Egy Varsó mellé szakadt barátom hívta fel a figyelmem, hogy a lengyel Lidl nagy átalakulások színtere volt az elmúlt időszakban. Lidl viszonylatban ugyanis igen szokatlan minőségű és árazású borok jelentek meg a polcokon. Ez önmagában még csak érdekesen hangzik, de ha végignézzük a listát, meg is lepődhetünk: Champagne, Elzász Grand Cru, Médoc Cru Bourgeois, Saint-Émilion Grand Cru, Crozes-Hermitage, Châteauneuf-du-Pape, Gigondas, Sauternes, Brunello di Montalcino. Kiindulva a „Lidli” itthoni, főként olcsó borokra koncentráló kínálatából, már-már meghökkentőnek hat az újítás. Vajon milyen kísérletbe fogott a Lidl Polska északi sorstársainknál?
Barátom szerint Lengyelországban katasztrofális állapotban van a borfogyasztási kultúra. A lengyel „átlagissza” elsősorban az olcsó, édesített gagyikat részesíti előnyben, a legtöbben még ma is összerándulnak a száraz borok láttán. A Lidl előzetes fogyasztói felmérése szerint a nagyvárosban élő, fiatalabb, jól kereső lengyelek nyitottak rá, hogy tömegesen kitörjenek a sör-vodka-édesbor háromszögből és lépéseket tegyenek a minőségi borfogyasztás irányába. A lengyel átlagpolgár évente kevesebb, mint három liter bort fogyaszt (!), ellenben sör és égetettszesz-fogyasztása az egekben van. A felmérésről készült egy rövid és látványos – egyben közérthető – videós összefoglaló. A felvételben számtalan érdekes adat jelenik meg, de egyre hívnám csak fel a figyelmet. A lengyel fogyasztó számára a bor elsősorban francia, másodsorban olasz, harmadsorban pedig spanyol. Ismerve a magyar szőlővesszők zivataros évszázadait, ebben pedig lengyel barátaink és Tokaj nexusát, nehéz ezt elfogadni. Pedig a piac negyvenmilliós. Ezt még egyszer leírom: negyvenmillió. Hahó, foglalkozik valaki tudatos piacépítéssel Lengyelországban? Kötve hiszem, amelyet barátom is gyorsan megerősít: noname bikavérek és édesített tokaji förmedvények képviselnek minket a polcokon. Egyiket sem ajánlhatjuk jó szívvel fogyasztásra.
Lengyel kollégáink – értsd: borbloggerek, borszakírók – teljesen odáig vannak a Lidl megújult kínálatától. Kóstolják, pontozzák és melegen ajánlják a borokat. De azt is leírják, ha honfitársaik nem kezdik hamarosan vásárolni a minőségi borokat, a Lidl valószínűleg változtat majd. Márpedig – barátom megfigyelése szerint – a fogyasztók még mindig a sörös és vodkás polcok körül matatnak.
Megkerestem a hazai Lidl sajtóosztályát, fogják-e esetleg Magyarországon forgalmazni a Lengyelországban elérhető külföldi borokat. A kapott tájékoztatás szerint a Lidl Magyarország 2013 őszén tervezi megújítani és bővíteni borszortimentjét, beleértve ebbe a francia kínálatot is. Azzal kapcsolatban, hogy pontosan milyen palackok sorakoznak majd a polcokon, egyelőre nem tudnak tájékoztatást adni.
Barátom segítségével importáltam hát hat palackot a lengyel kínálatból. Testközelből akartam ellenőrizni valóban eljött-e lengyel Kánaán? A borok árát a beszerzés idején érvényes árfolyam szerint Forintban tüntettem fel (kb. 1 PLZ = 71 HUF). Nézzük:
Ferdinand Labarthe Crozes-Hermitage 2008
Szép, virágos és vonzó illat, fűszeres, elegáns, meleg karakterű. Kóstolva nem túl intenzív, gyümölcsössége inkább túlérett-döglött hatású, lecsengése rövid. Tanninból van egy adag, poros, nem tudja takarni az anyag. Kifejezetten híg bor érzetét kelti. Az asztalnál azért megegyezünk abban, hogy van benne „tipicitás”, ennyi pénzért pedig Crozes-Hermitage-t sehol sem kapni. Innen nézve fair. 4 pont. 12,5% 1.990Ft (28 PLZ)
Chateâu Mauvesin Bordeaux Cru Bourgeois Moulis 2007
Egy hipergyenge évjárat, jegyezzük meg. Illatát a zöldesség, a ribizliszár és a zöldpaprika uralja, ami mellett van azért érett, sőt lekváros fekete bogyós gyümölcs is. Kifejezetten erőteljes a hordós hatás, füsttel és vaníliával. Elég testes, zöldpaprikás-hordós, makacs tanninnal, de lekváros túlérettséget is lelni benne. Mintha két szüret borát házasították volna. Sehogy sem áll össze a kép. Kajabornak elmegy, de inkább mást vennék ennyiért. 4- pont. 12,5% 2.415Ft (34,0 PLZ)
Chateâu Le Monteil D'Arsac Bordeaux Cru Bourgeois Médoc 2008
Egy gyenge évjárat, itt se titkoljuk el. Elegáns illat, virággal, szép fával, sok fűszerrel és némi zöldességre utaló ribizliszárral. Elég testes, tipikus, kevesebb, de azért még zavaró zöldességgel, jó minőségű hordós jegyekkel. Nem bombasztikus, de kiegyensúlyozottabb és intenzívebb az előzőnél. Közepes lecsengés. 4/5 pont. 13,0%. 3.125Ft (44,0 PLZ)
Chateâu Saint-Saturnin Bordeaux Cru Bourgeois Médoc 2005
Concours International des Vins aranyérem. Redukciós illat, gumis-fokhagymás-kukoricakonzerves, de hála az égnek kedveli a dekantert. Fekete bogyósok, jó adag fa, fűszerek, mentol, elég tipikus és meleg érzetű. Érett, de palackbukénak nincs nyoma. Testes, a közepesnél több savval és masszív tanninnal. A gyümölcsei érettek, de haloványak, nem tudják feltölteni a szerkezetet. A szellőzés kétségtelenül javít rajta, picit intenzívebb és érdekesebb lesz. Elég hosszú, érezhető szesszel. Erős 5 pont. Drága. 13,5%. 3.905Ft (55,0 PLN)
Chateâu Fonplégade Fleur de Fonplégade Bordeaux Saint-Émilion Grand Cru 2009
No, egy Cru Classé pince másodbora. Értjük, a Lidlben?! Fiatalos csikóillat, friss fekete bogyósokkal, édeskés hangulattal, virággal és a háttérben munkálkodó hordóval. Minőségi fa, gondolom az első borral lötykölik ki, ide meg csak annyi jut, amennyi köll. Testes, szép gyümölcsösséggel, remek fával, érett tanninnal, jó savval. Izgalmas, fűszeres, picit földes. Ez eddig jó, viszont annyira magas az alkohol, hogy mindent tönkretesz. Mintha Portóban lennénk. Kérdés, mennyit kell levonni a hatból az ordas nagy hiba miatt? Legyen erős 5 pont a vége. 15,0%. 5.679Ft (80,0 PLZ)
Chateâu Rollan de By Cru Bourgeois 2009
Egy egészen jó nevű termelő. Illata érdekes, a meleg oldalon játszik ő is, de pici zöldecske vegyül bele, nem zavaró, inkább gazdagít. Nem populáris, picit virágos és „széphordós”, alapvetően fiatalos. Testes, remekül eltalált fás hatással, jó állagú fekete bogyósokkal. Kevés aszalt gyümölcs és fekete föld is vegyül bele. Jól elkészített, magas tanninnal, de érett és végre egyensúlyban van a borral. A kis zöldesség szájban is megjelenik, de nagy baj nincs belőle. Szép hosszú lecsengés, picit befűtő alkohollal. Nagyon is rendben van. Nem olcsó, de ezt vásárolnám. Bordeaux-élmény, sajnos meg kell fizetni. Erős 6 pont. 14,0%. 4.965Ft (69,9 PLZ)
No, hát picit vegyes képem alakult ki az egészről. Egyrészt, ha Lidl lennék és az egyszerű fogyasztót minőségi ivásra kéne ösztökélnem, koránt sem biztos, hogy a legmagasabb árakat diktáló, kezdők által nehezen elhelyezhető Bordeaux-val kezdenék. Száz meg száz újvilági, olasz, spanyol, vagy magyar borvidék jut eszembe, ahonnan ezt a minőséget alacsonyabb áron is lehet hozni. A kezdeményezés szép, de ebben a formában nagy a bukás esélye. A küldetéstudat mindenestre respektálandó, főleg, ha egy hiperlánc gyakorolja.
(Az első kép a Lidl-felmérés összefoglalójából származik. A borokért köszönet Milánnak.)