A Borrajongó

Véres torkok, fehér csalódások

2012. augusztus 16. 06:00 - akov

micus.jpg

Szösszenetnyi szünetet tartva a spanyol Ribera del Dueroban levezényelt ámokfutásom epizódjai közt, most végre két magyar fehérről írok. Baráti körben bontogattuk őket, sokat vártunk tőlük, de végül csalódást keltettek és kénytelenek voltunk erősen lelombozódni. Mindkét terroir-furmint gyenge szereplése különösen riasztó számomra, hiszen mindannyian azt gondoltuk, hogy ezek a magas minőségű és drága borok akár egy évtizedig is érlelhetőek a pincében. Legalábbis hittünk benne, hogy gondos készítőik erre szánták őket, magas beltartalmuk és más paramétereik pedig hosszú életre predesztinálják ezeket a palackokat. Azért invesztáltunk beléjük pénzt, mert évekig akartuk figyelni fejlődésüket és újabb és újabb élményekkel akartunk gazdagodni. Túlzóan sokat vártunk volna?

Hollóvár Somlói Furmint 2008

Sokak által korábban igen magasra értékelt bor. Nem kell bemutatni. Az Alkesz anno odáig ragadtatta magát, hogy a “legnagyobb magyar száraz fehér” polcra emelte. Korábban mi is kóstoltuk (itt és itt), igaz a pontszámok idővel a defláció jeleit mutatták. Akármi is az igazság, a 9 pontos értékelést mindig is túlzónak tartottam. Szemre elég sokat sötétedett legutóbbi találkozásunk óta, szinte teának vélhetnénk. Az illatot egy birses, mézes és botrytiszes világ képviseli, kevés virággal, grillázzsal, karamellel, mazsolával és más aszalt gyümölcsökkel. A hordós érlelés jelei is érezhetők, valamint kevés gazos zöldesség színezi a képet. Kóstolásra elsőként a hömpölygően nagy test ver orrba. Utána jön a töppedt szőlős édes borokra jellemző koncentrálódott, kellemetlenül nyers hatású savtartalom. Az édeseknél persze cukorral minden másképp van. Az aromákat birs, túlérett gyümölcsök, mazsola és sárgabarack képviselik. Az alkohol bántóan magas, az utóíz ugyan hosszú, de kellemetlenül keserű és gyógyszeres, a cseresség és a kevés cukor oda nem illő ragadóssággal teperi le a nyálkahártyát. Nem hagyja tisztán a szájat. Rendkívül kemény és rusztikus bor. Kis társaságunkból csak keveseknek jelent örömet fogyasztása. Én sem látok már sok fantáziát benne, érni-fejlődni ez a bor nem hinném, hogy fog, maximum ezt az állapotát tarthatja egy darabig. Akit ez boldoggá tesz, igya meg, én viszont búskomor vagyok. 4 pont. 4.500Ft. 14,0%

Demeter Zoltán Veres Furmint 2009

Matt Kramer nagy kedvence, többször kóstoltam, most érdemesnek találtam újra megnézni. Erőteljesen édeskés illat, trópusi gyümölcsökkel, virággal, mézzel, almával és pici gazzal. Az édeskés-geil illatelem annyira erős, hogy szinte zavaróvá válik. Kóstolásra telt, érett és túlérett citrussal, szőlővel és almával, de összességében nem túl zamatos. Az alkohol magas, a sav meg kevés a maradékcukor megtartásához. A szerkezet szétterülő, az utóíz a közepesnél ugyan hosszabb, de benne csak főtt és enyhén oxidálódott gyümölcsöket érezni. A maradékcukor a szájhoz tapad és sokáig ragadós-cuppogós érzettel tölt el. Ez sem hagyja tisztán a szájat. Erős 5 pont. Hogy az öregedésre utaló jeleket a Vino-Lok okozza-e vagy csak bezárkózott a bor, nem tudhatom. Mindenesetre meglepődve méregetjük a pohár alját. Felnőhet-e még ez a bor az akár egy évvel ezelőtti önmagához? Nehéz lenne megmondani. Én inkább pesszimista maradok, hiszen cukrot kivenni belőle, vagy savat tenni beléje senki sem fog. Szívszorítóan drága. 5.800Ft. 13,5%

UPDATE: A posztra érkezett visszajelzések alapján a Demeter Zoltán Veres Furmint 2009 analitikája a következő. Alkohol:13.0 vv% (ennek ellenére a palackról 13.5%-ot jegyzeteltem le), maradék cukor: 0 g/l (azaz csontszáraz),  savtartalma 4.9 g/l (azaz nem acélos), extrakja 20.2 g/l. A fentiek nem igazán magyarázzák az általam érezni vélt édességet. Mivel hülye teljesen nem vagyok és a bornak tényleg nincsen csontszáraz érzete, ezért az aromákra (édes gyümölcsök), glicerinre, extraktra és az alkoholra tudnék gondolni, amelyek ezt okozhatták. Továbbra is fenntartom, hogy a fent kóstolt palackba zárt bor nem volt a helyzet magaslatán. Mindennél jobban igazolta ezt az utána felbontott Szepsy bor, amely olyan volt, amilyennek lennie kellett. Írom ezt úgy, hogy Demeter Zoli borainak kedvelője és fogyasztója, a borásznak minden értelemben tisztelője vagyok.

Arra szerettem volna felhívni a figyelmet, hogy nekünk fogyasztóknak sokszor igen sokba kerülnek azok a palackból "haloványan" kifolyó borok, amelyek okozta anyagi fájdalmat a "most nem volt a helyzet magaslatán", "ez bizonyára palackvariáció", "most bezárkózott", "majd biztos kinyílik" típusú megjegyzésekkel kell enyhíteni. Úgy érzem, Magyarországon nagyon gyakran találkozik ezzel a lelkesen gyűjtögető borfogyasztó, miközben más, nagymúltú borvidékek jóval ritkábban keserítenek ilyesmivel (pl. Mosel, Bordeaux, Rhone, Toszkána stb.). Ez persze csak egy érzés, de ettől még fenntartom, hogy lehetek akár teljesen hülye és rosszindulatú is.

26 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr864714421

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2012.08.16. 08:38:39

Hát nem tudom. Márciusban kóstoltam ezt a Verest és teljesen rendben volt. Nem írtam róla jegyzetet, de olyan 6 és fél, 7p határán éreztem. Kiművelt, csiszolt savú, remek egyensúlyú, elegáns tétel volt. Lehetett volna ugyan mélyebb, tömörebb, egyáltalán színesebben zamatos, de se nem túlérett, se cukorkásan tapadós, se oxidált, se szétterülős nem volt.
Elég komoly sorban néztük, pl. konkrétan előtte kóstoltuk a Prager Riesl. Smaragd Achleiten 07-et, amire emlékeim szerint 2010 novemberében magad is legalább stabil 8-ast adtál, és bár szerintem (de nem mindenki szerint!) elmaradt attól kétségtelenül, mondjuk egy bő ponttal, de senkinek nem volt olyan érzete, hogy itt most beégés esete állna fent.

Sokszor szerintem nehéz megállapítani, hogy az adott palack kaphatott valahol, valamikor hősokkot, és azért van főtt íze, vagy pedig a túlérett alapanyag miatt...

akov · http://borrajongo.blog.hu 2012.08.16. 08:56:49

@drbarta: A hősokk teljességgel kizárt (pincétől vásároltam, februárban). Emiatt, és a Vino-lok miatt tökéletes állapotban kellett lennie a bornak! Én mutattam vakon 4 embernek és hát azt hiszem mindenkinek leesett az arca. Bontottunk egy Szepsy-t is, azzal nem volt gond.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2012.08.16. 09:06:23

@akov: Írod, hogy felnőhet- e még egy évvel ezelőtti önmagához...egy évvel ezelőtt hogy szerepelt nálad?

@demisec: Ugyan nem ismertem a hivatalos analitikát, de én is mindig nagyjából csontszáraznak éreztem...

akov · http://borrajongo.blog.hu 2012.08.16. 09:26:04

@demisec: akkor az alkoholtól és a glicerintől édes. Egyébként valamennyi cukornak kell benne lennie, semmiképpen sem csontszáraz, mint mondjuk egy zero dosage champagne, vagy egy fino sherry.

@drbarta: Jobb volt. Frissebb volt, jobb szerkezettel.

loading 2012.08.16. 09:26:24

@akov: Saját tapasztalatból azt mondanám, hogy vásárlás után hónapokig tárolva egyes Demeter Z. borok nem azt nyújtják, mint előtte vagy azt várhatnánk. Én Szerelmivel jártam meg ugyanígy.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2012.08.16. 09:27:56

@loading: Kösz, hogy ezt beírtad! Egy Szerelmivel ugyanígy jártam tavaly. Meg akartam valakinek mutatni és egy bamba, alig 6 pontos formát adott. Detto ez az eset volt. Ott is többen voltunk, ergo nem én voltam a béna/hülye.

demisec · http://thepit.blog.hu 2012.08.16. 09:28:47

@akov: Az evjaratbemutatokon mindig kapunk analitikai lapot és azon 0 szerepel...az nekem a saját múlt heti elmennyemmel egyutt elég, hogy ne legyen szirupos egy bor(:

akov · http://borrajongo.blog.hu 2012.08.16. 09:43:15

@demisec: OK. Akkor palackvariációról van szó, ami egy 4 éves bornál, főként, hogy 6.000Ft, nem igazán vállalható. Talán van még belőle 1-2dl, visszakóstolom így 2 nap után.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2012.08.16. 09:49:23

@akov: Nézd, én csak annyit tudok állítani, hogy a tavalyi formájától semmivel nem volt gyengébb az idén márciusban tapasztalt kép.

európai 2012.08.16. 10:32:40

Az 5 pont nagyon gáláns a Veres-re hiszen egy öt pontos bort meg lehet inni, ezt azonban nem. Óriásit csalódtam. Három pont határa, szégyenletes volt az a palack.

dalton1 2012.08.16. 13:20:17

Hollóvárt nem kóstoltam mostanában, bár tény hogy annak idején azt a hugyos büdösséget sem éreztem benne amit mindenki más...

Ezt a Verest viszont pár hete kóstoltam, nem volt olyan kimagasló mint egy éve, de sem édes, sem alkoholos, sem túlérett nem volt. Teljesen rendben voltak a savai, stb. csak éppen zárkózott volt és kész. Jólesett ezzel együtt is. Tegnap ugyanebből az évjáratból meg egy Bodát ittunk, az viszont most is nagyot szólt...

Mindkét termelőnek kóstoltuk idősebb borait, semmi idő előtti öregedést nem tapasztaltunk. A 2005-ös Veres is tartotta magát...

Kicsit furcsa ha egy palack bor után legutóbb felmagasztalt borászokat, borokat kezdünk el temetni...(természetesen aki nem teszi ne vegye magára...). Vagy ha fel sem volt magasztalva, egy palack bor sem a megértésre, sem a megismerésre nem elég. Főleg nem nagy következtetések levonására...én is jártam már úgy hogy sokat vártam és keveset kaptam, de nemlehet hogy erről mi meg a bor/borász körüli hírverés tehet? És nem a bor meg a borász...okozhat egyszer nagy élményt egy bor, máskor meg elhalványul a várakozásokhoz képest...és a kettő között van amikor csak pár nap telik el...mindenesetre én még óriásit nem csalódtam.

Mindkét borból van még a pincében. Nem vagyok pesszimista.

Tény hogy ezek (nagyon) drága borok.

demisec · http://thepit.blog.hu 2012.08.16. 13:53:30

@akov: Két nap után nekem egyáltalán nem tetszett mar, de az első kortyok nálam minden korábbi ígéretet bevaltottak ennél a bornal, sőt szerintem rengeteget fejlődött, kimondottan szep, nagyfurmintos lett. Ahogy a 7-es is (ami egesz mas stilus).
Palackvariacio lesz itt a hiba... Lehet, hogy az uvegdugora vonatkozóan is lehet következtetéseket levonni, de ez a bor nálam 5-bol 5-szor tudott kiegyensúlyozott képet mutatni (azert az szerintem mégsem olyan, mintha egy korty után itelkeznék, bár rólad se mondható ilyesmi el). Nem tartozatnam en se soká, de pár év meg akar lehet is benne....
Meg valami, végletes ítéletekre én sem ragadtatnam azert magam egy ilyen bornal....

akov · http://borrajongo.blog.hu 2012.08.16. 18:37:45

@demisec: @dalton1: @drbarta: Köszi szépen a kommenteket. Ld. UPDATE rész a cikk végén. Én magamban ennyiben maradnék.

dalton1 2012.08.16. 19:06:04

@akov: Nem gondoltam egy percig sem hogy hülye vagy rosszindulatú lennél. Most sem gondolom. Az utolsó bekezdéseddel meg teljesen egyet tudok érteni.
Egy halvány bor sokkal mélyebb nyomot hagy ha előtte kicsengettem a 6000Ft-ot...

Mindenesetre kiváncsi lennék mi lehet az oka hogy ennyien ennyire másképp ismerjük ezt a bort.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2012.08.16. 22:23:36

@akov: csatlakozom a többiekhez, akik nem temetika verest! hétfőn ittunk egy palackkal és nagyon-nagyon jó volt. inkább 7+ és biztosan nem 5.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2012.08.16. 22:36:38

@szenvedély S.: ujabb jo elmeny. Helyes, legyen szerencsem legkozelebb nekem is! Semmikepp nem temetnem! Kosz.

kádkongató 2012.10.24. 10:42:19

érdekes a polémia.múlt héten kóstoltam a '09es Verest, nagyon szép formában volt! kikezdhetetlennek tűnt pár nappal a nyitás után is, baromi elegáns volt. Ásványos, szép bor, s ha bár ittunk már nagyobb paraméterekkel is jó furmintokat, az ebben fellelhető elegancia és kiegyensúlyozottság nekem 8p-ig repítette.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2012.10.24. 10:44:04

@kádkongató: Köszönöm a visszajelzést. Hosszas vívódás után arra jutottam, hogy hibás lehetett a palack, erre nincs más magyarázat. Komoly a dilemma, mert üvegdugóval van lezárva, plusz nem volt borhiba észlelhető, azaz simán mindenki elhitte, hogy ez ilyen.

kádkongató 2012.10.24. 10:54:00

@akov: abszolut átérzem a szitut. én mindig úgy próbálok tervezni, hogy az elején, amikor megkóstolom és a már legalább részben ismert bor nem hoz akkorát, azonnal teszem el másnapra, harmadnapra(persze a barátokat nem mindig lehet visszarendelni másnapra :) ). Most vasárnap egy 2007es Homonna furmint-hárssal voltam így. És másnapra eltűnt a túl sok fa, és életre kelt a bor, igen szépen kikerekedett. irgendwo 7p körül

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2013.08.07. 08:08:45

@akov: @európai:

korábbi véleményemet megfordította az élet! tegnap kinyitottam az utolsó 2009-es Veresemet, ami a megvásárlása óta jól tárolt (pincében vagy borhűtőben volt) és némiképp messze állt a krameri csodától vagy konkrétabban: én ilyen rosszat még nem ittam DZ-től. teljesen szétesett és minden korábbi negatív leírás helytálló volt (európai 3 pontja). bár most várok még 1-2 napot a maradékkal, hátha csoda történik...

az elmúlt 2 év tapasztalatai alapján, ha DZ bort vásárolok, azt a rákövetkező fél-egy évben, még a csúcson, el kell fogyasztani. majdnem mindegyik 9-esen megfigyelhető volt a túlérés, míg a 10-es Szerelmi (hála a savaknak) sokkal jobban tartotta magát.

6-12 hónapos eltartásra viszont nem engedhetem meg magamnak, hogy dűlőszelektált csodákat vegyek, inkább maradok az ehhez képest félárú száraz birtokbornál. másfél évvel Kramer méltatása után túl nagy a szóródás a minőségben és túl nagy a kockázat a magas árhoz képest. 20-22 €-ért már vehetek egy Knoll rizlinget, ami 7-8 évig jó (vagy talán inkább: 10-15 évig egyre jobb) állapotban fogyasztható.

persze lehet, hogy ez csak a melegebb évjáratokra vonatkozik, de hát a 10-es kivételével a többi ilyen volt, nem? :-)

akov · http://borrajongo.blog.hu 2013.08.07. 08:50:07

@szenvedély S.: A fenti cikk nagy vitakat valtott ki, pontosan ezert vagyok nagyon halas, hogy ezt leirtad.

Pontosan errol polemizaltunk: szabad-e a nyugati premium arat nyomni, mikor stabilitas, megbizhatosag még nincs? Egyertelmu a valasz. De nem csak emlitett termelo problemas, ott van a Szepsy-fele redukcio, ahol meg dragabb dolgokrol beszelunk.

A Veres Vino-Lokkal van lezarva. En Ausztriabol azt hallom, mar kezdenek leszokni rola. Talan o a ludas.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2013.08.07. 09:21:37

@akov: nem tudom, mennyire baj a Vino-Lok, hiszen pl. a Bott borokat valahogy(!) nem öregbíti ilyen kíméletlenül.:-)

másrészt DZ mellett Szepsy még az, aki nekem már kicsúszott a megbízható ár/érték arányú borászok közül. túl drága a sok rizikó.

szerintem a bloggerkedés, de bármiféle újságírás egyik legfontosabb és legizgalmasabb része, hogy naplót vezessünk azokról a témákról (vitás kérdésekről, markáns termelőkről, sikeres borokról), amiket időről-időre feldobva, újra megvizsgálva válaszokat kaphatunk és újabb izgalmas kérdéseket vethetünk fel.

ne értsd félre, nem számonkérek, hisz nekem is nehéz volt ezt újságíróként annakidején megvalósítani (frászt, elkezdeni és csinálni egyáltalán!), de ezzel az ember a SAJÁT SZAPPANOPERÁJÁT TEREMTHETI MEG, ami a leghálásabb, legnépszerűbb, legkifizetődőbb, leginformatívabb dolog.

azért merem ezt neked leírni, mert a külföldi borászatokról szóló posztokban rengeteg munka van, tehát van rá energiád. a magyaroknál ez nem szükséges, viszont a szappanoperás követés hálásabb, mert a mindennapi borainkkal foglalkozik. (a hírbiznisz egyik alapigazsága, hogy minél közelebb van hozzánk valami, annál érdekesebb.) nem mellesleg, ilyet senki sem csinál (még?), harmadrészt, meg nálatok olvasnám a legszívesebben.:-)

rszabi · http://borrajongo.blog.hu/ 2013.08.07. 10:30:37

@akov: @szenvedély S.: Azért a magyar borászok védelmében annyit megjegyeznék, hogy ez nem kizárólag hazai jelenség. Ha jól emlékszem a decanterben vagy a WS-ben volt egy nagy cikk néhány év alatt tönkremenő csúcs fehér burgundiakról. Azt hiszem valamiféle oxidációs dolog volt, de már nem emlékszem pontosan.

Persze nem kibúvót akarok keresni arra, hogy nagyon drága borok ennyire nem tartják magukat, mert ez fogyasztói szempontból elfogadhatatlan, de azért ez nem egyedi jelenség.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2013.08.07. 21:29:20

@rszabi: először is, nem akarlak megbántani, de az érved kissé "fáradtnak" tűnik.

ha azt mondom, hogy ami Wachauban FX Pichler és Prager (nemcsak a minőség, de az árak alapján is mondom), az Tokajban Szepsy és DZ. ugyanakkor Tokajban e két "nagyembernél" az árak megvannak, de a minőség nem. DZ borai a melegebb évjáratban csak spéci technikával eltarthatók (talán, de én egyikről sem tudok, nekem csak egy 10 fokos borhűtőm van), míg Szepsy boraiból folyik a kén (egyszerűsítve).

na ehhez képest a (száraz) borok ára valahol 10/15 illetve 20/50 € között vannak. a két osztráknál a pincében (de később utánvétellel is) a federspielt 14/16 a smaragdot 34/38 € között kapod meg.

a kérdés csak az, hogy melyiktől vásárolnál szívesebben 3-6 palackkal?????

hozzáteszem: bár Tokaj nagy barátja és támogatója vagyok, ez a minőségi igénytelenség felháborít. engem, fogyasztóként nem érdekel, hogy ki az év borásza, vagy a borászok borásza, de hogy a FOGYASZTÓK BORÁSZAKÉNT egyik nagy tokaji mágust sem szavaznám meg, az biztos. (mindezt úgy, hogy a második napra a Veres Furmint 09 ihatóbb, talán már 4 pontot is ér, mindezt kb 20 €-ért.)

fine, thanks, no more, please.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2013.08.09. 16:19:22

tegnap kibontottam Balassa István 2009-es Szt Tamás furmintjából. lehet, hogy ezt a bort Kramer nem énekelte meg, de áll, mint a cövek. friss és telt egyszerre, lehet, hogy még/éppen a csúcson van?
süti beállítások módosítása