A Borrajongó

Fehér újdonságok 2013-ból

2014. december 23. 06:00 - drbarta

Sajnos nem tudok mostanság helyszíni tokaji kóstolókon, up to date rendezvényeken, évjárat-bemutatókon részt venni, így én is nagy kíváncsisággal lesem, hogy a friss évjáratból mely borokat tartják a legérdemesebbnek a tisztelt kollégák, hozzászólók. Nekem az jött le, hogy talán a Gizella Szil-völgy és a Demeter Boda kapta a legtöbb halleluját 2013-ból, így végre, amint kereskedelmi forgalomban is megjelentek lecsaptam egy-egy palackra.

Nem terveztem nagy összevetést, de mivel a nyitáskor elmaradtak a nagy katarzisok (persze tetszettek) amúgy 7 pont kalibrálás céllal kinyitottam egy várhatóan majd így muzsikáló wachaui rieslinget is.

2014-12-18_06_38_41.jpg

 

Gizella: Szil-völgy 2013

Idén először furmint+hárs vegyesen. Hasonló világú bort kell elképzelni, mint a korábbi évjáratokban. Gyümölcsorientált, friss citrusokkal, kerti fűszerekkel, pici sóssággal. Testben kicsit visszafogottabb az elmúlt években megszokottnál, kicsit ízintenzitásban is, savban viszont egyértelműen feszesebb, kicsit talán élük is van, ami nem meglepő az évjárat egyéb borait is tapasztalva. Tömörségét tekintve kb. ugyanott vagyunk, mint korábban, olyan közepesen, vagy attól picit sűrűbb anyag, szemrevaló, de ebben a tekintetben vannak sokkal koncentráltabb borok is Hegyalján. Szép bor, én személy szerint jobban szerettem az előző évjáratok több kedvességét, nagyvonalúságát, pláne a 2011-est. 6 pont.

Demeter Zoltán: Boda Furmint 2013

Eleinte olyan semmitmondónak tűnt az illat. Pici gyümölcs, pici ásványosság, némi fűszeresség, némi fa. Később egyre izgalmasabb lett, gyümölcseit tekintve egyre több színt villantott, az adekvátabb körtés-barackos vonal mellé kis aszalt fügés-datolyás aromák is társultak, fűszerességében némi gyömbéres nüanszok jól kiegészítették a hordó kakaós-vaníliás jellegét. Szájban is tetten érhető volt a fejlődés rászánt órák/napok alatt. Eleinte közepes testű, nem túl intenzív ízű, emiatt olyan fölöslegesen édeskés bor volt. Később se tűnt túl intenzívnek, de mégis olyan kis élvezetes, kifinomult ízek bontakoztak ki. Szerkezetének kifejlődéséhez is idő kellett, nem annyira mély bor, de nyitás után egy órával már tisztességesen tömör, kétségtelen tartalmat biztosított a korty második felére is. Savai szépnek mondhatóak, pici finom felszínű cseresség a végén, összhatásában kellemes, sima tapintatú. Közepes-plusz hossz. 6+

Hirtzberger: Riesling Smaragd Hochrain 2013

Vastag, lédús citrusosság, kőporos ásványosság, édeskés fűszerek, tejszínes krémesség ígérete. Később színesednek a gyümölcsök, némi melegebb hangulatú déli és trópusi gyümölcsök is csatlakoznak. Szájban elég nagy testű, telt ízű, krémes konzisztenciájú, ugyanakkor feszes, acélos savak járják át, adnak tartást és vezetik fókuszáltan a korty szép hosszú kibontakozását. Tömör, koncentrált anyag, egyszerre komoly, mégis játékos. Hosszú lecsengés. Klasszis wachaui riesling, hozza az elvárásokat, számomra azért egyértelműen a sor legjobbja. 7 pont.(kb. 30 Euro)

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr837002267

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2014.12.24. 21:10:25

Amikor Szilágyi lacinál megkóstoltam a bort, másfél óráig úgyszólván semmit nem éreztem. utána kinyílt és csodát tett. nem igazán az én ízlésem, de mindenképpen nagy bor. olyan, amilyet még nem ittam Tokajból. jó irányba is mutat. hogyan ittad?

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2014.12.25. 08:42:03

@Takács Kr.: Próbálom felidézni. Ha jól emlékszem kitöltöttem borospohárba, és abból kortyolgattam

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2014.12.25. 22:52:46

@drbarta: gratulálok! erre a verzióra - minek is tagadjam - nem gondoltam.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2014.12.26. 08:01:18

@Takács Kr.: :))
Viccet félretéve nálam is mutatott fejlődést a bontás utáni órákban, nyitáskor már-már meghökkentően keveset adott. Másnapra is maradt, de nem mutatott semmi olyat, amit első nap ne tett volna. Összességében nekem semmiképp nem hatott az újdonság erejével, hanem hozta a korábbi években megszokott stílust, minőséget némiképp zárkózottabb, keményebb és így szubjektíve kevésbé vonzó kivitelben.
A másik két bor is egyidejűleg volt nyitva mellette. A Bodával szintén nehezen lehetett mit kezdeni nyitáskor, de kinyílva azért érezhetően ellépett tőle, a Hirtzberger meg határozottan köröket vert rája.

Szegediszomelijé 2014.12.26. 10:42:56

@Takács Kr.: Egy nagy borélmény az egyik legjobb dolog bizony!
Én másnap kóstoltam ezeket a bontott tételeket. Őszintén, a Szil-völgyet egy szép szerkezetű, de semmi extrát nem mutató bornak találtam -nyilván eleve elvárásokkal kezdtünk neki. A DZ ízekben rétegzettebb volt, finom ásványos jegyek is jöttek, a kicsit krémesebb textúra szintén gazdagította. Mindez nagyon szép harmóniában jelenik meg. Oda - vissza kóstolva is ez jött ki -egy osztállyal bizony fentebb játszik. Asszonykám hasonlóképp élte meg. A Rizling sokkal több volt, ez kétségtelen -nekem aznap a Boda csendesebb kifinomultsága jobban esett.
Egészségünkre!

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2014.12.26. 22:25:40

ez érdekes és mondenképpen tanulságos, köszönöm mindkettőtöknek. lehet, egy év múlva is tesztelni kéne nagymenők között. valahogy olyannak éreztem, ami a tokaji "erős gyerekek" közül már most sokat ígér, de sokáig is bírja. meglátjuk!
süti beállítások módosítása