A Borrajongó

(Nem) Tegnap ittam - Pierre Frick Riesling Steinert Alsace Grand Cru 2009

2016. október 20. 06:00 - furmintfan

Hosszú tömött sorokban kérek elnézést az írás címéért, de az a helyzet, hogy bár a palack valóban nem éppen tegnap nyílt, hanem úgy három hete, mégis azt éreztem, hogy a poszt leginkább a "Tegnap ittam" sorozatba illeszthető be úgy műfajilag, mind terjedelmileg, szóval ezt a nem túl elegáns félmegoldást választottam arra, hogy jelezzem, itt némiképpen kakukktojással van dolgunk. Mindegy is, térjünk a tárgyra. :)
Alsace-i bor sajnos ritkán kerül a poharamba, magam sem értem az igazi okát, hiszen eddig alapvetően kellemes emlékek fűződnek az onnan kóstolt borokhoz. Ez a palack egy ideje már várja elkerülhetetlen sorsát, és amikor végre kibontásra került, arra jutottam, hogy bizony megérdemel egy külön írást… szóval valahogy így jutottunk el idáig.
 pierrefricksteinert.jpg

A Domaine Pierre Frick borvidéki viszonylatban több szempontból is különleges pincészet, hiszen Pierre Frick saját útját járva számtalan olyan újítást vezetett be a szőlőben és a pincében, amelyre sokan ferde szemmel néztek (de azóta többen a nyomukba léptek), de legalábbis meglepve vonták fel a szemöldöküket.
A birtok jelenleg 12 hektáron gazdálkodik Jean-Pierre, Chantal és Thomas Frick vezetésével. Az ültetvények 15 km-es területen belül, tucatnál több parcellán, többnyire meszes talajon találhatóak. A pincészet 1970 óta organikus, majd egy ideje biodinamikus gazdálkodást folytat,1981 óta rendelkeznek Demeter tanúsítvánnyal.
A kézzel szüretelt szőlőt kíméletesen egész fürtösen préselik, majd egy éjszakán át ülepítik. A must spontán erjed (gyakran hónapokig), erjedés előtt nem adnak hozzá ként, és egyébként is mindenféle beavatkozástól (savpótlás, chaptalizáció, stb.) tartózkodnak. A borok 6-9 hónapig érlelődnek használt tölgyfa hordókban, finomseprőn tartva. A borokat csak cellulóz lapokon szűrik át palackozás előtt, valamint ekkor minimális ként kapnak. 1999 óta teljesen kénmentes borok is készülnek a pincénél. 2002 óta minden palackot koronazárral zárnak, ami megint nem egy szokványos megoldás.

Az itt kóstolt bor alapanyagát biztosító ültetvénynek otthont adó, keleti tájolású, meredek, száraz, mészköves talajjal borított Steinert-dűlő Pfaffenheimtől délre helyezkedik el. A szőlőt szeptember végén szüretelték, október végéig zajlott az erjedés, a bort 9 hónapig érlelték hordóban, majd 2010 júliusában palackozták. Analitika: 12,9% alkohol, 7,2 g/l sav, 14,5 g/l maradékcukor.
Az érett, de nem öreg, inkább kortalan hangulatot árasztó illatban érett almafélék, palás jegyek asszociáció, propolisz és édeskés fűszeresség fedezhető fel. Szájban remek egyensúlyt mutat, az érettségi jegyek szépen érvényesülnek, sőt, egyenesen jól állnak a bornak. A korty tartalmas, a maradékcukornak köszönhetően enyhén édeskés érzetű, miközben kerek, sima lefutású savak kísérik végig. Érett körte, érett, sőt, barnulófélben lévő alma, cider, kevés reszelt alma és almahéj képviseli a fő ízjegyeket, melyeket kandírozott citrusok, grillázs, méz, leheletnyi édes fűszer egészítenek ki. Valóban különleges bor, az árát is megérte, élmény volt. (7000 Ft - mitiszol, kifutott) 7p

(Időközben kiderült, hogy Pierre Frick is ott lesz a 2016. november 12-én megrendezésre kerülő mitiszol? fesztiválon.)

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr8611810361

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2016.10.20. 08:39:23

Nem értem. Most akkor mészkő talajtól is lehetnek palás jegyek? Milyenek amúgy ezek a palás jegyek? Számomra ennyi borozás után is ez rejtély.

furmintfan · http://borrajongo.blog.hu/ 2016.10.20. 08:44:23

@akov: Én sem. :) Nem tudnám megmagyarázni, van valami olyasmi illat egyes borokban, amiről én palára asszociálok, aztán sokszor tényleg palás talajról jön az adott bor, de ez most éppen nem. Könnyen lehet, hogy csak az én hülyeségem :)

MádiN. 2016.10.20. 11:12:37

@akov: nem szoktál felmászni a tetőre lerágni a palát róla? Merhogy én sem:)
Elnézést, így 7vége felé mánn fárad az ember.:D:D:D

akov · http://borrajongo.blog.hu 2016.10.20. 17:20:42

@MádiN.: :) kizárólag ha azbesztpala, én azt szeretem.
süti beállítások módosítása