A Borrajongó

Szentesi Etyek-Budai Zöldveltelini Nadap 2011

2013. március 05. 13:00 - drbarta

2013-03-05 06.06.42.jpgTiszta, de eleinte elég visszafogott illat. Lassan, de továbbra se túl intenzíven jelenik meg benne nyári alma, körte, némi citrusosság, édeskés-semlegesebb  sárgadinnye és szikáran sós, kőporos ásványosság. Közepesnél alig nagyobb test. Tiszta, szinte áttetsző konzisztencia. Közepesen intenzív ízek, letisztult fehérhúsú gyümölcsösség, ásványos fűszeresség. Nem kimagaslóaan mély, de szépen kitart egy ideig a kortyközép, közepesen tömör mag, mindezt feszes, sőt elég kemény savak kísérik, a lecsengés közepesnél hosszabb. Tiszta, száraz, némiképp fanyarkás utóíz. Lehetne kerekebb, gördülékenyebb a korty, ugyan nem nehézkes, de mégse csúszott valami könnyen. Hazai szinten így is a top zöldeveltelinik között van, wachui kontextusban max. középmezőnybe saccolnám. 6 pont. Szeretnék belőle újra venni? Nem.

36 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr325117487

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2013.03.05. 19:01:13

Hm, ezt nem ertem. Kostoltal egy egesz jo bort (top magyarok kozott, aszondod), de nem venned meg. Mennyibe kerult 10 ezer? Hogy viszonyul a 6 pontos osztrakokhoz? Ha nem venned meg es leirod ezt hatarozottan, akkor miert nem magyarazod meg??? Szamomra ez a levegoben log, ar nelkul.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2013.03.05. 20:50:32

@akov: 4 ezer körül rémlik az ára. Nem tartom top magyar fehérnek, hanem top magyar zöldveltelininek, ami nem akkora szó,tekintve, hogy nem vagyunk éppen zöldveltelini-nagyhatalom. :) Hogy viszonyulna a 6 pontos osztrákokhoz? Félek, hogy kiderülne, hogy még sincs meg tisztán 6 pont. :)
Egyébként pont ez lenne ennek a lényege, hogy ne kelljen megmagyarázni. Így éreztem, nem ízlett elég mértékben ahhoz, hogy újra birtokolni vágyjak belőle. A pont-értéket úgy érzem tisztességesen megmagyarázom, érzem a tartalmát, tisztaságát, de mit csináljak, ha egyszer nincs must have? :)

akov · http://borrajongo.blog.hu 2013.03.05. 21:15:54

@drbarta: Na, billentyűzetről végre. Először is nem azért írtam, amit írtam, mert egy Szentesi borról volt szó. Ha Hungarovin Bikavérről írtál volna, akkor is beírtam volna a kommentet. Ugyanis:

1. Leírod, hogy a top magyar ZV-k között van és tartalmas és tiszta stb.

2. Adsz rá egy hat pontot (=nagyon jó bor, a pontozásunk szerint)

3. Majd azt mondod nem vennéd meg. Magyarázat nélkül.

No. 3. - mivel nyilvánosan olvasnak - azt jelenti: "nem ajánlom neked, kedves olvasó".

No, de miért nem ajánlod? Ennek okaiként felmerülhetnek:

a. Túl drága a bor.

b. Jobbat kapsz ennyiért Ausztriából?

c. Utálod a borászt?

d. Szar a címke?

e. Nem nyalt bele a macska?

f. Nem ment a harcspaprikáshoz?

... és lehetne folytatni.

Ilyen formában, kommentár, megjegyzés vagy bármi utalás nélkül ennek semmi értelme sincs! Erre akartam rávilágítani!

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2013.03.05. 22:43:54

@akov: Próbáltam a reggeli posztban bevezetni a dolgot. Én nem azt akarom mondani, hogy a kedves olvasó ne vegye meg. 6 pont környéki bor, 4 ezer forintért, részletes borleírás mellékelve aromatikai és szerkezeti észrevételekkel- mindenki el tudja dönteni, hogy felkeltette -e mindez az érdeklődést,vagy sem.
Te is többször mondtad, hogy egy értékelésnek egy bizonyos szintig illik függetlennek lenni a személyes preferenciától. Nos, én is ezzel egyetértve kreálom a leírásaimat, bizonyos értékeket szívből, bizonyosakat pedig ésszel elismerve a kóstolások során. Most úgy döntöttem szánok fél sort a színtiszta, belülről fakadó, további megmagyarázást nem igénylő szubjektumnak. Ízlett-e a bor?Megfogott-e ez a bor? Ha igen, lehet többet is adok érte, mint amenyit ér. Ha nem, akkor lehet fele annyiért se venném meg újra... De azért mégis, hozzávetőlegesen éri -e számomra a pénzét? Fél sor, hogy kaptam-e annyi örömet, hogy újra szívesen megvenném.

Ha ez általános non-sense-re lel, ha nincs igény arra, hogy jelezzem, hogy pontoktól függetlenül mit gondolok egy borról, akkor persze nem eröltetem.

Vissza a Szentesi borhoz- valószínűleg az a bajom, hogy konkrét elképzelésem van, hogy mit várok egy veltelinitől. Sok színt, bujaságot, kényeztetést, kerekséget, nem pedig acélos keménykedést visszafogott ízekkel.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2013.03.05. 23:30:16

@drbarta: Ebben a kontextusban nem éreztem ennek értelmét, ettől még lehet más kóstolásnál, ezt nem vitatom.

Remélem figyelembe veszed, hogy - főként ebben az árkategóriában - osztrák cimboráink agyontisztított musttal, fajélesztővel, enzimekkel és ki tudja még mivel dolgoznak. Ilyet Szentesitől nem fogsz kóstolni, az tuti!

Akár hogy is van, nekem ez az egyik legjobb ZV, amit a magyarok közül kóstoltam. Palackozás előtt volt a legjobb, gyümölcsösebb volt talán, amely formáját még visszanyerheti bőven, hiszen kb. fél éve van palackban.

demisec · http://thepit.blog.hu 2013.03.06. 07:50:30

Hagyjátok a dokit! Ő csak szimplán így próbál jelezni az ismerőseinek, hogy elkerülje idén a kellemetlen, nehezen elfogyo borajandekokat! ((((:
Meg tudom érteni...

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2013.03.06. 08:27:26

@akov: Pont ez benne a lényeg, hogy fél sor erejéig semmi egyébbe nem akarok belegondolni, csak abba, hogy ízlett -e annyira, hogy vágyjak rá újra megtapasztalni.

Az osztrák cimborák munkamódszereire tett megállapításban viszont érzek némi nem kellően utánajárt általánosítást.

@demisec: Tulajdonképpen még lehet ilyen haszna is :)

akov · http://borrajongo.blog.hu 2013.03.06. 09:19:09

@drbarta: Ha ez egy celeb blog volna, és rólad szólna, akkor érteném a szempontot. Mivel ez egy borblog, a "nem venném meg újra" pontosan azt jelenti, hogy "nem ajánlom".

Rámutatnál a 10-13 EUR-os osztrák ZV kategóriában borok tömegeire, amelynél együtt nem használtak fajélesztőt, enzimet, tápanyagot, pektinbontót és még ki tudja mit. Nalátod. Az osztrákokat baromira nem kell félteni. A leírások a fajélesztőnél ki szokat merülni, a legjobb esetben is.

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2013.03.06. 09:37:13

A vételi ajánlatot a hat pont jelenti. Az, hogy ő nem venné meg, az az egyéni ízlésére vonatkozik - nem az esete. Tele van a világ ilyen borokkal.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2013.03.06. 10:00:26

@akov: Az utóbbi félévben variálódó árfolyamok alapján inkább 14-16 Euro közé mondanám a bor árkategóriáját. Konkrétan két általam nagyon kedvelt zöldveltelini Bernhard Ott Der Ott és Petra Unger Oberfeld Alte Reben is nagyjából ebbe az árkategóriába esik. Mind a két bor spontán erjesztéssel készül, számomra hiteles termelők, egyikük konkrétan bio-dinamikus is.

Semmi bajom, ha azt írod sokan ezt, meg ezt csinálnak, de egy tollvonással a teljes osztrák borászatra ráhúzni, hogy azok különben is ronggyá cuccoznak mindent...Lehet, hogy így van, ki tudhatja, de mégis úgy gondolom, hogy nem jártál ennek kellő szélességben utána :) Ha igen, akkor persze mea culpa :)

Nem értem. Ha az ember leírja részletesen, hogy milyen értékeket, hiányosságokat talált egy borban, oszt-szoroz ír egy pontot is a legjobb belátása szerint, és mindezt kiegészíti egy vállaltan szubjektív megvenném újra, vagy nem venném meg újra kijelentéssel, akkor az miért celeb-blog szagú?

akov · http://borrajongo.blog.hu 2013.03.06. 11:24:47

@Szomjas Gödény: Ha legalább ennyit mondott volna az okokról, akkor értettem volna.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2013.03.06. 11:27:30

@drbarta: Bocs, de sem a fajélesztő, sem a tápanyag, sem az enzimek nem jelent full "cuccozást". Csak különbséget a termelői filozófiában. Nem intéztem el az osztrák borászatot egyetlen tollvonással, nem mondtam, hogy mindenki cuccozik. A teljes beavatkozásmentes filozófia és a totális ipari borászkodás között azért van jópár fokozat.

Jelenleg 300Ft körül lebeg az EUR, ezért írtam, ami írtam. 13 EUR = 4.000Ft, kb.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2013.03.06. 11:29:50

@Szomjas Gödény: Bocs, még valami. A 6 pont miért jelent önállóan vételi ajánlatot? Bemegyek a boltba, oszt látom, hogy 12.000Ft-ért kapom meg a 6 pontos bort. Megvolt az ajánlat (6p), de jól megszivattak, busszal mentem, 3 átszállással, közben felbuktam az útpatkában, kutyaszarba léptem, oszt mégis egy Nyakas Irsaival fogok hazamenni.

Szóval nehez értelmezhető ez ár nélkül! :D

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2013.03.06. 12:27:03

@akov: 1) Pontosan én is így gondolom, hogy a teljes beavatkozásmentesség és az ipari borgyártás között sok-sok fokozat van, és mindegyiknek a képviselői épp úgy jelen vannak Ausztriában, mint nálunk. Ezért sem tartom helyesnek azt mondani, hogy az osztrák cimborák így vagy úgy csinálják. Továbbá hiszem azt, hogy azok a termelők, melyeknek a borait inni szoktam jóval közelebb állnak az előbbihez ezen a képzeletbeli skálán, és ez nekem elég is.

2) Az árátszámításnál már többször jeleztem, hogy én olyan szemszögből szeretem összehasonlítani a borokat, hogy hová pozicionálták az adott bort. Ez pedig nem kéne, hogy attól függjön, hogy pl. ki lett az új jegybankelnök. Az elmúlt fél év alatt kb. 275 és 300 forint között vándorolt le és föl az euro, így a 4200 Forintos vételárat úgy tudom tekinteni, hogy nagyjából 14-15 Euro környékére pozícionálták a bort.

3) A 6 pont önmagában nem vételi ajánlat, de jelzi azt, amit én a személyes preferencia félretételével gondolok a borról.

4) Szívesen veszem egyébként a hozzászólásaidat, mert már nagyon régóta terveztem ezt a lépést, de sokáig úgy éreztem, hogy nem illendő direktbe lebeszélni embereket egyébként minőségi termékek megvásárolásáról. A reakciód alapján miszerint ez máshogy nem értelmezhető, ha tényleg így van, akkor nem értem el a célom.
Van -e tipped, hogy hogyan kéne korrektül jeleznem hogy egy bor pontoktól függetlenül kiváltott -e must have érzést?

kegyetlenkirály 2013.03.06. 16:55:15

Szerintem is jó kezdeményezés , bár lehet ,hogy nem ennél a tételnél kellett volna elkezdeni Akov miatt.:) Ez tipikus esete a from butt to mouth - nak. Így kell ezt csinálni :)kegyetlenkirály :)! Mellesleg nem gondolom , hogy Akov nem értené a dolog lényegét !

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2013.03.06. 17:46:15

@akov: Ha Ti is az Aranyszájú Szent Róbert-féle 100 pontos skálát használjátok, mint ahogy legszebb emlékeim szerint igen - nos, akkor úgy érzem, hogy keveset forgatod a Bibliát, testvérem a borban,

feleljenek hát helyettem a zevangyélijom szavai:

"80-89 is equivalent to a B in school and such a wine, particularly in the 85-89 range, is very, very good; many of the wines that fall into this range often are great values as well. I have many of these wines in my personal collection."
(erobertparker.com, Rating System, 80-89)

www.erobertparker.com/info/legend.asp

Annyi kommentárt fűznék még hozzá, hogy az ár ugye meghatározza majd, hogy ő épp "value wine"-e számodra vagy nem.

Gyakorlati (bár röpképes) BKV-zóként a tömegközlekedős jelenet hidegen hagy (úgyis, mint "pottyantok rá").

IWAS 2013.03.06. 21:57:12

@drbarta
A helyedben különbséget tennék a külföldi és a magyar borok között. A külföldieknél azt is közölném, ha nem vennék ismételten belőle; viszont a magyaroknál (mivel ez egy magyar nyelvű blog, és az olvasók egy része [a fenti floodból is látható] félreértheti a jelzést) csak akkor térnék ki rá, ha a konklúzió: "Vennék újra belőle? Igen.".

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2013.03.06. 21:58:38

@drbarta: érdemben nehéz ehhez már hozzászólni, nekem az ár feltüntetése fontosabb info, minthogy vennéd-e. őszintén: a pontszám sem annyira lényeges, úgyis tudom, hogy kedveled-e vagy "kompenzálsz" - legalábbis a leírások 70-80%-ban.

apropo. a GM-n octopus Váliboréknál igazi smaragdra bukkant. megvizsgálnád? nagyon kíváncsi vagyok a Te személyes, saját, senki más által nem befolyásolt, kompenzációs vagy mentes véleményedre!:-)

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2013.03.07. 00:27:04

Ha magyarázni nem is akarod (oké), ezt a "szeretnék-e" kérdést elég értelmetlen feltenni és megválaszolni ár nélkül... az olvasók jelentős része nem tud minden itt szereplő bort belőni fejből...

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2013.03.07. 08:09:37

Köszönöm a hozzászólásokat.
@IWAS: Igen, ez lehet, hogy jó gondolat. Ha kifejezetten vennék még belőle azt jelzem, ha nem, akkor nem. Viszont nem választanám külön a magyart és külföldit.

@szenvedély S.: @Hepci: Alapvetően ezt nem az ár feltüntetése helyett gondoltam. Bár tudom ez furán hangzik, hiszen elég slendrián módon kezelem az árak jelzését.: )

Váli kéknyelűs cikket olvastam, nekem is felkeltette az érdeklődést, remélem tudok majd szerezni belőle. Kissé rosszmájúan és tele előítélettel:)) nehezen tudom elképzelni, hogy nálam 6-nál több legyen, de ha mégis , hát úgy legyen :)

zoli 2013.03.07. 10:52:55

Azt hiszem én érteni vélem ezt a "megvenném-e" dolgot. A pontozás hiányosságaira és tökéletlenségére mutata rá. Ismerem a 20-as, a 100-as pontrendszert és annak a pontlevonós változatát egyaránt. Mindegyiknél van sztenderizált leírás tisztaság, szín, illat, stb. tekintetében, kicsit gyakorlottabb kóstolók esetében nemigen akad különbség ezen ismérvek pontszámaiban. Így hát marad az összbenyomásra vonatkozó pontok száma, ahol nyilván jóval nagyobb már a szórás és sokkal inkább tapintható a kóstoló valós tetszésnyilvánítása, preferenciáinak kidomborulása. Az egyes pontrendszerek alapvetően meghatározzák ez utóbbi mekkora hangsúlyt kap. A tízpontos rendszer esetében igyekeztetek konvertálni a 100pontos értéktartományait (lásd "így pontozunk"), de a saját értékítélet ezzel együtt még nehezebben jeleníthető meg.
Hogy érthetőbb legyek, hozok egy személyes példát: van mondjuk egy általam is 90< pontra taksált bordói blend, tökéletes érettségű tanninnal, profin integrált, alig érezhető fával, tankönyvszerű díszítőelemekkel, stb. illetve van a szomszédom vegyes fehére, ami nem kirobbanóan friss, ropogós, de viszonylag tisztán kezelt, egyszerű, csúszós anyag és nem utolsósorban szokta a pofám, a szomszédomhoz, a présházához és környezetéhez kapcsoltam fejben az élményt, megszerettem, így hát szívesebben iszom belőle mint az előzőből, holott pontokban kifejezve messze nem ilyen eredményt kapnánk.
A bökkenő viszont az, hogy a pontozás, a borverseny nem a borok természetes előfordulási helye, sokkal inkább az általam említett pinceszer élmény, a vacsorasztal, a vasárnapi ebéd, a baráti ivászatok vagy éppen bájital a nő megpuhításához, magunk ellazításához, miegymás. Azaz én alapvetően ezért kevésbé szeretem, ha pontozva kell inni(kóstolni), nem akarok közben sztenderdeknek, paneleknek megfelelni, még ha képes is vagyok rá, sokkal inkább koncentrálnék a bor megfoghatatlanabb tartalmára, arra, hogy belőlem mit vált ki vagy csak simán átadni magam az élménynek és a pillanatnak.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2013.03.07. 13:32:40

@zoli: Nahát :) Nem várt irányból jön a megértés? :)

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2013.03.08. 09:54:19

@zoli: ez a "miegymás" egyébként a kedvenc funkcióm :)

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2013.03.08. 10:13:24

@szenvedély S.: én is drbartával aggályoskodom, octopus olyan borokért tud mostanában lelkesedni, amit tökéletes értetlenséggel szemlélek én is. De így van ez mindenkivel, szóval ez a normális...
Jelen esetben Váli Péter korábbi kéknyelűi miatt én bizakodok.

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2013.03.09. 10:30:06

@szenvedély S.: nem az én véleményem kérdezted, tudom, csak miután megegyeztek drbartával a fenntartásaink, megosztanám, hogy tegnap a vincén kóstoltam, és tényleg jó a bor, a 7 pontot szerintem senki nem vonja kétségbe. (az igazsághoz tartozik, hogy az évjáratazonos héjon áztatott szürkebarát is nagyon jó, sőt, nagyon hasonló is...)

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2013.03.12. 07:50:18

@dagadtos: Kéred listázni? :) Nekem csak annyi, hogy korábbi évjáratot kóstolva se rémlik még olyan, hogy nálam veszélyes lett volna a 7-esre, illetve évjáraton és műfajon belül, konkrétan a Laposa kéknyelű 11-nél volt már jelentős nézetkülönbségünk Octopussal...de persze, amíg nem lesz szerencsém a célobjektumhoz, addig ez csak találgatás...

dagadtos 2013.03.12. 07:56:50

Nálam a 2009-es amúgy simán "veszélyes" volt a hét pontra, de a dolog lényege most nem ez volt. Ha én amúgy minden értékelés esetén beírnék, amivel nem értek egyet, szétkommentelhetném a borblogokat, szóval ez semmit nem jelent. De az egész párbeszéd nem volt valami fényes, se elegáns, se szerény, amiatt is szóltam közbe - elsősorban nem Te leptél meg mondjuk.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2013.03.12. 08:16:12

@dagadtos: Sajnálom. Az embernek nem tud minden megnyilvánulása fényes és elegáns lenni, néha meglepődik már csak előítéletből is :) Ez van.
Én egyébként szívesen venném az egyet nem értő hozzászólásokat...elvégre erre való a kommentelési lehetőség.

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2013.03.12. 15:12:54

@dagadtos: több fehérnél előfordult mostanság, hogy én meg drbarta egyhúron pendültünk, octopus pedig egész másikon,

ennyi az egész.

kegyetlenkirály 2013.03.12. 19:24:58

Gault befizethetné egy tanfolyamra.

dagadtos 2013.03.12. 20:05:02

@kegyetlenkirály: Drága kis barátom, úgy örülök, hogy szerzőként már nem kell semmiféle illemszabályt betartanom a hozzád hasonló idiótákkal szemben, ami egyébként mindig is nehezemre esett. Látom még nem heverted ki azt a szentségtörő furmintposztot tavalyról, amikor a nullaforintos előfizetésedért cserébe hőbörögtél nagyon. A hozzád remekül illő, aljas megjegyzésedre annyit mondok, hogy ha emlékezetem nem csal, saját pénzéből végzett anno tanfolyamot, ahol mintha egyedüliként 100%-kal ment volna át az összes teszten, ami sem nekem, sem a mellette ülő szomjas gödénynek nem igazán sikerült...persze az ilyesmi értelmes kóstolót nem érdekel, csak úgy jeleztem, megint mekkora irdatlan baromságot köptél ide.

kegyetlenkirály 2013.03.13. 07:42:21

@dagadtos: Ó , valóban , most ahogy írod emlékszem már. Nem tudtam , hogy végzett tanfolyamot , akkor helyesbítek : továbbképzésre. Bár úgy látszik , tényleg jobb nálad , ( sok sikert kívánok neki , biztos vagyok benne , hogy fejlődni fog! ) mert pl. „ szerzőként „ neked már csak múltad van. A nullaforintos előfizetésem csődbe vitte a médiamunkásságod. Idegeid kivannak rendesen , nagy nyomot hagyhattam benned valahol , valamikor !

akov · http://borrajongo.blog.hu 2013.03.13. 11:07:05

@kegyetlenkirály: Nem azonosulva az utolsó két bejegyzés hangnemével, azért én is megjegyzem, hogy a pálya széléről bekiabálva, tök ismeretlenül pont Octopust elküldeni tanfolyamra, picit erős nekem is. Akár ki is vagy.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2013.03.16. 11:09:17

@akov: ki lehet, kegyetlenül...
Egyébként faszozzátok egymást nyugodtan, senkit nem köt már semmi. :)
süti beállítások módosítása