A Borrajongó

Kreinbacher-párosok I. - Öreg Tőkék Bora 2009 és Nagy-Somlói 2009

2015. január 08. 06:00 - furmintfan

Kreinbacherék mostanában leginkább a palackos érlelésű pezsgők szférájában hallatják hangjukat, így az ember kis túlzással élve hajlamos elfelejteni, hogy azért borok is készülnek a birtokon. Pedig a tapasztalatok és az eredmények azt mutatják, hogy több termék- és árkategóriában is tud maradandót alkotni Bodorkós Norbert birtokigazgató és csapata. A  Somló-hegyen egyedülálló módon syrah-ból készítettek és zártak palackba bort pár éve (és azóta is teszik). Ami eleinte istenkáromlásnak tűnt, ma már több évjárat tapasztalata alapján a magyar vörösborok élmezőnyébe tartozik. A szortiment másik végén egy jóárasított furminttal megcélozták az Aldi polcait, és - megint csak több évjárat tükrében - nem túlzás azt állítani, hogy aki ezt a bort választja, egy ezresért igen korrekt bort visz haza. A pezsgőkről is pozitívan nyilatkozik a szakma. Úgy tűnik tehát, hogy a jelenleg 40 hektáron gazdálkodó és további 20 hektár termését feldolgozó nagybirtok elsőre formabontónak tűnő ötletei is beválnak. Most azonban éppen az ismertebb somlói vizekre evezünk, mert két 2009-es fehér házasításról lesz szó.

kreinbacherduo1.jpg

Január első hetében az ünnepi év végi-év eleji trakta-hullámvasút többnyire a végéhez közeledik a maradékok elfogyasztásával. A töltött káposzta-kóma utolsó fejezetéhez elővarázsoltam két régebben eltett Kreinbacher-palackot. (Ugye azt mondják, hogy a somlói/somlai passzol eme remek étekhez és egyébként valóban működik a dolog). A dugók kiszabadítása érdekében minden erőmet be kellett vetnem, végül ha nehezen is, de megadták magukat a dugók. Így azután szépen feltettem a káposztát melegedni (akinél addig véletlenül nyitva volt a környéken az ablak, biztosan abbahagyta a szellőztetést/dohányzást), közben kóstoltam és jegyzeteltem. Utána ettem és ittam, és szerencsére anélkül végeztem ki a töltött káposztát, hogy Kis János tragikus sorsára jutottam volna, a palackokat pedig 3 nap alatt sikerült kiüríteni.

Mindkét tétel ugyanabból a három fajtából áll össze, a címkén szereplő sorrend alapján feltételezem, hogy az arányok mások (ezt alátámasztani látszik az aromatika is, mint majd látni fogjuk). 500 literes fahordóban erjedtek és érlelődtek a borok. A Nagy Somlói esetében a címke szerint ezek használt hordók voltak, az Öreg Tőkék címkéje ezt nem fejti ki bővebben, de élek a gyanúval, hogy ott új hordók is szerephez jutottak. 

kreinbacherduo2.jpg

Kreinbacher Nagy Somlói 2009

Hárslevelű, olaszrizling és furmint. Jó kezdés: illata alapján nem feltétlenül mondanám meg, hogy egy 5 éves borról van szó. Méz és virágok (itt érhető tetten leginkább a vélt/valós hárslevelű-dominancia) mellett kapunk egy kis késői szüretes sárgabarackos-sárgadinnyés-kandírozott gyümölcsös vonalat, amelyet egy hűvösebb gyógynövényes-mentás-sós árnyalat egészít ki. A szájban intenzíven indító savak kissé szétterülnek, de közben mégis elég hosszúra nyújtják a kortyot, és egy kis vibrációt is biztosítanak, így a bor egyszerre lesz krémes, sima és mégis megvan benne a kellő feszesség. Utóbbira az egész ízvilágot végigkísérő határozott sósság is rásegít. Ízben is jön a hársas mézes-barackos-virágos ízprofil, citrusokkal, vaníliával, körtével, sárgadinnyével és kitartó, de az oldalvonalon evező sós mellékízzel. A finis felé tartva egyre jobban átmelegíti a szájüreget a 14-es szesz, de zavaróvá nem válik a jelenség. Lehetne fókuszáltabb és koncentráltabb a korty, varratmentesebb a szerkezet, de kortalansága, aromatikája mégis meggyőzött. Mindig szerettem ezt a bort, most pedig be kell látnom, hogy sajnos kevés volt belőle egy karton. 6p

kreinbacherduo3.jpg

Kreinbacher Somlói Öreg Tőkék 2009

Olaszrizling, hárslevelű és furmint házasítása, ahogy a neve is mutatja, a korosabb ültetvények terméséből. Határozott érettséget sugall az első néhány szippantás: avar, gomba, méz, propolisz és virágpor. Idővel azután a tercier jegyek szinte teljesen a háttérbe vonulnak, és inkább egy neutrálisabb, finoman sós-köves-kőporos illat válik dominánssá, mézes-édes gyümölcsös-gyógyfüves villanásokkal. Arányosabb, tömörebb, testesebb az első bornál, bár kifejezetten fókuszáltnak ezt sem mondanám. Szájban is elég gyorsan leveti magáról a kezdeti érettebb gombás-avaros-naspolyás jegyeket és sós-köves-mézes elegyet kapunk, fával, édesfűszerekkel és vaníliával (új hordó?) a korty második felében. A sav és az alkohol tökéletesen belesimul a borba, de a hordót talán adagolhatták volna finomabban, mert egy kis integrálatlan cseresség azért megmaradt. A korty jól kitöltött és közepesnél hosszabb, a végén fanyar, száraz lecsengésbe torkollik. 6p

Összességében véve elmondható, hogy mindkét bor szépen hozza a somlói karaktert, mindkettő szépen érik (ahogy állítólag a somlói borok általában szoktak, vagy legalábbis úgy illik): 5 évesen is jó formában vannak, és megkockáztatom, hogy még 5 év múlva is simán élvezhetőek lennének. Én viszont sajnos mindkettőből kifogytam.

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr587045593

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2015.01.08. 08:11:39

A 7-es Öreg Tőkék már 1 évvel ezelőtt is öreg volt és kijött a sok szesz rajta. Anno tetszett, vettem is többet.

furmintfan · http://borrajongo.blog.hu/ 2015.01.08. 08:41:37

@akov: Az az én életemből kimaradt, pedig egy ismerősöm 2-3 éve nagyon dícsérte.
Ennél a 2009-esnél az alkohollal nem volt bajom (13,5% egyébként), és öregnek sem tűnt.
Harmadik napra kicsit ellaposodott mindkét bor, de akkor már csak 1-1 pohár maradt.

silvousplait 2015.01.08. 10:06:00

@furmintfan: Elnezest, ha meglodul velem a billentyuzet, de ha EZ a magyar borvilag 6 pontos szintje, akkor en nagyon elszomorodom. Miert van az, hogy en folyton pocsek borokat kapok ajandekba ??! Ennyire talan megsem vagyok utalatos, megis megdobtak egy szeria '09-es Kreinbacherrel, koztuk a fenti ket palackkal. Osszesen nem fogyott el beloluk 2 pohar, es nehez is volna eldonteni, melyik hasonlitott jobban az alkohollal es hordoval kezelt depresszios labmosovizhez. A syrah pedig, mint a magyar elmezony allitolagos buszkesege, MAROAN, FOJTOGATOAN es LENYELHETETLENUL fas volt.
P.S.: A hazi toltottkaposztara ismeretlenul is megszavazok 8 pontot. :)

furmintfan · http://borrajongo.blog.hu/ 2015.01.08. 10:16:14

@silvousplait: Semmi gond, van ilyen. :)
Az Öreg Tőkékben szerintem is sok a hordó, mint írtam, a Nagy Somlóiban kicsit sok a szesz, de utóbbi nem vészes. Amúgy mindkét bor tetszett, lábmosóvíznek egyik se tűnt. Harmadnapra mondjuk csökkent a lelkesedésem, ahogy azt egy fenti kommentben jeleztem (mondjuk kb. egy pontnyit), de akkorra meg gyarkolatilag kiürültek a palackok.
A Syrah melyik évjárat volt? Fiatalon azt azért én sem piszkálnám, de legutóbb a 2011-es ígéretes volt, a 2009-est meg kifejezetten szerettem.

Syntax Error · http://vino.syntaxerror.hu/ 2015.01.08. 12:00:42

Végre Kreinbacher poszt :) Nagy kedvencem a pince, a bevezető minden szavával egyetértek, a furmintjukat nagy tételben hordom haza hétköznapi bornak. A középkategóriás dolgaik is kellemesek, sőt bár nem vagyok pezsgős de az egyik Brut-ot kóstoltam és tetszett.

Nekem ezek a 2009-esek is nagyon bejöttek anno, örülök hogy még mindig működtek neked, sajnos már másfél éve találkoztam velük utoljára. Személyes kedvencem volt még a '08-as Kőkonyha és a szintén '08-as Juhfark, utóbbiból karácsonykor bontottuk az utolsó palackot de az már sajnos nem volt jó - alkoholos, műanyagízű lett. A most kaphatóak közül a '12-es alap juhfarkban is sejtek némiképp hasonló potenciált, azt tervezem hogy elteszek belőle egy hatost és megnézem mire jut.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2015.01.08. 18:30:45

@silvousplait: A Kreinbacher Syrah azért nem rossz. Melyik évjáratot kóstoltad? Bőven találsz a franciáknál is olyan bort, amiben van simán ennyi fa. A 2011-es kóstoltam nemzetközi kontextusban és megállta a helyét, olyan 6p+-ig simán.

silvousplait 2015.01.09. 09:34:58

@furmintfan @akov: A 2009-eset, 2014-ben bontva. Fiatalnak szamit ? Nem vagyunk egyformak, hal' istennek, de azert meginni nem tudtam. Itt-ott belebotlom tulzottan fas borba, de az sosem beaujolais vagy Loire-volgyi / Jura-voros, amiket egyebkent vetelezni szoktam. Ha pedig de temps en temps megengedhetek magamnak egy burgundi pinot noirt, akkor aztan vegkepp nem panaszkodhatom...

Syntax Error · http://vino.syntaxerror.hu/ 2015.01.09. 11:22:51

@silvousplait: nem kötekedésnek szánom, de ez alapján úgy tűnik a hordó-toleranciád jóval alacsonyabb mint az enyém :) spanyol borokat fogyasztasz?

silvousplait 2015.01.09. 17:55:48

@Syntax Error: Nem veszem kotekedesnek :) Meglehet, a hordo-toleranciam valoban alacsonyabb. Ebben eleg sok franciara hasonlitok. A velemenyem megegyezik veluk abban, hogy a (kis)hordo tulzottan draga es kornyezetszennyezo dolog, es kar eroltetni, ha van helyette ilyen-olyan tartaly, amfora vagy osoreg (esetenkent 100-150 eves !) aszokhordo. Nem tudom, miota toltenek bele bort Kreinbacherek, de a naluk latott Stockinger hordopark arabol vidaman eleldegelnek egy darabig. Spanyol borokat nem fogyasztok.
@akov: Jut eszembe, a 2011-es syrah-t is kostoltam tarsasagban. Ebbol is untig eleg volt egy korty, de a torkot ketsegkivul nem perzselte. Hiaba, megis van haladas ezen a foldon.

Syntax Error · http://vino.syntaxerror.hu/ 2015.01.09. 23:13:15

@silvousplait: aha, igy nezve Kreinbachereknel tul suru az erdo :) en egyebkent a 9-es syraht nem kostoltam de a 11-est egyaltalan nem talaltam fasnak.

Persze az is igaz hogy en szeretem a jol hasznalt minosegi kishordot is, ha nem nyomja agyon a bort. A spanyolokat azert hoztam fel mert ott ez az alap, es jomagam tobb spanyol bort iszom mint franciat (bar franciak is hordoznak pl Bordeaux videkein de Rhone-iak is)
süti beállítások módosítása