A Borrajongó

Borfeszt 2013

2013. szeptember 20. 06:00 - akov

Kis késéssel én is beszámolok a Várban tett kiruccanásomról. Pénteken este sikerült feljutnom. A kellemesen meleg délutánra csípősen hűvös és szeles idő kerekedett. Nem éppen ideális fázva, szélben (illatok nuku) kóstolni, de idén csak ennyi jutott. Vasárnap is terveztem menni, de végül egy romantikus pinot noir szüret alattomosan elcsábított. No, de megbecsülve azt, ami van, álljon itt egy részletes tudósítás.

cincin2.jpg

A Kézműves Borok Háza pultnál a bubisokkal kezdtem. A J&J Hamburgi Muskotály Pezsgő 2009 nem egy nagy szerkezet, egyszerűen parfümös, de tiszta és kellemes, szerintem van létjogosultsága a hazai piacon. A Fehér Cuvée 2010 pezsgő viszont egyre jobban tetszik, azt hiszem a legjobbat reprezentálja, ami egy 2010-es fehér alapanyaggal csak történhetett. A széndioxidot magam mögött tudva a Bukolyi Egri Cottage Fehér 2012 házasításra repültem rá, amely 10% új hordóban erjedt, kellemesen virágos kevés hordós jeggyel, rendben van. Légli Géza fehérborai eddig sosem ejtettek rabul, de most a Matacs Chardonnay 2011 tetszett, szerintem felzárkózik a Kislaki Bormanufaktúra vörösborai mellé. A Kikelet Lónyai Hárslevelű 2011 mindenki favoritja (az enyém is), de most rusztikusnak éreztem és van benne valami furán ecetes jegy. Csak nagyon visszafogottan, de van. Hogy hordó vagy más, nem tudom, de most különösképpen feltűnt. Mástól is hallottam már ezt a kritikát, most én is behódoltam. A vörösborokra átnyergelve Losonci Bálint és Szecskő Tamás Turán 2012 borait szondáztam. Szó mi szó, kell némi stílusrajongás a fajta szeretetéhez, mintha irsai olivér „kabernébe” rondított volna. Ha a rajongás adott, akkor mindkét bort van miért fogyasztani, talán a Szecskő-féle a nagyobb és koncentráltabb anyag. Végül a 2HA Tabunello 2011 került poharamba, jelentem, rázódik össze, mélységeket sejtet, nagyon tiszta, nagyon frankó és idehaza szokatlanul profi.

A Bortársasághoz átevezve először a Domaine de l'Evêché Crémant de Bourgogne Blanc de Blancs méretett meg és nem vallott szégyent. Kipróbálásra erősen ajánlott, klubbáron még éppen elmegy. A Gilvesy Rajnai Rizling 2011 első találkozásom volt a pincével, az élmény pozitív, talán lehetne koncentráltabb az anyag. Az Oremus Mandolás Furmint 2011 hozza, amit neki kell, elegáns és szintén profi módon elkészített bor. Nem hiányolom belőle a sok nehézkesen olajos furmint árnyjátékát. Igaz, ha valaki még egy kevés-közepes mennyiségű fát sem tolerál, kerülje. Itt a Villa Tolnay Chardonnay 2011-el zártam, szerintem jó cucc, nehezen tudnék most magyar chardonnay-t felidézni, ami üti ezt a szintet. A famentesek csapata szintén kerülje, mert némi szálkára lehet kilátás.

Az IFDT-nél két borra voltam kíváncsi. Az Univitis Font-Destiac Saint Emilion 2010 egy unalmas és erősen túlárazott bordeaux-i (4.100Ft). A Drouhin Nuits-Saint-Georges 2010-től sokat vártam, de aztán letaglózott, mert úgy rendesen savanyú. Igaz, hogy Maison, de hát egy kiváló évjáratból nem lehet normális bort készíteni? A Vinopolis standnál egy Vesztergombi Syrah 2011-re próbáltam rá. Tiszta Újvilág, enyhe pincefílinggel. A Tringa Diablo 2008 pedig a túlzások magasiskolája, stilisztikailag kb. tíz éves lemaradásban van a világhoz képest.

Eztán egy mix kört futottam. Fritzéknél a Pannon Bormustra két csúcsborát kóstoltam. A Cabernet Sauvignon 2009 szép darab, nekem tetszett, viszonylag egyben van, még éppen nem túlérett és szép intenzitás kel versenyre a hordóval. A Medicina Cuvée 2009 viszont annál inkább túlérett és unalmas, plusz ráadásul kesernyés is. Míg előbbi 9.000Ft, utóbbi 15.000Ft. Természetesen mindkét árral sikerült teljes mértékben elszakadni a hazai és a nemzetközi borvilágtól.

Az egri Dula Szőlőbirtok és Borgazdaság borait sosem ittam, most kettőt kipróbáltam. A Grőber Pinot Noir 2006 korrekt, de rövid, sokkal komolyabb intenzitást várnék egy pinot-tól. Az Egri Bikavér 2006-nak sincs baja, ha csak a hígságát nem rójuk oda neki. A villányi Blum Pincénél tíz évvel ezelőtt többször megfordultam, híresek voltak a gazdag vendéglátásról. Azóta sem kóstoltam tőlük. A Cabernet Sauvignon 2007 rusztikusan tanninos, sajnos híg is és ezzel a koncentrációval sok ideje nincs már hátra. A Cabernet Franc 2007 lehetne jobb választás, de ő sem igazán kecsegtet izgalmakkal. Eztán bukkantam a Kreinbacher bódéra, ahol a Syrah 2011 volt kötelezően kóstolandó. Szépen demonstrálta, hogy milyen egy bor akkor, ha értő kézzel készítik el. Számomra a fesztivál egyik legjobbjának bizonyult. Nem csak intenzív és izgalmas, de végre a fa is kiváló minőséget képvisel. Emellett még szerkezet és lecsengés is akad.

A Dél-Afrika Borai pult már két éve szállítja nekem a kellemes élményeket. A kevés Dél-afrikai bornak, amit évente kóstolok, jó része itt kerül poharamba. Már a nem túl magasra pozícionált Saronsberg Provenance Shiraz 2011 is kellemesen üdítő élmény. A visszafogottan fűszerpaprikás és ribizliszáras Raka Cabernet Franc 2009 a kis zöldesség ellenére is izgalmas. A pinotage és petit verdot házasításából született Post House Missing Virgin 2011 nem csak a fajták találkozása miatt fura, aromakaraktere sem mindennapi, talán picit túltolták a hordót is. A sort a Camberley Philosopher's Stone 2010 (Stellenbosch) zárta, amely egy sima bordeaux-i házasítás, de megéri a pénzét. A 2009-es is nagyon tetszett tavaly. A közönséges pop-vanília szerencsére csak az illatát uralja el picit, kóstolva aztán helyre kerül minden. Zamatos, picit túlérett hatású, nagyon fűszeres és megsüvegelendően hosszú.

A szervezők nagyon verték a harangot Portugália-ügyben, amely a fesztivál idei díszvendége volt. A valóságban a felhozatal átlagosra sikerült, és ezt nem csak azért merem leírni, mert a magyar nyelven hozzáférhető legterjedelmesebb Douro-irodalmat jegyezzük. A kínálatot tulajdonképpen a Real Compania de Velha mega-pincészet és birtokainak portfóliója alkotta. A Quinta de Cidrô Touriga Nacional 2010 bár nem rossz, nagyon alapszint. A Quinta dos Aciprestes Reserva 2008 már egy grádiccsal feljebb van, de azért ennél sokkal szebb borok vannak a Douroban. Mégis, a hidegre forduló késő estén igazi menekülési lehetőséget nyújtottak az erősített borok. A Royal Oporto LBV 2004 nincs már top formában, az volt az érzésem, hogy 2-3 évvel ezelőtt tömörebb és intenzívebb élményt adhatott. A Royal Oporto 10 Year Old Tawny rejt már némi izgalmat, igaz még sok friss gyümölcsös jegy van benne, az olajos magvak még csak alakulnak. A pultnál egyértelműen a 20 Year Old Tawny vitte a prímet, szépen érett és izgalmas, tele magos és aszaltas aromákkal, kellemesen tartalmas lecsengéssel. Az egyre hűvösebbe hajló szélben nehéz lett volna rá nemet mondani.

Végül engedjétek meg, hogy a gasztroterroristákról is megemlékezzek. Van még olyan, aki ezeket az irdatlan rosszul elkészített töki pomposokat és langallókat képes megenni? Természetesen van, hiszen hosszú sorok kígyóztak a pultoknál. És még fizetnek is érte. Nem kicsit, sokat. A péküzemekben előre elkészített hulladéktésztára rádobják a cuccot, majd éppen rámelegítenek a kemencében. A nyers hagyma és az éppen meg-megfolyó szalonna remek elegyet alkot a kiváló minőségű, elősütött tésztával. Akinél van bilagit, azé a főnyeremény. Gondolhatnánk, volt ott csúcsgasztró is, de nekik sem volt túl jó napjuk. Rossz volt nézni az állott és kinyiladozott fekete kagylókat, amelyek zokszó nélkül mentek a kajába. A grillezett szardíniát mertem egyedül megkóstolni, 1.700Ft-ba (4db) került és állottan rossz íze volt. Nincs ezzel gond, csak ne ennyibe kerülne, és ne csinálna bohócot a valóban minőségi konyhából. Ha diszkrét akarok lenni, csak annyit mondok, rányomta a bélyeget az estémre. Ki gondolta volna, hogy borfesztre megyek és egy döglött hallal térek nyugovóra?

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr365524489

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pecz 2013.09.20. 06:15:37

Nagyon jó írás és nekem nagyon érdekes, köszönöm.
Én csütörtökön voltam és valéahogy másokat kóstoltam, ezért is érdekes. Péntek esténket a portugál hölgy, JOANA AMENDOEIRA, koncertjén töltöttük (szerettük, az ő rajongása Magyarország iránt igazán megható) a Hagyományok Házában. Azt nem tudom, hoyg szombat késő este megtartották-e a koncertjét a várban.
A Kikelet Lónyai Hársból én nemrég megittam egy üveggel (2011), de azt hiszem az én palackomban volt a hiba, vagy mégsem? Eltettem egyet a pincébe, hoyg majd megkóstolom kicsit később. Viszont a 2007-es Lónyai Hársból konkrétan a héten ittam meg egy üveggel és zseniális volt.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2013.09.20. 08:29:42

@pecz: Köszönöm. Ennek a csajnak utána járok, érdekel, ámbátor nem ismerem.

loading 2013.09.20. 09:36:34

@akov: Nem tudom kóstoltad-e a 2011-es Szecskő Turánt? Mert a 2012-es ehhez képest semmiképpen sem buja, nem nagy. Tanninban gazdag, de a virágos, gyümölcsös vonal alig van benne. Mintha egy maradék korán szüretelt cab.sav. is került volna beléje. Vagy mindkét palackom hibás volt.
A Losonci mindenképpen jobb 2012-ben, szerintem.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2013.09.20. 09:42:24

@loading: Köszi. Nézd, én nem állítom, hogy minden bort a megfelelő mélységben tudtam szemlére vonni szélben, hidegben, tömegben. Nekem vastagabbnak tűnt a Szecskő. Lehet nem így van...

loading 2013.09.20. 11:18:04

@akov: általában igaz volt, de idén mintha megcserélődött volna. A 2012-es Csernyik jobb nála, október körül lesz palackban. Remélem marad a mostani árszint (1500Ft).

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2013.09.20. 11:49:35

@loading:
A '11-es Cs. Turán nem volt nagy eresztés, bár annyi pénzt megért.

@akov:
Ezt még elolvasni is sok volt...
Szerintem a gasztronómiai részt ilyen tömegnek nem lehet igényesen megoldani, vagy nem termelnek megfelelő bevételt, illetve brutálisan magas lesz az ára. Egyszerűen nincs rá lehetőség, hogy ott kézművesen szüttyögjenek.
A rendes kenyérlángosos céget (Szittya Pita) kiutálták a fesztiváltól? Ők mindenhol helyben csinálják a tésztát, bár a csapat bővülése és a sietség okán messze van a minőség attól, amivel valaha indultak.

loading 2013.09.20. 12:53:58

@Hepci: Nem volt az rossz. 2000Ft-ig, mint vörösbor rendben van. A '12-es jobb lesz: kóstoltam, tudom. :)

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2013.09.20. 13:28:08

@Hepci: nem mintha legutóbb őket szidta volna valami fesztivál kapcsán a molnárbé? (nemtom mi az igazság, nem eszek arra jóideje)

európai 2013.09.20. 14:45:02

"Eztán bukkantam a Kreinbacher bódéra, ahol a Syrah 2011 volt kötelezően kóstolandó. Szépen demonstrálta, hogy milyen egy bor akkor, ha értő kézzel készítik el. Számomra a fesztivál egyik legjobbjának bizonyult."

Ausztrál kéz is van ebben, ha nem tévedek. Csavarzárral jött ki ez az évjárat?

akov · http://borrajongo.blog.hu 2013.09.20. 15:11:36

@Hepci: Köszi. Legalább NE tegyenek úgy, mintha minőségi lenne. A hazugsánál csak azt rühellem jobban, ha hülyének néznek.

Nem tudom, nem ismerem ezt a langalóst, de gratula, ha tényleg igazit csinál, nem iparitésztásat.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2013.09.20. 15:12:54

@loading: @loading: A Cs. Turán 2011 1500Ft volt, bőven megérte!!!

@európai: Tényleg, azt hiszem Tőled hallottam, hogy van ott egy Aussie gyakorló borász. Rákérdezek Bodorkósnál...

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2013.09.20. 22:04:58

jó írás volt, kösz, a Kr. Syraht én is megnézem.:-)

ehran 2013.09.20. 22:15:50

@Hepci: @akov: De, kint voltak, kóstoltam, és szerintem bűnrossz volt, a felétől meg is szabadultam, pedig sajnáltam, már csak mert nem is volt olcsó. Mindenhonnan folyt belőle a zsír, és kopogós-száraz volt a kenyérrésze.
Akov: egyébként az estére főzött sertéshúsos-kagylós étel jó volt, jobb lett mint az alapkínálatban szereplők.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2013.09.20. 22:26:20

@loading:
Én se mondtam, hogy rossz, vettem is egy kartonnal anno, de pár palack után azért meguntam. Szerintem tőlük a szürkebarát a legjobb vétel.

@Szomjas Gödény:
Hát ezt én se tudom, kit és hol szidott a Molnár B. :)

@ehran:
Mondtam, hogy lement a minőség, de a tésztát helyben csinálják, ha ez azért számít valamit. Még ezzel is unikálisak, senki mást nem láttam tésztát gyúrni helyben.

2013.09.21. 10:45:57

Engem ami nagyon zavart még, az a "gasztroterroristák" (találó megnevezés:) keltette füst és szagok, amik a szél miatt egész jól beterítették a fesztivál területének nagy részét. Amivel, ugye, a kóstolást is elég jól szétzúzták...

Én pl. a Bortársaságnál nem is próbálkoztam (pedig érdekelt volna egy-két dolog), mert egy masszív füstfelhőben álldogáltak épp, amikor ott jártam.

emoss 2013.09.23. 08:59:46

Sziasztok!

Mi vöröseket kóstoltunk főképp, inkább a drágább-nagyobbakat amik palackjával nem elérhetőek, jobbára csalódások voltak. Hozzáteszem gyorsan h tényleg baromi hideg volt, azt aztán várhatta az ember h kinyíljon a bor... Thummerernél voltak zseniálisak ill. a Bodri Gurovica merlot válogatás maradt emlékezetes pozitív fronton, negatívon pl. a GB Nagy-Eged Bikavér (talán 7es, 9es?), iszonyú fatelep volt.
Gasztro: hátul a villányi soron volt egy közepes méretű stand, tekintettel a lányokra a forró gulyásra szavaztunk és milyen jól tettük, forró sűrű levet kaptunk, annyira volt csípős amennyire kellett, tele marha(!)hússal-zöldséggel, mellé langyos lángossal. 1 mély tányér gulyás 950be fájt, szemben a nemtudommilyensültkolbi 500Ft/10dkg árával.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2013.09.23. 09:08:56

@emoss: Kösz. Igen, nekem is komoly bajom volt a hideg borokkal, a hideggel és a széllel. Konkrétan illatokat alig lehetett érezni. Sokan mondogatják, hogy a borászoknak is és az időjárásnak is jobb lenne, ha egy héttel korábban lenne a fesztivál. A borászok azért szűkölnek, mert ez az időpont már pont belefut a középérésű fajták szüretébe. Mondjuk a tavalyi forróság tényleg nagyon korai szüretet produkált. Az mindent ütött.

loading 2013.09.23. 16:58:34

@Hepci: Nem tudom, fehérben talán az Olaszrizling. Pedig végigkóstoltam majd mindegyiket. A 2012-es "kannás" kékfrankosnál viszont nem értem miért nem kerül palackba, nekem nagyon bejött.
süti beállítások módosítása