A Borrajongó

Itt van a nagy fehér - Bott Frigyes Super Granum 2013

2015. június 30. 06:00 - rszabi


bottfrigyessupergranum2.jpgPontosan öt évvel ezelőtt tette fel a költői kérdést alföldi merlot az alkoholista hasábjain: “Hol vannak a nagy fehérek

“Csak emlékeztetőül: nem tokaji, árérték arányban jó, nem fás, elegáns, komplex, finom és száraz.”

Nem azt mondom, hogy nem volt már jó néhány alkalom amikor azt éreztem, hogy na most megvan, de valahogy a cimszereplővel való második találkozásom után minden eddiginél biztosabban kerített hatalmába ez az érzés. Attól függetlenül, hogy ha az eddigi kedvenc hazai fehérboraimat fel kellene sorolnom, akkor szinte kizárólag fajtaborokat tudnék felidézni, ott is elsősorban a nyilvánvaló furmint-hárs duóból, mégis én is inkább házasítás párti vagyok. Jó néhányszor átjárt már az az érzés amikor feszes és kristálytiszta, de vajmi kevés élvezetet nyújtó furmintot, vagy krémes, finom textúrája, de túlságosan is lomha hársot kóstoltam, hogy de jó is lenne megkóstolni ezeket házasítva is. Itt még egy összetevő a juhfark is színezte az összképet és van egy olyan gyanúm, hogy anélkül messze nem lett volna ilyen izgalmas a végeredmény. Általános vélekedés, hogy a csúcs minőségű házasításoknak a célja az, hogy az alkotó fajták erényeit olyan szinten szimbiózisba hozzák, hogy a végeredmény több legyen annál, mintsem hogy az egyes összetevők erényeit kumuláljuk. Ez a bor iskolapélda szerű megvalósítása ennek a teóriának. Illatában furmintosan mézes-körtés, ugyanakkor a hárslevelű kerek vidámsága is megvan benne, hogy a déligyümölcsöket ki hozza be a képbe arról gőzöm sincs (tippre a jól beérett juhfark nyújtott már nekem hasonló élményt) de ott vannak az biztos, nem is kevesen: mandarin, sárgadinnye és citrusok. Nem tudom, hogy minek van döntő szerepe abban, hogy a végeredmény, egy tökéletes egységet alkotó, dús, tiszta és egyedi bor lett. Elképzelhető, hogy a borász zsenialitása, a szüreti időpontok tökéletes megválasztása, a szerencsés évjárat, a szőlőfajták ilyen arányú házasítása, vagy a tökéletes hordóhasználat. Nem tudom, de majdnem biztos vagyok benne, hogy az összes együtt. Az egyik  legjobb magyar fehérbor amit valaha volt szerencsém kóstolni. 8 pont (93/100, 16/20 GM). Elég bátor az árazása (5300 forint körül), de ha érdemeivel vetjük össze, akkor akár mértékletesnek is tekinthetjük.

43 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr807521740

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: rszabi: Itt van a nagy fehér - Bott Frigyes Super Granum 2013 2015.06.30. 13:26:01

Nem tudom, hogy minek van döntő szerepe abban, hogy a végeredmény, egy tökéletes egységet alkotó, dús, tiszta és egyedi bor lett. Az egyik legjobb magyar fehérbor, amit valaha volt szerencsém kóstolni.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2015.06.30. 08:26:31

Nemtom van-e 8 pont, de nagyon jó. Éveken át egyetlen nagy fehérre leltem csak és ez Figula Szilénusza volt. Bott Frigyes bora kétszemélyessé teszi az élmezőnyt. Ha ehhez hozzáadjuk, hogy 2013-ban a Szil-völgy is küvé, van három igen impozáns fehér küvénk.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2015.06.30. 08:44:05

Nekem közel se volt ez a bor ekkora élmény. Több napon át kóstoltam az én palackomat. Tiszta, Elég jó szerkezetű bor sok savval és egyelőre még elég zárkózott/semleges ízekkel. Nálam jelenleg 6 pontig futott, de nem mondom, hogy nem éreztem benne, hogy idővel futhat némiképp magasabbra.

Szten00 2015.06.30. 09:42:59

Valaki kóstolta a Bott Pince 2013-as Exczellenciását? Nekem idén (meg azt hiszem, úgy egyáltalán bármikor) a legnagyobb magyar fehérboros élményem. És úgy látom nem vagyok egyedül, aki szerint nem kicsit jó bor:
winevirtuosity.com/2013-exczellenczias-dry-tokaj-from-bott-pince/
/jé, most látom, pont annyi RP pontot kapott azon a blogon, mint a Super Granum itt most :) /

Furmint-hárslevelű... mint pl a Szil-Völgy is (bár nálam egyértelműen felénőtt). Úgy látom, igencsak jó párosítás ez.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2015.06.30. 09:47:14

@Szten00: Igen, kostoltam. Na az mar bennem is melyebb nyomot hagyott:-)

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2015.06.30. 10:05:26

@Takács Kr.:
Pár napja együtt kóstoltuk a Szilenusszal és számos más, nem olcsó, nem tokaji küvével.
Ez kinőtt a mezőnyből, az meg nem.

rszabi · http://borrajongo.blog.hu/ 2015.06.30. 10:26:07

@drbarta: Igazából nem csak ennek az egy palacknak az elfogyasztása után adtam nyolcra, hanem az idei Furmint Februáron is, ahol nálam simán a legjobb bor volt. Abból indultam ki, hogy ott volt jó néhány 7 pontos bor, ha ez jobb volt mindegyiknél, márpedig nekem jobb volt, akkor ez már nyolcas kategória.

furmintfan · http://borrajongo.blog.hu/ 2015.06.30. 10:42:20

A héten én is bontottam egy palackot. Valóban jó bor, nálam a hetest csípte meg alulról, de ahogy drbarta is írta, el tudom képzelni, hogy idővel mehet feljebb.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.06.30. 12:41:04

Én 2006 óta tudom és mondom :) Hogy a Hárs-Juhfark-Furmint a nyerő hármas.

vinos 2015.06.30. 16:44:19

Szerintem 6 és 7 pont között van ez a nagyszerű bor. A nyolc pontot erős túlzásnak érzem, azt itthonról egyenlőre csak a tokaji desszertborok érik el. Amúgy a GM pontozás (mechanikus 2x) rendkívül zavaró és kollektívan bünteti a tesztelt borokat. Az a probléma, hogy a 20 pontos rendszerről mindenkinek a Decanter vagy Jancis Robinson jut az eszébe. Náluk a 14-15 pontot általában a gyenge borok kapnak.

rszabi · http://borrajongo.blog.hu/ 2015.06.30. 16:50:05

@vinos: Szerintem is zavaró, hogy több különböző 20-as rendszer is van párhuzamosan, de a GM rendszere sokkal értelmesebb, mint a Jancis-é. A 16.25 pont meg társai már teljesen nevetségesek nekem. Miért nem kezdik el használni a skála alját is és akkor nem kéne a tizedesjegekkel szórakozni?
Nekem az összes rendszer közül a GM féle a legjobb megoldás.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2015.07.02. 14:48:27

@rszabi:
Köztünk maradjon, de a 100 pontos rendszer is baromság.
Mi értelme van olyan skálának, aminek a háromnegyedét gyakorlatilag nem használják?

Syntax Error · http://vino.syntaxerror.hu/ 2015.07.02. 14:57:48

@Hepci: ez pont így van :)
a GM 20-as és a Borrajongó 10-es a két használható, utóbbin nekem túl kevés a fokozat. Egyébként mikor mi akartunk egy 20-ast kitalálni még nem ismertük a GM-ét de ahhoz nagyon hasonlót ötlöttünk ki pusztán érzésre. A hagyományos 20-asokat illetve a 100-asat nem használtam komolyan sose és nem is igazán tudom értelmezni utánanézés nélkül őket.

MádiN. 2015.07.12. 17:15:24

"déligyümölcsöket ki hozza be a képbe arról gőzöm sincs"

Most kortyolgatok épp egy Kősziklás Juhfarkot, egzotikus gyümi bomba, fuhh de bitang. Must try...

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.07.12. 21:29:55

@MádiN.: Megnéztem a Kősziklás weboldalon a bort :) Megtisztelő, hogy az általam írt wikipédia oldalról másoiták, korrekt forrásmegjelüléssel a szöveget.

MádiN. 2015.07.13. 07:42:01

@BZoltan: ismered a boraikat egyébként?
Ősszel tervezek a te kínálatodból egy teljes beszerzést és kóstolást haverokkal, Somlóból erős hiányokkal küzdünk.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.07.13. 07:50:16

@MádiN.: Nem, sajnos nem ismerem őket, de a hozzászólásod miatt már tervben vannak.

Ősszel? Miért csak ősszel? :) Ha segítség kell a beszerzésben akkor el tudom mondani, hogy melyik borunk kinél van. Mert teljes portfólió már nekem sincs.

MádiN. 2015.07.13. 07:54:34

@BZoltan: esszencia borszaküzlettől rendelünk túlnyomórészt, ott olyan 10 tételed szerepel emlékeim szerint... azért csak ősszel, mert jelenleg elég sok palack van a "panelérlelés" fázisában, amit lusta voltam levinni a trezorba, így ezeket pusztítani kell még :)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.07.13. 11:12:48

@MádiN.: Az Esszencia az egyik legérdekesebb kereskedőnk :) Tiszta metafizikai paradoxon, hogy náluk még van mondjuk 2010-es Olaszrizlingünk amiből már én is kifogytam vagy két éve :D Viszont náluk nincsenek a legjobb 2013-as boraink (Hárs, Hilla, Olasz)

MádiN. 2015.07.13. 12:54:57

@BZoltan: kóstolták, tetszett nekik, betáraztak, ennyi :) Losonczi is kiírta vagy 3-4 hónapja, hogy semmilyen bora nincs, mindent eladott, az esszencián még mindig vannak tételei :)
Nálam ők a favorit webshop a többieknek gyermeteg a választéka.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.07.13. 14:10:42

@MádiN.: Én is nagyon kedvelem őket. Jó fejek és jól dolgoznak. Az én kedvencem az a Borárum (borarum.hu/), de csak azért mert ők itt van a Somlón :) és a logisztika kimerül abban, hogy 5 perc alatt átvisszük a bort ha valamiből kifogynak.

borbirosag.wordpress.com · http://borbirosag.wordpress.com 2015.07.19. 20:51:48

@drbarta: Régebbi poszt ugyan, de a szép cikk alapján betáraztam egy palackkal én is, lássuk milyen. Furdalt a kiváncsiság, nem tudtam megőrizni tovább, és igen hasonló véleményem született végül erről a borról. Így szól a jegyzetem róla (7p-os skálán értékelek általában):

Citrom kristálytiszta szín, visszahúzódó kusza illat és arczsibbasztó savak. Ezek az első percek eredményei. Aztán eltelik jó fél óra, a bor is kicsit melegszik, ledobva a túlhűtöttség láncait, és ekkor kezd berobbanni a bomba. Tejszínes illat, mellé az elsőre gyógyszeres érzetből gyógyfüvek nőnek ki, érett zöldalmával. Aztán tovább melegszik, és egy kevés éretlen füge és ásványosság társul az összképhez. Az illat is végre eléri a közepes intenzitást, már nem kell az orrunkkal a pohár alját súrolni. Ízében a magas és nyálképző, de intenzív savak mellé egy enyhén olajosabb és mézesebb struktúra társul. Még minden zizeg ebben a borban. Érezhetően nincs egyben, de komoly alapokkal rendelkezik, ez már most látszik. Az erények mellett, továbbra is szükséges a nagyobb mennyiségű, már majdnem német rizlinges savat tolerálni, de ezt a bort nem maholnap kell meginni. 10 év múlva lesz valószínűleg a csúcsán, és ennek a biztosítéka a tisztaság és a magyar viszonylatban felső-kategóriás savminőség és savmennyiség. Ha most értékelnem kellene az összképet akkor egy közepes 5p-ot kapna, de sokkal lényegesebb, hogy mekkora lehetőségek vannak ebben a tételben. A 2013-mas Bott Frici borok erényei és nagyságai már most látszanak, lehet, hogy valóban az évtized leteltével, akinek még van őrizgetett palackja, annak csodában lesz része!
borbirosag.wordpress.com/2015/07/19/bott-frigyes-super-granum-2013/

Szten00 2015.07.19. 21:47:06

@borbirosag.wordpress.com: Azt írod, 10 év múlva lesz a csúcsán. Az fehérborban nagy idő...
Ez az érlelés/érlelhetőség téma számomra mindig kissé furcsa. Nem csak tőled kérdezném, hanem mindenkitől: Honnan tudjuk, hogy egy bor meddig érlelhető, és mikor lesz a csúcsán?

Érezzük, hogy most nincs egyben, nincs meg az az egyensúly, amit várnánk tőle, de úgy gondoljuk, hogy később meglesz. Miért gondoljuk úgy? Miből és hogyan érezzük azt, hogy na, a most széthúzó érzetű dolgok össze fognak csiszolódni, és javulni fog az összkép? És főleg miből gondoljuk, hogy ez nem 1 év, nem 3, nem 5, hanem 10?

10 év rengeteg egy fehérbornál. Magyar száraz fehérbort ilyen korban igencsak keresni kell, ami még egyben van. Persze értem, rengeteg sav, 8,2g/l, valószínűleg strapabíró bor, ezt gondolhatjuk, érezhetjük. Ugyanakkor ennyit érzünk. Viszont mi a helyzet mással? Hogy a kénszinttel hogy áll a bor? Hogy egyéb, az öregedés ellen védő beltartalmi értékekben milyen gazdag? Teszem azt, milyen a glutation szint? Bármi egyéb?

Lehet sok tapasztalat. De mi is kell a tapasztalathoz? Példák. Van egy borunk, 10 éves, kibontjuk, frankó, örülünk - bár ismételten hangsúlyozom, magyar fehérboroknál ez olyan ritka jelenség - már hogy 10 éves száraz fehér egyben van -, mint a cigánykerekező fehér holló. De jobb volt, mint 5 éve? Jobb volt, mint 8 éve? Ezt honnan tudjuk? Kell egy kontrol. De a kontrol nem elérhető időgép nélkül. Visszaemlékezhetünk 5-8 évvel ezelőtti élményeinkre, felkutathatjuk az akkori kóstolójegyzeteket. De biztos, hogy a bor változott jobban, nem mi, a mi értékelésünk, ízlésünk, ennyi idő alatt? Nehéz ez...

Összefoglalva őszintén nem értem, hogy jut valaki arra a következtetésre, hogy 10 év múlva lesz a csúcson egy fehérbor. És őszintén érdekelne. De ha bárki engem kérdezne, lebeszélném róla, hogy rakja el addig ezt a bort, vagy bármelyik száraz fehéret, akkor is, ha a pince hűvösébe tudná helyezni. Vagy bármennyi időre, ami 3-4 évnél hoszabb.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.07.19. 23:15:16

@Szten00:

"Honnan tudjuk, hogy egy bor meddig érlelhető, és mikor lesz a csúcsán? "

Nem tudjuk. Senki nem tudja. Aki azt mondja, hogy tudja az hazudik vagy simán naív. Tippelni lehet.

Egy módszer van ami úgy-ahogy jó indikátor lehet.. a hangsúly az "úgy-ahogy" és a "lehet" kitételen van. Ha egy bor a nyitás után jól tartja magát, vagyis akár 2-3 vagy több hét múlva is talpon van akkor az a bor jó eséllyel fogja bírni az idő vasfogát. De ez a módszer sem golyóálló.

Az analitika tud még némi támpontod adni. A magasabb szesz, kén, sav mindenképpen tartósít. De az ízélményt nyilván nem garantálja.

" Van egy borunk, 10 éves, kibontjuk, frankó, örülünk [...] De jobb volt, mint 5 éve? Jobb volt, mint 8 éve? Ezt honnan tudjuk?"

Ezzel kapcsolatban biztosan lesznek akik más véleményen vannak, de szerintem _NEM_ ... nincs olyan 10 éves fehérbor ami 5 éves korában ne lett volna jobb. Olyan fehérbor aminek a palackérés során felvett ízjegyei jobbak mint a primőr gyümölcsössége ami 2-3 éves korában még megvolt pedig szerintem nagyon-nagyon-nagyon kevés van. Annyire kevés, hogy kevesebb kudarcélményben lesz része a fogyasztónak aki következetesen kerüli inkább a 8-10 éves száraz fehérborokat. Mert lehet bár így elszalasz pár csodát, de megúsz sok tucat fost.

Szten00 2015.07.20. 00:02:54

@BZoltan: Igen, maximálisan egyetértek veled. Én sem gondolnám, hogy tudjuk, hogy meddig érlelhető egy bor, azt sem, hogy meddig fog felfelé haladni, és honnantól lesz a lejtőn. És én sem hiszem, hogy létezne száraz fehér, ami 10 évesen jobb, mint 5 évesen. Ugyanakkor gyakran belefutok ilyen kijelentésekbe, és nagyon érdekelne, hogy akik ezeket teszik, hogyan is látják a helyzetet - őszintén.

Arról mondjuk nem is beszélve, hogy ha van 10 palack (parafás zárású) borunk, még ha egymás mellett is tartjuk őket végig, majd kinyitjuk őket x év múlva, ahol x lehetőleg valami 4-10 közötti szám, akkor nagy valószínűséggel az érésének 10 különböző szakaszában tartó bort kapunk, ahol a legszétesettebb és a legfrissebb között jó eséllyel mérföldnyi szakadék lesz. Már csak ezért is nehezemre esik a sokéves érlelésben és az ilyen jellegű predikciókban hinni. De ismételten: kíváncsi lennék azok véleményére, akik mégis azt mondják, sok-sok év múlva lesz x-y bor a csúcsán.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2015.07.20. 08:23:37

@Szten00: hagyd. Az egész leírás habókos. Biztos a WSET tanfolyamon tanítják ("wset certified" a honlap, haha)

borbirosag.wordpress.com · http://borbirosag.wordpress.com 2015.07.20. 09:32:18

Kedves Szten00! Köszönöm a válaszod és megpróbálok én is válaszolni a kifejtett kérdéskörre. Először is, igen azt írom, hogy 10 év. Ha odateszem, hogy "szerintem" lehet kevésbé erős kijelentéssé válik, de mivel ekkor is csak a véleményem marad, ezért nem tettem hozzá. Felírtam a borrajongo-ra a tapasztalatom, megosztva és megbeszélve az itteni posztolókkal és heves/kevésbé heves hangvételű hozzászólókkal, mert úgy gondolom egy jó felület a borkedvelők közötti tapasztalatcserére. Kaptam már korábban tőled jóhiszemű borajánlást és hozzászólást is, ezért megpróbálok e szerint válaszolni:

Hogy alakult ki bennem a 10 év? Én biztos eddig fogom félretenni, mert a magyar fehérborok az elmúlt évtizedben ugrásszerűen fejlődtek, ehhez nem kell J.R.-nak lenni, hogy észrevegyük. A borász továbbá, ez esetben sem akárki, hanem egy olyan ember akinek borai és főleg fehérborai kiemelkednek a magyar piacon - és technológiai tisztaságát tekintve pedig kérdés nélkül, a nemzetközi normáknak megfelelő. Merem ezt állítani úgy, egy Matua SB.2014-t kóstoltam közvetlenül a granum előtt.

Elfogadom jó szívvel azt a kijelentésed (illetve kicsit sajnálkozva), hogy általában a magyar fehérek nem tudnak ilyen érlelhetőségi időt. Ennek ellenére kicsit gyakoribbak a kivételek mint a "cigánykerekező fehér holló". Csak a saját tapasztalatomra hagyatkozom, mert nem kémikus vagyok, és nem mérem be otthon a borok glutation, tiol és glicerin szintjét sem. Példákkal alátámasztva: 2002-es Királyudvar Úrágya 14 évesen még lendületes, tele gyönyörű szekunder és tercier aromákkal. 2007-es Demeter Z. Veres furmint 8 évesen egy csoda volt, Kaló Imre 2005-ös Leánykájáról úgy érződött mintha tavalyi lenne a kóstolás pillanatában! és Demeter Zoltán 1996 Fordításában páratlan lendület volt 18 évesen!

Számomra az ilyen tapasztalatok, és az alaposan ismert borász szolgáltatnak alapot a "10 évre". Ismétlem: ez az én véleményem. Tele lehetek szubjektivitással, de ezek a nagy fehérek még 3-4 év múlva is csak fejlődő borok lesznek. Lehet az a kulcs, hogy hogyan ítélünk meg egy száraz fehéret, és kinek mikor nyújtja a legnagyobb élvezetet.

Végezetül lehet nálad továbbra sem 10 év lesz ez az idő, nincs benne szívfájdalmam, ez a te véleményed. Ellenben biztosan nem mennék bele glutation szint vizsgálatba(bár amúgy érdekelne egy ilyen vizsgálat, hogy analitikai adatokkal együtt vonjunk le következtetéseket, mert imádom a kémiát). Továbbá olyan filozófiainak tűnő kérdést sem feszegetnék, mint amit az utolsó előtti bekezdésben írtál(időgép?! ezt azért kicsit túlzásnak érzem...), mert azt azért lássuk be, hogy elég messzire vezet ilyen perspektívából vizsgálódni:) Egy aktuális, még polcon lévő palackról beszélgetünk - és nem filozofálunk.

Megpróbáltam a tartalmi dolgokra válaszolni, és őszintén remélem, hogy nem ütközik most már annyira a véleményünk. Lehet a 10 év nem fog bejönni, de én megpróbálom. Sajnálom, ha ekkora felháborodást okozott itt a blogos szakmai barátok között.

Amit pedig akov ír utoljára: eléggé sértő az, hogy "habókos". Jóindulatú borleírás után ez a kapott válasz. Ilyen hangnemben nem mertem írni soha senkinek, főleg nem ismeretlennek. Elég nagy emberi szegénységre vall ez a hozzászólás, még ha nem értünk egyet akkor is. Ha akov ezen a blogon egy bátor név nélküli Megmondó ember, akkor gratulálok hozzá, és tévedtem, hogy egy intelligens körben lehet beszélgetést folytatni.
Üdvözlettel

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.07.20. 14:39:53

@borbirosag.wordpress.com: Nem az a kérdés, hogy a 2007-es Veres 8 évesen csoda-e hanem az, hogy jobb-e mint 3 évesen. Illetve ez nem kérdés, zsírfix, hogy nem, nem jobb. Hogy a 2002-es 14-évesen milyen _LESZ_ azt még nem tudjuk... de komolyabb összeggel merek fogadni arra, hogy az sem lesz jobb (!!!) mint 8-10 évvel ezelőtt. Hogy Kaló Imre 2005-ös bora milyen azt senki nem tudja, mert ilyen bor kereskedelmi forgalomba soha nem került, vagyis csak egy hordóminta lehet a referencia aminek a tartalma a feltöltögetés miatt változik (lehet a wset3 szinten még ezt nem tanítják, de ha liszol egy hordóból akkor azt fel kell valamivel tölteni)

borbirosag.wordpress.com · http://borbirosag.wordpress.com 2015.07.20. 16:03:32

@BZoltan:
Kedves Zoltán!

A 2002-ért elnézést kérem az uraknak, elírtam, mert 13 évesen kóstoltam.
A WSET pedig nem értem miért vesszőparipa, és mire fel nézitek ostobának az embereket. Ezek szerint legalábbis Zoltán, a WSET akkreditált helyek összes oktatóit is lenézed ezzel. Hiszen ha a WSET jelentéktelen, akkor az ott oktatók sem érdemes szakemberek? vagy igen? hogy is van ez? De az biztos, hogy a kijelentéseddel, mindenképp föléjük helyezed magad gondolatban. Nem kérdezem meg, hogy szőlész-borász végzettségű vagy esetleg bortermelő vagy-e vagy WSET AIWS?:) esetleg MW?:)

A 2005 Leánykával sajnos mellélőttél és légyszíves ne feltételezgess a másikról dolgokat ha nem ismered, vagy legalább a bort kellene ismerni amiről szó van. Ezt se mertem volna ismeretlenül. A bor egy palackos tétel volt, megnyugtatásod végett, és valóban nem kereskedelmi tétel - ezt legalább jól tudod!

Másrészt tiszteletreméltó, ahogy a borrajongo bloggeri karöltve ugranak annak, aki kicsit is más véleményen van mint a tisztelt szerkesztőtársak. Egyébként nem ez az első eset, hogy lenéző, kioktató hangvételű hozzászólásokkal illetitek a nem közületek való kommentelőt. Az összefogásotokat szem előtt tartva tetszetős, ahogy egyes mondatok alatt lesitek a hibát, hogy túlharsogva mindenkit bizonyítsátok (vélt) igazatok. Azt hiszem nem ez az első eset már, a negatív példákat fel nem sorolva. Érdemes lenne ezen elgondolkodni.

Igen szomorúan veszem ezt tudomásul, mert egy időben szerettem volna veletek megismerkedni, sőt mi több, örömmel olvastam eddig az írásaitok.

A beszélgetést részemről befejeztem, rossz érzésem nincs, és több hozzászólásra nem fogok válaszolni, úgyhogy kérem a számos csámcsogó hozzászólást még nyugodtan írjátok le.

Üdvözlettel

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.07.20. 17:00:56

@borbirosag.wordpress.com: A WSET nem vesszőparipa. Nem is nézem le sem a WSET iskolát, sem pedig az ott oktató szakembereket. Jópárat ismerek közülök. De azt is tudom, hogy nem garancia a WSET sem semmire. Erre egyébként a te hozzászólásaid is jó bizonyítékok.

A 2005-ös Kaló leányka nem egy forgalmi tétel. Vagyis nem ment át azon a Nébih ellenőrzésen mint minden más bor amikről beszélni szoktunk. Hordóminta akkor is ha te éppenséggel palackba töltött verzióját kaptad. Abban a palackban bármi lehetett.

Én egyetlen dologra reagáltam, az pedig a te tízévesezős spekulációd. Ami sajnos tévedés volt.

Amúgy meg nem kell megsértődni. Nagy kár, hogy WSET tanfolyamon egy dolog nem tanultál meg, azt, hogy a véleményformálás előtt érdemes kérdzni és tájékozódni.

Szten00 2015.07.20. 17:17:08

@akov: Igazából, annak ellenére, hogy másként gondolkodok a kérdésről (vagy részben pont ezért), teljesen őszintén érdekel/érdekelt a borszerető kollega véleménye a kérdésről, nem kötekedésnek/leszólásnak-beszólásnak szántam, tényleg érdekes mások ilyetén véleményét hallani - max utána sem értek vele egyet. Ha a WSET tanfolyamon tanítják, akkor meg főleg kíváncsi vagyok rá :)

@borbirosag.wordpress.com: Köszönöm a részletes kifejtést!
Egyetértek a magyar borok fejlődésével és Bott Frigyes szakértelmével/borainak tisztaságával kapcsolatban is. Jó látni, hogy volt pár bor, ami fogyasztható, sőt jó volt még sok-sok évesen is. Ez sajnos azonban tényleg csak pár példa - nekem legalábbis nagyon kevés, a tokaji fordítást ráadásul diszkvalifikálni kell a mezőnyből :D Írtál 3 bort. Ha ez három sok-sok évesből siker, akkor az valami, ha 30-ból, akkor kevésbé. Én is saját tapasztalatból beszélek az öregeb magyarok ellen - nem is olyan régen azért még reménykedésből és lelkesedésből, ha tudtam, szereztem ilyeneket, komoly pénzeket beleölve a dologba. Szinte kizárólag kidobott pénz volt. És sajnos, mivel a saját pénztárcámon éreztem meg, nem kicsit, a dolog kockázatát, így érzékenyebben érint az, hogy sajnos nem maradnak meg igazán a magyar borok ennyi ideig.

Abban teljesen igazad van, hogy szubjektív faktorok is bejöhetnek - vannak, akik ízlésének jobban fekszenek a tercier aromák, vannak, akiknek nem.

Az időgépet nem, hogy túlzásnak nem érzem, hanem az egyetlen elképzelhető eszköznek ilyesmi teszteléséhez. Gondolj bele, van egy bor, szeretnénk tudni, hogy most jobb-e, vagy 10 év múlva. Iszunk egy palackkal most, elteszünk egy másikat 10 évre, azt megisszuk 10 év múlva. Még ha úgy is teszünk, mintha nem létezne palackvariáció, és a különbségek egy része nem abból jönne, hogy tudjuk ennyi idő távlatából megmondani, hogy pontosan mi is történt? 10 év alatt nem csak a bor, de mi is rengeteget változunk. nemhogy 10 év, de pár hét, vagy akár pár nap különbséggel is teljesen máshogy ítélhetjük meg ugyanazt a tételt - akár borrajongós skálán másfél pontos, a tiéden egy pontos különbségek lehetnek attól függően, hogy épp milyen a hangulatunk, szájízünk, sok minden. 10 éves különbségben pedig, egyrészt már nehéz emlékezni, pontosan milyen is volt az a bor (nem kóstolójegyzetből, hanem az ízlelőbimbóinkból, nem mindegy), másrészt tényleg, rengeteget változhattunk mi magunk is. Egyetlen valóban működőképes módszer lenne: egymás mellett kéne kóstolni a két tételt. Ezt pedigidőgép nélkül nem lehet megtenni.

Én biztos nem háborodtam fel. Sőt, igazából teljesen mindegy, hogy más a véleményünk, vagy akár meggyőződésünk, nagyon szívesen olvasom mások gondolatait, ez csak gazdagítani tud, szóval én örömmel veszem/vettem, hogy leírod, amit gondolsz. A blogodat is olvasom hasonló okokból - vannak borleírások, amikkel maximálisan egyetértek (pl Laposa 4 hegy), vannak, amivel maximálisan nem (Villa Tolnay Rajnai 2013), de hát ez ilyen buli, mindig, mindenhol :)

Szten00 2015.07.20. 17:23:40

@borbirosag.wordpress.com: Hehe, BZoli nagyon nem az itteniek közül való, sőőőt, hidd el a borrajongó bloggereivel jóval komolyabb ütközeteket is vívott, mint amit itt most veled tesz :D
Egyébként ejjj, aki a magyar borok világában benne van, annak illik tudnia, ki ő :) (Igen, bortermelő, Somlói Apátság Pincészet, ha BZoli nem bánja, hogy elárultam, bár aligha bánja szerintem :) )
Egyébként mindenkinek megvan a véleménye, esetenként az erős vélemény, esetenként erősen is jön ki, de én úgy gondolom, csak akkor lehet gyarapodni, ha mindenki elmondja azt, szóval én a részemről továbbra is szívesen olvasom a kommentjeidet, max nem értek egyet, de az egyáltalán nem személyes, és nem is offenzív :)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.07.20. 17:30:52

@Szten00: Ehh :) lebuktattál. Mondjuk a nickem mellett ott van a link, amiből hamar kiderül, hogy miben utazom. Bár szerintem attól, hogy mit csinálok még nem lesz igazam. Szerintem minden vélemény mögé tényeket és érveket kell rakni.

Azt pedig továbbra is tartom, hogy nincs olyan 8-10 éves magyar száraz fehérbor ami ne lett volna jobb 2-4 éves korában.

Az ilyen "csuda lesz ez 10 év múlva" mondás szerintem a legnevetségesebb kifogás szokott lenni azokra a borokra amik most hulladékok.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.07.20. 17:56:41

@Szten00: Egyébként meglepően jól elsajátítottad a magyar boros blogtér bizonyos szegmenseiben dívó hozzállást, hogy a frankómegmondást azt erőből tolod, de a kommentelők azok mind hülyék és kussójanak.

Figyusz, van egy blogod...írsz is oda. Borokról. Akkor neked nem az olvasókat kéne fikáznod és nem teátrálisan kellene behisztülnöd ha valaki szóba elegyedik veled vagy kijavítja egy triviális tévedésedet. A blogtér és az egész online közösségi média lényege a párbeszéd. Te mondasz valamit amire valaki reagálni fog. Örülnöd kéne annak, hogy a véleményed elindított egy eszmecserét.

Szten00 2015.07.20. 18:04:19

@BZoltan: Szerintem ezt nem nekem akartad írni :D

tezu 2015.07.20. 19:09:00

@borbirosag.wordpress.com:
Igazat beszelsz ,mindenben egyetertünk.(sajnos)

silvousplait 2015.07.21. 14:51:53

@BZoltan: Ezek szerint, ismerve velemenyedet a borok erleleset/erlelhetoseget illetoen, mit ajanlasz azoknak, akik a 2010-es olaszrizlingedbol szeretnenek venni (az Esszencianal) ? Hogy fiatalon volt a legjobb ? Hogy 5 evesen nincs benne semmi plusz, amiert jo ertelemben masabb most, mint volt legenykoraban ?
Es ha ne adj' isten 2-3 ev mulva is van meg az uzletben belole, akkor visszahivod a keszletet, hogy ne karosits meg senkit ?
:))

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.07.21. 15:52:41

@silvousplait: Igen a 2010-es olaszunk legjobb formájában 2-3 éves korában volt. Ezzel együtt az egy olyan beltartalmú (30-as cukormentes extrak, 14-es szesz, 6-os sav) bor ami jól viseli az időt. Hangsúlyozom _JÓL_VISELI_. Nem javul, nem szépül, nem gazdagszik, hanem a primőr gyümölcsösséget szépen lassan tercier aromákra cserélve megőrzi az erényeit. Jó esetben még 3-4 évig. Hogy utána mi lesz azt nem tudom. A 2001-2003-as borainkat ismerve strruktúrálisan nem fog összeesni és rossz bor sem lesz belőle, de csodára se számítson senki.
Egyébként igen, már szóltam az Esszenciának, hogy visszavásárolnám ezt a bort, mert én helyben tudom, hogy kik azok akiknek ez a bor nagyon bejön. De azt mondták, hogy inkább megtartják az a pár palackot ami még van nekik. Nekem ebből a borból már nincsen egy kartonnál több és tudom, hogy sokan szeretik azt az erőt és koncentrációt amit a botritiszesebb 10-es évjárat nálunk adott.

dagadtos 2015.07.21. 18:37:56

@BZoltan: esküszöm, régebben azt írtad, hogy a 2010-es év nem volt botritiszes Somlón. Mondjuk nem is hittem el, azért is maradt meg a dolog.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.07.21. 19:10:57

@dagadtos: Összefolynak az emlékeim. A tanulság az, hogy 4-5 év távolságba már érdemes megnéznem a jegyzeteimet. Elnézést kérek, tényleg összezavarodtam. Az olaszrizling valóban nem volt botritiszes. A juhfarkban biztosan volt botritisz.

Amúgy azt, hogy a Somló nem volt botritiszes a 2010-es év én biztosan nem írtam. Nagyon ritka, hogy én a borvidékről és minden fajtáról univerzálisan egy kalap alatt nyilatkozom. Na meg a fajták is tök máshogy reagálnak a körülményekhez. Mondjuk az egy jó ökölszabály, hogy a tramini nálunk soha nem botritiszes, az olasz az hiper ritkán, a hárs és a furmint későre hagyva jellemzően, a juhfark pedig változó mértékben de szinte menetrendszerűen.

Mégegyszer, elnézést a keszekuszálásért.

dagadtos 2015.07.21. 19:30:51

Egész pontosan azt írtad. hogy "nem igazán" volt Somlón botritiszes év. De nincs nagy jelentősége, meg számomra nem annyira érdekes, főleg elnézést nem kell érte kérned. Az egész amiatt maradt meg, mert utálom, amikor borászok referenciális tényekkel igyekeznek korrigálni egy kóstoló véleményét. Elismerem, hogy néha kell, pl ha valaki nagyon nagy mellénnyel értekezik a hordóról, nem árt neki odaszúrni, hogy nem is látott hordót a tétel. De azt például igen utálom, amikor megjegyzem, hogy egy bor pl savas, majd jönnek nekem , hogy a laborban ígymegúgy. Erre magamban mindig azt mondom, hogy akkor a labor szerint fasza, kár, hogy baromi savanyú. Kicsit így voltam azzal a megjegyzéssel is - én nem voltam ott, nem tudom, mennyi volt a botritisz 10-ben Somlón, de hogy pár bor olyan, mintha botritiszes szemek is kerültek volna bele, az tény. És onnantól engem nem igazán érdekel, hogy volt, vagy nem volt, legalábbis az adott tétel esetén.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.07.21. 19:43:29

@dagadtos: A "nem igazán" azt jelenti, hogy nem minden fajta és nem minde szüreti időpontban. Nálunk fajtánként vagy 4-5 szüret van. Az eleje még a juhfarknak sem szokott botritiszes lenni. Olyan évben amikor van nálunk Hilla cuvée (ami egy direkt félédes birtokbor) a botritiszesebb anyag megy az édesbe. Szóval még az sem fix, hogy ha volt a furmintban botritisz akkor az a hordó pont belemegy a fajtaborba.
Tök macera az egész...ezért nem is szeretek nagyon univerzálisan fogalmazni... innen van a "nem igazán"

A botritisz jelenlétének ekézése elég gyakori magyarblogger dolog. Minden rossz él nélkül még a legjobban kóstoló kritikusok közül is volt már aki a tramininket lebotritiszesezte azért mert kiérzett belőle egy kis kajszi ízt... Az meg állítólag csak a botritisz lehet.

Szóval, amennyire te mint fogyasztó rühelled amikor referenciális tényekkel jön a termelő én pont annyira rühellem azt amikor a kritikus "kikóstolja" a szőlészeti technológiát. Láttam már olyant amikor még a lombfal magasságát is kikóstolta valaki :) De a botritiszt elég gyakran ki szokták kóstolni olyan borokból amikben nincs. Ennel vélhetőleg tényleg az az oka, hogy páran éppen a körzővel padba pöcsfragással voltak elfoglalva amikor középiskolában az implikáció negációjának kiértékeléséről beszélt a matektanár... Ugyanis az, hogy a botritisz kajszi ízt eredményez az nem jelenti azt, hogy ha nincs botritisz akkor az a kajszi íz hiányát eredményezi. Más szóval, a kajszis jegy simán jöhet máshonnan is.

Egyébként szerintem tök túlspilázott dolog a botritisz téma. Azt sejtem, hogy valamikor valami nagy megmondóember elmondta, hogy a száraz borban rossz a botritisz és ez a marhaság szépen beleázott a kritikusok kollektív tudatába.

silvousplait 2015.07.22. 12:13:12

@BZoltan: Koszonom a valaszt. Tehat rosszabb sem lesz, es olyan is van, aki a tercier aromakat kedveli (en, pl.).
süti beállítások módosítása