A Borrajongó

Riesling-gyorstalpaló

2014. február 14. 06:00 - ungert (törölt)

Egészen múlthét péntekig abban a hitben éltem, hogy tudom, milyen az, amikor a rajnai rizling jó: nagyon jó. Aztán Tar Ferenc elhúzta előttem a mézesmadzagot egy vágtaszerűen levezényelt tizenhárom boros, nyomokban egyéb érdekességeket is tartalmazó kóstolósorral, és azóta is próbálkozom az értékrendem újrakalibrálásával. Értem én, hogy izgalmas és fontos a hazai rajnai, Badacsonyban (minimum) már bizonyított is, de úgy érzem, hogy bizonyos dimenziók általánosságban hiányoznak az itthoni kedvencekből. Ilyen például a metsző tisztaság, a megbonthatatlan egység és a direkt, nyomuló gyümölcsöktől és petroltól mentes frissesség. Arról nem is beszélve, hogy miközben egy hatéves gyerek érdeklődési lendületével és kíváncsiságával fürödtem meg brutális sebességgel mindenféle nemzetközi klasszisban, megkóstoltam életem eddigi legrégebbi borát. A kóstoló tranziensei még a mai napig sem csengtek le.

1_1.jpg

Weingut Josef Leitz Rosé, Rheingau 2012

Ha minden igaz, akkor pinot noir-ból szűrték. Színe klasszikus hagymahéj, némi narancssárga beütéssel. Orrban direkt, a piros gyümölcsök tompábbak, a citrusfélék erősebbek. Az egész bor hosszú, jóleső, de lineáris savakra épül, a gyümölcsök a háttérben maradnak. Hosszú és frissítő, de mentes az izgalmaktól; ilyet mi is tudunk. Jó előjátékos: erőteljes savaival más nem is készíthetné elő jobban a terepet a folytatásnak. 4 pont. (Ár: N.A.)

Zull (Weinviertel) Riesling Innere Bergen 2011

Kezdeti tompaságát rövid szellőztetéssel ledobja magáról, utána zöld alma, bodza és direkt szőlő kerül elő orrban. Nem túl bonyolult, cserébe zavarmentes. A kortyot izmos, de jól kimunkált savak vezetik határozott citrusossággal, illatból visszaköszönő almás jegyekkel. A hét gramm cukor literenként nyom nélkül veszik el benne. Erőből támad (már amennyire egy riesling képes rá), élvezete igényel némi savtoleranciát. Vannak erényei, de nem a stílusom. 5 pont. (Ár: 4 400 Ft)

Von Racknitz (Nahe) Niederhäuser Hermannshöhle 2011

Sűrű, olajos konzisztencia. Az illat barackfékkel és trópusi gyümölcsökkel támad, meg persze van valami mélyről jövő plusz, ami jobb híján ásványosságként definiálható. Az orrpróba összbenyomása egy lépéssel komplexebb, mélyebb, kevesebb direktséget ígérő bort jelez elő, amit a korty be is igazol: fajtához képest hömpölygő sűrűség, és óvatosan írom le, de a stílushoz képest tompább savak jellemzik. A szesz rendesen befűt a végén, ízlés szerint még a harmóniát is megbillentheti (engem nem zavart). Erőteljes és mély, de klasszisgyanús komplexitásról azért nem számolhatok be. Eléri a 6 pontot. (Ár: 8 000 Ft)

Huber (Traisental) Riesling Berg 2011

Vissza a gyümölcsökhöz: az első benyomások alapján is frissebb, lendületesebb, mint az előző. Az illat az alma-körte-szőlő háromszög köré szerveződik, és persze jelen van az ásványosságként értelmezett plusz is. A korty tiszta, szellős, alapvetően száraz érzetű, a savak erőteljesek, de nem zúznak. Transzparens, túlzásmentes rajnai átlag feletti komplexitással és élvezeti értékkel. A 7 pont leginkább a jól megközelíthetőség és a komolyság ritka konstellációja miatt jár neki. (Ár: 8 000 Ft)

Leitz (Rheingau) Rüdesheimer Berg Schlossberg Riesling 2011

Borzasztóan zárkózott, kitartó küzdelem és elhivatottság szükségeltetik ahhoz, hogy kinyíljon. Néhány perc centrifuga után többet kínál, mint amennyi leírható róla: elképesztően tömör,  összeszedett és egységes illat, nem szedhető szét alkotóira (nekem legalábbis nem sikerült). Savai erőteljesek, a testbe kifogástalanul integráltak, a korty sós-ásványos és végtelenül hosszú. Óriási bor; kevésnek éreztem magam hozzá, hogy egyáltalán megértsem. Nem is kérdés a 7 pont, annak is a legteteje. (7 900 Ft)

Prager (Wachau) Riesling Smaragd Klaus 2011

Nem túl hivalkodó, kristálytiszta illat sárga gyümölcsökkel, citrussal, ananásszal. Lendületes, ízletes korty kordában tartott savakkal, kirobbanóan friss sós ízérzettel (mintha egy kis szénsav is feltűnne), elképesztő hosszúsággal és gazdagsággal. Pazar bor, nem hiányoltam belőle semmit, meg kell adnom rá a 8 pontot. (11 800 Ft)

Mosbacher (Pfalz) Forster Ungeheuer GG 2011

Meglepően direkt, zöldes jegyekkel kezd, kissé bizarrnak hat, de levegőzéssel sokat javul. A korty erőteljes, a kilences sav ilyen beltartalom mellett egy pillanatig sem tűnik soknak, sőt. Hosszú, kissé nyers bor; több gyümölccsel akár feljebb is mehetne, nálam megállapodott 7 pontnál. (Ár: 12 800 Ft, most akciósan 9 600 Ft)

Dönnhoff (Nahe) Niederhäuser Hermannshöhle GG 2009

Sauvignon blanc-szerű belépést produkál határozott nyers jegyekkel és zöldességgel. Az illatot a citrusok vezetik harsányan, erőteljesen. A korty váratlanul letaglózó: széles, intenzív, de kiváló minőségű savakkal operál hosszan és kényelmesen. Túlzó, de nem zavaróan. Véget nem érő intenzitás, erő és egyensúly. Tud mindent, amit tudnia kell, még akkor is, ha nem a legrieslingesebb riesling. Egy árnyalatnyival jobban szerettem, mint a Pragert, erős 8 pont a jutalma. (Ár: N.A., már nincs forgalomban)

Heymann- Löwenstein (Mosel) Winninger Uhlen Blaufüßer Lay 2011

Direkt, behízelgő illata határozott stílusváltást körvonalaz: rózsavíz, barack, virágok vezetik. A korty édesebb tónusú, a sav-attack elmarad, az élvezet nem. Alapvetően karcsúbb és nélkülözi a Dönnhoff-őserőt, de nagyon szerethető. Mint egy savszegény Györgykovács-bor. Erős 6 pont. (Ár: 8 200 Ft)

Knebel (Mosel) Uhlen 2011

Illatában aszalt sárga húsú gyümölcsök tűnnek fel némi trópusival és birsalmával karöltve. A korty megfelelő savtámogatás mellett is édesbe hajlik, direkt, kanyaroktól mentes, de finom. Nem a komplexitásról szól, de kétségtelenül finom. Eléri a 6 pontot. (Ár: 6 300 Ft)

Weinrieder (Weinviertel) Riesling Grand Reserve 2011

Naiv, tudatlan kényszerképzeteim ilyen alaprajnaikat vizionálnak. Az illata a Tescós rieslingeket idézi, persze annál jóval komolyabb-, szinte luxuskivitelben. Hivalkodó, erőteljesen édes illat minden klisével, a zöld almától a vaníliás sütiig. A korty egyszerű, kanyar- és izgalommentes, határozott édességgel kívánja lenyűgözni az egyszeri fogyasztót. Még az a szerencse, hogy kínál mellé annyi savat, amennyitől még egy sznob is elégedetten tud bólogatni. Korrekt, fapados alapbor. Erős 5 pont. (Ár: N.A.)

És a ráadás:

Rudolf Müller Rheinpfalz Bornheimer Trappenberg Auslese 1976

Rozsdabarna szín. Óboros, késői jegyek dőlnek a pohárból grillázzsal, antik bútorokkal és rumos dióval. Ízben pont ugyanezt tudja, de meglepő módon egyáltalán nincs szétesve. Nem sziporkázik értelemszerűen, de tisztességes mennyiségű sav maradt benne. A lecsengésben egészen különleges tűzköves-puskaporos jegyek jelennek meg. Simán iható, és ez bőven elég.

Az 1964-es társáról kiderült, hogy nem is rajnai rizling, hanem gewürztraminer. Illatában cherry, rum és dió; meglehetősen hasonlít az előzőhöz, de kicsit tompább az összhatás. A korty vizes, már érezhetően elkezdett kiürülni, de még iható. Az édességét szinte már teljesen elveszítette. Izgalmas, érdekes élmény kóstolni, de pontozni persze egyiket sem célszerű.

A kóstolón önszorgalomból, saját költségemen vettem részt. Külön köszönet a Béterv lakásétteremnek a kiváló kóstolási helyszínért és a remek kísérőfalatokért.

18 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr555813180

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner.Bor blogajánló 2014.02.14. 11:13:01

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner.Bor blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

terroir 2014.02.14. 08:16:32

hihetetlen, hogy a Prager mindig kiemelkedik, vajon lesz olyan magyar csúcsfurmint, ami egyszer eléri azt a magabiztos, mindent elsöprő állandóságot?

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2014.02.14. 08:22:26

Na szeretek ilyen témájú írásokra bukkanni. :)
Amiket én is kóstoltam azt hasonlóan láttam. Racknitz Hermannshohle-ből régebbi évjáratot kóstoltam, szerintem nálam se volt több 6 pontnál, akkor se ha az anyag többre lett volna hivatott. A Huber Berg 6.5/7 határán. Leitz Berg Schlossberg nálam is 7. Klaus, többször írtam róla, 8/8+. Mosbacher 7-, Dönnhoff Hermannshohle, szégyen, nem szégyen, riesling-buziként még nem kóstoltam ezt a bort.(spatleseket, ausleseket, auslese goldkapseleket innen már igen) Pedig már évek óta birtoklok ebből egy palackot, csak egy ezeddig még meg nem történt brutál 09-es sorba tartogatom. HeymannLöwenstein Blaufüsser LAy-ből korábbi évjárat simán 7 volt. A knebel-ből pedig a fenti Uhlen alatti Röttgen és feletti Uhlen R szintén 7 pontig futottak nálam, de tény, hogy ezek más stílusúak, lágyabb savúak, így el tudom képzelni, hogy egy hosszabb sorban ez hiányosságnak tűnhet fel, de magukban fogyasztva engem megfogtak.

PS. Szerintem a minapi Elephant tap ebben a sorban nálad se jutott volna 6-ig. PErsze csak megérzés, nem tudhatjuk :)

Egyébként meg köszi a beszámolót

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2014.02.14. 08:24:58

@terroir: ÉN úgy gondolom, hogy ennek a Klausnak a szintjét nem fogja egy darabig akármilyen csúcsfurmint sem hozni. Ha a Pragernek az eggyel alacsonyabb szintű smaragjait vesszük, az a szint szerintem már megvan. (persze egyes pillanatokban, időtállóságban nem hiszem)

ungert (törölt) · http://borrajongo.blog.hu 2014.02.14. 08:28:02

@drbarta: Én is azt gyanítom, hogy nem lenne meg a hatos, de a fránya kontextus már csak ilyen... : )

rszabi · http://borrajongo.blog.hu/ 2014.02.14. 15:09:08

@ungert: @drbarta: Én azt nem értem, egy közel tökéletes bor miért nem 9 pontot kap? Olyan érzésem van, hogy mostanában tartanának az emberek lekilencpontozni valamit, mert mi van ha jön egy még jobb. :)
Arra bőven elég szerintem a 10-est lefoglalni.

furmintfan · http://borrajongo.blog.hu/ 2014.02.14. 15:38:46

@drbarta: "Ha a Pragernek az eggyel alacsonyabb szintű smaragjait vesszük, az a szint szerintem már megvan."
Megfelelő tapasztalat hiányában meg kell kérdeznem: hogy néz ki az a Prager Smaragd piramis/lépcső/akármi?

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2014.02.14. 16:00:22

@furmintfan: Ha most maradunk csak a rieslingeknél akkor nagyjából növekvő sorrendben: Kaiserberg, Hollerin, Steinriegl, Achleiten, Wachstum Bodenstein és Klaus

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2014.02.14. 17:28:19

@rszabi: @drbarta: én pontozni nem tudok, de fehérben még nem ittam jobb bort a (2009-es) Klausnál, így nálam 9.5.:-)

furmintfan · http://borrajongo.blog.hu/ 2014.02.14. 18:28:35

@drbarta: Örömmel látom, hogy VinCÉ-n ott lesz az utóbbi 3, kíváncsian várom. :)

IWAS 2014.02.14. 22:53:16

Kb. 2 hete kóstoltam a Prager Klaus Riesling Smaragd 2011-et, 8 pontot (95) adtam rá. Nálam a 10-es skála valójában 9-es, vagyis tényleg nem volt sok hely "feljebb"... Az ember ilyenkor már azon gondolkodik, hogy miért ne adja meg a maxot (nekem ehhez az kellett volna, hogy a gyümölcsösség kissé eltolódjon a citrusos jellegtől).

dagadtos 2014.02.15. 11:55:34

Nekem a 12-es Klaus jobbnak tűnt, mint a 11-es, mikor kóstoltam. A 11-es is nagyon jó, de kicsit lehetne feszesebb.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2014.02.15. 12:40:49

@dagadtos: Ízlés kérdése. Én soha nem hiányoltam a tartást és feszességet a 11-esből, számomra pont annyi van belőlük, amennyi kell. A 12-eshez képest kicsit nagyobb testű, talán alkoholban is fél százalékkal erősebb, ugyanakkor mélyebbnek és ízeit tekintve is nagyvonalúbbnak is gondolom. A 12-es egy szűk fél éve nekem keményebb, zárkózottabb és semlegesebb ízű volt,egyáltalán kevésbé nyűgözött le, mint akármikor a 11-es, persze kiváló anyag, fantasztikus szerkezettel és minden esélye megvan a további fejlődésre.
Szóval kellemes gond, ha azt kell mérlegelni kinek melyik tetszik jobban. Én a 11-esből, miután először kóstoltam, azonnal rendeltem egy kartonnyit, a 12-esből alapjáraton, vakon vettem 2 palackot, és nem is hiszem, hogy szükségem lesz többre.

dagadtos 2014.02.15. 13:53:03

Meglátjuk, nekem a 12-es szerkezete tökéletesebbnek tűnt. Túl fiatalon kóstoltam, tényleg kiderül majd. A 2011-est már vagy négyszer kóstoltam, és mindig azt éreztem, hogy nagyon jó, de ha kicsit kevésbé landolt volna az érettség oldalán, még jobb lenne. (Persze így is kiválónak tartom, ezt láthattad például itt: www.gaultmillau.hu/muvelt-alkoholista/mennyire-csucs-a-csucsfurmint)

dagadtos 2014.02.16. 14:36:15

@drbarta: hogy hova fejlődik a 12-es, szed-e magára annyi mélységet, hogy a tökéletesebb szerkezetéből valóban előnyt kovácsoljon. Majd 10 év múlva összenézünk két palackot, és eldöntjük. Persze a Te két palackodat!

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2014.02.16. 16:26:58

@dagadtos: Mivel lemaradt a szmájli, feltételezem, hogy az ajánlat véresen komoly :)
süti beállítások módosítása