A Borrajongó

Hazai syrah-mintavétel – Szeleshát, Márkvárt és Weninger

2017. december 20. 06:00 - ungert

A nem túl stabil, de létező gyakorlati tapasztalataim alapjára helyezkedve állítom, hogy nincsen túlkínálat a magyar színekben induló, érdekes és emlékezetes syrah-mezőnyben. A kereshető-adható indokok szokásszerűen sokfélék, de a legnyomósabbnak talán azt érzem, hogy a fajta egyfajta jogos hangsúlyhiánnyal küzd. Jogos, hiszen vannak sokkal egyedibb és megbízhatóbb fajtáink is, amelyek több figyelmet és erőfeszítést kapnak, érdemelnek. Ez persze nem jelenti azt, hogy a sztori kudarcra van ítélve, mi is futottunk már bele izgalmas villányi és mátrai palackokba. Hasonló élmények után kutakodtunk most vasárnap is, amikor véletlenszerű tematikát találva összegereblyéztünk három palack tizenötös magyar syrah-t, hogy a délutánt lekísérve segítsenek a syrah-képem egyfajta aktualizálásában. Röviden az van, hogy három palackot, három stílust és három lépcsőfokot kaptunk. Persze akad hosszabb vélemény is, de csak a továbbkattintás után.

img_2167.jpg

Szeleshát Syrah 2015

Csavarral zárták és háromezer alatti polcárcímkével látták el. Nem számít veszélyesen olcsónak, de a rutinmegérzések azt súgták, hogy a sor elején van a helye. Valóban, ott volt a helye. Színe szinte kadarkásan világos, a pohárforgatás közben kifejezetten hígnak tűnik. Illata egysíkú, de legalább tisztán gyümölcsös, spektruma az epertől nagyjából a meggybefőttig terjed. A korty beigazolja az előzetes várakozásokat. Kifejezetten egyszerű, direkten gyümölcsös, visszafogottan fűszeres rövid, de tiszta utóízzel, kevés tanninnal és arányaiban több savval. Lendületes bor, jó fogyasztani, de kétségkívül egydimenziós. Kapudrognak kiváló, szólóban már-már szórakoztató is, de a kontextus felnagyítja hibáit, hiányosságait. Határozott 4 pont. (2950 Ft, Bortársaság)

Márkvárt Syrah 2015

A borász első fajtatiszta bora, már ami a syrah-t illeti. Ránézésre is gazdagabb és sűrűbb anyagnak tűnik az előzményekhez képest. A szilvás, csipkebogyós alapot egyrészt színezi némi fajtaazonos, borsos fűszeresség, másrészt a végeredményen is észrevehető mennyiségű hordót is kapott, igaz, jó minőségben. A korty kifejezetten kellemesen indul, hozza az illattal teljesen azonos gyümölcsös-fűszeres jegyeket, de az egész idő előtt, vészes gyorsasággal laposodik el. Szinte üresen hagyja a közepet és a búcsút is. Kellemes bor, de utóíz helyett inkább hiányérzetet hagy maga után. Mint egy nyelvtanilag helyes, de befejezetlen összetett mondat. Öt pont és eggyel kevesebb ezres, aminél azért bőven akad jobb vétel az úgynevezett piacon. (3950 Ft, Bortársaság)

 Weninger Syrah 2015

Már majdnem eltelt egy kerek év anélkül, hogy bármilyen formában is találkoztam volna Weninger-borral. Aztán jött ez a syrah, és nemcsak a szünetet törte meg, de simán el is vitte a délután-bulit. Nem meglepő, de attól még tény: ez egy biodinamikus soproni syrah, spontán erjedt, kénje minimális, nem volt se szűrve, se derítve. Fel voltam rá készülve, hogy bontás után nem lesz a legszebb formában.

Színe már-már feketébe hajlik, kifejezetten sűrű és tömör bort sejtet. Az első szippantás fülledten, bőrös, mintha talán brettes is lenne, de bőven a zavarküszöb alatt. Mögötte az előzményeket megszégyenítő komplexitás, szilvával, cseresznyével, erdei gyümölcsökkel és sok-sok borssal. A korty telt, vastag és sokszínű, tanninja finom, savai élénkek, lecsengése egyszerre sós és gyümölcsös. Igényel némi nyitottságot, de összességében komplex, sokszínű, érdekes és mintha fajtaazonos is lenne.

Frissen bontva-töltve is szép, de a tapasztalatok szerint egy nagyjából tízpercnyi pohármagányt meghálál. Jó vétel, kifejezetten szerettem. Eléri a 6 pontot. (3950 Ft, Bortársaság)

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr913508539

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2017.12.20. 10:28:05

Pár napja nyittattam ebből a Weningerből egy palackot bortársaságos kötődésű étteremben (Tanti). Az illata nem drámai, csak halványan illós (mások brutális brettről számoltak be a Góemijón), de utána a gyümölcsök mellett nem sok-sok bors, hanem sok orvosságos keserűség következett és rusztikus savakkal ölelt kuszaság. Nem volt jó inni egyáltalán, bár azért megittam.

dagadtos 2017.12.20. 10:32:42

@Hepci: a GM-en a 13-as volt (és azt kapta, amit érdemel).

emoss 2017.12.20. 13:49:52

Jó szívvel ajánlom figyelmetekbe Taklerék alap SY-ját '16-ból, zseniálisan gyümölcsös, jól iható, max. közepes test, sztem lecsengése is korrekt, szép illata, színe és mozgása van ráadásul 2700Ft körül van talán a BT-ben. Nálam mindez 6 pontot ért.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2017.12.20. 17:03:20

@dagadtos:
Erre nem figyeltem, én viszont '15-öst kóstoltam... nem hatpontos élmény.
Illetve biztos akad, akinek ez élmény - meghagyom nekik, váljék kedves egészségükre.

MádiN. 2017.12.21. 12:02:33

Még van egy 13as BArnatanyám. <3<3<3

Nekem ez a FöldédÉg sorozat nem adja sajnos, a szerző valahogy bement az erdőbe...

beardfish 2017.12.22. 00:56:35

Szívemből szóltál! A '13-as Barnatanya NAGy rajongója voltam.
Sajnos nekem már nincs, de anno sok palack legurult belőle. Tényleg nagyon szép tétel volt, ami a fajtából is kiemelkedő karaktert mutatott. A névváltás óta Ég és Föld a különbség, sajnos negatív irányban... '14-'15- és most a '16-os Syrah is NAGyon rossz irányban járnak. Vékonyak, üresek (se savak, se ízgazdagság), jellegtelenek, fárasztóak (leginkább kesernye és alkohol)... és még így is a jobbak közé sorolják a hazai Syrah mezőnyben (GM).
Ha ilyen a vezérbetyár, akkor milyen lehet a többi?

XII.Hadosztály 2017.12.22. 18:59:57

Bizony, a Barnatanya remek anyag volt. Felsőbb árkategóriában Gróf Buttler 2011-es Nagy-Eged Syrah Superiorja volt nagy kedvencem. A 12-es GB szerintem kapufa, a 13-asból cserepalackot kértem, mert az első a lefolyóban végezte - a cserét viszont még nem bontottam meg. (ez már Grand Selection megjelöléssel fut) Kreinbacher pár évvel ezelőtti syrahja gyöngyszem volt, de fogcsikorgatós árat találtak neki. Vincze Béla 2011-es Mészhegy Bio Syrah, ami a most elérhetők közül nekem tetszik, de árban ez sem a minden héten rendelős kategória. Heumann 2012-esét kóstoltam még a közelmúltban, olyannyira nem győzött meg, hogy nem is nagyon emlékszem rá. Az ehhez képest ~20%-kal drágább 2013-ast pedig ez alapján nem is erőltetem.

ungert · http://borrajongo.blog.hu 2017.12.23. 07:45:09

@Hepci: Tegnap egy tizenötös Weninger kékfrankos mellé kinyitottam a második palackomat is. Gyógyszeres keserűségnek nyomát sem éreztem. Az illat tényleg nem túl szép első töltésre, de szellőztethető. Az elsőhöz hasonló élmény volt, talán egy félpontnyival tetszett kevésbé.

A kékfrankosból még itt van mellettem úgy két deci, azzal kevésbé voltam kibékülve, már ami az orrpróbát illeti.

nemjo 2018.01.15. 21:12:23

@Hepci: utoljára egy ajándékba kapott (talán '13-as?) Merlot kóstoltam a pincétől, a penetráns brett ebből is kinyihogott. Én pénzt ennek a pincének a boraiért mostanában nem adok. Ha már Syrah: - Szekszárdról Németh Janó 2016-os Deviant-ját érdemes megkóstolni ...

loading 2018.01.16. 10:26:37

@nemjo: Az pedig gyenge 3-as, szerintem. Annyira nem szerettem inni.

varga.daniel.sokbor · sokbor.blog.hu 2018.01.17. 01:36:01

Ha egy jó magyar Syraht keresünk, akkor Vincze Béla Mészhegy Syrahja körül lenne érdemes kutakodni emlékeim szerint.
süti beállítások módosítása