A Borrajongó

Szürke, de nem szürke – Bussay László Szürkebarát 2011

2015. április 08. 06:00 - ungert (törölt)

A hazai szürkebarát olyan, hogy jobb esetben sincs több árnyalata kettőnél. Nem reprezentatív ivómúltamból többnyire alapanyag-napoztatással savtalanított, súlyos és terebélyes borok rémlenek fel – volt idő, amikor örömmel mozdultam rá erre a stílusra, ma már más idők járnak. Friss tapasztalat, de az átlagnál körültekintőbb kezelés és egy kifejezetten rossz évjárat együttállása egészen meglepő, sőt, kiváló végeredményt produkálhat. Ludányi Balázs ’14-ese például ilyen. Még mielőtt a kelleténél messzebbre mennék a bejegyzés tervezett tárgyától, leszögezném, hogy Bussay László nem a könnyűre hangolt szürkebarátok elkészítésén munkálkodott. Határozottan emlékszem, hogy két évvel ezelőtt egy házibuliba cipeltem el magammal egy palackot a tízesből, és bár a körülményeknek és az elfogyasztott rövideknek köszönhetően nem emlékszem minden paraméterére, de hogy súlyos volt és zseniális, ahhoz kétség sem fér. Az aktuális évjárat az előzmények nyomdokain haladt tovább, bizonyítva, hogy nem célszerű visszakézből elutasítani a fajtát, még akkor sem, ha az analitika az ingerküszöböt megütően szélsőséges.

bussay.JPG

A tizennégy térfogatszázalék szesz és a félszáraz kategória ugyanis kellőképpen szélsőséges a zsigeri tartózkodáshoz. Pedig a végeredmény bőven túlmutat a korrekt kategórián. A kezdeti földimogyorós fülledtséget rövid manuális centrifugával leküzdve egészen vonzó, ami marad: barackos alap, némi trópusival megtoldva zavarmentesen, tisztán. A textúra a stílusnak megfelelően olajos, a korty vastag, de nemcsak súlya, hanem lendülete is van: a stíluson túlmutató savak egyrészt jól kerekítenek, másrészt vitán felül dolgozzák be a pár grammnyi maradékcukrot. Van benne erő és lendület, azon túl, hogy szélességének megfelelően sokszínű és gyümölcsös is. Szívesen innék itthonról hasonlóan lendületes nagyszürkéket. Ez ugyanis nem értelmezi újra a fajta itthoni kereteit, de azon belül átlagon felül teljesít. Szép, 6 pont. (2590 Ft, Bortársaság)

Bussay László fotóját innen emeltem át.

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr447342972

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szten00 2015.04.08. 14:13:55

Szia! Az említett Ludányi Balázs '14-es szürkéről van esetleg kóstolójegyzeted (ami talán megjelenik majd az oldal hasábjain), vagy tudnál esetleg pár benyomást mondani róla?

furmintfan · http://borrajongo.blog.hu/ 2015.04.08. 17:45:04

@Szten00: Együtt kóstoltuk a 14-es Centuriot a cikkíróval, de ott csak én jegyzeteltem, úgyhogy azt hiszem én is válaszolhatok.
Röviden: elég friss még a bor, kicsit még kócos. Hozza az évjárat élénk savait, de nem egy vékony borról beszélünk, van hozzá test is, a szesz pedig megáll 13%-nál. Aromatikára nézve citrusos, barackos, némi fűszerrel.
Egyébként úgy tervezzük, hogy valamilyen formában írunk róla hamarosan.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.04.08. 19:03:50

Szürkebarátból szerintem évek óta (2008 óta követem) a legkonzisztensebb és legjobb minőséget Szecskő Tamás hozza ki.

Én semmiképpen ki nem hagynám a Tamást ha szürke merítésről van szó.

A fajta magyar lehetőségeit pedig Bussay doki 2006-os szürkéje mutatta meg nekem először. A mai napig is referencának tartom azt a bort.

hibazoltan 2015.04.08. 21:19:46

@BZoltan: Tombor István(Köveskál,Fekete-hegy,Töltés dűlő) Szürkebarátjait ismeri valaki ???
Mert szerintem meg ez a csúcs....

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.04.09. 05:34:55

@hibazoltan: Az Ódon pincéről már 2001-ben hallottam, de azóta sok referenciát róluk nem láttam.

Leszámítva, hogy valakik, valahogy beválasztották a Carton Hungaricum szeleksönbe a 2009-es Juhfarkjukat. Akkor ennek kapcsán megnéztem a weboldalukat: www.odonpince.hu/bor-fajtak.html

Ami... hát, hogy is mondjam, hogy senki ne sértődjön meg... izé, szóval ordas kreténségek és a szánalmas baromságok között válogat a barokkos túlzások eszköztárában.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2015.04.09. 07:53:36

@hibazoltan: @BZoltan: Ódon Pince, jártam nála. Jó fej a faszi, de rengeteg a hibás bor. Ősrégi hordókban tart évekig fehéreket, ami nem lenne ugyan baj, de minden bora, amit hoztam egy nap szellőzés után erősen egérízű lett, nem semmi módon. Tehát félnék tőle...

Szten00 2015.04.09. 08:52:14

@furmintfan: Köszönöm a beszámolót! Ha tényleg lesz írás, kíváncsian várom :)
süti beállítások módosítása