A Lidl Magyarország 2013. szeptember 10-én, ünnepélyes sajtóesemény keretei közt mutatta be új borszelekcióját. Korábban már írtunk arról, hogy a lengyel Lidl áruházakban gyanúsan sok külföldi, elsősorban francia bor jelent meg a polcokon. A meglepetést leginkább az okozta, hogy a kereskedelmi lánc – szakítva korábbi „borfilozófiájával” – 180 fokos fordulatot vett és a valóban neves borvidékek portékáit kezdte kínálni a lengyel vásárlóknak. A lengyel borkultúrát is érintő portrénk mellett hat bort meg is kóstoltunk akkor. Sírtunk is, nevettünk is, hiszen a szándék méltatásán túl a kóstolt tételek csak részben győztek meg bennünket. Rá is kérdeztem a Lidl Magyarországnál, tervezik-e forgalmazni a Lengyelországban árusított borokat, de nem tudtak konkrétumokkal szolgálni. A válaszra egészen eddig kellett várni, jelentem, az új koncepció kivételesen érdekesnek ígérkezik.
Az ünnepélyes sajtóeseményre a budapesti Pavillon de Paris étteremben került sor, ahol rendkívül kellemes hangulatban, élő zene kíséretében ismerhettük meg az új kínálatot. A borokat a Lidl Magyarország sommelier-je, Kovács Antal mutatta be, hozzájuk pedig Philippe Del Mestre (korábban a „Philippe, a belga” étterem séfje) társított valóban kiváló fogásokat. Nepp Zoltán, a Lidl Magyarország beszerzési igazgatója röviden vázolta az áruházlánc új koncepcióját. Megtudhattuk, hogy a Lidl országos képviseletei viszonylag szabadon dönthetnek egyes árucikkek – beleértve a borok – forgalmazásáról. A német anyacég nemzetközi pályázat keretében, egy monstre válogatást követően állapodott meg a különböző beszállítókkal. A nagy merítésből aztán a Lidl Magyarország szűrte le a hazánkban porondra érdemes borokat. A lengyel mintához hasonlóan részletes fogyasztói felmérés készült, amely megállapította, hogy a hazai fogyasztó a magyar borok után a franciákat inná a legszívesebben. Ezt olyannyira komolyan vették, hogy az új portfóliót – a már megszokott magyarok mellett – kizárólag francia borok alkotják. Az új termékek egy része a héten debütál, de érdemes lehet folyamatosan szondázni, hiszen az elkövetkező időszakban 35 pincészet 85 különböző tétele (!) fog a polcokon landolni. A listát szemlézve jól bejáratott, de hazánkban igen limitált kínálattal reprezentált borvidékekkel fogunk találkozni (kivétel talán Bordeaux), termelői fronton azonban nagy dobásokat ne várjunk. De nem is ez a lényeg, hanem az árak, hiszen egyik-másik valóban a földön jár, és igen jó kis vételek kínálkoznak. További információ a Lidl oldalán.
A rövid tájékoztatás során Nepp Zoltán elmondta, a Lidl Magyarország – kihasználva az anyacég európai kiskereskedelmi hálózatát – lehetőséget biztosít hazai termelők és gyártók minőségi portékáinak exportálására is. Így találkozhatunk már ma is magyar élelmiszerekkel Németországban vagy éppen a lengyel boltok polcain. Ha csak a borokra szorítkozunk, akkor a Lidlnek köszönhetően idén mintegy 4 millió palack magyar bor került határainkon kívülre, ami decens mennyiség és igen dicséretre méltó kereskedelmi cselekedet.
A borvacsorán kóstolt borok:
Domaine de Oliveira Lecestre Chablis 2012
Korrekt, tiszta chablis, semmi sallang, szép citrusos és nyári almás chardonnay-interpretáció. Lendületes sav, közepes lecsengés. Szerintem szépen illusztrálja a borvidéktől elvárt stílust. 5p
Le Prineuret Alpes de Haute Rosé Provence 2012
Egy provence-i rosé, ez is tiszta, technológiailag tökéletes. Elegáns, nem áradó, nem tutti-fruttis, jó fogyasztani, friss cseresznyével és más piros bogyósokkal itatja magát. 4p+
(Meglepően jól társult a keletiesen fűszerezett pistou zöldségleveshez. Sosem gondoltam volna.)
Les Caves du Pré Vieilles Vignes Côtes du Rhône 2012
A Côtes du Rhône vörösöket nagyon hiányolom Magyarországról. Az olcsó és jó kategóriában mindenképpen verhetetlenek, olyasmit nyújtanak, amit a portugiesertől csak ritkán kapunk. Direkt gyümölcsök, szépen érezhető a grenache málnás-piros bogyós játéka és fűszerei. Nem túl sok tannin, friss karakter, kiegyensúlyozott lecsengés. Nagyon szerettem, kiváló kajabor, de akár önmagában is megáll. Ára alapján nem csupán Best Buy, hanem egy kapitális fogás! 888Ft. 5p-
(Hozzá kacsa „pot au feu” érkezett vörösboros mártással és aszalt szilvával. Nagyon tetszett a párosítás, az alacsony tannintartalmú friss bor mesésen illeszkedett a kacsához.)
Tables de Bacchus Gigondas 2012
Fajtajelleges, fát sosem látott. Egyértelműen a grenache keze nyomát viseli ő is, friss és fiatalosan lekváros piros bogyósokkal, málnával és eperrel kecsegtet. Jó fűszeres, nem terhes, jól fogyasztható, igaz ennyi pénzért lehetne picit koncentráltabb és izgalmasabb. Itt is kiemelendő a bor tipikussága, megvillantja Gigondas alappilléreit. 2.999Ft. 5p
(Kiválóan passzolt a borjúszűzhöz, amelyet cseresznyemártással és burgonya fánkkal szolgáltak fel.)
Château les Agates Bordeaux 2010
A vacsorát egy bordeaux-i tétel zárta, amely nem hozott különösebben izgalomba. Elég fiatalnak és keménynek tűnt, pár év fektetést akár még meg is hálálhat. Redukciós asszociációkkal nyit illatban, pici gumi érezhető, mellette friss feketeribizli és fűszeresség. A tannin sok és egyelőre rusztikus, a bort icipici zöldesség színezi. Mindezek felett tartalmas és megint csak tipikusan bordeaux-i. 5p+
(Jó választásnak bizonyult a vörösboros körtével és dióval felszolgált sajtokhoz.)
(A sajtóeseményre korábbi posztom folyományaként a Lidl Magyarország hívott meg. Köszönet!)