majd az eddigieket.

MádiN. 2015.02.28. 10:32:56

Kaptam egy 11es Gereg frankost, ezt ismeritek? Iható már, vagy még pihentetős?

bazaltrajongó 2015.03.01. 01:32:05

@BZoltan: "A 2013-as év ekézését már hallottam pár helyről. Én értetlenül állok az ilyen vélemények előtt."

Én is. Egy pillanatig sincs kétségem afelől, hogy 2008 óta 2013 volt mifelénk a legjobb évjárat, viszont más borvidékek borait kóstolva az az érzésem, fehérborban az ország nagyobbik részében is így lehet. Azt nehéz megítélni, hogy 2008-nál jobb volt-e 2013, talán igen, azért nehéz az összehasonlítás, mert sokkal többet tudtunk és sokkal felkészültebbek voltunk 2013-ban, mint 2008-ban (Bzoli és nyilván sok más termelő szőlőjének a jelentős része pedig 2008-ban még igen fiatal volt, ez pedig rendkívül fontos tényező). Mindenesetre, potenciálisan igen közel lehettek/lehetnek egymáshoz ez a két évjárat, legalábbis 1999 óta a 3 legjobb közé tartozik mindkettő.

"Soha, ilyen zamatos, ízes, tiszta borokat nem adott egyik évben sem a szőlő."

2006 minálunk bőven felülmúlta mind 2008-at, mind 2013-at, idézett szempontból is, persze ahhoz kevés az ismeretem, hogy ezt az állítást ki tudjam terjeszteni több borvidékre is, de a 2006-os évjáratról lentebb bővebben szólok.

"A Balaton felvidéken a 13-as év kulcsa az volt, hogy hol mennyire harapta meg a szőlőt az október eleji fagy. A laposban, mélyen fekvő szőlőket egyetlen nap alatt kivégezte a reggelli fagy. De a déli és délkeleti fekvésű lejtős ültetvényeket a korai nap szépen megmentette."

Ez 100%-ig így volt. Nálunk talán annyi különbség van, hogy a Badacsony déli oldalán a kéknyelű és a furmint kivételével minden fehér fajta megérett szeptember végére (19-20 mustfok és biológiai érettség), ezért az október 3-5. körül érkezett hideg éjszakák (visszanéztem, nehogy pontatlan legyen :) már nem sok mindenben tehettek volna kárt amúgy sem.

"Ráadásul a hűvös napsütés szép lassú, kimért érést hozott. Nem szaladtak el a cukrot, de ki tudtak alakulni a legjobb ízekért felelős molekulák."

Minálunk okt. 7-től 29-ig egy szokatlanul meleg, napos és száraz időszak volt 2013-ban. Ez az időszak mindazon helyeken, ahol még megvolt a lomb (gyakorlatilag a legmélyebb fekvéseket leszámítva mindenütt), az összes fennhagyott szőlőt tökéletesen beérlelte. Különösen 21-29 volt az adott időszakhoz képest nagyon meleg, konkrétan abban a 9 napban szeptember közepének megfelelő hőmérsékletek voltak Badacsonyban. Ez, a kéknyelű kivételével az általam megfigyelt összes fajtánál azt eredményezte, amit Zoli is írt. A kéknyelű viszont 8 nap alatt (9-17-ig), anélkül, hogy aszúsodott vagy értékelhető mértékben töppedt volna, 1,5-2 mustfokkal feljebb ment, alig akartunk hinni a szemünknek.

Összességében 2013 minálunk tökéletesen beérett, ugyanakkor kielégítő savtartalmú termést adott, a borok pedig üdék, lendületesek, zamatosak, anélkül, hogy vékonyak lennének. De, természetesen, ez az én véleményem.

@pinotnoir_777: @pinotnoir_777

"A másik meg a terhelés, amit a két kolléga is írt: egész más viszonyokat teremt egy-egy évjárat kapcsán pl 1kg/tőke versus 4 kg/tőke, hűvösebb évben utóbbiból nemigen lehet sok jóra számítani."

Pontosan ezért szoktam azt mondani, hogy ha valaki sokat termel, akkor csak a legmelegebb évjáratokat fogja jónak tartani... És valahogy ez a vélekedés, ki tudja miért, sok fogyasztó fejében is gyökeret eresztett. Pedig, abban a pillanatban, hogy nincs igazán megterhelve egy ültetvény, azonnal tévesnek bizonyul.

bazaltrajongó 2015.03.01. 01:33:24

@zoli:
"Gondolom termőtájanként másképp volt, de ha visszagondolok, én messze 2006-ot tartom a az elmúlt tíz év legjobb évjáratának. Enyhe nyár volt, kevés hőségnappal, amit egy tankönyvbe illő vénasszonyok nyara követett (meggyőződésem szerint ez az időszak határozza meg elsősorban a végső minőséget). Még novemberben is bőven voltak napok, amikor rövidujjúban lehetett mászkálni. Hosszú tenyészidő, el nem égett gyümölcsök, savak és aki kivárt tökéletes érettségben szüretelhetett, sőt kiváló kései szüreteket, édesborokat lehetett olyan borvidékeken is készíteni, ahol az sokkal ritkább jelenségnek számít. Ennek az évnek a borai sokkal tovább álltak(/állnak, akinek még van), mint az azt követő 2007-eseknek, pedig azt jobban felmagasztalták a termelők, gondolom mert az a tuti, ha már a tőkén elkopik az almasav legjava és bejön a túlterhelt szőlő is elég cukorral.
Mindenesetre annak idején én is örültem két aszályos, illat- és zamatszegényebb évjárat után 2013-nak, bár az akkori vénasszonyok nyara azért nem érlelt annyira szépen."

Minden általam elérhető információ és nagyon sok bor is arra utal, hogy legalábbis fehérben és legalábbis minálunk, 2006 volt az elmúlt 17 év legjobb évjárata (bár 1999-ből túl kevés a borminta). A történet még 2005-ben kezdődött: hűvös és csapadékos volt a május, ezért relatíve kevés fürtkezdemény alakult azokban a rügyekben, melyekből a 2006. évi hajtások fejlődtek. Volt egy csapadékos, ennek ellenére átlagos hőmérsékletű és az átlagosnál naposabb májusunk, ez az idő június közepéig ki is tartott, szóval egy sokéves átlagnak megfelelő időpontban, június első felében virágzott a szőlő. Ezután következett egy ca. 6 hetes, szinte megszakítás nélküli kánikula, rengeteg napsütéssel (1995 óta a legmelegebb július, egyedül 2012-ben volt hasonlóan meleg ez a hónap, persze az ország egyes részein '12 júliusa még a '06-osnál is melegebb volt; de az augusztusokat figyelembe véve is dobogós '06 júliusa, az elmúlt 19 évben csak 2003 augusztusa volt egyértelműen melegebb, és 2012 júliusa és augusztusa hasonló). Ennek egy ékes megerősítése a 2006.07.28-án mért Balaton vízhőmérséklet: 31,0 C. Ennél többet még sosem mértek, ugyanennyit is csak még egyszer, 2003-ban, de akkor nagyon kevés víz volt a tóban. Ez a hat hét igencsak száraz is volt (49 mm csapadék, ez a megszokottnak a felénél is kevesebb), de a talajban jó tartalékok voltak és a páratartalom sem volt zavaróan alacsony - meleg volt, de nem voltak fórró napok, csak hőségnapok, légköri aszály gyakorlatilag nem volt (egy ilyen meleg hónapban ez rendkívül ritka). A szőlőt nem érte számottevő stressz, az egyedüli hatás annyi volt, hogy az amúgy is kevés fürtön még a bogyók is kicsik maradtak :), szóval a termés magától is alacsonyabb volt. A fő eredmény az lett, hogy augusztus elején zsendült a szőlő, a sokéves átlagnál 1-3 héttel korábban (és egy feltevésem a növényélettani ismereteim alapján: a leírt időjárásból arra lehet következtetni, hogy a zsendüléskor a megszokottnál magasabb volt a savtartalom). Erre pedig következett egy kifejezetten hűvös (1987 óta a leghűvösebb), az átlagosnál kissé csapadékosabb augusztus. Énszerintem ez volt a kulcs 2006-ban. Ez nyújotta el annyira az érést, hogy bár jött egy nagyon meleg szeptember (ha nem is annyira meleg, mint 2009-ben és 2011-ben, de 2012-höz hasonló, legalábbis nálunk), és egy rendkívül meleg október(ha jól láttam, 1966 óta a legmelegebb, bár 2000 és 2014 is közel volt hozzá, de 2014 októbere nagyon csapadékos volt és 1966-é is az átlagosnál csapadékosabb, 2000 októbere pedig az ország egy részén száraz, más részén viszont csapadékos - mindeközben 2006 októbere országszerte száraz volt - talán mondhatjuk azt, hogy 2006 októbere az elmúlt 48 év, de talán az elmúlt 100 év legszebb októbere volt <1907-ben és 1909-ben voltak szintén hasonlók>). Lényegében forró júliusra hideg augusztus, majd páratlanul meleg ősz, tökéletes csapadékeloszlással - lehet ennél jobbat kívánni fehér borhoz? Talán az egyetlen, amibe bele lehet kötni (már ha valaki akar ilyesmibe belekötni), hogy a hűvös augusztusnak köszönhetően olyan magas savak voltak (minálunk azóta csak 2010-ben és 2014-ben volt annyi ill. több), hogy csak magas mustfoknál/nagytestű borban lehetett elérni a harmóniát (vagy esetleg almasavbontással). Félreértés ne essék, ez engem nem zavart. Novemberben is lehetett tökéletesen egészséges szőlőt szüretelni, de még a sárgamuskotályt is úgy szedtük november 8-án, egy nyugatra néző, erdőtől körülölelt, nem túl magasan (ca. 140 m tszf) fekvő ültetvényben, hogy nem érte el a 10%-ot az aszúszem mennyisége, a többi bogyó pedig csak töppedt volt, de teljesen egészséges (pedig augusztus elején volt utoljára permetezve).

bazaltrajongó 2015.03.01. 01:34:33

Gyönyörű, intenzív zamatok, csodálatos savak, ált. szeptember második felére már megérett a szőlő, de mind az egészsége, mind a savtartalma megengedte, hogy novemberig fennmaradjon. Na, ez nagy évjárat volt. Szedtünk olyan szőlőt is, amiben egy szem aszú nem volt, de 22-23 mustfokos volt, 12-13 savval, szuperérett... És ha valaki rászánta az időt, energiát, kiváló minőságű aszút is lehetett szedni kis mennyiségben.

Én is úgy gondolom, hogy a legszebb évjáratok sajátja az, hogy a zsendülés után már nincs nagy kánikula, de van sok gyönyörű őszi nap - ilyenkor születnek a legszebb zamatok. Ez teljesült 2013-ban, 1999-ben és többé-kevésbé 2008-ban is (volt néhány túl meleg nap, ami a kéknyelű egy részét hazavágta), 2006-ban viszont mindent felülmúlóan. Számomra egyértelmű, hogy az elmúlt 15 év három legjobb évjárata 2013, 2008 és 2006 voltak. A hármuk közötti sorrenden lehet vitatkozni :)), de nekem 2006 az első :)

zoli 2015.03.01. 09:55:41

@bazaltrajongó: köszönöm a megerősítést, ennyire részletesen biztosan nem tudtam volna mindezt levezetni. Azok a 2006-osok jellemzően még ma is nagyon szépek.
2013 egyetlen gyengéjének azt tartom, hogy bizonyos helyeken és fajtáknál a komolyabb szeptemberi visszahülés után gykorlatilag megállt érésében a szőlő. Mifelénk az olaszrizling és a kadarka járt így. Míg előbbinél ez nem akkora tragédia - esetenként sőt! - hogy alacsonyabb érettségi szinten lehetett szedni, addig az évjárat kadarkái már nem mutatják az intenzív málnaszörpös zamatosságot és fűszerességet, ami egy melegebb őszön alakul ki igazán. Persze mindehhez hozzátartozik, hogy a fajta amúgy is jól tűri a meleget és a szárazságot.
Sokszor rögzül szerintem tévesen egy-egy évjárat megítéslése, jellemzően szüret tájékán - vagy már előbb - szenzációhajhász jelleggel megkérdezi a sajtó a borvidékek nagy öregjeit, hogy milyen évjáratra számíthatunk és ők általában bele is szoktak sétálni a csapdába és nekiállnak jósolgatni (nomeg szépítgetni a helyzetet) és rajtamarad az évjáraton a címke. Márton-napról dettó ugyanez a véleményem: nem alkalmas arra, hogy azokból a megerőszakolt borokból komolyabb következtetéseket vonjunk le az évjáratra vonatkozóan, csak utána már a rossebet se érdekli a téma...

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.03.01. 10:28:29

@bazaltrajongó: Nagyon szépen leírtad a 2006-os évet. Tényleg ilyen volt.

A 2006, 2008 és 2013 versenyéhez annyit tennék hozzá, hogy 2008-ban nálunk elképesztően nagy volt a lisztharmat nyomás és ez elrontotta a szánk ízét. 2006 egyébként tényleg fantasztikusan jó év volt, nekem azért vannak mégis részben kellemetlen emlékeim, mert a Juhfark abban az évben úgy cukrosodott, hogy képtelenség volt szüretben utolérni. SZóval a vége nálunk kapkodósra sikerült a 2006-nak. De ez nem az évjárat hanem a mi gyengeségünk.

De az évjáratok megítélésében marha nehéz kihagyni azt a faktort, hogy nekünk hogyan sikerült :)
süti beállítások módosítása