A Borrajongó

Lúzer-e az olaszrizling?

2011. december 22. 06:00 - akov

olaszrizling.jpgIdén hatalmasodott el rajtam az érzés, hogy talán van már pár olaszrizling-referencia ebben a kis országban. Borblogger kollégáink tollából számos fajtakóstolóról olvashattunk az idén, sőt az év elején Jásdi István csopaki termelő még valamiféle olaszrizling-konferenciát is szervezett. Ehhez képest a Pannon Bormustrán bíráló – számomra egyébként igen nagyra becsült és igazodási pontot jelentő – Matt Kramer lehűtötte a lelkesedésemet, kijelentette ugyanis, hogy az olaszrizling egy lúzer fajta, amit sürgősen el kellene felejtenünk. Képzavarunk eloszlatásához a fenti „jelenségek” farvízén ültünk össze, hogy vakon ránézzünk pár kiemelkedőnek tartott olaszrizlingre.

Vigyázat: ez egy archív kóstolóról készült beszámoló 2011 áprilisából! Mivel csak pár hónapja követek el itt posztokat, fontosnak tartom a közelmúlt néhány fontosabb kóstolójának visszamenőleges feldolgozását. Ne hagyd figyelmen kívül, hogy az elmúlt 8 hónapban ezek a borok előnyükre vagy hátrányukra is változhattak! Lássuk csak:

Gál Lajos Tagi Egri Olaszrizling 2007

Olaszrizling referencia-termelő. Közepes citrom szín. Illata kis mustárral nyit ránk, jelentősen fülledt, a közepesnél nem intenzívebb. Kis várakozás után édeskésség, mézesség érezhető, majd a fehér húsú gyümölcsök is előbújnak, némi birssel, trópusi gyümölcsökkel, fehér virágokkal és jelentős túlérett jeggyel, erős a gyanú, hogy botrityses szőlő is került az anyagba. Már orral is szép mennyiségű fa érezhető, de a fás jegyek minősége gyenge, füstösség és vanília távoli, tisztátalan emléke uralja az illatot. A szellőzéssel igen kellemetlen technocolos-illós, de leginkább xyladecorra emlékeztető szagok válnak uralkodóvá. Szájban nagy testtel találkozunk, krémes-olajos és vajas állag a meghatározó, de ez sem képes elfedni a túlzó alkoholt. A sav kevés, lágy bort szül. Fehér húsú gyümölcsöket, érett almát érezhetünk némi vaníliában fürdetve. Az egész csak egy közepes, kesernyével keretezett lecsengést produkál. Másnapra valamivel szebb lesz a bor, illata kiszellőzik, kevesebb fát érezni. Az olaszrizlingek Burgundia-paródiája, biztosan nem ez álmaim rizling-hercegnője. A komplexitás miatt kompenzatórikus 6 pont. Túlzónak érzem a 4 000Ft-os árat. 13,0%.

Váli Badacsonyi Olaszrizling 2009

A halvány citrom megjelenés korábban szedett szőlőre és kevésbé oxidatívan kezelt borra utal. És valóban, a kellemes fehér virágos és parfümös illat mellett zöldesebb, paprikás hangulattal találkozhatunk. A közepesnél nagyobb test ellenére is krémes, virgonc kis savai vannak, de aromái nem túl intenzívek. Citrusok és alma foglalják keretbe az enyhén zöldes hatású bort, a lecsengés közepesnél valamivel hosszabb, rizlinges keserűmandulával távozik. Kellemes ital, nem akar többnek látszani, mint ami. A társaság egy részének ez a bor tetszik a legjobban, van ki 7 pontot is kiált. Én csak erős 5 pontot tudok kimérni. 12,5%. 2 000Ft. Ésszerű árazás, tiszta munka.     

Gál Lajos Tóbérc Egri Olaszrizling 2007

A közepesnél intenzívebb, édeskés-mézes illattal nyit, benne botrytis-gyanú, zöldfűszer, fehér virágok, őszibarack, füst és az olaszrizlingre sokszor jellemző fülledt lábszag. Érett és túlérett gyümölcsöket egyaránt érezhetünk benne, sajnos itt is kis illó rontja a képet. Kóstolásra száraz, a test nagy, mézes-botrytises, barackos, citrusos, itt is érett és túlérett gyümölcsök a meghatározók. A lecsengés hosszú, rizlinges-kesernyés. Sűrű bor, a magas alkohol alig érezhető, a komplexitást a túléretten szedett szőlő adja, nem a termőhely vagy a fajta. Ennek ellenére egészen jól fogyasztható és jól elkészített. 7 pont alja, talán-éppen. 14,5%. 4 000Ft.

Figula Sáfránykert Olaszrizling 2009

Több jó véleményt is olvastunk róla, ezért került a sorba. Az illatát sajnos elsősorban a kén uralja, ami szúrós, gyógyvizes és záptojásos karaktert ad, a háttérben némi fehér virágos és almás illat bujkál. Inkább szag, mint illat, erősen taszító. A test közepes, az alkohol brutálisan kiérezhető, alig van aromája, a közepe lyukas, valami kis almásságot lehet sejteni. A lecsengés közepesnél nem hosszabb. Másnapra sokat fejlődik, a kén majdnem eltűnik, az aromák kinyílnak. Elképzelhető, hogy egy gyenge pillanatában nyitottunk rá. Első nap 4 pont, második nap 5 pont. 15,0%. 3 000Ft.

Kakovostno Vino Stajerska Laski Rizling 2007

Egy szlovén olaszrizling, a termelőt nem ismerem, kontroll-tételnek tettük be. Közép citrom szín. Illatában áradó parfüm, kamillatea és szappan, amit száraz lószar, lábszag és oxidáció nyoma tesz igazán kellemetlenné. A közepes test mellé a közepesnél magasabb sav, citrusosság és sonkás aromák dukálnak. Egyszerre oxidált és friss jegyeket is felvonultat, alig van valami aromája. 3 pont. 11,0%.

Spiegelberg Somlói Olaszrizling 2008

Kedvelt somlói kézműves pince, igen jónak véleményezett tétel. Illatában mézet, füstösséget és kevés almát érezhetünk. A jelentősebb mennyiségű botritys mellé sajnos technocolos-illós aromák is szegődnek. Az ezt kiegészítő minimális fahatás, fehér virágos, barackos és parfümös szappanosság összességében komplex illatot ad. Közepesnél teltebb, krémes állagú, az erős botrytises jelenlét mellett tapadós cseresség érezhető. Alig találunk gyümölcsöt a borban, a botrytis-indikátor sárgabarack mellett kevés almásság van jelen még. Az utóíz hosszú ugyan, de az intenzitás csak közepes. 5/6 pont. 13,5%. 4 000Ft.

Somlói Apátsági Pince Olaszrizling 2009

Sok jó értékelést begyűjtött, sokak által nagyra értékelt somlai tétel. Közép citrom szín. A közepesnél visszafogottabb illat, fehér virágos, szappanos, a gyümölcsöket szőlő képviseli. Kóstolásra telt borral találkozunk, túlérett, mézes karakterű, jelentősen érezhető a botrytis, amely sárgabarackos gyümölcsösségben jelentkezik. A sav a közepesnél több, de szinkronban mozog a beltartalommal és a maradékcukorral. A kortyközép kissé lyukas, a hosszú lecsengés némi cserességet hoz, a még kellemes fanyarság mellett keserűség is érezhető. Nem igazán fajtajelleges, inkább a túlérett jegyek uralta, nem túlzottan összetett bor. Egy pohárnál többet nem tudnék meginni belőle. Másnap ránézve egyre sűrűbbnek, egyre nehezebbnek tűnik az anyag. 5 pont. 14,0%. 3 000Ft.

Jásdi Siralomvágó Olaszrizling 2008

Közepes citrom megjelenés. Közepesen intenzív, tisztán definiált illat, fehér virágokkal, szappannal, szőlővel és almával. Ezúttal nincs botrytis, ami kifejezetten érvényesülni engedi a fajta illatjegyeit. A test a közepesnél nagyobb, a szájban sincsen túlérett karakter, frissen citrusos, érett fehér húsú gyümölcsökkel, almával, nyári almával. A lecsengés hosszú, a struktúra és az elegancia az eddigi borokat kenterbe veri, az alkohol picit érezhető, de egyáltalán nem hat túlzónak. A jó savak mellé frissítő tisztaság társul. Ez igen, én ilyen olaszrizlingeket szeretnék inni! 7 pont. 13,5%. 5 000Ft.

Kaló Imre Egri Olaszrizling 2002

A szomolyai legenda közel kilenc éves palackja. Közép arany szín, meglepően sötét. Intenzív, főként füstös, sonkás illat, töppedt gyümölcsös karakterrel, botritys-szel, mézzel, kenyérhéjjal, aszalt fehérhúsú gyümölcsökkel, kevés gyógyszerrel és technocollal. Igen komplex, szeretni – és egyenlő eséllyel valószínűleg utálni is – lehet. A korty valószerűtlenül vastag, húsos és harapható, félszáraz szintű maradékcukrot érezhetünk, aromáiban mézes és narancshéjas. A botrytis jelenléte nem vitatható, fehérborhoz mérten eléggé cseres. Az utóíz hosszú, de jelentősen kesernyés. Nagyon gazdag, óriási beltartalmú bor, a maga rusztikus egyensúlyával inkább érdekesség, mint jól fogyasztható vagy ételhez társítható ital. 6/7 pont.

Losonci Úrráteszi Olaszrizling Mátra 2008

Közép arany megjelenés. Illata friss, szőlős, almás és szappanos, nem túl összetett vagy izgalmas. Kóstolásra a test nagy, botrytist gyanítunk ismét, nagyon kevés aroma érezteti magát. A beltartalom nagy, de íze nem sok. Lusta és üres, az alkoholtartalom bántóan magas. Korábbi értékelések jelzik, hogy ez a bor bizony valaha többre is képes volt, a mi palackunk ezek szerint a lejtőn van. Nálunk ma este 4 pontnál biztosan nem több, másnapra némiképpen nyílik és szebb, de így is maximum 5 pont. Maradjunk a 4/5 pontnál.

Mintha Szent Grálként keresnék a termelők az olaszrizling „nagybort”. Túlérettség, botritys, mézes karakter, illósság, itt-ott a fajtához nem patentül illeszkedő hordóhatás. Próbálkozni ugyan dicséretes, de azt csak erős alapokkal a hátunk mögött érdemes. Frissesség, gyümölcsösség, tisztán definiáltság és csavarzár. Hol vannak ezek az olaszrizlingek? Személy szerint sokkal inkább fogyasztanék egy ilyen könnyed hangvételű bort, mint a kóstoló legtöbb túlérett, gyümölcsöktől megfosztott és bizony sokszor drágán mért tételét. Olyan jól cseng az olaszrizling neve itthon, jó árazással, frissességgel és gyümölcsösséggel talán ezreket tudna visszacsábítani a borisszák táborába.

(a képet a http://www.austrianwine.com oldalról kölcsönöztem)

39 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr613474412

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

felvetés 2011.12.22. 07:27:15

A hétvégén mi is ittuk a Gál Lajos Tóbércét, abban nem voltak illós jegyek, és a túlérettséget sem éreztem zavarónak, bár nem igazán leírásra, inkább örömködésre bontottuk. Meg aztán első bor volt. Szerintem is 7 pontos bor. Utána két Kaló következett, az egyik kis dugóssággal sajnos. A másik pedig Imre 2002-es Zöldveltellini-Olaszrizling házasítása volt, ami aztán az est bora lett. Minimum 8 pont.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2011.12.22. 07:32:37

@felvetés: Érdekes, ahhoz a Kaló zöldveltelini-olasz borhoz nekünk is volt szerencsénk. Nálam 6/7, esetleg igen szűk 7 pont volt a vége, de mondjuk pardi norbinak az egyik személyes kedvence, így ő inkább a te verziódat ossza. :)

felvetés 2011.12.22. 08:08:32

@drbarta: Nekem aznap nagyon tetszett, a Tóbérchez képest markánsan feljebb játszott most. De, mivel beszélgettünk közben, sajnos teljesen nem sikerült leírnom a bort. És ez volt az utolsó palack...:(

akov · http://borrajongo.blog.hu 2011.12.22. 09:06:13

@felvetés: lehet mi azért éreztünk illósságot, mert a borok jelentősen szellőztetve voltak, órákkal a kóstoló előtt kidugóztuk őket. Így szoktuk.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2011.12.22. 09:07:12

@Parci: Szerintem sem, csak kisebb aránytévesztést látok. Nem triviális belőle jó bort csinálni, az is biztos.

zoli 2011.12.22. 10:00:11

Ne citálj (képet) a wikipediáról, ez egy klasszikus rajnai fürt.
Igazából csupa nagybor-ígéretet vonultattatok fel, nem értem, miért hiányolod a direkt gyümölcsös szimpla tételeket. Mondjuk tény, hogy a "nagybor = nagy paraméterek" gondolkodásmeneten sokaknak túl kellene már jutni, de ez nem egy, a fajtához kapcsolódó hendikep. A fajta nálunk szinte mindenre jó, szinte mindenhol és mindenkor ez az erőssége.

beragadt 2011.12.22. 10:19:37

Ha olaszrizlingről van szó, akkor leginkább a a csopaki Tamás pince olaszára érdemes rápróbálni. Szerintem.

Daeril 2011.12.22. 11:31:46

Nekem közelmúltban a legtöbbet adó olasza az Orsolyás tétel volt. Fantasztikus utóíz és tömörség és egyáltalán nem lusta.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2011.12.22. 12:43:19

@zoli: nagy borhoz nem nagy paramétereket várnék el, hanem összetettséget mind primer, mind járulékos aromákban, plusz megfelelő arányokat és eleganciát, remek savakat, ilyen korban valamennyi frissességet. A direkt gyümölcsös tételeket azért hiányolom, mert kevés van belőlük, hirtelen 3-4-nél több aligha jut eszembe. Ahogy írtam, egyik-másik itt kóstolt drága bornál szivesebben innám azokat (is). Összességében a Váli és a Jásdi irány tetszett.

Az Orsolyára és a Tamás pincére rá fogok nézni mindenképpen. Ebbe a merítésbe ennyi jutott.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2011.12.22. 12:46:38

@zoli: ajaj, igazad van a képpel kapcsolatban. Hát ez van, nem vagyok szőlész. Látom, vmi marha rákeresett a rizlingre és az első képet betett olaszrizlingként. Lecserélem. Kösz.

Bodomi 2011.12.22. 13:04:44

Tavasz felé megméretem a saját Lovas(Csopak) tájéki olaszrizlingemet, Simon Géza préselte, okt.első szombatján, így még nagyon újbor ízű...

Szegediszomelijé 2011.12.22. 22:10:26

Első ránézésre ez a "merítés" nekem kissé célt tévesztőnek tűnt: SAP, Spiegelberg esetében a pincészeteknek koránt sem a jobb tételei általában (szerintem). Utána gondolva, drasztikusan jobbnak vélhető sort nem tudnék javasolni. Ám ez nem biztos, hogy a fajta hibája.
Hogy MK miket mond? Svájcban miért él és virul a Saszla? Mert egy bombasztikus fajta? Vagy inkább megvan a helye? Nem vitatom a tudását, de a mindenhatóságát annál inkább.
Ezen a blogon van egy e szempontból érdekes bejegyzés: borrajongo.blog.hu/2011/11/21/feher_zaszloshajo#more3395522
Itt egy Olasz gyengén szerepelt, de egy patentul megállta a helyét, egyáltalán nem volt alárendelt szerepben a többi igen szép tétel mellet.
Most az jutott eszembe, hogy ha MK végigkóstolja ezt a sort, meg mondjuk szintén hazánkból egy Merlotot, Kékfrankost, Chardonayt, (nem csak egy-egy kiemelkedő tételt, hanem egy jó sort) sorolhatnám, a zömét szintén lelúzerezné.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2011.12.23. 00:33:41

@akov: amíg 3000 huf-ért Barakonyi, Váti és Medve-furmintokat; 5.500-ért meg Demeter Verest kapsz, addig az olaszrizling IGENIS LÚZER FAJTA!

és akkor még nem beszéltem:
- az olasz kommunikációs problémáiról;
- hogy (sztem) kevésbé képes visszaadni a terroirt mint a furmint vagy a hárs;
- hogy utóbbi kettő olcsóbban, de jobb minőségben jut(hat) el hozzánk;
- az évek során a borászaik sokkal inkább képesek tartani a minőségét, mint az olaszrizlingesek.

az olasz olyan ebben az összehasonlításban, mintha egy hátrányos helyzetű sportolót küldenél egy ereje teljében lévő egészségessel szemben - egyszerűen nem méltó az összehasonlításra.

PS: ez persze nem jelenti azt, hogy nem ittam volna jó olaszokat, de...

akov · http://borrajongo.blog.hu 2011.12.23. 00:41:33

@Szegediszomelijé: persze, egyetértek! A sorról: nekünk is főtt a fejünk, olvastunk és szétnéztünk és összeraktunk referenciának kikiáltott tételeket. Szerintem eléggé jó merítés lett összességében. Mindig van persze, ami hiányzik... de nyilván folytatjuk. :)

@szenvedély S.: kösz, hogy ezt beírtad. Ez is egy igen indokolható szempont és sok pontjával egyet is értek! Tokajban a furmintra és hársra szépen rárepültek a bortermelők, vannak kicsik is és nagyok is, a tempó jóval nagyobb, nemzetközi sikerek is látszanak már. Az olasznál egyik borvidék és egyik gazda sem zászlóshajóként kezeli a dolgot, így lassabb a folyamat és szerintem a műfaj is talán nehezebb (ti. olaszbol igazán kiváló bort készíteni). Sok vita volt már erről különböző blog-okon, van aki azt mondja, hogy az olaszrizling kellene, hogy a hétköznapok szép tiszta bora legyen. Ez is egy védhető álláspont... :)

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2011.12.23. 13:22:48

@akov: ha az olasz a hétköznapok bora, akkor 2000 huf körül vagy INKÁBB ALATT kellene lennie igen jó 4, de inkább 5 (6) pontosat (közelítőknek). erre pillanatnyilag nemigen látok esélyt. arra még kevésbé, hogy egy termelő évről-évre megbízható minőségben állítson ilyet elő - ennyiért.

lehet meg kéne kérdezni a Hilltopot vagy a Nyakast, hogy miért nem foglalkoznak olasszal??

(ha mégis foglalkoznak vele és elkerülte a figyelmemet - elnézést kérek, ám akkor a gondolatmenet lényege az, hogy miért nem kap náluk nagyobb súlyt a szortimentben???)

ez persze nem jelenti azt, hogy nem lehet nagyszerű olaszokat inni/találni egy-egy évjáratban, de olyan jelzőket mint "megbízhatóság" és "kiszámíthatóság" el kell felejteni -ezért is említettem a fentebbi két pincét!

sajnos itt is az a probléma, hogy egyes tételeket leszámítva (pl: Szászi tavaly MA-n éves elismerést nyerő asszem 2008-as szent györgy-hegyi olaszrizlingje) a helyzet ugyanaz, mint a vörösök esetében általánosan: a mindennapok minőségét biztosító borokat adják felső-közép kategóriás borok árában!

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2011.12.23. 13:24:18

@akov: és akkor még nem beszéltem arról, hogy Ausztriában milyen mindennapok GV-je vagy ZW-je van 3-4 euróért LITERES kiszerelésben. na az a mindennapok bora!

zoli 2011.12.23. 17:55:59

@szenvedély S.: ha nem haragszol, akkor szeretném tételesen cáfolni az állításaidat.
-kommunikációs probléma: ez egy mondvacsinált probléma. Ha vmi jó, mindegy, milyen a kiejthetősége, erre elég sok példa akad, nomeg amúgy se az angol proli szippantja majd fel a mi készleteinket. A nem olasz és nem rizling állítás szintén hamis. Olasz a szó régies értelmében, de ez is álprobléma, mert ha abból indulunk ki, hogy ugyse tudják kiejteni az angolszászok, akkor arról sincs fogalmuk mi is az, hogy "olasz". És most kapaszkodj meg: rizling az a rizling. Ez ugyanis egy fajtakört jelölt vagy egy tucat fajtával, ezek közül a ma csak rieslingként ismert fajtát korábban kleiner-, rüdesheimer- vagy rheinriesling néven emlegették. A rizlingség ráadásul minálunk meg az apró, tömött fürtöt jelöli, látványos bibeponttal, akad erre is több példa.
-terroirhűség: igen, szted csak. Ha mindenáron a termőhelyet akarjuk viszontlátni a borban, akkor valóban szerencsésebb választás neutrálisabb fajtákban gondolkodni (a hárs ezen a ponton mindjárt el is vérzett), de összetettebb ez a témakör is. Példának okáért az olaszrizling egy magnézium felhalmozó fajta, jellemzően ez a felelős a kesernyés aromájáért, ami bizonyos alapközetek esetében (dolomit pl.) felhatványozódik, azaz erőteljesebben visszaadja a termőhely sajátosságait (mint más fajták).
-drágább? ezt ugye te sem gondolod komolyan, az olaszrizlingnek nincs jó renoméja és jó ára se
-a legutolsó etap érthetetlen számomra

A második hozzászólásodban kifejted, hogy 2000 alatt nem hozza az elvárható szintet. Nos először is fordítsunk egyet a dolgon, mondj 3 furmintot ebben az árkategóriában és minőségben a Royal Tokajin kívül! Ugye? De az állítást is cáfolva, azt kell, hogy mondjam, hogy a te gondolkodásod, illetve az egész blogszféra is túlontúl elitista gondolkodású és kicsi merítésre szorítkozik. Vagy 100 tételt lehetne sorolni kisebb pincékből csupán az Észak-Balatonról. Mondok mást is, az én falumban az 50 legjobb bor fele tuti olasz. Van is egy mondás mifelénk: "Ha a hordó dugóját véletlenül nem rúgod ki, akkor jó rizlinged lesz" - mindez azt jelenti, hogy kevesebb szőlészeti- és borászati odafigyeléssel, gyengébb alapanyagból is egészen jó bort lehet összehozni, pl. a furmintnál, hársnál ez nehezen elképzelhető, de a világfajták legjavára se jellemző éppen.
A Hilltopnak ugyan van olaszrizlingje, de ezt se értem különösebben, mit is jelent.

dalton1 2011.12.24. 23:29:30

Egyik másik pontszám eléggé megmosolyogtat...:)

dalton1 2011.12.24. 23:43:38

@akov: Alacsony...nem tudom, talán túl szigorúak vagytok...SAP, Figula, Losonci...szerintem sokkal komolyabbak...:)

akov · http://borrajongo.blog.hu 2011.12.25. 01:17:11

@dalton1: hadd mentegetőzzek. :)

A leírások alapján a Figulát 7p-ra vártam. Hány pontot adnál egy olyan borra, aminek csak és kizárólag kén szagát érzel, plusz irtó magas az alkoholja, nem sok ize stb? Lehet, hogy nem minden palack ilyen, ez ilyen volt sajnos, de biztosan nem mi rontottuk el... gondolom a kis maradékcukor miatt (ha volt) rákéneztek rendesen. Kérdés, hogy más palackok is ue. adják-e?

A Losonictól is sokat vártunk mindannyian, de a mi palackunk ilyen volt (lusta, alkoholos, nem sok ízű). Jól volt tárolva. Vagy palackvariáció, vagy ennyit bírt a bor. Ha mostanában kóstoltad, akkor kiváncsi lennék, milyen is volt.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2011.12.25. 07:25:12

@akov, @dalton1: Én úgy átlagban egyetértek. A borok jelentős részét én is kóstoltam, bár nem így ebben a sorban. A SAP meg a Kaló nálam kicsit több volt, a Siralomvágó, bár régebben meggyőzőbb volt, legutóbb 5-nél tovább nem futotta. A Losoncit, mikor kóstoltam, én se adtam volna 5 fölé, a Spiegelberg is 5 és 6 határán mozgott. Figulából én Arácsit kóstoltam, és a leírások alapján valami nagyon komolyra számítottam, az is kb. 5 pont volt.

Sokszor úgy érzem, hogy az olvasók egy része nem tud mit kezdeni, vagy legalábbis másik skálán pontoz , mint mi.
A többiek nevében nem tudok beszélni, csak a magam véleményét leírni.

Biztos vagyok benne, hogy az értékeléseink sok sebből vérezhetnek, de én legalábbis energiát fektetek abba, hogy EGYETLEN darab tízes skálán helyezzem el a borokat. Azaz,UGYANARRA a skálára felhelyezhető legyen bármelyik bor, a többszáz eurós burgundi csoda éppúgy, mint a fenti olaszok. Örömmel töltene el, ha úgy lenne, hogy a skálán megállva akárhol, legyen mondjuk a 7 pont, és kiragadva az ott tanyázó borokat és egymás mellett megkóstolva, az lenne a konklúzió, hogy ezek a borok, mégha teljesen más stílusúak is, de hasonló minőséget képviselnek. De hosszú mondat lett :)
Tudom, hogy ezt szinte képtelenség elérni, és ennek a kritériumnak sajnos nem tudnak megfelelni az itt található értékelések sem. Nem vagyunk gépek, sok mindentől függnek a kóstolások végkicsengései, újabb meghatározó élmények felbukkanása végett az ember kénytelen felülírni a korábbi mérföldköveket is, stb...
De akkor is valahol törekszem rá. Nem szeretnék minden stílusnak, fajtának, borvidéknek új skálát állítani. Nem szeretem azt a helyzetet, ha ugyanazt az értékelést kapják szemlátomást teljesen eltérő értéket képviselő borok, arra hivatkozva, hogy ezek kérem teljesen másik stílust képviselnek, nem is szabad őket összehasonlítani...
Én úgy vagyok vele, hogy vannak olyan értékei a boroknak, melyeket stílustól függetlenül értéknek és kívánatosnak tartok. Egyensúly, aromaintenzitás, kortyközép és lecsengés hossza, komplexitás, alkotók tapintási minősége, egyáltalán egysége stb...

Ha valaki máshogy gondolkodik természetesen jogos és elfogadom, de "használati útmutatóként" érdemesnek találtam leírni.

Egyszer csinálni kéne itt is egy listát, ahol lenne felsorolva néhány jelenlegi referencia az egyes pontértékekhez...

akov · http://borrajongo.blog.hu 2011.12.25. 12:00:12

@zoli: Kösz, érdekes! Az, hogy az olaszrizling Mg felhalmozó fajta és a kesernyéje pont ettől van... ez igazolt állítás? Hol lehet ilyesmiknek utánanézni?

akov · http://borrajongo.blog.hu 2011.12.25. 12:06:55

@drbarta: igen, pontosan ennek próbálok én is megfelelni és amennyire lehet próbálok kategóriákban gondolkodni és kizárni az ízlésemet. Természetes, hogy ez nem mindig sikerülhet.

Jó példa erre a Sauska (ld. korábbi poszt), ami nem az én stílusom, de a borok tisztasága, az alapanyag érettsége/minősége, a kortyközépi koncentrációk, a struktúra, a hordó minősége/alkalmazása egyszerűen meg kellett, hogy kapja a pontokat...

A Siralomvágót - ahogy visszakeresem ezen a blog-on - legutóbb tavaly szeptemberben kóstoltátok és 6/7-7 pontot kapott. Az idén szeptemberi olasz fajtakóstolóban a Jásdi a Lőczedombi 2009-el szerepelt, ami más kategória és valóban 5 pont. Nem kevered a kettőt? :)

zoli 2011.12.25. 13:19:10

@akov: mindjárt az általad linkelt, majd leváltott wikipédiás olasz(rajnai?:))rizling oldalon említik a magnéziumot. Badacsony környékén már többen ezzel akarják eladni a kevésbé fogyó terméküket az egészségmániás vásárlókörnek (elég szomorú, hogy többen vannak, mint a badacsonyi rizling szerelmesei). Neten sztem találni bőven anyagot ezzel kapcsolatban, de ha mélységeiben is érdekel a téma, sztem keresd meg a(z ex-) Badacsonyi Kutatóintézetet és vezetőjét, nekik több ilyen irányú kutatásuk is volt tudtommal.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2011.12.25. 16:42:05

@akov: borrajongo.blog.hu/2011/11/21/feher_zaszloshajo
Itt van szó újra a Siralomvágóról.
Egyébként a 08-as évjáratból nekem nem volt alacsonyabb kategória a Lőczedombi, sőt jobban szerettem...

dalton1 2011.12.25. 22:03:00

@drbarta: @akov:

Teljesen egyet értek drbarta-val, mi sem vagyunk gépek, nagyon jó a megközelítés. Mi csinálunk is egy listát időről időre hogy milyen borokat hogy helyezünk el/hogy értékelünk...

akov: a Sáfránykertet többször kóstoltam, nem az én világom, biztosan nem ezt az irányt mondanám követendőnek olaszrizling fronton. De se kénfelhő, se túlzó alkohol, se maradékcukor érzésem nem volt...nagyon kellemes sokrétű ízvilágú bor volt...lehet hogy palackvariáció...

Losonciét rég kóstoltam, elképzelhető hogy a kákán is csomót kerestem.

A SAP olasz remek bor volt mikor kóstoltuk, többünk véleménye szerint!

Siralomvágót egyszer kóstoltam, sokkal többet vártam mint amit kaptam, de tartogatok még egyet...hajt a kíváncsiság...vagy megőrülnek érte az emberek, vagy 4-5 pontig jut...ez elég nagy szórás...nektek úgy látom nagyon tetszett...

Nálam a szárazak közül Györgykovács 2007-ese, Légli '07-es Banyászója, a maradékcukrosok közül Bussay 2007-ese, a SAP 2009-ese, a túlérettek közül pedig Orsolyáék '08-as tagi olasza a nyerő...

dalton1 2011.12.25. 22:06:11

Más. Láthatóan minden olaszrizlinges cikk sok kommentet hoz akárhol is jelenjen meg. Minden tiszteletem a szakértőké, de miért lenne lúzer egy olyan fajta amivel ennyien foglalkoznak? Emlékszem volt már olyan is, aki azt mondta Tokajban a furmint és hárs helyett nagyon jó lesz a sauvblanc meg a chardonnay, pinot...remélem nem kerül olyan helyzetbe hogy rajta múljon...

Vettünk egy hektár olaszt a nyáron...szemem fénye...

dalton1 2011.12.25. 22:10:42

@dalton1: ja! és mi a vélemény Kramer véleményéről???

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2011.12.26. 06:15:47

@dalton1: Én a magam részéről nem szeretem az ilyen sarkos megközelítéseket, hogy "lúzer"-fajta.
Ez azt sugallja, hogy nincs létjogosultsága, ami viszont nagyon nem igaz.
Abból viszont én se szoktam titkot csinálni, hogy "nagybor-fronton" úgy érzem, hogy a furmint, de tulajdonképpen a hárs is jóval előrébb tart. Míg olaszból nem tudnék kereskedelmi forgalomból a saját értékrendem szerinti 7 pontos tételt megemlíteni, addig Tokajban már maguktól jönnek szembe a jobbnál jobb furmintok, és immár nem csak Szepsy és DZ privilégiuma ez a kategória.

Ez mellett is számomra elképzelhetetlen Magyarország, de főleg a Balaton környéke az olaszrizling nélkül.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2011.12.26. 10:57:17

@dalton1: a cikk címe természetesen provokáció is! Abszolút egyetértek Drbartával, szerintem sem képzelhető el a Balaton és Somló az olaszrizling nélkül. A kóstoló során azonban számos alkalommal éreztem azt is, hogy mire gondol Kramer... nem lúzer szerintem sem, de dolgozni kell vele, fel kell deríteni a határait.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2011.12.26. 14:48:14

@akov: @drbarta: @zoli: @dalton1:

lúzer, mert tökmindegy, hogy "a csapatod egy meccset 6-0-ra vagy 3-2-re veszít el, a különbség érzésbeli, de a lényeg akkor is az, hogy vesztett" - mondta nekem egykoron egy nagyszerű sportoló.

pillanatnyilag a világ nagy fehér fajtáihoz képest, mint SB, CH, (az igazi) rizling; közelebbről az osztrák zöldveltellini, vagy Mo-n a furmint és a hárslevelű (sokkal) hátrébb jár:
- árban;
- minőségben;
- lehetőségekben;
- ismertségben;
legalábbis a minőséget ismerő és nem elfogult külföldi szakértők és érdeklődők véleménye szerint.

Mo-n nincs olyan termelő, aki évről-évre állandó OR minőséget tudna produkálni (mint mondjuk a Nyakas SB) és nincs olyan OR, amit 20-30 évre el lehetne tenni, mint a legjobb osztrák zöldveltelliniket - mondjuk FX-ét vagy Knollét.

amíg ezek a dolgok nem változnak, a fajta nem teljesít többet, mint amit az angolszászok "nice try"-nak szoktak hívni, ami sportolói értelemben a lúzerség megfelelője.

és akkor még nem beszéltem arról, hogy nagyon jó inni a jó OR-t és szeretem. de nem mindegy, hogy nagyobb összefüggésben vizsgáljuk a fajtát vagy szívünk szerint elfogultan. azt mindenesetre megfogadom, hogy 10 évig nem szólalok meg ebben a kérdésben, hátha addig valaki(k)nek sikerül elindítania(uk) az OR-t a jó úton és eredményt is elér(nek)...

zoli 2011.12.26. 18:22:35

@szenvedély S.: épp most néztem az alkoholistán az évbora listádat. Látom, te elfogult Tokaj-drukker vagy - nagyon helyesen. Viszont nagyon helytelenül olaszrizling ellendrukker, direkte keresed a fogást rajta. Milyen nagyobb összefüggésekről beszélsz? Már meg ne haragudj, de az indokaid újfent mondvacsináltak és hamisak. Nem kiékelni kellene a másik szekerét, hanem közösen tolni...
uí: nekem van 8 hektó furmintom, olaszom egy liter se, csak hogy a pártosságomat tisztázzam

dalton1 2011.12.26. 19:45:43

@szenvedély S.: Nem is értem milyen alapon akarnánk az OR-et a CH mellé odatenni? Vagy vele versenyeztetni/összehasonlítani...
Ilyen hozzáállással nyugodtan vágjuk ki a villányi szőlőket mert sosem lesz Bordeaux vagy a Balaton-felvidéket, mert nem Mosel...

akov · http://borrajongo.blog.hu 2011.12.26. 21:14:15

@dalton1: érdekes. Ezzel kapcsolatban az jut eszembe, hogy a fenti listában van 7 pontos (90p vagy feletti) olaszrizling. Itthoni chardonnay-ra nem igen emlékszem ilyenre, annak ellenére, hogy talán könnyebb belőle jót csinálni (legalábbis a világban bevált). Olaszban szerintem előbbre ját Magyarország mint akár chardonnay-ben, akár sauvignon blanc-ban stb.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2011.12.27. 00:08:51

@zoli: nem vagyok OR ellendrukker! ugyanakkor nem értékelem annyira, mint a többieket (világszerte). egy hónapja ittam meg az utolsó '08-as Szászi Szentgyörgy-hegyi OR-t és nagyon ízlett, DE ez nem jelenti azt, hogy az OR ott tart, ahol a többi fajta a világban vagy Mo-n!

@dalton1: nem. a bejegyzésem arról szól, hogy nem találták még ki az OR-t úgy, ahogy az osztrákok a GV-t, a németajkúak a rizlinget, a franciák a CH-t és az SB-t, (amiket szépen újradefiniáltak az ausztrálok és az új-zélandiak) vagy a tokajiak a furmintot és a hárslevelűt! ne vágjunk ki semmit, de ne is nevezzük az OR-t "nyerő fajtának", amíg nem bizonyosodik be, hogy tudunk olyanokat készíteni, mint a megfelelő területen élők az előzőekből! nálam amíg egy fajtáról nem bizonyosodik be, hogy "nyerő", addig bizony "lúzer" marad!
mondok egy példát: a furmintot "nyerőnek" lehet nevezni, mert Szepsy, Demeter Z. és a többiek bebizonyították, hogy a Hegyalján ugyanolyan jó helyen van a fajta és olyan nagy bor lehet belőle, mint Burgundiában a Chardonnay vagy Wachauban a GV és a rizling (és őszi óriási megdöbbenésemre -ugyanezen az úton indult el ott a hárslevelű is!!!) bárcsak ugyanezt sikerülne alátámasztani az OR-rel vagy a magyar vörösök bármelyikével kapcsolatban. más kérdés, hogy lehet, ennek, most nincs itt az ideje, mert még a sok fajtával kísérletezés időszakában vannak a borászok (kivéve talán Hegyalja - ahol minden már határozottabb formát öltött).

@akov: talán az előzőekből kiderült, hogy - igazi külföldön élő fogyasztóként - nem kizárólag magyar összehasonlításban gondolkodtam. ettől függetlenül a magyar CH-nál biztosan előrébb jár a magyar OR, de a magyar SB-vel összehasonlítva már nem ilyen nyilvánvaló a különbség. sztem.:-)

remélem, minden kétséget eloszlattam álláspontom kimunkáltságával és részleteivel kapcsolatban, mert mostantól tényleg nem szólnák a témához.:-)

zoli 2011.12.27. 10:18:13

@szenvedély S.: "remélem, minden kétséget eloszlattam álláspontom kimunkáltságával és részleteivel kapcsolatban, mert mostantól tényleg nem szólnák a témához.:-)"

Messze nem, de mindegy is. Ha tényleg érdekel a fajta és nem csak hirtelenítélkezni szeretnél, akkor ne várj tíz évig, sztem menj el inkább Badacsony 10 legjobb pincéjébe mondjuk egy nyaralás alkalmával, hátha...
süti beállítások módosítása