A Borrajongó

Eger-Szekszárd Bikavér Párbaj - gyorsított felvétel

2015. március 03. 06:30 - furmintfan

A bikavér sok szempontból megtestesíteni látszik a magyar borivó és a magyar bor egymáshoz való ambivalens viszonyát, annak minden pozitívumával és negatívumával. Hogy is állunk a bikavérrel? Mondhatni klasszikus bormárka, ennek ellenére nincs, vagy legalábbis sokáig nem volt igazán kiforrott, egységes stílusa. Ismeri mindenki, de mégis kevesen tudják igazából, miről is akar szólni. Népszerű, ünnepi alkalmakra kiemelt bor, de valahogy mégis sok a fanyalgás vele kapcsolatban.

Azt persze nem kell részletesen taglalni, hogy a kommunizmus ideje alatti tömegtermelés sikeresen lejáratta a bikavér nevet, azóta azonban az egri és szekszárdi borászok egyre aktívabban dolgoznak a bikavér presztízsének visszaállításán. Szekszárdon több neves borász is csak az utóbbi években kezdett bikavért palackozni (pl. Heimann Zoltán, Vida Péter), ami mindenképpen pozitív jel, mutatva, hogy ezek a termelők is úgy érzik, itt az ideje a bikavér mellé állni, és hozzájárulni a márka építéséhez.

2015 februárjában immár 13 egri és 13 szekszárdi borászat gyűlt össze a budapesti Corinthia Grand Hotelben, hogy az Eger-Szekszárd Bikavér Párbaj keretében megmutassa a nagyközönségnek, hogy is képzelik el ők a bikavért. Ahogy Heimann Zoltán nyitóbeszédében megemlítette, Eger és Szekszárd a versengés helyett egymást segítve, a brandet közösen csiszolva dolgozik azon, hogy az Egri Bikavér és a Szekszárdi Bikavér megint jól csengő márkanevek legyenek. 

egerszekszard.jpg

A Borászportál megbízásából a borfogyasztók preferenciáit, vásárlási szokásait kutató felmérés eredménye azt mutatja, hogy a bikavér különleges szerepet tölt be a piacon vásárlók szerint: ünnepekre, különleges alkalmakra szívesebben vásárolják. Valószínűleg ez is erősíti azt a széles körben ma is elterjedt képzetet, hogy a bikavér egy testes, sűrű, "nagy" bor, amit szigorúan csak ajándékba lehet adni és vasár- és ünnepnapokon nagy áhítattal szabad felbontani. Az utóbbi években viszont úgy tűnik, hogy a nevesebb termelők éppen az ellenkező irányba tartanak a stílust illetően.

Ahogy az általunk legnagyobb becsben tartott szőlőfajták borai esetében (leginkább furmint, olaszrizling, kékfrankos), a bikavér kapcsán is sok dolgon lehet merengeni (bocsánat). A fajtaborokhoz képest itt a stílus mellett a házasított fajták és arányaik kérdése is kulcsfontosságú, illetve utóbbi nagy mértékben kihat az előbbire is. Mára a bikavért palackozó borászok nagy része konszenzusra jutott abban, hogy a bikavér legyen egy gyümölcs-hangsúlyos, fűszeres jól iható, szerkezetében inkább a savakra támaszkodó, nem nehézkes és nem szárító tanninokkal operáló bor. Mindkét borvidék nagyot lépett előre ebbe az irányba azzal, hogy a kékfrankost emelte ki a házasítás gerincét alkotó fajtaként. Egerben az Egri Bikavér Superior kategória létrehozása persze lehetővé teszi, hogy a termelők egy könnyedebb, és egy testesebb, koncentráltabb bikavérrel egyaránt színre léphessenek, ahogy Szekszárdon is vannak termelők, akik egy magasabb kategóriával (Reserve, Válogatás, stb.) is piacra lépnek. Szekszárdon a kadarka használata kiegészítő fajtaként tiszta sor. A Bordeaux-i fajtákat aligha lehetne másra cserélni, bár a Magyarországon tökéletesen elvétve beérő cabernet sauvignon mennyiségének csökkentésével, más fajtával történő kiváltásával valószínűleg mindenki jól járna.

A 2009-es és idősebb bikavérek kóstolóján sajnos nem tudtam részt venni (beszámolók alapján sok 2000 környéki tétel remekül tartja magát), de néhány bor lekerült a borászok standjához, így azokból is szemezgettem. A két órás szakmai kóstoló - ami esetemben nettó másfél órára szűkült - természetesen nem elég mélyreható elemzésekre, így csak rövid jegyzetek következnek, pontozás nélkül.

Eger:

bikaver04.jpg

Demeter Pincészet Egri Bikavér Selection 2012
Viszonylag lágyabb savak, meggy, erdei gyümölcsök, fűszerek, ízben pluszban némi vanília és a korty végén egy kis fanyarság. Sajnos érintésnyi nedves fás-dohos jegyet is éreztem benne (nem tűnt TCA-snak, de csak egy palackból kóstoltam).

bikaver03.jpg

Gál Lajos Pajados Egri Bikavér 2009
Kétségtelenül fülledten, nem túl vonzóan indító illat, majd szellőzést követően érett piros bogyós gyümölcsök, fűszerek következnek. Masszív savak, izmos test, hosszan tartó, jól kitöltött korty, meggy, erdei gyümölcsök, gazdag fűszeresség. Az illat kezdeti bizonytalanságától eltekintve tetszett.

bikaver013.jpg

Gál Tibor Titi Egri Bikavér 2011
Könnyedebb műfaj, jól iható, fűszerekkel, piros bogyós gyümölcsökkel, nem túlzó hordóval. Valahogy így képzelném a mindennapi fogyasztás során is örömöt adó bikavért.

Gál Tibor Egri Bikavér Superior 2011
Kissé modernebbre hangolt bor, több hordóval, nagyobb testtel és koncentrációval, pici édességgel, enyhén túlérett gyümölcsökkel, kis rumpunccsal és édesfűszerekkel. Tetszett.

bikaver01.jpg

Kovács Nimród Winery Monopole Egri Bikavér Superior 2011
Újvilági stílus, határozott hordófűszerek, kókusz, vanília, édesfűszer, túlérett gyümölcsök, negro. Közepesnél nagyobb test, fiatalos, kissé szárító tannin, emelkedett alkohol.

bikaver07.jpg

St. Andrea Áldás Egri Bikavér 2012
Jó felépítésű bor, aromaprofiljában érett erdei gyümölcsök, kis likőrösség, fűszerek, de sajnos minimális nedves fás-dohosság is megjelent benne (2 palackot néztem meg).

St. Andrea Merengő Egri Bikavér Superior 2011
Gazdag, erdei gyümölcsös, fűszeres, sós-köves felhangokkal, gyógynövényekkel és étcsokoládéval. Telt, komplex, feszes, koncentrált és jól strukturált, ugyanakkor fiatal még.

bikaver015.jpg

St. Andrea Merengő 2007
Már hordoz némi érettséget, de jó formában van. Érett piros bogyós és erdei gyümölcsök, fűszerek, leheletnyi édességérzet, jó arányok, enyhén emelkedett alkohol.

Szekszárd:

bikaver02.jpg

Bodri Faluhely Szekszárdi Bikavér Válogatás 2011
Illatában málnás savanyúcukor, málna, erdei gyümölcsök, fűszerek, ízben is hasonló jegyek. Jó szerkezetű, de aromatikáját illetően kissé mesterkéltnek hat.

bikaver08.jpg

Bősz Adrián Szekszárdi Bikavér 2011
Enyhe fülledtség után érett piros bogyós gyümölcsök, meggy, füstölő, keleti fűszerek, minimális likőrösség. Még kissé fiatalnak ható, de jó felépítésű, izgalmas és ígéretes bor.

Fritz Pincészet Bikavér 2011
Testes és a többiekhez képest bizony kissé nehézkes, lekvárosba hajló gyümölcsökkel és pörköltes aromákkal

bikaver011.jpg

Heimann Szekszárdi Bikavér 2012
Telt és savait tekintve kissé lágy és alkoholos, cserébe tele a túlérettség határán táncoló gyümölcsökkel, némi édesfűszerrel. Már most fogyasztható és finom is.

bikaver06.jpg

Merfelsz Nectar Sexardique Bikavér 2012
Meleg érzetű, gyümölcsös illat, málnával, cseresznyével, erdei gyümölcsökkel. Lágy, selymes korty, sok édesre érett piros bogyós gyümölccsel. Behízelgő és jól iható.

bikaver012.jpg

Sebestyén Iván-völgyi Bikavér 2012
Érett piros bogyós gyümölcsöket, fűszereket, gyógynövényeket hordozó elég komplex aromavilág, sima korty, arányos szerkezet, talán picit az alkohol lóg ki. Tavaly a 2011-es jobban lenyűgözött, de most is a jobbak között volt.

bikaver09.jpg

Takler Szekszárdi Bikavér Reserve 2012
Érett-túlérett piros bogyós és erdei gyümölcsök, édesfűszerek, erős közepes test, enyhén szárító tannin

Takler Szekszárdi Bikavér Reserve 2006 (magnum)
Mély illat, sűrű textúra, nagy test, emelkedett alkohol, érett tannin. Aromatikáját illetően: paradicsomlekvár, szárított zöldfűszerek, túlérett gyümölcsök, kis édességérzet.

Vesztergombi Bikavér 2012
Szilvás, fekete bogyós gyümölcsös, némi étcsokoládéval és fanyar véggel. Fiatalosan nyers még.

bikaver010.jpg

Vesztergombi Bikavér 2009
Jól összecsiszolódott szerkezet, kerek, nem túl intenzív savak, érett erdei gyümölcsök, édesfűszerek, pici vanília, szép hordóhasználat.

bikaver05.jpg

Vida Szekszárdi Bikavér 2012
Erdei gyümölcsös, fűszeres illat, virágos árnyalatokkal. Könnyed, selymes, cseresznyével, meggyel, piros bogyós gyümölcsökkel, pici édesfűszerrel.

A kóstolt borok stílusban kezdenek kirajzolni valamiféle irányvonalat, és ez mindenképpen jó jel. Túlextrahált, farnehéz tanninbombákkal bikavér címke alatt egyre kevésbé lehet találkozni, de sajnos problémás tételek most is akadtak. Az egyre több neves borász csatlakozása a bikavért termelők köréhez mindenképpen örömteli, de ameddig a bemutatott tételek mindegyike nem mentes a hibáktól és bizonytalanságoktól, addig messze van a Kánaán. Biztató jelek persze ugyanúgy vannak. Nekem tetszik az irány. Kívánom az egri és szekszárdi borászoknak (és természetesen a fogyasztóknak), hogy a közös munkájuk gyümölcseként egyre több jó bikavér kerüljön a palackokba és a poharakba.

A kóstolóra a vinoport hívott meg. Köszönet érte!

 

13 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr517195361

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Milotta László: Bikavér: gyorsított felvétel 2015.03.04. 13:52:01

Klasszikus bormárka, ennek ellenére nincs, vagy legalábbis sokáig nem volt igazán kiforrott, egységes stílusa. Ismeri mindenki, de mégis kevesen tudják igazából, miről is akar szólni.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dagadtos 2015.03.03. 14:50:51

Kissé jóindulatúnak érzem egyrészt a merítésed (a legjobb öt bor szerepel a cikkben, míg a legrosszabbakból több is hiányzik - van olyan termelő, akinek az egyik bora hibás volt, a másik iható, ott is pl. csak az iható szerepel), másrészt kissé enyhének gondolom a dohosság megítélését a leírásokban. A doh az nem egy kis sajnos a fekete bogyósok mellett. Ha bírálnál, átengednél egy dohos bort? Fogyasztóként meginnád? Kereskedőként egy ilyen mintát bevennél?

furmintfan · http://borrajongo.blog.hu/ 2015.03.03. 16:54:53

@dagadtos: A kérdésekre a válasz 3 darab nem.
Ami a merítést illeti: ezeket a borokat kóstoltam meg.
Hallottam még hibás tételekről, többek között veled is beszéltük, a kóstoló vége felé viszont már nem éreztem magamban késztetést, hogy ezeken (vagy más borokon) is végigrohanjak.
Azt én is leírtam, hogy messze még a Kánaán, ha vannak hibás borok a kiállítottak között.

Szegediszomelijé 2015.03.03. 21:30:53

Sajnos Tóth István kikerült a képből mostanság, sehol sem látom:-( Az egyik legjobb "bikavér" meg kétségtelenül az Orsolya Tehéntánc -már ami néha kapható, mert Kaló Bikavérei voltak számomra eddig a legjobbak.
Esetleg Thumerer? Hagymási?

silvousplait 2015.03.04. 13:40:32

Nekem az egri bikaver az kicsit olyan, mintha Franciaorszagban a merlot-t, a pinot noirt, a syrah-t meg meg isten tudja mit (a kekfrankos es zweigelt helyett) Chablis-ban termelnenek. A foldrajzi szelesseg is stimmel, meg nagyjabol a talaj is.

Szten00 2015.03.04. 16:43:07

@silvousplait: Én kb ugyanezt megemlítettem a fesztiválon Gál Péternek, ő nagyjából azt mondta, hogy tulajdonképpen csak a Cabernet sauvignon-al lát ilyen jellegű gondot arrafelé.

furmintfan · http://borrajongo.blog.hu/ 2015.03.05. 07:19:16

@Szten00: Akárhogy is nézzük, Egerben sem ártana egy racionális alapokon nyugvó fajtaszűkítés és termékleírás-módosítás. Legalábbis szerintem elég abszurd az, hogy gyakorlatilag a bikavérbe is, csillagba is belemehet - kis túlzással - minden Mo-on értékelhető területen termelt borszőlőfajta, így aztán a lehetőség adott, hogy az egyszeri borász nyugodtan kármentőnek használja az elméletileg kiemelt bormárkát.

Szten00 2015.03.05. 10:11:13

@furmintfan: Igen, pont ilyesmi gondolatokat fogalmaztam meg az imént a Böjt egri csillagos cikk alatt. Igen kb. bármit bele lehet keverni, viszont vannak igencsak furcsa kitételek: turán nem lehet 10%-nál több klasszikusnál, 5%-nál több superiornál a bikavérben... ugyanakkor Cabernet Sauvignon meg mehet egy klasszikusba a szabályozás szerint 45% is akár (három fajta, legtöbb a kékfrankos, max 50%, a legkevesebb is min 5%, így 45% abból simán mehet).
(Mondjuk nekem tetszik a 3 lépcsős minőségi meghatározás: klasszikus, superior, grand superior. Ha másban nem, terméskorlátozásban egy grand superior 35hl/ha-ja azért szerintem meghatároz egy szintet, meg aki azt bevállalja, valószínűleg komolyan gondolkodik a borban... Ha sikerülne mindhárom szinten egy egységes arculatot is felépíteni, akkor igencsak célegyenesben lennénk.)

silvousplait 2015.03.05. 13:43:02

@Szten00: Koszonom a valaszt. Baj pedig nyilvan nincsen semmi, hiszen nem is magyar borasz az, aki ne ertene mesterfokon legalabb egy tucat fajtahoz akarmilyen talajon, akarmilyen klimatikus viszonyok mellett. A vegeredmeny nyilvan csak tokeletes lehet...

@furmintfan: Ha a karmentesi lehetoseg adott, miert ne elnenek vele ? Nalunk biztosan. Egyszer valaki azt is megirhatna (joval nagyobb tapasztalattal, mint az enyem), hogy az onkorlatozas es szerenyseg vajon mennyiben a magyar boraszat sajatja. (Tisztelet, mint mindig, a kivetelnek.)
De nincs baj, mert meddig a szokincs tart, addig nyugodtan lehet ugyanazt a vegtelensegig varialni. Csak nehany ev, es itt a Grand Excellent Super Prestige Club d'Exception Superior Vin. Es az arakrol meg nem is beszeltunk.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2015.03.05. 14:50:53

@Szten00: de miért fura? A túrán illatos fajta (és nem is régi). A Bikavér meg per def. egy olyan házasitás, amelyet egyik fajta sem dominál. Cabernet-t sem nyomhatsz bele akármennyit, a supriorba meg még kevesebbet. Érdemes elolvasni a szabályozást.

Az Egri Bikavér szabályozásával nincs sok gond. Pusztán szabályoktól jobb nem lett még bor jó soha.

Nem ez a gond, hanem az, hogy mennyire sok szar bor van Egerben. Borzalom. A fentemlített rendezvény tragikus volt, ahogy hallom.

Szten00 2015.03.05. 16:02:27

@akov: Úgy gondolod, hogy 10, vagy akár 5%-nál több turán dominánssá válna? Meg én úgy gondolnám, hogy az "érezhető", vagy akár "jól felfedezhető" és a "domináns" azért különböző fogalmak. De oké, lehet eléggé domináns a fajta ahhoz, hogy tényleg ne működjön.

Gondolod, hogy a nem alsó polcra termelők, tehát a tágan értelmezett minőségi pinszészetek, (még) hátrébb tartanak Egerben, mint más borvidékeinken?
A fent említett rendezvényen tapasztalta bárki úgy, hogy lemaradása lenne Egernek Szekszárdhoz képest?
(Én ott voltam, ilyet nem tapasztaltam, igaz, én nem használok kármentőt, ennek megfelelően bőven nem tudtam teljes merítést tenni a borsorból.)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2015.03.05. 16:45:12

@Szten00: Illatos, aromás fajtából már 1-3% is érezhető, 5-10% pedig garantáltan domináns lesz. Ezt nem úgy kell elképzelni, hogy olyan illata lesz a házasításnak mint az 5% aromás komponensnek, de egyértelműen és határozottan elviszi a bor illatát, ízét. Például egy neutrális olaszrizlingbe 5% tramini az olyan masszívan rózsás, licsis bort fog adni amit akár tramininek is el lehet adni. Erre egyébként van is példa...

akov · http://borrajongo.blog.hu 2015.03.05. 23:28:10

@Szten00: igen. A turán igen agresszív, simán elhiszem, hogy 5% már érezhető.
süti beállítások módosítása