A Borrajongó

Luis Felipe Edwards, avagy a tömegborász kínhalála

2016. március 30. 09:35 - akov

Nos, ez az olcsó chilei cabernet sauvignon, ez a kis spórias klasszikus annyira felizgatott, hogy olyan cikket írtam, ami esetleg egyeseket sértett volna. Össze is hívtam a Borrajongó szerkesztői bizottságát, hogy véleményezze az irományt. Amúgy ilyen bizottságunk nincs, nem is volt és soha nem is lesz, de most kikértem a véleményét. Szóval, az eredeti pamflet arról szólt, hogy ha én magyar tömegborász volnék, és 369Ft-os csúcsteljesítményeket állítanék elő (bármelyik magyar borvidéken), és megkóstolnám ezt a döbbenetes palackszámban előállított chilei bort, akkor rohadtul elfogna a páni félelem. Ha ugyanis lenne elég eszem, hamar rájönnék, hogy ott állok egy szánalmas fizetéssel, egy szaros gumicsizmában, tornyosuló raktárkészlettel és egyre csak csökkenő bevételekkel. Leesne ugyanis, hogy valaki a nyakamra hajt és teszi ezt máris olyan behozhatatlan előnnyel, amit az életem végéig se tudnék ledolgozni. És ha érezzük, ha látjuk, hogy valaki a saját sírunkat ássa, az bizony rossz érzés, senkinek sem kívánom. Itt pedig éppen ez történik.

23329_weintransport.jpg

Luis Felipe Edwards Colchagua Cabernet Sauvignon Reserva 2014

Vendégségben kapom. Tiszta, áthatóan gyümölcsös, fajtajelleges, finoman feketeribizlis, enyhe kis ribizliszáras érzettel. Jó savú, éppen elegendő strukturáló tanninnal, tölgyfachipsszel pont csak fűszerezve. Gondod van a chipsszel? Nekem ilyen árú bornál, ha ilyen jól használják, nincsen vele bajom. Amúgy meg a magyar versenyzőkénél is gyakori vendég, csak nem illik róla beszélni. A borra visszatérve tisztán definiált, van eleje, van közepe és van vége és még csak nem is rövid. És, ami fontos, sokat meg lehet inni belőle, nem fáraszt, nem bánt, nem műanyag, csak teszi a dolgát. Igazi sírásó bor, és szólok: gyorsan dolgozik. 799Ft. 5p (Aldi)

(A képet a Mandinertől vettem kölcsön, remélem nem haragszanak érte.)

48 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr218545522

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: akov: A tömegborász kínhalála 2016.03.30. 12:26:01

Ha én magyar tömegborász volnék, és 369Ft-os csúcsteljesítményeket állítanék elő, és megkóstolnám ezt a döbbenetes palackszámban előállított chilei bort, akkor rohadtul elfogna a páni félelem.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MádiN. 2016.03.30. 09:51:34

Atya ég, tavaly kaptam egy 6os pakkot aldiban dolgozó havertól, meg se kóstoltam... ...5öt már el is ajándékoztam, brutális hibát vétettem volna? :D

akov · http://borrajongo.blog.hu 2016.03.30. 10:01:18

@MádiN.: A brutális hiba túlzás, de a bor nem rossz, sőt. De még1x: 799Ft. Ajándék a népnek!!!

MádiN. 2016.03.30. 10:09:04

@akov: Dél-Amerika atomcool!
Az 1500-2500ft közé árazott Luigi Bosca, Kaiken borok nálam folyamatosan vannak készleten, verhetetlenek.

Szten00 2016.03.30. 10:16:49

A chipsezésről a honlapjuk írt, vagy valami/valaki más, vagy érzékszervileg lehet megállapítani, hogy itt tölgyfachipsről van szó? Ha érzékszervileg, akkor mi alapján lehet elkülöníteni a hordótól?

akov · http://borrajongo.blog.hu 2016.03.30. 10:22:21

@Szten00: A kérdés jó és jogos. A feltevés logikai, plusz a chipsszezett boroknak van egy érzete érzékszervileg, ami arra utal, aminél érzed, hogy nem fahordó, mert a bor textúrája nem olyan, stb. Persze bizonyítani nem tudom, de majdnem biztos vagyok benne. A másik technika az un. "staves" (deszkák), amikor a tartályon belül pörkölt tölgyfadeszkákat raknak fel a tartály fala mentén, ezt chile-ben elterjedten használják.

Szten00 2016.03.30. 10:43:42

@akov: Értem, köszönöm! AZt gondoltam, hogy logikailag ez jön ki, de kíváncsi voltam, hogy érzékszervileg vajon van-e esély különbséget érezni. Ezek szerint van. Köszi!

akov · http://borrajongo.blog.hu 2016.03.30. 10:47:34

@Szten00: van, igaz állítólag ahogy halad a technológia és ha hajlandó vagy többet költeni chipszre, akkor egyre jobb az eredmény (nem meglepő). Nekem nincs nagy tapasztalatom chipszek kóstolásában (hála istennek), de egy ilyen árú bornál más nem képzelhető el. És itt érzékszervileg is gyanús, de hordóközeli, az biztos.

zoli 2016.03.30. 11:50:15

Haha, ebből kijön két 369-es és ha jól látom még csak nem is édes, miről beszélünk? Ráadásul csipszezik a bort, fúj, azt én mellé szoktam enni...

akov · http://borrajongo.blog.hu 2016.03.30. 11:55:15

@zoli: ennek a bornak sincsen magasabb átadási ára, mint a magyar export folyó bornak. Csak ne feledjük azt, hogy: 1. ezt nagyban csinálják, így a fajlagos költség alacsony. 2. ezt a bort könnyű eladni, ismert és tele van plecsnivel. 3. ez a termék a borászat alsó szegmense, amivel a pozitív cash flow-t fenntartják, és erre jönnek a prémium termékek, szépen felépítve a piramist stb.

Na a 369Ft-os export borok, amiket mi viszünk ki, ebből a 3 pontból szépen 2-ben elvéreznek legalább.

zoli 2016.03.30. 12:18:50

@akov: szóval...viccelni próbáltam.
Valójában viszont én tömegborászként se szarnám össze magam, miután abban szegmensben (édesvörös, muskotályos és tsai) és árfekvésben (kb. feleennyi) nem konkurencia. Márpedig erre van szükség per pillanat, ezt kell kielégíteni. Idővel persze nehéz (esélytelen) lesz ezzel versenyezni, de lassan múlik mifelénk az az idő: jó 25 évvel a rendszerváltás után még mindig egy rendszerváltás előtti bor-prototípus a fő csapásirány...

panelburzsuj 2016.03.30. 12:32:59

@akov:
A kb. 400 Ft/liter nem a folyóborok, hanem a teljes borexport átlagára.

Volumenben a mélyen átlag alattiak dominálnak.

A "padlószint" vélhetőleg a féleurós olasz ipari borok szintje: a "magyar tömegborásznak" tehát elvileg van azért némi játéktere - kérdés, hogy tőkével, marketinggel, technológiával mennyire "ellátottan" és mennyire "tudatosan" lavíroz ebben a játéktérben - mondjuk a posztban megénekelt céghez képest.

panelburzsuj 2016.03.30. 12:59:33

@zoli:
Merthogy a fogyasztói prototípus se nagyon változott 25 év alatt: szeszvolument vásárol - a neki személyesen leginkább megfelelő ízesítésű ostyában.

A borrajongó típusú kultúra nem "lecseréli" ezt az alapot, hanem leginkább "föléépül".

Mert érdekli - meg mert megteheti.

A "borkultúra" ma Magyarországon egy "fentről lefelé építkező" trendi hobbi.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2016.03.30. 13:03:02

@panelburzsuj: A cikk ugye ezt írja:

"Előadásában kifejtette, tavaly közel 650 ezer hektoliter bort exportált Magyarország, ami 77 millió euró bevételt hozott az ágazatnak. Ez literenként 1,19 eurós árat takar. A kivitel 60 százaléka hordós bor volt, zömüket Németországban, Csehországban, Szlovákiában és Angliában értékesítették. Az export 40 százalékát kitevő palackozott termékek 81 százaléka fehérbor volt."

A feltesszük, hogy a hordós = folyóbor, akkor ez 60%-a a teljes kivitelnek, 1,19 eurós átadási (nettó) áron.

Az az 5 forintos kérdés amúgy, hogy milyen borok húzzák le ezt erre a szintre? A 80Ft-os?

rszabi · http://borrajongo.blog.hu/ 2016.03.30. 13:12:33

Egyébként néhány hete én is kaptam egy hasonló árú és minőségű bort a Lidl-ből: Cimarosa CS , talán '14-es. Megdöbentő volt a minősége az árához képest, még ugyis, hogy ha csak egy élelmiszeripari termékként tekintek rá.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2016.03.30. 13:16:38

@rszabi: köszi, érdekes az alkeszes cikk.

... és a Cimarosa szerintem nem olyan jó, mint ez a LFE.

@zoli: persze, értettem én. Igen, a gond az, hogy sokan 25 évvel a rendszerváltás után sem ittak egy korrekt bort, a fejlődés kínosan lassú.

loading 2016.03.30. 13:34:42

@akov: panelburzsuj jól írta a teljes export átlagára az 1,19EUR/liter. Beleértve a palackos borokat is.
S ha tovább bontjuk a palackos borokat, akkor sem lesz jobb a helyzet. Pl. a Danubiana 1000Ft/palack körüli borainak átadási ára sem hiszem, hogy eléri 3-4EUR/litert.
A végén még az jön ki, hogy érdemes külföldön kereskedést nyitnom, mert a hazai ár töredékéért tudom megvenni az itthon elismert, felkapott termelők borait.
Vagy a statisztikai nem teljes, téves, vagy bármi.

panelburzsuj 2016.03.30. 13:37:25

@akov:
"A feltesszük, hogy a hordós = folyóbor, akkor ez 60%-a a teljes kivitelnek, 1,19 eurós átadási (nettó) áron."

Ez egy nyelvtanilag-számtanilag zavaros kifejezés, muszáj rákérdeznem: szerinted mennyi az exportált hordós/folyó borok átlagára? (És kideríthető-e ez az adat az idézett cikk adataiból akár keresgélés, akár számolgatás útján? Szerintem: nem deríthető ki.)

akov · http://borrajongo.blog.hu 2016.03.30. 13:39:58

@panelburzsuj: A teljes kivitel 60%-a folyóbor. A teljes kivitel átlagára 1,19Eur. Zavaros, de nem állítottam mást, mint, amit a cikk állít. Mi következik ebből? A borkivitelünk zöme (60%) folyóbor. A folyóbor hozzáadott értéke kisebb, kevesebbért adható el, ez viszi le az átlagárat, hiszen 2-3 Eur alatt palackos bort nem fogsz kapni külföldön (számoljunk 100%-os kisker profittal).

panelburzsuj 2016.03.30. 14:08:11

@akov:
Az már tényleg egyéni nyelvhasználati kérdés, hogy egy 3:2 arány első tagját "zöm"-nek hívjuk-e - az viszont nem, hogy ha a kiszerelési/csomagolási/forgalmazási költségeket is lehámoznánk a kivitt borokról, akkor vajon milyen messze esnének egymástól az "alapanyagárak".

Olyasmire akarok kilukadni, hogy az a döntés, miszerint a vevő egy "tömegében" 1-2 eurós bort tartálykocsiban kér-e, vagy megveszi hozzá a "magyar palackozást" is még 1-2 euróért - azt nem a bor ára/minősége, hanem a palackozás ár/érték aránya dönti el.

Szóval egyáltalán nem tartom kizártnak, hogy a "mindenek átlaga" tájékán bizony előfordulhat, hogy "érzékszervileg" különb borok is kimennek lédig - és silányabbak is "készrecsomagolva".

akov · http://borrajongo.blog.hu 2016.03.30. 14:12:05

@panelburzsuj: Nyilván van ilyen is, ilyen is. A lédig bor egyik alapvető baja, hogy nem stabil, azaz, ha bortermelőként azt egyszer kiadtad a kezed közül, fogalmad sincsen, mi történik vele. Mivel keverik, hogyan és milyen technológia és fegyelem mellett töltik le, stb. Magyarul leszarod, nem is adod hozzá a neved, mert minek. Azért abban egyezzünk meg, hogy több profitot tudnál csinálni egy 10 Eur kisker árú boron, amit eleve mondjuk 4 Eur-ért adtál át, ennek a csomagolása került mondjuk 0.5 Eur-ba, tehát az 3.5 Eur / palack.

ArmaGedeon · http://kitalaltujkor.blogspot.com/ 2016.03.30. 14:13:36

Aldi? VAgy ez reklám lenne? Csak vennék... :-)

akov · http://borrajongo.blog.hu 2016.03.30. 14:17:44

@ArmaGedeon: persze, reklám, abból vagyunk milliárdosak itt mindannyian a blogon. :D

ArmaGedeon · http://kitalaltujkor.blogspot.com/ 2016.03.30. 14:19:28

@akov: nem úgy értem, hanem hogy talán elárulhatod, hol kapható, mégha az reklám is a boltnak.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2016.03.30. 14:20:27

@ArmaGedeon: ja, nem titkoljuk, ott van a cikk végén. Aldi.

ArmaGedeon · http://kitalaltujkor.blogspot.com/ 2016.03.30. 14:22:22

Amúgy nem tudom, hogy a tömegbor-gyártóknak kell-e beszarnia félelemtől. Nemrég ittam pannonhalmi bort, bolti ára 4600-4900 Ft, ittam mellette szekszárdit 1270-ért, ami semmivel nem volt rosszabb, és a cikk alapján elhiszem, hogy ez a chilei simán lehet jobb mindkettőtől 800 Ft alatti áron. Akkor most melyik konkurens remegjen? Mert én az érdemtelenül drágából nem akarok többet.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2016.03.30. 14:26:43

@ArmaGedeon: Hát az remegjen, aki nem tud ilyen áron ilyen minőséget előállítani. Tehát tkp. a magyar, pont erről van szó. Ha a magyar társadalom borfogyasztó rétege egy-kettőre áttérne a kommunizmus borstílusáról (igénytelen, zöld szőlőből, édesítéssel készített) mondjuk egy ilyenre, amiről írtam, akkor a fél magyar borágazat padlót fogna. Az az ő szerencséjük, hogy Mo-n az óvatos becslések szerint is van 1 millió alkoholista, akik maradnak a gyenge cuccnál.

panelburzsuj 2016.03.30. 14:26:49

@akov:
Nyilván.

De itt jön a "tőkeerő" kérdése: mi az a "cégnagyság", ami a "földtől a torokig" minden fázist versenyképesen, azaz nyereségesen képes (és akar!) művelni?

Visszakérdezek: miért adnak el - szőlőt? Miért nem csinál belőle mindenki bort, és adja el saját üzletében?

akov · http://borrajongo.blog.hu 2016.03.30. 14:36:07

@panelburzsuj: Szerintem mindketten tudjuk a választ, hogy miért nem. Bár több összetevője van.

1. A legtöbbeknek nincsen pénze beruházni.

2. A legtöbben nem tudnak tanulni, bentragadtak a 80-as évek "szőlőt-termelünk-összejön-egy-lada" modelljében. Közben 100Ft lett egy kg szőlő, 100Ft meg ugye szart sem ér már.

3. Nem vették észre, hogy ez a modell kicsúszott lábuk alól. Nem vették észre, hogy nagyobb hozzáadott értékű termelésből lehetett volna eltartani a családot (az amúgy is létező pincében, présházban saját bort kellett volna termelni, kisüzemi szemléletben, amennyire lehet professzionálisan).

A nagyüzemekre vissza: Én a legtöbb esetben azt nem értem, hogy ezek a hazai "megaüzemek", miért nem diverzifikálják a portfóliójukat. Ontják az ócska szart, 300Ft profit van rajta (mondtam valamit), de képtelenek 3-4 hordót beállítani a sarokba, képtelenek a terhelést levinni 2000 tőke szőlőnél és megpróbálni piacra lépni azzal az 1000 palack borral, amit készítettek, tisztán, rendesen.

Azt kellene látni, hogy a magyar borkombinát típusú cégek sem tudják az országon kívül tartani a piacot és a beáramló Luis Felipe Edwardsok erősen szűkítik a piacukat. Én pl. ismerek olyanokat a környezetemben, aki korábban magyar bort vett csak, de mióta rápróbált ezekre, rá sem néz a magyarra.

Vannak ennek egy olyan faktora, hogy ha a saját fészkünkbe szarunk és erre rájön az egyszerű polgár is, akkor nem onnan fog enni.

ArmaGedeon · http://kitalaltujkor.blogspot.com/ 2016.03.30. 14:36:08

@akov: Pont a primitív rétegnél szempont az is, ha 800 ft száraz helyett 400 ft félédeset kap, tehát nem az ilyennek konkurecia, hanem az ésszel élő rétweget kiszolgáló túlárazottaknak. Én joggal spórolok, de ha több pénzem lebnne, akkor önmagában az íze alapján is a drága borok egy részének semmi létjogosultsága nincs. Van az a kategória, amit én nem engedhetek meg magamnak, de megérné, és van az, amit az se vegyen, akinek telik rá, mert 800-ért is jobbat kap.

panelburzsuj 2016.03.30. 15:16:06

@akov:
"Család"-szinten a "szocialista tömegtermelés" korában is nagyon kevesen éltek kizárólagosan szőlőtermelésből. Vagy akár csak "főtevékenységként". Jellemzően "állás mellett", a saját "pihenőidejüket" beáldozva termeltek szőlőt - és egy kvázi "végtelen" felvevőképességű zárt és igénytelen piac szívóhatására alapozva.

Tanulságos lenne "igazán" belelátni, hogy az utóbbi 25 évben fölserkedt minőségi orientációjú "családi" szőlész-borászatok mekkora hányada az, amely kizárólag, vagy döntően a szőlészet-borászatból halmozta fel a pénztőkéjét. "Nem ér" a kárpótlásos-privatizációs kótyavetye, "nem ér" a sváb rokonok "csendestársi" megjelenése, "nem ér" a Jásdi-Heimann féle "átkonvertálódás", "nem ér" az uniós-támogatásos triplavagysemmi lottózás/bundázás.

És ugyanez áll persze a "borgyárakra" is. Te azt feltételezed, hogy ők világ életükben borból akarnak megélni. Generációkon át. Én meg azt, hogy a tényleges tulajok addig fogják borcsinálásban tartani a pénzüket, amíg nem találnak profitábilisabb bizniszt.

Meglevő kapacitások lerablása pl. igen profitábilis lehet. Amíg az ültetvény, meg a tartályzat, meg a hatósági-hivatali-pályázói nexusok "élnek" - addig pörgetni-facsarni, utána a vízözön.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2016.03.30. 15:19:53

@panelburzsuj: Pontos statisztika ezekre nincs és nem is lesz. Amíg régen ez jó pénzt jelentett, addig ma már semmit sem ér, erről beszélek.

Én azért feltenném a kérdést, ha pl. az állam segítségével, professzionálisan ment volna a modellváltás segítése, támogatása (oktatás), akkor is ott tartana-e a (bor)vidék, ahol tart ma. Elszegényedett családok, a vidékről menekülő fiatalok, elhanyagolt szőlők, düledező támrendszer, stb, stb.

panelburzsuj 2016.03.30. 15:47:18

@akov:
Pár hete egy toszkánai lelkendező beszámolóban láttam olyasmit, hogy a talján gazda azon rágódik, hogy tíz hektáronként egy munkásnál alább nem tudja szorítani a "ráfordításokat".

Szóval izgalmas húrokat pengetsz: mekkora is a "szőlőbor"-ágazat lokális eltartóképessége a globalizáció korában? Mennyire "kiváltható" a (helyi) élőmunka; mennyire "lokális" a háttéripar (karótól a csipszekig és tovább...) ésígytovább. (Hadd turbózzam: szekér helyett kamion - hol csapódik a "haszon"?)

Nem sipákolni szándékozok ám, inkább szikárul számolni.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2016.03.30. 15:59:45

@panelburzsuj: A munkaerő költség érdekes kérdés. A szőlő ma már igen jól gépesíthető amúgy, ha van valakinek tőkéje. És itt jönnek be a termelőszövetkezetek, amitől ugye mi félünk, mint a tűztől, de rendkívül hasznos társulása lehetne a gazdáknak, tudnának gépre pályázni stb.

panelburzsuj 2016.03.30. 16:14:24

@akov:
Igen, talán ez a "gazda"-kérdés a magva az egész nyökörgésünknek. Hogy tulképpen micsoda is a "gazda"? A családja és települése múltjába "beszorult" kétkezi őstermelő - vagy forintban százmilliós nagyságrendű tőkével gazdálkodó "középpolgár"? Aki egy olyan üzletágban profitálgat, ahol egy "termőföld"-nek nevezett speciális inputot (még) nem lehet mással kiváltani...

Ajánlott szentlecke-párhuzam:

index.hu/nagykep/2016/03/25/the_reckoning_days/

(eredeti):

elliotrossstudio.com/

Szten00 2016.03.30. 16:28:37

@akov: A gépesítés nem vonja magával a szükségszerűen alacsony tőkesűrűséget Egy 1x1-es, vagy 1x1,5-ös térállást gépesítve nehezen lehet elképzelni - szigorúan szerintem, a tévedés jogát fenntartva. Mondjuk valószínűleg még úgy is jobban megéri pusztán anyagi szempontok alapján.

Szten00 2016.03.30. 16:29:12

@Szten00: Egy kérdőjel persze lemaradt...

Syntax Error · http://vino.syntaxerror.hu/ 2016.03.30. 17:08:34

En a magam reszerol a hetkoznapok megivos boranak regota Aldi/Lidl importot veszek, 1000-1200 korul per palack, vagy akar olcsobban. Mikor mit, a spanyol/portugal tobbnyire bevalik, a franciak kozul leginkabb a Cotes du Rhone szokott megfelelo lenni, a Bordeaux mar lutri, az olaszokkal vegyes a tapasztalatom. Tengerentulibol is volt mar par vallalhato, siman raprobalok majd erre az LFE-re is.

Kontrollkent szoktam venni hazait is, ahol tagabb budzset engedek joindulatbol, tehat 1500ig mondjuk. Es tobbnyire csalodok, leszamitva a Kreinbacher Aldis fehereit. Az utolso ket peldam egy Taschner kekfrankos es egy Vida Estve cuvee, mindjetto 2013-as es egyiket se innam megegyszer. A Taschnert konkretan kiontottuk, a Vida elmegy. Szerintem ezek a borok vannak rettento versenyhatranyban, nem a feledes Danko Pista, azt ugyis megveszik.

panelburzsuj 2016.03.30. 21:38:48

@Syntax Error:
A "vicces" az, hogy pont ebben a sávban, a "szolid kispolgári borok" szekciójában tök magára, meg a személyes, jobb esetben közvetlen baráti/rokoni tapasztalataira van utalva a t. fogyasztó.

A "pont ebben" kifejezéssel arra célozgatok, hogy a - hasraütök - 600-1200 forintos sávban bátrabban kísérletezgetne a kispénzű, de jóra vágyó, azaz "borkultúrára kapatható" közönség, mint az eggyel-kettővel fentebbi emeleteken.

Szóval érzek egy kiterjedt "kommunikációs űrt" a szakadt alkesznek sok - "műértő" borsznobnak kevés tételek tájékán.

panelburzsuj 2016.03.30. 21:43:49

@panelburzsuj:
Jaés a lényeg: ebbe az űrbe nyomakszik a címbéli chilei.

Fiskális 2016.06.04. 18:20:56

Akov tudja, hogy nálam ez régóta egy standard asztali bor, a szintén aldis Toscana-val együtt. Látom a neten, hogy a pincészet azért Chilében elég nagy név, a honlapjuk szerint 900 méter fölött és ma már 360 hektáron gazdálkodnak. Egyébként a fura név magyarázata, hogy a bácsi egy angol bevándorló unokája, s az alapítás csak a 90-es években volt, és pl. a CS első szürete pedig 1996-ban. A honlapon a Gran Reserva-k is ott vannak, s egy csomó jól sikerült évjárat különféle nemzetközi pontozása. Szóval lehet innen még jóval följebb is menni az LFE családnál... mondjuk én szívesen megkóstolnám a csúcsboraikat, ha ez náluk a legalsó szint :)
A honlapon a borászat képe: www.lfewines.com/pub/fotos/20/bodega_20.jpg

akov · http://borrajongo.blog.hu 2016.06.04. 20:00:07

@Fiskális: köszönöm az értékes kiegészítést! Nem tudok róla, hogy a magasabbra tett boraik kaphatók lennék itthon. Vannak még hasonló pincék, pl. az Ausztriában jól ismert Viu Manent, 6-8 Eurós boraik akár 5-8 évet is kibírnak.

Oskar Krauss 2017.12.25. 15:52:26

@akov: Gyakorlatilag ma már minden bor-csinált-kezelt-vagy pancsolt.Ez már pusztan élelmiszer technologia.A 80 as évek elejen a miskolctapolcai strand bodegasoran árult egy pasas-magyarorszag összes -legjobb tajjelegü borát--isteni volt mind.Kesőbb sikerült a gyartot megismernem--a borok sosem lattak szöllöt.Na akkor ennyit az egészről, azota egy borásznak sem hiszek.Apam meg a mecsekben ként rakott es keves cukrot-ha kellet es volt a pincében sok penész es fahordo.Isteni bora volt.De ez már a multén.Mükaja-mübor-ez a mai Világ es az önjelölt szakértők tombolnak a gyönyörtöl-a villanyi borokhoz 50 % ban kinntről hozzák már a szőllöt

akov · http://borrajongo.blog.hu 2017.12.25. 16:35:44

@Oskar Krauss: érteni vélem a véleményed, de rettentő elnagyoltnak gondolom. És sok bortermelőt sértesz meg ezzel, ugye tudod? És szar cuccból nem lehet nagy bort csinálni. Ezzel még adós a tudomány. :) Amúgy szakértőket sem ismerek, aki Villánytól el lenne ájulva. Villány 15 éve a múlté, kivéve pár apróbb termelőt. Házibort, mármint ilyen fater borát én asszem sosem ittam jót.

Gabssy · http://www.medvebor.hu 2017.12.27. 12:53:15

@Oskar Krauss: Kapásból lehet mondani minden borvidékünkön (22 van) legalább két-három termelőt, aki közismert borász, kiváló bort termeszt és tisztán (szőlőből, minőségi és érett alapanyaggal és hozzáadott "cuccozás" nélkül) dolgozik. És odamehetsz a szőlőbe, és megnézheted, hogyan dolgozik. Az egész átlátható. Szóval amit írsz egész egyszerűen nem igaz. (És nem akartam durvábban fogalmazni, mert nem feltételezem, hogy rosszindulatból írtad volna, csak egyszerűen nem jártál utána.)

akov · http://borrajongo.blog.hu 2017.12.27. 12:56:49

@Gabssy: Egyetértek, köszi! Ha valakinek ez a véleménye, akkor nem kell bort inni...

gergo16 2017.12.27. 18:41:24

@Gabssy: Kedves nagy Úr/Gabbssy, egész más témában írok, nemrég a medveboros email címére küldtem egy üzenetet a Rózsamálival kapcsolatban( szeretnék kérni oltóvesszőket). Nem tudom megkapta e, néha rendetlenkedik a levelezőrendszerem. Megtenné , hogy utánanéz?
Köszönöm.

Gabssy · http://www.medvebor.hu 2017.12.27. 19:25:01

@gergo16: Válaszoltam. Elnézést a késedelemért!
süti beállítások módosítása