A Borrajongó

Mit ér a régi bor?

2015. június 09. 06:00 - akov

Nagyjából semmit. Kíméletlen, de sajnos így van. Sokan sokféle reményt táplálnak, amikor megtalálják a szekrény tetején a három évtizede porcicákkal marakodó Debrői Hárslevelűt. Ez most akkor biztos sokat ér, hisz régi, tehát eladjuk. Nem is hinnénk el, mennyi ilyen story van, minket is keresnek meg időről időre ehhez hasonló ajánlatokkal. Az alábbiakban összeszedem, hogy laikus eladóként mit kell észben tartani ahhoz, hogy ne gomboljuk túl a régi borokat. A cikk tehát elsősorban nem rutinos törzsolvasóinknak szól, inkább ad mankót a vintage-rettenetek tulajdonosainak kezébe.

1944.jpg

Kiskáté

A borok érése. Van egy olyan közhiedelem, hogy a borok az idővel jobbak lesznek és minél öregebb egy bor – nem számít milyen öreg – annál jobb. Ez az első tévedés. A borok legnagyobb része ugyanis nem érik, vagy eleve nem érlelésre, hanem fiatal fogyasztásra szánják. Ilyen a rosé, a száraz fehérborok elsöprő többsége, de még a közép-komoly vöröseknek is enyészet a sorsa. Az alacsony palackárhoz ráadásul valami gagyi zár (rossz minőségű parafa) dukál, ami néhány év alatt kivégzi a bort. Komoly érlelési potenciállal, az évtizedes kor melletti fogyaszthatóság erényével csupán a borok elenyésző része rendelkezik, ezekkel a „hétköznapi ivó” általában sosem randevúzik. Innen nagyjából 0,1% esélyed van továbbmenni.

A borok tárolása. Szinte hihetetlen, de az átlagos fogyasztó nem érti, vagy fel sem merül benne, hogy az érleléshez a bort jól kéne tárolni. Ez 12-14 fokos, viszonylag állandó hőmérsékletet jelent. A múltkor hallottam egy történetet, hogy valaki a szekrény tetején talált egy Mouton ‘85-öt és rájött, hogy eladná, mert sokat érhet. Nem, nem ér sokat, egészen pontosan nulla pénzt ér, a bor tönkrement, lehúztál a klotyón úgy 60-80 ezer Forintot, kedves barátom.

A piac. Itthon nem nagyon van erre piac. Azt hiszem, jól mutatják ezt az időről időre megszervezett borárverések, ahol finoman szólva sem tolonganak a húszezreseket lobogtató vásárlók. Eladni tehát nehéz lesz, készülj fel!

A bizalom. Ahhoz, hogy az un. másodlagos borpiacon (erről beszélünk) tudjunk értékesíteni, a kínált terméknek hitelesnek kell lennie, mi mint eladók, pedig nem árt, ha képesek vagyunk bizalmat ébreszteni a vevőben. A Vaterán és a Jófogáson való hirdetés pont ezzel ellentétes. A legfontosabb, hogy valahogy hitelt érdemlően tudjuk bizonyítani, hogy a bort jól tároltuk. Ez igen nehéz, ugyanis akik ilyen dolgot vesznek, alapvetően nem hülyék és nem fognak kétszázezret kiadni egy valószínűleg darabokban lévő borért. A rossz tárolásról hazudni pedig szimplán csalásnak minősül, kóstoláskor majd úgyis kilóg a lóláb. Arra sem árt kitérni az eladáskor, hogy milyen forrásból fértünk hozzá a portékához, hol vásároltuk, stb. Engem kerestek meg például olyan nagy értékű borral, amit állítólag külföldi munka során egy bontásra ítélt ház pincéjében találtak. Ilyen story esetén azonnal felmerül: a bor lopott. A lopott pediglen rossz. Ne vegyetek lopott cuccokat!

Érték. A legfontosabb és a legnehezebb. Mivel Magyarországon igen gyerekcipőben van a „second hand” borpiac, értékesíteni annyiért tudsz, amennyiért megveszik. Ha valami nagy francia borod van, szerencsés vagy, ha magyar bort árulsz, akkor a gombhoz kell varrni a kabátot. A lényeg, ne legyenek irreális elvárásaid!

Árulkodó jelek

A rossz tárolás sokszor kívülről is látható a boron, szóval könnyen le lehet bukni. A dugón keresztül kifolyt bor pl. repülőgépes szállításra (nyomáskülönbség) vagy irdatlan hősokkra utal. Tekerjük meg kézzel a kapszulát, ha forog, nincs alatta bor, ha tapad, esély lehet, hogy átázott a parafa. A címke állapota szintén igen fontos, hasonlóan a régi bankjegyekhez és értékes bélyegekhez, hibás, koszos címkével már nem ér annyit egy bor, mint ha makulátlan. A kiszáradt, összeaszott, UV-szívott vagy felsöndörödött címke ugyancsak rossz tárolásra utal. A bor korhoz képesti alacsony szintje dettó lebuktatja a tökéletesnek beállított portékát. Azt se gondoljuk azonban, hogy a túl nedves pince nem okozhat kárt. Berothadt címkéjű, tetőtől talpig penészes palack megvásárláshoz is egy balekra lesz szükség. Száraz fehérbor és aszú esetén igen fontos lehet a bor színe. Minél mélyebb, annál kevesebb az esély az eladásra, a palack tartalma ugyanis túlöregedett, eloxidálódott.

Mi mennyit ér?

Az alábbiakban megpróbálom összeszedni, hogy milyen típusú borok mennyit érnek. Természetesen mindig lehetnek kivételek, de az alábbiakat használhatod ökölszabálynak:

Rendszerváltás előtti száraz fehér és vörösborok (beleértve az Egri Bikavéreket, Soproni Kékfrankosokat, a Debrői Hárslevelűket és további kedves barátaikat): 0 Ft (eleve minden bort iparilag termeltek, gyenge volt a minőség, jó minőségű parafa dugó nem került a palackokba)

Kilencvenes évek magyar vörösei (tipikusan Villányi). A legtöbb ezek közül már feladta, szóval, akinek van esze, kerüli őket. A kilencvenes évek második felének villányi vörösei közül rendben lehet egyik-másik (pl. Kopár). Csak kiváló tárolás igazolása esetén reméljünk értük pénzt. Bombasztikus borokra azonban ezek között sem kell számítani.

Rendszerváltás előtti Tokaji borok. Képviselhetnek akár komoly értéket is. A 19-ik századi, illetve háború előtt tételek – bár kevesen vannak – igen sokat érhetnek, de ilyenek ritkán vannak egyszerű háztartásban. A komcsi-címeres bolti aszúkat és száraz szamorodnit felejtsük el, mehetnek a lefolyóba. Válogatott, külön kezelt borkombinátos aszúk (ezek ma is forgalomban vannak) bírhatnak értékkel. Kistermelők sokra taksált háztáji aszújaitól kíméljetek mindenkit!

Mikor örülj?
Szerencséd akkor van, ha a világ valamelyik pedigrés borvidékről van valami komoly borod. Ez a nyolcvanas-kilencvenes éveket megelőző korú boroknál majdnem kizárólag francia borvidékeket jelent. Bordeaux és Sauternes minősített birtokai, Burgundia (esetleg Chablis) és Champagne klasszifikált termőhelyei kiváló értéket képviselhetnek, legyen szó bármely korszakról egészen vissza a 19. századig. Észak-Rhône, valamint Châteauneuf-du-Pape szintén keresettek. Az olasz borok esetében már nem árt vigyázni, de Piemont (Barolo) és Toszkána (Brunello, Szupertoszkánok) szép értékkel bírhatnak, de ezek már inkább csak a nyolcvanas évektől érdemesek. A spanyol bor kérdése jóval nehezebb, a kilencvenes évek előtti korszakból csak kevés dolognak van igazi értéke (pl. Vega Sicilia Unico). A Portói is persze szóba jöhet, egy jó vintage vagy akár egy igen öreg Tawny-ért szép summákat lehet elkérni. Biztosan lehetne folytatni, de minek, hiszen ilyen borok fehér hollóként fordulhatnak csak elő átlagos magyar háztartásban.

Régi bort tehát „gyüttmentként”, nagy pénzért eladni igazi kihívás. Próbálkozni persze lehet, hátha meglesz a balek vásárló.

68 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr67527576

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: akov: Mit ér a régi bor? 2015.06.09. 10:52:02

Nagyjából semmit. Kíméletlen, de sajnos így van. Sokan sokféle reményt táplálnak, amikor megtalálják a szekrény tetején.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zoli 2015.06.09. 09:41:37

Na tessék, ez afféle közszolgálatiság volt, gratulálok hozzá!

Egyetlen ponttal vitatkoznék: a rendszerváltás előtti szárazokkal. Vannak kivételek. Egyrészt akkoriban se kizárólag tömeghulladékot termeltek, előfordult egy-egy jobb tétel is, ezekhez leginkább kapcsolat és protkó révén lehetett hozzájutni, illetve voltak külön nyugati exportra készült tételeink is. A Villányi ÁG (a Csányi elődje) pl. készített ilyeneket, sőt a 90-es években sok muzeális tételt is piacra dobtak, voltak köztük jók. Az Egervin is hasonlóan járt el, de vannak még jól kezelt múzeális tételei (tán még most is hozzáférhetőek) a Bozóky pincészetnek is, amit a Móri ÁG-ből "menekítettek ki". Nyilvánvalóan még ezen borok legjava is finoman szólva is túl van a csúcsán, de meglepő módon találni egy-egy peckesen álló gyöngyszemet is köztük.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2015.06.09. 09:43:14

@zoli: köszönöm!

Igen, mindannyian tudjuk, hogy vannak ilyenek, de nem volt célom, hogy mindenre kitérjek, a lényeg, hogy 90%-ban a fenti az ábra. :D

silvousplait 2015.06.09. 09:54:14

@akov: Remek osszefoglalo ! Piac (vagyis kimuvelt kivancsisag): az nalunk tenyleg nincs. Bizalom: zero, ketszer alahuzva. Rozek: nem a jovonek, kiveve, ha... Szaraz feherek: ugye, itt sem art disztingvalni, ha kulfold (nemet rizling, francia chenin blanc stb. a vegtelensegig), akkor plane, ha magyar, akkor potencial a Balatontol eszakra. Es eppen Te irtal a Nemeth pince veteran borairol - eljenek a kivetelek !
Szerintem jo lenne feldolgozni a "komcsi-cimeres aszuk"-fele matrixot, elfogalatlanul es tisztan latas vegett. Itt Franciaorszagban szep penzekert aruljak oket magas szinvonalu boruzletek tisztesseges kereskedoi. Ime, egy pelda:
www.dionis-vins.fr/tokaji-aszu-6-puttonyos-1983/

shiraz2 2015.06.09. 11:48:18

@silvousplait: hej, ez a dionis aztán érdekes tokajikat árul. sok ilyen egyedi cimkés bor került így forgalomba, főként a francia tulajdonú birtokoktól. (a dionis oldalon is a legtöbb bor a Disznókőtől származik a cimke alapján.) nekik voltak nyolcvanas (ritkábban a hetvenes) évekből származó bortételeik, amiket a privatizáció során vásároltak. kérdés, hogy ezek a borok milyenek mostanság.

Zb74 2015.06.09. 12:19:29

Én 2002-ben ittam '72-es tokaji aszút (talán 6 puttonyosat, de arra már nem esküdnék meg).
Na, az aztán tényleg emlékezetesen kiváló volt.

silvousplait 2015.06.10. 09:24:58

@shiraz2: Igen, ez egy egeszen mas vilag, nekem kisse francia boros felmult, sok patinaval es konzervativizmussal (ami hol tetszik, hol kevesbe). A minosegrol nem tudok nyilatkozni, de mas orszagok itt forgalmazott borai kozul patinas, nagy nevek bukkannak elo, ezert nem gondolnam, hogy vackokat arulnanak. Raadasul az egesznek van egyfajta felarisztokrata atmoszferaja, amiben kellemes lehet elmelyulni... Plusz egy hazai vontakozas:
www.dionis-vins.fr/vendanges-2008-a-tokaj/

hegyaljai 2015.06.10. 12:43:40

@silvousplait: Azért vannak autentikus múzeális tételek is, tehát a megállapítás, hogy: "@akov: Remek osszefoglalo !" szerintem inkább a "hiányos összefoglaló" lenne a reális, hiszen Tokaj-hegyalján mintegy 300.000 palack van jó körülmények között tárolva, hitelesített forrásból. Aztán van még ugye a "Vígbor", az "Egervin örökség" stb.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2015.06.10. 13:10:02

@hegyaljai: bocsáss meg, de a cikk elején leírtam kinek és miről szól ez az írás. Nyilván a kutyának a fülit is leírhattam volna, belistázhattam volna az összes Mo-on fellelhető múzeális gyűjteményt 4 év kutatómunkával, stb.

Amúgy meg 300e palack is marginális.

tezu 2015.06.11. 00:21:38

En meg szerenyen hozzatennem hogy az ertekes boroknal ,az evjarat is nagy szerepet jatszik.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.06.11. 06:59:36

@hegyaljai: Te már hallottál bárkiről aki ilyen múzeális bort elfogyasztott és nem került azonnal kórhzba? Arra gondolni sem merek, hogy kínszenvedés nélkül emberi fogyasztásra alkalmasak lennének ezek a múzeális borok. Az pedig, hogy egy múzeális bor fogyasztása élményt nyújt az olyan ritka lehet mint a fehér holló.
De ha belemegyünk a sci-fi-be akkor is a fejemet teszem rá, hogy a pénzért amiért egy ilyen múzeális bort lehet kapni azért kartonszámra lehet kapni ugyanattól a pincétől vagy ugyanarról a borvidékről érett és csodaszép, nagy élményt adó bort.

Szóval én magát a műfajt, hogy "muzeális bor" egy abszurd, beteg és értelmezhetetlen hülyeségnek tartom. Dísztárgyat csinálni egy fogyasztási cikkbő már az alázást súrolja.

Az egész blődli mögött az áll, hogy régen, nagyon régen még tényleg fogyasztási cikként árulták az akár évszázados borokat. _DE_!!!! Az még azokban az időkben volt amikor nem volt gyomirtószerrel, felszívódó vegyszerekkel, rovarölővel, ólomporral, bitumenporral, meg más modern szennyel teletömve a bor és nem vasutak, autópályák, repterek, tévék, rádiók telefonok folyamatos rezonanciájában voltak a borok tárolva... egyrészt. Másrészt halvány gőzünk sincs arról, hogy ezek a régi korok matuzsálemei milyenek voltak. Élek a gyanúperrel, hogy szarok voltak azok is. Szeszes, oxidált, barnára keseredett szirupos italok lehetettek.

silvousplait 2015.06.11. 11:13:10

@BZoltan: Ugy ! Tehat szemetre mind a 300 ezer palackkal, mint "egy abszurd, beteg és értelmezhetetlen hülyeség" kepviseloivel ? Persze nem tudom, hogy mit ernek ezek a borok, de sajnalattal olvasva ezt a kirohanast, erosodik bennem az erzes, hogy kicsi es szegeny orszag borzasztoan szeret pazarolni. Szerintem kar egy kategoriaban emliteni egy oreg bort meg annak az araert kaphato sok masikat. Az oreg bor tanulsag, tortenelmi lecke. Esetleg nemi kapaszkodo egy olyan zurzavaros, orokke atmeneti orszagban, mint a mienk.

silvousplait 2015.06.11. 11:14:30

@hegyaljai: Vigbor, Egervin orokseg... Szegyenlem, de nem hallottam meg roluk. Mifelek ? Tudnal a "stb."-rol is irni ? :)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.06.11. 11:33:24

@silvousplait: Mondtam volna olyant, hogy szemétre ezekkel a palackokkal? Adja, vegye ki-ki akarja szíve és kedve szerint. De borként semmi értelmük.

Az embernek van egy furcsán torz konzerválási igénye... ezért van 6. Lenin Moszkvában, Mao pekingben és HoSiMin Hanoiban bebalzsamozva üvegbúra alatt. Ezért volt évezredeken át egyiptomban a balzsamozásnak kultusza. Az ember halálfélelmében, rettegve az elmúlsától konzerváná magát és minden mást is... esetünkben a bort. Én egy 1892-es palackozású borra pont ugyanolyan szomorúan nézek mint a British Museumban a kiállított múmiákra.

Ha múzeális bort látok akkor rossz kedvem lesz. Valamikor valaki kapálta, gondozta azt a szőlőt, valaki sok munkával jó bort csinált belőle... és ezt a bort nem megitták, nem okozott örömöt senkinek, nem adott élményt senkinek. Hanem bezárták a börtönébe, ráhegesztették a cellaajtót és valami beteg gerontofil nekrofétistől vezérelve mint múzeális bort nézegetik.

Miért? Mi értelme ennek?

Mondom, régen amikor még tényleg itták a jobb móduak az évsázados borokat más volt a helyzet. Manapság ki az aki múzeális bort iszik? Szerintem senki... aki ilyen bort vesz az mint műkincset veszi meg és trezorban tartja. Azt a 300 ezer palackot soha, senki nem fogja meginni... az a 300 ezer palack soha nem fogja betölteni a küldetését amire szánták.

Nem ez a pazarlás inkább?

akov · http://borrajongo.blog.hu 2015.06.11. 11:55:42

@BZoltan: Hát nem tudom, azért ezzel 100%-ig nem tudok egyet érteni. Sok aszú az 50-es évekből még életben van, fogyasztható. De elmondható ez számos BDX-i, vagy burgundi borról is, amelyek 20 évesen még majdnem fiatalosak.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.06.11. 12:25:57

@akov: A 20-50 éves bordauxi és burgundiai borok azért még messze nem muzeális borok.

Egy jobb minőségű tokaji aszútól is elvárható szerintem ilyen élettartam.

Nyilván emlékszel erre posztra: albertgazda.blog.hu/2011/05/25/6_aszu_a_tokaj_kereskedohaztol

vagy erre:
www.borigo.hu/aktualis/00366/muzealis-tokaji-borkulonlegessegek-a-skycourt-ban/

Ezek a múzeális tokajiak krémje, a megkérdőjelezhetetlen eredetű, tökéletesen tárolt elit.. na egy ilyen árából veszek 22 palack Szepsy hatputtonyost. Ami ugye nem olcsó bor... Egy ilyen kétes ízértékű oxidált lé árából egy évtizeden át párosával szondázhatod a legjobb aszúkat.

Ennek egész egyszerűen semmi értelme... nem vagyok hajlandó a "szerintem" szót erre pazarolni. Aki szerint nem objektív tény, hogy négy karton 95+ pontos sztárborász által jegyzett hatputtonyos aszúlegenda egyértelműen éppeszűbb dolog mint egy palack talán iható, esetleg még nem is okádék nehezen értelmezhető egykori bor jobb az nem tudja mit beszél :)

silvousplait 2015.06.11. 15:03:42

@BZoltan: Igen, a bor nem mutargy, ami az aukciokon pompazo debil milliardosok szuperszefjeibe lenne valo. De ha jotekony celokra juthatna a horribilis vetelar ? Akkor sem mutargy a bor, de legalabb hivatasa lett. (Ennel persze szomorubban fest a vilag manapsag...)
Mindenesetre remenykedem benne, hogy lesz valami ertelme ezeknek az eladott palackoknak. (Mi egyebet tehetnek ennel ?)
Most mar jobban ertem az allaspontodat.

cardiobascuralis 2015.06.12. 03:22:04

Amit a tokajikról írsz, az biztosan marhaság.
Tavaly bontottunk egy 50 éves 5 puttonyos tokaji aszút (boltit, persze, milyet mást, már nem emlékszem pontosan az árra, de valami 17.40 Ft vagy ilyesmi volt ráírva a címkére), pincében volt tárolva, és bizony hibátlan volt.

Azt pedig szintén nem hiszem, hogy a bármilyen testes francia borok kibírják száznál több évig élvezhető minőségben.

cardiobascuralis 2015.06.12. 03:29:05

@silvousplait:
"Szerintem jo lenne feldolgozni a "komcsi-cimeres aszuk"-fele matrixot, elfogalatlanul es tisztan latas vegett. Itt Franciaorszagban szep penzekert aruljak oket magas szinvonalu boruzletek tisztesseges kereskedoi."

Persze, mert semmi bajuk.
E tekintetben hülyeséget ír a cikk.

Meg BZoltán is.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.06.12. 05:36:14

@cardiobascuralis: Az viszonyítási rendszer elhelyezéséhez azért had kérdezzem meg, hogy úgy a hétköznapokon és a kisebb ünnepnapokon?

A 70-es években 17.5Ft áron adott élvezeti cikk vagy szeszesital a mai árindexen úgy 4000-5000Ft-ot jelent. Azt azért tudjad, hogy ma a minőségileg értelmezhető 5 puttonyos aszúk belépő ára ennek kétszerese.

Szóval, nagy tisztelettel és engedelmeddel nincsenek illúzióim azt illetőleg, hogy mit is adott az államszocialista kombinát 30 gombóc fagyi vagy éppen 2kg cukor áráért.

Vélhetőleg valami fontos nap alkalmából ittátok ezt a féltve őrzött kincset és most rém bosszantó, hogy mindenféle senkiházik itt lesajnálják azt a csudafinom nedűt.

De az a baj, hogy a népítéleten én már nagyon rég nem hiszek... az átlagembernek a mostani háromezer forintos "aszúk" meg a dankópisták és a teszkóspárizsi meg a teszkóskenyér is finom... pedig ezek ipari hulladékok.

Én amikor azt hallom valmiről, hogy "jaj milyen finom" akkor azért szkeptikussá válok. A honfitársaink 99%-na az ízlése végletesen el van romolva... a legtöbben évtizedek óta nem léptek ki a só-olaj-cukor-pirosarany-leveskocka ízvilágból... a legtöbb magyarnak ha egy szeszes, citromlés, borsavas, sárga lébe beleraksz 150g cukrot akkor a nyelvüket csettingetve fogják fantasztikus aszúnak inni.

Bocsánatodat kérem az illóziórombolásért... sajnos ez van :( Hidd el én sem örülök ennek. Sokan szidják a magyar bort és ez valóban méltatlan... nem a magyar bor a szar, hanem a magyarok ízlése és ízérzékelő képessége, de végletesen és nagyon.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2015.06.12. 08:23:51

@cardiobascuralis: Tök jó fej vagy amúgy, hogy ismeretlenül idejössz, nyilvánosan lehülyézel, de közben meg nem olvastad el a cikket. Segítek, az írás azoknak szól, akik szarul tárolt, szekrény tetején tartott borokat próbálnak sok pénzért eladni.

De nézzük a borodat, amely az ötvenes évekkel még tkp. a háború és előtte való borkészítéshez tartozik. Ha nem dugózták újra, szarul tároltad, akkor nem lehet sokért eladni. Amúgy egy 50 éves aszúnak tkp. már csak a kora miatt is van értéke.

Le tudnád írni precízen, hogy milyen volt a bor? Tudnunk kellene ugyanis, hogy a bor valóban jó volt-e vagy csak a leveskockások táborát gazdagítod, mindent nyalsz, ami cukros.

Az ötvenes években 17,40Ft olyan prémium ár volt (ne feledjük, a Rákosi korszak éhezésekkel tarkított kis miliőjében). Kérdezd meg nagyapádat/édesapádat ha éltek akkor, mennyit kerestek és vettek-e volna hetente/havonta ilyesmit. Most találtam egy forrást mi szerint pl. egy pécsi bányász 300Ft-ot kapott kézhez az 50-es évek elején. A társadalom igen nagy része fizikai munkát végzett, tehát ez nem extremitás, de az átlagfizetés sem haladta meg a 800Ft-ot.

Ha valóban prémium aszú, amiről írsz, akkor 200eFt-os megérhet belőle egy palack. Mit gondolsz, mennyiért tudnád eladni azt a bort te, aki a másodlagos borpiacon megjelensz? Fel tudnád-e kelteni a vásárló bizalmát? Én nem ismerek senkit, aki egy 50 éves aszút fogyasztásra megvenne egy messziről jött embertől, ehhez ökörnek kell lenni.

Mekkora tapasztalatod van régi borok kóstolása terén? Hány ehhez hasonló korú Tokajit kóstoltál? Azért kérdezem, mert teljesen biztos vagy a dolgodban és általánosan fogalmazol: "persze, mert semmi bajuk". Amúgy a különböző évjáratok borai elképesztő különbségekkel érnek, az egyik szarul, a másik kiválóan, stb.

Én pl. nemrég ittam egy 87-est, tökéletesen volt tárolva pincében és erősen szar volt. Akkor most mi van?

Szten00 2015.06.12. 14:08:24

@cardiobascuralis: Egyébként engem is érdekelne a statisztikád. Azt mondod, nincs semmi bajuk, és az itteniek hülyeséget írtak, ez pedig alá van támasztva eddig 1 azaz egy darab borral, ami épp jó volt. Ha azt mondod, hogy bontottál 100 darabot, amiből 95 jó volt, akkor hülyeséget írtak, oké. De legyünk jófejek, talán egy 10-15 darabot is el lehet már fogadni releváns tapasztalatnak, amennyiben elég egyértelműen mutatnak egy irányba. Egy darabot viszont? Ehhe... Ugye azt látod, hogy, még ha érzed is a különbséget a szétesett meg a jó formában lévő aszú között, ez akkor sem ér semmit... senki nem mondja, hogy az 50 éves aszúk 100%-a halott lenne, és nem lehet kifogni még életben lévőt, maximum annyit, hogy erre igen karcsú az esély. Szóval hadd lássuk azokat a statisztikáidat :)

MádiN. 2015.06.12. 14:16:01

@BZoltan:

:D:D:D

Minden szóval egyetértek, étel-ital-zene ízlés háromszögét tekintve ez egy géntemető.

tezu 2015.06.13. 15:27:10

@BZoltan:
Nem tudom en sem követni amiröl most igy nyilatkozol.Igen is van lete a regi Palackoknak,most amit "Muzealis"-nak hivnak.Ha igazan sokat bontottal ezekböl ,es a szemtre valonak tartod öket akkor igazan sajnallak,valamit nem ertettel meg.
Egyben viszont közös a nevezönk,nem tartunk disznek a pinceben vagy mashol,borokat.
Igen is meg kell probalni öket ,hogy jobban megismerjük multunkat!Persze nagyon sok rossz ihatatlan borral fogsz talakozni ,ha erre az Utra lepsz,de fogsz talalni par igazan szep tetelt ,es egy -ket olyat is ami eletre szolo emlek lehet.
Tokaji borok(minden, nem csak aszu) 1959-ig keszült palackjai szinte tönkretehetetlenek(es föleg a külföldre keszül dolgok-vagy külföldön palackozottak)utanna levö idöszak mar nem egyertelmü,de peldaul az oremus valogatasok(allitolag az örökölt keszletböl kivalogattak a jo teteleket es lepalackoztak öket)
Mindenkinek tisztaban kell lennie ,hogy a regi töltesü borok egy rizikofaktort tartalmaznak es nem automatikusan jol ihatok,erre fel kell keszülni mindenkinek aki erre a hobbira szanja idejet penzet(sok penzet)
Persze igaz ,hogy a regi borok araert az aktualis evjaratbol sokkal több üveggel vasarolhatsz,es talan elsö latasra jobban is izlik.
De kerdem en miert vasarol valaki ,egy regi autot ,az 50-es evekböl a ma is kaphato markabol ,ket haromszoros aron,es az Auto nagyon nehezen vezethetö a mai elvarasokhoz kepest ( az extrakrol nem is beszelve)
Az ugynevezett Muzealisok nem a mindennapok borai,ez teljessen igaz ,(erre biztossan jobban ervenyesülnek a Te boraid)de ne felejtsük el a regieket sem ,legyen esejük a mai vilagban is ha mar itt maradtak rank!

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.06.14. 07:13:33

@tezu: Tényleg ne vedd rossz néven,de lényegében felsoroltad az összes "érvet" amit a szar borokat drágán adó szélhámosok szoktak mondani. A kedvenceem az, hogy én "nem értettem meg valamit" :) Sokat kell még tanulnom.

Nézd, én mindent leírtam amit gondolok. Semmi értelmét nem látom annak, hogy százezreket fizessek egy olyan borért amit nem cserél ki az eladó ha dugós vagy ha palackhibás. Nem költök el százezreket olyan italra ami 99% valószínűséggel simán szar. Nem költök el százezreket olyan italra amiért élelbiztonsági szempontból senki nem vállal semmilyen felelősséget.

De ezzel együtt virágozzék ezer virág. Bátran költsél te is vagy bárki ezer eurós palackokra akár milliókat, hogy szénné oxidált egykori borért. Válljék kedves egészségedre. Én ha sok pénzt akarok borra költeni akkor veszek olyant amiről tudom, hogy jó.

Arra pedig, hogy hát a tokaji aszúk 60-70 évesen is csudajók annyit mondok, hogy hiszi a piszi :)

tezu 2015.06.14. 13:44:36

@BZoltan: Zoli a te alaspontodat ertem (bar nem ertek vele eggyet)az enyem mas ,hat maradjunk ennyiben.
Üdv
Janos

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2015.06.14. 13:53:26

@tezu:
A régi autók iránti szerelmet át tudom érezni, a régi borok irántit kevésbé.
Műszaki termékben vagy annak részletében ismerek olyat is, aminek a minőségét azóta se reprodukálták, mert a mai teszkógazdaságos világban értelmezhetetlen valamit mondjuk foszforbronzból elkészíteni teflon, vagy sárgarézből kimarni spiáter öntvény helyett.
De a bor... szegény apám jut eszembe, aki a lépcsőházi kisszekrényben "érlelte" az eleve necces minőségű Törley tankpezsgőket... aztán 10 év után felbontotta, hogy már biztos faszán megértek...
Szóval értem, hogy ez egy biznisz, meg ittam nagyon fasza régi aszúkat még az öreg Pogácsás vezetésével a kombinát egykori repi pincéjében, de nagy átlagban a régi borok gyűjtögetése kb. a Vuitton-táskák gyűjtésével áll azonos szinten nálam. Ez se zavar egyébként senkit, akinek van pénze, gyűjtse nyugodtan.

silvousplait 2015.06.14. 14:29:44

@MádiN.: Nekem mindig nagyon tetszik, ha valaki ilyen finoman tud disztingvalni, ha ennyire erzekeny minden arnyalatra es a magyar valosag valamennyi rezdulese igy a kisujjaban van (szandekos kepzavar). Csak igy tovabb !

tezu 2015.06.14. 15:56:35

@Hepci: En csak azt szerettem volna erzekeltetni ,hogy az öregeknek is van meg valamilyen szerepe eletünkben,es nem tudom elkepzelni ,hogy az összes regi boraszat pezsgökeszitök vilagszerte,peldaul az 1959-es evjaratot (szereny szemelyem is die tartozik)ami az arhivumukban pihen egyszerüen a lefolyoba öntik,vagy ecetet keszitenek belöle.es azt hiszem ha valakik akkor ök tudjak hogy mit csinalnak.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.06.15. 06:21:39

@tezu: Minden tiszteletem az álláspontodért.

Azért majd ha te leszel olyan önfeláldozó, hogy elköltesz félmillió forintot egy fél liter múzeális borra akkor kérlek mindenképpen számolja be róla. Mert én nem hiszem hogy valaha lennék olyan gazdag, hogy ilyenre legyen pénzem.

Én eddig egyetlen eseményről olvastam pár beszámolót:

albertgazda.blog.hu/2011/05/25/6_aszu_a_tokaj_kereskedohaztol
www.borigo.hu/aktualis/00366/muzealis-tokaji-borkulonlegessegek-a-skycourt-ban/

és igazándiból egyik jegyzet sem győzöt meg arról, hogy a műfajnak (név szerint a vinogerontofiliának) lenne létjogosultsága. Százezeres összegekért közepesen szar élményt kapni nem egy jó biznisz.

MádiN. 2015.06.15. 08:20:52

@silvousplait: néha ki kell mondani, fölösleges kerülgetni ;)
Aki élt már fejlettebb gasztro kultúrával rendelkező országban, vagy országokban annak ez abszolút nem újdonság, aki viszont még nem az tényleg elhiszi, hogy a csúcs közelében leledzünk...

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.06.15. 09:03:07

@MádiN.: Az a baj, hogy ütközni látszik két egymásnak ellent nem mondó álláspont.

Egyrészt badarság, sőt egyenesen ostobaság lenne azt megkérdőjelezni, hogy a Kárpát medencében minden adotttság, minden lehetőség adott, hogy egy gasztronómiai és kulturális paradicsom legyen a régió. Sőt még az is egyértelmű, hogy ennek a nyomai szigetekben ls nyomokban fel is fedezhető. Jó kapcsolatokkal, sok utánajárással és komoly helyismerettel fantasztikus kultúrális gyönyöröket lehet kapni és a gasztró fronton is szédítő zsigerkápráztatásra van móduk...

Ezzel együtt persze a napnál is világosabb, hogy a magyarok bő többsége a teszkósvirlsi-dankópista-mulatós vonalon éli meg a nagyszerűséget. A magyarok egyöntetűleg nemzeti büszkeségnek tartja például a mákostésztát és a palacsintát meg a gulyás leveset...de a 99.99%-a még életében nem csinált palacsintát vajból és vajon sütve, még életében nem kóstolt friss mákot és nem tudja milyen a marhalapockából és vagy szegyből, oldalasból 6-7 órán át gyöngyözött, kristálytiszta leveskocka és vegetamentes húslé. A magyar cukrászdák 99%-ban olajból emulgált habot hívnak tejszínhabnak és a magyarok 99%-a ünnepi ételnek eszi a péppé klopfolt, agyonvegetázott és szárazra sütött disznódagadót. Miközben hallgatja a műnépies dajladázást és rázza a pudvás seggét a futószalagon gyártott britpopp másolatokra.

Ez a kettőség az ami az őrületbe viszi az embert...

MádiN. 2015.06.15. 10:09:12

@BZoltan: nem azt írtam, hogy nem lehet jókat enni-inni, meg tudom találni a számításaimat idehaza is...a jó félreértelmezésére akartam kilyukadni, a közízlés milyenségére...

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.06.15. 10:29:50

@MádiN.: Szerintem mi egyetértünk :) Arra próbáltam rávilágítani, hogy mi az ami félreérthető sokaknak.

silvousplait 2015.06.15. 10:32:11

@MádiN.: Speciel en Franciaorszagban elek. Ki allitana azt rola, hogy nem fejlettebb gasztrokulturaju orszag ?! Megis sapitozhatnek napestig azon, hogy az altalanos kozizles milyen gyatra (mert valoban az ! Pelda ra millio). De nem teszem, mert rossz dolog altalanositani. 1. mindig erhetik meglepetesek az embert. 2. mert sokfelek a nepek, es milyen alapon itelnem meg oket (egyaltalan miert itelnem meg oket ?) pusztan a gasztrokulturalis izles szerint ??!
Ezzel egyutt nincs harag :) talan csak maskent gondoljuk. Nem tudom igazan, mit jelent az, hogy "csucs".

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.06.15. 11:07:24

@silvousplait: Te biztos sokkal jobban ismered a franciákat és több franciát ismersz mint én. Mindenestre azok a franciák akiket én nagyon nem boros területről ismerek azok ezerszer kifinomultabb gasztrókultúrával rendelkeznek mint a felső kozéposztálybeli magyarok. Sokan nem voltam Franciaországban, de az lejött, hogy a párizsi metrómegállók alatti reggeli kispiacokon jobb a szezonális hús,sajt, gomba, zöldség, gyümölcs válszték és minőség mint az eltartott kisújú, luxuskategóriaként sztárolt budagyöngyi elitboltokban és a legnagyobb budapesti vásárcsarnokokban.

A helyzet drámaiságának megértéséhez érdemes egy pesti halast megnézni... vedret vigyél, hogy tudjál hova okádni.

Syntax Error · http://vino.syntaxerror.hu/ 2015.06.15. 12:06:04

@BZoltan: kezdjük ott hogy Pesten nincs halas, ez régi fájdalmam. A Budaörsi halpiac van, az a régió legjobb halpiaca, de rohadt messze van, otthonról meg főleg. Máshol max a hentes árul pontyot is kiegészítőnek ;)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.06.15. 13:12:51

@Syntax Error: Pár éve hallottam többeket hangosan lelkesedni a Budaörsi halpiacért, hogy mekkore gasztro forradalom... aztán elmentem :( Hát, izé.. a lazac nem volt sem friss, sem jó minőségű. A legalapabb norvéd kalickác tengeridisznó volt, ráadásul levelesre sütve, de legalább citromot adtak mellé (broáf) De egyik haluktól sem csúsztam szanaszét. Egy legendásnak tartott halas helytől többet várnék. Az, hogy bort csak kétdecis csavarzárast adtak amolyan repülős stílusban.

Syntax Error · http://vino.syntaxerror.hu/ 2015.06.15. 13:15:41

@BZoltan: várj, én a _halpiac_ról beszéltem, nem a halsütőről, azthittem halas alatt azt értjük :). Enni még nem ettem ott. A nyers halak, amiket kapni lehet, na azok jók. Elkészítve egyébként a Bigfish-ben ettem jó polipot például, de alapvetően ezek a kivételes események/dolgok, tengeri ételeket kevesen tudnak errefelé jól készíteni. Sajnos még az Olimpiában is beletört a bicska a tintahalba, pedig amúgy a halvacsora menü többi fogása kiváló volt.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.06.15. 13:30:10

@Syntax Error: Én a BigFish-ben teszteltem a kínálatot, de annyira középszerű és szakszerűtlen volt a dolog, hogy a piacra be sem mentem.

Syntax Error · http://vino.syntaxerror.hu/ 2015.06.15. 15:31:31

@BZoltan: a Bigfish-ben párszor ettem, amúgy az nem rossz szerintem, csak ár / értékben. Nem gasztrocsoda, hanem korrekt sült hal és polip (kivéve ha túlsütik, bár velem az nem történt meg). Csak mivel nincs esély errefelé ilyeneket enni, megtehetik hogy drágán adják és hájpolják mintha gasztrocsoda lenne. Ezért van az, hogy egy ötezresből nehezen tudok összeválogatni egy ebédet, holott a reális árnak a felét gondolnám, épp ezért nem is járok gyakran oda.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.06.15. 15:41:48

@Syntax Error: Én pontosan ezért voltam ott egyszer. Szart, drágán az nem stájsz. A korrekt sülthalon én azt érteném, hogy jó minőségű friss hal pont jólmegsütve. Másodlagos frissességű hulladék hal baromi drágán az nekem erősen felejtős. Nekem amúgy erősen úgy tűnt, hogy erősen fagyasztott alapanyagból dolgoznak. Ami önmagában nem baj, csak akkor nem kéne frenkizni, hogy mekkora gasztromekka. Egy átlag londoni büfé szintje, ugyanazon az áron.... messze egy trehány svéd/finn/dán halbüfé minősége alatt.

tezu 2015.06.15. 21:36:57

@BZoltan:
Persze majd sporolok ,es beszamolok rola.
addig is legy szives vegre egy pozitiv elmenyt ,jelenseget amit ugy erzel hogy ott minden rendben elmondani nekünk,megosztani velünk.
Es ha husz ev mulva a pincedben maradt regi boraidat(ha lesznek meg)ki akarod önteni, mert mar nem aktualisok,kerlek irj nekem,en elviszem öket bermentssen!(ha megerem)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.06.15. 21:42:35

@tezu: Ugye te is érzed, hogy ez most egy sportszerűtlen csúsztatás volt?

Egyrészt mióta múzeális egy húsz éves bor?
Másrészt nem húsz évről, de 3-4 évről sem nagyon van pár kisérleti palackom a saját készletből
Harmadrész, miért sugalmazol olyant ami tőlem elképesztően messze áll?

silvousplait 2015.06.16. 09:37:53

@BZoltan: Mindig jot mulatok a peldaidon :))) Teny az is, amiket meglatsz Franciaorszagbol, de teny az a sivarsag is, amit az ember megel a mindennapos bevasarlasai, aruhazi katalogusok lapozgatasa meg a "pizzakultusz" meg a gyorsettermek szemlelese kozben. Franciaorszag nagy orszag, ezert az igenyes emberek szama is nagyobb. Es itt van a tortenelmi folytonossag is, amit nem lehet elegge becsulni. De sokkal rosszabb lenne mar akkor a helyzet, ha a francia gasztronomiai, boros, miegyeb kulturabol kivonnank azt a cirka 85 millio turistat, aki evente idelatogat. Jobb ettermek, jobb borok es nem a nagyvarosi panelgettok lepukkant szupermarketjei meg a kannas borzadalyok (azok is vannak am, dogivel !!) kedveert.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.06.16. 09:50:12

@silvousplait: A tömegkultúra az mindenhol ugyanúgy rombol. Sajnos ez nem magyar jelenség. A mai térsadalmat nem ok nélkül hívják fogyasztói társadalomnak. Nagyon találó kifejezés.

Franciaországban, Spanyolországban, Németországban pont ugyanazok a folyamatok játszódtak le. A népesség robbanásszerű növekedésével a fogyasztói igények is növekedtek. Az élelmiszeripar pedig nem volt és ma sem képes ugyanazokkal a háztáji, kézműves módszerekkel százmilliókat kiszolgálni ahogy régen kisközösségek és nagy családok jóval alacsonyabb igényeit még ki lehetett. Így született meg a csirkére csak hasonlító hulladék, a paradicsomra színben talán hasonlító tök és a borra csak a szesztartalmában hasonlító lötty.

Egyszerűen túl sokan akartak túl sokat fogyasztani. A nép elhitte, hogy lehet 200 millió embernek úgy dőzsölni aholy kétszáz évvel korábban 20 ezer dőzsölt... ugyanazon a földön. Így lett az, hogy a valódi termékek helyett az illúzót kapja meg a nép.

Ez a probléma sajnos mindenhol probléma. De ahogy mondod Franciaországban a folytonosság miatt megmaradt egy szűk szegmens akik ha kevesebbet és ritkábban is, de vali dolgokat akar fogyasztani. Magyarországon sajnos nehezebb a helyzet. De itthon is vannak azért jó dolgok már.

silvousplait 2015.06.16. 10:12:55

@BZoltan: Tokeletesen egyetertunk. Nagy orszag nagy hagyomanyokkal jobban dacol a globalizacios viharokkal. Magyarorszagon mindenekelott hagyomanyokat kellene epiteni, es persze abbol, ami van. Hogy az emlegetett halpiaci peldanal maradjunk: elobb valami hazait, evrol evre tokeletesebben ugy fel evszazadon at, es utana johet talan a polip.

Syntax Error · http://vino.syntaxerror.hu/ 2015.06.16. 10:26:38

@silvousplait: ugyanakkor, én polipot akarok enni, jól elkészítve, és szívesen megfizetem az árát. Mivel ennek itt nincs hagyománya és senki nem ért hozzá, ha valaki üzleti lehetőséget lát az én igényem kielégítésében, és hoz egy hozzáértő szakácsot és megoldja hogy legyen friss polip amikor odamegyek megenni, az szerintem remek dolog. A globalizációnak vannak ám ilyen előnyei is, szóval két oldala van, mint minden éremnek. Persze szívesebben eszem polipot a tengerparton ahol autentikus és hagyománya is van, de időm és pénzem ritkábban engedi mint szeretném :)

szeretemadragaszarborokat (törölt) 2015.06.16. 14:14:24

@BZoltan: @Syntax Error: Erre a francia-magyar tengelyre csatlakoznék, ha kicsit elkésve is!

A múlt hetet Párizsban töltöttük a feleségemmel. Annyit elöljáróban, hogy életemben először jártam Franciaországban és (szánt szándékkal!) semmilyen előzetes tanulmányt/utána járást nem végeztem, hogy hol és mit lehet vásárolni. Totálisan ki voltam szolgáltatva a pillanatnyi szerencsének és helyzetnek (ezt akartam, direkt - nem akartam, hogy befolyásoljanak a hallottak, olvasottak!)

A tanulságokat mondanám, mert döbbenetesek!

34 éves fejjel kellett megtudnom, hogy:

- milyen íze van egy sült csirkecombnak (jelentem: szaftos és isteni!:), amit én korábban sose szerettem;
- milyen íze van egy croissant-nak (nem kenyér állagú, hanem habkönnyű és vajas!), amit szintén nem szerettem
- milyen íze van egy finom francia vajnak.

Mondom, különösebb utánajárás nélkül, a szállás környékén beszerzett árukról beszélek. Biztos, hogy ott is van gagyi, de a különbség, hogy itthon csak partizán harcmodorban, a netet és blogokat bújva juthat az ember füleshez, hogy na, akkor hova is kéne elmenni... és még utána se biztos a siker, lásd a fentieket.

Syntax Error · http://vino.syntaxerror.hu/ 2015.06.16. 14:17:53

@szeretemadragaszarborokat: ez nagyon így van. A random kávézóban ahova csak lementünk, a croissant és a kávé isteni volt mindig. Plusz a sajt, és halak a piacon. Egyik ámulatból estünk a másikba. (háromszor-négyszer jártam arra, többnyire a déli országrészben)

szeretemadragaszarborokat (törölt) 2015.06.16. 14:24:39

@Syntax Error: Jaj, nagyon az elevenembe vágtál ezzel, csak belemegyek, pedig már eléggé off voltam így is, de nem bírom ki! :)

Szóval: croissant. Ugye az elsőt, amikor megettem, kicsit ledöbbentem. A másodiknál kezdett gyanús lenni, a harmadik helyen pedig már dühös is lettem, annyira jók voltak! Elhatároztam, hogy megfogom őket! Találok egy helyet, ahol szar a croissant.

A néhány nap alatt annyira jutottam, hogy egy kicsit túlkészített, de egyébként finom croissant lett a vége... pedig állomáson (!), reptéren (!!) és turistáktól hemzsegő Champs Élysées-n próbálkoztam este 11-kor (!!!) - és nem sikerült. Mindenütt habkönnyű, finom, vajas croissant kaptam.

A legnagyobb lórúgás a két tömegközlekedéses volt. Édes Istenem, ha egyszer a Keletinél ilyen croissant kaphatnék... ehhez képest itthon a kenyér beszerzése is néha egy komplett logisztikai hadművelet.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.06.16. 17:46:14

@szeretemadragaszarborokat: Ennyi...

Miközben az egyik vezető hírportál habosra veri a cerkát azon hogy egy cuki borászlegény nyit egy lerobbant büfét a Balcsiparton ahol alig rothadt salátalevéllel és közepesen szarrá sütött húspogácsával tömött hambit árulnak...Nálunk már az gasztroforradalom, hogy nem gyomormosásra kell menni egy étteremből.

Tök ugyanaz van a gasztro fronton mint a borokkal. A piramis csúcsa már megvan és tolják fel az árakat az egekbe, de az alapok Ulanbator szintjén sincsenek.

tezu 2015.06.16. 20:46:12

@BZoltan: Itt nincsenek erzesek ,csak a tenyek szamitanak.Persze en sem vagyok milliomos,nem is leszek soha.
Egy 1995-ös evjaratu Palack ma mar muzealis,es vilag összes borkereskedöje igy is arulja.

"De itthon is vannak azert jo dolgok mar"valami csak izlik neked is ,vegre!

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.06.16. 21:27:14

@tezu: "valami csak izlik neked is ,vegre!"

Ez kimondottan ízléstelen és övön aluli volt. Nem hiszem, hogy van értelme veled beszélgetnem, ha ilyen szinten kívánod levezetni a nézetkülönbségből fakadó indulatodat.

Szóval részemről, veled, ennyi volt...

silvousplait 2015.06.17. 08:56:12

@szeretemadragaszarborokat: orulok, hogy tetszett es izlett, de tenyleg ! :))) Remelem, senki nem gondolja azt, hogy l'art pour l'art fanyalogtam. Eszem agaban sincs, megtalaljuk mi is a jot. Sokan allitjak, hogy Franciaorszag mar nem az a regi, mint volt, es persze ehhez a regihez nekem se lehetett szerencsem. De azert szodaval ma is elmegy meg... ;))) En inkabb azt sajnalom, hogy nalunk meg ehhez a "leromlott" valtozathoz sem sikerult meg erdemben kozeliteni.

silvousplait 2015.06.17. 08:58:42

@Syntax Error: persze, nincsenek merev szabalyok, csak azt szerettem volna irni, hogy eloszor azt, amihez ertunk (vagy legalabbis amihez legkonnyebben fogunk erteni).

tezu 2015.06.19. 20:12:45

@BZoltan:
Igazad van ,rajtam,es rajtad mar nem lehet segiteni igy hagyjuk ennyiben !

kutyanyolc 2015.12.08. 19:24:41

@akov: ha számolunk, akkor kijön, hogy 1964-es aszúról írt cardiobascuralis... ;)

Josi Kalamár 2017.12.26. 15:46:44

Egy 30 èves Francia bornak most mi az èrtèke ?????

akov · http://borrajongo.blog.hu 2017.12.26. 20:03:49

@Josi Kalamár: Jézus, ne már. Komolyan gondolod a kérdést?

akov · http://borrajongo.blog.hu 2017.12.26. 21:42:11

@Josi Kalamár: Mennyit ér egy 30 éves német old-timer autó? 100-100000 Euró?

Levihun 2018.06.24. 20:20:59

Egy 1971-es Tokaji szamorodni édes mennyit érhet?

akov · http://borrajongo.blog.hu 2018.06.25. 12:14:03

@Levihun: így alapból semmit. A cikk is ezt írja. Elolvastad? :)

Krasnyák Dudu · http://szmfszm.blog.hu/ 2018.07.12. 11:29:07

@Levihun: van egy pár Alföldi papucsom 1978-ból, azt szívesen felajánlom érte! Kicsit látszik rajta az elmúlt 40 év, meg pinyószaga van, de VINTAGE!
Nos?

Krasnyák Dudu · http://szmfszm.blog.hu/ 2018.07.12. 11:54:58

@akov: kéretik ezen nem kuncogni, ez egy halálosan komoly ajánlat és érzésem szerint teljesen azonos az érték!

tezu 2018.07.19. 00:26:00

Mennyit er ,egy 1991-es Bock Cuvee-es egy 1994 -es Keknyelü ?
süti beállítások módosítása