A Borrajongó

Tegnap ittam - Tokaj Nobilis Ahogy termett 2007

2016. január 18. 06:00 - furmintfan

Rögtön az elején lelövöm a poént: a bor nagyon tetszett, ugyanakkor borélményért én még ennyit életemben nem küzdöttem, már ami a palack kinyitását illeti. A dugó annyira jól érezte magát a palack nyakában, hogy hosszú percekbe telt, mire sikerült nagy nehezen kioperálnom, és egy darabka még így is az üvegben landolt. Nem egyedülálló eset az enyém, Rszabi bloggertárs hasonlóan járt néhány éve, úgy tűnik, ennél a tételnél a "szellem" nem egykönnyen szabadul ki a palackból. Amikor viszont kiszabadult, akkor csodás élménnyel ajándékozott meg.

tokajnobilisahogytermett.jpg

Az Ahogy termett egyébként - amint nevéből sejthető - egy szamorodni, legalábbis majdnem az. Szamorodni, mert a Barakonyi-dűlő aszús furmint fürtjeinek felhasználásával készült, egy évet töltött hordóban (egyetlen hordónyi készült belőle), majd palackban is pihent. A "majdnem" kitétel oka a 10,5% alkoholtartalom, ami annak idején kevesebb volt, mint az édes szamorodninál előírt kötelező minimum (12%), viszont mire ez kiderült, a pincénél már letöltötték a teljes tételt tokaji palackokba. Ha már szamorodniként forgalomba hozni nem lehetett, a címkére fantázianévként a szamorodni magyarosítása került, a bort pedig csak a pincénél lehetett (lehet?) megvásárolni. Én is ott szereztem be néhány éve a saját palackomat, ami a dugó makacs ellenkezése ellenére a hétvégén beteljesítette sorsát.

Színe meglepően fiatalos, a pohárban leírt körök alapján azonban komoly beltartalmat sejtet. Illata elég sokrétű, bár nem különösebben intenzív: sárgabarack, őszibarackbefőtt a két vezető szólam, virágos, rózsás aláfestéssel, körtebefőttes, enyhe trópusi gyümölcsös villanásokkal. Szájban aztán erre jócskán rátesz egy lapáttal, igazi gyümölcskavalkáddal kényeztet: sárgabarack, körtebefőtt, narancslekvár, mangó, a háttérben finom vaníliakrém, virágméz és egy csipetnyi dohány. Krémes, simogatóan selymes, cserességnek nyoma sincs, egyensúlya az édesség felé billen, de nem émelyítő és egy icipici botritiszes kesernye is ellentart. Kora ellenére meglepően fiatalos jelenség, nemhogy öregedésnek, érésnek sem nagyon mutatja jelét, ugyanaz a gyümölcsbomba, mint évekkel ezelőtt. Veszedelmesen gyorsan csúszik, köszönhetően egyrészt az alacsony alkoholnak, másrészt annak, hogy egyszerűen nagyon zamatos és finom. Megvan a 8 pont.

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr578274152

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2016.01.18. 08:32:26

2010-ben találkoztam ezzel a borral először. Engem is lenyűgözött, többször is 8 pontig jutott nálam is. Később már nem annyira találtam izgalmasnak, mint az első néhány találkozást, de klasszisát persze soha nem kérdőjeleztem meg. Már persze évek óta nem kóstoltam, egyetlen palackom talán még van, szerintem megvárom, hogy szép kerek tíz éves legyen és felnyitom akkor (néhány hasonló fajsúlyú pajtásával egyetemben :)

furmintfan · http://borrajongo.blog.hu/ 2016.01.18. 16:05:46

@drbarta: Köszi. :) Nekem ez csak a második találkozás volt, egyszer kóstoltam még régen a pincénél.
Lehet, hogy egy komolyabb édes sorban nem jut(na) ilyen magasra, de így magában ezzel a fiatalossággal, gyümölcsözönnel nálam behúzta a nyolcast.
Ha megvolt a kóstoló, majd meséld el, hány perc alatt és hogyan sikerült kinyitni. :D

rszabi · http://borrajongo.blog.hu/ 2016.01.18. 18:52:43

@furmintfan: Haha, na akkor neked is megvolt. Nemrég én kinyitottam az utolsót belőle és megint óriási szenvedés volt a kidugózás. azt hittem hogy szétrobban a kezemben olyan erővel kellett kihúzni. Én kóstoltam komoly aszú mellett is és mindenképpen megvan ez 8 pont, akárhonnan is nézem. 24 vagy akár 48 óra után még szebb is lesz mint frissen bontva.
süti beállítások módosítása