A Borrajongó

Tegnap ittam - Losonci Pinot Noir 2014

2015. december 14. 06:00 - furmintfan

2014 és pinot noir, kényes fajta, viszontagságos évjárat, papíron nem egy égben köttetett házasság. Aztán itt van ez a 2014-es alap pinot Losonci Bálinttól, amelyet bármelyik nap szívesen elkortyolgatnék. Hogy is van ez?
2014 ugye az "új 2010", ahogy már rszabi is megfogalmazta. Valószínűleg nem fogunk ebből az évből túl sok, fergeteges komplexitással, kifogástalan eleganciával vagy brutális koncentrációval hengerelő csúcsbort kóstolni, de meglepetésekkel 2010 is szolgált, akár még 2014 is tartogathat ilyeneket. A termelőkkel folytatott beszélgetésekből annyi kiderült, hogy Egerben és a Mátrában 2014 nem számít annyira tragikus évjáratnak, mint sok más magyar borvidéken.
A magyar pinot noir is egy érdekes történet. Annak ellenére, hogy számos borvidékünkön készítenek belőle bort, Villánytól Sopronig, sőt Tokajig, nem könnyű igazán szép, izgalmas és egyben fajtajelleges pinot noirt találni (persze máshol sem feltétlenül). A "pannon pinot" gyakran kedvesen lesajnáló szókapcsolatként hangzik el itthoni a fajta itthoni boraira, miszerint bornak elmegy, pinot noir-ként nehezen értelmezhető az adott tétel, legalábbis a Burgundia-Oregon-Új-Zéland koordináta-rendszerben. Az összehasonlítás szükségességéről és a pinot noir-ról úgy általában lehetne hosszan értekezni, de ez egyrészt szétfeszítené a jelen írás kereteit, másrészt meghaladná a saját felkészültségemet.
Lényeg, hogy a köztudottan Burgundia-rajongó Losonci Bálint évek óta megbízhatóan szállítja a Mátrából a jól iható, könnyen érthető "alap" Pinot Noir-t, és a komolyabb, komplexebb Pinot Noirt Válogatás-t (korábban Gereg Pinot Noir-t), amely szerintem nem csupán fajtajelleges, hanem általában a legjobb magyar pinot-k közé tartozik.
Most azonban Bálint olcsóbbik boráról lesz szó. Nem kell aggódni, érkezik a 2014-es Pinot Noir Válogatás is, azt csak futólag kóstoltam az őszi "Szentesi Openen", nem okozott csalódást. Az itt megénekelt "alap"-hoz már többször volt szerencsém, kóstolókon is és otthon, nyugodt körülmények között is. Bálint elmondása szerint a jellemzően kényes fajta jól viselkedett 2014-ben, meglepően kevés gond volt vele.

losoncipinotnoir2014.jpg

A bor alapanyaga nagyrédei területekről származik (a Válogatásé ugyebár a Geregről), csak tartályban járt, hordót nem látott.
Rövid szellőzést követően kellemesen gyümölcsös illatot mutat, sokféle friss piros bogyós gyümölccsel, kék szőlővel, cseresznyével, szamócával, hecsedlivel, a háttérben elő-előbukkanó kék virágos, fűszeres felhangokkal. Kóstolva könnyed, sima, élénk, jó állagú savakkal, éppen csak jelzésértékű tanninnal, cseresznyével, szamócával, málnával, enyhe fűszerességgel. Nem bonyolult, mégis megvillantja a fajta jellegzetességeit, így az izgalomfaktort sem nélkülözi és remekül iható. Magabiztos 5 pont. (2800 Ft - mitiszol)

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr318169580

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2015.12.14. 12:48:54

Nahát! Én is pont tegnap ittam! :)
Nekem is tetszett, szerintem jobb, mint a 13-as volt.

furmintfan · http://borrajongo.blog.hu/ 2015.12.14. 22:33:02

@drbarta: Igazából én nem pont tegnap ittam, de mindegy, örülök, hogy egyetértés van. :)

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2015.12.15. 11:33:21

Reménykedem, hogy ez jobb, mint az 5+ pontra tett Benedek 2013, mert nekem az se tetszett sokkal jobban, mint a korábbi évjárata (tegnap ittam én is).
süti beállítások módosítása