A Borrajongó

Kékfrankos válogatások - Ráspi és Szeleshát

2014. január 16. 06:00 - furmintfan

A hétvégén két 2009-es évjáratú prémium kékfrankos szabadult ki a palackból. Különböző borvidékek, eltérő stílusok: egy késői szüretelésű tétel Szekszárd egyik feltörekvő pincészetétől, és egy válogatás a jól ismert és megosztó személyiségű fertőrákosi borász-szakács egyéniségtől.

kekfrankosavalogatas1.jpg

Szeleshát Szőlőbirtok K2 Kékfrankos 2009

Késői szüretelésű kékfrankos, 15 hónapig kis tölgyfa hordóban érlelve, a legjobb hordókból válogatva. Közepes rubin szín. A pohárba szippantva vajjal, bőrrel nyit az illat, majd érett, sőt, túlérettbe hajló szilva, meggy, erdei gyümölcs egyveleg következik. Kevés marcipán és egy csipetnyi sós mandula színesíti a palettát. Savai élénkek, de nem kifejezetten csiszoltak, tanninja közepesnél több, kissé tapadós. A korty jól kitöltött, érett gyümölcsökkel, fűszerekkel és egy kis fával operál. Részletezve: érett meggy, eper, szeder és szilva, bors, szegfűszeg, fahéj, csokoládé, enyhe sós mellékíz, és egy kevés fa, majd elég határozott cseresség a lecsengésben. Az érett gyümölcsök mellett sajnos van egy minimális, de érezhető nyers, reszelős érzete is a bornak. Utóbbi miatt a végeredmény kompromisszumos 5 pont. (2190 Ft, Bortársaság)

k2.jpg

Ráspi Kékfrankos Válogatás 2009

60 éves tőkék terméséből készült tétel. Meglepően fiatalos bíbor szín fogad a pohárban. Illatában emelkedett illó, lakk, málnalikőr, édesfűszerek, virágok, marcipán, eukaliptusz, kis likőrösség, és cseppnyi földesség. Élénk, tartós savak biztosítják a bor gerincét (almasavbontás nem történt), tanninja már érettséget mutat, de még hangyányit rakoncátlan, a struktúra arányos, kissé szikár, mégis elegáns. A bor íze többnyire tükrözi az illatot: a málna, az eukaliptusz, a kis marcipánosság, a likőrös beütés, és sajnos – kisebb mértékben - a lakk is visszaköszön, mellette szeder, meggy, sós-ásványos jegyek, finom fanyarság a lecsengésben. A magas illó sajnos rányomja a bélyegét, és ez alighanem megosztja a fogyasztókat is. Kár érte, mert az alapanyag jó, és a bor is szép, fiatalos formát mutat. Nálam 6 pont alja, de biztos vagyok benne, hogy nagy lenne a szórás egy esetleges közvélemény-kutatás esetén. (3800 Ft, Terroir Club)

raspi.jpg

13 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr865757181

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2014.01.16. 07:45:34

illóval, lakkal 6 pont 4000-ért?????????? és tessék mondani: lehet még kapni????????? mert arra gondoltam, hogy az Illetékes Elvtárs annakidején megeresztett tanácsa ellenére inkább egy kis Xyladekort nyalogatok - ha létezik még

eddig sem találtam semmit, ami miatt kezemet-lábamat törném azért, hogy Ráspi borokat vásárolhassak, de ezt végképp meghagyom a rajongóknak! az egyetlen üzenet ebből az, hogy továbbra is keressük a Jól Iható Magyar Vörösbort, csak ezúttal 4000-ért.:-(

zoranka · http://www.pecsiborozo.hu 2014.01.16. 07:50:30

Illatában emelkedett illó, lakk, málnalikőr, (…),likőrös beütés, és sajnos – kisebb mértékben - a lakk is visszaköszön, (…) A magas illó sajnos rányomja a bélyegét, (…) akkor most ez a bor hogyan is lehet hat (6) pontos??? Csak azért netán, mert Ráspi? És ha rámondjuk, hogy kézműves, mélymíves, naturális esszencia, akkor belefér az illó meg a lakk, de ha egy úgynevezett borgyár, vagy netán technológiát is használó borász produkálja, akkor meg hiba?
Elolvasva a jellemzéseket, leírásokat, vakon, a pontozást leszámítva teljesen más konklúziót vontam volna le. De ez valószínűleg az én hibám.
Jó ideje nem szeretek hozzászólni egyetlen magyar borblogon sem, ráadásul ez az oldal még benne van abban a háromban, amit el szoktam olvasni, de ez most kikívánkozott.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2014.01.16. 08:35:32

@szenvedély S.: @zoranka: Kerdes, mennyire volt illos, mennyire uralkodott a boron?

btw, a multkor bontottam a csavarzaras Raspi Kf 11-bol es teljesen ihatatlan. Beteg, brettes, oxidalt es meg savanyu is.

furmintfan · http://borrajongo.blog.hu/ 2014.01.16. 09:20:46

@szenvedély S.: @zoranka: @akov:
"A magas illó sajnos rányomja a bélyegét, és ez alighanem megosztja a fogyasztókat is... biztos vagyok benne, hogy nagy lenne a szórás egy esetleges közvélemény-kutatás esetén."
Éreztem én, hogy ki fogja verni a biztosítékot. :)

"És ha rámondjuk, hogy kézműves, mélymíves, naturális esszencia, akkor belefér az illó meg a lakk, de ha egy úgynevezett borgyár, vagy netán technológiát is használó borász produkálja, akkor meg hiba? "
Ilyen megkülönböztetést mikor tettem?

"Elolvasva a jellemzéseket, leírásokat, vakon, a pontozást leszámítva teljesen más konklúziót vontam volna le. De ez valószínűleg az én hibám."
Vagy az enyém. Vagy egyikünké se. Emberek vagyunk, és különbözőek. Azt mindenesetre már máskor is megkaptam, hogy nem vagyok eléggé szigorú a pontozást illetően.

"Kerdes, mennyire volt illos, mennyire uralkodott a boron?"
Nem lehetett nem észrevenni, ettől függetlenül mutatott a termőhelyből, és fajtából is. Illatban erősebb volt, mint ízben.

"Nagyon jó borok. Gazdagok, egyediek, jó arányúak. A maguk szintjén kifogástalanok, a magasabb kategóriához viszont további összetettség, elegancia, vagy finesz hiányzik."
OK, a "nagyon jó" kategóriába azért én sem tenném bele, ez alapján mondjuk akkor lehet 5+, de egyrészt valószínűleg azt is soknak találnák a kommentelők, másrészt én inkább csak lélektani különbséget érzek az általam írt 6 pont aljához képest, bár aláírom, hogy az is sokat számíthat.

Ha nem lenne az illó, szerintem remek bor lenne, és nem azért mert Ráspi. Az illót, ahogy az erős hordóhatást, a savakat, a magasabb alkoholt vagy maradékcukrot is, különbözőképpen toleráljuk, és a pontozás is valamilyen mértékben mindig szubjektív marad. Láttam olyan értékelést is, ami 3 pontra tartotta a bort. Az meg szerintem túl kevés. Aligha fogom én meghatározni bárkinek is az ízlését, és nem is áll szándékomban. A leírás és az ár alapján mindenki eldöntheti, hogy megveszi-e bort, vagy nem, ahogy magamban én is eldöntöttem, hogy megvenném-e még egyszer ennyiért.

ungert (törölt) · http://borrajongo.blog.hu 2014.01.16. 10:32:18

És itt jön be a szubjektivitás.

BTW senki sem tett megkülönböztetést pusztán azért, mert kézmíves kődzsúsz valami, vagy sem. Van egy ilyen algoritmus, hogy:

illós? --> igen --> nekem még elfogadható mértékben? --> igen --> pontszámgenerálás

emoss 2014.01.16. 10:52:04

Nálam a K2 az egyik legjobb magyar frankos, a Posta és Weningerek mellett mondjuk. Ezzel a jellemzéssel a gyenge 6ost nagyon soknak tartom.

Fiskális 2014.01.16. 11:46:53

Példabeszéd következik:-)
A legenda vagy források szerint:-)
Az idősebb Plinius leírta, hogy hol volt/veszett el a hellén s már ókorban is híres Laokoon-csoport. II. Gyula pápa a szobor megtalálásának a hírére építészét, Giuliano da Sangallót küldte a helyszínre, aki magával vitte oda barátját, a fiatal s éppen Pietát faragó Michelangelót. Körülállták a kis és nagy római művészek s bámulták nagyon a még földes csodát... Michelangelo hosszasan méregette, aztán sokat beszélt apróbb aránytalanságokról, kisebb csiszolási hibákról, s általában is igen kritikus volt, most is. A többiek ámultak, mert ők a legszebb szobrot látták benne. Michelangelo végül lakonikusan (!) hozzátette, soha nem fogunk, s mások sem, még csak a közelébe sem járni. S ott hagyta őket.
Ennyit a kritikai szöveg és a pontszám kapcsolatáról. :-)
(De természetesen értem a problémát, még akkor is, ha élvezettel olvastam furmintfan leírását.)

furmintfan · http://borrajongo.blog.hu/ 2014.01.16. 11:56:17

@emoss:
A K2-t én is szeretem. Ezelőtt utoljára tavaly nyáron kóstoltam, jobban tetszett, mint most (de most is).

@Fiskális: Köszi. Ez jó. :)
Sokszor felmerült már bennem, és most ismét, hogy mennyire szükséges egyáltalán a borok pontozása.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2014.01.16. 16:17:11

@zoranka: egyetértek 80%-ban, de sztem nem Ráspi neve miatt kapott ez 6- -at. sajnos engem is egyre jobban zavarnak a magyar felfelé pontozások, különösen vörösbornál (fehérnél ritkább is, mert ott a minőség átlagosan jobb), vagy a leírás és a pontszámítás közti nyílvánvaló ellentétek.

viszont engem nagyon érdekel, hogy melyik a másik kettő, mert (ezen kívül) csak egyet ismerek, de az egyre hitel- és érdektelenebb!

@akov: @furmintfan: @ungert: asszem a kérdés igazából az, hogy hol kell meghúzni a borhiba határát és mennyi minusszal kell büntetni az aktuális bort. sztem 5-nél többet nem kaphat hibával:
"Átlagon fölüli jó borok. Korrektségük mellett az átlagtól jól megkülönbeztethető értékkel is rendelkeznek, akár koncentrációban, akár szerkezetben, akár fajta, termőhely, vagy egyéb eredetű aromagazdagságban."

és itt ez a leírás tök igaz. a műkorcsolyában egyébként megvan, hogy a művészi szubjektivitást hogyan kell pontozni - természetesen a hibák súlyozásával együtt.:-)

"A leírás és az ár alapján mindenki eldöntheti, hogy megveszi-e bort, vagy nem" - itt inkább az a probléma, hogy mi van akkor, ha e kettő ellentmond?

@Fiskális: tetszik a gondolatod, mint ahogy Michelangelo viselkedése is, de ha GB Shaw-t idézném azt mondanám: "azért mert nem tudok tojást tojni, még beszélhetek (megkritizálhatom?) a rántottáról/t." :-)

és én is élvezettel olvastam furmintfan leírását. ha nem így lett volna valószínűleg haragudnék, ami GB Shaw szerint nem más, mint "önmagunk büntetése más vétke miatt".:-)

bár továbbgondolva inkább önmagam büntetése a magamtól feleslegesen ellopott idő miatt. de csak hogy még egyet csavarjak a végén.:-)

rszabi · http://borrajongo.blog.hu/ 2014.01.16. 16:59:23

@furmintfan: 2 Hónap alatt megtapasztaltad, hogy vagy azért húznak le, mert nagyon tolod a kézművesek szekerét vagy azért mert nem értékeled eléggé..

borrajongo.blog.hu/2013/11/19/terra_hungarica_borszalon_282/fullcommentlist/1#c21053558

Üdvözöllek a Magyar borbloggerek csodálatos világában. :)

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2014.01.17. 01:24:10

Az az érzésem, ha egy kézműves válogat, abból nem sok jó származik, lásd Légli Géza borzalmas(an túlárazott) pinot noir válogatása, szintén 2009-ből.
A válogatást hagyják meg a cuccozóknak! :)

furmintfan · http://borrajongo.blog.hu/ 2014.01.17. 07:17:03

@rszabi: Köszi az együttérzést, ilyen ez a popszakma. :)
@szenvedély S.: "A leírás és az ár alapján mindenki eldöntheti, hogy megveszi-e bort, vagy nem" - itt inkább az a probléma, hogy mi van akkor, ha e kettő ellentmond?"
Nem értem, hogy hol van a probléma, legalábbis a fogyasztó részéről. Az árat a termelő és a kereskedő szabja meg. A leírás alapján a fogyasztó gondolhatja úgy, hogy megveszi a bort, annyiért, amennyibe kerül, vagy nem. Harmadik lehetőség nincs. :)

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2014.01.17. 15:38:54

@furmintfan: elnézést, leírást és pontszámot gondoltam. (nem szeretnék azon szőrszálat hasogatni, hogy a leírás része-e a pontszám vagy sem).
süti beállítások módosítása