A Borrajongó

Fantasztikus édes tokaji

2011. április 21. 06:00 - drbarta

Már hallattom előzetesen hírét, hogy ez a bor igen nagyot szól. Árgus szemmel figyeltem mikor jelenik végre meg, és amint ez megtörtént rögtön lecsaptam egy palackra. 

Egy családon belüli ünnepelendő esemény megfelelő alkalomnak tűnt megnyitni. Annál is inkább, mert életem első saját készítésű libamáj-terrinéjével készültem még az alkalomra, és ezen fogás épp valami ilyesmi bort kívánt.
A terrine első próbálkozásként igazán remek lett, de a bor "sajnos" toronymagasan győzött :)  
Következzen a Királyudvar Ilona-cuvée-je 2008-ból:

Buja, gazdag, de tiszta és kifinomult illat. Citrusok, narancs, mandarin, trópusi gyümölcsök, pici tejszín, finom vanília (határozottan emlékeztet a többször kóstolt kistesóra, az édes Lapis furmintra, attól nyílvánvalóan dúsabb kivitelben). Szájban valami elképesztő. Szédítő mélységek és elragadó magasságok váltakoznak. Szikrázás, tűzijáték, az aromakavalkád felrobban. Kajszi, narancs, maracuya, mango, banán, méz, egészen finom botritiszes gombásság, viaszosság stb…Kristálytisztaságig letisztult világ, a gyümölcsök jól definiáltak, nincs főtt, vagy túlaszalódott hangulatuk, harsognak. Nincs egy oda nem illő, bizonytalan ízjegy.  Hihetetlen fordulatú sziporkázó savak. Még soha nem tapasztaltam olyat, hogy majd 200 gramnyi cukortartalmat ilyen alaposan meg tudjanak mozgatni és a bor a kétségtelenül érezhető súly ellenére mégis ilyen könnyed hatású maradjon. (ugyanakkor nem olyan formán történik a „megmozgatás”, hogy a mély zamatok után jön egy mindent felhasító, lüktető saváradat, hanem az egész bor kap egy rendkívül élénk, nagyon vibráló, de nagyon kulturált miliőt. Sehol semmi élesség, darabosság). A savak játéka mellett persze az ízek se nagyon akarnak végetérni.  Félelmetesen intenzív bor, de a maga szertelen fiatalságával is minden alkotónak megvan a helye. Dinamikus harmónia, hedonisztikus örömök netovábbja. Nem kérdés a 9 pont.
7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr722843444

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

felvetés 2011.04.21. 07:58:42

Már régebben is írni akartam: olyan kiegyenlítetten magas szintet képviselő borsora, mint a Királyudvarnak, csak kivételes pincéknek van. A közelmúltban lehetőségem nyílt végigkóstolni a boraikat, személyes kedvenceim: Lapis Furmint 2008(7-8 pont), Ilona 2008(8-9 pont) és az aszúk. Szerencséd, hogy nem vettél a Lapis aszúból, mert akkor most kénytelen lennél egy 10-est is kiosztani! :)
És gratula a libamájhoz...

felvetés 2011.04.21. 08:05:39

@felvetés: Ja, és Hwang úr is azt hangoztatta, hogy a cukortartalom kevesebbnek tűnik. Szerintem majd minden borukra jellemzőek a gyönyörű, csiszolt, integrált savak.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2011.04.21. 09:16:11

@felvetés: Hát igen, le a kalappal az egész szortiment előtt. Én is le vagyok nyűgözve.

Lapis aszúból talán 05-öst volt alkalmam kóstolni. Bár gyönyörű volt, de mégse remegett meg a 10-es :) Te erre gondoltál, vagy már a 06-osra?

felvetés 2011.04.21. 10:18:18

@drbarta: Nem emlékszem, de otthon meg kell, hogy legyenek a jegyzetek. Én 2003-asra tippelek, de nem tuti.

demisec · http://thepit.blog.hu 2011.04.21. 10:30:28

valóban kivételes adottságú bor, én egy éve kóstoltam, de akkor pont az üdeséget, kicsit a jó fogyaszthatóságot hiányoltam a határtalan ízorgia, komplexitás mellé. A 8-as év nagyon jó volt szerintem ebben a műfajban, de nem vagyunk egyformák: nekem a 8-as főbor vagy a 8-as szepsy szamorodni sokkal inkább tetszett hasonló adottságokkal (azok nekem csúsznak piszkosul:) de végtelenül elegáns bor az Ilona is.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2011.04.21. 10:55:31

@demisec: Ezen a szinten már tényleg az ízlés formálja, hogy kinek mi lesz a favoritja.
A 8-as Szepsy szamorodnit még nem kóstoltam, de nekem ez a bor jobban tetszett(értsd nagyobb örömet okozott) mint akár a Szepsy cuvée 07, vagy akár a Demeter Főbor 08

Szegediszomelijé 2011.04.21. 21:07:25

Jaja, az a Lapis a 2003-as lesz biz, és tényleg 10, nem több és nem kevesebb! Én 1 éve toltam, a hiteltelenségi napon -azaz, amikor megszabadultunk a lakáshiteltől. Azért most irígykedem:-)
Én egy Béres Lőcsei Fehér Asszonyt bontottam ma: igen szép bor, tiszta sárgabarack aszalvány, finoman, és nem keserűen jelen van a barackhéj is,majd halványan kis körte. Szép íz, jó tartással, kitartó, de nem túl hosszú utóízzel -igaz ez a borocska igen megvehető árú (2500, de az egynapos netes akcióban ennek a fele volt). 7-re jó - és irígykedem tovább:-)
süti beállítások módosítása