A Borrajongó

Lidl Polska reloaded

2013. április 19. 06:00 - akov

Egy Varsó mellé szakadt barátom hívta fel a figyelmem, hogy a lengyel Lidl nagy átalakulások színtere volt az elmúlt időszakban. Lidl viszonylatban ugyanis igen szokatlan minőségű és árazású borok jelentek meg a polcokon. Ez önmagában még csak érdekesen hangzik, de ha végignézzük a listát, meg is lepődhetünk: Champagne, Elzász Grand Cru, Médoc Cru Bourgeois, Saint-Émilion Grand Cru, Crozes-Hermitage, Châteauneuf-du-Pape, Gigondas, Sauternes, Brunello di Montalcino. Kiindulva a „Lidli” itthoni, főként olcsó borokra koncentráló kínálatából, már-már meghökkentőnek hat az újítás. Vajon milyen kísérletbe fogott a Lidl Polska északi sorstársainknál?

lidlpl.jpg

Barátom szerint Lengyelországban katasztrofális állapotban van a borfogyasztási kultúra. A lengyel „átlagissza” elsősorban az olcsó, édesített gagyikat részesíti előnyben, a legtöbben még ma is összerándulnak a száraz borok láttán. A Lidl előzetes fogyasztói felmérése szerint a nagyvárosban élő, fiatalabb, jól kereső lengyelek nyitottak rá, hogy tömegesen kitörjenek a sör-vodka-édesbor háromszögből és lépéseket tegyenek a minőségi borfogyasztás irányába. A lengyel átlagpolgár évente kevesebb, mint három liter bort fogyaszt (!), ellenben sör és égetettszesz-fogyasztása az egekben van. A felmérésről készült egy rövid és látványos – egyben közérthető – videós összefoglaló. A felvételben számtalan érdekes adat jelenik meg, de egyre hívnám csak fel a figyelmet. A lengyel fogyasztó számára a bor elsősorban francia, másodsorban olasz, harmadsorban pedig spanyol. Ismerve a magyar szőlővesszők zivataros évszázadait, ebben pedig lengyel barátaink és Tokaj nexusát, nehéz ezt elfogadni. Pedig a piac negyvenmilliós. Ezt még egyszer leírom: negyvenmillió. Hahó, foglalkozik valaki tudatos piacépítéssel Lengyelországban? Kötve hiszem, amelyet barátom is gyorsan megerősít: noname bikavérek és édesített tokaji förmedvények képviselnek minket a polcokon. Egyiket sem ajánlhatjuk jó szívvel fogyasztásra.

Lengyel kollégáink – értsd: borbloggerek, borszakírók – teljesen odáig vannak a Lidl megújult kínálatától. Kóstolják, pontozzák és melegen ajánlják a borokat. De azt is leírják, ha honfitársaik nem kezdik hamarosan vásárolni a minőségi borokat, a Lidl valószínűleg változtat majd. Márpedig – barátom megfigyelése szerint – a fogyasztók még mindig a sörös és vodkás polcok körül matatnak.

Megkerestem a hazai Lidl sajtóosztályát, fogják-e esetleg Magyarországon forgalmazni a Lengyelországban elérhető külföldi borokat. A kapott tájékoztatás szerint a Lidl Magyarország 2013 őszén tervezi megújítani és bővíteni borszortimentjét, beleértve ebbe a francia kínálatot is. Azzal kapcsolatban, hogy pontosan milyen palackok sorakoznak majd a polcokon, egyelőre nem tudnak tájékoztatást adni.

Barátom segítségével importáltam hát hat palackot a lengyel kínálatból. Testközelből akartam ellenőrizni valóban eljött-e lengyel Kánaán? A borok árát a beszerzés idején érvényes árfolyam szerint Forintban tüntettem fel (kb. 1 PLZ = 71 HUF). Nézzük:

lidli_sor.jpg

Ferdinand Labarthe Crozes-Hermitage 2008

Szép, virágos és vonzó illat, fűszeres, elegáns, meleg karakterű. Kóstolva nem túl intenzív, gyümölcsössége inkább túlérett-döglött hatású, lecsengése rövid. Tanninból van egy adag, poros, nem tudja takarni az anyag. Kifejezetten híg bor érzetét kelti. Az asztalnál azért megegyezünk abban, hogy van benne „tipicitás”, ennyi pénzért pedig Crozes-Hermitage-t sehol sem kapni. Innen nézve fair. 4 pont. 12,5% 1.990Ft (28 PLZ)

Chateâu Mauvesin Bordeaux Cru Bourgeois Moulis 2007

Egy hipergyenge évjárat, jegyezzük meg. Illatát a zöldesség, a ribizliszár és a zöldpaprika uralja, ami mellett van azért érett, sőt lekváros fekete bogyós gyümölcs is. Kifejezetten erőteljes a hordós hatás, füsttel és vaníliával. Elég testes, zöldpaprikás-hordós, makacs tanninnal, de lekváros túlérettséget is lelni benne. Mintha két szüret borát házasították volna. Sehogy sem áll össze a kép. Kajabornak elmegy, de inkább mást vennék ennyiért. 4- pont. 12,5% 2.415Ft (34,0 PLZ)

Chateâu Le Monteil D'Arsac Bordeaux Cru Bourgeois Médoc 2008

Egy gyenge évjárat, itt se titkoljuk el. Elegáns illat, virággal, szép fával, sok fűszerrel és némi zöldességre utaló ribizliszárral. Elég testes, tipikus, kevesebb, de azért még zavaró zöldességgel, jó minőségű hordós jegyekkel. Nem bombasztikus, de kiegyensúlyozottabb és intenzívebb az előzőnél. Közepes lecsengés. 4/5 pont. 13,0%. 3.125Ft (44,0 PLZ)

Chateâu Saint-Saturnin Bordeaux Cru Bourgeois Médoc 2005

Concours International des Vins aranyérem. Redukciós illat, gumis-fokhagymás-kukoricakonzerves, de hála az égnek kedveli a dekantert. Fekete bogyósok, jó adag fa, fűszerek, mentol, elég tipikus és meleg érzetű. Érett, de palackbukénak nincs nyoma. Testes, a közepesnél több savval és masszív tanninnal. A gyümölcsei érettek, de haloványak, nem tudják feltölteni a szerkezetet. A szellőzés kétségtelenül javít rajta, picit intenzívebb és érdekesebb lesz. Elég hosszú, érezhető szesszel. Erős 5 pont. Drága. 13,5%. 3.905Ft (55,0 PLN)

Chateâu Fonplégade Fleur de Fonplégade Bordeaux Saint-Émilion Grand Cru 2009

No, egy Cru Classé pince másodbora. Értjük, a Lidlben?! Fiatalos csikóillat, friss fekete bogyósokkal, édeskés hangulattal, virággal és a háttérben munkálkodó hordóval. Minőségi fa, gondolom az első borral lötykölik ki, ide meg csak annyi jut, amennyi köll. Testes, szép gyümölcsösséggel, remek fával, érett tanninnal, jó savval. Izgalmas, fűszeres, picit földes. Ez eddig jó, viszont annyira magas az alkohol, hogy mindent tönkretesz. Mintha Portóban lennénk. Kérdés, mennyit kell levonni a hatból az ordas nagy hiba miatt? Legyen erős 5 pont a vége. 15,0%. 5.679Ft (80,0 PLZ)

fon.jpg

Chateâu Rollan de By Cru Bourgeois 2009

Egy egészen jó nevű termelő. Illata érdekes, a meleg oldalon játszik ő is, de pici zöldecske vegyül bele, nem zavaró, inkább gazdagít. Nem populáris, picit virágos és „széphordós”, alapvetően fiatalos. Testes, remekül eltalált fás hatással, jó állagú fekete bogyósokkal. Kevés aszalt gyümölcs és fekete föld is vegyül bele. Jól elkészített, magas tanninnal, de érett és végre egyensúlyban van a borral. A kis zöldesség szájban is megjelenik, de nagy baj nincs belőle. Szép hosszú lecsengés, picit befűtő alkohollal. Nagyon is rendben van. Nem olcsó, de ezt vásárolnám. Bordeaux-élmény, sajnos meg kell fizetni. Erős 6 pont. 14,0%. 4.965Ft (69,9 PLZ)

No, hát picit vegyes képem alakult ki az egészről. Egyrészt, ha Lidl lennék és az egyszerű fogyasztót minőségi ivásra kéne ösztökélnem, koránt sem biztos, hogy a legmagasabb árakat diktáló, kezdők által nehezen elhelyezhető Bordeaux-val kezdenék. Száz meg száz újvilági, olasz, spanyol, vagy magyar borvidék jut eszembe, ahonnan ezt a minőséget alacsonyabb áron is lehet hozni. A kezdeményezés szép, de ebben a formában nagy a bukás esélye. A küldetéstudat mindenestre respektálandó, főleg, ha egy hiperlánc gyakorolja.

(Az első kép a Lidl-felmérés összefoglalójából származik. A borokért köszönet Milánnak.)

18 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr555233938

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csite 2013.04.19. 08:59:57

András!

Többen is próbálkoznak a lengyel piaccal, de nem könnyű. Azért sok minőségibb helyen felbukkannak már magyar borok. Alsóbb szegmensben tavaly még a grúz, bolgár nyomulás volt erős náluk.

A szortimenttől meg nem értem a lelkesedést. :)

akov · http://borrajongo.blog.hu 2013.04.19. 09:04:33

@csite: Köszi. Az utolsó bekezdésben utaltam rá, hogy ez nem biztos, hogy jó irány. Az ár-érték arány sem feltétlenül jó. Szóval értetlen is vagyok...

akov · http://borrajongo.blog.hu 2013.04.19. 09:09:14

@csite: Szóval inkább meglepett vagyok és nem értem a bátor lépést... szerintem bukó lesz. Mint ahogy leírtam, a barátom szerint alig-alig van olyan, aki a száraz bort hajlandó meginni. "Savanyúnak" tartják a szárazat.

csite 2013.04.19. 09:14:07

A sok szeszboltban eléggé olcsón vannak édes borok, szerintem sem megy sokra a Lidl ezzel az árral, minőséggel.
A száraz borokhoz sok idő kell, ha egyáltalán labdába rúgnak majd.
Van pár jó sörük, a tömények között is akad rendes italuk, miért ne azt innák?

akov · http://borrajongo.blog.hu 2013.04.19. 09:22:05

@csite: Így van, a söreik kifejezetten jók, sokkal jobbak, mint a magyarok.

Viszont nem hiszem, hogy a töményben mindenki a minőséget nyomja. A barátom azt tapasztalta, hogy teljesen "normális" emberek csinálnak házi vodkát, ami tiszta szesz és víz keveréke, szelnek bele gyümölcsöt és azt kínálják a vendégnek.

A nagyarányú tisztaszeszfogyasztás az oroszoknál is komoly egészségügyi terhelést jelentett, azaz önmagában nem a jó irány.

csite 2013.04.19. 09:27:01

@akov: töményben mindenivók valóban, de nem állnak rosszabbul, mint mi a háztáji páleszekkel :)

Nagy piac, lassan mozdul, de nem reménytelen. A mi esélyünk, hogy alapjaiban van egy pozitív irány a magyarok felé, persze ők sem hülyék.

loading 2013.04.19. 16:38:01

@akov: amiről írsz az a pigwa. Nem tesznek bele vizet: spiritus, cukor, gyümölcs. És még egy kis cukor. :) Nekem minden évben meg kellett kóstolnom az az évi és ha maradt,akkor az előző évi verziót. Marja az arcát az embernek az alkoholos cukor. Sőt egyszer wódka alapút is kóstoltattak: nem volt jó.
Házi főzésű wódka is van: wódka domowa. A többség nem jó, mint a magyar házi pálinkák esetében.
A lengyel borhelyzet fura, de nekünk nem áll annyira a zászló. 2005-6 környékén megindult egy hatalmas chilei, spanyol nyomulás és azt lehet érezni. Emlékszem az üzletekben külön chilei borsarkok voltak. Annak annyi hatása biztosan van, hogy többen isznak vörösbort és szárazat (vagy félszárazat). Ha az ismerőseim, barátaim között szétnézek 90% feletti a vörösbor ivók aránya és 100% a száraz. Ugyanakkor ez jellemzően a "young, educated" fiatalokra, 30-40 évesekre érvényes.
Ezt leszámítva a lányok többsége pl. a Hadobás Turánnal bőven ellenne. Sajnos épp azt nem lehet ott kapni (tudtommal), minden egyéb sz.. magyar bort igen. Minden évben megnézem a kínálatot (minden évben legalább egyszer látogatom a barátaimat)a hiperekben és egyéb boltokban. A hiperekben katasztrófa,még a tokaji is. Ha Kerházas lenne, már örülnék. De nem az.
A márkásabb boltokban,mint pl. Piotr i Paweł már vannak egészen jó magyar borok, de 40-50 PLN-től indulnak (itthon fele ennyibe kerülnek). Ez az árszint viszont pont a francia és az olasz borok kategóriája (nem top, de jó). És pont 2 üveg normális wódkát lehet belőle venni (0,5 liter,czysta Żubrówka, Kłosówka, etc. ~ 20 PLN).
Az egri bikavérnek ott rossz híre van (fiatalok olcsó berúgó bora volt korábban, most bolgár kadarka megy helyette), az édes boroknak sincs divatja. Bár igaz, hogy mindegyikük imádja az aszút, amikor viszek :).
A Krakowski Kredens-ben a saját márkás boraik magyarok, egriek általában, de gyakran van rá akció, ezért szerintem nem annyira fogy.
A borboltok többsége kevés magyar bort tart: tokaji két-három (száraz általában nem), és látszatra a Bortársaság választékából 4-5 termelőtől vöröset (Gál,Bolyki, St. Andrea, Szeremley, Pannonhalmi pl.).

Szerintem,ha ott valaki hosszú távon akar bort (vagy bármi mást) eladni,tegye félre a régi sztereotípiákat: nem veszik meg csak azért,mert magyar és bennünket jobban kedvelnek,mint a szomszédjaikat (akárcsak mi). Az üzletben nincs barátság, itt is érvényes. A borok területén több befuccsolt lengyelországi kezdeményezést hallottam termelőktől, mindegyik a pénzre volt visszavezethető.

Ui: azért szeretném, ha a Carlsberg Magyarország elkezdené forgalmazni az Okocim söröket itthon (Pils és Mocne). És nem kellene minden évben tálcástól hoznom, hozatnom. Bár tudom ugyanaz a kategóriaszegmens, mint a Carlsberg maga, de szerintem jobb annál:) /a Ciechanról nem is beszélve, de az nem egy nagy sörkonglomerátum része/

akov · http://borrajongo.blog.hu 2013.04.19. 16:44:54

@loading: Huh, nagyon köszönöm a részletes helyzetfestést!!!! Akár posztban is megírhattad volna nálunk. :)

loading 2013.04.19. 17:05:23

@akov: Nem vetemednék erre. :) A témát pedig még tudnám recézni.
Ugyanakkor megoldást magam nem tudok. Talán a lassan, módszeresen építkezés lehetne. Az viszont idő és pénz, abból manapság itthon nem sok van. Türelmetlenség annál inkább...

117 2013.04.19. 17:53:52

@akov: "a söreik kifejezetten jók, sokkal jobbak, mint a magyarok". Szerintem ez elmondható az osztrákokról, a csehekről, a szlovákokról, a szlovénekről, a hor vátokról, a szerbekről, a románokról, de figyelem: a bolgárokról, a görögökről és a macedónokról is, és igen, a franciák is jobbak...

pecz 2013.04.19. 17:59:36

Számomra ebből a cikkből is csak az derül ki, hogy a Lidl kóstolói minden területről és kategóriából ki tudják választani az alját.
Ugyanez volt Ausztriában, amikor Magyarországon még nem is voltak jelen.
Ugyan időközben ott is javítottak, de a beszerzőik valahol rossz úton járnak, szemben a Hofer/ALDI beszerzőivel.

117 2013.04.19. 18:12:39

Általánosan az a tapasztalatom: a külföldi borok kétszer annyiba kerülnek külföldön, mint odahaza. Ez azt jelenti, hogy ha egy árban vannak a hazaiakkal, akkor csak a feleárúnak kell inni. Ez be is szokott jönni.

A különféle hiperek egyre-másra sütögeik a saját pecsenyéjüket. Nekem nem voltak kimondottan pozitív tapasztalataim.

Amikor meglát valaki egy hiperben egy magyar bort, hogy azt csak ott árulják: őszintén, mire gondol az ember: 1.000,- forintos 3 puttonyos aszú, és frankó? 700,- forintos szekszárdi rozé és kiváló? 2-3-4.000,- forintos bordeaux-i vagy Chateauneuf du Pape? 1.500,- forintos chianti classico? (Az árát, ugye, el kell osztani) Csodák márpedig nincsenek.

Lengyelország egy kicsit más tészta (mint az Egyesült Királyság vagy Hollandia): náluk is minden bor külföldi. Csak nincs annyi pénzük. És az elmúlt 2 évtized - saját bor híján - nem volt elég a borkultúra térhódításához. De a magyar fogyasztói kultúra is fejlődni fog még - csak nekünk van saját, ami pedig nem is rossz. Képzeljétek el, mi lenne itt, ha termelnénk saját bort (meg a nagypapa se, meg a szomszéd se, meg a kollega se, meg Géza-Ede-Sanyi bácsi se: se a Balatonnál, se Hegyalján. Nem kell tehát csodálkozni, viszont ideje volna a termelőknek összefogni (vagy a kereskedőknek) és piacot építeni: igen, kisebb haszonnal, mint itthon, sőt, minimális haszonnal. Mert PIACOT kellene szerezni, ez marketing-költség stb.

Fiskális 2013.04.19. 22:13:18

A Lidl néha itthon is okoz meglepetést. Míg az Aldi standart megbízható asztali minőségeket hoz, s hosszan (pl.a fekete üveges Toscana évek óta megy s fogy) s nem igen megy ezekkel 800 Ft fölé, addig a Lidl néha beszerez nagy tételeket akcióban, főleg latin-amerikait, spanyolt, ritkán olaszt. Most pl. a tavalyi La Rioja "Cepa Lebrel" tempranilloja 590 Ft. Azt hihetnők, ezt viszik estére a hajléktalanok, de bizony én is viszem, mert szerintem a spanyol tömeg tempranillók ezt a szintet 1200 körül szokták hozni csak. Szóval a Lidl midig csinál meglepiket, vettem én már ott 5600-ért viszonylag finom klasszikus sor aljáról való, de Champagne-t is. Aki nagyban vesz brutális árakat tud elérni, ha vesz az európai hálózatába a kommersz, de megbízható kategóriákban mondjuk negyedmillió palackot. Persze most a lengyel történet e fölé megy, kérdés, itthon mit szólok majd, ha az Andris 4 pontos 3500 Ft-os bordói bora mellé rakom mondjuk ezt a tök kommersz spanyolt. Mert, ha egy pont hatszoros ár, akkor olcsó a Riója s nagyon drága a 4 pontos francia. Akkor meg mit rak hozzá a Lidl nagybani árleszorító ereje?

akov · http://borrajongo.blog.hu 2013.04.20. 20:09:32

@pecz: @Fiskális: @117: Köszönöm a kommenteket. Egy megjegyzés. Azért azt vegyük észre, hogy akármiket is forgalmaz pl. a Lidl és az Aldi itthon, azok az alsó szegmensbe tartoznak. Az emlegetett Toscana IGT nálam 4p- helyen végez általában. Itt azt érzem nagy különbségnek, hogy a Lidl elindult a "fine wine"-al, ami jelentős előrelépés és stratégiai döntés részükről. Most azt, hogy mit és milyen érték aránnyal, azt hagyjuk. Őszintén, ha európai méretekben vesznek bort bordeaux-i pincéktől, ráadásul régebbi évjáratokat, akkor csakis beragadt tételekről lehet szó.

Mindenesetre kíváncsian figyelem, hova jutnak vele.

Fiskális 2013.04.21. 01:11:52

@akov: 500-800 Ft-os borokról beszélünk, persze hogy alsó szegmens. S én arról, van-e értelme mondjuk, ezek mellé kitenni az odajáróknak s bort keresőknek kínálni mondjuk 3-4 ezer tájékán olyat, ami vagy egy pont zónában van ezekkel egy vak kóstolón, vagy alig eggyel fölötte. Mert akkor mit is fizetek meg az ötszörös árral? S kiket tudok oda szoktatni bort venni? Én, meg Te kevesen leszünk erre, hogy ez trend legyen, attól félek:-)

akov · http://borrajongo.blog.hu 2013.04.21. 09:23:10

@Fiskális: Szerintem ugyanarról beszélünk, csak nem értjük egymást. :D

Szóval elméleti síkon a fine wine-ra váltás komoly lépés/döntés. Ez önmagában respektálandó. Azért olyan minőségű bort mint pl. ez Rollan de By, Fleur de Fonplégade vagy a Saint-Saturnin, eddig a Lidlben nem lehetett kapni (komoly alapanyagból készült hordós bor).

Azt, hogy ehhez miért ennyire "fokozatmentesen" és rosszul nyúltak hozzá, egyre inkább - ahogy itt diskurálunk erről - nem értem. Kiválasztották a világ egyik legdrágább borvidékét. Helyette kismillió más helyről hozhattak volna bort, töredék áron.

Ez szükségszerűen meg fog bukni. A vége talán az lesz, hogy kimondják "a lengyel fogyasztó béna, és nem köll neki", aztán visszatérnek az olcsó édesített borokhoz. De ezzel biztosan hatalmasat tévednek.

Fiskális 2013.04.21. 12:58:32

@akov: De lassan azért felzárkózom:-) Igen, így van. Meg a hely szelleme (Lidl) szóval én, ha mondjuk jönnek hozzám, s mondjuk 6-7 ezret szánnék két-három palackra, nem a Lidl jut eszembe. S szerintem a poláknak sem. Mert dva bratanki ugye és kb. egyformára jár az agy velünk. :-) Ha az terjedne el, hogy a prémium kategória ott olcsóbb valamivel, talán. De szerintem is a 800 Ft-os Toscana meg a fine bordói közé kellene lőni, szerintem nekik, nagyban 2000 Ft körül vagy alig fölött, nagyon szép és már prémium felé mutató borokat lehetne találni.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2013.04.21. 15:32:20

@Fiskális: Pontosan. Erre gondolok. Legyen akkor a premium szegmens picit olcsobb, akkor lesz miert oda menni. Ezt egy okos borvidek-valasztassal meg is lehetett volna oldani...
süti beállítások módosítása